ANEXĂ din 27 decembrie 2021 privind Manualul centrelor comunitare integrate
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.240 bis din 29 decembrie 2021 Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.931 din 27 decembrie 2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1240 din 29 decembrie 2021.

    ANEXĂ


    MANUALUL CENTRELOR COMUNITARE INTEGRATE


    „Ministerul Sănătății avizează înfiinţarea centrelor comunitare integrate, ţinând cont de direcţiile strategice şi de obiectivele de dezvoltare a asistenţei medicale comunitare la nivel național”- art. 6 alin. (1) lit. n) din Hotărârea Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară


    CUPRINS


    1. CÂND ȘI CUM A APĂRUT ASISTENȚA MEDICALĂ COMUNITARĂ ÎN ROMÂNIA?


    2. CE ESTE UN CENTRU COMUNITAR INTEGRAT?


    3. DE CE SUNT NECESARE CENTRELE COMUNITARE INTEGRATE?


    4. DE CE A APĂRUT ȘI CUI SE ADRESEAZĂ ACEST MANUAL?


    5. CUM SE ÎNFIINȚEAZĂ CENTRELE COMUNITARE INTEGRATE?


    6. AVIZAREA CENTRELOR COMUNITARE INTEGRATE


    7. ACTIVITĂȚI SPECIFICE CENTRULUI COMUNITAR INTEGRAT


    8. ROLUL CCI ÎN ÎMBUNĂTĂȚIREA SITUAȚIEI MEDICO-SOCIALE A POPULAȚIEI GRUPURILOR VULNERABILE DE LA NIVELUL COMUNITĂȚII


    9. ORIENTĂRI PENTRU PRIORITIZAREA INVESTIȚIILOR ÎN CENTRELE COMUNITARE INTEGRATE


    10. CONCLUZII


    11. BIBLIOGRAFIE


    12. LISTĂ DE ABREVIERI


    ANEXA 1. BAZA DE DATE CU PERSONALUL DIN ASISTENŢĂ MEDICALĂ COMUNITARĂ PE JUDEŢE ŞI PE URBAN / RURAL

    ANEXA 2. LEGISLAȚIE SPECIFICĂ ORGANIZĂRII, FUNCȚIONĂRII, FINANȚĂRII CENTRELOR COMUNITARE INTEGRATE

    ANEXA 3. DOCUMENTELE NECESARE AVIZĂRII CENTRULUI COMUNITAR INTEGRAT

    ANEXA 4 CRITERII DE ELIGIBILITATE LA FINANȚARE PENTRU CABINETELE / PUNCTELE DE LUCRU CU ACTIVITĂȚI COMPLEMENTARE CELOR DIN CENTRELE COMUNITARE INTEGRATE ȘI CARE FUNCȚIONEAZĂ ÎN ACELAȘI SPAȚIU CU ACESTA

    ANEXA NR. 5. LISTELE LOCALITĂȚILOR DIN MEDIUL RURAL ȘI DIN MEDIUL URBAN CU RISC DE MARGINALIZARE


    1. Când și cum a apărut asistența medicală comunitară în România?

      Asistența medicală comunitară cuprinde ansamblul de programe, servicii de sănătate şi acţiuni de sănătate publică furnizate la nivelul comunităţilor în scopul creşterii accesului populaţiei şi, în special, al grupurilor vulnerabile la servicii medico-sociale de calitate.

    Activitatea de asistență medicală comunitară a fost inițiată de către Ministerul Sănătății Publice (denumire la acea dată) în anul 2002, în cadrul unui proiect pilot comun, implementat în 7 județe și municipiul București. Prin intermediul proiectului s-a realizat pilotarea de servicii de asistență medicală comunitară pentru populația aparținând grupurilor vulnerabile, în special urmărirea gravidei și copilului cu vârsta de 0-1 an, din cauza ratei foarte ridicate de mortalitate la începutul anilor 2000 la nivel național. Datorită rezultatelor care au dovedit utilitatea proiectului menționat, dar și al altor proiecte derulate de Ministerul Sănătății și de către organizații non-guvernamentale, s-a ajuns ca, în prezent, la nivelul țării să funcționeze un număr de 1822 asistenți medicali comunitari, din care 1612 plătiți de la bugetul de stat, 97 plătiți de la bugetul local și 112 din proiectul POCU 122607, precum și 463 mediatori sanitari din care 447 plătiți de la bugetul de stat, 8 de la bugetul local și 10 din proiectul POCU 122607.

    În Anexa 1 prezentăm situația personalului din asistența medicală comunitară la nivel național, defalcat pe județe.


    image


    Printre problemele identificate de-a lungul timpului în derularea activității personalului din asistența medicală comunitară se numără:



    1. Ce este un centru comunitar integrat?

      Centrul comunitar integrat reprezintă cadrul în care își derulează activitatea echipa de asistență medicală comunitară în colaborare, în principal, cu asistentul social dacă beneficiarii serviciilor de asistență medicală comunitară au și probleme sociale identificate.

      Legislația care definește și reglementează centrele comunitare integrate este OUG nr. 18/2017 privind asistența medicală comunitară, aprobată prin Legea 180/ 2017, cu modificările și completările ulterioare și HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară. (A se vedea Anexa 2).

    În funcție de alte probleme identificate, asistenții medicali comunitari colaborează cu specialiști din sistemul de sănătate, cu alti specialiști din sistemul de asistență socială, cu specialiști din sistemul de educație, cu specialiști din alte domenii de activitate cu rol în soluționarea problemelor asociate problemelor medico-sociale identificate, după caz, inclusiv cu furnizori privați de asistență medicală comunitară și organizații neguvernamentale care furnizează servicii medico-sociale sau servicii de asistență medicală comunitară.

    Menționăm că asistentul medical comunitar angajat al unității/ subdiviziunii administrative- teritoriale, indiferent de sursa de finanțare (de la bugetul de stat prin Ministerul Sănătății, de la bugetul local în limita fondurilor alocate, din fonduri nerambursabile sau din alte fonduri cu această destinație) va asigura întreaga activitate de asistență medicală comunitară la nivelul


    comunității pe care o deservește, precum și indiferent de structura în care funcționează conform

    art. 8 alin (1) din OUG 18/ 2017 și își v-a desfășura activitatea în spațiul din cadrul centrului comunitar integrat acolo unde acesta este înființat.

    În centrul comunitar integrat, conform legislației specifice, sunt obligatorii două categorii profesionale:

    1. De ce sunt necesare centrele comunitare integrate?

      Conform Atlasului Zonelor Vulnerabile, un procent mare din comunitățile din România sunt considerate vulnerabile. În mod specific, în mediul rural există un număr de aproximativ 949 asemenea comunități, în timp ce în mediul urban și mic urban există un număr de 317 de comunități cu procent mare de populație vulnerabilă.

