ORDIN nr. 1.992 din 14 iunie 2023pentru aprobarea Normelor metodologice privind înființarea, autorizarea, dotarea, funcționarea și înregistrarea cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, precum și pentru stabilirea documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru personalul care desfășoară servicii publice conexe actului medicalEMITENT | MINISTERUL SĂNĂTĂȚII |
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 26 iunie 2023
Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale de asistență medicală din cadrul Ministerului Sănătății nr. AR 10.542 din 14.06.2023,
având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) și (7), art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (1) și art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul sănătății emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Normele metodologice privind înființarea, funcționarea și înregistrarea cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, prevăzute în anexa nr. 1.
Articolul 2
(1) Se aprobă condițiile de autorizare sanitară și de dotare minimă obligatorie a cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, prevăzute în anexa nr. 2.(2) Autorizațiile sanitare de funcționare pentru cabinetele de liberă practică conexe actului medical emise, în baza prevederilor Ordinului ministrului sănătății nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației, cu modificările și completările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentului ordin își mențin valabilitatea până la modificarea condițiilor care au stat la baza emiterii acestora.
(la 09-08-2023,
Alineatul (2), Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 2.590 din 3 august 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 731 din 9 august 2023
)
Articolul 3
Se aprobă lista documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătății, altul decât medicii și asistenții medicali, să exercite în mod independent servicii publice conexe actului medical, prevăzută în anexa nr. 3.
Articolul 4
Se aprobă modelul autorizațiilor de liberă practică pentru personalul care desfășoară servicii publice conexe actului medical, prevăzut în anexa nr. 4.
Articolul 5
Se aprobă modelul cererii pentru solicitarea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, prevăzut în anexa nr. 5.
Articolul 6
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 7
Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, precum și direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin.
Articolul 8
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă:
a) Ordinul ministrului sănătății nr. 646/2019 privind aprobarea documentației pentru înființarea și înregistrarea cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358 din 8 mai 2019, cu completările ulterioare; ...
b) Ordinul ministrului sănătății nr. 979/2004 privind eliberarea autorizației de liberă practică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 11 august 2004; ...
c) Ordinul ministrului sănătății nr. 527/1999 pentru stabilirea activităților conexe serviciilor medicale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 12 august 1999, cu modificările și completările ulterioare; ...
d) Poziția 3250, Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale stomatologice, din anexa nr. 2, Lista activităților care se autorizează în baza declarației pe propria răspundere (coduri CAEN), la Ordinul ministrului sănătății nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 1 septembrie 2009, cu modificările și completările ulterioare. ...
Articolul 9
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul 10
În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, cabinetele de liberă practică conexe actului medical înființate anterior intrării în vigoare a prezentului ordin vor fi reorganizate de către direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, conform prezentului ordin.
(la 09-08-2023,
Actul a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 2.590 din 3 august 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 731 din 9 august 2023
)
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
București, 14 iunie 2023.
Nr. 1.992.
Anexa nr. 1
NORME METODOLOGICE
privind înființarea, funcționarea și înregistrarea
cabinetelor de liberă practică pentru serviciile
publice conexe actului medical
Anexa nr. 2
CONDIȚII
de autorizare sanitară și de dotare minimă
obligatorie a cabinetelor de liberă practică
pentru serviciile publice conexe actului medical
Anexa nr. 3
LISTA
documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor
de liberă practică pentru personalul autorizat de
Ministerul Sănătății, altul decât medicii și asistenții medicali,
să exercite în mod independent servicii publice conexe actului medical
Anexa nr. 4
Modelul autorizațiilor de liberă practică pentru
personalul care desfășoară servicii publice conexe actului medical
A. BIOCHIMIST, BIOLOG ȘI CHIMIST ÎN SISTEMUL SANITAR DIN ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ................
Nr. ................ data ................
AUTORIZAȚIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
Nr. ................
Ministerul Sănătății autorizează pe domnul/doamna ......................................, CNP ....................., absolvent/absolventă a ....................., promoția .............., seria și nr. documentului de studii .................., specialitatea absolvită .........................., profesia solicitantului ...................................., să practice profesia/activitatea de ......................... ........... în unități autorizate de Ministerul Sănătății, conform pregătirii profesionale, în conformitate cu Legea nr. 460/2003 privind exercitarea profesiilor de biochimist, biolog și chimist, înființarea, organizarea și funcționarea Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România, cu modificările ulterioare.
Activitățile autorizate se pot desfășura cu îndeplinirea condițiilor de spațiu și dotare minimă, conform Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.301/2007 pentru aprobarea Normelor privind funcționarea laboratoarelor de analize medicale, cu modificările și completările ulterioare.
Orice dispozitiv medical utilizat la desfășurarea activităților autorizate trebuie avizat de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Director executiv,
Prezenta autorizație se avizează anual. ...
B. OPTICIAN-OPTOMETRIST/TEHNICIAN DE PROTEZE ȘI ORTEZE/TEHNICIAN DE PROTEZE AUDITIVE/AUDIOLOG/TERAPEUT VOCAL (după caz)/FIZICIAN MEDICAL/SOCIOLOG MEDICAL
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ................
Nr. ................ data ................
AUTORIZAȚIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
Nr. ................
