CONTRACT DE FINANŢARE**) din 8 martie 2002 (*actualizat*)
între România şi Banca Europeană de Investiţii şi Regia Autonomă "Administraţia Fluviala a Dunării de Jos" Galaţi
(actualizat până la data de 24 aprilie 2007*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • ---------------
    *) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 24 aprilie 2007 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007.
    Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor.
    ──────────────
    **) Traducere.
    Prezentul Contract de finanţare se încheie între:
    România, reprezentată de Ministerul Finanţelor Publice, cu sediul în România, municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat de domnul Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finanţelor publice, denumita în continuare Împrumutat, reprezentând prima parte contractantă;
    Banca Europeană de Investiţii, cu sediul central în Marele Ducat al Luxemburgului, Luxemburg-Kirchberg, bd. Konrad Adenauer nr. 100, reprezentată de domnul Wolfgang Roth, vicepreşedinte, denumita în continuare Banca, reprezentând a doua parte contractantă; şi
    Regia Autonomă "Administraţia Fluviala a Dunării de Jos" Galaţi (AFDJ), instituţie publică coordonata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu sediul în România, municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 32, 6200, reprezentată de domnul Octavian Gheorghiu, director general, denumita în continuare AFDJ, reprezentând a treia parte contractantă.
    Având în vedere ca:
    1. La data de 1 februarie 1993 Comunităţile Europene şi România au încheiat Acordul european de asociere între Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi România, pe de altă parte.
    2. În cadrul Acordului european Consiliul Guvernatorilor Băncii a autorizat continuarea acordării de împrumuturi pentru proiecte de investiţii în România.
    3. Un acord-cadru (denumit în continuare acord-cadru) referitor la activitatea Băncii în România a fost încheiat între România şi Banca la data de 4/5 iunie 1997 şi este aplicabil acestui contract.
    4. Împrumutatul a propus iniţierea unui proiect (denumit în continuare Proiect) care urmează să fie realizat de AFDJ, urmărindu-se îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul românesc al Dunării şi în mod special în Delta Dunării, după cum se specifică mai detaliat în descrierea tehnica, prezentată în anexa A (denumita în continuare Descriere tehnica).
    5. Costul total al Proiectului, astfel cum a fost estimat de Banca, este 76.000.000 euro (şaptezeci şi şase milioane euro), inclusiv cheltuielile neprevăzute şi dobânda pe perioada execuţiei, dar excluzând impozite şi taxe.
    6. Costul Proiectului va fi finanţat după cum urmează:
     ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Contribuţia Împrumutatului de la bugetul de stat
     prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice,
     Transporturilor şi Locuinţei euro 38.000.000
     ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Împrumutul Băncii euro 38.000.000
     ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     TOTAL: euro 76.000.000
     ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    7. În consecinţa, Împrumutatul a solicitat Băncii un împrumut în suma echivalenta cu 38.000.000 euro (treizeci şi opt milioane euro).
    8. În baza art. 3 din acordul-cadru Împrumutatul a fost de acord ca dobânda şi toate celelalte plati datorate Băncii şi care apar ca urmare a activităţilor avute în vedere în acordul-cadru, precum şi activele şi veniturile Băncii legate de aceste activităţi să fie scutite de impozite.
    9. În baza art. 4 din acordul-cadru Împrumutatul a fost de acord ca, pe întreaga perioadă de efectuare a oricărei operaţiuni financiare încheiate în conformitate cu acordul-cadru:
    a) să asigure:
    (i) ca beneficiarii pot schimba în orice valuta liber convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naţionala a Împrumutatului, necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Băncii în legătură cu împrumuturile şi garanţiile referitoare la orice proiect; şi
    (îi) ca aceste sume să fie transferabile liber, imediat şi efectiv; şi
    b) să asigure:
    (i) ca Banca să poată schimba în orice valuta liber convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naţionala a Împrumutatului, primite de Banca cu titlu de plati aferente unor împrumuturi şi garanţii sau oricărei alte activităţi, şi ca Banca să poată transfera liber, imediat şi efectiv sumele astfel schimbate; sau, dacă Banca va opta altfel,
    (îi) ca Banca să poată dispune liber de aceste sume pe teritoriul Împrumutatului.
    10. Convinsa ca prezenta operaţiune corespunde scopului funcţiilor sale şi ca este conformă cu scopurile acordului-cadru şi ţinând seama de aspectele menţionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitării Împrumutatului, prin acordarea unui credit în suma echivalenta cu 38.000.000 euro (treizeci şi opt milioane euro).
    11. Semnarea acestui contract, în numele Împrumutatului, este pe deplin autorizata potrivit condiţiilor stabilite în documentul I anexat, iar semnarea contractului, în numele AFDJ, este pe deplin autorizata potrivit condiţiilor stabilite în documentul II anexat.
    12. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate, anexe şi documente anexate reprezintă referiri făcute la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexele, documentele anexate ale prezentului contract.
    Drept care s-a convenit prin prezentul contract după cum urmează:

    Articolul 1

    Trageri
    1.01. Suma creditului
    Prin acest contract Banca acorda Împrumutatului, iar Împrumutatul accepta, un credit (denumit în continuare credit) în suma echivalenta cu 38.000.000 euro (treizeci şi opt milioane euro), care va fi utilizat exclusiv pentru finanţarea parţială a costurilor Proiectului.
    1.02. Proceduri de tragere
    A. Creditul va fi pus la dispoziţie pentru a fi tras de AFDJ în cel mult 4 transe (denumite în continuare transe şi fiecare denumita transa). Fiecare transa va avea o valoare echivalenta cu cel puţin 8.000.000 euro (cu excepţia ultimei transe).
    Pentru sectoarele prioritare încă neidentificate în totalitate în cadrul fazei a II-a din Descrierea tehnica, AFDJ, în numele Împrumutatului, poate, până la data de 31 decembrie 2002, sa înainteze Băncii una sau mai multe cereri pentru alocari (denumite în continuare alocari sau individual alocare). Aceasta cerere sau aceste cereri redactată/redactate în urma realizării unei inspecţii şi a unui studiu de fezabilitate aprobate de Banca va/vor fi însoţită/însoţite de:
    a) o descriere completa a sectoarelor prioritare care vor fi finanţate de Banca, incluzând componentele investiţiei finale, costurile estimative, proiectiile financiare şi planul de achiziţii; şi
    b) toate aprobările de mediu şi celelalte aprobări necesare.
    Banca va hotărî dacă aproba sau nu alocarea solicitată de AFDJ, în numele Împrumutatului, în urma unei analize. În cazul aprobării, Banca va emite o scrisoare de alocare prin care va informa Împrumutatul şi va specifică partea din credit alocata sectoarelor prioritare în chestiune.
    Banca va efectua plăţi din credit până la 31 ianuarie 2008 în conformitate cu procedura descrisă mai jos în acest paragraf, cu privire la orice parte din credit care:
    -----------
    Partea introd. a alin. al patrulea al subparagr. 1.02 A al art. 1 a fost modificată de pct. 1 din AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 24 aprilie 2007.
    a) are legătura cu subproiectele identificate deja, în întregime, în faza I din Descrierea tehnica; sau
    b) a fost alocata în conformitate cu procedurile stabilite în acest subparagraf 1.02 A.
    B. Tragerea fiecărei transe se va efectua în baza unei cereri scrise (denumita în continuare cerere) din partea AFDJ, în numele Împrumutatului, potrivit condiţiilor menţionate în paragraful 1.04. Fiecare cerere:
    a) va specifică suma solicitată pentru tragere în cadrul transei;
    b) va specifică valuta în care AFDJ, în numele Împrumutatului, solicita să fie trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire în paragraful 1.03;
    c) va specifică rata dobânzii aplicabile, dacă este cazul, indicată anterior de Banca la AFDJ, fără angajament;
    d) va specifică data preferată pentru efectuarea tragerii, înţelegându-se că Banca, în afara ultimei trageri, poate disponibiliza tranşa în termen de până la 4 luni calendaristice de la data cererii; şi
    -----------
    Lit. d) a subparagr. 1.02 B al art. 1 a fost modificată de pct. 2 din AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 24 aprilie 2007.
    e) va fi însoţită de documentele justificative solicitate conform subparagrafului 1.04 C.
    Nici o cerere nu va putea fi transmisă după data de 31 decembrie 2007. Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 C, fiecare cerere este irevocabilă.
    -----------
    Data de la alin. al doilea al subparagr. 1.02 B al art. 1 a fost modificată de pct. 3 din AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 24 aprilie 2007.
    C. Cu 10-15 zile înainte de data disponibilizarii transei, în cazul în care cererea este conformă cu prevederile subparagrafului 1.02 B şi în măsura în care documentele justificative puse la dispoziţie, în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 B alin. e) sunt acceptabile pentru Banca, aceasta va remite AFDJ, în numele Împrumutatului, o notificare (denumita în continuare aviz de tragere) prin care:
    a) va confirma valoarea şi valuta transei specificate în cerere;
    b) va specifică rata dobânzii aplicabilă transei, conform paragrafului 3.01; şi
    c) va specifică data disponibilizarii transei.
    În cazul în care unul sau mai multe elemente specificate în avizul de tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzătoare din cerere, AFDJ, în numele Împrumutatului, într-un interval de 3 zile lucrătoare în Luxemburg, de la data primirii avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare adresată Băncii şi, ca urmare, cererea şi avizul de tragere vor rămâne fără efect.
    D. Tragerea fiecărei transe va fi efectuată în acel cont bancar, în numele şi pe seama AFDJ, pe care AFDJ, în numele Împrumutatului, o va notifica Băncii cu cel puţin 8 zile înainte de data efectuării tragerii.
    1.03. Valuta tragerii
    Sub rezerva existenţei disponibilităţilor, Banca va disponibiliza fiecare transa în valută pentru care AFDJ şi-a exprimat preferinţa. Valuta în care se va efectua tragerea va fi euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Băncii, care nu participa la a treia etapa a Uniunii Monetare Europene, sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele pieţe valutare.
    Pentru calculul sumelor ce urmează să fie trase în alte valute decât euro, Banca va aplica cursurile de schimb de referinţa, calculate şi publicate de Banca Centrala Europeană din Frankfurt sau, în lipsa acestora, cursurile de schimb care prevalează pe orice alta piaţa financiară aleasă de Banca, la o dată cuprinsă într-un interval de 15 zile anterior datei efectuării tragerii, după cum va decide Banca.
    1.04. Condiţii de tragere
    A. Tragerea primei transe, în conformitate cu prevederile paragrafului 1.02, va fi condiţionată de îndeplinirea în mod satisfăcător pentru Banca a următoarelor condiţii, şi anume, ca înainte de data primei cereri:
    a) un consilier juridic al Împrumutatului sa fi emis un aviz juridic în limba engleza privind semnarea în mod corespunzător a acestui contract de către Împrumutat, precum şi privind documentele relevante, în forma şi conţinutul acceptabile pentru Banca;
    b) un consilier juridic al AFDJ sa fi emis un aviz juridic în limba engleza privind semnarea în mod corespunzător a acestui contract de către AFDJ, precum şi privind documentele relevante, în forma şi conţinutul acceptabile pentru Banca;
    c) toate aprobările necesare privind controlul schimbului valutar (dacă este cazul) sa fi fost obţinute pentru a permite AFDJ, în numele Împrumutatului, sa primească trageri în condiţiile prezentului contract şi pentru a permite Împrumutatului sa ramburseze împrumutul (astfel cum este definit în paragraful 2.01) şi sa plătească dobânda şi toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de aprobări trebuie să se extindă şi asupra deschiderii şi menţinerii conturilor în care AFDJ, în numele Împrumutatului, solicita Băncii sa disponibilizeze creditul;
    d) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare în limba engleza, care să ateste faptul ca Împrumutatul a autorizat şi a împuternicit pe deplin AFDJ să solicite trageri şi sa primească sumele corespunzătoare în conformitate cu prevederile prezentului contract, în numele şi pe seama Împrumutatului;
    e) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare privind împuternicirea persoanei sau a persoanelor autorizate să semneze cererile, precum şi specimenele de semnătura, autentificate, ale acestei sau acestor persoane;
    f) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare care să ateste faptul ca: (i) AFDJ a înfiinţat Unitatea de Implementare a Proiectului, conform paragrafului 6.10; şi (îi) AFDJ a angajat consultanţi internaţionali, conform paragrafului 6.11; şi
    g) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare în limba engleza, referitoare la împuternicirea semnatarilor de a semna acest contract, în numele Împrumutatului şi, respectiv, al AFDJ, precum şi o copie de pe o rezoluţie satisfăcătoare, care autorizează AFDJ sa devină parte în acest contract.
    Dacă o cerere pentru tragerea primei transe este efectuată înainte de primirea de către Banca a unor dovezi satisfăcătoare, care să demonstreze ca aceste condiţii au fost îndeplinite, o astfel de cerere va fi considerată ca fiind primită de Banca la acea data la care condiţiile vor fi fost îndeplinite.
    B. Tragerea fiecărei transe ulterioare primei transe va fi condiţionată de primirea de către Banca, înainte sau chiar la data cererii respective, a unor dovezi la care se face referire în subparagraful 1.04 C.
    În plus fiecare tragere se va face cu condiţia ca Banca să fie convinsa permanent ca suficiente fonduri continua să fie asigurate în conformitate cu prevederile paragrafului 6.07, astfel încât să se asigure realizarea şi implementarea la timp a Proiectului, în conformitate cu Descrierea tehnica.
    C. În decurs de 90 de zile de la tragerea oricărei transe AFDJ va furniza Băncii dovezi satisfăcătoare care să ateste ca AFDJ a efectuat cheltuieli (excluzând impozitele şi taxele plătibile în România) pentru componentele finanţate de Banca, în conformitate cu Descrierea tehnica, în suma globală egala cu valoarea totală a transei solicitate şi a tuturor transelor trase anterior, mai puţin o sumă echivalenta cu 3.000.000 euro.
    D. Tragerea ultimei transe va fi condiţionată de primirea de către Banca, la data sau înainte de data cererii, a dovezilor satisfăcătoare, care să ateste faptul ca AFDJ a efectuat sau va efectua, nu mai târziu de 90 de zile din acel moment, cheltuieli pentru componentele finanţate de Banca, în conformitate cu Descrierea tehnica (excluzând impozitele şi taxele plătibile în România) pentru o valoare egala cu suma dintre valoarea transei solicitate şi valoarea tuturor transelor trase anterior.
    E. Pentru calcularea echivalentului în euro al sumelor cheltuite Banca va aplica cursul de schimb în vigoare cu 30 de zile înainte de data cererii.
    F. Dacă orice dovada furnizată de AFDJ nu este satisfăcătoare pentru Banca, aceasta poate fie sa acţioneze în concordanta cu prevederile ultimei fraze a subparagrafului 1.04 A, fie sa disponibilizeze suma solicitată, redusă proporţional.
    1.05. Anularea creditului
    În cazul în care costul Proiectului va fi mai mic decât cifra estimată în preambul, Banca poate, printr-o notificare transmisă Împrumutatului şi AFDJ, sa anuleze valoarea părţii netrase din credit proporţional cu diferenţa. Împrumutatul poate oricând, printr-o notificare adresată Băncii, sa anuleze integral sau parţial orice suma netrasa din credit, cu condiţia ca, dacă Împrumutatul anulează orice transa care a făcut obiectul unui aviz de tragere şi care nu a fost revocată în conformitate cu prevederile paragrafului 1.02 C, sa plătească un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu jumătate din rata dobânzii aplicabilă acelei transe.
    Banca poate, după data de 31 ianuarie 2008, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi AFDJ, sa anuleze în orice moment partea din credit pentru care nu s-a efectuat nici o tragere.
    -----------
    Data de la alin. al doilea al subparagr. 1.05 al art. 1 a fost modificată de pct. 4 din AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 24 aprilie 2007.
    1.06. Anularea şi suspendarea creditului
    Banca poate, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi AFDJ, sa anuleze, integral sau parţial, în orice moment şi cu efect imediat, partea netrasa din credit:
    a) ca urmare a apariţiei oricărui eveniment menţionat la subparagraful 10.01 A ori 10.01 B; sau
    b) dacă vor surveni situaţii excepţionale care vor afecta negativ accesul Băncii pe piaţa naţionala de capital sau pe pieţele internaţionale de capital relevante.
    Alternativ, dacă unul dintre evenimentele descrise la alin. a) sau b) de mai sus s-a produs şi în opinia Băncii acesta are un caracter temporar, Banca poate, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi AFDJ, sa suspende integral sau parţial partea netrasa din credit. Într-un astfel de caz suspendarea va continua până când Banca înştiinţează Împrumutatul şi AFDJ ca este din nou în măsura sa emita un aviz de tragere cu privire la acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de anulare prevăzute în paragraful 1.05.
    Totuşi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, în temeiul prevederilor alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a făcut obiectul unui aviz de tragere.
    Partea netrasa din credit se va considera anulată dacă Banca solicita rambursarea în baza art. 10.
    În cazul în care creditul este anulat în temeiul alin. a) de mai sus, Împrumutatul va plati un comision pentru suma anulată a oricărei transe netrase care a făcut obiectul unui aviz de tragere la o rata anuală de 0,75%, calculat de la data avizului de tragere respectiv până la data anulării.
    1.07. Valuta comisioanelor
    Comisioanele datorate de Împrumutat Băncii, în baza prezentului articol, vor fi calculate şi plătibile în euro.


