LEGE nr. 197 din 6 iulie 2022pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 6 iulie 2022
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

    Articolul I

    Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81 din 21 iulie 2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 26 iulie 2021, cu următoarele modificări și completări:1. Titlul ordonanței de urgență se modifică și va avea următorul cuprins:
    ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
    privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
    2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 1
    (1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează modul de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor și bunurilor acestora și stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare.
    3. La articolul 1 alineatul (3), literele a), c)-f) se modifică și vor avea următorul cuprins:
    a) intervenție imediată - acțiunea umană rapidă, specializată, efectuată de către echipa de intervenție în cazuri urgente, în care siguranța și securitatea persoanelor, respectiv bunurile acestora sunt puse în pericol prin prezența sau activitățile unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora;
    ..................................................................................................
    c) intervenție prin alungare - acțiunea umană imediată, specializată, de alungare prin diferite mijloace a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora;
    d) intervenție prin tranchilizare și relocare - acțiunea umană imediată, specializată, de capturare, tranchilizare și relocare a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care prin acțiunile sale poate amenința viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;
    e) extragere prin împușcare - acțiunea umană imediată, specializată, de împușcare cu armă de vânătoare deținută legal a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;
    f) extragere prin eutanasiere - acțiunea umană imediată, specializată, de inducere de către medicul veterinar a morții rapide și nedureroase, prin injecție letală efectuată după tranchilizarea totală a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;
    4. La articolul 1 alineatul (3), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
    h) durata maximă a intervenției - este de 24 de ore. Dacă în acest timp nu se realizează obiectivele intervenției în totalitate, activitatea se va închide prin completarea și semnarea raportului de eveniment.
    5. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 2
    (1) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind alungarea, relocarea ori extragerea prin împușcare a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur gestionar al fondului/fondurilor cinegetic/cinegetice de pe raza unității administrativ-teritoriale, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul este prevăzut în anexa nr. 1.
    6. La articolul 4, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 4
    (1) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual prin următoarele metode:
    7. La articolul 5, alineatele (1), (2) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

    Articolul 5
    (1) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, începând cu metoda alungării.(2) În cazul în care exemplarul alungat revine și poate amenința viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora, echipa de intervenție procedează la tranchilizarea și relocarea acestuia.
    ..................................................................................................(5) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, prin analizarea la fața locului de către echipa de intervenție a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2.
    8. La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Costurile de întreținere a puilor de urs relocați după intervenția imediată sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Cuantumul și modalitatea de acordare a acestora se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor.9. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 7
    (1) Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare.
    10. La articolul 9, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
    c) colaborează cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a produs evenimentul pentru punerea în aplicare a sistemului de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare, prevăzut la art. 7 alin. (1).
    11. La articolul 10, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
    a) colaborează la nivel local cu autoritățile competente pentru protecția mediului și cu autoritățile administrației publice locale pentru implementarea la nivel local a sistemului de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare, prevăzut la art. 7 alin. (1);
    12. La articolul 11, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Raportul evenimentului prevăzut la alin. (1) se transmite de către conducătorul echipei de intervenție în termen de 24 de ore de la întocmire către agenția județeană pentru protecția mediului, precum și către comitetul județean pentru situații de urgență competent.13. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 13
    (1) Costurile privind contravaloarea >contractului de prestări servicii de permanență/intervenție imediată încheiate cu gestionarul/medicul veterinar pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun, costurile privind intervenția imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1), precum și costurile legate de prepararea blănurilor și a craniilor exemplarelor de urs extrase prin eutanasiere sau împușcare sunt suportate de către autoritatea publică locală, care are contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun cu gestionarul, respectiv contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată cu medicul veterinar de liberă practică.
    14. Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 14

    Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenția imediată se face de către orice persoană prin apelarea numărului unic de urgență 112 sau prin alte mijloace de comunicare prin care poate fi sesizat comitetul local pentru situații de urgență.
    15. Articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 15

    Nerespectarea dispozițiilor art. 11 de către persoanele responsabile constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională de la 7.000 lei la 10.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiune.
    16. La articolul 21, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu următorul cuprins:3. La articolul 39, litera ab) se modifică și va avea următorul cuprins:
    ab) accesul neautorizat cu arma de vânătoare neintrodusă în toc pe orice fond cinegetic, cu excepția personalului tehnic de specialitate din echipa de intervenție stabilită conform dispozițiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, care se poate deplasa în vederea intervenției pe orice fond cinegetic de pe raza unității administrativ-teritoriale;
    17. Anexele nr. 1-4 se modifică și vor avea următorul cuprins:

    Anexa nr. 1

    CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII
    de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun
    Nr. ........./....... 2021

    Prezentul contract se încheie în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

    Articolul 1

    Părțile contractante
    Autoritatea contractantă:
    Primăria/UAT ....................................., cu sediul în ..........................., telefon ............., fax .........., cod de înregistrare fiscală ..............., cont nr. ......................... deschis la Trezoreria ...................., reprezentată prin ................................, în calitate de achizitor,
    și
    gestionar fond cinegetic ......................................................, cu sediul în localitatea ......................., str. ....................... nr. ....., județul .........................., telefon ................, fax .................., mobil .................., e-mail ....................., cod de înregistrare fiscală ............................, cont nr. ............................ deschis la Trezoreria ..................., reprezentat prin ..................................., în calitate de prestator.


    Articolul 2

    Definiții2.1. În prezentul contract, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
    a) contract - actul juridic care reprezintă acordul de voință al celor două părți, încheiat între o autoritate contractantă - în calitate de achizitor și un prestator de servicii - în calitate de prestator;
    b) achizitor și prestator - părțile contractante, așa cum sunt acestea numite în prezentul contract;
    c) servicii - totalitatea activităților desfășurate de prestator în cadrul prezentului contract;
    d) prețul contractului - prețul plătibil prestatorului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală și corespunzătoare a tuturor obligațiilor asumate prin contract;
    e) forța majoră - un eveniment mai presus de controlul părților, care nu se datorează greșelii sau culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului și care face imposibilă executarea și, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluții, incendii, inundații sau orice alte catastrofe naturale, restricții apărute ca urmare a unei carantine, unui embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunțiativă. Nu este considerat forță majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părți;
    f) zi - zi calendaristică, dacă nu se specifică în mod diferit; an - 365 de zile.


    Articolul 3

    Obiectul contractului3.1. Obiectul prezentului contract îl reprezintă asigurarea de servicii de permanență și intervenție imediată asupra speciei urs brun.3.2. Activitatea prestatorului se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021.


    Articolul 4

    Durata contractului4.1. Prezentul contract se încheie pe o perioadă de ............... și intră în vigoare la data semnării. Această perioadă se poate prelungi prin act adițional semnat de către ambele părți.


    Articolul 5

    Aplicabilitate5.1. Contractul intră în vigoare la data semnării.5.2. Prin intrarea în vigoare a contractului se înțelege începerea efectivă a serviciilor de către prestator în favoarea achizitorului.


    Articolul 6

    Prețul și modalitatea de plată6.1. Tariful convenit pentru serviciile de intervenție este de ..................... la care se adaugă TVA, dacă este cazul.
    Plata se va efectua în termen de 30 de zile de la data primirii fiecărei facturi.
    6.2. Plata facturii se va face prin ordin de plată în contul indicat/înscris pe factura fiscală.6.3. În cazul în care nu se achită la scadență facturile emise de către prestator, achizitorul se află de drept în întârziere în ceea ce privește executarea obligației de plată a prețului contractului. Pentru plata cu întârziere față de termenul scadent al facturilor emise în baza prezentului contract se vor percepe penalități de întârziere, conform legislației în vigoare.6.4. Prețul contractului poate fi ajustat doar în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorități acte administrative care au ca obiect creșterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului și/sau doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor salariale.


    Articolul 7

    Obligațiile părților7.1. Obligațiile prestatorului
    a) Prestatorul este licențiat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în baza Licenței nr. ......./................. și are încheiat contract de gestionare a unui fond cinegetic.
    b) Prestatorul este deservit de o echipă formată din personal specializat care asigură permanența, numărul membrilor echipei fiind proporțional cu dimensiunile și complexitatea activității pentru care se solicită intervenția, pe toată durata prezentului contract;
    c) dispune de echipamentele specifice de intervenție;
    d) pregătește echipamentele de intervenție și se deplasează de urgență spre zona de intervenție;
    e) face analiza gradului de risc împreună cu ceilalți reprezentanți ai echipei de intervenție, respectiv reprezentanții unității administrativ-teritoriale, ai personalului unităților specializate de jandarmi, medicul veterinar, și stabilește natura intervenției;
    f) după finalizarea intervenției, completează raportul de eveniment;
    g) nu părăsește locul evenimentului până la soluționarea acestuia și informează achizitorul despre eveniment și modul de soluționare.
    7.2. Obligațiile achizitorului
    a) contactează prestatorul și convoacă echipa de intervenție constituită la nivel local, aflată cel mai aproape de zona de intervenție;
    b) comunică prestatorului toate informațiile pe care le deține, necesare desfășurării în condiții optime a activității de intervenție;
    c) coordonează intervenția asupra exemplarului/ exemplarelor de urs în cauză și sprijină prestatorul pe parcursul derulării intervenției;
    d) asigură accesul reprezentanților prestatorului în zona de intervenție;
    e) pune la dispoziția prestatorului orice echipamente necesare intervenției, pe care le deține;
    f) achită facturile emise de către prestator în condițiile prezentului contract.