      Dezechilibrele teritoriale în furnizarea serviciilor de asistență medicală sunt mari și se amplifică de la an la an. Majoritatea medicilor de familie preferă zonele urbane și multe localități din rural sunt private de existența unui medic de familie, iar în unele localități există un punct de lucru de medicină de familie la care ajunge un medic de familie rareori. Neatractivitatea medicilor de familie spre ruralul românesc are mai multe motive, printre care, cele mai importante ar fi, numărul mic de persoane asigurate din punct de vedere al sănătății, localități izolate, lipsa condițiilor de lucru și, în special, a dotarilor cabinetelor, lipsa sprijinului din partea autorităților locale etc.

      Acoperirea cu asistență medicală comunitară la nivel național este in procent de 57% din totalul unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale. Localitățile din mediul rural sunt slab aspectate cu acoperire cu asistență medicală comunitară iar în unele localități nu există nici un cadru medical care să răspundă nevoilor populației.

      Localitățile cu grad de marginalizare selectate în proiectul cod SMIS122607 cu titlul: “Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale”, implementat în parteneriat cu Ministerul Municii și Justiției Sociale, Ministerul


      Educației Naționale și Ministerul Sănătății, sunt localitățile în care se pilotează echipa comunitară integrată (asistent medical comunitar, asistent social technician în asistență socială, consilier școlar/mediator școlar, mediator sanitar – pentru comunitățile cu populatie romă conform prevederilor HG nr. 459/ 2010)).

      Unitățile administrativ-teritoriale care derulează implementarea acestui proiect sunt eligibile și pentru finanțarea înființării centrelor comunitare din POR axa 8, Prioritatea 8.1. Obiectivul specific 8.2., Operațiunea B “Centre Comunitare Integrate” dar, din cauza comunicării deficitare cu UAT-urile, aplicarea pe primele 2 apeluri de finanțare a fost nesemnificativă, aceasta crescând în faza celui de al treilea apel, cand s-a intensificat comunicarea catre UAT- uri de către Ministerul Sănătății.

      Stabilirea zonelor marginalizate a fost realizată de către o echipă a Bancii Mondiale, în baza analizei gradului de deprivare în ceea ce privește capitalul uman, ocuparea forței de muncă formale și condițiile inadecvate de locuire, a riscului de sărăcie și excluziunii sociale și a accesului redus la servicii de sănătate și a asigurării altor drepturi fundamentale pentru care accesul este redus sau inexistent.

      Criteriile de marginalizare și gradul marginalizării sunt stabilite la nivel regional, conform metodologiilor pentru calculul indicelui dezvoltării umane locale și al indicelui de dezvoltare prezentate în Atlasul zonelor rurale marginalizate şi al dezvoltării umane locale din România, în Atlasul zonelor urbane marginalizate din România și în Studiul de fundamentare pentru Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei – conform Băncii Mondiale (https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=a7ab584e3f3e455d996bb13a1b 632e00).

      Mai mult decât atât, diferite documente strategice menționează importanța dezvoltării asistenței medicale comunitare. Conform Strategiei Naționale de Sănătate 2014-2020 “Sănătate pentru Prosperitate”, în Aria Strategică de Intervenție “Servicii de Sănătate”, obiectivul specific 4.1. prevede Dezvoltarea serviciilor de asistenţă comunitară, integrate şi comprehensive, destinate în principal populaţiei din mediul rural şi grupurilor vulnerabile inclusiv Roma. Una dintre direcțiile strategice de acțiune aferente acestui obiectiv specific este Organizarea de centre comunitare model pentru definirea celor mai bune practici și extinderea reţelei de servicii de sănătate comunitare la nivel național.


    2. De ce a apărut și cui se adresează acest manual?

      Ideea acestui manual a apărut din nevoia de a explica legislația care reglementează organizarea, funcționarea și finanțarea centrelor comunitare integrate și de a clarifica toți pașii pe care autoritățile administrației publice locale trebuie să-i facă pentru a înființa centre comunitare


      integrate, care prin activitățile din cadrul acestora să asigure cadrul normal de funcționare a activității de asistență medicală comunitară integrată cu serviciile medicale primare și de specialitate, cu serviciile de asistență socială, cu serviciile educaționale, cu alte servicii necesare soluționării problemelor medico-sociale identificate, cu servicii ale organizațiilor non- guvernamentale cu obiect de activitate sau de asistență medicală comunitară sau activitate medico-socială.

      Unitatea de Incluziune Socială (UIS) din cadrul Ministerului Sănătății va asigura consultanță privind organizarea, funcționarea și finanțarea centrelor comunitare integrate, inclusiv a asistenței medicale comunitare integrate. De asemenea, UIS va analiza și propune conducerii Ministerului Sănătății avizarea funcționării centrului comunitar integrat.

      Pe baza strategiilor locale de dezvoltare a serviciilor de asistență medicală comunitară, a serviciilor de asistență socială și a serviciilor educaționale, anual se vor realiza analize ale necesității dezvoltării retelei naționale de asistență medicală comunitară integrate cu serviciile sociale și serviciile educaționale, pentru propunerea extinderii rețelei de asistență medicală comunitară și a centrelor comunitare integrate.

      Tot în baza analizelor, o dată la 5 ani, centrele comunitare integrate vor fi evaluate și, în funcție de activitatea implementată, vor primi reavizarea de funcționare. Reavizarea funcționării odată la 5 ani este necesară pentru a se asigura sustenabilitatea activității centrului comunitar integrat conform prevederilor legislației specifice și prevenirea schimbării destinației.


    3. Cum se înființează centrele comunitare integrate?

      Înființarea centrelor comunitare integrate se realizează conform prevederilor OUG nr. 18/2017 privind asistența medicală comunitară aprobată prin Legea 180/2017, cu modificările și completările ulterioare și a HG nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară, precum și metodologiei din prezentul manual, aprobat prin ordin al ministrului sănătății, condiție favorizantă în cadrul Programului Operațional Sănătate (POS) și indicator în PNRR (Programul Național de Redresare și Reziliență).