    Articolul 2

    Împrumutul
    2.01. Suma împrumutului
    Împrumutul (denumit în continuare împrumut) va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de Banca Împrumutatului şi AFDJ cu ocazia disponibilizarii fiecărei transe.
    2.02. Valuta de rambursare
    Fiecare rambursare, în baza art. 4 şi 10, se va face în valutele disponibilizate şi în proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul împrumutului.
    2.03. Valuta dobânzii şi a altor obligaţii de plată
    Dobânda şi celelalte obligaţii de plată datorate conform prevederilor art. 3, 4 şi 10 vor fi calculate şi plătibile proporţional în fiecare valuta în care împrumutul este rambursabil.
    Orice alta plata va fi efectuată în valută specificată de Banca, avându-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile ce urmează să fie rambursate prin acea plata.
    2.04. Notificări ale Băncii
    După disponibilizarea fiecărei transe Banca va transmite Împrumutatului şi AFDJ o situaţie rezumativa cuprinzând suma, data tragerii şi rata dobânzii pentru acea transa.


    Articolul 3

    Dobânda
    3.01. Rata dobânzii
    A. Soldul nerambursat al oricărei transe va fi purtător de dobânda la rata specificată în avizul de tragere aferent acesteia, care va fi rata dobânzii aplicabilă la data emiterii avizului de tragere pentru împrumuturile exprimate în valută respectiva şi acordate de Banca imprumutatilor săi, în aceleaşi condiţii de rambursare şi de plată a dobânzii ca cele pentru transa în cauza.
    B. Dobânda va fi plătibilă semestrial, la datele specificate în paragraful 5.03.
    3.02. Dobânda la sumele cu scadenţa depăşită
    Fără a contraveni prevederilor art. 10 şi ca excepţie de la cele ale paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta plătibilă în condiţiile acestui contract se va datora dobânda de la data scadentei până la data efectivă a plăţii, la o rata anuală calculată după cum urmează:
    a) pentru o sumă datorată din orice transa, la o rata egala cu suma dintre:
    (i) 2,5% (doi virgula cinci procente); şi
    (îi) rata relevanta specificată conform paragrafului 3.01; şi
    b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
    (i) 2,5% (doi virgula cinci procente); şi
    (îi) rata dobânzii percepută de Banca la data scadentei, pentru împrumuturile acordate în valută respectiva, pe termen de 25 de ani.
    Aceasta dobânda este plătibilă în aceeaşi valuta ca şi suma restanta pentru care este datorată.


