ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 41 din 19 august 2025pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul național de redresare și reziliență și din fonduri publice naționale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 19 august 2025
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României,având în vedere că Planul național de redresare și reziliență este supus unor reguli de evaluare de către Comisia Europeană care includ: concordanța planului național cu recomandările specifice de țară din cadrul Semestrului european, contribuția măsurilor, respectiv a intervențiilor la tranziția verde și digitală, impactul economic și social asupra statului membru, potențialul de creștere economică și crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea costurilor și a bugetului, guvernanța internă a planului național, iar ulterior planul național este implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea în paralel a documentațiilor tehnico-economice necesare implementării acestora, luând în considerare intervalul de timp determinat, respectiv data de 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 518 jaloane și ținte asociate investițiilor-cheie și reformelor majore aferente celor șase piloni principali stabiliți prin Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare cerințele financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a reformelor majore având ca scop dezvoltarea unei economii solide, sustenabile și reziliente, precum și a unui sistem financiar și de protecție socială bazat pe structuri sociale și economice puternice, care să stimuleze sectorul investițiilor grav afectat de pandemia de COVID-19, fiind necesare stabilirea cadrului instituțional și financiar de gestionare a fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, pentru perioada 2021-2026, precum și asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor și al capacității de absorbție,ținând cont de faptul că România se află în proces de renegociere a Planului național de redresare și reziliență și se confruntă cu un risc fiscal sistemic, iminent și de o gravitate excepțională, generat de o supracontractare masivă și necorelată cu realitățile bugetare a proiectelor de infrastructură finanțate din Planul național de redresare și reziliență,luând în considerare faptul că a fost creat un portofoliu de angajamente financiare viitoare care depășește în mod manifest capacitatea de susținere a bugetului național, iar în absența unor măsuri corective ferme și imediate s-ar putea declanșa consecințe macroeconomice severe, existând riscul de neîncadrare în traiectoria fiscală asumată de România în cadrul planului fiscal,având în vedere necesitatea instituirii unui control riguros, centralizat și transparent al cheltuielilor publice aferente proiectelor de infrastructură finanțate din surse europene printr-un un set de măsuri structurate, menite să restabilească disciplina bugetară și să prioritizeze investițiile în funcție de maturitate și sustenabilitate financiară,ținând cont de faptul că supracontractarea poate genera presiune asupra susținerii cheltuielilor din bugetul de stat, sub forma obligațiilor de asigurare a cofinanțării, TVA și de acoperire a eventualelor cheltuieli neeligibile, având potențialul de a deveni o sursă de accentuare a crizei fiscale, în special în condițiile în care este utilizată pentru a contracara efectele negative asupra absorbției fondurilor europene nerambursabile generate de ritmul lent de implementare și/sau progres efectiv redus pe un număr mare de contracte, se impun măsuri care să permită o ajustare care minimizează pierderile și riscurile de litigii pentru lucrări deja efectuate.Întrucât elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanțare în cadrul Planului național de redresare și reziliență de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale, după caz, astfel cum sunt definiți în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, cu beneficiarii astfel cum sunt definiți la art. 2 lit. l) din aceeași ordonanță de urgență. (2) Măsura prevăzută la alin. (1) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în cadrul Planului național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate autoriza încheierea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanțare.(4) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale, după caz, încheie sau emit contracte/decizii/ordine de finanțare numai pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul Planului național de redresare și reziliență modificat în urma renegocierii. + Articolul 2(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se încheie angajamente legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență de către beneficiari sau structurile de implementare, după caz, instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență, de către beneficiari sau structurile de implementare și operatorii economici aflați în subordinea/coordonarea/ sub autoritatea unei autorități publice centrale și locale.(3) Măsura prevăzută la alin. (1) și (2) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023. (4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări. (5) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, beneficiarii și structurile de implementare prevăzuți la alin. (1) și (2) încheie angajamente legale sau, după caz, atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări numai pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul Planului național de redresare și reziliență modificat în urma renegocierii. + Articolul 3(1) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență, pentru care beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați sub autoritatea acestora și/sau structurile de implementare nu au inițiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt denunțate unilateral sau încetate, după caz, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și pentru contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență în cadrul cărora pentru procedurile de achiziție publică nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Denunțarea unilaterală/Încetarea prevăzută la alin. (1) și (2) se realizează prin notificare care se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (4) În cazul în care contractele/deciziile/ordinele de finanțare cuprind mai multe obiective de investiții aferente țintelor și jaloanelor nu se procedează la denunțarea unilaterală, ci se diminuează valoarea finanțării proporțional cu valoarea obiectivului de investiții care se încadrează în situațiile prevăzute la alin. (1) și (2).