      După analiza comunității și identificarea problemelor medico-sociale, se ia în considerare oportunitatea înființării centrului comunitar integrat, întâi la nivelul unității administrativ teritoriale, apoi la nivel județean urmând a fi decisă aprobarea înfiintării, de către UIS din cadrul Ministerului Sănătății, în baza notei de argumentare și a fișei de evaluare realizată de către direcția de sănătate publică județeană. În Anexa nr. 3 se regăsesc documentele necesare aprobării înființării centrului comunitar integrat


      Condiții de înființare:

      1. Indicatori de vulnerabilitate

        • gradul de vulnerabilitate conform Atlasului zonelor vulnerabile;

        • număr minim de 500 de persoane aparținând grupurilor vulnerabile;

        • distanță mare față de unități sanitare, localități izolate și unde atragerea personalului medical se face cu dificultate;

        • lipsa medicului de familie sau a unui număr suficient pentru ca acesta sa-și poată organiza lista de capitație;

        • personal din asistenta medicala comunitară deficitar;

        • număr crescut de indicatori ai starii de sănătate cu risc negativ (minore gravide, nașteri la domiciliu, copii nevaccinati, cu rahitism, cu diferite afecțiuni medicale, care necesită o monitorizare permanentă din partea specialiștilor);

        • nivel crescut al indicatorilor de risc social și risc educațional;


      2. Condiții de organizare/ organigramă a CCI conform prevederilor OUG nr.18/2017, cu modificările și completările ulterioare și HG nr. 324/ 2019

        • existența obligatorie a asistentului medical comunitar și a asistentului social ( pentru beneficiarii cu cazuistică socială);

        • existența spațiilor minime obligatorie (un birou pentru personalul centrului; o încăpere pentru consiliere individuală medicală şi/sau întâlniri de grup, inclusiv caravane medicale; o încăpere pentru consiliere socială sau alte activităţi de servicii sociale; o încăpere pentru activităţi de consiliere/mediere şcolară/alte activităţi cu specific educativ; un spaţiu cu dotare medicală minimală în care să se poată furniza consultaţii de către medicul de familie sau de către medicii de specialitate care doresc să furnizeze servicii medicale de specialitate în sistem flexibil, inclusiv servicii de telemedicină şi paleaţie; un spaţiu de depozitare; grupuri sanitare distincte pentru personal şi beneficiari);

        • existența dotărilor minime medicale si nemedicale conform legislației specifice;

        • dovada asigurării cheltuielilor administrative;

        • existența protocolului de colaboare dintre UAT si cabinetul/cabinetele medicului/medicilor de familie;

        • hotărârea Consiliului Local prin care se decide înființarea CCI.


      3. Protocoale de colaborare/ asociere

        • cu o unitate/subdiviziune administrative - teritorială cu sau fără risc de vulnerabilitate conform Atlasului zonelor vulnerabile;


        • cu instituții/ asociații locale și centrale, naționale care pot sprijini financiar funcționarea centrului comunitar integrat (Consiliul Județean, Grup local de dezvoltare, ministere si deconcentrate ale acestora, casa de asigurari de sănătate județeană etc).

        • cu organizații non-guvernamentale naționale sau internaționale (de ex. UNICEF, Banca Mondială).

      Această mențiune vine ca un plus valoare care să demonstreze implicarea autorităților administrației locale.

      În ceea ce privește costul realizării unui centru, se va tine cont de următoarele conditii, respectiv:


      Finanțarea centrelor comunitare integrate se asigură, potrivit legii, de la bugetul de stat, din bugetele locale, din fonduri nerambursabile și din alte fonduri cu această destinație.

      În cazul unităților administrativ teritoriale care dispun de fonduri în bugetul local sau prin alte finanțări nerambursamile, potrivit prevederilor art. 23 alin. (4) din HG nr. 324/2019, în funcție de nevoile și de resursele colectivității/colectivităților locale, în centrul comunitar integrat pot funcționa si alte cabinet/ puncta de lucru cu activitate medicală, anume:

      Art23, alin (4)

      ”(4) a) un punct de lucru de medicină de familie sau cabinete individuale de medicină de familie cu respectarea legislației specifice privind înființarea acestora;

      1. un cabinet de medicină dentară, un punct de recoltare pentru analizele medicale, alte servicii medicale necesare unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale, cu respectarea legislației specifice privind înființarea acestora;

      2. un centru de permanență cu respectarea legislației specifice privind înființarea acestora;

      3. alte puncte de lucru destinate activităților și serviciilor integrate de sănătate, sociale și educaționale, în conformitate cu nevoile locale identificate și cu posibilitățile de finanțare ale unității/unităților/ subdiviziunii/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.”

      Acestea desfășoară activități complementare centrului comunitar integrat, dar nu se suprapun peste activitatea acestuia. Cabinetele/punctele de lucru complementare centrului comunitar integrat care funcționează în acelasi spațiu cu acesta pot fi finanțate din fonduri nerambursabile


      în condițiile în care fac dovada furnizării de servicii persoanelor vulnerabile, în special persoanelor neasigurate din punct de vedere medical. Vor fi eligibile finanțările pentru criteriile stabilite în Anexa nr. 4 a prezentului manual.

      Atât prin PNRR cât și prin alte fonduri de finanțare, în centrele comunitare integrate se vor finanța bunurile si dotările medicale si nemedicale conform prevederilor HG nr. 324/ 2019. În funcție de rezerva financiară, din suma aprobată se vor putea achiziționa și alte aparate medicale care vor justifica necesitatea pentru servicii furnizate populației grupurilor vulnerabile.

      Centrele comunitare integrate se pot înființa ca entități cu sau fără personalitate juridică, finanțate integral din bugetele locale ale unităților / subdiviziunilor administrativ-teritoriale din fonduri nerambursabile și / sau alte fonduri cu destinație în acest sens;

      Centrele comunitare integrate, organizate în subordinea autorităților executive ale administrației publice locale, furnizează tuturor persoanelor, inclusiv celor de etnie romă și grupurilor vulnerabile, servicii comunitare integrate adaptate nevoilor medico-socio- educaționale, din unitățile / subdiviziunile administrativ-teritoriale deservite, conform prevederilor OUG nr. 18/2017, cu modificările și completările ulterioare.

    4. Avizarea centrelor comunitare integrate

      După îndeplinirea tuturor condițiilor menționate anterior, unitățile administrative-teritoriale care doresc să înființeze centre comunitare integrate vor solicita direcției de sănătate publică județeană să analizeze condițiile de înființare a centrului comunitar integrat, conform documentației depuse, în baza fișei de evaluare completată de către direcția de sănătate publică județeană.

      Direcția de sănătate publică județeană va solicita avizul Ministerului Sănătății de înființare a centrului comunitar integrat, prin Unitatea de Incluziune Socială.

      Direcția de sănătate publică județeană va transmite către Ministerul Sănătății, Unitatea de Incluziune Socială, dosarul în format electronic, scanat, prin mijloace de comunicare electronice.

      Fișa de evaluare completată de către personalul împuternicit din direcția de sănătate publică județeană prin care se va recomanda înființarea centrului comunitar integrat și decizia de conformitate semnată de directorul executiv al direcției de sănătate publică județeană.

      Documentele necesare avizării centrului comunitar integrat se regăsesc în Anexa nr. 3 la prezentul manual.

