ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 114 din 14 decembrie 2023pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1138 din 15 decembrie 2023
    Luând în considerare acțiunea introdusă la data de 16 noiembrie 2023 de Comisia Europeană împotriva României (Cauza 2023/2.147) privind transpunerea incorectă a Directivei (UE) 2018/851 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile,
    având în vedere că România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, denumită în continuare UE, trebuie să pună în aplicare obligațiile care derivă din acquis-ul UE și să adopte acte normative care creează cadrul necesar și predictibil pentru autoritățile locale și mediul privat în sensul stimulării performanței și concurenței echitabile, evitând astfel obstacolele în calea bunei funcționări a pieței interne,
    luând în considerare procedurile Comisiei Europene în ceea ce privește transpunerea necorespunzătoare, întemeiate în baza articolului 258 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
    întrucât elementele antemenționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată și care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, și având în vedere consecința negativă asupra bugetului de stat pe care ar produce-o neadoptarea acestor măsuri,
    în considerarea faptului că aceste aspecte vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    având în vedere necesitatea transmiterii în data de 15 decembrie 2023 a Cererii de Plată nr. 3 aferente Planului național de redresare și reziliență, cu o valoare de 2,7 mld euro, și faptul că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor este responsabil pentru îndeplinirea jalonului nr. 46 - Intrarea în vigoare a actelor legislative necesare pentru operaționalizarea unei gestionări unitare a deșeurilor în conformitate cu Planul național de gestionare a deșeurilor, transmis ca îndeplinit în trimestrul 3/2022,
    ținând cont de faptul că, prin prisma scrisorii de infringement, Comisia Europeană a făcut observații pe cover note-ul aferent îndeplinirii jalonului 46, transmis spre verificare la SG Recovery în 2022, iar jalonul menționat a ajuns pe lista jaloanelor problematice aferente Cererii de plata nr. 3,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

    ARTICOL UNIC

    Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 26 august 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 17/2023, cu completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 12, alineatul (16) se modifică și va avea următorul cuprins:(16) Autoritatea publică centrală pentru protecția mediului asigură un dialog regulat între părțile interesate pertinente, implicate în punerea în aplicare a schemelor de răspundere extinsă a producătorilor, inclusiv între producători și distribuitori, operatorii privați sau publici care se ocupă de deșeuri, autoritățile locale, asociații de dezvoltare intercomunitară, organizațiile societății civile și, acolo unde este necesar, actorii economiei sociale, rețelele de reparare și reutilizare și operatorii care se ocupă de pregătirea pentru reutilizare, prin instrumentele de dialog social precum grupuri de lucru, dezbateri publice, conferințe, seminare, protocoale de colaborare, platforme online etc.2. La articolul 14, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) În vederea monitorizării și evaluării progreselor înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a măsurilor de prevenire a generării deșeurilor prevăzute în anexa nr. 8, autoritățile menționate la art. 13 utilizează, fără a se limita la aceștia, indicatorii din anexa nr. 4^1 la prezenta ordonanță de urgență și elaborează prin ordine ale ministrului propriile metodologii de monitorizare și evaluare, după caz.3. La articolul 19, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:(11) În cazul în care, în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la art. 17 alin. (5) lit. b)-e) și art. 18 alin. (1), deșeurile sunt trimise către alt stat membru în scopul pregătirii pentru reutilizare, reciclării sau al rambleierii, sunt luate în calcul numai deșeurile colectate de pe teritoriul național.4. După anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 4^1, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.5. În anexa nr. 8, la capitolul 2 „Măsuri care pot afecta faza de proiectare, producție și distribuție“, punctele 3 și 4 se modifică și vor avea următorul cuprins:3. Organizarea de cursuri de formare pentru autoritățile competente privind includerea cerințelor referitoare la prevenirea generării de deșeuri în autorizațiile emise în temeiul prezentei ordonanțe de urgență și al Legii nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările și completările ulterioare4. Includerea de măsuri de prevenire a generării de deșeuri din activitățile care se desfășoară în instalațiile care nu intră sub incidența Legii nr. 278/2013, cu modificările și completările ulterioare. Unde este cazul, astfel de măsuri pot include evaluări sau planuri de prevenire a generării de deșeuri.

    Prezenta ordonanță de urgență transpune în legislația națională art. 8a alin. (6), art. 9 alin. (3) și art. 11a alin. (7) din Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 150 din 14 iunie 2018.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Mircea Fechet
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Ștefan-Radu Oprea
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuț Barbu
    Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
    Bogdan-Gruia Ivan
    Ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin-Mihai Grindeanu
    Ministrul afacerilor externe,
    Luminița-Teodora Odobescu

    București, 14 decembrie 2023.
    Nr. 114.

    ANEXĂ

    (Anexa nr. 4^1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021)
    Exemple de indicatori și obiective calitative pentru evaluarea progresul înregistrat

    Nr. crt.

