PROCEDURĂ din 28 februarie 2024de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat "Creditul fermierului"
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 169 din 1 martie 2024 Notă
    Aprobat prin ORDINUL nr. 88 din 28 februarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 1 martie 2024.


    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1

    Prezenta procedură reglementează acordarea, plata și monitorizarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN - S.A., denumit în continuare FGCR, a grantului prevăzut în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, denumită în continuare OUG nr. 7/2024.


    Articolul 2
    (1) Termenii „beneficiari“, „credit“, „administratorul schemei“, „instituție de credit“ și „administratorul schemei“ au înțelesul prevăzut de OUG nr. 7/2024.(2) Termenii folosiți în prezenta procedură au următoarele semnificații:
    a) acord de finanțare - actul juridic, încheiat între FGCR în calitate de administrator al schemei, instituția de credit și beneficiarul ajutorului de stat, prin care se acordă granturi în baza schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, aprobată prin OUG nr. 7/2024;
    b) convenție de lucru - documentul încheiat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale cu FGCR în baza căruia se stabilesc termenii și condițiile derulării schemei, precum și drepturile și obligațiile părților;
    c) convenție de implementare - documentul încheiat de FGCR cu instituția de credit în baza căruia se stabilesc termenii, condițiile și procedura de acordare și plată a grantului, precum și procedura de monitorizare și raportare;
    d) grant - ajutorul de stat constituit din partea din rata dobânzii reprezentând valoarea ROBOR la 3 luni, acordat cu respectarea prevederilor secțiunii 2.1 din Cadrul temporar Ucraina. Componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni este acordată pe o perioadă de maximum 60 de luni, calculată începând cu data semnării contractului de credit de către beneficiar și instituția de credit, fără a depăși cuantumul nominal stabilit prin acordul de finanțare, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 280.000 euro/beneficiar.


    Capitolul II Condiții de eligibilitate, modalitatea de acordare a granturilor

    Articolul 3
    (1) Acordarea și derularea granturilor se realizează pe baza unor convenții de implementare încheiate între FGCR și instituțiile de credit participante în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“. Modelul convenției este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.(2) Grantul acordat în cadrul schemei „Creditul fermierului“ acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni și se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, pct. 62 lit. a), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.(3) Pentru stabilirea nivelului maxim de grant posibil de acordat în cadrul schemei „Creditul fermierului“, orice sume primite de beneficiar prin alte scheme de ajutor de stat finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina se deduc din pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar.(4) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite conform secțiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, întreprinderea în cauză asigură, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că pentru fiecare dintre aceste activități se respectă plafonul aferent.


    Articolul 4
    (1) Prin convenția prevăzută la art. 3 alin. (1) instituțiile de credit se angajează că acordă, în funcție de criteriile specifice prevăzute în normele și procedurile interne proprii de creditare, credite non-revolving pentru finanțarea activității desfășurate în sectorul producției agricole primare definite prin codurile: CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 - Creșterea animalelor și CAEN 015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor), pe o perioadă de maximum 60 de luni, fără posibilitate de prelungire sau de majorare, cu o dobândă standard la nivelul de ROBOR la 3 luni plus o marjă de maximum 1,95% pe an. Marja include și nivelul total al comisioanelor percepute de către instituția de credit în toate etapele creditării. Marja nu include taxele aferente operațiunilor conexe activității de creditare, precum: taxe notariale, costurile legate de evaluare și înregistrarea garanțiilor și altele asemenea.(2) Pentru creditele prevăzute la alin. (1) instituțiile de credit nu percep comision de rambursare anticipată, iar contractul de credit nu poate conține clauze care să permită modificarea unilaterală a acestuia de către instituția de credit.


    Articolul 5

    Pot beneficia de prevederile schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“ beneficiarii care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării grantului de către instituția de credit, următoarele criterii de eligibilitate:
    a) își desfășoară activitatea în sectorul producției agricole primare definite prin codurile CAEN: CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 - Creșterea animalelor și CAEN 015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor);
    b) sunt constituiți conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt asociații agricole și societăți agricole conform Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, și Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt asociații de fermieri constituite conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;
    c) au contractat un credit non-revolving pentru finanțarea capitalului de lucru, potrivit contractului de credit încheiat cu o instituție de credit după data autorizării prezentei scheme de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
    d) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
    e) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
    f) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenței;
    g) desfășoară activitate în domeniul producției agricole primare și activitatea este înregistrată și autorizată la cel puțin un punct de lucru/sediu/la terți, potrivit certificatului constatator obținut de la RECOM;
    h) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;
    i) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți cu interdicție de a emite cecuri și cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării.


    Articolul 6
    (1) Instituția de credit transmite FGCR, direct sau prin unitățile sale teritoriale, solicitarea privind acordarea grantului, după aprobarea creditului de către structurile sale competente și semnarea contractului de credit cu beneficiarul, prin e-mail, la adresa convenită.(2) Solicitarea de grant se transmite de către instituția de credit împreună cu următoarele documente:
    a) copie a contractului de credit încheiat între instituția de credit și beneficiar;
    b) declarație pe propria răspundere a beneficiarului din care să rezulte îndeplinirea condițiilor de acordare a ajutorului de stat sub formă de grant, a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 5 lit. d)-f), precum și îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din OUG nr. 7/2024;
    c) rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit, cu ultimele date raportate și disponibile la data solicitării grantului, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit, cu modificările ulterioare;
    d) rezultatul consultării Oficiului Național al Registrului Comerțului materializat în extrasul certificatului constatator obținut de la RECOM;
    e) rezultatul consultării bazei de date a Centralei Incidentelor de Plăți, la data solicitării;
    f) rezultatul consultării Buletinului procedurilor de insolvență, la data solicitării;
    g) declarație pe propria răspundere a beneficiarului dacă acesta se află în situația prevăzută la art. 3 alin. (4).
    (3) Ultima zi în care instituțiile de credit pot transmite FGCR solicitările de grant și documentele prevăzute la alin. (2), complete și corecte, este data de 25 iunie 2024 inclusiv, iar acordurile de finanțare vor fi emise până cel târziu la data de 30 iunie 2024, fără a se depăși bugetul schemei prevăzut la art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024.


    Articolul 7
    (1) FGCR analizează corectitudinea și completitudinea documentelor transmise și verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 5 exclusiv pe baza documentelor prevăzute la art. 6 alin. (2).(2) După verificarea documentelor și criteriilor conform alin. (1), FGCR stabilește nivelul ajutorului de grant cu respectarea prevederilor art. 3 și emite acordul de finanțare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii corecte și complete a documentelor de către instituția de credit.(3) FGCR transmite instituției de credit acordul de finanțare, semnat olograf sau electronic, după caz, emis în 3 exemplare originale, în vederea semnării. Documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fișier pdf cu .xml atașat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță.(4) În cazul nesemnării de către beneficiar a acordului de finanțare, instituția de credit transmite FGCR toate exemplarele primite, însoțite de adresa de renunțare la ajutorul de stat sub formă de grant.