    Articolul 4

    Rambursarea
    4.01. Rambursarea obişnuită
    Împrumutatul va rambursa împrumutul conform graficului de rambursare prezentat în anexa B.
    4.02. Rambursarea anticipata voluntara
    A. Împrumutatul poate rambursa anticipat, integral sau parţial, o transa în baza unei notificări scrise (denumita în continuare notificare de rambursare anticipata), în termen de 30 de zile, în care se specifică suma (suma rambursata anticipat) care urmează să fie rambursata anticipat şi data propusă pentru rambursarea anticipata (data rambursarii anticipate), care va fi o dată specificată în paragraful 5.03 (fiecare denumita data de plată). Rambursarea anticipata va fi condiţionată de plată de către Împrumutat a unei compensaţii, dacă este cazul, datorată Băncii în conformitate cu prevederile subparagrafelor 4.02 B şi 4.02 C.
    B. Valoarea compensaţiei va fi suma diferenţei de dobânda neincasata de Banca pentru fiecare semestru încheiat la datele de plată ulterioare datei rambursarii anticipate, calculată după cum se specifică în următorul subparagraf şi diminuată în conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02 C.
    Suma acestei diferenţe va fi calculată ca fiind suma prin care:
    (x) dobânda care ar fi fost plătibilă în timpul acelui semestru pentru transa sau partea din transa rambursata anticipat
    depăşeşte
    (y) dobânda care ar fi fost astfel plătibilă pe durata acelui semestru, dacă ar fi fost calculată la rata de referinţa; în acest scop, rata de referinţa reprezintă rata anuală a dobânzii (redusă cu 15 puncte procentuale) pe care Banca o stabileşte cu o luna înainte de data rambursarii anticipate ca fiind rata standard pentru un împrumut acordat de Banca din surse proprii imprumutatilor săi, denominata în valută transei respective, având aceleaşi caracteristici financiare ca şi transa care urmează să fie rambursata anticipat, în special aceeaşi periodicitate pentru plata dobânzii, aceeaşi perioadă rămasă până la scadenta şi acelaşi tip de rambursare.
    Rata dobânzii pe care Banca, urmând procedurile stabilite de Consiliul Guvernatorilor Băncii, o stabileşte pentru un împrumut este, în conformitate cu statutul Băncii, determinata pe baza condiţiilor dominante de pe piaţa de capital.
    C. Fiecare suma calculată în acest mod va fi diminuată la data rambursarii anticipate prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata conform alin. (y) al subparagrafului 4.02 B.
    D. Banca va notifica Împrumutatului valoarea compensaţiei datorate sau, după caz, neperceperea vreunei compensaţii până la ora 12 p.m., ora Luxemburgului, într-o zi lucrătoare şi în Bucureşti, ca urmare a primirii notificării de rambursare anticipata. Dacă până la ora 5 p.m., ora Luxemburgului, la data notificării, Împrumutatul nu confirma în scris intenţia sa de a efectua rambursarea anticipata în condiţiile comunicate de Banca, notificarea de rambursare anticipata va rămâne fără efect. Cu excepţia unui astfel de caz menţionat anterior, Împrumutatul va avea obligaţia de a efectua plata în conformitate cu notificarea de rambursare anticipata şi sa plătească dobânda datorată asupra sumei rambursate anticipat, precum şi orice suma datorată conform prevederilor paragrafului 4.02.
    4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
    A. Dacă Împrumutatul rambursează anticipat în mod voluntar, parţial sau integral, orice alt împrumut contractat iniţial pe o perioadă mai mare de 5 ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei părţi din suma nerambursata în acel moment a împrumutului, în aceeaşi proporţie cu aceea dintre suma rambursata anticipat şi suma totală nerambursata a tuturor acelor împrumuturi.
    Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacă este cazul, în termen de 4 săptămâni de la primirea notificării respective, conform prevederilor subparagrafului 8.02 a). Orice suma solicitată de Banca va putea fi plătită împreună cu dobânda datorată la data indicată de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a celuilalt împrumut.
    Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puţin la fel de mare ca şi termenul neexpirat al împrumutului rambursat anticipat nu va fi considerată rambursare anticipata.
    B. În cazul în care costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra specificată în preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a împrumutului, proporţional cu diferenţa.
    4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform prezentului articol
    Rambursarea anticipata va fi efectuată în toate valutele împrumutului, proporţional cu sumele nerambursate respective, exceptând cazul în care Împrumutatul poate alege, în schimb, sa ramburseze anticipat, conform prevederilor paragrafului 4.02, întreaga suma trasa şi nerambursata într-o singura transa.
    În cazul rambursarii anticipate parţiale în toate valutele, fiecare suma rambursata anticipat va determina o reducere pro-rata a fiecărei trageri rămase de rambursat.
    Dispoziţiile prezentului articol nu vor contraveni prevederilor art. 10.


    Articolul 5

    Plăţile
    5.01. Locul plăţii
    Fiecare suma plătibilă de către Împrumutat, conform acestui contract, va fi plătită în contul respectiv comunicat de Banca Împrumutatului. Banca va indica Împrumutatului contul cu cel puţin 15 zile înainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Împrumutatul şi va notifica orice schimbare a contului cu cel puţin 15 zile înainte de data primei plati la care se aplică modificarea.
    Aceasta perioada de notificare nu se aplică în cazul plăţilor efectuate în baza art. 10.
    5.02. Calculul plăţilor referitoare la o fracţiune de an
    Orice suma datorată sub forma de dobânda, comision sau în alt mod de către Împrumutat, conform acestui contract, şi calculată pentru orice fracţiune din an va fi calculată pe baza unui an de 360 de zile şi a unei luni de 30 de zile.
    5.03. Datele de plată
    Sumele datorate semestrial conform acestui contract sunt plătibile Băncii în fiecare an, la datele de 15 martie şi 15 septembrie.
    Orice plata scadenta într-o zi nelucrătoare va fi plătibilă în ziua lucrătoare imediat următoare. Zi lucrătoare înseamnă o zi în care băncile sunt deschise pentru tranzacţii în centrul financiar al tarii a carei moneda naţionala este moneda sumei datorate, cu menţiunea ca, în cazul monedei euro, zi lucrătoare înseamnă o zi în care instrucţiunile de creditare sau de transfer în euro se prelucreaza prin sistemul de decontare în euro, sistem denumit Transfer rapid automat transeuropean cu privire la decontările brute în timp real TARGET.
    Alte sume datorate conform prezentului contract sunt plătibile în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea de către Împrumutat a cererii emise de Banca.
    O suma datorată de Împrumutat va fi considerată plătită în momentul în care aceasta este primită de Banca.