      Inființarea centrului comunitar integrat nu este conditionată de acreditare/licențiere socială deoarece activitatea de asistență socială este de nivel primar, adică aceeași activitate pe care


      asistentul social din cadrul primăriei o realizează în mod curent (spre exemplu: identificare de sprijin social persoanelor neasigurate medical prin obținerea ajutorului social, a acordării indemnizației pentru grad de handicap și a altor beneficii care pot ajuta beneficiarii centrului comunitar integrat să poată avea acces la servicii medicale), activitate/ serviciu deja acreditat. Asistentul social din serviciul social al primăriei va asigura activitatea de asistență socială din cadrul centrului comunitar integrat, activitate cu accent pe creșterea accesului beneficiarilor la servicii medico-sociale.

      Spațiul destinat activității de asistență socială este reprezentat de o cameră, conform prevederilor HG nr. 324/ 2019. In cazul în care unitatea/ subdiviziunea administrativ - teritorială poate să aloce mai multe spații pentru a oferi servicii sociale specializate, acestea vor fi acreditate/ licențiate conform legislației specifice domeniului de asistență socială.


    5. Activități specifice centrului comunitar integrat

      Procentul cel mai mare de activitate din cadrul centrelor comunitare integrate este cel al asistenței medicale, în special al asistenței medicale comunitare integrate cu medicina primară și cea de specialitate, prin realizarea integrată a managementului de caz al pacientului cu diferite patologii medicale și care nu are acces la servicii medicale.

      Conform prevederilor HG nr.324/ 2019 activitățile din centrul comunitar integrat sunt:

      Metodologia de coordonare, monitorizare, evaluare și raportare a serviciilor furnizate în centrul comunitar integrat se va face în baza analizei activității din centrele comunitare integrate, care urmează a fi înființate prin diferite finanțări, de către Unitatea de incluziune socială a Ministerului Sănătății.

      Centrele comunitare integrate vor include:


      Beneficiarii serviciilor și activităților furnizate în centrul comunitar integrat sunt categoriile reglementate conform prevederilor art. 7 din OUG nr. 18/2017 privind asistența medicală comunitară, cu modificările și completările ulterioare.

      Beneficiarii centrului comunitar integrat primesc servicii de asistență medicală comunitară indiferent de statutul de asigurat sau neasigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

      În centrul comunitar integrat, în afară de asistentul medical comunitar și asistentul social/tehnicianul în asistență socială mai pot activa sau pot fi angajați și orice alți profesioniști conform OUG nr. 18/2017, în funcție de nevoile membrilor comunității:


    6. Rolul CCI în îmbunătățirea situației medico-sociale a populației grupurilor vulnerabile de la nivelul comunității


      Activitatea personalului din cadrul centrelor comunitare integrate vor contribui la:


    7. Orientări pentru prioritizarea investițiilor în centrele comunitare integrate

      Centrele comunitare integrate vor beneficia de investiții finanțate integral din bugetul de stat, bugetele locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, din fonduri nerambursabile și / sau alte fonduri cu destinație în acest sens, bazate pe orientări metodologice prioritare, realizate în consultare cu reprezentanții autorităților publice locale.


      Aceste orientări sunt prioritare, fiind parte integrantă din Manualul centrelor comunitare integrate și sunt valabile pentru înființarea oricărui centru comunitar integrat. Prioritizarea unităților administrativ-teritoriale va ține cont de:

      — numărul de persoane vulnerabile per comunitate (minimum 500 de persoane vulnerabile din punct de vedere medical, social sau economic);

      Vulnerabilitatea medicală nu este dependentă doar de statutul socio-economic al individului ci de un cumul de factori cum ar fi: sistemul imunitar, alimentație, factorii de mediu, vârstă, stilul de viață, la care se adaugă și vulnerabilitățile sociale și economice, unde este cazul.

      (Potrivit art 7 alin (3) OUG nr. 18/ 2017

      ”(3) Persoana vulnerabilă din punct de vedere medical este persoana supusă riscului de a suferi afectări ale stării de sănătate prin acţiunea unor determinanţi biologici, de mediu fizic, social şi economic, comportamentali sau care ţin de serviciile de sănătate sau ca urmare a probabilităţii crescute de a dezvolta anumite boli sau stări patologice, ca urmare a unor caracteristici personale ce ţin de vârstă, stare de dizabilitate sau de alte situaţii fiziologice.

      (4)Persoanele aparţinând grupurilor vulnerabile din punct de vedere social sunt cele prevăzute la art. 6 lit. p) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările ulterioare.”)

      Criteriile de marginalizare și gradul marginalizării sunt stabilite la nivel regional, conform metodologiilor pentru calculul indicelui dezvoltării umane locale și al indicelui de dezvoltare prezentate în Atlasul zonelor rurale marginalizate şi al dezvoltării umane locale din România, în Atlasul zonelor urbane marginalizate din România și în Studiul de fundamentare pentru Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei – conform Băncii Mondiale (https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=a7ab584e3f3e455d996bb13a1b 632e00)


      Pot aplica unități administrativ - teritoriale fără risc de sărăcie, doar în colaborare cu unități administrativ - teritoriale cu risc de marginalizare, conform atlasului zonelor vulnerabile, în scopul asigurării furnizării de servicii de asistență medicală comunitară integrată pentru personale vulnerabile din localitățile partenere. Un asemenea parteneriat poate cuprinde între 2 maxim 5 unități administrative - teritoriale vecine.

      Este posibilă asocierea/parteneriatul localităților din lista celor eligibile, cu localități indiferent de gradul de marginalizare sau fără grad de marginalizare, conform Atlasului zonelor vulnerabile, cu evidențierea procentului de populație vulnerabilă care va beneficia de serviciile centrului comunitar integrat.


    8. Concluzii

      Asistența medicală comunitară contribuie la eforturile populației de a trăi sănătos în condiții optime de mediu și, atunci când indivizii au nevoie de îngrijire medicală, aceasta să li se acorde la momentul potrivit, în comunitățile lor. De aici a apărut și necesitatea dezvoltării echipelor comunitare integrate și a centrelor comunitare integrate, cu o varietate de servicii medico- socio-educaționale.

      Este un obiectiv necesar pentru o acoperire universală cu servicii de sănătate, care trebuie să stea la baza oricărui sistem de sănătate funcțional, pentru că are ca scop principal prevenția evoluției diferitelor patologii medicale, prin identificarea pacienților în timp util și referirea lor către medicii de familie sau medicii specialiști, promovarea practicilor necesare unui stil de viață sănătos.

      Abordarea în echipă comunitară integrată multidisciplinară din cadrul centrelor comunitare integrate, a problematicii complexe medico-sociale poate preveni din fază incipientă efectele diferitelor probleme medicale, sociale precum și a celor asociate acestora, ceea ce poate conduce la prevenirea excluziunii beneficiarilor aparținând grupurilor vulnerabile prin asigurarea de servicii specializate, începând de la cele de identificare a problemelor, continuând cu cele de intervenție, monitorizare și sprijin.

