HOTĂRÎRE nr. 130 din 25 februarie 1991
privind înfiinţarea Regiei autonome a loteriilor şi pronosticurilor sportive din România Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 57 din 21 martie 1991
Guvernul României hotărăşte:
Articolul 1
Se înfiinţează Regia autonomă a loteriilor şi pronosticurilor sportive din România, denumita pe scurt Regia autonomă "Loto-Pronosport", cu sediul în Bucureşti, calea Victoriei nr. 9, sectorul 3.
Regia autonomă "Loto-Pronosport" se constituie prin preluarea activului şi pasivului de la Administraţia autonomă a loteriilor şi pronosticurilor sportive, care se desfiinţează.
Articolul 2
Obiectul de activitate al Regiei autonome, "Loto-Pronosport" este:
- elaborează, organizează şi administrează pe întreg teritoriul tarii jocurile loteristice de pronosticuri sportive şi alte activităţi similare (tombole, bingo, jocuri mecanice sau electronice cu cistiguri, precum şi pariuri publice), cu taxa de participare în lei sau în devize convertibile;
- concesioneaza organizarea de către alte unităţi a unor sisteme loteristice, tombole, pronosticuri sportive sau altor sisteme de joc, în condiţiile stabilite prin normele în vigoare.
Articolul 3
Regia autonomă "Loto-Pronosport" va funcţiona în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 1.
Articolul 4
Regia autonomă "Loto-Pronosport" are în structura sa subunitatile prevăzute în anexa nr. 2.
Articolul 5
Conducerea Regiei autonome "Loto-Pronosport" se asigura prin consiliul de administraţie.
Preşedintele consiliului de administraţie este directorul general al Regiei autonome "Loto-Pronosport", care se numeşte prin ordin al ministrului finanţelor.
Articolul 6
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre.
Articolul 7
Pe data prezentei se abroga Hotărîrea Guvernului 454/1990.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
Anexa 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Regiei autonome a loteriilor şi pronosticurilor sportive din România
Capitolul 1 Prevederi generale
Articolul 1
Denumirea regiei este: Regia autonomă a loteriilor şi pronosticurilor sportive din România, pe scurt Regia autonomă "Loto-Pronosport", înfiinţată prin Hotărîrea Guvernului României nr. 130/1991.
Articolul 2
Regia autonomă "Loto-Pronosport" este persoana juridică şi funcţionează pe bază de gestiune economică, avînd autonomie financiară, şi îşi desfăşoară activitatea pe baza prezentului regulament.
Articolul 3
Sediul principal al regiei este: Bucureşti, Calea Victoriei nr. 9, sectorul 3.
Capitolul 2 Scopul şi obiectul de activitate al regiei autonome
Articolul 4
Scopul activităţii îl constituie atragerea unei părţi din disponibilităţile băneşti ale populaţiei, pe baza liberului consimtamint şi a cointeresarii acesteia, în vederea creării fondurilor necesare finanţării unor obiective de interes public şi al obţinerii de cistiguri individuale în numerar, obiecte, excursii.
Obiectul activităţii Regiei autonome "Loto-Pronosport" îl constituie elaborarea, organizarea şi administrarea, pe întreg teritoriul tarii, a oricăror forme de loterii şi pronosticuri sportive şi alte activităţi similare (tombole, bingo , jocuri mecanice şi electronice cu cistiguri, precum şi pariuri publice), cu taxa de participare în lei sau în devize convertibile. Sînt considerate loterii, pronosticuri sportive şi activităţi similare toate metodele de atribuire a unor cistiguri în funcţie de anumite evenimente aleatorii, indiferent de denumirea şi de preţul taxei de participare.
De asemenea, Regia autonomă "Loto-Pronosport" concesioneaza angajarea de către alte unităţi a unor sisteme loteristice, tombole, pronosticuri sportive sau a altor sisteme de joc, în condiţiile stabilite prin normele în vigoare, şi poate să se asocieze cu unităţi sau firme, din ţara sau străine, persoane juridice sau fizice pentru lansarea, organizarea sau dezvoltarea în comun a unor sisteme de joc loteristice necunoscute sau mai puţin practicate în România, prin înfiinţarea de societăţi, conform dispoziţiilor legale din ţara noastră.