    Articolul 6

    Angajamente speciale
    6.01. Utilizarea împrumutului şi a altor fonduri
    AFDJ în numele Împrumutatului va folosi sumele împrumutului şi celelalte fonduri menţionate în planul de finanţare descris în preambul exclusiv pentru finanţarea Proiectului.
    ------------
    Subparagr. 6.01 al art. 6 a fost modificat prin eliminarea ultimei prevederi de AMENDAMENTUL nr. 1 din 27 noiembrie 2006 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 348 din 11 aprilie 2007 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 24 aprilie 2007.
    6.02. Finalizarea Proiectului
    AFDJ, în numele Împrumutatului, se angajează sa realizeze Proiectul, în conformitate cu Descrierea tehnica şi sa îl finalizeze până la data specificată în aceasta, data care poate fi modificată periodic cu aprobarea Băncii.
    6.03. Costul majorat al Proiectului
    În cazul în care costul Proiectului depăşeşte cifra estimată prezentată în preambul, Împrumutatul şi/sau AFDJ vor/va obţine finanţare pentru a acoperi depăşirea costului, fără a apela la Banca, astfel încât să permită AFDJ sa finalizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile pentru finanţarea costului suplimentar vor fi comunicate Băncii în timp util pentru aprobare.
    6.04. Procedura de licitaţie
    AFDJ se angajează sa achiziţioneze bunuri şi servicii şi sa comande lucrări pentru Proiect, acolo unde este cazul şi în mod satisfăcător pentru Banca, prin licitaţie internaţionala deschisă participanţilor din toate ţările.
    6.05. Asigurarea
    Atât timp cat împrumutul este nerambursat, AFDJ va asigura în mod corespunzător toate lucrările şi proprietăţile care fac parte din Proiect, în conformitate cu practica curenta pentru lucrări de interes public similare din România.
    6.06. Întreţinerea
    Atât timp cat împrumutul este nerambursat, AFDJ se va asigura ca toate proprietăţile ce fac parte din Proiect să fie întreţinute, reparate, revizuite şi modernizate, după cum va fi necesar, pentru a fi menţinute în stare buna de funcţionare.
    6.07. Alocarea fondurilor
    Împrumutatul se angajează sa aloce anual pentru Proiect suficiente fonduri bugetare şi/sau alte resurse financiare pentru completarea planului de finanţare a Proiectului, pentru partea neacoperita de împrumut şi să permită finalizarea la timp a acestuia, în conformitate cu Descrierea tehnica şi, de asemenea, să permită rambursarea împrumutului şi plata dobânzii şi comisioanelor aferente.
    6.08. Auditarea conturilor
    AFDJ:
    a) va tine evidenta înregistrărilor financiare şi contabile, precum şi a documentelor, în conformitate cu standardele contabile internaţionale satisfăcătoare pentru Banca;
    b) va supune auditării anuale înregistrările contabile, bugetul şi situaţiile financiare, în conformitate cu standardele contabile internaţionale; şi
    c) va angaja ca auditor o firma de reputaţie internaţionala, care şi-a dovedit capacitatea de a controla evidenţa contabilă, în conformitate cu standardele internaţionale şi care este agreată de Banca.
    6.09. Funcţionarea Proiectului
    Atât timp cat împrumutul este nerambursat şi dacă Banca nu îşi va fi dat consimţământul altfel în scris, AFDJ îşi va păstra titlul de proprietate şi posesiune asupra activelor care fac parte din Proiect şi va menţine Proiectul în stare permanenta de funcţionare, în conformitate cu scopul sau iniţial.
    Banca poate să nu îşi dea acordul numai în cazul în care acţiunea propusă ar prejudicia interesele acesteia în calitate de creditor al Împrumutatului sau ar face ca Proiectul sa devină neeligibil pentru finanţare din partea Băncii.
    6.10. Unitatea de implementare a Proiectului
    Împrumutatul, prin AFDJ, va înfiinţa o unitate de implementare a Proiectului (denumita în continuare Unitate de implementare a Proiectului), satisfăcătoare pentru Banca, (incluzând membri ai AFDJ şi ai Direcţiei generale a transporturilor maritime pe Dunăre şi a căilor navigabile din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei) şi care va răspunde de toate problemele legate de managementul şi implementarea acestui Proiect.
    6.11. Asistenţa tehnica
    Împrumutatul, prin AFDJ, se angajează să asigure asistenţa tehnica pentru Unitatea de Implementare a Proiectului, în mod satisfăcător pentru Banca, în vederea pregătirii, implementării şi monitorizarii Proiectului. Aceasta asistenţa va fi asigurata de o firma de consultanţa internaţionala, conform termenilor de referinţa agreati de Banca.
    6.12. Angajamente privind protecţia mediului
    AFDJ se angajează:
    a) să îşi desfăşoare activitatea pe perioada fazei de investiţie a Proiectului, în conformitate cu legislaţia aplicabilă privind mediul şi cu standardele Uniunii Europene referitoare la protecţia mediului, după cum acestea pot fi amendate sau modificate, după caz, să obţină şi sa menţină toate autorizaţiile guvernamentale necesare, aplicabile în aceasta privinţa;
    b) sa îndeplinească toate operaţiunile legate de Proiect, inclusiv lucrările de întreţinere în conformitate cu legile, standardele şi practicile la care se face referire la alin. a) al acestui paragraf;
    c) să se asigure ca nici un material sau o substanţa, care poate avea efecte adverse asupra mediului, la care se referă legile, standardele şi practicile menţionate la alin. a) al acestui paragraf, nu sunt folosite la realizarea acestui proiect; şi
    d) sa supravegheze pe durata şi după terminarea construcţiei din Proiect efectele sale asupra mediului din Rezervatia Biosferei "Delta Dunării" din România şi sa cuantifice modificările de volum ca urmare a operaţiunilor de dragare.
    6.13. Vizitele
    A. Împrumutatul şi AFDJ înţeleg ca Banca poate fi obligată sa divulge Curţii de Conturi a Comunităţii Europene (denumita în continuare Curtea de Conturi), acele documente referitoare la Împrumutat şi la Proiect care sunt necesare pentru îndeplinirea sarcinilor Curţii de Conturi, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene.
    B. Împrumutatul şi AFDJ vor permite persoanelor desemnate de Banca, care pot fi însoţite de reprezentanţi ai Curţii de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalaţiile şi lucrările incluse în Proiect şi să efectueze acele verificări pe care le doresc. În acest scop Împrumutatul şi AFDJ le va acorda sau se vor asigura ca le va fi acordată toată asistenţa necesară. Cu ocazia unei astfel de vizite reprezentanţii Curţii de Conturi pot solicita Împrumutatului şi/sau AFDJ să prezinte documentele care cad sub incidenţa subparagrafului 6.13 A.


    Articolul 7

    Garanţii
    7.01. Garanţii
    Dacă Împrumutatul va acorda unei terţe părţi vreo garanţie asupra oricăruia dintre activele sale pentru îndeplinirea oricăreia dintre obligaţiile sale privind datoria externa sau orice fel de preferinţa ori prioritate în legătură cu acestea, atunci Împrumutatul, dacă Banca va solicita, va furniza Băncii o garanţie echivalenta pentru îndeplinirea obligaţiilor sale în cadrul prezentului contract sau va acorda Băncii o preferinţa ori o prioritate echivalenta.
    Împrumutatul confirma ca în prezent nu exista nici o astfel de garanţie, preferinţa sau prioritate.