(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), (2) și (4), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate autoriza continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare. + Articolul 4(1) Începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026, contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate și/sau obținerea de avize și autorizații, iar procedurile de achiziție de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor sau, după caz, a ordinului de începere a contractului de proiectare și execuție se suspendă unilateral, prin notificare, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale. (la 08-11-2025, Alineatul (1), Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) (2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor care fac obiectul renegocierii Planului național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate aproba continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare aferente investițiilor rămase în Planul național de redresare și reziliență. (la 08-11-2025, Alineatul (3), Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) + Articolul 5Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări, este cel mult 30% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, inițiat de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la oportunitatea continuării investiției și impactul bugetar total, avizat de Ministerul Finanțelor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al Planului național de redresare și reziliență. + Articolul 6Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări, este mai mare de 30% se derulează doar în condițiile în care finalizarea obiectivului conform graficului de lucrări asumat este anterioară datei de 31 august 2026. + Articolul 7Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se interzice coordonatorilor de reforme și/sau investiții efectuarea de transferuri de fonduri publice aferente Planului național de redresare și reziliență pentru proiectele ce fac obiectul informărilor Comisiei Europene cu privire la nerespectarea Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE. + Articolul 8(1) Memorandumul pentru implementarea art. 1-6 se prezintă Guvernului de către fiecare coordonator de reforme și/sau investiții în maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu prezentarea listei integrale a proiectelor, cu încadrarea în țintele și alocările rambursabile/nerambursabile revizuite conform memorandumului cu tema: Aprobarea mandatării Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) în vederea finalizării ajustării Planului național de redresare și reziliență (PNRR) în conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021, cu modificările și completările ulterioare, aprobat în ședința Guvernului din data de 14 august 2025.(2) Memorandumul prevăzut la alin. (1) conține cel puțin următoarele elemente obligatorii:a) pentru implementarea art. 1-5 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanțare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și a creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției cu indicarea sursei de finanțare, respectiv asistență financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului național de redresare și reziliență, finanțare publică națională și TVA aferentă, după caz, justificarea încadrării în termenul-limită de 31 august 2026, relevanța pentru îndeplinirea țintelor și jaloanelor, precum și riscurile asociate neimplementării, inclusiv cele de natură financiară;b) pentru implementarea art. 6 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanțare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției, cu indicarea sursei de finanțare, respectiv asistență financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului național de redresare și reziliență, finanțare publică națională și TVA aferentă, după caz. + Articolul 9(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, nu se încheie angajamente legale pentru proiecte de investiții nou-finanțate prin Programul național de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a, Programul național de investiții „Anghel Saligny“ și Programul național de construcții de interes public sau social.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se pot încheia contracte de finanțare pentru proiectele aferente investițiilor legate de mobilitatea militară incluse la finanțare în cadrul Programului național de dezvoltare locală etapa a II-a în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 55/2025.(3) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențe, se interzice atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări, aferente proiectelor de investiții noi finanțate din fonduri publice, de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (3), în cazuri temeinic justificate, Guvernul, prin memorandum, poate aproba încheierea de angajamente legale pentru proiecte de investiții noi finanțate prin Programul național de investiții „Anghel Saligny“ și Programul național de construcții de interes public sau social și poate aproba atribuirea de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A. de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări, aferente proiectelor de investiții noi finanțate din fonduri publice.