METODOLOGIE din 18 decembrie 2024privind promovarea a 2 ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 8 ianuarie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 7.839 din 18 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 8 ianuarie 2025.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Elevii capabili de performanțe școlare înalte pot promova doi ani de studii într-un an școlar, ca parte a parcursului educațional subsumat învățământului preuniversitar obligatoriu. (2) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de promovare a doi ani de studii într-un an școlar de către elevii capabili de performanțe școlare înalte din învățământul preuniversitar, forma de învățământ cu frecvență.  +  Articolul 2(1) Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar de către elevii care au rezultate școlare excepționale și care au capacitatea fizică și intelectuală de a se adapta cerințelor parcurgerii acestui proces și integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare.(2) Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar se face pentru doi ani de studii consecutivi: anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obișnuit, denumit în continuare „an curent/clasă curentă“, și anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în același timp cu anul curent, prin aplicarea prevederilor prezentei metodologii, denumit în continuare „al doilea an de studiu“.  +  Articolul 3(1) Parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar se poate realiza o singură dată în fiecare dintre ciclurile de învățământ: primar, gimnazial și liceal.(2) Clasele de început de ciclu de învățământ se exclud din programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar.(3) În învățământul primar, înscrierea în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un singur an școlar se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.  +  Capitolul II Accesul elevilor la programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar  +  Articolul 4Elevii care se înscriu în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar trebuie să îndeplinească următoarele criterii de selecție:1. pentru cei care se înscriu pentru parcurgerea claselor a III-a și a IV-a:a) să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la fiecare disciplină de studiu;b) să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la purtare;2. pentru cei care se înscriu în program la nivel gimnazial și liceal:a) media generală 10 la fiecare disciplină de studiu pentru elevii din învățământul gimnazial și liceal;b) să aibă, în anul școlar anterior anului curent, media anuală 10 la purtare;3. pentru toți elevii care se înscriu în program:– să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente, cu un punctaj de cel puțin 80% din totalul punctajului acordat pe test.  +  Articolul 5Pentru înscrierea elevilor în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar trebuie depuse următoarele documente:a) cererea părintelui/reprezentantului legal al elevului;b) dosarul personal prevăzut la art. 12 alin. (2);c) rezultatul obținut la testul interdisciplinar conform prevederilor art. 4pct. 3;d) avizul favorabil al consilierului școlar; e) avizul favorabil al medicului școlar sau al medicului de familie;f) avizul consiliului profesoral al unității de învățământ.  +  Articolul 6(1) În vederea organizării și desfășurării în bune condiții a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar se va constitui, la nivelul unității de învățământ, în urma hotărârii consiliului de administrație și prin decizia directorului unității de învățământ, o comisie de monitorizare a programului.(2) Comisia de monitorizare a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar, denumită în continuare comisie, va fi alcătuită din:a) directorul/directorul adjunct al unității de învățământ - președinte;b) pentru învățământul primar: doi profesori pentru învățământul primar, dintre care unul al clasei din care face parte elevul în momentul depunerii cererii;c) pentru învățământul gimnazial și liceal: doi-trei profesori de specialitate de la disciplinele din trunchiul comun și dirigintele clasei din care face parte elevul în momentul depunerii cererii;d) consilierul școlar.(3) Atribuțiile comisiei sunt: a) elaborarea unui test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente; b) organizarea și desfășurarea testării elevilor care solicită înscrierea în program, parcurgerea etapelor procedurale pentru demararea programului;c) monitorizarea desfășurării programului și a rezultatelor școlare ale elevilor admiși în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar.  +  Capitolul III Desfășurarea programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar  +  Articolul 7Parcurgerea celor doi ani de studii într-un an școlar se realizează prin:a) frecventarea a cel puțin 50% din cursurile școlare aferente anului curent și a cel puțin 40% din cursurile școlare aferente celui de-al doilea an de studiu conform planului personalizat de învățare elaborat de comisia de monitorizare;b) studiu individual;c) consultații/tutoriale asigurate de profesorul pentru învățământul primar/profesorii clasei celui de-al doilea an de studiu.  +  Articolul 8(1) În vederea promovării a doi ani de studii într-un an școlar, elevul va fi evaluat la fiecare disciplină/modul din planul-cadru de învățământ al celor doi ani.(2) Elevul va participa la formele de evaluare curentă de la ambele clase și va fi evaluat conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024, precum și planului personalizat de învățare care prevede și formele de evaluare.(3) Pentru încheierea situației școlare, elevul susține evaluări periodice sumative, pe durata anului școlar, după cel de-al doilea modul și pe durata celui de-al cincilea modul.