ORDIN nr. 6404 din 14 decembrie 2022pentru modificarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și al ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică nr. 5.005/2014
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1261 din 28 decembrie 2022
În temeiul prevederilor art. 94 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023,având în vedere Referatul cu nr. DGIP 2762/28.11.2022 de aprobare a Ordinului privind modificarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și al ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică nr. 5.005/2014,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul IMetodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și al ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică nr. 5.005/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 23 decembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 13, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) decid structura centrelor de examen, până cel târziu la data de 31 ianuarie, stabilind unitățile/instituțiile de învățământ centre de examen, unitățile/instituțiile de învățământ arondate fiecărui centru de examen, calificările profesionale pentru care fiecare centru de examen organizează examene de certificare și locurile în care se vor desfășura probele de examen și iau măsuri pentru organizarea centrelor de examen în vederea desfășurării probelor de examen respectând standardul de pregătire profesională al fiecărei calificări profesionale;2. La articolul 13, litera ț) se modifică și va avea următorul cuprins:ț) controlează, în fiecare unitate/instituție de învățământ, organizarea și desfășurarea activităților teoretice și practice pe parcursul perioadei de elaborare a proiectelor pentru examenul de certificare și, în perioada examenului, controlează modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare în centrele de examen;3. La articolul 19, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Înscrierile candidaților din seriile anterioare pentru susținerea examenelor care au ca probă de examen realizarea unui proiect se fac, de regulă, până cel târziu la data de 31 ianuarie. În acest caz, la înscriere, candidații consultă lista temelor proiectelor pentru respectiva calificare și depun o cerere de realizare a proiectului cu tema pentru care au optat.4. La articolul 25, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 25(1) Prin executarea, de către candidat, a unui proiect pe durata a cel puțin 13 săptămâni de cursuri aferente anului de studiu terminal și susținerea lui în condiții de examen sunt vizate competențe specifice calificării profesionale, conform standardului de pregătire profesională. Realizarea proiectului are ca scop evidențierea activării specifice, în funcție de tema proiectului, a unităților de competențe tehnice specializate și a celor cheie, semnificative pentru demonstrarea, în situația de examen de certificare, a dobândirii calificării profesionale respective. Proiectul trebuie să ofere posibilitatea candidaților să își prezinte performanțele în utilizarea competențelor dobândite pentru rezolvarea unor probleme practice privind organizarea și desfășurarea proceselor tehnologice, acțiunilor și activităților din domeniul calificării profesionale, rezolvarea teoretică a unor probleme practice, rezolvarea de studii de caz etc.5. La articolul 25, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Lista temelor se definitivează și se face publică la nivelul unității/instituției de învățământ până la data de 15 ianuarie, în anul terminal de studiu.6. La articolul 25, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Candidații consultă tematica afișată și optează pentru una dintre teme. Opțiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unității/instituției de învățământ, până la data de 31 ianuarie, în anul terminal de studiu. Validarea opțiunilor pentru temele de proiect necesită acceptul îndrumătorului proiectului și cel al unui cadru didactic din aria curriculară «Tehnologii», desemnat prin decizia directorului unității de învățământ cu avizul consiliului de administrație, pentru fiecare candidat în parte.7. La articolul 25, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Aprobarea opțiunilor pentru temele proiectelor, precum și stabilirea îndrumătorilor acestora se fac de către consiliul de administrație al unității/instituției de învățământ până la data de 15 februarie. + Articolul IIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare județene/al Municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educației,
Ligia DecaBucurești, 14 decembrie 2022.Nr. 6404.----
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 94 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3.505/2022 privind structura anului școlar 2022-2023,având în vedere Referatul cu nr. DGIP 2762/28.11.2022 de aprobare a Ordinului privind modificarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și al ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică nr. 5.005/2014,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul IMetodologia de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenților învățământului postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și al ministrului delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică nr. 5.005/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 23 decembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 13, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) decid structura centrelor de examen, până cel târziu la data de 31 ianuarie, stabilind unitățile/instituțiile de învățământ centre de examen, unitățile/instituțiile de învățământ arondate fiecărui centru de examen, calificările profesionale pentru care fiecare centru de examen organizează examene de certificare și locurile în care se vor desfășura probele de examen și iau măsuri pentru organizarea centrelor de examen în vederea desfășurării probelor de examen respectând standardul de pregătire profesională al fiecărei calificări profesionale;2. La articolul 13, litera ț) se modifică și va avea următorul cuprins:ț) controlează, în fiecare unitate/instituție de învățământ, organizarea și desfășurarea activităților teoretice și practice pe parcursul perioadei de elaborare a proiectelor pentru examenul de certificare și, în perioada examenului, controlează modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare în centrele de examen;3. La articolul 19, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Înscrierile candidaților din seriile anterioare pentru susținerea examenelor care au ca probă de examen realizarea unui proiect se fac, de regulă, până cel târziu la data de 31 ianuarie. În acest caz, la înscriere, candidații consultă lista temelor proiectelor pentru respectiva calificare și depun o cerere de realizare a proiectului cu tema pentru care au optat.4. La articolul 25, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 25(1) Prin executarea, de către candidat, a unui proiect pe durata a cel puțin 13 săptămâni de cursuri aferente anului de studiu terminal și susținerea lui în condiții de examen sunt vizate competențe specifice calificării profesionale, conform standardului de pregătire profesională. Realizarea proiectului are ca scop evidențierea activării specifice, în funcție de tema proiectului, a unităților de competențe tehnice specializate și a celor cheie, semnificative pentru demonstrarea, în situația de examen de certificare, a dobândirii calificării profesionale respective. Proiectul trebuie să ofere posibilitatea candidaților să își prezinte performanțele în utilizarea competențelor dobândite pentru rezolvarea unor probleme practice privind organizarea și desfășurarea proceselor tehnologice, acțiunilor și activităților din domeniul calificării profesionale, rezolvarea teoretică a unor probleme practice, rezolvarea de studii de caz etc.5. La articolul 25, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Lista temelor se definitivează și se face publică la nivelul unității/instituției de învățământ până la data de 15 ianuarie, în anul terminal de studiu.6. La articolul 25, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Candidații consultă tematica afișată și optează pentru una dintre teme. Opțiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unității/instituției de învățământ, până la data de 31 ianuarie, în anul terminal de studiu. Validarea opțiunilor pentru temele de proiect necesită acceptul îndrumătorului proiectului și cel al unui cadru didactic din aria curriculară «Tehnologii», desemnat prin decizia directorului unității de învățământ cu avizul consiliului de administrație, pentru fiecare candidat în parte.7. La articolul 25, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Aprobarea opțiunilor pentru temele proiectelor, precum și stabilirea îndrumătorilor acestora se fac de către consiliul de administrație al unității/instituției de învățământ până la data de 15 februarie. + Articolul IIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare județene/al Municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educației,
Ligia DecaBucurești, 14 decembrie 2022.Nr. 6404.----