(5) Memorandumul prevăzut la alin. (4) cuprinde următoarele elemente obligatorii:a) evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției;b) precizarea impactului asupra deficitului bugetar, pe ani, în raport cu țintele de deficit aprobate prin Decizia Consiliului Uniunii Europene;c) relevanța strategică a proiectului în contextul actual. + Articolul 10(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile de management/organismele intermediare nu încheie contracte de finanțare/nu emit decizii de finanțare și nici nu acordă avizul de principiu pentru proiectele noi a căror valoare determină depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării proiectelor, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, respectiv cu rol de coordonare a programelor regionale, la propunerea conducerii autorităților de management, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerului Finanțelor, Guvernul poate aproba încheierea/emiterea contractelor/deciziilor de finanțare și avizelor de principiu cu depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program, cu respectarea limitelor prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, acordând prioritate proiectelor aferente investițiilor diminuate și/sau eliminate din Planul național de redresare și reziliență. + Articolul 11(1) Pentru programele aferente politicii de coeziune, dispozițiile art. 10 nu se aplică proiectelor care prevăd investiții publice în infrastructură și dezvoltare regională care întrunesc cerințele pentru a fi contractate, dar a căror contractare conduce la depășirea alocării inițiale aferente apelurilor de proiecte. (la 21-08-2025, Alineatul (1) al articolului 11 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 41 din 19 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 783 din 21 august 2025 ) (2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1), autoritățile de management pot utiliza mecanismul prevăzut la art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, în limita procentului prevăzut de lege, pentru a încheia contracte/decizii/ordine de finanțare, aferente acestora. + Articolul 12(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2025 se suspendă toate procedurile privind evaluarea proiectelor și programelor, precum și toate proiectele și programele care urmau să fie lansate în acest interval la Administrația Fondului pentru Mediu.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să asigure lansarea prin Administrația Fondului pentru Mediu a unui nou program pentru persoane fizice pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, pentru perioada 2025-2030, în limita a 200 de milioane de lei, aprobat prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, cu publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru anul 2025, programul privind protecția speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente și/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege, în vederea diminuării conflictelor și reducerii pagubelor cauzate de animale sălbatice, se derulează în limita a 30 de milioane de lei.(4) În cazuri temeinic justificate, derularea unuia sau a mai multor proiecte sau programe suspendate în conformitate cu alin. (1) poate fi aprobată prin memorandum în cadrul Guvernului, cu posibilitatea realocării financiare. (5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Fondului pentru Mediu, să asigure lansarea Programului integrat de dezvoltare a infrastructurii sportive durabile pentru FOTE Brașov 2027, pentru creșterea eficienței energetice a domeniului schiabil din România, în limita a 20 de milioane de lei credite de angajament. + Articolul 13Începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2025, următoarele programe se derulează, în limita bugetului aprobat, aferent anului 2025, al Administrației Fondului pentru Mediu: (la 08-11-2025, Partea introductivă a articolului 13 a fost modificată de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) a) Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public;b) Programul privind creșterea eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice;c) prima de sechestrare forestieră, conform prevederilor art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naționale de împădurire și reîmpădurire prevăzute în Planul național de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 236/2023, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 14În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică posturilor a căror ocupare condiționează îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene rambursabile și nerambursabile, precum și din Mecanismul de redresare și reziliență, în limita bugetului aprobat. + Articolul 15Instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați sub autoritatea acestora și/sau structurile de implementare, beneficiare ale contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență, nu pot fi trase la răspundere și/sau sancționate de către autoritățile de control, ca urmare a înregistrării în patrimoniu a unor cheltuieli pentru efectuarea unor studii sau documentații sau activități în legătură cu proiectele pentru care s-a dispus suspendarea sau denunțarea unilaterală conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 16(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Educației și Cercetării să introducă în anexa nr. 3/25/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2025-2028 (sume alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii)“, la capitolul 65.10 „Învățământ“, titlul 71 „Active nefinanciare“ creditele de angajament necesare pentru derularea proiectului „Facultatea de Chimie Aplicată și Știința Materialelor, Facultatea de Inginerie Medicală, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor, la Univ. Poli. București“, în limita sumei de 100.000 mii lei.