    Articolul 8

    Informaţii
    8.01. Informaţii legate de Proiect
    AFDJ:
    a) se va asigura ca evidentele sale prezintă toate operaţiunile referitoare la finanţarea şi realizarea Proiectului;
    b) va transmite Băncii, în limba engleza sau însoţit de traducere în limba engleza:
    (i) până la data de 30 iunie 2002 şi ulterior, trimestrial, până la terminarea Proiectului, câte un raport privind implementarea Proiectului şi monitorizarea efectelor asupra mediului, în conformitate cu prevederile paragrafului 6.12 d);
    (îi) la 6 luni după încheierea Proiectului, un raport privind terminarea Proiectului; şi
    (iii) periodic, orice alte documente sau informaţii suplimentare privind finanţarea, implementarea şi funcţionarea Proiectului, după cum Banca poate solicita în mod rezonabil;
    c) va transmite Băncii spre aprobare, fără întârziere, orice modificare de natura materială în planurile generale, graficul de execuţie, planurile de finanţare sau în programul de cheltuieli ale Proiectului, în legătură cu aspectele făcute cunoscute Băncii înaintate de semnarea acestui contract;
    d) va informa Banca în timp util despre orice situaţie care impune acordul Băncii, în conformitate cu prevederile paragrafului 6.09; şi
    e) va informa în general Banca despre orice fapt sau eveniment ce îi este cunoscut, care poate prejudicia în mod substanţial sau poate afecta condiţiile de execuţie sau de funcţionare a Proiectului.
    8.02. Informaţii privind Împrumutatul
    Împrumutatul va informa Banca:
    a) imediat despre orice hotărâre luată de el, din orice motiv sau pentru orice situaţie care îl obliga, ori despre orice cerere care i s-a făcut de a rambursa anticipat orice împrumut acordat iniţial pentru o perioadă mai mare de 5 ani;
    b) imediat despre orice intenţie din partea sa de a acorda în favoarea unei terţe părţi orice garanţie pentru oricare dintre activele sale pentru îndeplinirea oricăreia dintre obligaţiile sale externe, preferinţe ori prioritati; sau
    c) în general despre orice fapt sau eveniment care ar putea prejudicia îndeplinirea oricărei obligaţii a Împrumutatului, în conformitate cu acest contract, sau care ar putea prejudicia şi afecta substanţial condiţiile de execuţie sau funcţionare a Proiectului.
    8.03. Informaţii privind AFDJ
    AFDJ:
    a) va furniza Băncii, în limba engleza sau însoţite de traducere în limba engleza, în fiecare an, în termen de o luna de la publicarea lor, raportul anual, bilanţul contabil, contul de profit şi pierdere şi raportul auditorului, întocmite în concordanta cu standardele internaţionale de contabilitate; şi
    b) va informa Banca:
    (i) imediat în legătură cu orice modificare adusă documentelor sale statutare de baza şi cu orice schimbare a statutului sau juridic sau a mandatului; şi
    (îi) în general despre orice situaţie sau eveniment care ar putea împiedica îndeplinirea oricăreia dintre obligaţiile sale asumate în cadrul prezentului contract.


    Articolul 9

    Speze şi cheltuieli
    9.01. Impozite, taxe şi comisioane
    Împrumutatul şi/sau AFDJ (după caz) vor/va plati toate impozitele, taxele, comisioanele şi alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru şi de înregistrare aferente semnării sau implementării prezentului contract sau a oricărui document legat de acesta şi aferente acordării oricărei garanţii pentru împrumut.
    Împrumutatul va plati integral capitalul, dobânda, comisioanele şi alte sume datorate în baza prezentului contract, brut, fără deducerea vreunei impuneri naţionale sau locale de orice fel, cu condiţia ca, dacă Împrumutatul este obligat prin lege să facă orice astfel de deducere, acesta sa majoreze suma de plată către Banca, astfel încât după deducere suma neta primită de Banca să fie echivalenta cu suma datorată.
    9.02. Alte speze
    Împrumutatul şi/sau AFDJ (după caz) vor/va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar ocazionate de semnarea sau implementarea acestui contract ori a documentelor legate de acesta şi de acordarea oricărei garanţii pentru împrumut.


    Articolul 10

    Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neîndeplinire a obligaţiilor contractuale
    10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
    Împrumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia, pe baza cererii făcute în acest sens de Banca:
    A. imediat:
    a) dacă vreo informaţie materială sau vreun document remis Băncii de către sau în numele Împrumutatului ori al AFDJ, în legătură cu negocierea acestui contract sau pe perioada în care acesta este în vigoare, se dovedeşte ca a fost incorect în orice detaliu de natura materială;
    b) dacă Împrumutatul nu rambursează la data scadentei orice parte din împrumut, nu plăteşte dobânda sau nu efectuează orice alta plata către Banca, după cum este prevăzut în prezentul contract;
    c) dacă din cauza neîndeplinirii oricărei obligaţii Împrumutatului sau AFDJ i se cere sa ramburseze anticipat orice împrumut acordat iniţial pentru un termen mai mare de 5 ani;
    d) dacă survine vreun eveniment sau vreo situaţie care este posibil sa pericliteze îndeplinirea obligaţiilor de plată care decurg din împrumut sau sa afecteze negativ orice garanţie acordată pentru acesta;
    e) dacă vreo obligaţie asumată de Împrumutat şi la care se face referire la pct. 8 şi 9 din preambul încetează sa mai fie îndeplinită, cu privire la orice împrumut acordat oricărui împrumutat din România din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene;
    f) dacă Împrumutatul sau AFDJ nu îşi îndeplineşte orice obligaţie cu privire la orice alt împrumut acordat de Banca din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene;
    g) dacă, prin decizia unei curţi de competenţa judecătorească sau a oricărei autorităţi de competenţa administrativă, un executor intra, total sau parţial, în posesia activelor sau operaţiunilor AFDJ sau dacă un creditor, lichidator ori administrator este desemnat sau dacă AFDJ cere numirea unui administrator;
    h) dacă orice reţinere, executare, sechestru sau orice alt proces este intentat ori aplicat asupra proprietăţii AFDJ sau a oricărei proprietăţi care face parte din Proiect; sau
    i) dacă este dat un ordin sau o rezoluţie efectivă prin care se trece la lichidarea AFDJ sau dacă patrimoniul net al AFDJ se reduce substanţial; dacă AFDJ este declarata insolvabilă sau încetează să-şi desfăşoare activitatea parţial sau total, excepţie făcând reorganizarea sau fuzionarea, anterior aprobată de Banca; sau
    B. la expirarea unei perioade rezonabile, specificată de Banca într-o comunicare către Împrumutat, fără ca problema să fie remediata în mod satisfăcător pentru Banca:
    a) dacă Împrumutatul sau AFDJ nu îndeplineşte orice obligaţie care rezultă din prezentul contract, alta decât cea menţionată în subparagraful 10.01 A alin. b); sau
    b) dacă vreun fapt esenţial prevăzut în preambul se modifica sau se dovedeşte eronat şi dacă modificarea fie prejudiciază interesele Băncii în calitate de creditor al Împrumutatului, fie afectează negativ implementarea sau funcţionarea Proiectului.
    10.02. Alte drepturi legale
    Prevederile paragrafului 10.01 nu vor limita nici un alt drept legal al Băncii de a solicita rambursarea anticipata a împrumutului.
    10.03. Daune
    În cazul solicitării rambursarii anticipate conform prevederilor paragrafului 10.01, Împrumutatul va plati Băncii o sumă calculată la data la care s-a făcut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
    a) suma calculată conform prevederilor subparagrafului 4.02 A, aplicată asupra sumei care a devenit scadenta şi plătibilă imediat şi cu efect de la data scadentei specificată în solicitarea scrisă a Băncii; şi
    b) o sumă calculată la o rata anuală de 0,25% de la data solicitării până la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost rambursabila dacă nu ar fi fost făcuta solicitarea.
    10.04. Nederogari
    Neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere de către Banca a exercitării oricăruia dintre drepturile sale conform prevederilor prezentului articol nu va fi considerată ca o renunţare la un astfel de drept.
    10.05. Utilizarea sumelor primite
    Sumele primite ca urmare a solicitării formulate conform prevederilor prezentului articol vor fi utilizate în primul rând pentru plata daunelor, comisioanelor şi a dobânzii, în aceasta ordine, şi în al doilea rând pentru acoperirea tragerilor nerambursate, în ordinea inversa a scadentelor. Acestea se vor utiliza între transe, după cum va solicita Banca.