    Capitolul III Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul schemei de ajutor de stat

    Articolul 8
    (1) Grantul format din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se suportă din sumele disponibile în soldul contului de disponibil 50.89 Disponibil din „Fondul pentru creditare și garantare a creditelor“, conform prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul VII „Alte transferuri“, cod 55, și se virează lunar în contul FGCR pe baza situațiilor centralizatoare privind grantul lunar datorat, transmise lunar de instituțiile de credit pe propria răspundere.(2) Plata grantului se efectuează lunar până cel târziu la data de 30 iunie 2030 inclusiv.(3) Lunar, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 10 a lunii, pentru luna anterioară, FGCR transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale decizia de plată a grantului.(4) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale virează în contul de tranzit (cont curent) al FGCR, deschis la o instituție de credit, grantul, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la minister a deciziei de plată prevăzute la alin. (3).(5) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor prevăzute la alin. (4) în cont, FGCR virează fiecărei instituții de credit sumele aferente grantului.(6) Angajarea, lichidarea și ordonanțarea cheltuielilor se realizează de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în calitate de ordonator principal de credite, exclusiv în baza deciziilor de plată emise de către administratorul schemei, care constituie document justificativ prin care se atestă realitatea și modul de determinare a cuantumului obligației de plată.


    Articolul 9
    (1) Formatul deciziei de plată a grantului se stabilește prin convenția de lucru.(2) Detaliile privind modalitatea și termenele de solicitare a plății grantului de către beneficiari și instituțiile de credit se stabilesc în convenția de implementare.


    Capitolul IV Monitorizarea, stoparea și recuperarea ajutorului de stat

    Articolul 10
    (1) Monitorizarea și controlul beneficiarilor în cadrul schemei de ajutor de stat se fac în mod transparent, nediscriminatoriu, prin publicarea lunară a înscrierilor și beneficiarilor schemei de ajutor de stat, pe site, de către FGCR, cu respectarea reglementărilor aplicabile instituțiilor de credit.(2) Beneficiarii și instituțiile de credit trebuie să accepte și să faciliteze controlul asupra utilizării ajutorului de stat acordat în cadrul schemei de ajutor de stat.(3) FGCR publică pe site-ul propriu textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada de derulare a schemei, bugetul schemei de ajutor de stat, data epuizării bugetului schemei de ajutor de stat, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia și păstrează înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat.(4) FGCR publică informațiile aferente fiecărui beneficiar al cărui ajutor de stat depășește valoarea de 10.000 euro pe site-ul www.fgcr.ro.(5) Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme de ajutor de stat și instituțiile de credit trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția autorităților ori de câte ori le sunt solicitate.(6) În situația în care administratorul schemei, FGCR, constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale acordului de finanțare, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(7) Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.(8) Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 11
    (1) În vederea monitorizării schemei de ajutor de stat, în trimestrul I 2025, pe baza raportărilor lunare transmise de către instituțiile finanțatoare până la 31 decembrie 2024, FGCR stabilește pe fiecare instituție de credit eșantionul format din acordurile de finanțare și beneficiarii pentru care se face monitorizarea.(2) La stabilirea eșantioanelor prevăzut la alin. (1) se consideră ca perioadă de referință anul 2024.(3) Pentru fiecare instituție de credit, populația din care va fi selectat eșantionul este reprezentată de toate creditele din care au fost efectuate utilizări în perioada de referință.(4) Mărimea eșantionului este reprezentată de minimum 1,00% din numărul creditelor cu utilizări care formează populația în perioada de referință (număr întreg, aproximat în plus), pornindu-se în ordinea descrescătoare a valorii creditului utilizat în perioada de referință.


    Articolul 12
    (1) Până în ultima zi lucrătoare (inclusiv) a trimestrului I 2025, FGCR stabilește eșantioanele de monitorizat, comunică instituțiilor de credit acordurile de finanțare și beneficiarii incluși în eșantion și solicită instituțiilor de credit transmiterea, în copie, a următoarelor documente:
    a) rezultatul consultării Oficiului Național al Registrului Comerțului materializat în extrasul certificatului constatator obținut de la RECOM, eliberat după data comunicării eșantionului, în care codul/codurile CAEN prevăzut/prevăzute în acordul de finanțare să se regăsească la secțiunea „sedii/activități autorizate“;
    b) extrase de cont de credit în care să fie evidențiate la finalul anului 2024 utilizările efectuate din creditul pentru care s-a acordat grant în baza schemei de ajutor de stat;
    c) copii de pe actele adiționale încheiate la contractul de credit, dacă este cazul.
    (2) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data transmiterii comunicării eșantionului, instituțiile de credit au obligația de a transmite FGCR documentele prevăzute la alin. (1).(3) În termen de maximum 25 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1), FGCR, în situația în care consideră necesar, poate solicita instituțiilor de credit transmiterea de alte documente și/sau clarificări necesare definitivării analizei și monitorizării FGCR.(4) Instituțiile de credit au obligația de a transmite FGCR documentele suplimentare și/sau clarificările prevăzute la alin. (3) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data solicitării.(5) În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii tuturor documentelor potrivit alin. (1)-(4), FGCR întocmește un raport de monitorizare, pe care îl transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.


    Articolul 13
    (1) În situația în care FGCR constată, în urma procesului de monitorizare prevăzut la art. 11 și 12, că nu sunt respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de stat, emite decizii în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) au caracter de titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 14
    (1) În cazul în care FGCR constată că beneficiarul se află în una dintre situațiile care, potrivit legii, determină recuperarea ajutorului de stat, FGCR emite, în 3 exemplare, decizia de recuperare a ajutorului de stat.(2) Deciziile prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
    a) denumirea completă, sediul social și codul de identificare ale furnizorului schemei de ajutor de stat;
    b) denumirea completă, sediul social și codul de identificare ale administratorului schemei de ajutor de stat;
    c) numărul și data deciziei;
    d) denumirea beneficiarului, codul unic de înregistrare și domiciliul fiscal;
    e) obiectul deciziei;
    f) motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea deciziei;
    g) data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziția beneficiarului;
    h) data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
    i) cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant, precum și cuantumul dobânzii ce trebuie recuperate, calculate conform Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat;
    j) rata/ratele dobânzii utilizată/utilizate pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat; rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;
    k) temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum și a dobânzilor aferente;
    l) temeiul legal al caracterului executoriu al deciziei;
    m) organul la care se poate depune contestația și termenul de depunere a acesteia;
    n) data la care își produce efectele decizia.
    (3) Rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat, prevăzută la alin. (2) lit. j), se aplică pe o bază compusă de la data la care a fost plătit ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data recuperării sau rambursării acestuia. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul de stat în cauză a fost plătit pentru prima dată și până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata de referință în vigoare în momentul recalculării publicată de către Comisia Europeană pentru România.(4) Data de la care se calculează dobânda este data la care FGCR a virat în contul instituției de credit grantul lunar reprezentând ROBOR la 3 luni pentru beneficiarul care face obiectul deciziei.(5) De la data emiterii deciziei de recuperare și până la data recuperării efective a ajutorului de stat, cuantumul dobânzii va fi calculat și comunicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituție responsabilă cu recuperarea ajutorului de stat.(6) Decizia de recuperare, semnată de directorul general al FGCR, se transmite, în original, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii, beneficiarului și instituției de credit.(7) Decizia prevăzută la alin. (6) se transmite spre recuperare organului fiscal central, împreună cu dovada comunicării acestora către beneficiari, potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(8) Sumele recuperate, reprezentând ajutoare de stat, care se fac venit la bugetul de stat, se virează în contul 20.36.01.11 „Venituri din ajutoare de stat recuperate“.