    Exemple de măsuri de prevenire a generării deșeurilor

    Indicatori și obiective calitative pentru evaluarea progresului înregistrat

    A

    Măsuri care pot afecta condițiile de bază referitoare la generarea de deșeuri

    Indicator cantitativ

    Indicator calitativ

    Obiectiv

    1

    Folosirea măsurilor de planificare sau a altor instrumente economice care promovează utilizarea eficientă a resurselor

    Scăderea consumului de energie pe unitatea de produs, creșterea ratelor de reciclare

    Gradul de implicare a părților interesate în planurile de eficiență a resurselor

    Realizarea unei reduceri de 10% a utilizării de materii prime naturale în decurs de 6 ani

    2

    Promovarea cercetării și a dezvoltării în vederea realizării de produse și tehnologii mai curate și mai economice și distribuirea și utilizarea rezultatelor cercetării și dezvoltării

    Numărul de proiecte de cercetare și dezvoltare inițiate
    Suma alocată pentru finanțarea cercetării și dezvoltării, numărul de brevete depuse pentru tehnologii mai curate

    Nivelul de inovare și gradul de utilizare a noilor tehnologii

    Lansarea a 5 noi produse sau tehnologii durabile anual

    3

    Dezvoltarea unor indicatori eficienți și semnificativi ai presiunilor de mediu asociate generării de deșeuri cu scopul de a contribui la prevenirea generării de deșeuri la toate nivelurile, de la compararea produselor la nivel comunitar prin acțiuni ale autorităților locale până la nivel național

    Numărul de indicatori dezvoltați, frecvența de utilizare a acestor indicatori

    Relevanța indicatorilor pentru provocările emergente de mediu

    Dezvoltarea și implementarea a 5 noi indicatori de mediu specifici industriei la fiecare 2 ani

    B

    Măsuri care pot afecta faza de proiectare, producție și distribuție

    1

    Promovarea ecodesignului (integrarea sistematică a aspectelor de mediu în proiectarea produselor în scopul îmbunătățirii performanței de mediu a acestora pe toată durata ciclului lor de viață)

    Numărul de produse concepute folosind principiile de proiectare ecologică, reducerea impactului ciclului de viață

    Acceptarea pe piață a produselor ecoproiectate
    Feedbackul clienților cu privire la performanța produselor ecoproiectate

    Creșterea numărului de produse ecoproiectate cu 30% în 5 ani

    2

    Furnizarea de informații privind tehnicile de prevenire a generării deșeurilor pentru a facilita punerea în aplicare a celor mai bune tehnici disponibile în funcție de industrie

    Numărul de ramuri industriale care raportează îmbunătățiri datorită tehnicilor implementate

    Eficacitatea și aplicabilitatea informațiilor furnizate

    Realizarea unui portal prin care se pot schimba informații cu privire la tehnicile de prevenire a generării deșeurilor

    3

    Organizarea de cursuri de formare pentru autoritățile competente pentru includerea cerințelor privind prevenirea generării de deșeuri în autorizațiile eliberate în temeiul prezentului act normativ și al Directivei 2008/1/CE

    Număr de personal instruit, autorizații eliberate cu cerințe de prevenire a deșeurilor
    Creșterea numărului de autorizații cu măsuri integrate de prevenire a deșeurilor

    Calitatea măsurilor de prevenire a deșeurilor în autorizații

    Formarea 100% a autorităților relevante în decurs de 3 ani

    4

    Includerea de măsuri de prevenire a generării de deșeuri la instalațiile care nu intră sub incidența Directivei 2008/1/CE
    Unde este cazul, astfel de măsuri pot include evaluări sau planuri de prevenire a generării de deșeuri.

    Reducerea cantității de deșeuri generate de aceste instalații, raportat la anul precedent

    Evaluarea răspunsurilor de la operatorii de instalații cu privire la provocările și beneficiile măsurilor de prevenire aplicate

    Reducerea cantităților de deșeuri generate de aceste instalații cu 20% pe o perioadă de 5 ani

    5

    Organizarea de campanii de sensibilizare sau acordarea de ajutoare financiare în luarea deciziilor sau alte tipuri de sprijin pentru întreprinderi
    Aceste măsuri pot fi deosebit de eficiente dacă sunt concepute și adaptate pentru întreprinderile mici și mijlocii și sunt aplicate în rețele de întreprinderi bine stabilite.