      Creșterea eficienței în sistemul de sănătate va fi posibilă și prin întărirea rețelei de asistență medicală comunitară, integrarea serviciilor la nivel comunitar și crearea centrelor comunitare integrate, având în vedere dovezile înregistrate prin proiectele pilot derulate anterior și care confirmă rezultatele cercetărilor internaționale care demonstrează cost – eficiența intervențiilor similare.

      Centrele comunitare integrate furnizează servicii de asistență medicală comunitară integrate cu serviciile sociale și cele educaționale persoanelor vulnerabile din punct de vedere medical, economic și social adaptate nevoilor acestora. Aceste centre sunt organizate și înființate ca entități cu sau fără personalitate juridică la nivelul unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale.

      Este necesar ca Ministerul Sănătății să consolideze programul de instruire pentru personalul din rețeaua de asistență medicală comunitară și să sprijine dezvoltarea rețelei de asistență medicală comunitară și a centrelor comunitare integrate în întreaga țară.


      Manualul centrelor comunitare integrate este criteriu al condiției favorizante în cadrul Programului Operational de Sănătate, coroborarea activității de asistență medicală comunitară și a centrelor comunitare integrate fiind necesară între toate obiectivele/ activitățile din cadrul programelor finanțate din diferite fonduri.


    9. Bibliografie

      1. OUG nr.18/ 2017 privind asistenţa medicală comunitară aprobată prin Legea 180/ 2017 si completată prin Legea 190/ 2019, cu modificările și completările ulterioare;

      2. HG nr.324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară

      3. Strategia națională de sănătate 2014- 2020- aprobatăprin HG nr. 1028/2014


    10. Listă de abrevieri


    CCI – Centru Comunitar Integrat

    PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență MS – Ministerul Sănătății

    POR – Programul Operațional Regional POS – Programul Operațional Sănătate UAT – Unitate Administrativ Teritorială UIS – Unitatea de Incluziune Socială


    Anexele nr. 1 – 5 fac parte integrantă din prezentul Manual al centrelor comunitare integrate

    24

    ANEXA 1. BAZA DE DATE CU PERSONALUL DIN ASISTENŢĂ MEDICALĂ COMUNITARĂ PE JUDEŢE ŞI PE URBAN / RURAL


    image


    ANEXA 2. LEGISLAȚIE SPECIFICĂ ORGANIZĂRII, FUNCȚIONĂRII, FINANȚĂRII CENTRELOR COMUNITARE INTEGRATE

    OUG nr. 18/ 2017 aprobată prin Legea 180/ 2017, cu modificările și completările ulterioare

    ”Art. 10

    Serviciile de asistenţă medicală comunitară pot fi asigurate prin personalul de specialitate prevăzut la art. 8 alin. (2), angajat în cadrul structurilor prevăzute la art. 8 alin. (1).

    Art. 11

    1. În funcţie de nevoile identificate la nivelul comunităţilor, privind furnizarea integrată de servicii medico-socio-educaţionale, în subordinea autorităţilor executive ale administraţiei publice locale se pot înfiinţa centre comunitare integrate, ca entităţi cu sau fără personalitate juridică, finanţate integral din bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ- teritoriale.

    2. Centrele comunitare integrate, organizate în subordinea autorităţilor executive ale administraţiei publice locale, furnizează persoanelor, inclusiv celor de etnie romă şi grupurilor vulnerabile, servicii comunitare integrate adaptate nevoilor medicale, sociale şi educaţionale, din unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale deservite.

    3. În centrul comunitar integrat este obligatoriu ca personalul minim să fie format din asistent medical comunitar şi asistent social, iar în funcţie de specificul comunităţii şi alte categorii profesionale necesare desfăşurării activităţii din centrul comunitar integrat.

    4. Metodologia comună de coordonare, monitorizare, evaluare şi raportare a serviciilor furnizate în centrele comunitare integrate se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, potrivit standardelor şi bunelor practici dezvoltate de către autorităţile competente.

    5. Organizarea, funcţionarea şi finanţarea centrelor comunitare integrate prevăzute la alin. (1) şi (2) şi Protocolul-cadru de colaborare dintre centrele comunitare integrate şi serviciul public de asistenţă socială se stabilesc şi se aprobă prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.”

    HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară.

    ”Art. 6

    1. Atribuţiile Ministerului Sănătăţii în domeniul asistenţei medicale comunitare, prin Unitatea de incluziune socială, sunt următoarele:

    ……………………………………………

    n) avizează înfiinţarea centrelor comunitare integrate, ţinând cont de direcţiile strategice şi de obiectivele de dezvoltare a asistenţei medicale comunitare la nivel naţional;”

    ”CAPITOLUL IV: Organizarea, funcţionarea şi finanţarea centrelor comunitare integrate Art. 20

    1. În subordinea autorităţilor executive ale administraţiei publice locale din unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care deservesc o populaţie cu cel puţin 500 de persoane vulnerabile din punct de vedere medical, social sau economic se pot înfiinţa centre comunitare integrate potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2017.

    2. Centrul comunitar integrat se înfiinţează în localitatea care dispune de spaţiile/dotările necesare desfăşurării acestor activităţi.

    Art. 21

    1. Beneficiarii serviciilor şi activităţilor furnizate în centrul comunitar integrat sunt categoriile reglementate potrivit prevederilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2017.

    2. Beneficiarii centrului comunitar integrat primesc servicii medicale comunitare indiferent de statutul de asigurat sau neasigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

    Art. 22

    1. În centrul comunitar integrat este obligatoriu ca personalul minim să fie format din asistent medical comunitar şi asistent social.

    2. În centrul comunitar integrat, pe lângă categoriile prevăzute la alin. (1), mai pot activa sau pot fi angajaţi şi orice alţi profesionişti conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2017, în funcţie de nevoile membrilor comunităţii: moaşă şi/sau mediator sanitar, după caz, consilier şcolar şi/sau mediator şcolar, medic de familie, medic specialist, psiholog, agent de ocupare şi alte categorii profesionale ce pot fi implicate în soluţionarea problematicii medicosocioeducaţionale a grupurilor vulnerabile, precum şi personal administrativ, după caz şi în funcţie de nevoile centrului comunitar integrat.