    Articolul 15
    (1) În situația în care la data emiterii deciziei de recuperare grantul stabilit prin acordul de finanțare nu este plătit integral, FGCR emite, în 3 exemplare, decizia de stopare.(2) Deciziile de stopare a ajutorului de stat trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
    a) denumirea completă, sediul social și codul de identificare ale furnizorului schemei de ajutor de stat;
    b) denumirea completă, sediul social și codul de identificare ale administratorului schemei de ajutor de stat;
    c) numărul și data deciziei;
    d) denumirea beneficiarului, codul unic de înregistrare și domiciliul fiscal;
    e) obiectul deciziei;
    f) motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea deciziei;
    g) temeiul legal și modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
    h) cuantumul ajutorului de stat stabilit;
    i) cuantumul ajutorului de stat plătit;
    j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat;
    k) data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv data producerii situației de fapt care determină, potrivit prevederilor legale, măsura stopării;
    l) temeiul legal al caracterului executoriu al deciziei;
    m) organul la care se poate depune contestația și termenul de depunere a acesteia;
    n) data la care își produce efectele decizia.
    (3) Decizia de stopare, semnată de directorul general al FGCR, se transmite, în original, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii, beneficiarului și instituției de credit.(4) Decizia de stopare se emite conform alin. (2) și (3) și în situația în care instituția de credit declară exigibilitatea creditului.


    Articolul 16
    (1) Deciziile prevăzute la art. 14 și 15 se comunică de către FGCR beneficiarului prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acestora.(2) În cazul în care comunicarea deciziei potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se poate realiza prin publicitate, respectiv prin afișarea pe pagina de internet a FGCR a unui anunț în care se menționează că a fost emisă decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat pe numele beneficiarului.(3) Anunțul prevăzut la alin. (2) se menține afișat cel puțin 60 de zile calendaristice de la data publicării acestuia și conține următoarele elemente: denumirea debitorului, adresa sediului social, codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală al beneficiarului, numărul și data emiterii deciziei de stopare/recuperare a ajutorului de stat.(4) În cazul în care decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat se comunică prin publicitate, aceasta se consideră comunicată în termen de 15 zile calendaristice de la data afișării anunțului.


    Articolul 17
    (1) Împotriva deciziilor prevăzute la art. 14 și 15 se poate formula, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării, contestație, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(2) Contestația este o cale administrativă de atac care se formulează în scris și cuprinde:
    a) datele de identificare ale contestatarului;
    b) obiectul contestației - îl constituie numai sumele și măsurile stabilite înscrise în decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat;
    c) motivele de fapt și de drept;
    d) dovezile pe care se întemeiază;
    e) semnătura contestatarului, reprezentantului legal sau a împuternicitului, după caz. Dovada calității de împuternicit al contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
    (3) Contestatarul poate depune în dovedirea contestației orice acte pe care le consideră necesare în susținerea cauzei.(4) Soluționarea contestației formulate împotriva deciziilor prevăzute la alin. (1) se face de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.(5) Contestația împotriva deciziei de stopare/recuperare a ajutorului de stat se depune la FGCR. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestației la FGCR, acesta transmite contestația la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, însoțită de documentele care au stat la baza emiterii deciziei, decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat, în copie, precum și punctul de vedere cu privire la contestația formulată.(6) Introducerea contestației pe cale administrativă nu suspendă executarea actului atacat. Aceste dispoziții nu aduc atingere dreptului contestatarului de a cere suspendarea executării actului atacat, în temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.


    ANEXĂ

    la procedură
    CONVENȚIE DE IMPLEMENTARE

    Încheiată între următoarele părți:
    instituția de credit ........., cu sediul social în ........................., cod unic de înregistrare ..............., înregistrat în registrul comerțului cu nr. .............. și în Registrul bancar cu nr. .........., reprezentată de ................, în calitate de .............., și de ....................., în calitate de .................., denumită în continuare instituție de credit,
    și
    Fondul de Garantare a Creditului Rural (IFN) - S.A., cu sediul social în București, Str. Occidentului nr. 5, sectorul 1, înregistrat în registrul comerțului cu nr. J40/3050/1994, cod unic de înregistrare 5439903, reprezentat de ................., în calitate de ..............., și de ..............., în calitate de ............, denumit în continuare FGCR.
    În scopul derulării schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, aprobată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, denumită în continuare OUG nr. 7/2024, părțile convin încheierea prezentei convenții de implementare în condițiile prevăzute în continuare.

    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1

    Termenii folosiți în prezenta convenție de implementare, denumită în continuare convenție, au următoarele semnificații:
    a) acord de finanțare - actul juridic, încheiat între FGCR în calitate de administrator al schemei, instituția de credit și beneficiarul ajutorului de stat, prin care se acordă granturi în baza schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, aprobată prin OUG nr. 7/2024;
    b) beneficiari - sunt operatori economici care își desfășoară activitatea în sectorul producției agricole primare definite prin codurile CAEN 01 - Agricultură, vânătoare și servicii anexe; CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 - Creșterea animalelor și CAEN 015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor), indiferent de mărimea acestora, constituiți astfel: conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare; asociații agricole și societăți agricole conform Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, și Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare; persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare; asociații de fermieri constituite conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;
    c) credit - facilitate cash, non-revolving, în lei, acordată de banca finanțatoare sub forma unui credit pentru capital de lucru; în noțiunea de „credit“ nu se includ plafoanele de facilități (plafon de scrisori de garanție bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane);
    d) instituție de credit - entitate definită în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare;
    e) grant - ajutorul de stat constituit din partea din rata dobânzii reprezentând valoarea ROBOR la 3 luni, acordat cu respectarea prevederilor secțiunii 2.1 din Cadrul temporar Ucraina. Componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni este acordată pe o perioadă de maximum 60 de luni, calculată începând cu data semnării contractului de credit de către beneficiar și instituția de credit, fără a depăși cuantumul nominal stabilit prin acordul de finanțare, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 280.000 euro/beneficiar.