(4) Probele de evaluare pot fi: scrise, orale, practice și de aptitudini incluse în planul personalizat de învățare, calendarul acestora fiind stabilit de comun acord de către părinte/tutorele legal, elev și dirigintele clasei și avizat de către consiliul profesoral.(5) Conținutul probelor de evaluare va respecta curriculumul școlar.  +  Articolul 9(1) Înregistrarea situației școlare se face în cataloagele și registrele matricole ale celor două clase în care elevul este înmatriculat.(2) În cele două documente, la rubrica „Mențiuni“, se va face precizarea că „Elevul parcurge programul de promovare a doi ani de studii într-un an școlar, conform prevederilor Metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.839/2024.“  +  Articolul 10(1) Întreruperea programului de promovare a doi ani de studii într-un an școlar se realizează în următoarele situații:a) la cererea elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al elevului;b) dacă la finalul celui de-al doilea modul, calificativul obținut este „Bine“ - pentru elevii din ciclul primar, respectiv media notelor la evaluarea curentă pe discipline este mai mică de 9 - pentru elevii din ciclul gimnazial și liceal;c) dacă elevul nu promovează evaluările periodice sumative la cel puțin 3 dintre disciplinele/modulele la care a optat pentru evaluarea sumativă;d) la recomandarea argumentată a comisiei.(2) În urma întreruperii programului, elevul își continuă studiile în clasa curentă.  +  Capitolul IV Reglementări procedurale privind promovarea a 2 ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar  +  Articolul 11Înscrierea în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar parcurge următoarele etape: a) cererea de înscriere în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar se depune de către părintele/reprezentantul legal al elevului la unitatea de învățământ la care este înscris elevul, în perioada 1 martie-1 mai a anului școlar precedent celui de intrare în program;b) cererea de înscriere este analizată de consiliul de administrație al unității de învățământ care decide aprobarea sau respingerea acesteia, în funcție de rezultatele școlare obținute de elev până la depunerea cererii. Respingerea cererii de înscriere din cauza rezultatelor școlare se poate face numai dacă rezultatele școlare obținute până la depunerea cererii nu îi mai permit elevului să obțină calificativele/mediile prevăzute la art. 4 din prezenta metodologie;c) după aprobarea cererii de înscriere, elevul va susține un test interdisciplinar care va evalua competențele dobândite în anul școlar precedent celui de intrare în program. Testul va fi susținut până la sfârșitul anului școlar în care a depus cererea de intrare în program;d) după aprobarea cererii de înscriere, consiliul de administrație solicită consilierului școlar, medicului școlar, profesorului pentru învățământ primar/profesorului diriginte și, după caz, cadrelor didactice care predau la clasa la care este înscris elevul elaborarea și depunerea rapoartelor prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. b)-e). În situația în care unitatea de învățământ nu are medic școlar, raportul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. e) poate fi întocmit de medicul de familie, caz în care demersurile pentru obținerea raportului și depunerea lui la conducerea unității de învățământ trebuie făcute de părintele/reprezentantul legal al elevului.  +  Articolul 12(1) Avizarea intrării elevului în program este realizată de consiliul profesoral al unității de învățământ la care s-a depus cererea, pe baza analizei dosarului personal și a rezultatelor testului interdisciplinar.(2) Dosarul personal al elevului cuprinde:a) portofoliul educațional al elevului, întocmit conform legislației în vigoare;b) raportul profesorului pentru învățământul primar/dirigintelui, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“;c) raportul fiecărui profesor al clasei, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“, în cazul elevilor din învățământul gimnazial și liceal;d) raportul consilierului școlar privind capacitatea de adaptare la parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar și de integrare într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“;e) raportul medicului școlar sau al medicului de familie privind starea de sănătate și dezvoltarea fizică a elevului, finalizat cu propunerea „admis“/„respins“.(3) Consiliul profesoral al unității de învățământ decide avizarea intrării în program pe baza dosarului depus și a punctajului obținut la testul interdisciplinar, în termen de cel mult 5 zile de la încheierea anului școlar precedent celui de intrare în program.(4) Avizul favorabil este dat de consiliul profesoral în situația în care sunt îndeplinite simultan următoarele condiții:a) există avizul favorabil al consilierului școlar;b) există avizul favorabil al medicului școlar sau al medicului de familie;c) există avizul favorabil al profesorului pentru învățământ primar/dirigintelui;d) există avizul favorabil a cel puțin 50% dintre profesorii clasei;e) punctajul obținut la testul interdisciplinar este de cel puțin 80% din punctajul total al testului.(5) În cazul în care raportul consilierului școlar și/sau al medicului școlar/medicului de familie se finalizează cu propunerea „respins“, se poate cere o altă opinie de la un specialist agreat de către unitatea de învățământ/inspectoratul școlar. Dacă a doua opinie coincide cu prima, dosarul este respins.(6) Respingerea cererii de înscriere în program de către consiliul profesoral nu poate fi contestată.(7) Avizarea înscrierii elevului în program, respectiv respingerea cererii de înscriere în program se comunică familiei și inspectoratului școlar în termen de 5 zile de la luarea deciziei de către consiliul profesoral. În cazul respingerii cererii, în comunicare se va include și motivarea deciziei.