    3. Coordonatorul centrului comunitar integrat este persoana desemnată de către autoritatea executivă a administraţiei publice locale care are expertiză în abordarea integrată a activităţii medicosocioeducaţionale din centre şi în implementarea activităţii de asistenţă medicală comunitară.Art. 23

    1. Baremul minim pentru organizarea centrului comunitar integrat cuprinde cel puţin următoarele încăperi:

      1. un birou pentru personalul centrului; dacă infrastructura permite, fiecare categorie de personal angajat în centrul comunitar integrat poate avea un birou distinct, după caz;

      2. o încăpere pentru consiliere individuală medicală şi/sau întâlniri de grup; dacă infrastructura permite, încăperea pentru consiliere individuală poate fi diferită de încăperea pentru activităţi de grup, cum sunt sesiunile de informare/educare/comunicare pentru promovarea comportamentelor favorabile sănătăţii;

        c )o încăpere pentru consiliere socială sau alte activităţi de servicii sociale;

        1. o încăpere pentru activităţi de consiliere/mediere şcolară/alte activităţi cu specific educativ, cu intrare separată şi grupuri sanitare separate;

        2. un spaţiu cu dotare medicală minimală în care să se poată furniza consultaţii de către medicul de familie sau de către medicii de specialitate care doresc să furnizeze servicii medicale de specialitate în sistem flexibil, inclusiv servicii de telemedicină şi paleaţie;

        3. un spaţiu de depozitare;

        4. grupuri sanitare distincte pentru personal şi beneficiari.

    2. Baremul minim de dotare cu bunuri şi echipamente nemedicale pentru centrul comunitar integrat, inclusiv al spaţiului unde pot fi furnizate servicii nemedicale, este prevăzut în anexa nr. 3.

    3. Baremul minim de dotare cu echipamente medicale pentru centrul comunitar integrat, inclusiv al spaţiului unde pot fi furnizate servicii medicale, este prevăzut în anexa nr. 4.

    4. În funcţie de nevoile şi de resursele colectivităţii/colectivităţilor locale, în centrul comunitar integrat pot funcţiona:

      1. un punct de lucru de medicină de familie sau un cabinet individual de medicină de familie, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

      2. un cabinet de medicină dentară, un punct de recoltare pentru analizele medicale, alte servicii medicale necesare unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cu respectarea legislaţiei prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

      3. un centru de permanenţă, cu respectarea legislaţiei privind înfiinţarea acestora, conform Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, cu modificările şi completările ulterioare;

      4. alte puncte de lucru destinate activităţilor şi serviciilor integrate de sănătate, sociale şi educaţionale, în conformitate cu nevoile locale identificate şi cu posibilităţile de finanţare ale unităţii/unităţilor/subdiviziunii/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

    5. Structurile prevăzute la alin. (4) funcţionează complementar cu centrul comunitar integrat, nu înlocuiesc activităţile centrului comunitar integrat şi nu au activităţi care să se suprapună cu activităţile centrului comunitar.

    Art. 24

    1. Centrul comunitar integrat are un program de activitate afişat la loc vizibil şi în format accesibil persoanelor cu dizabilităţi.

    2. Personalul care furnizează servicii de asistenţă medicală comunitară în cadrul centrului comunitar integrat respectă programul de lucru prevăzut la art. 19 alin. (1).

    3. Asistentul medical comunitar, moaşa şi/sau mediatorul sanitar, după caz, vor/va fi însoţiţi/însoţit în teren de ceilalţi specialişti ai centrului comunitar integrat şi, după caz, de un interpret în limbaj mimicogestual, în funcţie de natura problemei identificate în teren.

    4. Programul de lucru al celorlalte categorii de personal care sunt angajate sau care activează în cadrul centrului comunitar integrat va fi stabilit de către autoritatea executivă a administraţiei publice locale, în funcţie de nevoile existente în comunitate, de resursele disponibile şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

      Art. 25

      Finanţarea centrelor comunitare integrate se asigură din următoarele surse:

      1. transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, pentru finanţarea cheltuielilor de personal pentru asistenţii medicali comunitari, moaşele şi mediatorii sanitari care îşi desfăşoară activitatea în centrele comunitare integrate, precum şi a cheltuielilor determinate de aplicarea standardelor minime de dotare, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie şi a normativului de personal aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 459/2010, cu modificările ulterioare;

      2. venituri proprii ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, în completarea sumelor primite potrivit prevederilor lit. a), precum şi pentru finanţarea celorlalte categorii de personal din centrul comunitar integrat care furnizează, potrivit legii, servicii medicale, sociale sau educaţionale;

      3. fonduri externe nerambursabile şi, după caz, alte fonduri legal constituite”

    ANEXA 3. DOCUMENTELE NECESARE AVIZĂRII CENTRULUI COMUNITAR INTEGRAT


    Documente ce se depun la direcția de sănătate publică județeană pentru analiză, verificare și întocmirea documentației pentru Ministerul Sănătății, Unitatea de incluziune socială

    Directia de sănătate publică județeană va transmite la Ministerul Sănătății, Unitatea de incluziune social, tot dosarul cu cele trei documente menționate anterior, în formă scanată prin mijloace de comunicare electronice.

    Model cerere unitate/subdiviziune administrativ-teritorială


    CERERE DE AVIZARE A INFIINTARII CCI – la solicitarea unității/subdiviziunii administrativ-teritorială

    Către

    DSP

    Subsemnatul,. ,

    (numele şi prenumele primarului)

    în calitate de reprezentant al UAT .................................., cu sediul social aflat la adresa:...................................., telefon/e-mail ......................................................, vă rog să binevoiţi a

    aviza înființarea Centrului Comunitar Integrat Comuna...................., ca și unitate publică cu/fără personalitate juridică, în subordinea autorităţii executive a administraţiei publice locale din comuna......................

    Declar pe propria răspundere următoarele:

    1. Spațiul în care funcționează Centrul Comunitar Integrat aparține Unității Administrativ Teritoriale a comunei .......................și este atribuit spre folosință Centrului Comunitar Integrat prin Hotărâre de Consiliu local sau altă formă (precizați).............................

    2. Sunt respectate condițiile stabilite prin HG nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară, referitor la:

      - personalul angajat în CCI, format din:

      asistent medical comunitar, asistent social și alte categorii, dacă e cazul(enumerați):

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................................................................................................................................

      ........................................................

