ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2025



    Luând în considerare obiectivul din Planul național de redresare și reziliență al României privind revizuirea cadrului fiscal pentru consolidarea sistemului fiscal și pentru asigurarea eficientă a activității de colectare a veniturilor,având în vedere necesitatea clarificării mecanismului de calcul și declarare a impozitului pe construcții,ținând cont de impactul asupra fluxurilor de numerar, precum și asupra procesului investițional evidențiat de mediul de afaceri și de contribuabilii care au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, întrucât în lipsa reglementării unui cadru legal clar în ceea ce privește stabilirea bazei de calcul se creează premisele periclitării obiectivului de sprijinire a conformării voluntare a contribuabililor,ținând cont de faptul că nepromovarea unor măsuri care să conducă la îmbunătățirea nivelului de conformare voluntară a contribuabililor ar afecta veniturile colectate de administrația fiscală și, pe cale de consecință, ar putea pune în pericol obiectivul de reducere a deficitului bugetar,având în vedere faptul că în cadrul Depozitului central de arhivă al Arhivelor Militare Naționale Române din Ministerul Apărării Naționale se menține, și în anul 2025, situația care a determinat prelungirea contractelor de muncă, aceasta putându-se agrava, precum și pentru a evita creșterea numărului de petiții a căror soluționare este deosebit de complexă, se impune prelungirea contractelor de muncă ale personalului civil, încadrat pe durată determinată până la data de 30 iunie 2026, prin act adițional.Luând în considerare necesitatea asigurării unei abordări integrate și imparțiale a întregului proces de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), se propune constituirea unei structuri coordonatoare între instituțiile naționale și celelalte state membre OCDE, răspunzându-se astfel și solicitării Secretariatului OCDE de a asigura o abordare echidistantă a procesului.Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătățirea gradului de absorbție a fondurilor europene,ținând cont de faptul că programele europene vin cu un ansamblu de măsuri integrate prin care susțin procesul de reducere a fenomenului sărăciei și contribuie la susținerea grupurilor vulnerabile în vederea depășirii situației de excludere socială,deoarece conform Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 440/2022, în anul 2018, aproximativ 3,2 milioane de persoane se aflau în deprivare materială severă, iar obiectivul este ca până în anul 2027 să se obțină reducerea numărului acestor persoane cu cel puțin 20% față de valoarea de referință aferentă anului 2020,având în vedere faptul că lipsa de acțiune imediată ar putea conduce atât la blocaje și întârzieri în implementarea proiectelor finanțate din Fondul social european Plus, cât și la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecințele aferente ce se răsfrâng la nivel național și în relația cu Uniunea Europeană,luând în considerare faptul că adoptarea măsurilor propuse va permite implementarea acestor proiecte și, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanțării europene nerambursabile, ținând cont de faptul că în lipsa unor măsuri imediate se poate compromite accesul la fondurile europene nerambursabile și se poate afecta implementarea programelor esențiale pentru atingerea obiectivelor strategice,întrucât adoptarea prezentului act normativ în regim de urgență este justificată de necesitatea asigurării unui cadru legal adecvat care să permită implementarea în timp util a proiectelor finanțate prin Fondul social european Plus, în contextul în care una dintre prioritățile majore ale Guvernului este creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene,având în vedere necesitatea asigurării finanțării corespunzătoare pentru toți beneficiarii măsurilor de sprijin reglementate de art. XLVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificările ulterioare, precum și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, se impune garantarea unui tratament egal și echitabil în aplicarea acestor măsuri.Ținând cont de necesitatea atragerii, menținerii și profesionalizării resursei umane în domeniul educației și pentru respectarea tratamentului egal și echitabil în acordarea primei de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și a primei de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat pentru toți beneficiarii cuprinși în lista centralizată de Ministerul Educației și Cercetării, este necesară asigurarea finanțării acestei măsuri și în anul 2025.Întrucât dezvoltarea profesională a personalului didactic și administrativ, în special în contextul impus de necesitatea digitalizării proceselor educaționale și profesionale, impune acordarea primelor de carieră pentru personalul didactic și administrativ ca o măsură de susținere și dezvoltare a carierei profesionale, cu impact major asupra calității actului educațional,deoarece Raportul de țară din 2020 privind România atrage atenția asupra ratelor ridicate ale sărăciei în rândul copiilor, care pot crea inegalități de șanse în viitor, se impune atenuarea riscului de părăsire timpurie a școlii de către copiii dezavantajați, pentru care accesul la educație și servicii sociale este limitat, și având în vedere faptul că acordarea rechizitelor școlare este unul dintre principalii piloni ai Programului național integrat de reducere