ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 17 din 4 martie 2009
privind desfiinţarea Cancelariei Primului-Ministru şi stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 145 din 9 martie 2009



    În prezent, aparatul de lucru al Guvernului este alcătuit din Cancelaria Primului-Ministru, Secretariatul General al Guvernului, departamente şi alte asemenea structuri organizatorice cu atribuţii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului.
    Atât Cancelaria Primului-Ministru, cât şi Secretariatul General al Guvernului sunt structuri cu personalitate juridică, organizate în cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Această modalitate de organizare s-a dovedit nefuncţională, existând paralelisme şi suprapuneri în unele domenii (coordonarea procesului politicilor publice, planificare strategică), precum şi disjungerea, în mod nejustificat, a unor competenţe (calitatea de ordonator principal de credite, reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti etc.).
    Aceste neconcordanţe au fost evidenţiate şi prin evaluările organizaţiilor internaţionale. Astfel, Raportul comprehensiv de monitorizare pe 2005 elaborat de Comisia Europeană specifică faptul că Secretariatul General al Guvernului şi Cancelaria Primului-Ministru, instituţii care alcătuiesc centrul Guvernului, se confruntă cu existenţa unor suprapuneri în ceea ce priveşte atribuţiile şi funcţiile lor specifice. De asemenea, atât SIGMA (Support for Improvement în Governance and Management), cât şi Banca Mondială au exprimat necesitatea reformării şi restructurării aparatului de lucru al Guvernului. O analiză a aparatului de lucru al Guvernului la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene a arătat că România este singurul stat care are centrul Guvernului format din două instituţii distincte.
    Pe de altă parte, Cancelaria Primului-Ministru a devenit, în scurt timp, o structură cu multiple atribuţii, cu un mare număr de personal, o structură care coordonează o serie de autorităţi şi agenţii aflate în subordinea Guvernului, dar care nu poate răspunde rapid la multitudinea de probleme de pe agenda Guvernului, datorită domeniului extins de competenţe care îi revine.
    Având în vedere că, în cea mai mare măsură, obiectivele de integrare sunt îndeplinite şi pentru a continua procesul de modernizare a administraţiei publice, în acest moment se impune luarea în considerare a unor măsuri adecvate de reorganizare a aparatului de lucru al Guvernului de aşa manieră încât acesta să reprezinte, cu adevărat, începutul funcţionării unui aparat administrativ care să fie atât performant, cât şi competitiv cu structurile din ţările membre ale Uniunii Europene, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată. De asemenea, desfiinţarea Cancelariei Primului-Ministru răspunde şi obiectivului Guvernului de restrângere a cheltuielilor bugetare în contextul crizei economice, fapt ce impune şi din acest punct de vedere urgenţa unei asemenea reglementări.
    Ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la reale dificultăţi în ceea ce priveşte o funcţionare optimă, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al Guvernului,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    Articolul I

    Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 15, litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) personalul din cadrul aparatului propriu de lucru al primului-ministru;".
    2. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
    "Art. 20. - Aparatul de lucru al Guvernului este alcătuit din aparatul propriu de lucru al primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului, departamente şi alte asemenea structuri organizatorice cu atribuţii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului."
    3. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
    "Art. 21. - (1) Aparatul propriu de lucru al primului-ministru este alcătuit din:
    a) cabinetul primului-ministru;
    b) corpul secretarilor de stat şi consilierilor de stat ai primului-ministru;
    c) registratura primului-ministru.
    (2) Atribuţiile aparatului propriu de lucru al primului-ministru se stabilesc prin decizie a primului-ministru.
    (3) Personalului prevăzut la alin. (1) nu i se aplică prevederile legii privind Statutul funcţionarului public."
    4. La articolul 22, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
    "(4) Guvernul aprobă proiectul bugetului propriu, care se include în bugetul de stat. Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului. Secretariatul General al Guvernului are drept de iniţiativă legislativă pe domeniile aflate sub incidenţa atribuţiilor sale şi ale autorităţilor şi instituţiilor publice aflate în subordinea sa ori a Guvernului."


    Articolul II

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 23 aprilie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 99/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
    "a) aparatul propriu de lucru al primului-ministru, structură fără personalitate juridică, în subordinea directă a primului-ministru, finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului; în cadrul aparatului propriu de lucru al primului-ministru îşi desfăşoară activitatea unul sau mai mulţi secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru;
    b) Secretariatul General al Guvernului, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea primului-ministru, condusă de un secretar general cu rang de ministru, ajutat de un secretar general adjunct cu rang de secretar de stat, precum şi, după caz, de unul sau mai mulţi secretari de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru; secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului;".
    2. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Normele privind funcţionarea aparatului propriu de lucru al primului-ministru şi a aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile acestora, se stabilesc prin decizie a primului-ministru; normele privind funcţionarea aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, inclusiv atribuţiile acestuia, se stabilesc la propunerea viceprim-ministrului."
    3. La articolul 2, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Primul-ministru, printr-un consilier de stat, coordonează activitatea următoarelor entităţi:
    a) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului; preşedintele agenţiei are calitatea de ordonator principal de credite;
    b) Inspectoratul de Stat în Construcţii, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii; inspectorul general de stat are calitate asimilată celei de ordonator principal de credite bugetare în ceea ce priveşte actele de gestiune;
    c) Agenţia Română pentru Investiţii Străine, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
    d) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
    e) Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii;
    f) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat; preşedintele oficiului are calitatea de ordonator principal de credite;
    g) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată integral din venituri proprii;
    h) Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
    i) Agenţia Naţională Anti-Doping, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
    j) Agenţia pentru Strategii Guvernamentale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
    k) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."