Articolul 5
Atribuţiile regiei autonome sînt:
a) elaborează sistemele de loterie, pronosticuri sportive şi alte activităţi similare, precum şi regulamentele de organizare şi administrare ale acestora; ...
b) organizează vînzarea la aceste sisteme, atît prin reţeaua proprie, cît şi prin alte unităţi, pe bază de convenţii şi contracte, urmărind modul de îndeplinire a acestora; ...
c) organizează şi efectuează operaţiunile de plată a cistigurilor la sistemele respective; ...
d) efectuează vărsăminte, potrivit legii, aferente impozitului asupra profitului net; ...
e) participa la organizaţiile internaţionale cu caracter profesional, luînd parte la congresele, conferinţele şi întreaga activitate a acestora; colaborează cu unităţile similare din străinătate în probleme specifice activităţii de loterie şi pronosticuri sportive; ...
f) înfiinţează în ţara şi străinătate, inclusiv prin noi societăţi, cu aprobarea organelor în drept, diferite sisteme de loterie, pronosticuri sportive sau alte activităţi similare, cu taxa de participare în lei sau în valută convertibilă; ...
g) editează publicaţii şi lucrări în legătură cu activitatea specifică; ...
h) organizează schimburi de experienta şi de specialişti cu unităţile similare în străinătate; ...
i) asigura trecerea spre automatizare a operaţiunilor tehnice specifice. ...
Articolul 6
Valoarea totală a cistigurilor atribuite de regie nu poate fi inferioară următoarelor procente din încasările respective:
- 40% la concursurile de pronosticuri sportive şi loterii (tombole, bingo şi altele similare);
- 70% la jocurile mecanice sau electronice, precum şi alte forme de jocuri de noroc organizate. Pentru jocurile la care cîştigurile se atribuie în funcţie de miza achitată, procentul menţionat se va raporta la probabilitatea matematica de cistig.
Pentru fiecare sistem de joc, cota fondului de cistiguri va fi stabilită de regie prin regulamentele de organizare şi administrare ale respectivelor sisteme de joc, care se dau publicităţii.
Cistigurile atribuite la sistemele de joc organizate de regie vor avea valori unitare variabile, neplafonate, sau valorile unitare fixe stabilite prin regulamentele de organizare şi administrare ale respectivelor sisteme de joc, care vor prevedea şi felul diferitelor cistiguri constind din numerar, autoturisme, diferite obiecte, excursii în ţara şi în străinătate.
Capitolul 3 Patrimoniul
Articolul 7
Regia autonomă "Loto-Pronosport" are un patrimoniu de 1.983.364.927,43 lei, conform bilanţului contabil întocmit la 30 septembrie 1990.
Articolul 8
Regia autonomă "Loto-Pronosport" este proprietara bunurilor din patrimoniul sau, inclusiv a imobilului în care îşi are sediul.
În exercitarea dreptului de proprietate, regia autonomă poseda, foloseşte şi dispune în mod autonom de bunurile pe care le are în patrimoniu sau le culege fructele - după caz -, în vederea realizării scopului pentru care au fost constituie.
Capitolul 4 Structura regiei autonome
Articolul 9
Regia autonomă "Loto-Pronosport" are în structura sa subunitati teritoriale, precum şi alte subunitati specifice activităţii loteristice.
Aceste subunitati îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentelor de organizare şi funcţionare, aprobate de consiliul de administraţie.
Articolul 10
Structura organizatorică şi funcţională a Regiei autonome "Loto-Pronosport", precum şi numărul de personal, inclusiv pentru subunitatile din structura, se stabilesc de consiliul de administraţie al regiei autonome.
Articolul 11
Personalul regiei autonome, inclusiv conducerea subunitatilor din structura, este angajat de directorul general, iar personalul subunitatilor, de către conducerea acestora.
Articolul 12
Salarizarea personalului din cadrul regiei autonome şi din subunitati ale acesteia se stabileşte potrivit legii.
Capitolul 5 Organe de conducere
Articolul 13
Conducerea Regiei autonome "Loto-Pronosport" se asigura prin:
- consiliul de administraţie;
- directorul general al regiei.
Articolul 14
Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului finanţelor şi este compus din 15 persoane.
Din consiliul de administraţie al Regiei autonome "Loto-Pronosport" fac parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanţelor, un reprezentant al Ministerului de Interne şi un reprezentant al Ministerului Tineretului şi Sportului.
Ceilalţi membri vor fi numiţi dintre economistii, juristii şi tehnicienii specializaţi în domeniul de activitate al regiei.
Articolul 15
Consiliul de administraţie al Regiei autonome "Loto-Pronosport" îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare.
Articolul 16
Atribuţiile Consiliului de Administraţie al Regie autonome "Loto-Pronosport" sînt următoarele:
- aproba structura organizatorică şi funcţională a regiei;
- aproba politica de dezvoltare şi de introducere de noi tehnologii;
- hotărăşte asocierea, în condiţiile legii, cu societăţi comerciale sau alte regii, cu persoane juridice sau fizice, române sau străine, pentru realizarea în comun de activităţi productive şi de comercializare, precum şi alte activităţi loteristice;
- aproba formele de participare la sistemele de joc organizate;
- examinează şi aproba bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul şi contul de profit şi pierderi;
- aproba utilizarea fondului valutar;
- hotărăşte în toate problemele privind activitatea regiei, cu excepţia celor date în competenţa altor organe, potrivit legii.
Articolul 17
Activitate curenta a Regiei autonome "Loto-Pronosport" este condusă de un director general, care este şi preşedintele consiliului de administraţie.