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) se autorizează Ministerul Educației și Cercetării să efectueze modificările corespunzătoare și în celelalte anexe la buget și să le comunice Ministerului Finanțelor în termen de 10 zile de la data efectuării acestora.(3) Se autorizează Ministerul Finanțelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit alin. (1). + Articolul 17Articolul XLIX din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025, se abrogă. + Articolul 18La articolul V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 127/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1197 din 29 decembrie 2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 153/2024, cu completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reforme, conform anexei la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, poate solicita, lunar, Ministerului Finanțelor deschiderea de credite bugetare din bugetul de stat, la titlurile de cheltuieli 60 «Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR» și 61 «Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR», indiferent de data scadenței obligațiilor de plată, cu încadrarea în prevederile bugetare și în limitele lunare de cheltuieli aprobate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la momentul solicitării deschiderii de credite bugetare. + Articolul 19Prin derogare de la prevederile art. II din Legea nr. 102/2024 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2024 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, se autorizează Ministerul Energiei, în calitate de coordonator de reformă și/sau investiții, să încheie acte adiționale pentru prelungirea duratei contractelor de finanțare până la 30 iunie 2026 pentru proiectele finanțate din Planul național de redresare și reziliență, componenta 16 - Repower EU, investiția 2 - Noi capacități de producție de energie electrică din surse regenerabile. (la 12-09-2025, Actul a fost completat de Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 45 din 11 septembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 12 septembrie 2025 )
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Dragoș-Nicolae Pîslaru
Ministrul finanțelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
p. Ministrul educației și cercetării,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 19 august 2025.Nr. 41.-----
| EMITENT |
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României,având în vedere că Planul național de redresare și reziliență este supus unor reguli de evaluare de către Comisia Europeană care includ: concordanța planului național cu recomandările specifice de țară din cadrul Semestrului european, contribuția măsurilor, respectiv a intervențiilor la tranziția verde și digitală, impactul economic și social asupra statului membru, potențialul de creștere economică și crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea costurilor și a bugetului, guvernanța internă a planului național, iar ulterior planul național este implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea în paralel a documentațiilor tehnico-economice necesare implementării acestora, luând în considerare intervalul de timp determinat, respectiv data de 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 518 jaloane și ținte asociate investițiilor-cheie și reformelor majore aferente celor șase piloni principali stabiliți prin Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare cerințele financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a reformelor majore având ca scop dezvoltarea unei economii solide, sustenabile și reziliente, precum și a unui sistem financiar și de protecție socială bazat pe structuri sociale și economice puternice, care să stimuleze sectorul investițiilor grav afectat de pandemia de COVID-19, fiind necesare stabilirea cadrului instituțional și financiar de gestionare a fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, pentru perioada 2021-2026, precum și asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor și al capacității de absorbție,ținând cont de faptul că România se află în proces de renegociere a Planului național de redresare și reziliență și se confruntă cu un risc fiscal sistemic, iminent și de o gravitate excepțională, generat de o supracontractare masivă și necorelată cu realitățile bugetare a proiectelor de infrastructură finanțate din Planul național de redresare și reziliență,luând în considerare faptul că a fost creat un portofoliu de angajamente financiare viitoare care depășește în mod manifest capacitatea de susținere a bugetului național, iar în absența unor măsuri corective ferme și imediate s-ar putea declanșa consecințe macroeconomice severe, existând riscul de neîncadrare în traiectoria fiscală asumată de România în cadrul planului fiscal,având în vedere necesitatea instituirii unui control riguros, centralizat și transparent al cheltuielilor publice aferente proiectelor de infrastructură finanțate din surse europene printr-un un set de măsuri structurate, menite să restabilească disciplina bugetară și să prioritizeze investițiile în funcție de maturitate și sustenabilitate financiară,ținând cont de faptul că supracontractarea poate genera presiune asupra susținerii cheltuielilor din bugetul de stat, sub forma obligațiilor de asigurare a cofinanțării, TVA și de acoperire a eventualelor cheltuieli neeligibile, având potențialul de a deveni o sursă de accentuare a crizei fiscale, în special în condițiile în care este utilizată pentru a contracara efectele negative asupra absorbției fondurilor europene nerambursabile generate de ritmul lent de implementare și/sau progres efectiv redus pe un număr mare de contracte, se impun măsuri care să permită o ajustare care minimizează pierderile și riscurile de litigii pentru lucrări deja efectuate.