    Capitolul II Obiectul convenției

    Articolul 2

    În baza prevederilor prezentei convenții, FGCR, în calitate de administrator al schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, acordă în baza acordurilor de finanțare granturi beneficiarilor eligibili.


    Capitolul III Ajutorul de stat sub formă de grant

    Articolul 3
    (1) Grantul acordat în cadrul schemei „Creditul fermierului“ acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni și se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, pct. 62 lit. a), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.(2) Pentru stabilirea nivelului maxim de grant posibil de acordat în cadrul schemei „Creditul fermierului“, orice sume primite de beneficiar prin alte scheme de ajutor de stat finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina se deduc din pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar.(3) Grantul se acordă pentru creditele non-revolving pentru activității desfășurate în sectorul producției agricole primare definite prin codurile: CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 - Creșterea animalelor și CAEN 015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor), contractate după data autorizării prezentei scheme de ajutor de stat de către Comisia Europeană.(4) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite conform secțiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina, întreprinderea în cauză asigură, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că pentru fiecare dintre aceste activități se respectă plafonul aferent.


    Articolul 4
    (1) Grantul format din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni prevăzut prin acordul de finanțare reprezintă suma maximă pe care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin FGCR, se obligă să o plătească pe perioada de derulare a schemei, respectiv până la data de 30 iunie 2030 inclusiv.(2) Beneficiarul schemei de ajutor de stat își asumă obligația de a plăti componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni în situația în care valoarea grantului astfel cum a fost stabilită la acordare prin acordul de finanțare nu acoperă în totalitate nivelul ROBOR la 3 luni de plată pe perioada creditului.


    Articolul 5
    (1) Creditele non-revolving prevăzute la art. 3 alin. (3) acordate de instituțiile de credit în conformitate cu normele și procedurile interne proprii de creditare trebuie să respecte următoarele condiții:
    a) destinația este finanțarea capitalului de lucru o perioadă de maxim 60 de luni, fără posibilitate de prelungire;
    b) rata dobânzii standard este formată din ROBOR la 3 luni plus o marjă de maximum 1,95% pe an. Marja include și nivelul total al comisioanelor percepute de către instituția de credit în toate etapele creditării. Marja nu include taxele aferente operațiunilor conexe activității de creditare, precum: taxe notariale, costurile legate de evaluare și înregistrarea garanțiilor și altele asemenea;
    c) nu se percepe comision de rambursare anticipată;
    d) contractul de credit nu poate conține clauze care să permită modificarea unilaterală a acestuia de către instituția de credit.
    (2) Instituțiile de credit sunt obligate să mențină condițiile prevăzute la alin. (1) pe întreaga durată de derulare a contractelor de credit încheiate în condițiile prezentei convenții.


    Capitolul IV Condiții de eligibilitate

    Articolul 6

    Pot beneficia de prevederile schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“ beneficiarii care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării grantului de către instituția de credit, următoarele criterii de eligibilitate:
    a) își desfășoară activitatea în sectorul producției agricole primare definite prin codurile CAEN: CAEN 011 - Cultivarea plantelor nepermanente; CAEN 012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente; CAEN 013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire; CAEN 014 - Creșterea animalelor și CAEN 015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor);
    b) sunt constituiți conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt asociații agricole și societăți agricole conform Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, și Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și familiale, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt asociații de fermieri constituite conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;
    c) au contractat un credit non-revolving pentru finanțarea capitalului de lucru, potrivit contractului de credit încheiat cu o instituție de credit după data autorizării prezentei scheme de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
    d) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
    e) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
    f) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenței;
    g) desfășoară activitate în domeniul producției agricole primare și activitatea este înregistrată și autorizată la cel puțin un punct de lucru/sediu/la terți, potrivit certificatului constatator obținut de la RECOM;
    h) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;
    i) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți cu interdicție de a emite cecuri și cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării.


    Capitolul V Acordarea și plata grantului

    Articolul 7
    (1) Instituția de credit transmite FGCR, direct sau prin unitățile sale teritoriale, solicitarea privind acordarea grantului, după aprobarea creditului de către structurile sale competente și semnarea contractului de credit cu beneficiarul, prin e-mail, la adresa convenită.(2) Solicitarea de grant, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta convenție, se transmite de către instituția de credit împreună cu următoarele documente:
    a) copie a contractului de credit încheiat între instituția de credit și beneficiar;
    b) declarație pe propria răspundere a beneficiarului de grant din care să rezulte îndeplinirea condițiilor de acordare a ajutorului de stat sub formă de grant, a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 4 lit. d)-f), precum și îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din OUG nr. 7/2024 (anexa nr. 2 la prezenta convenție);
    c) rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit, cu ultimele date raportate și disponibile la data solicitării grantului, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit, cu modificările ulterioare;
    d) rezultatul consultării Oficiului Național al Registrului Comerțului materializat în extrasul certificatului constatator obținut de la RECOM;
    e) rezultatul consultării bazei de date a Centralei Incidentelor de Plăți, la data solicitării;
    f) rezultatul consultării Buletinului procedurilor de insolvență, la data solicitării;
    g) declarația pe proprie răspundere a beneficiarului în cazul în care acesta se află în situația prevăzută la 3 alin. (4) (anexa nr. 3 la prezenta convenție).
    (3) Ultima zi în care instituțiile de credit pot transmite FGCR solicitările de grant și documentele prevăzute la alin. (2), complete și corecte, este data de 25 iunie 2024 inclusiv, iar acordurile de finanțare vor fi emise până cel târziu la data de la 30 iunie 2024, fără a se depăși bugetul schemei prevăzut la art. 7 alin. (2) din OUG nr. 7/2024.


    Articolul 8
    (1) FGCR analizează corectitudinea și completitudinea documentelor transmise și verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6 și a condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), exclusiv pe baza documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2).(2) După verificarea documentelor, criteriilor și condițiilor conform alin. (1), FGCR stabilește nivelul ajutorului de grant cu respectarea prevederilor art. 3 și emite acordul de finanțare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii corecte și complete a documentelor de către instituția de credit.(3) FGCR transmite instituției de credit acordul de finanțare, prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta convenție, semnat olograf sau electronic, după caz, emis în 3 exemplare originale, în vederea semnării. Documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fișier pdf cu .xml atașat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță.(4) În cazul nesemnării de către beneficiar a acordului de finanțare, instituția de credit transmite FGCR toate exemplarele primite, însoțite de adresa de renunțare la ajutorul de stat sub formă de grant.