      Anexez prezentei cereri următoarea documentaţie:

      1. Hotărârea CL de înființare a CCI și de atribuire a spațiului pentru funcționarea CCI

      2. Memoriu tehnic justificativ care să conțină indicatorii de vulnerabilitate ai comunității (număr minim de 500 de persoane aparținând grupurilor vulnerabile; distanță mare față de unități sanitare, localități izolate și unde atragerea personalului medical se face cu dificultate; lipsa medicului de familie sau a unui număr suficient pentru ca acesta sa-și poată organiza lista de capitație; număr crescut de indicatori ai starii de sănătate cu risc negativ (minore gravide, nașteri la domiciliu, copii nevaccinati, cu rahitism, cu diferite afecțiuni medicale care necesită o monitorizare permanentă din partea specialiștilor, nivel crescut al indicatorilor de risc social și risc educațional);

      3. Schița tehnică a clădirii și alocarea spațiilor pe activități, ștampilată de persoană autorizată

      4. Plan de amplasare în zonă a CCI

      5. Organigrama UAT și extras din Revisal pentru personalul care lucrează în CCI, inclusiv pentru coordonatorul CCI

      6. Orarul de funcționare al CCI

      7. Fișa postului coordonatorului de CCI, cu indeplinirea prevederilor legale

      8. Autorizația sanitară de funcționare pentru cabinetele unde se desfașoară activitate medicală complementară în CCI, dacă este cazul

      9. Protocolul de colaborare/contractul cu profesioniștii care desfășoară activitate complementară în CCI, din care să reiasă că activitatea medicală este derulată cu prioritate pentru beneficiarii centrului

      10. Protocoale de colaborare/asociere cu:

        1. alte unitate administrativ teritoriale;

        2. cu instituții/ asociații locale și centrale, naționale care pot sprijini financiar funcționarea centrului comunitar integrat (Consiliul Județean, Grup local de dezvoltare, ministere si deconcentrate ale acestora etc);

        3. cu organizații non-guvernamentale naționale sau internaționale (de ex. UNICEF, Banca Mondială).

    Declar pe propria răspundere că actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusă.

    Mă angajez ca după avizarea înființării CCI, vor fi depuse documentele pentru autorizarea sanitară de funcționare a CCI pe codul CAEN 8690 Alte activități referitoare la sănătate umană

    Corespondenţa în vederea soluţionării cererii solicit să se efectueze prin:

    _

    |_| poştă la adresa ......................................................

    _

    |_| e-mail la adresa .....................................................


    Semnătura,

    .....................


    Ştampila


    Model fișa de evaluare


    FISA DE EVALUARE


    În vederea avizării înființării


    CENTRULUI COMUNITAR INTEGRAT: ………………………………………………….....


    …………………………………………………………… situat la adresa:………………………...


    …………………………………………………………………………………………………….…


    …………………………….................................................................................................................


    Reprezentat prin primar UAT: ……………...…………………………………................................


    .............................................................................................................................................................


    DSP prin persoanele desemnate:


    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………


    1. EVALUAREA INFRASTRUCTURII NECESARE DESFASURARII ACTIVITATII:


      Există birou echipa comunitară:


      DA


      NU



      Incapere separata


      DA


      NU



      Incapere la comun cu alt personal


      DA


      NU



      Încăpere pentru consiliere individuală medicală


      DA


      NU



      Încăpere pentru consiliere socială sau alte activităţi de servicii sociale


      DA


      NU



      Încăpere pentru activităţi de consiliere/mediere şcolară/alte activităţi cu specific educativ, cu intrare separată şi grupuri sanitare separate;


      DA


      NU


      Spaţiu cu dotare medicală minimală în care să se poată furniza consultaţii de către medicul de familie sau de către medicii de specialitate


      DA


      NU



      Spaţiu de depozitare


      DA


      NU



      Grupuri sanitare distincte pentru personal şi beneficiari


      DA


      NU



    2. DOTAREA SPATIULUI ESTE CORESPUNZATOARE PENTRU DESFASURAREA ACTIVITATII


      - conform Baremului minim de dotare bunuri și echipamente nemedicale, prevazut in legislatie:


      DA


      NU



      OBS…………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ……………………………………………………………………………………………………….


      -Baremul minim de dotare bunuri și echipamente medicale:


      DA


      NU



      OBS…………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ……………………………………………………………………………………………………….


    3. PERSONALUL DIN ASISTENTA MEDICALA COMUNITARA DIN CCI CORESPUNDE LEGISLATIEI


    ECHIPA ESTE COMPLETĂ (CEL PUȚIN ASISTENT MEDICAL COMUNITAR ȘI ASISTENT SOCIAL)


    DA


    NU



    Enumerați MEMBRII ECHIPEI COMUNITARE:

    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………

    ………………………………………………………………………………………………………


    ……………………………………………………………………………………………………….

    FISELE DE POST PENTRU PERSONALUL MEDICAL DIN CCI CORESPUND LEGISLAȚIEI


    DA


    NU



    IV ACTIVITĂȚI COMPLEMENTARE CARE SE DESFĂȘOARĂ ÎN CCI

    1. punct de lucru de medicină de familie sau un cabinet individual de medicină de familie,


      DA


      NU



    2. un cabinet de medicină dentară


      DA


      NU



    3. punct de recoltare pentru analizele medicale


      DA


      NU



    4. alte servicii medicale, cu respectarea legislaţiei prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998; Enumerați:

      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………


      ………………………………………………………………………………………………………

      ………………………………………………………………………………………………………


      ……………………………………………………………………………………………………….


    5. centru de permanenţă, cu respectarea legislaţiei privind înfiinţarea acestora, conform Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, cu modificările şi completările ulterioare;


    DA


    NU



    d)alte puncte de lucru destinate activităţilor şi serviciilor integrate de sănătate, sociale şi educaţionale, în conformitate cu nevoile locale identificate şi cu posibilităţile de finanţare ale unităţii/unităţilor/subdiviziunii/subdiviziunilor administrativ-teritoriale

    Enumerați:

    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………


    ………………………………………………………………………………………………………


    ……………………………………………………………………………………………………….


    IV ORAR DE LUCRU CCI PENTRU ECHIPA COMUNITARĂ

    ………………………………………………………………………………………………………

    V. ASIGURAREA CALITATII IN ACTIVITATEA AMC

    Există panou de semnalizare al CCI


    DA


    NU



    Există rampă


    DA


    NU



    Se utilizează aplicatia on-line AMCMSR.gov.ro


    DA


    NU



    Setul minim de indicatori privind activitatea de asistenta medicala comunitara este colectat analizat și raportat periodic


    DA


    NU



    BENEFICIARII SERVICIILOR DE ASISTENTA MEDICALA COMUNITARA sunt identificati în mod activ si continuu prin catagrafierea populatiei colectivitatii locale si prin actualizarea lunara a acesteia in aplicatia on-line AMCMSR.gov.ro.