    Numărul de întreprinderi asistate, cuantificarea reducerii de deșeuri generate în întreprinderile participante
    Numărul de întreprinderi care participă în programe de sprijin pentru prevenirea deșeurilor

    Evaluarea eficacității schimbului de cunoștințe și tehnici în cadrul programului

    Susținerea a cel puțin 500 de întreprinderi și obținerea unei reduceri colective a cantităților de deșeuri generate cu 20% în aceste întreprinderi în decurs de 4 ani

    6

    Utilizarea acordurilor voluntare, a grupurilor de consumatori/producători sau a negocierilor sectoriale pentru a încuraja întreprinderile sau operatorii din sectoarele de activitate interesate să își stabilească propriile planuri sau obiective privind prevenirea generării deșeurilor sau să corecteze produsele sau ambalajele care generează prea multe deșeuri

    Numărul de acorduri încheiate, atingerea obiectivelor de reducere a deșeurilor propuse prin aceste acorduri
    Numărul de întreprinderi care aderă la obiectivele stabilite în cadrul acordurilor voluntare

    Nivelul de angajament și implicare al întreprinderilor
    Evaluarea abordărilor inovatoare adoptate de întreprinderi în cadrul acestor acorduri

    Încheierea de acorduri voluntare cu cel puțin 30% din sectoarele vizate pentru a obține o reducere a cantităților de deșeuri generate cu 15% în aceste sectoare în decurs de 4 ani

    7

    Promovarea unor sisteme certificate de gestionare a mediului, inclusiv EMAS și ISO 14001

    Rata de adoptare a EMAS și ISO 14001, îmbunătățiri măsurabile în gestionarea deșeurilor
    Numărul de întreprinderi care adoptă sisteme de management de mediu precum EMAS și ISO 14001
    Cuantificarea îmbunătățirilor în performanța de mediu după adoptarea unor sisteme certificate de gestionare a mediului (de exemplu, reducerea deșeurilor, eficiența utilizării resurselor)

    Evaluarea modului în care sunt integrate sistemele de management de mediu în operațiunile întreprinderilor
    Evaluarea gradul de conștientizare și participarea angajaților la aceste sisteme

    Obținerea unei creșteri de 50% a adoptării sistemelor de management de mediu în industriile vizate în decurs de 5 ani

    C

    Măsuri care pot afecta faza de consum și de utilizare

    1

    Instrumente economice, cum ar fi stimulente pentru achiziții curate sau instituirea unei plăți obligatorii de către consumatori pentru un anumit articol sau un ambalaj care ar fi în mod normal furnizat gratuit

    Vânzarea de produse ecologice
    Reducerea cantităților de deșeuri pe lanțul de producție

    Măsurarea reacției consumatorilor

    Trecerea a 10% din achizițiile consumatorilor către alternative mai curate în 5 ani

    2

    Organizarea unor campanii de sensibilizare și de informare direcționate către publicul larg sau către o categorie specifică de consumatori

    Creșterea comportamentelor specifice ale consumatorilor vizați de campanii

    Măsurarea înțelegerii și a cunoștințelor consumatorilor după campanie

    3

    Promovarea de ecoetichete (etichete ecologice) recunoscute și de încredere

    Numărul de produse cu etichete ecologice, cota de piață a acestor produse

    Încrederea consumatorilor și recunoașterea etichetelor ecologice

    Dublarea numărului de produse cu etichetă ecologică de pe piață în decurs de 5 ani

    4

    Acorduri cu industria, cum ar fi, de exemplu, utilizarea unor grupuri de produse, ca acelea care sunt incluse în cadrul politicilor integrate ale produselor, sau acorduri cu vânzătorii cu amănuntul privind furnizarea de informații referitoare la prevenirea generării deșeurilor și la produsele cu impact redus asupra mediului

    Numărul de ramuri industriale/sectoare de retail participante, rata de conformitate cu acordurile
    Numărul de noi acorduri semnate, reducerea procentuală a cantității de deșeuri generate de către ramurile industriale participante/sectorul de retail

    Nivelul de inovare în strategiile de prevenire a deșeurilor

    Stabilirea de acorduri cu 20% din ramurile industriale/sectoarele de retail vizate în 5 ani

    5

    În contextul contractelor de achiziții publice și private, includerea unor criterii de protecție a mediului și de prevenire a generării deșeurilor în cererile de ofertă și în contracte, conform Manualului privind contractele de achiziții publice de mediu, publicat de Comisie la 29 octombrie 2004

    Numărul de licitații care încorporează criterii de mediu, reducerea deșeurilor de la produsele achiziționate

    Eficacitatea criteriilor în promovarea prevenirii generării deșeurilor

    Integrarea criteriilor de mediu în 80% din licitațiile publice în decurs de 5 ani

    6

    Încurajarea reutilizării și/sau a reparării produselor defecte sau a componentelor acestora, în special prin recurgerea la măsuri educative, economice, logistice sau a altor măsuri, cum ar fi sprijinirea sau înființarea unor centre și rețele acreditate de reparare și de reutilizare, în special în regiunile cu o densitate ridicată a populației

    Cantitatea de produse refolosite sau reparate

    Percepția publică și acceptarea inițiativelor de reutilizare și reparare

    Înființarea a 20 de noi centre de reparații și reutilizare în zonele urbane în decurs de 4 ani

    -----