    Articolul 8

    Încetarea/Rezilierea contractului8.1. Prezentul contract se derulează până la data de ............, cu posibilitatea prelungirii prin încheierea unui act adițional semnat de ambele părți.8.2. Încetarea prezentului contract poate avea loc în următoarele situații:
    a) prin acordul scris al părților, înainte de termenul prevăzut, în baza unor motive temeinic justificate, cu condiția înștiințării în scris cu cel puțin 30 de zile înainte de data renunțării;
    b) la expirarea termenului;
    c) prin rezilierea contractului pentru cauză de neexecutare;
    d) prin apariția oricărei alte incapacități legale care să împiedice executarea prezentului contract.


    Articolul 9

    Forța majoră9.1. Forța majoră este constatată de o autoritate competentă.9.2. Forța majoră exonerează părțile contractante de îndeplinirea obligațiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acționează.9.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.9.4. Partea contractantă care invocă forța majoră are obligația de a notifica celeilalte părți, imediat și în mod complet, apariția cazului de forță majoră și să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.


    Articolul 10

    Notificări10.1. În accepțiunea părților contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte părți este valabil
    îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prezent(ă) în partea introductivă a prezentului contract.10.2. Schimbările datelor de contact/corespondență ale părților contractante, necomunicate de acestea, nu pot fi imputabile părții adverse.10.3. În cazul în care notificarea se face prin poștă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire și se consideră primită la data menționată de oficiul poștal primitor.10.4. Refuzul primirii notificării pe cale poștală și/sau prin curier de oricare dintre părțile contractante nu va putea fi invocat de aceasta ca motiv de neîndeplinire a procedurii.10.5. Notificările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna dintre părți, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din modalitățile prevăzute la alineatele precedente.10.6. Înștiințările și notificările vor fi transmise la adresele de mai jos:
    către achizitor:
    către prestator:


    Articolul 11

    Soluționarea litigiilor11.1. Părțile convin ca toate neînțelegerile privind valabilitatea contractului sau cele privind interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de 15 zile lucrătoare de la intervenirea acestora.11.2. Dacă achizitorul și prestatorul nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergențele contractuale, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluționeze de către instanțele judecătorești competente din România.


    Articolul 12

    Limba care guvernează contractul
    Limba care guvernează contractul este limba română.


    Articolul 13

    Legea aplicabilă contractului
    Contractul va fi interpretat conform legilor din România.


    Articolul 14

    Dispoziții finale14.1. Modificarea prezentului contract se face prin act adițional încheiat între părțile contractante. Orice modificare a datelor de contact din preambulul contractului se va aduce la cunoștința celeilalte părți în termen de maximum 24 de ore.14.2. Prezentul contract reprezintă voința părților și înlătură orice altă înțelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară încheierii lui.

    Prezentul contract se încheie la sediul achizitorului astăzi, ..............................., în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat prestatorului, iar celelalte 2 (două) rămân la autoritatea contractantă.
    Achizitor,
    ...........................
    Prestator,
    ...........................