    Articolul 9
    (1) Grantul format din componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni se suportă din sumele disponibile în soldul contului de disponibil 50.89 Disponibil din „Fondul pentru creditare și garantare a creditelor“, conform prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul VII „Alte transferuri“, cod 55, și se virează lunar în contul FGCR pe baza situațiilor centralizatoare privind grantul lunar datorat, transmise lunar de instituțiile de credit pe propria răspundere.(2) Plata grantului se efectuează lunar până la data prevăzută la art. 7 alin. (4) din OUG nr. 7/2024.(3) Lunar, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 10 a lunii, pentru luna anterioară, FGCR va transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale decizia de plată a grantului.(4) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale virează în contul de tranzit (cont curent) al FGCR, deschis la o instituție de credit, grantul, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la minister a deciziei de plată prevăzute la alin. (3).(5) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor prevăzute la alin. (4) în cont, FGCR virează fiecărui instituții de credit sumele aferente grantului.


    Articolul 10
    (1) Lunar, până pe data de 7 a lunii curente pentru luna anterioară, instituția de credit va transmite către FGCR anexa de raportare semnată electronic, la adresa de e-mail monitorizare@fonduldegarantare.ro, informații referitoare la componenta de dobândă ce trebuie acoperită prin grantul acordat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, respectiv partea de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni.(2) Pentru raportare se utilizează formatul prevăzut în anexa nr. 5 la prezenta convenție. Componenta de dobândă se raportează lunar de instituțiile de credit pe propria răspundere pe perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat.


    Capitolul VI Monitorizarea ajutorului de stat

    Articolul 11
    (1) Monitorizarea și controlul beneficiarilor în cadrul schemei de ajutor de stat se fac în mod transparent, nediscriminatoriu, prin publicarea lunară a înscrierilor și beneficiarilor schemei de ajutor de stat, pe site, de către FGCR cu respectarea reglementărilor aplicabile instituțiilor de credit și instituțiilor financiare nebancare.(2) Beneficiarii și instituțiile de credit trebuie să accepte și să faciliteze controlul asupra utilizării ajutorului de stat acordat în cadrul schemei de ajutor de stat.(3) Instituțiile de credit au obligația a transmite complet și în termen documentele solicitate de FGCR în cadrul procesului de monitorizare prevăzut la art. 11 și 12 din Procedura de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024.(4) Instituțiile de credit au obligația de a informa FGCR despre declararea exigibilității creditului, în maximum 3 zile lucrătoare de la data declarării, iar FGCR are obligația de a emite decizia de stopare a ajutorului de stat în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării informării instituției de credit.(5) FGCR publică pe site-ul propriu textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada de derulare a schemei, bugetul schemei de ajutor de stat, data epuizării bugetului schemei de ajutor de stat, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia și păstrează înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat.(6) FGCR publică informațiile aferente fiecărui beneficiar al cărui ajutor de stat depășește valoarea de 10.000 euro pe site-ul www.fgcr.ro.(7) Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme de ajutor de stat și instituțiile de credit trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția autorităților ori de câte ori le sunt solicitate.(8) În situația în care administratorul schemei, FGCR, constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale acordului de finanțare, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(9) Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.


    Capitolul VII Dispoziții finale

    Articolul 12

    Părțile recunosc că se află sub incidența prevederilor legislației bancare referitoare la confidențialitatea și secretul bancar.


    Articolul 13

    Forța majoră, așa cum este aceasta definită la art. 1.351 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, apără de răspundere partea care o invocă, sub condiția anunțării celeilalte părți în termen de 10 zile lucrătoare de la apariție și a probării acestui eveniment cu documente justificative eliberate de Camera de Comerț și Industrie a României. Încetarea forței majore va fi anunțată tot în termen de 10 zile lucrătoare. Neîndeplinirea formalităților de anunțare a forței majore atrage decăderea părții în cauză din dreptul de a o invoca și de a beneficia de prevederile prezentului articol.


    Articolul 14

    Părțile garantează că persoanele care semnează prezenta convenție de implementare sunt împuternicite în mod legal pentru aceasta, potrivit dispozițiilor legale în vigoare la data semnării convenției de garantare și plată a granturilor, actelor constitutive, normelor și regulamentelor interne.


    Articolul 15
    (1) Prezenta convenție se încheie pe toată durata de valabilitate a schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“.(2) Prevederile prezentei convenții pot fi modificate prin acte adiționale semnate de ambele părți, cu excepția modificărilor și completărilor aduse OUG nr. 7/2024, aplicarea acestora nefiind condiționată de încheierea de acte adiționale.(3) Prevederile prezentei convenții se completează cu dispozițiile corespunzătoare din legislația în vigoare.


    Articolul 16
    (1) Prezenta convenție poate înceta la solicitarea uneia dintre părți. Denunțarea convenției se face prin notificare scrisă, cu cel puțin 15 zile înainte de data la care se solicită încetarea valabilității acesteia.(2) Pentru cazul prevăzut la alin. (1), convenția încetează numai pentru viitor, iar răspunderea părților curge până la data îndeplinirii tuturor obligațiilor asumate de acestea în baza prezentei convenții de implementare.


    Articolul 17
    (1) Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta convenție de implementare.(2) Corespondența pe e-mail se va realiza către adresele de e-mail dedicate, după cum urmează:
    a) solicitări de grant, modificări, acorduri, precum și orice alte comunicări cu privire la schema de ajutor de stat: …............;
    b) raportarea anexei nr. 5: .........;
    c) aspecte de ordin general cu privire la convenție sau la implementarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“: office@fgcr.ro.


    Articolul 18

    Prezenta convenție a fost încheiată în două exemplare originale și intră în vigoare la data semnării de ambele părți, dar nu mai devreme de data adoptării deciziei de autorizare a Comisiei Europene a schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“.

    INSTITUȚIA DE CREDIT
    FONDUL DE GARANTARE A CREDITULUI
    RURAL - IFN - S.A.


    Anexa nr. 1

    la convenția de implementare
    SOLICITARE
    de grant pentru beneficiarii schemei de ajutor de stat
    „Creditul fermierului“ nr. ............. din data ...................., emisă
    în baza Convenției de implementare nr. ....................................