a abandonului școlar, prevăzut de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare,întrucât elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea proiectelor finanțate din Fondul social european Plus, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor europene nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, și având în vedere că, în prezent, sunt în vigoare prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale art. XXIV-XXVI din acest act normativ, care restricționează efectuarea plăților pentru anul 2025 doar la cele finanțate din fonduri externe nerambursabile, ceea ce determină imposibilitatea susținerii unor cheltuieli indispensabile implementării măsurilor de sprijin reglementate de actele normative incidente, se impune adoptarea de măsuri imediate, pe calea ordonanței de urgență, în vederea instituirii unui cadru legal care să permită asigurarea continuității finanțării și implementării corespunzătoare a acestor măsuri.Ținând cont de importanța unităților de educație timpurie și de nevoia acută de infrastructură necesară funcționării unor astfel de unități, pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, precum și pentru operaționalizarea acestor unități, în termenul jalonului, respectiv 31 decembrie 2025, care nu se poate realiza în condițiile în care există restricții în ocuparea posturilor de către personalul didactic și auxiliar,în considerarea faptului că măsurile nu pot fi adoptate printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea acestora începând cu data de 1 ianuarie 2025,întrucât problemele menționate mai sus vizează interesul public și strategic al României pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice și gestionarea fondurilor europene și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ITitlul X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 498, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Impozitul pe construcții anual se calculează astfel: a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a construcțiilor, altele decât cele prevăzute la lit. b), pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții; b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii construcțiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor aparținând domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX; în acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.2. La articolul 498, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:(1^1) Construcțiile prevăzute la alin. (1) sunt cele situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare. Nu intră sub incidența prevederilor prezentului titlu construcțiile situate în marea teritorială a României, astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României, republicată, cu completările ulterioare.(1^2) În sensul alin. (1) lit. a), valoarea netă a construcțiilor reprezintă valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora.(1^3) Nu sunt considerate construcții, în sensul alin. (1), investițiile efectuate de contribuabili la construcțiile care sunt utilizate în baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere sau, după caz, în baza unor contracte de închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune și altele asemenea, dacă, până la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, aceste investiții nu se concretizează în construcții definite potrivit art. 497.(1^4) Nu se datorează impozit pe construcții pentru construcțiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX.3. La articolul 498, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului recalculează, în mod corespunzător, impozitul pe construcții, determinat potrivit prezentului articol, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.(2^2) Contribuabilii nou-înființați datorează impozit pe construcții începând cu anul înființării, iar impozitul pe construcții se determină luând în considerare construcțiile din patrimoniu și/sau din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, existente în a 30-a zi inclusiv de la data înregistrării contribuabililor, potrivit legii, în situația în care această dată nu depășește ultima zi a anului înființării. În acest caz, impozitul pe construcții determinat potrivit regulilor prezentului articol se recalculează pentru perioada cuprinsă între data înregistrării contribuabililor și ultima zi inclusiv a anului calendaristic/anului modificat, în care contribuabilul s-a înființat, prin împărțirea impozitului pe construcții anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei respective.4. La articolul 499, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Contribuabilii care intră sub incidența art. 16 alin. (5) au în vedere și următoarele: a) calcularea și declararea impozitului pe construcții se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul;b) plata impozitului pe construcții se efectuează în două rate egale până în ultima zi inclusiv a celei de-a șasea luni a anului fiscal modificat, respectiv până în ultima zi inclusiv a celei de-a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datorează impozitul.5. La articolul 499, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: (3) Prin excepție de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii care încetează să existe în cursul anului au obligația de a declara și de a plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data încheierii perioadei din an în care contribuabilii au existat. În cazul în care contribuabilii încetează să existe ulterior termenului prevăzut la alin. (1), respectiv la alin. (2^1) lit. a), după caz, se depune declarație rectificativă.