    Articolul III

    Articolul 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administraţia publică centrală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 1. - În sensul prezentei ordonanţe, prin demnitar din administraţia publică centrală, denumit în continuare demnitar, se înţelege: primul-ministru, viceprim-ministrul, ministrul de stat, ministrul, ministrul delegat, secretarul general al Guvernului, secretarul general adjunct al Guvernului, secretarul de stat şi asimilatul acestuia din cadrul aparatului propriu de lucru al primului-ministru, din cadrul aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrului, Secretariatului General al Guvernului, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi din cadrul ministerelor, precum şi conducătorul organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat."


    Articolul IV

    Alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 255/2001, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului."


    Articolul V

    Articolul 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, aprobată prin Legea nr. 98/2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului."
    2. După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Direcţiile, serviciile, birourile şi compartimentele din structura Secretariatului General al Guvernului deservesc şi aparatul propriu de lucru al primului-ministru."


    Articolul VI

    Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă teza finală a alineatului (13) al articolului VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 11 februarie 2009.


    Articolul VII

    Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Cancelaria Primului-Ministru, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, se desfiinţează.


    Articolul VIII

    (1) Personalul Cancelariei Primului-Ministru, în limita atribuţiilor transferate, se preia, potrivit pregătirii profesionale, în cadrul Secretariatului General al Guvernului şi aparatului propriu de lucru al primului-ministru, care preiau atribuţii corespunzătoare celor din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, în limita numărului de posturi aprobat pentru acestea.
    (2) Pentru personalul Cancelariei Primului-Ministru care nu se încadrează în prevederile alin. (1) se aplică dispoziţiile legale în materia încetării raporturilor de muncă, respectiv de serviciu.


    Articolul IX

    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, deciziile primului-ministru se contrasemnează de conducătorul Secretariatului General al Guvernului.
    (2) Secretariatul General al Guvernului asigură, la nivelul aparatului de lucru al Guvernului, organizarea sistemului pentru protecţia informaţiilor clasificate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 353/2002 pentru aprobarea Normelor privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, cu modificările ulterioare.
    (3) Gestionarea şi întreţinerea sistemului informatic al instituţiilor şi structurilor care funcţionează în sediul Guvernului, precum şi al altor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului se asigură de Secretariatul General al Guvernului.
    (4) Atribuţiile referitoare la asigurarea legăturii Guvernului cu autorităţile administraţiei publice centrale cu privire la situaţiile de urgenţă şi evenimentele deosebite care trebuie cunoscute la nivel guvernamental se asigură de Secretariatul General al Guvernului.
    (5) Atribuţiile referitoare la monitorizarea, evaluarea şi derularea proiectelor şi programelor cu finanţare internaţională sau cu finanţare de la bugetul de stat se preiau şi se exercită de Secretariatul General al Guvernului.
    (6) Secretariatul General al Guvernului asigură activităţile referitoare la relaţiile internaţionale, înalţi reprezentanţi şi protocol.
    (7) Pentru asigurarea şi coordonarea producerii integrate şi unitare a mesajului public guvernamental şi coordonarea răspândirii informaţiilor publice prin toate mijloacele de comunicare, în cadrul Secretariatului General al Guvernului funcţionează Departamentul de comunicare şi al purtătorului de cuvânt al Guvernului, condus de un secretar de stat, numit, respectiv eliberat din funcţie prin decizie a primului-ministru.
    (8) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin decizie a primului-ministru se aprobă structura organizatorică şi numărul de posturi ale fiecărei structuri din aparatul de lucru al Guvernului.


    Articolul X

    (1) Secretariatul General al Guvernului preia, pe bază de protocol de predare-primire, activul şi pasivul, patrimoniul, arhiva, litigiile în curs, programele, proiectele şi contractele aflate în derulare, dotările şi creditele bugetare aferente activităţii fostei Cancelarii a Primului-Ministru.
    (2) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă în bugetul Secretariatului General al Guvernului şi în anexele la acesta modificările ce decurg din aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi modificările ulterioare intervenite în structura de personal a aparatului de lucru al Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului.


    Articolul XI

    Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în cuprinsul actelor normative în vigoare, denumirea "Cancelaria Primului-Ministru" se înlocuieşte în mod corespunzător cu denumirea "aparatul propriu de lucru al primului-ministru" sau, după caz, cu denumirea "Secretariatul General al Guvernului", iar titulatura "şeful Cancelariei Primului-Ministru" cu titulatura "secretarul general al Guvernului".
    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC
    Contrasemnează:
    ---------------
    Viceprim-ministru,
    ministrul administraţiei şi internelor,
    Dan Nica
    Secretarul general al Guvernului,
    Daniela Nicoleta Andreescu
    Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
    Cătălin Ovidiu Baba
    Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
    Marian Sârbu
    Ministrul finanţelor publice,
    Gheorghe Pogea
    Bucureşti, 4 martie 2009.
    Nr. 17.
    ----------