Ministerul Sănătății autorizează pe domnul/doamna .............................., CNP ................., absolvent/absolventă a .........................., promoția ................, seria și nr. documentului de studii ...................., specialitatea absolvită .........................., profesia solicitantului ....................................., să practice profesia/activitatea de ......................... în unități autorizate de Ministerul Sănătății, conform pregătirii profesionale, în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare.
Orice dispozitiv medical utilizat la desfășurarea activităților autorizate trebuie avizat de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Director executiv,
Prezenta autorizație se avizează anual. ...
Anexa nr. 5
Modelul cererii pentru solicitarea autorizației de liberă practică
pentru serviciile publice conexe actului medical
A. Modelul de cerere pentru biolog, biochimist, chimist în sistemul sanitar
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a), ........................................., născut(ă) la data de ......................, CNP ..........................., cu domiciliul stabil în localitatea ......................., str. ....................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ...................., tel. ......................., absolvent(ă) al/a ..........................................., cu diploma ................... seria ........ nr. ....................., membru(ă) ................................, având specialitatea ..................................., confirmat(ă) specialist/principal prin Ordinul ministrului sănătății nr. ................/............., angajat(ă)/pensionar(ă) la ................................... de la data de ......................., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ......................................... .
Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; ... – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; ... – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, în termen, care include viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; ... – act de identitate, în copie certificată cu originalul, în termen; ... – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; ... – avizul Ordinului Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor din Sistemul Sanitar din România; ... – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. ...
Data ………………….........................
Semnătura .......................................... ...
B. Modelul de cerere pentru optician-optometrist
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a), ................................., născut(ă) la data de ..........................., CNP ............................., cu domiciliul stabil în localitatea ......................., str. ....................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ...................., tel. ........................., absolvent(ă) al/a ......................, cu diploma ............., având specialitatea ............................., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ........./.............., perioada ...................., cu un nr. total de ore de pregătire ..................., angajat(ă) la .................., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ………………............... .
Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; ... – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; ... – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; ... – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; ... – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; ... – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. ...
Data ...................................................
Semnătura ……….............................. ...
C. Modelul de cerere pentru tehnician protezare și ortezare
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a), .............................., născut(ă) la data de ................, CNP ..........................., cu domiciliul stabil în localitatea ........................, str. ........................ nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul .................., tel. ........................, absolvent(ă) al/a ......................................................., cu diploma ....................., având specialitatea .........................................., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ............/.........., perioada ................., cu un nr. total de ore de pregătire ......................, angajat(ă) la .........................................................., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ..................................................................................................................................... .
Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ mediu/postliceal/superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; ... – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; ... – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; ... – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; ... – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; ... – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare ortopedică/certificat de perfecționare în protezare ortopedică, cu excepția personalului care a absolvit o unitate de învățământ superior medical în ultimii 3 ani; ... – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. ...
Data ............................................................
Semnătura .................................................. ...
D. Modelul de cerere pentru tehnician protezare auditivă/audiolog/terapeut vocal (după caz)
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a), ................................, născut(ă) la data de ................, CNP ............................, cu domiciliul stabil în localitatea ......................, str. ................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ................., tel. ........................, absolvent(ă) al/a ..............................., cu diploma ....................., având specialitatea ............................, Certificat de competență/ Certificat de perfecționare nr. ............/..........., perioada ............................, cu un nr. total de ore de pregătire ................, angajat(ă) la ............................., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ................................................................ .
Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie (diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor superioare/colegiale de inginer/bioinginer/audiolog/protezist/pedagogie muzicală, canto) sau, după caz, dovada parcurgerii în ultimii 3 ani a unui program de calificare în profesia de tehnician acustician-audioprotezist de minimum 3 ani, prin studii postliceale/postuniversitare, în copie certificată cu originalul; ... – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; ... – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; ... – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; ... – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; ... – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în protezare auditivă/certificat de perfecționare în protezare auditivă, cu excepția persoanelor care au absolvit o unitate de învățământ superior în domeniul ingineriei medicale în ultimii 3 ani; ... – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. ... ...
E. Modelul de cerere pentru fizician medical/sociolog medical ...
Doamnă/Domnule Director,
Subsemnatul(a), ............................................., născut(ă) la data de ..................., CNP ........................., cu domiciliul stabil în localitatea ......................., str. ....................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul .............., tel. ......................, absolvent(ă) al/a ................, cu diploma ....................., având specialitatea ......................................., Certificat de competență/ Certificat de perfecționare nr. ............/.........., perioada ......................, cu un nr. total de ore de pregătire ............., angajat(ă) la ..................., vă rog a-mi elibera autorizația de liberă practică în specialitatea ................................... .
Anexez următoarele acte:– document de studii eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesie, în copie certificată cu originalul; ... – certificat de cazier judiciar, în original, în termen; ... – certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și viza medicului de medicina muncii, în original; ... – copie certificată cu originalul a actului de identitate, în termen; ... – dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate, în copie certificată cu originalul; ... – dovada obținerii în ultimii 3 ani a cel puțin un certificat de competență în profesie/certificat de perfecționare, cu excepția persoanelor care au absolvit o unitate de învățământ superior de profil în ultimii 3 ani; ... – adeverință de salariat emisă de o unitate sanitară autorizată. ...
(la 09-08-2023,
Anexa nr. 5 a fost modificată de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 2.590 din 3 august 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 731 din 9 august 2023
)