(4) Prin excepție de la alin. (1)-(2^1), contribuabilii nou-înființați au obligația de a declara și plăti impozitul determinat conform art. 498, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui în care s-au înființat, respectiv până la data de 25 inclusiv a primei luni a anului fiscal modificat următor celui în care s-au înființat.6. La articolul 499, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) și (4^2), cu următorul cuprins: (4^1) Contribuabilii care declară și plătesc anticipat impozitul anual pe construcții până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul beneficiază de o bonificație de 10% din valoarea impozitului.(4^2) Contribuabilii care încetează să existe în cursul anului și au plătit anticipat impozitul anual pe construcții potrivit alin. (4^1) recalculează bonificația de 10% prin raportare la impozitul determinat potrivit art. 498 alin. (2^1).  +  Articolul II(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prevederile art. I se aplică începând cu anul fiscal 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025.  +  Articolul IIIArticolul LVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul LVIIIPentru punerea în aplicare a prevederilor art. 5 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, contractele de muncă ale personalului civil, încadrat pe durată determinată în cadrul Depozitului central de arhivă al Arhivelor Militare Naționale Române din Ministerul Apărării Naționale, se prelungesc până la data de 30 iunie 2026, prin act adițional.  +  Articolul IVOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul VII, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:(13) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazuri justificate, prin memorandum aprobat în ședința Guvernului, se poate aproba pentru Ministerul Apărării Naționale organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea pe durată determinată a unor posturi contractuale cu caracter sezonier, cu justificarea necesității și încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinație în buget.2. Articolele XXIV-XXVI se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul XXIVÎn anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordă prime de carieră didactică și prime de carieră profesională, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, numai în cazul în care cheltuielile cu acestea se decontează integral din fonduri externe nerambursabile și din cofinanțarea națională aferentă programului.  +  Articolul XXVÎn anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acestea se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și demnitate socială 2021-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2002) 9.635 final din 14.12.2022, și din cofinanțarea națională aferentă programului.  +  Articolul XXVI(1) În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va acorda sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, potrivit art. XLVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și demnitate socială 2021-2027 și din cofinanțarea națională aferentă programului. (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este autorizat să întreprindă măsurile necesare astfel încât cheltuielile cu acordarea sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate să se realizeze în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune și demnitate socială 2021-2027 pentru această măsură și în conformitate cu regulile de eligibilitate.3. Articolul LXXV se abrogă.  +  Articolul V(1) Pentru anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cheltuielile prevăzute la art. 16 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, și cheltuielile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificările ulterioare, se asigură din bugetul de stat.(2) Pentru anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cheltuielile aferente transportului pachetelor cu produse alimentare, emiterii suporturilor electronice, precum și activităților de etichetare, colectare și distribuție a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde aferente sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, potrivit art. XLVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se asigură din bugetul de stat.  +  Articolul VIÎn anul 2025, pentru cheltuielile aferente majorării salariale acordate potrivit art. 16 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică în măsura în care aceste cheltuieli sunt prevăzute în bugetul proiectului și sunt rambursate, în conformitate cu regulile de eligibilitate și procedurile de rambursare aplicabile, precum și cu procentul de cofinanțare stabilit în contractul/acordul/ordinul de finanțare.  +  Articolul VIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 518 din 12 iunie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:(2) Serviciile de etichetare, colectare și distribuție a măsurii de susținere a activității didactice și a carierei profesionale pe suport electronic se realizează de către Compania Națională «Poșta Română» - S.A., în baza convenției încheiate cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, la o valoare maximă de 3.590,38 mii lei.2. La articolul 11, alineatul (2) se abrogă.  +  Articolul VIII(1) Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, autoritățile publice organizează concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante ca urmare a autorizării/acreditării creșelor finalizate în cadrul Programului guvernamental construire creșe „Sfânta Ana“, finanțat prin Planul național de redresare și reziliență al României, în cadrul componentei 15 - Educație, investiția 1. Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe, respectiv prin Programul național de construcții de interes public sau social. (2) După predarea amplasamentului și a obiectivului de investiție finalizat, conform alin. (1), către beneficiar, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează Ministerul Educației și Cercetării cu privire la predarea-primirea acestora. (3) Guvernul aprobă, prin memorandum, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării, cu avizul Ministerului Finanțelor, scoaterea la concurs a posturilor vacante, ca urmare a finalizării și predării creșelor, conform alin. (1) și (2), cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget.  +  Articolul IXAnexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2025 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2025, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul XAnexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul XIÎn vederea eficientizării activității, a creșterii gradului de absorbție a fondurilor europene aferente Programului Tranziție justă 2021-2027 prin preluarea activității specifice Programului Tranziție justă 2021-2027 de către Direcția generală program dezvoltare durabilă, pentru gestionarea instrumentelor financiare și a ajutorului de stat, precum și pentru coordonarea și monitorizarea programelor operaționale regionale, se autorizează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene să reorganizeze activitatea instituției până la data de 1 iunie 2025, prin modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul XII(1) În situația în care contractele/acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, existente până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, nu prevăd valoarea construcțiilor, proprietarii construcțiilor respective au obligația stabilirii valorii și comunicării acesteia către contribuabilii care le au în administrare/ concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, până la data de 15 mai 2025 inclusiv, respectiv până la data de 15 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat care începe în anul 2025. (2) Contractele/Acordurile sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, încheiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevăzute la art. 498 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să prevadă valoarea construcțiilor.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Silviu Nicu Macovei,
    secretar de stat
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Janina-Mirela Sitaru,
    secretar de stat
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltan
    p. Ministrul apărării naționale,
    Eduard Bachide,
    secretar de stat
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Marcel-Ioan Boloș
    p. Ministrul educației și cercetării,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
    Francisc Oscar Gal,
    subsecretar de stat
    București, 3 aprilie 2025.Nr. 21.  +  Anexa nr. 1(Anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2025)
    NUMĂRUL MAXIM
    al secretarilor de stat și subsecretarilor de stat pentru fiecare minister
    din lista Guvernului aprobată de Parlament și al secretarilor generali și secretarilor generali adjuncți
    MinisterulSecretari de statSubsecretari de statSecretar generalSecretar general adjunct
    Ministerul Afacerilor Interne4312
    Ministerul Finanțelor4112
    Ministerul Transporturilor și Infrastructurii412
    Ministerul Justiției311
    Ministerul Apărării Naționale211
    Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului4112
    Ministerul Sănătății311
    Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației4211
    Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale4111
    Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale4112
    Ministerul Culturii2211
    Ministerul Educației și Cercetării4211
    Ministerul Afacerilor Externe4111
    Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene5112
    Ministerul Energiei311
    Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor312
     +  Anexa nr. 2(Anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021)
    LISTA
    coordonatorilor de reforme și/sau investiții
    1. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene2. Ministerul Finanțelor3. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor4. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii5. Ministerul Energiei6. Ministerul Culturii7. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației8. Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale9. Ministerul Sănătății10. Ministerul Justiției11. Ministerul Afacerilor Interne12. Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului13. Ministerul Educației și Cercetării14. Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații15. Secretariatul General al Guvernului16. Agenția Națională a Funcționarilor Publici17. Agenția Națională pentru Achiziții Publice18. Agenția Națională de Integritate19. Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale20. Autoritatea Națională pentru Cercetare
    ------