    Articolul 11

    Legea şi jurisdicţia
    11.01. Legea
    Prezentul contract, precum şi întocmirea, interpretarea şi validitatea lui vor fi guvernate de legea franceza.
    Locul încheierii prezentului contract este sediul central al Băncii.
    11.02. Jurisdicţia
    Toate litigiile legate de acest contract vor fi supuse Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene (denumita în continuare Curtea).
    Părţile la acest contract renunţa, conform prezentului articol, la orice imunitate sau drept de a contesta jurisdicţia Curţii.
    O decizie a Curţii, emisă conform prevederilor prezentului paragraf, va fi definitivă şi obligatorie pentru părţi, fără restricţie sau rezerva.
    11.03. Dovada sumelor datorate
    În orice acţiune juridică aparuta în executarea prezentului contract certificarea de către Banca a oricăror sume datorate Băncii potrivit prezentului contract va constitui dovada suficienta (prima facie) atât timp cat nu este contestată.


    Articolul 12

    Clauze finale
    12.01. Notificări
    Notificările şi alte comunicări în legătură cu prezentul contract vor fi transmise la adresele menţionate la pct. 1 de mai jos, cu excepţia notificărilor către Împrumutat şi AFDJ în legătură cu litigiile în curs sau în declanşare, care vor fi transmise la adresele specificate la pct. 2 de mai jos, unde Împrumutatul şi AFDJ îşi aleg sediul:
     - pentru Banca: 1. Luxemburg, Bd. Konrad
                             Adenauer nr. 100 L-2950,
                             Marele Ducat al
                             Luxemburgului;
     - pentru Împrumutat: 1. Bucureşti, Str. Apolodor nr. 17,
                             sectorul 5, RO-70060
                             România;
                          2) Misiunea României pe lângă
                             Comunitatea Europeană,
                             Bruxelles, str. Gabrielle
                             nr. 107 B-1180 Belgia;
     - pentru AFDJ: 1. Galaţi, Str. Portului nr. 32,
                             6200 România;
                          2) Misiunea României pe lângă
                             Comunitatea Europeană,
                             Bruxelles, str. Gabrielle
                             nr. 107 B-1180, Belgia

    Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte părţi, să-şi schimbe adresele menţionate anterior, cu condiţia ca adresele de la pct. 2 de mai sus să fie schimbate cu alte adrese din cadrul Uniunii Europene.
    12.02. Forma notificării
    Notificările şi alte comunicări pentru care sunt menţionate în acest contract perioade fixe sau care fixează ele însele perioade obligatorii pentru destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandată, telegrama, telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii acestora de către destinatar. Data înregistrării sau, după caz, data declarata a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
    12.03. Preambul, anexe şi documente anexate
    Preambulul şi următoarele anexe fac parte integrantă din acest contract:
    - anexa A "Descrierea tehnica";
    - anexa B "Graficul de amortizare".
    Următoarele documente sunt anexate la prezentul contract:
    - documentul I "Împuternicirea pentru semnare din partea Împrumutatului";
    - documentul II "Împuternicirea pentru semnare din partea AFDJ".
    Ca urmare, părţile la prezentul contract au convenit ca acesta să fie semnat în 4 exemplare originale în limba engleza, fiecare pagina fiind parafată în numele Împrumutatului de domnul Ştefan Petrescu, director general Ministerul Finanţelor Publice, în numele Băncii de domnul Gian Domenico Spota, consilier juridic, şi în numele AFDJ de doamna Constanta Gafencu, director economic.
    Semnat pentru şi în numele României,
    Mihai Nicolae Tănăsescu
    Semnat pentru şi în numele
    Băncii Europene de Investiţii,
    Wolfgang Roth
    Semnat pentru şi în numele
    Regiei Autonome "Administraţia Fluviala a
    Dunării de Jos" Galaţi,
    Octavian Gheorghiu
    Semnat la Bucureşti la 8 martie 2002.