Articolul 18
Consiliul de administraţie al Regiei autonome "Loto-Pronosport" se întruneşte în şedinţe ordinare o dată pe luna şi, la cererea preşedintelui sau a 1/3 din membri, ori de cîte ori este nevoie.
Articolul 19
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare; activitatea acestora va fi compensata material conform înţelegerii, pe bază de contract.
Articolul 20
Consiliul de administraţie, în prima luna a fiecărui an, prezintă Ministerului Finanţelor un raport asupra activităţii regiei în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
Capitolul 6 Bugetul de venituri şi cheltuieli
Articolul 21
Regia autonomă "Loto-Pronosport" întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se aproba de Ministerul Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Articolul 22
Regia autonomă "Loto-Pronosport" va dispune, începînd cu anul 1991, de următoarele fonduri: un fond statutar de 500 mil. lei care se constituie din profit; un fond de rezerva de maximum 250 mil. lei,în limita a 10% din profitul net anual, pentru acoperirea eventualelor riscuri rezultate din activitatea specifică.
De asemenea, va constitui şi alte fonduri necesare, din care va finanta investiţiile şi alte acţiuni ce urmează a fi realizate potrivit obiectului sau de activitate.
Articolul 23
Exerciţiul economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se sfirseste la 31 decembrie ale fiecărui an.
Capitolul 7 Relaţiile regiei
Articolul 24
Relaţiile comerciale cu alte regii autonome şi societăţi comerciale se vor desfăşura pe baze contractuale.
Articolul 25
Regia va practica în raporturile cu terţii preţuri şi tarife ce se vor stabili de consiliul de administraţie prin contract.
Articolul 26
Regia autonomă poate încheia contracte de vînzare, executare de lucrări sau prestări de servicii cu întreprinzători români sau străini, în condiţiile legii.
Articolul 27
Regia autonomă "Loto-Pronosport" se poate asocia cu societăţi comerciale pentru realizarea în comun de activităţi specifice, precum şi cu terţe persoane juridice sau fizice, române sau străine, în vederea creării de noi societăţi comerciale în acelaşi scop.
De asemenea, regia poate concesiona altor unităţi, pe bază de contracte, drepturi de vînzare a formularelor de participare la sistemele de joc organizate (bilete, buletine, lozuri, programe şi altele similare).
Articolul 28
Prezentul regulament se completează cu dispoziţiile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, precum şi cu celelalte reglementări în vigoare.
Anexa 2
LISTA
cu subunitatile din structura Regiei autonome a loteriilor şi pronosticurilor sportive din România
1. Sucursala judeteana Alba
2. Sucursala judeteana Arad
3. Sucursala judeteana Arges
4. Sucursala judeteana Bacau
5. Sucursala judeteana Bihor
6. Sucursala judeteana Bistrita-Nasaud
7. Sucursala judeteana Botosani
8. Sucursala judeteana Braşov
9. Sucursala judeteana Brăila
10. Sucursala judeteana Buzau
11. Sucursala judeteana Caraş-Severin
12. Sucursala judeteana Calarasi
13. Sucursala judeteana Cluj
14. Sucursala judeteana Constanta
15. Sucursala judeteana Covasna
16. Sucursala judeteana Dîmboviţa
17. Sucursala judeteana Dolj
18. Sucursala judeteana Galaţi
19. Sucursala judeteana Giurgiu
20. Sucursala judeteana Gorj
21. Sucursala judeteana Harghita
22. Sucursala judeteana Hunedoara
23. Sucursala judeteana Ialomita
24. Sucursala judeteana Iaşi
25. Sucursala judeteana Maramures
26. Sucursala judeteana Mehedinti
27. Sucursala judeteana Mures
28. Sucursala judeteana Neamt
29. Sucursala judeteana Olt
30. Sucursala judeteana Prahova
31. Sucursala judeteana Satu Mare
32. Sucursala judeteana Salaj
33. Sucursala judeteana Sibiu
34. Sucursala judeteana Suceava
35. Sucursala judeteana Teleorman
36. Sucursala judeteana Timiş
37. Sucursala judeteana Tulcea
38. Sucursala judeteana Vaslui
39. Sucursala judeteana Vilcea
40. Sucursala judeteana Vrancea
41. Sucursala municipiului Bucureşti
42. Unitatea poligrafica (pentru confecţionarea şi ambalarea lozurilor în plic, tipărirea biletelor, buletinelor, formularisticii specifice şi a materialelor publicitare necesare bunei desfăşurări a activităţii
Loto-Pronosport)
43. Centrul de calcul
NOTĂ:
Consiliul de administraţie al Regiei autonome " Loto-Pronosport " va stabili, denumirea, numărul, obiectul de activitate, structura organizatorică şi funcţională a subunitatilor din structura sa, conform prevederilor legale în vigoare, în funcţie de necesităţile activităţii.
-----------------