Întrucât elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanțare în cadrul Planului național de redresare și reziliență de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale, după caz, astfel cum sunt definiți în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, cu beneficiarii astfel cum sunt definiți la art. 2 lit. l) din aceeași ordonanță de urgență. (2) Măsura prevăzută la alin. (1) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în cadrul Planului național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate autoriza încheierea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanțare.(4) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale, după caz, încheie sau emit contracte/decizii/ordine de finanțare numai pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul Planului național de redresare și reziliență modificat în urma renegocierii. + Articolul 2(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se încheie angajamente legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență de către beneficiari sau structurile de implementare, după caz, instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu se atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul național de redresare și reziliență, de către beneficiari sau structurile de implementare și operatorii economici aflați în subordinea/coordonarea/ sub autoritatea unei autorități publice centrale și locale.(3) Măsura prevăzută la alin. (1) și (2) se aplică până la aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023. (4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări. (5) După aprobarea de către Comisia Europeană a deciziei de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, beneficiarii și structurile de implementare prevăzuți la alin. (1) și (2) încheie angajamente legale sau, după caz, atribuie contracte de achiziție publică de servicii și contracte de achiziție publică de lucrări numai pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul Planului național de redresare și reziliență modificat în urma renegocierii. + Articolul 3(1) Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență, pentru care beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați sub autoritatea acestora și/sau structurile de implementare nu au inițiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt denunțate unilateral sau încetate, după caz, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și pentru contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență în cadrul cărora pentru procedurile de achiziție publică nu a fost parcursă etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Denunțarea unilaterală/Încetarea prevăzută la alin. (1) și (2) se realizează prin notificare care se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (4) În cazul în care contractele/deciziile/ordinele de finanțare cuprind mai multe obiective de investiții aferente țintelor și jaloanelor nu se procedează la denunțarea unilaterală, ci se diminuează valoarea finanțării proporțional cu valoarea obiectivului de investiții care se încadrează în situațiile prevăzute la alin. (1) și (2).(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), (2) și (4), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate autoriza continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare. + Articolul 4(1) Începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026, contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate și/sau obținerea de avize și autorizații, iar procedurile de achiziție de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor sau, după caz, a ordinului de începere a contractului de proiectare și execuție se suspendă unilateral, prin notificare, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale. (la 08-11-2025, Alineatul (1), Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) (2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se transmite în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor care fac obiectul renegocierii Planului național de redresare și reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și al Ministerului Finanțelor, Guvernul poate aproba continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare aferente investițiilor rămase în Planul național de redresare și reziliență. (la 08-11-2025, Alineatul (3), Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) + Articolul 5Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări, este cel mult 30% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, inițiat de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la oportunitatea continuării investiției și impactul bugetar total, avizat de Ministerul Finanțelor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al Planului național de redresare și reziliență. + Articolul 6Contractele/Deciziile/Ordinele de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, în cadrul cărora progresul efectiv al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări, este mai mare de 30% se derulează doar în condițiile în care finalizarea obiectivului conform graficului de lucrări asumat este anterioară datei de 31 august 2026. + Articolul 7Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se interzice coordonatorilor de reforme și/sau investiții efectuarea de transferuri de fonduri publice aferente Planului național de redresare și reziliență pentru proiectele ce fac obiectul informărilor Comisiei Europene cu privire la nerespectarea Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE. + Articolul 8(1) Memorandumul pentru implementarea art. 1-6 se prezintă Guvernului de către fiecare coordonator de reforme și/sau investiții în maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu prezentarea listei integrale a proiectelor, cu încadrarea în țintele și alocările rambursabile/nerambursabile revizuite conform memorandumului cu tema: Aprobarea mandatării Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) în vederea finalizării ajustării Planului național de redresare și reziliență (PNRR) în conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021, cu modificările și completările ulterioare, aprobat în ședința Guvernului din data de 14 august 2025.