    Instituția de credit ........., prin Centrala/Sucursala/Agenția ..............., cu sediul în localitatea .........., str. ......... nr. .........., bl. .........., sc. ........., et. .........., ap. .........., județul/sectorul .........., telefon .........., e-mail .........., înregistrată la registrul comerțului cu nr. ................ și în Registrul bancar cu nr. ........ ., cod unic de înregistrare .............., reprezentată prin dl/dna ................, în calitate de ............., și dl/dna ..............., în calitate de ............., având contul bancar nr. ................... deschis la ..........................., solicită un grant reprezentând ROBOR la 3 luni pentru Contractul de credit nr. ......... din data ............ încheiat între instituția de credit, în calitate de creditor, și beneficiarul ............, cu sediul social în localitatea ............, str. ............. nr. .........., bl. ........., sc. ........., et. ........., ap. ........., sectorul/județul ............, telefon ..............., e-mail .............., înregistrat la registrul comerțului/Registrul societăților agricole/etc. cu nr. ......... ., cod unic de înregistrare .............., reprezentat de ..............., CNP/CUI ..............., în calitate de ..........., cont bancar nr. ........................ deschis la .....................
    Informații despre beneficiar: 1. Valoarea creditului aprobat: .......... lei2. Destinația finanțării: capital de lucru pentru finanțarea activității curente desfășurate pentru codul/codurile CAEN: ............. 3. Durata finanțării .......... (luni) 4. Data rambursării finale a creditului .......(zz/ll/aa) .......5. Beneficiarul, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, este:
    [ ] microîntreprindere;
    [ ] întreprindere mică;
    [ ] întreprindere mijlocie;
    [ ] întreprindere mare.
    6. În vederea stabilirii valorii maxime a grantului pentru emiterea de către FGCR a acordului de finanțare, valoarea maximă estimată a componentei de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni pe o perioadă cel mult egală cu perioada de creditare este de .............. lei.
    Confirmăm prin prezenta solicitare faptul că:
    a) beneficiarul nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;
    b) beneficiarul nu se află în interdicție de a emite cecuri la data aprobării finanțării și nu figurează cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării grantului în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți;
    c) beneficiarul nu se află în procedură de insolvență sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale.

    Instituția de credit declară că a analizat și a aprobat dosarul de credit conform normelor metodologice proprii, cu respectarea Normelor proprii privind procedurile de cunoaștere a clientelei și a regulilor de prudență impuse de cerințele activității bancare, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 5 și a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6 din Convenția de implementare a schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, prevăzută în anexa la procedura aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024, și își asumă informațiile transmise prin prezenta solicitare de grant.

    Data
    …………………………

    Instituția de credit/Unitatea teritorială
    …………………………………


    Anexa nr. 2

    la convenția de implementare
    DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    a beneficiarului privind îndeplinirea condițiilor de acordare
    a ajutorului de stat sub formă de grant și a criteriilor de eligibilitate

    Subsemnatul/Subsemnata, .........., identificat/identificată cu actul de identitate seria .......... nr. .........., eliberat(ă) de .......... la data de …………., cu domiciliul în localitatea ................., str. ............... nr. .........., bl. .........., sc. .........., ap. .........., sectorul/județul .............., în calitate de reprezentant legal al .........., cunoscând că falsul în declarații se pedepsește potrivit dispozițiilor art. 326 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezența declarație sunt corecte și complete.
    A. Declar pe propria răspundere că:
    [ ] am luat cunoștință de condițiile și modalitățile de acordare a grantului conform reglementărilor naționale și europene, pe care mă angajez să le respect;
    [ ] înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.

    B. Declar pe propria răspundere că întreprinderea pe care o reprezint legal:
    [ ] nu a primit sume prin alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor, pct. 62 lit. a), din Comunicarea CE - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei;
    [ ] a primit sume prin alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor, pct. 62 lit. a), din Comunicarea Comisiei Europene - Cadrul temporar de criză Ucraina (2023/C 1.188), după cum urmează:
    Actul normativ/ProgramulCodul CAEN finanțat/ Activitatea finanțatăSuma ajutorului de stat (lei)Furnizorul schemei de ajutor de stat













    Total ............ lei

    [ ] împotriva ei nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;
    [ ] nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
    [ ] nu se află în insolvență sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
    [ ] nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, la data solicitării grantului sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;
    [ ] nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți cu interdicție de a emite cecuri și cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării grantului;
    [ ] este afectată de criză în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C 131 I/01);
    [ ] nu utilizează în niciun fel măsurile de ajutor prevăzute de schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“ pentru a submina efectele scontate ale sancțiunilor impuse de UE sau de partenerii săi internaționali și este în deplină concordanță cu normele de combatere a eludării din regulamentele aplicabile;
    [ ] nu este o entitate care face obiectul sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană (UE) sau de partenerii săi internaționali;
    [ ] nu facem obiectul sancțiunilor adoptate de UE și nici:
    a) nu suntem persoane, entități sau organisme desemnate în mod specific în actele juridice care impun sancțiunile respective;
    b) nu suntem întreprindere deținută sau controlată de persoane, entități sau organisme vizate de sancțiunile adoptate de UE;
    c) nu suntem întreprindere care își desfășoară activitatea în industrii vizate de sancțiunile adoptate de UE, în măsura în care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sancțiunilor relevante, nelimitându-se însă la acestea.

    Sunt de acord ca datele din cerere să fie introduse în baza de date, procesate și verificate în vederea calculării plății și transmise autorităților responsabile în vederea elaborării de studii statistice și de evaluări economice, cu respectarea prevederilor legale referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
    Numele, prenumele ...........................................
    Semnătura*) .......................................
    Data semnării ...................
    *) Toate cererile/declarațiile depuse pentru schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“ vor fi semnate de aceeași persoană autorizată să reprezinte legal societatea.


    Anexa nr. 3

    la convenția de implementare
    DECLARAȚIE

    Subsemnatul/Subsemnata, .........., identificat/identificată cu actul de identitate seria ......... nr. ........, eliberat de ............. la data de ............, cu domiciliul în localitatea .............., str. ......... nr. ........., bl. ........., sc. ......., ap. .........., sectorul/județul …….....…., în calitate de reprezentant legal al ..........., cunoscând că falsul în declarații se pedepsește potrivit dispozițiilor art. 326 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezența declarație sunt corecte și complete.
    Declar pe propria răspundere că societatea pe care o reprezint legal își desfășoară activitatea în mai multe sectoare de activitate cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite conform secțiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina și vom dispune măsurile necesare pentru a ne asigura prin mijloace adecvate de faptul că pentru fiecare dintre aceste activități se respectă plafonul reglementat de Cadrul temporar Ucraina, respectiv 2.250.000 euro pe întreprindere, cu excepția activităților în sectoarele agriculturii primare, cărora li se aplică un plafon de 280.000 euro, respectiv sectoarele pescuitului și acvaculturii, caz în care nu se va depăși cuantumul maxim total de 335.000 de euro pe întreprindere.
    Numele, prenumele ............................
    Semnătura*) .........................
    Data semnării ...............
    *) Toate cererile/declarațiile depuse pentru schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“ vor fi semnate de aceeași persoană autorizată să reprezinte legal societatea.