    Anexa nr. 2

    PROCEDURĂ
    privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun)
    1. Activități derulate în cazul incidentelor generate de specia urs brun1.1. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR, prin unitățile subordonate, ca urmare a repartizării apelului prin SNUAU 112 sau a sesizării prin altă modalitate, desfășoară următoarele activități:
    a) înștiințează telefonic și/sau prin alte mijloace de comunicare la distanță instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu;
    b) solicită date și informații care să conducă la stabilirea nivelului de risc al intervenției;
    c) deplasează la fața locului efectivele de jandarmi aflate în serviciu;
    d) evaluează situația și riscurile de agresiune generate de către exemplarele de urs, respectiv prezența umană în zonă, factori ce pot provoca dezvoltarea spontană a agresivității, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
    e) asigură măsurile de ordine și de protecție a zonei în care s-au produs sau există pericolul de producere a unor situații care pun în pericol viața, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;
    f) delimitează perimetrul și restricționează accesul în zona unde există pericolul unei agresiuni;
    g) îndepărtează alte persoane care nu își justifică prezența și avertizează populația prin semnale acustice și luminoase;
    h) asigură accesul celorlalte instituții specializate de intervenție pentru desfășurarea activităților specifice;
    i) participă la organizarea și desfășurarea de acțiuni menite a alunga exemplarul de urs din zona incidentului;
    j) participă la scoaterea persoanei/persoanelor agresate din zona de pericol;
    k) asigură protecția personalului care încearcă imobilizarea exemplarului de urs prin tranchilizare pe timpul desfășurării intervenției;
    l) stabilește și menține contactul permanent cu instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu.
    1.2. Inspectoratul General al Poliției Române, prin structurile subordonate, desfășoară următoarele activități:
    a) sprijină unitățile subordonate IGJR în activitatea de asigurare a măsurilor de ordine și de protecție în proximitatea locului intervenției;
    b) întreprinde activități pentru devierea/restricționarea circulației rutiere.
    1.3. Direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor, denumită în continuare DSVSA, desfășoară următoarele activități:
    a) coordonează și supraveghează activitatea medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți.
    1.4. Medicii veterinari desfășoară următoarele activități:1.4.1. Medicii veterinari de liberă practică împuterniciți:
    a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
    b) la solicitarea DSVSA, recoltează probe biologice de la exemplarul în cauză, suspect de boli infecțioase, pentru stabilirea diagnosticului;
    c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
    1.4.2. Medicii veterinari de liberă practică desfășoară următoarele activități, în baza contractului încheiat cu unitatea administrativ-teritorială:
    a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
    b) recoltează probe biologice, asigurând, după caz, următoarele resurse materiale: autolaborator, trusă recoltare probe, echipament de protecție, ladă izotermă pentru transportul probelor;
    c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
    1.5. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, prin unitățile subordonate, desfășoară următoarele activități:
    a) asigură monitorizarea, evaluarea situațiilor de urgență din domeniul de competență și centralizează datele și informațiile necesare;
    b) participă la acordarea asistenței medicale de urgență prin intermediul echipajelor de prim ajutor;
    c) acordă primul ajutor și asistență medicală avansată de urgență;
    d) asigură transportul răniților la unitățile spitalicești;
    e) solicită sprijin de la serviciul de ambulanță județean, când situația o impune;
    f) informează populația din zona vizată, prin sistemul ROALERT.
    1.6. Primarul/Viceprimarul unității administrativ-teritoriale, denumită în continuare UAT, desfășoară următoarele activități:
    a) se deplasează la locul incidentului și conduce echipa de intervenție;
    b) inițiază măsuri pentru informarea populației cu privire la existența unui potențial pericol determinat de prezența unor exemplare de urs, modul de comportare, metode de protejare a bunurilor și animalelor domestice, restricții și obligația de respectare a recomandărilor reprezentanților instituțiilor cu atribuții în gestionarea evenimentelor;
    c) informează prefectul cu privire la resursele umane și materiale la dispoziție cu care pot acționa în sprijin pentru gestionarea situației;
    d) consultă registrul național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, în vederea fundamentării deciziei de intervenție;
    e) pune la dispoziția medicului veterinar de liberă practică împuternicit arma de tranchilizare/eutanasiere;
    f) pune la dispoziția gestionarului fondului cinegetic contractant/Gărzii forestiere situația actualizată a delimitării zonei în scopul stabilirii cu precizie a modului de acțiune.
    1.7. Personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului fondului cinegetic desfășoară următoarele activități:
    a) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
    b) evaluează situația, atunci când ajunge primul la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
    c) asigură relocarea exemplarului de urs în locațiile de destinație indicate de Garda forestieră;
    d) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;
    e) asigură condiții optime pentru exemplarele rămase orfane/rănite până la predarea acestora centrelor autorizate.
    1.8. Garda forestieră desfășoară următoarele activități:
    a) pune la dispoziția autorităților administrației publice locale lista actualizată a gestionarilor fondurilor cinegetice, în scopul stabilirii competenței teritoriale a acestora;
    b) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
    c) evaluează situația, atunci când ajunge prima la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;
    d) în cazul acțiunilor de relocare, identifică posibilele locații de destinație și asigură obținerea acceptului gestionarului de fond cinegetic;
    e) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție.
    1.9. Centrul de reabilitare/Entitatea autorizată sprijină cu personal de specialitate echipa de intervenție prin preluarea, eliberarea/plasarea provizorie în custodie în cadrul centrelor de reabilitare/îngrijire a exemplarelor de faună sălbatică capturate, bolnave, rănite, până la reintroducerea în habitatele naturale de origine sau în sanctuare în care este posibilă deținerea pe termen lung.
    2. Evaluarea comportamentului animalului sălbatic2.1. Comportamentul general oferă informații de bază referitoare la animal, de care se va ține seama în cadrul evaluării finale, individuale, realizate cu ocazia intervenției rapide la fața locului.
    Comportamentul generalNivelul de risc
    Animalul se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)redus
    Animalul nu se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)mediu
    Animalul surprins/alungat lansează un atac fals.mediu
    Animalul nu este oprit de măsurile de protecție existente.mediu
    Animalul se hrănește cu gunoaie în prezența oamenilor.mediu
    Animalul nu se retrage când este alungat.mediu
    Animalul se află prins într-o capcană neautorizată și prezintă răni grave.mare
    Animalul intră în gospodării.mare
    Animalul surprins/alungat lansează un atac.mare
    Animalul devine agresiv în urma rănirii sau a administrării substanțelor tranchilizante.mare
    Animalul atacă omul.mare
    Animalul atacă animale domestice.mare
    3. Niveluri de risc3.1. La nivelul de risc redus
    Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este redus, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:
    a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
    b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
    c) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;
    d) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității administrației publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.
    3.2. La nivelul de risc mediu
    Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mediu, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace sau la tranchilizare și relocare, intervenții prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:
    a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
    b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
    c) medicul veterinar de liberă practică împuternicit procedează la tranchilizarea exemplarului de urs;
    d) autoritatea locală și gestionarul pun la dispoziția echipei de intervenție echipamentul specializat pentru marcarea și transportul exemplarului tranchilizat;
    e) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;
    f) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.
    3.3. La nivel de risc mare
    Dacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mare, se intervine prin metoda extragerii prin eutanasiere/împușcare, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:
    a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
    b) medicul veterinar împuternicit procedează la tranchilizarea și eutanasierea exemplarului, după caz;
    c) extragerea prin împușcare de către personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz, a exemplarului de urs agresiv, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;
    d) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;
    e) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.