    DA


    NU



    AMC si MSR utilizeaza si alte softuri in activitatea proprie (daca DA, care):

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


    VI. CONCLUZII SI RECOMANDARI


    ANEXA 4 CRITERII DE ELIGIBILITATE LA FINANȚARE PENTRU CABINETELE / PUNCTELE DE LUCRU CU ACTIVITĂȚI COMPLEMENTARE CELOR DIN CENTRELE COMUNITARE INTEGRATE ȘI CARE FUNCȚIONEAZĂ ÎN ACELAȘI SPAȚIU CU ACESTA

    HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară

    ANEXA nr. 3 la normele metodologice: Barem minim de dotare cu bunuri şi echipamente nemedicale pentru centrul comunitar integrat, inclusiv pentru spaţiul unde pot fi furnizate servicii medicale

    1. Birou - 1 buc. pentru fiecare angajat

    2. Scaune de birou - 1 buc. pentru fiecare angajat

    3. Scaune pentru beneficiari - 10 buc. (pentru consiliere beneficiari şi pentru întâlnirile de grup)

    4. Dulap fişier - 1 buc.

    5. Dulap vestiar - 1 buc. pentru fiecare angajat 6.Coş/Pubelă - 2 buc.

    1. Cuier - 1 buc.

    2. Imprimantă multifuncţională (cu scanner)

    3. Calculator/Laptop cu acces la internet, eventual tabletă 1 buc. pentru fiecare angajat

    4. Consumabile operaţionale (hârtie, toner imprimantă, pix/creion, registre/caiete, foi de scris etc.)

    5. Scuter/Bicicletă/ATV/Autoturism, în funcţie de specificul colectivităţii locale şi al infrastructurii - 1/angajat implicat în munca de teren

    6. Pelerină de ploaie - 1 buc./angajat implicat în munca de teren 13.Aparatură/Monitoare specifică/specifice activităţii de telemedicină

    1. Structură pentru internet funcţională 24 din 24 de ore pentru asigurarea intervenţiilor în telemedicină, precum şi pentru realizarea raportărilor în aplicaţia on-line a Ministerului Sănătăţii


      Dotări cu bunuri și echipamente medicale

      HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară

      ANEXA nr. 4 la normele metodologice: Barem minim de dotare cu echipamente medicale pentru centrul comunitar integrat, inclusiv pentru spaţiul unde pot fi furnizate servicii medicale

      1. Barem pentru activitatea de asistenţă medicală comunitară

        HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară

        Standard minim de dotare pentru trusa medicală de asistenţă medicală comunitară pentru fiecare asistent medical comunitar/moaşă, conform Anexei nr. 1 la normele metodologice.

        ANEXA nr. 1: Standard minim de dotare pentru trusa medicală de asistenţă medicală comunitară

        Echipamente şi bunuri medicale

        Tensiometru cu stetoscop

        Stetoscop fetal (fetoscop)

        Centimetru

        Taliometru

        Abacă sau aplicaţie pe telefon pentru determinarea vârstei gestaţionale

        Glucometru

        Puls oximetru

        Termometru pentru copii (set) şi adulţi

        Trusă chirurgicală de unică folosinţă

        Trusă de naştere - unică folosinţă

        Cântar de sugari şi adulţi (există modele 2 în 1)

        Tăviţă renală

        Minirecipient pentru deşeuri

        Garou 50 cm

        Test rapid pentru determinarea ruperii membranelor fetale (hârtie ph)

        Teste de sarcină

        Orteză - guler cervical tip Minerva universal

        Consumabile medicale [ace şi stripuri glucometru, vată medicinală, tifon, comprese sterile, bandaj triunghiular, rivanol, betadină, apă oxigenată, biocide (de tip 1 pentru dezinfecţia igienică a mâinilor prin spălare şi frecare şi pentru dezinfecţia pielii intacte; de tip 2 pentru dezinfecţia suprafeţelor), seringi, mănuşi chirurgicale şi mănuşi de consultaţie nesterile, măşti, teste rapide urină; pahar de plastic de unică folosinţă pentru colectarea urinei, pentru test de sarcină], perfuzoare, branule, feşe elastice, leucoplast, pungi de gheaţă

        instant, batiste de hârtie impregnate cu soluţie dezinfectantă, atele din material plastic,


        pansament cu rivanol, plasturi, dispozitiv de respiraţie gură la gură, deschizător de gură din material plastic, pipe Guedel mărimea 4 şi 10, epifen 150 micrograme soluţie injectabilă în stilou preumplut cu 2 ml pentru o doză unică de 0,3 ml (conform recomandării cu privire la primul ajutor în caz de anafilaxie)


      2. Baremul pentru cabinetele medicale este reglementat prin legislaţia specifică privind activitatea de medicină de familie şi/sau medicină de specialitate.

        Baremul pentru cabinetele medicale este reglementat prin legislaţia specifică privind activitatea de medicină de familie şi/sau medicină de specialitate.

        Conform Anexei nr. 2 la Ordinul ministrului sănătății și familiei nr. 153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificările și completările ulterioare, dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de medicină de familie:

        Medicină de familie Dotare:

        1. Pentru cabinetul de consultații:

          • canapea de consultații;

          • masă ginecologică sau canapeaua consultații să conțină suporți în vederea examinării obstetricale și ginecologice;

          • aparat de măsurat tensiunea arterial;

          • stetoscop;

          • cântar pentru adulți și copii;

          • taliometru;

          • apăsătoare limbă de unică folosință;

          • ciocan reflexe;

          • trusă completă de microchirurgie;

          • speculi vaginali de unică folosință;

          • centimetru de croitorie;

          • seringă Guyon pentru spălături auriculare;

          • atele Kramer;

          • termometre;

          • frigider pentru produse biologice cu termometru;

          • recipient pentru deșeuri biologice.


      1. Pentru aparatul de urgenţă:


    Atât prin PNRR cât şi prin alte fonduri de finanţare, în centrele comunitare integrate se vor finanța bunurile și dotările medicale si nemedicale conform prevederilor HG nr. 324/ 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară.

    În funcție de rezerva financiara, din suma aprobată se vor putea achiziționa și alte aparate medicale care vor justifica necesitatea de servicii pentru populația grupurilor vulnerabile, conform art. 23, alin (4) din HG 324/ 2019.


    Anexa nr. 5 LISTELE LOCALITĂȚILOR DIN MEDIUL RURAL ȘI DIN MEDIUL URBAN CU RISC DE MARGINALIZARE


    Listele localităților din mediul rural și din mediul urban cu risc de marginalizare se regăsesc în link-urile de mai jos

    Localități rural

    https://docs.google.com/document/d/1klhbBgRf3yw4v1a_Bd6knJIsSvkhghdeu- lOGzJHa10/edit?usp=sharing

    Localități urban

    https://docs.google.com/document/d/1Aa4GfgW7GwXxjjpNlXjxLGWGXDf67wbMS_uzal7xm oA/edit?usp=sharing

    Notă

    Listele localităților din mediul rural și din mediul urban cu risc de marginalizare sunt realizate conform Atlasului zonelor rurale marginalizate şi al dezvoltării umane locale din România și Atlasului zonelor urbane marginalizate din România.

    Din aceste liste se vor selecta 200 de localități eligibile pentru a accesa fondurile din PNRR pentru construirea, reabilitarea și dotarea centrelor comunitare integrate.

    Pentru a elimina riscul neaplicării vreunei localități din cele 200 se va selecta și o listă de 100 de localități de rezervă. Selectarea localităților se face prin consultare cu MMPS, ME și structurile asociative.