(8) În caz de respingere a cererii de înscriere, elevul nu poate participa la program.  +  Articolul 13(1) Demararea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an școlar este condiționată de monitorizarea, pe o perioadă de șapte săptămâni după începerea anului școlar, a elevului care frecventează și cursurile clasei în care a fost repartizat pentru cel de-al doilea an de studiu de către comisia constituită la nivelul unității de învățământ.(2) În perioada de monitorizare sunt obligatorii organizarea de evaluări la fiecare disciplină de studiu, precum și susținerea unor teste specifice aplicate de către consilierul școlar.(3) În urma monitorizării elevului, comisia constituită în unitatea de învățământ redactează un raport de monitorizare, finalizat cu propunerea de avizare pentru începerea programului, în care se consemnează toate rezultatele obținute de către elev la evaluările și la testele specifice administrate.  +  Articolul 14(1) La începutul anului școlar, după avizarea începerii programului, se elaborează planul personalizat de învățare de către unitatea de învățământ, prin consultarea părintelui/reprezentantului legal al elevului, care include:a) lista bibliografiei aferente programelor de studiu la fiecare disciplină/modul;b) disciplinele/modulele la care se realizează evaluarea periodică și evaluarea finală;c) temele pentru referate, proiecte, rezolvări de probleme etc.;d) calendarul de prezentare a referatelor, proiectelor, portofoliilor;e) calendarul evaluărilor sumative, pe discipline;f) graficul consultațiilor/tutorialelor și al întâlnirilor cu consilierul școlar;g) programul de studiu al elevului, prin care se asigură frecventarea a cel puțin 50% din cursurile școlare aferente anului curent și a minimum 40% din cursurile școlare aferente celui de-al doilea an de studiu.(2) Părintele/Reprezentantul legal și elevul pot solicita modificarea programului de studiu al elevului, în baza unei cereri adresate consiliului profesoral al unității de învățământ.(3) Elevul este obligat să se prezinte la cel puțin 50% din orele prevăzute pentru anul curent și la cel puțin 40% din orele celui de-al doilea an de studii. De asemenea, elevul este obligat să se prezinte la cel puțin 75% din evaluările curente convenite. Verificarea prezenței la cursuri și la evaluări se face de către profesorul pentru învățământ primar/dirigintele clasei curente.(4) Consilierul școlar va monitoriza evoluția emoțională și comportamentală a elevului pe toată durata programului.  +  Articolul 15(1) În programul de promovare a doi ani de studii într-un an școlar, evaluarea elevilor se realizează prin evaluare curentă și evaluare sumativă.(2) Evaluarea curentă se desfășoară pe parcursul anului școlar, la cel puțin 50% din totalul disciplinelor clasei curente și la cel puțin 40% din orele celui de-al doilea an de studiu.(3) Evaluarea sumativă se realizează după primele două module, respectiv pe durata celui de-al cincilea modul, conform calendarului stabilit. În cazuri excepționale, evaluarea sumativă se desfășoară în vacanțele prevăzute în structura anului școlar.(4) Calificativele specifice ciclului primar, respectiv notele obținute în ciclul gimnazial și liceal la evaluările curente și sumative trebuie să asigure posibilitatea încheierii mediilor la toate disciplinele prevăzute în planul de învățământ, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024, pentru cei doi ani de studii.  +  Articolul 16(1) După avizarea începerii programului, elevul va fi înregistrat în catalogul clasei curente și în catalogul clasei corespunzătoare celui de-al doilea an de studiu, la rubrica „Mențiuni“ precizându-se că „Elevul parcurge programul de promovare a doi ani de studii într-un an școlar, conform prevederilor Metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.839/2024.“(2) Notarea se face cu calificative pentru ciclul primar, respectiv note pentru ciclul gimnazial și liceal, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024.(3) În cataloage se vor consemna rezultatele evaluărilor curente, precum și rezultatele evaluărilor sumative la disciplinele convenite, ca medii anuale. În rubricile disciplinelor la care s-a realizat evaluarea sumativă se precizează data evaluării.(4) Rezultatele școlare se validează conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024, și sunt trecute în registrul matricol, unde se menționează parcurgerea programului, conform prevederilor prezentei metodologii, și data la care s-a validat situația școlară în consiliul profesoral.  +  Articolul 17(1) Întreruperea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an școlar se realizează în următoarele cazuri:a) la cererea elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al elevului;b) nepromovarea evaluărilor sumative la cel puțin trei dintre disciplinele/modulele pentru care a optat pentru evaluarea sumativă;c) la recomandarea argumentată a comisiei.(2) La întreruperea procesului de promovare a doi ani de studii într-un an școlar, elevul își continuă școlarizarea în unitatea de învățământ și în clasa curentă. Pentru disciplinele la care elevul nu a promovat evaluarea sumativă, situația școlară se consideră neîncheiată.  +  Capitolul V Dispoziții finale  +  Articolul 18Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ asigură respectarea prevederilor prezentei metodologii.  +  Articolul 19Începând cu data reorganizării instituțiilor subordonate Ministerului Educației, denumirea „inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București“ se va citi „direcția județeană de învățământ preuniversitar/ Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar“.------