    Decizia privind utilizarea uneia dintre metodele enumerate mai sus este luată de către conducătorul echipei de intervenție prin raportare la nivelul de risc constatat la fața locului.
    Decizia de intervenție prin metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare, după caz, trebuie luată gradual, cu respectarea condiției proporționalității, în funcție de circumstanțele concrete de la fața locului.
    Având în vedere faptul că din echipa de intervenție face parte și un medic veterinar, prima opțiune pentru extragere este eutanasierea exemplarului de urs, dacă situația la fața locului permite această procedură de intervenție.
    Metoda de extragere prin împușcare a exemplarului de urs este utilizată numai în cazurile în care exemplarul de urs prezintă un comportament agresiv sau se află într-o situație de natură a dezvolta un comportament agresiv, care poate pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora. De asemenea, metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare se va utiliza și în cazul în care metodele anterioare nu au dat rezultate, iar nivelul de risc se modifică din risc redus sau mediu în risc mare, precum și în situația în care echipa de intervenție ia decizia că exemplarul în cauză, ca urmare a eventualelor răni, dezvoltă un comportament agresiv care pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor.
    4. Procedura de intervenție se realizează astfel:
    a) echipa de intervenție, în urma solicitării, pregătește, potrivit responsabilităților ce rezultă din prezenta ordonanță de urgență, echipamentul de intervenție, respectiv autoutilitară specială, armă de tranchilizare, trusă de tranchilizare, trusă de prim ajutor pentru animale, targă de transport, laț de imobilizare, trusă de autoapărare echipă asupra potențialului atac al ursului;
    b) echipa de intervenție intervine doar dacă zona este asigurată din punctul de vedere al siguranței cetățenilor, măsură realizată de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;
    c) în cazul în care animalul trebuie imobilizat prin tranchilizare - capturat -, scos din capcană ilegală - laț -, medicul veterinar de liberă practică împuternicit apreciază greutatea ursului, stabilește și administrează exemplarului de urs substanța tranchilizantă în vederea imobilizării animalului.
    5. Alte obligații și responsabilități5.1. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin structurile subordonate, are obligația de a pune la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact ale medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți și ale persoanelor ce pot fi anunțate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși.5.2. UAT are obligația de a pune la dispoziția structurilor de jandarmerie și direcțiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor o listă completă și actualizată cu datele de contact ale primarului/viceprimarului unității administrativ-teritoriale desemnat în comitetul local de situații de urgență potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și orice schimbare apărută.5.3. Gestionarii fondurilor de vânătoare sunt obligați să pună la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și arondarea acestora pe unități administrativ-teritoriale.