    Anexa A

    DESCRIERE TEHNICA
    România - Proiectul de protejare a malului Canalului Sulina
    Proiectul va consta în achiziţionarea de teren, măsurători, proiectare, construcţie, montaj, instruirea personalului (cu privire la elementele componente ale echipamentelor) şi darea în exploatare a următoarelor lucrări componente pe sectorul românesc al Dunării (Dunarea de Jos).
    Faza I
    ● Faza I cuprinde lucrări de protejare permanenta a malurilor Canalului Sulina nesolutionate, incluzând restabilirea adancimii minime de navigaţie pentru nave cu pescaj maxim de 24 de picioare (7,32 m) (lucrările fazei I fiind acele lucrări identificate de Ministerul Transporturilor în 1983 ca fiind secţiunile prioritare de mal, necesitand lucrări urgente).
    ▄'5f Sectoarele Papadia, malul stâng, milele 25+1030 până la 26+500;
    ▄'5f Sectorul Maliuc, malul stâng, milele 24 până la 23+1110 şi milele 22+1500 până la 19+1000;
    ▄'5f Sectorul Obretin, malul stâng, milele 19+1000 până la 17+800 şi milele 13+1250 până la 13+950;
    ▄'5f Sectorul Obretin, malul drept, milele 19+1000 până la 17+1600 şi milele 17+800 până la 15+1200;
    ▄'5f Sectorul Ceamurlia, malul stâng, milele 11+1504 până la 10+1811 şi milele 9+1630 până la 8+900;
    ▄'5f Sectorul Bara Sulina, amenajări pentru reţinerea aluviunilor; şi
    ● Îndepărtarea epavei navei Rostok de pe Canalul Sulina (până la sfârşitul anului 2002) şi regularizarea sectorului de canal care a fost deviat din cauza epavei.
    ● Achiziţionarea a 3 şalupe noi de supraveghere (nr. 1 cu pescaj de 1,8-2 m, pentru utilizarea pe Dunarea maritima - de la km 0 până la km 175, şi nr. 2 cu pescaj de 1,2 m, pentru utilizarea pe Dunarea fluviala - de la km 175 până la km 1.075), pentru a acoperi întregul sector românesc al Dunării de 1.075 km, şi în plus echipament de supraveghere hidrografica şi sistemele electronice aferente.
    ● Lumini, geamanduri şi sisteme de semnalizare care să acopere întregul sector românesc al Dunării de 1.075 km.
    Faza II
    ● Sectoarele prioritare ale fazei II, care necesita reparaţii permanente ale malului Canalului Sulina, incluzând restabilirea adancimii minime de navigaţie, pentru nave cu pescaj maxim de 24 de picioare (7,32 m) pe toată lungimea Canalului Sulina (lucrările fazei II fiind toate sectoarele de protejare a malului Canalului Sulina, neincluse în lucrările fazei I).
    ▄'5f Sectoarele prioritare ale fazei II, care necesita reparaţii ale malului Canalului Sulina, vor fi stabilite şi convenite între AFDJ şi Banca, în concordanta cu o expertiza fizica şi un studiu de fezabilitate, care vor fi întocmite la începutul anului 2002. Sectoarele prioritare sunt acele sectoare care necesita reparaţii în paralel cu reparaţiile de la faza I, pentru a obţine o îmbunătăţire generală a condiţiilor de navigaţie, pe toată lungimea Canalului Sulina.
                   Costuri Euro
                   ──────── ────
     Faza I reparaţii mal - Sulina 38.900.000
     Îndepărtarea epavei - Sulina 5.000.000
     Nave şi sisteme de supraveghere hidrografica 3.400.000
     Sistem de semnalizare pentru navigaţie, lumini
     de dirijare şi geamanduri 1.700.000
     Reparaţii ale malului estimate a fi prioritare
     în faza II - Sulina 20.000.000
     Cheltuieli neprevăzute 2.300.000
     Dobânda pe durata construcţiei 4.700.000
     Costul total al Proiectului 76.000.000
    ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Aceste costuri nu includ impozitele.
    Toate elementele fazelor I şi II vor fi finalizate până la data de 31 decembrie 2006, cu excepţia cazului în care este indicată altă dată.


    Anexa B

                            GRAFIC DE AMORTIZARE
               România - Proiectul de protejare a malului
                             Canalului Sulina
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────
     Data scadenta de rambursare Sume de rambursat exprimate
             a ratei ca procente
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────
      1. 15 martie 2008 2,63%
      2. 15 septembrie 2008 2,63%
      3. 15 martie 2009 2,63%
      4. 15 septembrie 2009 2,63%
      5. 15 martie 2010 2,63%
      6. 15 septembrie 2010 2,63%
      7. 15 martie 2011 2,63%
      8. 15 septembrie 2011 2,63%
      9. 15 martie 2012 2,63%
     10. 15 septembrie 2012 2,63%
     11. 15 martie 2013 2,63%
     12. 15 septembrie 2013 2,63%
     13. 15 martie 2014 2,63%
     14. 15 septembrie 2014 2,63%
     15. 15 martie 2015 2,63%
     16. 15 septembrie 2015 2,63%
     17. 15 martie 2016 2,63%
     18. 15 septembrie 2016 2,63%
     19. 15 martie 2017 2,63%
     20. 15 septembrie 2017 2,63%
     21. 15 martie 2018 2,63%
     22. 15 septembrie 2018 2,63%
     23. 15 martie 2019 2,63%
     24. 15 septembrie 2019 2,63%
     25. 15 martie 2020 2,63%
     26. 15 septembrie 2020 2,63%
     27. 15 martie 2021 2,63%
     28. 15 septembrie 2021 2,63%
     29. 15 martie 2022 2,63%
     30. 15 septembrie 2022 2,63%
     31. 15 martie 2023 2,63%
     32. 15 septembrie 2023 2,63%
     33. 15 martie 2024 2,63%
     34. 15 septembrie 2024 2,63%
     35. 15 martie 2025 2,63%
     36. 15 septembrie 2025 2,63%
     37. 15 martie 2026 2,63%
     38. 15 septembrie 2026 2,69%
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────

    Documentul I
    ÎMPUTERNICIREA
    pentru semnare din partea Împrumutatului
    România
    Ministerul Afacerilor Externe
    Prin prezenta se atesta ca preşedintele României a acordat depline puteri domnului Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finanţelor publice, pentru a semna Contractul de finanţare dintre România, Banca Europeană de Investiţii şi Administraţia Fluviala a Dunării de Jos Galaţi privind Proiectul de protejare a malului Canalului Sulina.
    Ministrul afacerilor externe,
    Mircea Geoana
    Bucureşti, 28 februarie 2002.
    Nr. 663.
    Documentul II
    ÎMPUTERNICIREA
    pentru semnare din partea AFDJ
    Consiliul de administraţie al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi împuterniceşte prin prezenta pe domnul Octavian Gheorghiu, director general al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, sa negocieze şi să semneze pentru şi în numele Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi contractul de finanţare ce urmează a fi încheiat între Banca Europeană de Investiţii, Ministerul Finanţelor Publice şi Administraţia Fluviala a Dunării de Jos Galaţi cu privire la obiectivul "Apărări de maluri pe Canalul Sulina", faza I, şi sistemul de măsurători topohidrografice şi semnalizare pe Dunăre.
    Prezenta împuternicire a fost aprobată de către Consiliul de administraţie al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, în şedinţa din 21 februarie 2002.
    Participarea la negocieri se va face conform mandatului aprobat de Guvernul român.
    Preşedintele Consiliului de administraţie
    al Administraţiei Fluviale
    a Dunării de Jos Galaţi,
    ing. Octavian Gheorghiu
    ──────────────────