    Anexa nr. 4

    la convenția de implementare
    ACORD DE FINANȚARE
    pentru beneficiarii schemei de ajutor de stat „Creditului fermierului“ Nr. ............ din ..............

    Având în vedere prevederile Ordonanței Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă și în conformitate cu prevederile convenției de implementare prevăzute în anexa la procedura aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024 se încheie prezentul acord de finanțare între:
    Fondul de Garantare a Creditului Rural - IFN - S.A., cu sediul social în București, Str. Occidentului nr. 5, sectorul 1, înregistrat în registrul comerțului cu nr. J40/3050/1994, cod unic de înregistrare 5439903, cont bancar ............., telefon ............, fax ........., e-mail .................., reprezentat de ................., în calitate de ..................., denumit în continuare F.G.C.R., în calitate de administrator al schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, aprobată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă (schema de ajutor de stat),
    instituția de credit ........................, prin Centrala/Sucursala/Agenția ................, cu sediul în localitatea ........................, str. .......................... nr. ...., bl. ......, sc. ......, et. ......., ap. ......., județul/sectorul .............., telefon ................., e-mail ..........., înregistrată la registrul comerțului cu nr. ........................ și în Registrul bancar cu nr. .............., cod unic de înregistrare ................, reprezentată prin dl/dna ..............................., în calitate de ............................., și dl/dna ............................, în calitate de ...................., având contul bancar nr. ........................... deschis la ..........................., denumită în continuare finanțator,
    și beneficiarul ............................., cu sediul social în localitatea ..........., str. ............. nr. ....., bl. ....., sc. ...., et. ......., ap. ....., sectorul/județul ..................., telefon ....................., e-mail ........................, înregistrat la registrul comerțului/Registrul societăților agricole/etc. cu nr. ....................., cod unic de înregistrare .........................., reprezentat de ......................., CNP/CUI ....................., în calitate de ......................., cont bancar nr. ........................ deschis la ......................................, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat, denumit în continuare beneficiar.

    Articolul 1

    Obiectul acordului
    Obiectul acordului îl reprezintă acordarea unui ajutor de stat sub formă de grant direct, suportat de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale prin schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“, implementată de către F.G.C.R., în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024.


    Articolul 2

    Tipul creditului
    Ajutorul de stat acordat sub formă de grant este aferent creditului pentru finanțarea capitalului de lucru conform contractului de credit nr. .................., în sumă de ...................... lei, acordat pe o perioadă de ................. luni, pentru finanțarea exclusivă a activității aferente codului/codurilor CAEN ...........


    Articolul 3

    Plafonul maxim al grantului(1) Beneficiarul primește ajutorul de stat sub formă de grant reprezentând partea de ROBOR la 3 luni, acordat în baza Comunicării Comisiei (2022/C 131 I/01) Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 280.000 euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.(2) În situația în care pe perioada de valabilitate a creditului nivelul componentei de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni depășește nivelul prevăzut la alin. (4), beneficiarul are obligația de a plăti diferența.(3) Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim prevăzut la alin. (1) este cursul Băncii Naționale a României valabil la data emiterii acordului de finanțare.(4) Valoarea ajutorului de stat sub formă de grant este de ............... lei.(5) Grantul se virează de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în contul F.G.C.R., pe baza deciziei de plată, conform prevederilor schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“.(6) În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, F.G.C.R. virează instituției de credit sumele aferente grantului acordat beneficiarului.(7) Acordul de finanțare se încheie pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a acestuia și până cel târziu la 30 iunie 2030 inclusiv.


    Articolul 4

    Drepturile și obligațiile părților(1) F.G.C.R. - administratorul schemei de ajutor de stat:
    a) va plăti în termenele stabilite în procedura de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“ și în convenția de implementare;
    b) va păstra înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. F.G.C.R. are obligația de a cuantifica pe fiecare beneficiar toate formele de ajutor de stat acordate. Aceste înregistrări conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei;
    c) va transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul solicitate de către acesta;
    d) va transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale informațiile necesare pentru întocmirea raportului anual în conformitate cu articolele 5-7 din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei, modificat de Regulamentul (UE) 2015/2.282 al Comisiei;
    e) pe perioada derulării acordului de finanțare, administratorul schemei monitorizează utilizarea ajutorului de stat și poate controla întreprinderile beneficiare în cadrul schemei de ajutor de stat;
    f) va refuza, în numele statului, plata ajutorului de stat în situația constatării nerespectării prevederilor acordului de finanțare și schemei de ajutor de stat.
    (2) Beneficiarul:
    a) să plătească diferența de dobândă în situația în care pe perioada de valabilitate a creditului nivelul componentei de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni depășește nivelul prevăzut la art. 3 alin. (4);
    b) se obligă să accepte și să faciliteze controlul administratorului schemei asupra utilizării ajutorului de stat. Administratorul poate cere oricând informații și documente suplimentare ce trebuie furnizate în cel mult 5 zile de la solicitarea acestora;
    c) se obligă să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani și să le pună la dispoziția autorităților ori de câte ori îi sunt solicitate;
    d) să mențină pe întreaga valabilitate a contractului de credit activitatea și codul/codurile CAEN pentru care a fost acordată finanțarea.
    (3) Instituția de credit:
    a) va autoriza trageri din creditele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în conformitate cu reglementările interne proprii, numai pentru destinația din contractul de credit și în conformitate cu codul CAEN/codurile CAEN pentru finanțare menționat/menționate în acordul de finanțare;
    b) se obligă să accepte și să faciliteze controlul asupra utilizării ajutorului de stat acordat în cadrul schemei. Administratorul poate cere oricând informații și documente suplimentare ce trebuie furnizate în termenul solicitat;
    c) se obligă să mențină condițiile de eligibilitate referitoare la destinație, moneda finanțării, rata dobânzii, comisionul de rambursare anticipată, modificarea contractului, pe întreaga durată de derulare a contractelor de credit încheiate în condițiile prezentei convenții.


    Articolul 5

    Răspunderea contractuală
    În cazul în care prin bugetul de stat nu se acoperă sumele necesare finanțării proiectului, administratorul este exonerat de orice răspundere.


    Articolul 6

    Răspundere
    Administratorul schemei este exonerat de orice răspundere asociată oricărei pretenții sau acțiuni cauzate de încălcarea regulilor, reglementărilor sau legislației specifice schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“ și ajutoarelor de stat, de către beneficiar, angajații acestuia ori de persoanele care răspund de acești angajați, precum și ca urmare a încălcării drepturilor aparținând terțelor părți.