(2) Memorandumul prevăzut la alin. (1) conține cel puțin următoarele elemente obligatorii:a) pentru implementarea art. 1-5 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanțare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și a creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției cu indicarea sursei de finanțare, respectiv asistență financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului național de redresare și reziliență, finanțare publică națională și TVA aferentă, după caz, justificarea încadrării în termenul-limită de 31 august 2026, relevanța pentru îndeplinirea țintelor și jaloanelor, precum și riscurile asociate neimplementării, inclusiv cele de natură financiară;b) pentru implementarea art. 6 se prezintă pentru fiecare contract/decizie/ordin de finanțare: evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției, cu indicarea sursei de finanțare, respectiv asistență financiară rambursabilă sau nerambursabilă aferentă Planului național de redresare și reziliență, finanțare publică națională și TVA aferentă, după caz. + Articolul 9(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, nu se încheie angajamente legale pentru proiecte de investiții nou-finanțate prin Programul național de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a, Programul național de investiții „Anghel Saligny“ și Programul național de construcții de interes public sau social.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se pot încheia contracte de finanțare pentru proiectele aferente investițiilor legate de mobilitatea militară incluse la finanțare în cadrul Programului național de dezvoltare locală etapa a II-a în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 55/2025.(3) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențe, se interzice atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări, aferente proiectelor de investiții noi finanțate din fonduri publice, de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (3), în cazuri temeinic justificate, Guvernul, prin memorandum, poate aproba încheierea de angajamente legale pentru proiecte de investiții noi finanțate prin Programul național de investiții „Anghel Saligny“ și Programul național de construcții de interes public sau social și poate aproba atribuirea de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A. de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări, aferente proiectelor de investiții noi finanțate din fonduri publice.(5) Memorandumul prevăzut la alin. (4) cuprinde următoarele elemente obligatorii:a) evaluarea impactului bugetar total, inclusiv a creditelor de angajament și creditelor bugetare repartizate pe ani, până la finalizarea investiției;b) precizarea impactului asupra deficitului bugetar, pe ani, în raport cu țintele de deficit aprobate prin Decizia Consiliului Uniunii Europene;c) relevanța strategică a proiectului în contextul actual. + Articolul 10(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile de management/organismele intermediare nu încheie contracte de finanțare/nu emit decizii de finanțare și nici nu acordă avizul de principiu pentru proiectele noi a căror valoare determină depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării proiectelor, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, respectiv cu rol de coordonare a programelor regionale, la propunerea conducerii autorităților de management, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerului Finanțelor, Guvernul poate aproba încheierea/emiterea contractelor/deciziilor de finanțare și avizelor de principiu cu depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program, cu respectarea limitelor prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, acordând prioritate proiectelor aferente investițiilor diminuate și/sau eliminate din Planul național de redresare și reziliență. + Articolul 11(1) Pentru programele aferente politicii de coeziune, dispozițiile art. 10 nu se aplică proiectelor care prevăd investiții publice în infrastructură și dezvoltare regională care întrunesc cerințele pentru a fi contractate, dar a căror contractare conduce la depășirea alocării inițiale aferente apelurilor de proiecte. (la 21-08-2025, Alineatul (1) al articolului 11 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 41 din 19 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 783 din 21 august 2025 ) (2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1), autoritățile de management pot utiliza mecanismul prevăzut la art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, în limita procentului prevăzut de lege, pentru a încheia contracte/decizii/ordine de finanțare, aferente acestora. + Articolul 12(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2025 se suspendă toate procedurile privind evaluarea proiectelor și programelor, precum și toate proiectele și programele care urmau să fie lansate în acest interval la Administrația Fondului pentru Mediu.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să asigure lansarea prin Administrația Fondului pentru Mediu a unui nou program pentru persoane fizice pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, pentru perioada 2025-2030, în limita a 200 de milioane de lei, aprobat prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, cu publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru anul 2025, programul privind protecția speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente și/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege, în vederea diminuării conflictelor și reducerii pagubelor cauzate de animale sălbatice, se derulează în limita a 30 de milioane de lei.