    Anexa nr. 3

    Județ
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    UAT
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Echipa de intervenție
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    FC intervenție alungare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Data intervenției alungare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate intervenție alungare X (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate intervenție alungare Y (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. raport intervenție alungare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Nr. identificare relocare
    (nr. colar sau crotaliu)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    FC intervenție relocare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate intervenție relocare X (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate intervenție relocare Y (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Județ relocare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    FC destinație relocare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Data intervenției relocare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. raport intervenție relocare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. identificare eutanasiere (nr. colar sau crotaliu)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    FC intervenție eutanasiere
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Data intervenției eutanasiere
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate eutanasiere X (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate eutanasiere Y (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. raport intervenție eutanasiere
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. identificare împușcare (nr. colar sau crotaliu)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    FC intervenție împușcare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Data intervenției împușcare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate împușcare X (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Coordonate împușcare Y (WGS84, grade zecimale)
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Nr. raport intervenție împușcare
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Sex
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Detalii referitoare la eveniment
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Metoda de intervenție
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Adăugat
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Anexa nr. 4

    RAPORT DE EVENIMENT Nr. ......
    al echipei de intervenție constituit pe baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021
    Data ......., ora .........

    Subsemnații:
    Reprezentant Jandarmerie ..................., Unitatea .....................
    Reprezentant UAT/CJ ................................................................
    Localitatea ..................................................................................
    Județul ........................................................................................
    Personal tehnic ................., gestionar .......................................
    Medic veterinar împuternicit .......................................................
    Zona ...........................................................................................
    Personal Gardă forestieră (dacă este cazul) .............................
    Zona...............
    Modalitatea intervenției: ALUNGARETRANCHILIZARE/RELOCAREEXTRAGEREEUTANASIERE/ÎMPUȘCARE

    Număr exemplare asupra cărora s-a intervenit: 
    Locul extragerii/capturării ............................................
    Coordonatele locului intervenției în format WGS 84 (grade zecimale) ....................................... (Sunt obligatorii și se vor completa pentru fiecare tip de intervenție.)
    Aria naturală protejată (dacă este cazul) ................................................
    Stadiul de dezvoltare a exemplarului/lor (adult/tineret/pui) ....................
    Sexul: [ ] MASCUL [ ] FEMELĂ [ ] FEMELĂ CU PUI
    Vârsta estimată:
    Apreciere: [ ] ANI ... Pe baza danturii (dacă este cazul) [ ] ANI
    Nivelul de risc evaluat conform anexei nr. 2 pct. 2.1 ..............................
    Decizie la nivelul echipei de intervenție conform art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 .........................
    Detalii/Descriere intervenție
    ......................................................
    ......................................................
    ......................................................

    Starea exemplarului/lor după recoltare/capturare (viu/mort/rănit) ................
    Semnificația coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:
    A - Circumferință gât (mm);
    B - Lungime talpă inferioară;
    C - Lungime talpă posterioară.

    Vârsta (ani)Sex M/FGreutate (kg)Lungime cap (mm)Lungime nas-baza cozii (mm)Circumferință torace (mm)Înălțime greabăn (mm)ABC

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Serie/Nr. marcaj (dacă este cazul) ...............................................
    Stocarea și destinația exemplarului/lor (dacă este cazul) .......................
    Alte relatări (dacă este cazul) ..................................................
    Semnături
    Personal Jandarmerie ...................................................
    Reprezentant UAT/CJ ...................................................
    Personal tehnic gestionar .............................................
    Medic veterinar împuternicit .........................................
    Persoana păgubită/apelant ...........................................


    Articolul II

    Costurile privind contravaloarea contractului de prestări servicii de permanență/intervenție imediată încheiat cu gestionarul/medicul veterinar pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun, de la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021, se decontează de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, în condițiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
    VASILE-DANIEL SUCIU
    PREȘEDINTELE SENATULUI
    FLORIN-VASILE CÎȚU

    București, 6 iulie 2022.
    Nr. 197.
    -----