    Articolul 7

    Modificarea acordului(1) Modificarea prezentului acord se face prin act adițional, semnat de toate părțile, care face parte integrantă din acord.(2) Modificarea valorii creditului în sensul diminuării, precum și reducerea perioadei de valabilitate a creditului reprezintă situații care nu necesită act adițional la prezentul acord.(3) Valoarea totală a acordului de finanțare, încheiat pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a acordului și până la 30 iunie 2030 inclusiv, nu poate fi modificată. (4) Prin excepție de la alin. (3), în cazul în care se prelungește valabilitatea schemei de ajutor de stat și prevederile acesteia permit majorarea grantului acordat, se poate modifica valoarea totală în sensul majorării, prin act adițional.


    Articolul 8

    Revocarea acordului de finanțare(1) În cazul în care printr-o hotărâre judecătorească definitivă se constată că beneficiarul a comis nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu creditul, acordul de finanțare se revocă.(2) În cazul în care în urma controalelor efectuate de reprezentanții instituției de credit sau ai organelor de control abilitate ale statului se constată că beneficiarii au pus la dispoziție declarații incomplete și/sau neconforme cu realitatea pentru a obține grantul ori au schimbat destinația acestuia sau a creditului prevăzut la art. 2, acordul de finanțare se revocă.(3) În cazul în care F.G.C.R. emite decizie de recuperare și/sau stopare a ajutorului de stat, acordul de finanțare se revocă.(4) În situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), F.G.C.R. solicită beneficiarului rambursarea ajutorului de stat, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.


    Articolul 9

    Recuperarea ajutoarelor de stat(1) Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează de la beneficiar potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Beneficiarul își asumă responsabilitatea în fața terțelor părți, inclusiv răspunderea pentru fapte sau prejudicii de orice fel cauzate de acesta în limita derulării acordului și a prevederilor schemei de ajutor de stat.(3) Beneficiarul se angajează să ia toate măsurile necesare pentru a evita conflictele de interese și va informa imediat administratorul schemei de ajutor de stat despre orice situație care cauzează sau ar putea cauza un asemenea conflict.


    Articolul 10

    Cesiune
    Beneficiarul nu poate ceda sau transfera prezentul acord sau oricare dintre creanțele sau obligațiile rezultând din acesta în favoarea sau în sarcina unei terțe părți.


    Articolul 11

    Rezolvarea și soluționarea litigiilor(1) Prezentul acord se supune legislației românești în ceea ce privește rezolvarea și soluționarea litigiilor.(2) Eventualele litigii ivite în legătură cu prezentul acord vor fi soluționate pe cale amiabilă. În cazul în care acest lucru nu este posibil, litigiul va fi adus spre soluționare instanței judecătorești competente.


    Articolul 12

    Forța majoră(1) Forța majoră exonerează părțile de răspundere în cazul imposibilității derulării acordului, executării necorespunzătoare sau cu întârziere a obligațiilor asumate prin prezentul acord.(2) Prin forță majoră se înțelege un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil, apărut după încheierea acordului, care împiedică părțile să își execute obligațiile asumate.(3) Partea care invocă forța majoră este obligată să notifice celeilalte părți în termen de 5 zile, prin fax/scrisoare recomandată, existența și data de începere a evenimentului sau împrejurările considerate ca fiind de forță majoră, fiind obligată să ia toate măsurile posibile pentru limitarea consecințelor produse de un asemenea caz.


    Articolul 13

    Dispoziții finale(1) Prezentul acord reprezintă voința părților și înlătură orice altă înțelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară lui și intră în vigoare la data semnării de către F.G.C.R., ce nu poate fi ulterioară datei de 30 iunie 2024.(2) Prezentul acord se completează cu prevederile schemei de ajutor de stat.(3) În cazul în care, în decursul timpului, anumite acte normative la care se face trimitere în prezentul acord se modifică/completează/actualizează, odată cu intrarea în vigoare a modificărilor/completărilor/actualizărilor respective, acestea se aplică în mod corespunzător.

    Prezentul acord a fost redactat și încheiat în 3 exemplare originale, un exemplar pentru administratorul schemei de ajutor de stat, un exemplar pentru instituția de credit și un exemplar pentru beneficiar, având aceeași valoare fiecare, semnate de reprezentanții legali ai părților acordului.
    Prezentul acord s-a încheiat astăzi, .......................................................
    F.G.C.R. - IFN - S.A.
    ..........................
    Instituția de credit,
    ..........................
    Beneficiarul,
    .............................


    Anexa nr. 5

    la convenția de implementare
    Raportare lunară privind granturile acordate în cadrul schemei „Creditul fermierului“
    Nr. curentAcord IDBancaUnitatea teritorială a bănciiBeneficiarul grantuluiCUINumărul contractului de creditData de emitere a contractului de creditCredit acordatScadență creditValoarea grantului acordatData emiterii acordului de finanțareCredit utilizatCredit închis în luna de raportareCredit exigibilizat în luna de raportareGrant dobândă solicitat de bancăObservații
    1234567891011121314151617

    Dicționar de termeni
    1Nr. curentSe va completa cu numărul curent.
    2Acord IDSe va completa cu numărul acordului de finanțare atribuit de F.G.C.R.
    3BancaSe va completa cu numele băncii.
    4Unitatea teritorială a bănciiSe va completa cu unitatea teritorială a băncii.
    5Beneficiarul grantuluiSe va completa cu numele beneficiarului.
    6CUISe va completa cu CUI-ul beneficiarului.
    7Numărul contractului de creditSe va completa cu numărul contractului de credit/numărul contractului de credit adițional.
    8Data de emitere a contractului de creditSe va completa cu data acordării contractului de credit.
    9Credit acordatSe va completa cu valoarea inițială a creditului acordat/noua valoare a creditului în cazul modificării.
    10Scadență creditSe va completa cu data de sfârșit a creditului acordat/noua dată de sfârșit a creditului în cazul modificării.
    11Valoarea grantului acordatSe va completa cu valoarea ajutorului de stat prevăzută în acordul de finanțare.
    12Data emiterii acordului de finanțareSe va completa cu data emiterii acordului de finanțare.
    13Credit utilizatSe va completa cu valoarea totală a tragerilor efectuate din finanțare până la data raportării.
    14Credit închis în luna de raportareSe va completa cu DA/NU în funcție de statusul creditului.
    15Credit exigibilizat în luna de raportare Se va completa cu DA/NU în funcție de inițierea procedurii de insolvență.
    16Grant dobândă solicitat de bancăSe va completa valoarea grantului compus din componenta de dobândă reprezentând ROBOR la 3 luni, aferentă lunii de raportare.
    17ObservațiiSe va completa cu observațiile semnificative.

    ------