(4) În cazuri temeinic justificate, derularea unuia sau a mai multor proiecte sau programe suspendate în conformitate cu alin. (1) poate fi aprobată prin memorandum în cadrul Guvernului, cu posibilitatea realocării financiare. (5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se autorizează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Fondului pentru Mediu, să asigure lansarea Programului integrat de dezvoltare a infrastructurii sportive durabile pentru FOTE Brașov 2027, pentru creșterea eficienței energetice a domeniului schiabil din România, în limita a 20 de milioane de lei credite de angajament. + Articolul 13Începând cu data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2025, următoarele programe se derulează, în limita bugetului aprobat, aferent anului 2025, al Administrației Fondului pentru Mediu: (la 08-11-2025, Partea introductivă a articolului 13 a fost modificată de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 178 din 5 noiembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1025 din 5 noiembrie 2025 ) a) Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public;b) Programul privind creșterea eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei în clădirile publice;c) prima de sechestrare forestieră, conform prevederilor art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 35/2022 pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naționale de împădurire și reîmpădurire prevăzute în Planul național de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 236/2023, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 14În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică posturilor a căror ocupare condiționează îndeplinirea unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene rambursabile și nerambursabile, precum și din Mecanismul de redresare și reziliență, în limita bugetului aprobat. + Articolul 15Instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați sub autoritatea acestora și/sau structurile de implementare, beneficiare ale contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanțare finanțate din Planul național de redresare și reziliență, nu pot fi trase la răspundere și/sau sancționate de către autoritățile de control, ca urmare a înregistrării în patrimoniu a unor cheltuieli pentru efectuarea unor studii sau documentații sau activități în legătură cu proiectele pentru care s-a dispus suspendarea sau denunțarea unilaterală conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 16(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Educației și Cercetării să introducă în anexa nr. 3/25/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2025-2028 (sume alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii)“, la capitolul 65.10 „Învățământ“, titlul 71 „Active nefinanciare“ creditele de angajament necesare pentru derularea proiectului „Facultatea de Chimie Aplicată și Știința Materialelor, Facultatea de Inginerie Medicală, Facultatea de Inginerie Aerospațială, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria și Managementul Afacerilor, la Univ. Poli. București“, în limita sumei de 100.000 mii lei.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) se autorizează Ministerul Educației și Cercetării să efectueze modificările corespunzătoare și în celelalte anexe la buget și să le comunice Ministerului Finanțelor în termen de 10 zile de la data efectuării acestora.(3) Se autorizează Ministerul Finanțelor să aprobe, la propunerea ordonatorului principal de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificărilor efectuate potrivit alin. (1). + Articolul 17Articolul XLIX din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025, se abrogă. + Articolul 18La articolul V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 127/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1197 din 29 decembrie 2023, aprobată cu completări prin Legea nr. 153/2024, cu completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reforme, conform anexei la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, poate solicita, lunar, Ministerului Finanțelor deschiderea de credite bugetare din bugetul de stat, la titlurile de cheltuieli 60 «Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR» și 61 «Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR», indiferent de data scadenței obligațiilor de plată, cu încadrarea în prevederile bugetare și în limitele lunare de cheltuieli aprobate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la momentul solicitării deschiderii de credite bugetare. + Articolul 19Prin derogare de la prevederile art. II din Legea nr. 102/2024 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2024 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, se autorizează Ministerul Energiei, în calitate de coordonator de reformă și/sau investiții, să încheie acte adiționale pentru prelungirea duratei contractelor de finanțare până la 30 iunie 2026 pentru proiectele finanțate din Planul național de redresare și reziliență, componenta 16 - Repower EU, investiția 2 - Noi capacități de producție de energie electrică din surse regenerabile. (la 12-09-2025, Actul a fost completat de Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 45 din 11 septembrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 12 septembrie 2025 )
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Dragoș-Nicolae Pîslaru
Ministrul finanțelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
p. Ministrul educației și cercetării,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 19 august 2025.Nr. 41.-----

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari