HOTĂRÂRE nr. 2 din 16 septembrie 2016
pentru modificarea şi completarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, aprobat prin Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România
EMITENT
  • UNIUNEA NAŢIONALĂ A PRACTICIENILOR ÎN INSOLVENŢA DIN ROMÂNIA
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 824 din 19 octombrie 2016



    În temeiul art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    Congresul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, reunit la Bucureşti în data de 16 septembrie 2016, hotărăşte:

    Articolul I

    Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, aprobat prin Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 15 ianuarie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Obiectul de activitate al formelor de organizare este exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, inclusiv acordarea de consultanţă privind aplicarea procedurilor de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă."
    2. După articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 10^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 10^1. - Practicienii în insolvenţă fac parte din organele care aplică procedura conform art. 40 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt reprezentanţi legali ai debitoarei, aceştia îndeplinind strict atribuţiile reglementate expres de O.U.G., Legea nr. 85/2006 şi Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare. Răspunderea, obligaţiile şi drepturile practicienilor în insolvenţă sunt limitate la atribuţiile stabilite de aceste acte normative."
    3. La articolul 11, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) să aleagă şi să fie aleşi într-o funcţie de conducere centrală sau locală, precum şi în alte funcţii sau comisii lucrative, cum ar fi instanţele de disciplină şi comisiile de cenzori, dacă nu se găsesc în situaţii de incompatibilitate;"
    4. La articolul 12, alineatele (1) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Membrii Uniunii aflaţi în situaţia de incompatibilitate potrivit art. 26 alin. (1) din O.U.G. pierd dreptul de a desfăşura activitatea de practician în insolvenţă pe întregul teritoriu al României şi dreptul de a fi aleşi într-o funcţie de conducere centrală sau locală, precum şi în alte funcţii sau comisii lucrative, cum ar fi instanţele de disciplină şi comisiile de cenzori, pe perioada incompatibilităţii. La survenirea stării de incompatibilitate, membrii Uniunii îşi pierd funcţia deţinută în cadrul organismelor interne ale profesiei.
    .....................................................................
    (6) Durata suspendării este de cel puţin un an de la data aprobării cererii. Persoanele suspendate la cerere au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca cele înscrise în secţiunea membrilor incompatibili. Prin excepţie, în cazuri temeinic motivate, durata suspendării poate fi mai scurtă de 1 an, iar practicianul în insolvenţă poate solicita reactivarea, la cerere, atunci când acesta face dovada că motivele suspendării au încetat."
    5. La articolul 12, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
    "(10) În situaţia constatării stării de nedemnitate în conformitate cu art. 25 din O.U.G., odată cu pierderea calităţii de practician în insolvenţă, persoana în cauză pierde şi funcţia în care a fost aleasă la nivel central sau local."
    6. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Asociatul unic din întreprinderea profesională unipersonală cu răspundere limitată, precum şi asociatul coordonator al societăţii profesionale cu răspundere limitată pot fi angajaţi în societăţile pe care le coordonează."
    7. La articolul 13, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Asociatul coordonator al societăţii profesionale cu răspundere limitată nu poate deţine simultan calitatea de asociat în societatea pe care o coordonează, precum şi calitatea de angajat sau colaborator în filialele societăţii-mamă."
    8. La articolul 20, după litera k) se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:
    "l) să furnizeze datele statistice solicitate de Uniune, altele decât cele prevăzute la lit. h)."
    9. La articolul 22, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3) - (5), cu următorul cuprins:
    "(3) Fiecare filială a UNPIR va putea desemna, în cadrul Adunării generale, un reprezentant ce va putea candida pentru o funcţie de conducere în cadrul Uniunii. Excepţie fac filialele cu peste 100 de membri care vor putea nominaliza 2 persoane pentru funcţiile de conducere, iar filiala UNPIR Bucureşti 5 persoane.
    (4) Consiliul naţional de conducere poate desemna candidaţi pentru funcţiile de conducere, pentru Instanţa superioară de disciplină şi pentru Comisia centrală de cenzori.
    (5) Toate persoanele desemnate de adunările generale sau de CNC vor depune la Secretariatul general UNPIR un curriculum vitae care să evidenţieze activitatea de practician în insolvenţă şi în special eventualele activităţi în cadrul Uniunii, cel târziu cu 10 zile înainte de data congresului."
    10. La articolul 25, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 25. - (1) Congresul Uniunii este legal constituit în prezenţa majorităţii membrilor prevăzuţi la art. 22, prezenţi fizic sau mandataţi, un delegat la congres putând fi mandatat de maximum trei delegaţi desemnaţi de Adunarea generală a aceleiaşi filiale, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii simple."
    11. La articolul 27, litera e) se abrogă.
    12. La articolul 28, după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
    "e) aprobă nivelul indemnizaţiilor membrilor Instanţei superioare de disciplină a UNPIR şi ai Comisiei centrale de cenzori."
    13. La articolul 35 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) aprobă înscrierea/radierea cabinetelor individuale de insolvenţă, cabinetelor asociate, societăţilor profesionale şi a filialelor acestora, precum şi fuziunile sau divizările formelor de organizare în/din Registrul formelor de organizare;"
    14. La articolul 40, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Practicianul desemnat ca arbitru poate fi înlocuit pe motiv de conflict de interese în condiţiile prezentului statut şi ale Regulamentului privind procedura disciplinară de către preşedintele Consiliului naţional de conducere al UNPIR."
    15. La articolul 45 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) analizează abaterile disciplinare prevăzute de O.U.G. şi de statut şi asigură respectarea de către membrii Uniunii a principiilor fundamentale de etică profesională, conform Codului de etică profesională şi disciplină al Uniunii;"
    16. La articolul 57, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 57. - (1) Adunarea generală a filialei este legal constituită în prezenţa majorităţii membrilor compatibili ai acesteia, prezenţi fizic sau mandataţi, un membru compatibil putând să fie mandatat de maximum trei membri compatibili ai filialei, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii simple a celor prezenţi fizic sau reprezentaţi prin mandat."
    17. La articolul 59, litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "j) înaintează, în termen de 15 zile de la data adunării generale, Secretariatului general al Uniunii o caracterizare a candidatului/candidaţilor desemnat/desemnaţi de adunare pentru o funcţie de conducere centrală sau locală, precum şi în celelalte instanţe sau comisii lucrative, cum ar fi instanţele de disciplină şi comisiile de cenzori, relevând: calităţile morale şi profesionale, realizările din activitatea de practician în insolvenţă, implicarea în acţiunile întreprinse de consiliul de conducere al filialei, precum şi în cele de pregătire profesională etc."
    18. La articolul 62, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 62. - (1) Instanţele locale de disciplină au următoarele atribuţii:
    a) analizează abaterile disciplinare prevăzute de O.U.G. şi de statut, potrivit competenţelor date de prezentul statut;
    b) asigură aplicarea măsurilor prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a) şi d);
    c) soluţionează în primă instanţă şi în complet de 3 membri abaterile disciplinare săvârşite de membrii arondaţi şi aplică sancţiunile prevăzute la art. 74 alin. (1) din O.U.G., potrivit limitelor stabilite în prezentul statut;
    d) comunică Secretariatului general al Uniunii sancţiunile aplicate potrivit art. 74 alin. (1) din O.U.G. şi prezentului statut."
    19. La articolul 65, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Adeverinţa pentru persoanele care au desfăşurat activităţi practice economice şi juridice va avea obligatoriu forma agreată de Uniune."
    20. La articolul 68, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) Dovada exercitării unei profesii economice sau juridice se face, de regulă, cu copia carnetului de muncă, extras din Revisal, contract de muncă înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă ori adeverinţă eliberată de angajator pentru cei care nu au deţinut sau nu deţin carnet de muncă. Adeverinţa pentru persoanele care au desfăşurat activităţi practice economice şi juridice va avea obligatoriu forma agreată de Uniune."
    21. La articolul 80, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) În vederea înregistrării unor modificări ale contractelor de societate sau deciziilor de înfiinţare ale cabinetelor individuale, în Registrul formelor de organizare se depun spre menţionare următoarele documente:
    a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
    b) hotărârile fiecărei forme de organizare, semnate de asociaţii/titularii de cabinete;
    c) act adiţional la contractul de societate sau la decizia de înfiinţare;
    d) contractul formei de organizare/decizia de înfiinţare actualizate;
    e) dovada achitării taxelor aferente."
    22. La articolul 80, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Este interzisă înscrierea în Registrul formelor de organizare a unei societăţi cu denumire identică sau asemănătoare cu a uneia deja înregistrate, atât în denumirea întreagă, cât şi în cuvintele ce o compun, inclusiv cele care sugerează o prescurtare sau iniţiale, cu excepţia sintagmelor utilizate în profesie (insolvenţă, insolvent, judiciar, expert etc.). Filialele constituite de către o societate profesională, conform prevederilor prezentului statut, vor fi înscrise în Registrul formelor de organizare cu o denumire care va îngloba denumirea societăţii profesionale constitutive şi cuvântul «filiala», urmat de denumirea judeţului pe raza căruia se constituie aceasta. Este interzisă acordarea unei denumiri identice sau asemănătoare a unei noi societăţi cu a uneia ce a fost radiată din Registrul formelor de organizare, mai devreme de trecerea unei perioade de 5 ani de la scoaterea din evidenţele Uniunii a denumirii societăţii radiate".
    23. După capitolul VIII "Registrul formelor de organizare. Conţinut, înscriere" se introduce un nou capitol, capitolul VIII^1 "Transformarea formelor de organizare", cu articolele 81^1 - 81^16, după cum urmează:
    "CAPITOLUL VIII^1
    Transformarea formelor de organizare
    A. Fuziunea şi divizarea formelor de organizare
    Art. 81^1. - Fuziunea prin absorbţie este operaţiunea prin care una sau mai multe forme de organizare sunt dizolvate fără a intra în lichidare şi care îşi transferă totalitatea patrimoniului lor formei de organizare absorbante.
    Art. 81^2. - Fuziunea prin contopire este operaţiunea prin care mai multe forme de organizare sunt dizolvate fără a intra în lichidare şi care îşi transferă totalitatea patrimoniului lor unei noi forme de organizare pe care o constituie.
    Art. 81^3. - Divizarea totală este operaţiunea prin care un SPRL, fără a intra în lichidare, transferă totalitatea patrimoniului său, inclusiv portofoliul de dosare şi clienţi către două sau mai multe societăţi profesionale constituite sau alte forme de organizare care iau astfel fiinţă.
    Art. 81^4. - Divizarea parţială este operaţiunea prin care un SPRL, fără a intra în lichidare, transferă o parte din patrimoniul de afectaţiune profesională, astfel cum este evidenţiat în evidenţele contabile ale societăţii şi al unei părţi din portofoliul de dosare şi clienţi, către o societatea constituită sau către una sau mai multe forme de organizare care iau astfel fiinţă.
    Art. 81^5. - Fuziunea şi divizarea totală atrag de drept radierea formelor de organizare absorbite sau divizate total din Registrul formelor de organizare şi din Tabloul Uniunii.
    Art. 81^6. - Fuziunea şi divizarea se pot face şi între forme diferite de organizare ale profesiei, în măsura în care aceste operaţiuni nu contravin dispoziţiilor O.U.G. sau ale prezentului statut.
    Art. 81^7. - (1) Fuziunea sau divizarea se hotărăşte de fiecare formă de organizare în parte, prin hotărâre a asociaţilor societăţilor/titularilor de cabinet.
    (2) Hotărârea asupra fuziunii/divizării se ia cu votul asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale, aceştia decizând prin aceeaşi hotărâre modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului. Asociaţii pot stabili prin contractul de societate o majoritate calificată pentru decizia de fuziune/divizare.
    (3) Dacă, prin fuziune sau divizare, se înfiinţează o nouă societate, aceasta se constituie în condiţiile prevăzute de O.U.G. şi de prezentul statut pentru forma de organizare convenită.
    Art. 81^8. - În vederea înregistrării operaţiunilor de fuziune în Registrul formelor de organizare se depun spre înregistrare, cel puţin, următoarele documente:
    a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
    b) hotărârile fiecărei forme de organizare, semnate de asociaţii/titularii de cabinete;
    c) protocolul de fuziune semnat de asociaţi/titularii de cabinete ce urmează a participa la fuziune. Protocolul de fuziune trebuie să conţină modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului aşa cum s-a stabilit prin hotărârea asociaţilor asupra fuziunii;
    d) declaraţie de succesiune, însoţită de anexa cu portofoliul de dosare şi clienţi;
    e) cerere privind radierea vechilor forme de organizare care au participat la operaţiunea de fuziune;
    f) contractul formei de organizare rezultat din operaţiunea de fuziune, actualizat.
    Art. 81^9. - În vederea înregistrării operaţiunilor de divizare în Registrul formelor de organizare se depun spre înregistrare, cel puţin, următoarele documente:
    a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
    b) hotărârea privind divizarea, semnată de asociaţii formei de organizare;
    c) proiectul de divizare semnat de asociaţii/titularii de cabinete ce urmează a fi divizate. Acesta trebuie să conţină modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului aşa cum s-a stabilit prin hotărârea asociaţilor asupra divizare;
    d) în cazul operaţiunii de divizare totală se va anexa şi cererea privind radierea vechii forme de organizare din RFO;
    e) contractele formelor de organizare rezultate din operaţiunea de divizare, actualizate.
    Art. 81^10. - (1) Documentele prevăzute la art. 81^9, în original, se vor depune spre avizare la filiala UNPIR unde îşi va avea sediul forma sau formele de organizare beneficiare ale operaţiunii de fuziune/divizare.
    (2) Documentaţia avizată de filiala UNPIR se va înainta Secretariatului general al UNPIR.
    Art. 81^11. - (1) Verificarea condiţiilor de formă privind operaţiunile de fuziune/divizare se face prin Secretariatul general, răspunderea privind îndeplinirea condiţiilor de fond aferente operaţiunilor de fuziune/divizare aparţinând asociaţilor/titularilor formelor de organizare.
    (2) Data transmiterii drepturilor şi obligaţiilor între formele de organizare respective are loc atât între părţi, cât şi faţă de terţi, la data aprobării operaţiunii de fuziune/divizare de către Consiliul naţional de conducere al UNPIR, dacă prin lege nu se prevede altfel.
    B. Dizolvarea formelor de organizare
    Art. 81^12. - Dizolvarea reprezintă totalitatea operaţiunilor care pregătesc încetarea existenţei unei forme de organizare, în vederea asigurării condiţiilor lichidării patrimoniului şi radierii societăţii din registrul formelor de organizare.
    Art. 81^13. - Formele de exercitare a profesiei se dizolvă prin:
    a) hotărârea asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale. Asociaţii pot stabili prin contractul de societate o majoritate simplă sau calificată pentru decizia de dizolvare;
    b) radierea din profesie a tuturor asociaţilor sau, după caz, trecerea în oricare din situaţiile de incompatibilitate a tuturor asociaţilor, dacă nu şi-au cesionat părţile sociale în termen de 30 de zile de la data înscrierii în Registrul formelor de organizare a profesiei a menţiunilor ce pot duce la dizolvarea formei de organizare, în condiţiile prezentului alineat;
    c) decesul tuturor asociaţilor;
    d) dobândirea tuturor părţilor sociale de către un singur asociat şi păstrarea lor de către acesta o perioadă mai mare de 3 luni, fără ca acesta să efectueze operaţiuni privind cooptarea unui alt asociat sau pentru transformarea formei de organizare profesională;
    e) la cererea simultană de retragere din societate formulată de toţi asociaţii;
    f) trecerea timpului stabilit pentru durata societăţii;
    g) imposibilitatea realizării obiectului de activitate al societăţii;
    h) în baza procesului-verbal de conciliere sau a hotărârii de arbitraj pronunţate în condiţiile prevăzute de prezentul statut, la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum neînţelegeri grave între asociaţi, care împiedică funcţionarea societăţii;
    i) alte cauze prevăzute de lege sau de contractul de societate.
    Art. 81^14. - (1) Dizolvarea societăţii are ca efect deschiderea procedurii lichidării. Dizolvarea are loc fără lichidare, în cazul fuziunii ori divizării totale a societăţii sau în alte cazuri prevăzute de lege.
    (2) În cazul lichidării prevăzute de art. 81^13 lit. a), d), e), f) şi g), în situaţia în care forma de organizare nu are obligaţii către creditori, iar asociaţii se înţeleg cu privire la repartizarea activului formei de organizare între asociaţi, radierea formei de organizare se va face fără numire de lichidator, pe baza declaraţiilor asociaţilor pe propria răspundere.
    (3) Societatea intră în lichidare din momentul dizolvării sale.
    (4) Societatea îşi păstrează personalitatea juridică pentru operaţiunile lichidării, până la terminarea acesteia.
    Art. 81^15. - (1) Desemnarea lichidatorului:
    a) prin decizia de dizolvare asociaţii vor desemna un lichidator din rândul membrilor UNPIR, stabilindu-i şi onorariul. Acordul prealabil, scris, al lichidatorului în privinţa acceptării numirii este obligatoriu;
    b) în situaţiile în care nu este desemnat un lichidator de către asociaţi, acesta va fi numit de către Consiliul de conducere al filialei Uniunii de care aparţine societatea dizolvată, dintre lichidatorii care au depus oferte pentru acest tip de proceduri, fiind stabilit şi un onorariu;
    c) actul de numire a lichidatorilor, menţionând puterile conferite acestora sau sentinţa care îi ţine locul, precum şi orice act ulterior care ar aduce schimbări cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la Registrul formelor de organizare, pentru a fi înscrise de îndată;
    d) numai după îndeplinirea formalităţilor de la lit. c) lichidatorii vor exercita această funcţie.
    (2) Remunerarea lichidatorului şi cheltuielile de lichidare se acoperă din averea societăţii dizolvate.
    (3) Din momentul dizolvării asociaţii sau practicienii coordonatori nu mai pot întreprinde noi operaţiuni. În caz contrar, aceştia sunt personal şi solidar răspunzători pentru acţiunile întreprinse.
    (4) Interdicţia prevăzută la alin. (3) se aplică de la data la care dizolvarea a fost hotărâtă de asociaţi sau declarată prin sentinţă judecătorească.
    (5) Toate actele emanând de la societate trebuie să arate că aceasta este în lichidare, prin menţiunea «în lichidare» trecută după denumirea societăţii.
    Art. 81^16. - (1) Lichidatorii au următoarele atribuţii principale:
    a) să reprezinte societatea în relaţiile cu terţii şi autorităţile, inclusiv instanţe de judecată;
    b) să execute şi să termine operaţiunile referitoare la lichidare;
    c) în vederea acoperirii pasivului societăţii să vândă, prin licitaţie publică, imobilele şi orice avere mobiliară a formelor de organizare;
    d) să încaseze creanţele societăţii;
    e) să achite datoriile societăţii;
    f) să repartizeze activul net către asociaţi conform deţinerilor acestora sau prevederilor contractului de societate;
    g) să coordoneze activitatea societăţii în ceea ce priveşte portofoliul de dosare şi clienţi, fiind obligat ca în termen de maximum 45 de zile de la preluarea funcţiei să convoace adunările creditorilor/asociaţilor sau membrilor debitorului în vederea înlocuirii. În perioada dintre dizolvarea societăţii şi înlocuirea din dosarele sau din gestionarea clienţilor aflaţi în portofoliu în aceste dosare/proiecte se vor putea face doar acte de administrare/conservare;
    h) să îndeplinească orice alte acte necesare lichidării şi radierii societăţii.
    (2) Lichidatorii împreună cu reprezentanţii formelor de organizare sunt datori ca, în termen de maximum 30 de zile de la preluarea funcţiei, să facă un inventar şi o evaluare (dacă este cazul) cu un expert evaluator, plătit din averea debitoarei, care să constate situaţia exactă a activului, pasivului societăţii şi a portofoliului de dosare/clienţi şi să le semneze.
    (3) Documentele societăţii, inclusiv cele referitoare la bunurile din patrimoniu, vor fi puse la dispoziţia lichidatorului în termen de maximum 15 zile de la preluarea funcţiei, de către asociaţii societăţii dizolvate sau de către cei care le deţin. Vor fi puse de asemenea la dispoziţia lichidatorului, în termen de maximum 20 de zile de la preluarea funcţiei, toate informaţiile şi documentele referitoare la portofoliul de dosare/clienţi.
    (4) Asociaţii vor fi convocaţi pentru a fi informaţi cu privire la rezultatele obţinute de lichidatori, repartizarea activului net şi pentru a constata terminarea lichidării.
    (5) Bunurile rămase în patrimoniul formei de organizare, în urma procedurilor de lichidare, le revin asociaţilor, conform deciziei acestora luată prin hotărârea de dizolvare. În caz contrar se vor repartiza conform cotelor deţinute.
    (6) În termen de 15 zile de la repartizarea activului net lichidatorii vor depune la Registrul formelor de organizare cererea de radiere a formei de organizare din Registrul formelor de organizare şi din Tabloul UNPIR, pe baza raportului final de lichidare prin care se prezintă situaţia patrimoniului, a creanţelor şi repartizarea activelor rămase. Operaţiunea tehnică de radiere se aprobă prin decizie emisă de Consiliul naţional de conducere al UNPIR.
    (7) Lipsa de cooperare a asociaţilor, coordonatorilor sau practicienilor care au avut în administrare dosare sau clienţi din portofoliul societăţilor dizolvate cu lichidatorul, în special cu privire la obligaţiile de la alineatele (2) şi (3) de mai sus reprezintă abatere disciplinară."
    24. La articolul 84, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) În cazul în care o societate-mamă îşi radiază propriile filiale din Registrul formelor de organizare, aceasta din urmă are obligaţia achitării cotizaţiei anuale şi a contribuţiei pe tranşe de venituri pentru propriile filiale. În caz de neplată, asociatul coordonator al societăţii-mamă va fi sancţionat potrivit dispoziţiilor art. 106."
    25. Articolul 84^1 se abrogă.
    26. La articolul 92, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Taxele, cotizaţiile şi contribuţiile menţionate la alin. (3) sunt scutite de TVA, conform art. 292 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."
    27. La articolul 99 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) sentinţa/încheierea/rezoluţia, în original sau copie conformă cu originalul, prin care judecătorul-sindic/judecătorul-delegat/directorul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoana desemnată din cadrul registrului comerţului stabilesc/stabileşte onorariul de achitat, respectiv cheltuielile de procedură. În condiţiile în care cheltuielile de procedură nu sunt reglementate ab initio, atunci acestea se vor accepta spre decontare în conformitate cu prevederile art. 100 de mai jos;"
    28. La articolul 100, alineatele (2), (3), (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Cheltuielile de procedură admise la plata din fondul de lichidare sunt constituite din cheltuielile necesare pentru taxe, timbre, notificări, convocări şi comunicări ale actelor aferente procedurii, inclusiv cheltuielile legate de traducerea documentelor debitoarei necesare unor operaţiuni din cadrul procedurii.
    (3) Constituie de asemenea cheltuieli de procedură admise la plata din fondul de lichidare cheltuielile de cazare şi deplasare impuse de necesitatea prezentării practicianului în insolvenţă la termenele de judecată fixate în litigii în care debitoarea este parte, în cazul acelor litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată din afara localităţii unde se află tribunalul care judecă dosarul de insolvenţă. Cheltuielile de transport astfel efectuate se justifică pe baza decontului de deplasare, la care sunt ataşate tichetele de transport sau bonul fiscal, în limita unui consum de combustibil de 10 l/100 km.
    ..........................................................................
    (5) Cheltuielile de procedură efectuate conform alin. (2), (3), (3^1) şi (4), în procedurile de insolvenţă reglementate de Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau de Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, sunt achitate din fondul de lichidare numai în măsura în care sunt aprobate de instanţa de judecată prin încheiere/sentinţă sau în condiţiile art. 99 alin. (2).
    ...........................................................................
    (7) Nu sunt decontate din fondul de lichidare următoarele: cheltuielile de transport/cazare [altele decât cele prevăzute la alin. (3) şi (3^1)], cheltuielile de funcţionare a sediului profesional, consumabile, abonamente, cotizaţii profesionale, asigurări de răspundere, comisioanele bancare, onorariile de executare şi alte cheltuieli indirecte."
    29. La articolul 100, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Constituie cheltuieli de procedură ce pot fi avansate din fondul de lichidare în condiţiile art. 99 alin. (4) cele efectuate de necesitatea asigurării de către practicianul în insolvenţă a bunei desfăşurări a procedurii (cum ar fi, dar fără a se limita la: inventarierea bunurilor şi ţinerea contabilităţii societăţii debitoare, asigurarea administrării societăţii debitoare în ipoteza în care administratorului special i-a fost ridicat parţial sau total dreptul de administrare, reprezentarea societăţii debitoare în relaţia cu partenerii comerciali, precum şi în relaţia cu autorităţi suverane/suprasuverane etc.). În condiţiile în care, din constrângeri legate de timp sau pentru distanţe mai mari de 200 km, se optează pentru transportul cu avionul, atunci se va deconta un tarif echivalent cu cel al călătoriilor la clasa economică. Cheltuielile de cazare, care se vor limita la condiţii hoteliere de maximum 4 stele, se vor justifica pe baza aceluiaşi decont de deplasare, la care sunt ataşate facturile şi bonurile fiscale. La toate aceste cheltuieli se va adăuga şi diurna legală, aferentă personalului alocat în acest scop.
    (3^2) Cheltuielile prevăzute la alin. (3^1) se pot avansa din fondul de lichidare doar dacă sunt prezentate în rapoartele lunare şi aprobate de către judecătorul sindic prin sentinţă/încheiere în care se prevede expres că suma urmează să fie returnată."
    30. Articolul 102 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 102. - (1) Procentul de 2% colectat conform prevederilor art. 39 alin. (7) lit. b) din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică oricărei sume încasate în contul debitoarei, după data deschiderii procedurii, aceasta fiind considerată sumă recuperată, şi se evidenţiază în raportul lunar.
    (2) În cazul perioadei de observaţie şi a reorganizării procentul de 2% se aplică:
    a) la sumele încasate în cazul activelor valorificate în perioada de observaţie/vânzările de active ce au fost prevăzute în planul de reorganizare, exclusiv TVA;
    b) la sumele recuperate din creanţele anterioare deschiderii procedurii;
    c) în situaţia în care un creditor garantat sau negarantat doreşte să preia bunul supus garanţiei în contul creanţei sale, prin compensare totală sau parţială, acesta din urmă va achita toate cheltuielile de procedură, însă cota de 2% se va aplica numai asupra părţii din preţ care se achită în numerar (fondurile obţinute), exclusiv TVA.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul perioadei de observaţie şi a reorganizării, procentul de 2% nu se aplică:
    a) încasărilor realizate din continuarea activităţii curente a societăţii debitoare;
    b) în cazul societăţilor având ca obiect de activitate producţia (sunt avute în vedere toate tipurile de producţie) şi care înregistrează în contul producţiei realizate sumele încasate din vânzări. Acestea se înregistrează în contul veniturilor din activitatea de bază;
    c) în cazul dezvoltatorilor imobiliari ce construiesc locuinţe, sumele încasate din vânzări se înregistrează în contul veniturilor din mărfuri şi nu din vânzare active;
    d) în situaţia operaţiunilor noncash în cadrul planului de reorganizare;
    e) în ipoteza plăţilor efectuate benevol de către administratorul special din surse proprii a obligaţiilor către creditori sau în situaţia achitării datoriilor debitoarei de către terţe persoane;
    f) în situaţia fuziunii sau divizării debitorului, reglementată de art. 133 alin. (5) pct. D din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, prin intermediul căreia are loc un transfer total/parţial atât a activului, cât şi a pasivului societăţii;
    g) în situaţia identificării unui furnizor necesar sau a unui constructor pentru finalizarea unui proiect imobiliar ce acceptă transmiterea în proprietate, pentru stingerea creanţei sale curente, a unor active finalizate;
    h) transferul de afacere reglementat de Codul fiscal.
    (4) În cazul falimentului procentul de 2% se aplică oricărei sume încasate în contul debitoarei. Pentru sumele încasate din vânzări se aplică procentul de 2% la suma încasată, exclusiv TVA.
    (5) În cazul în care la finalizarea procedurii de faliment, toţi creditorii înscrişi în tabelul definitiv al creanţelor sunt plătiţi şi mai există bunuri în patrimoniul debitoarei, transmiterea bunurilor asociaţilor/acţionarilor sau persoanei fizice, după caz, se va face conform solicitării acestora, potrivit normelor legale, aceştia din urmă vor achita toate cheltuielile de procedură. La sumele rămase şi distribuite nu se va aplica cota de 2%.
    (6) Sumele colectate prin plata procentului de 2% se virează în proporţie de 60% la filiala Uniunii în care îşi are sediul forma de exercitare a profesiei şi 40% la filiala UNPIR pe raza căreia îşi are sediul societatea debitoare.
    (7) În situaţia constituirii unui consorţiu de practicieni în insolvenţă procentul de 2% se varsă de fiecare practician în insolvenţă la filiala din care face parte, potrivit dispoziţiilor alin. (2), în funcţie de aportul stabilit fiecărei părţi din consorţiu.
    (8) Procentul de 2% se calculează la data încasării, sumele obţinute astfel virându-se la fondul de lichidare în primele 25 de zile ale lunii pentru încasările din luna anterioară.
    (9) Practicianul are obligaţia depunerii la sediul filialei UNPIR de care aparţine, odată cu depunerea la dosarul cauzei, a unui exemplar din raportul asupra fondurilor obţinute şi a unuia din planul de distribuţie, iar în situaţia constituirii unui consorţiu de practicieni se va depune şi convenţia cu aportul stabilit fiecărei părţi din consorţiu.
    (10) Sumele colectate se distribuie conform Procedurii de administrare a fondului de lichidare prevăzute în Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă.
    (11) Filiala Uniunii, pe baza tabelelor întocmite şi transmise de membrii filialei, va comunica Secretariatului general, la datele de 1 şi 15 ale lunii, un tabel centralizator privind sumele virate.
    (12) Filiala Uniunii are obligaţia să comunice Secretariatului general situaţia centralizată cu suma totală încasată la fondul de lichidare.
    (13) Comisia de cenzori a filialei poate verifica, prin sondaj, preluarea cotei de 2% din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvenţă de către forma de exercitare a profesiei. Practicienii în insolvenţă au obligaţia să pună la dispoziţia comisiei de cenzori actele necesare verificării cotei de 2%.
    (14) Se constituie Comisia de verificare privind fondul de lichidare şi corectitudinea calculului cotei de 2%. Comisia funcţionează în subordinea CNC. Cheltuielile legate de funcţionarea comisiei se vor suporta din bugetul Uniunii."
    31. La articolul 104, punctele 15 şi 18 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "15. necalcularea şi nevirarea, în primele 25 de zile ale lunii pentru încasările din luna anterioară, a procentului de 2% prevăzut de art. 4 din Legea nr. 85/2006 şi art. 39 din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvenţă;
    ..........................................................................
    18. solicitarea decontării din fondul de lichidare a unui onorariu mai mare decât cel din propria ofertă financiară în baza căruia a fost desemnat într-o procedură conform art. 57 alin. (2) sau (3) din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, constituie încălcarea principiilor din Codul de conduită etică;"
    32. La articolul 104, după punctul 18 se introduc trei noi puncte, punctele 18^1 - 18^3, cu următorul cuprins:
    "18^1. neîndeplinirea obligaţiei privind completarea formularelor, precum şi a datelor statistice prevăzute de art. 20 lit. h) şi l) din prezentul statut;
    18^2. neplata cotizaţiei anuale şi a contribuţiei pe tranşe de venituri în condiţiile art. 84 alin. (7);
    18^3. lipsa de cooperare a asociaţilor, coordonatorilor sau practicienilor în condiţiile art. 81^16 alin. (7)".
    33. Articolul 106 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 106. - Se sancţionează cu suspendarea calităţii de practician în insolvenţă pe o perioadă cuprinsă între 3 luni şi un an faptele prevăzute la art. 104 pct. 2, 3, 5, 9, 15, 18, 18^2 şi 18^3."
    34. La articolul 107, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 107. - (1) Se sancţionează pecuniar, cu amendă, faptele prevăzute la art. 104 pct. 7, 8, 12, 18^1 şi 19".
    35. La anexa nr. 3 articolul 16, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Orice cerere adresată instanţei locale de disciplină trebuie să fie făcută în scris, să cuprindă numele, domiciliul/reşedinţa/sediul părţilor, abaterea săvârşită de membrul Uniunii încadrată în drept conform art. 104 pct. 1-19 şi semnătura. Lipsa acestor menţiuni este sancţionată cu nulitatea cererii."
    36. La anexa nr. 3 articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Cercetările se efectuează, de regulă, după convocarea în scris, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, a membrului Uniunii cercetat, trimisă la domiciliul/sediul său profesional înscris în Tabloul UNPIR. Convocarea se poate face şi prin înştiinţare în scris printr-un mijloc de comunicare ce asigură conservarea dovezii şi a datei la care s-a făcut înştiinţarea, inclusiv e-mail, prin luarea la cunoştinţă, afişarea convocării pe site-ul www.unpir.ro sau afişarea la uşa instanţei disciplinare."
    37. La anexa nr. 6 articolul 11, punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "7. Pentru hotărârile având ca obiect modificarea actelor de constituire este necesar acordul asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale/sau ...............".
    38. La anexa nr. 6 articolul 22, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "3. Părţile sociale pot fi cesionate cu acordul, în scris, al asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale/sau conform regulilor stabilite de contractul de societate ........".
    39. La anexa nr. 6, articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ARTICOLUL 31
    Dizolvarea
    Societatea se dizolvă în următoarele situaţii:
    a) hotărârea asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale. Asociaţii pot stabili prin contractul de societate o majoritate calificată pentru decizia de dizolvare;
    b) radierea din profesie a tuturor asociaţilor sau, după caz, trecerea în oricare din situaţiile de incompatibilitate a tuturor asociaţilor;
    c) decesul tuturor asociaţilor;
    d) dobândirea tuturor părţilor sociale de către un singur asociat şi păstrarea lor de către acesta o perioadă mai mare de 3 luni, fără ca acesta să efectueze operaţiuni privind cooptarea unui alt asociat sau pentru transformarea formei de organizare profesională;
    e) la cererea simultană de retragere din societate formulată de toţi asociaţii;
    f) trecerea timpului stabilit pentru durata societăţii;
    g) imposibilitatea realizării obiectului de activitate al societăţii;
    h) în baza procesului-verbal de conciliere sau a hotărârii de arbitraj pronunţate în condiţiile prevăzute de Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum neînţelegeri grave între asociaţi, care împiedică funcţionarea societăţii;
    i) alte cauze prevăzute de lege sau de actul constitutiv al societăţii."
    40. La anexa nr. 6 articolul 32, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. Asociaţii, prin hotărâre, vor desemna un lichidator din rândul membrilor UNPIR, cu votul asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale/sau ..........., stabilindu-i şi onorariul ce va fi achitat din averea debitoarei. Acordul prealabil scris al lichidatorului este obligatoriu. În caz contrar, acesta va fi numit de către Consiliul de conducere al filialei Uniunii de care aparţine societatea dizolvată, dintre lichidatorii care au depus oferte pentru acest tip de proceduri, fiind stabilit şi un onorariu."


    Articolul II

    Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 15 ianuarie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.


    Preşedintele Uniunii Naţionale

    a Practicienilor în Insolvenţă din România,

    Niculae Bălan

    Secretarul general al Uniunii Naţionale

    a Practicienilor în Insolvenţă din România,

    Mihail Dimonie

    Bucureşti, 16 septembrie 2016.
    Nr. 2.
    ----