REGULAMENT din 20 martie 2024de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și pentru alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024EMITENT | BIROUL ELECTORAL CENTRAL |
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 25 martie 2024
Notă ...
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1 din 20 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 25 martie 2024.
Articolul 1
(1) Birourile electorale sunt alcătuite numai din cetățeni cu drept de vot.(2) Candidații în alegeri, soțul, soția, rudele sau afinii până la gradul III inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale. După rămânerea definitivă a candidaturilor, persoanele aflate în această situație de incompatibilitate sunt înlocuite de îndată din calitatea de membru în biroul electoral, la solicitarea celor care le-au propus.(3) În îndeplinirea atribuțiilor ce le revin birourilor electorale, membrii acestora exercită o funcție ce implică autoritatea de stat. Exercitarea corectă și imparțială a acestei funcții este obligatorie. Nerespectarea acestei obligații atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.(4) Nimeni nu poate fi în același timp membru a două sau mai multe birouri electorale.(5) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii și completării birourilor electorale atestă calitatea de membru al biroului electoral.
Articolul 2
(1) Reprezentanții partidelor politice, ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, ai alianțelor politice sau electorale în birourile electorale nu pot primi și nu pot exercita alte însărcinări în afara celor prevăzute de Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare.(2) Pentru motive întemeiate, apreciate de la caz la caz, reprezentanții partidelor politice sau organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri în birourile electorale pot fi înlocuiți, la cererea celor care i-au propus, cu aprobarea biroului electoral ierarhic superior, până în preziua votării, iar în caz de deces, îmbolnăviri sau accidente, chiar și în ziua alegerilor, în condițiile prevăzute în acest sens de Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) Calitatea de membru al unui birou electoral încetează de drept în condițiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv ale art. 10 tezele I și II din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 3
(1) Birourile electorale lucrează în prezența majorității membrilor care le compun și iau decizii sau hotărâri, după caz, cu votul majorității membrilor prezenți. În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor.(2) Dispozițiile din prezentul regulament referitoare la membrii birourilor se aplică atât președinților, cât și locțiitorilor acestora.(3) În cazul în care membrul biroului electoral este chemat să participe la adoptarea unei decizii sau hotărâri care privește în mod direct sau indirect un candidat cu care are relații de rudenie de gradul IV, este obligat să informeze despre aceasta ceilalți membri ai biroului electoral și să nu ia parte la adoptarea hotărârii.
Articolul 4
(1) Ședințele birourilor electorale sunt conduse de către președinți.(2) În lipsa președintelui biroului electoral, atribuțiile acestuia sunt îndeplinite de către locțiitorul său.(3) Prezența la ședințe a membrilor birourilor electorale este obligatorie.(4) În cazuri justificate, președinții birourilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la ședințe, sub condiția asigurării respectării art. 3 alin. (1).(5) La ședințele birourilor electorale participă membrii birourilor electorale și personalul din aparatul tehnic auxiliar care asigură secretariatul ședințelor, precum și, cu aprobarea prealabilă a biroului electoral, reprezentanții altor instituții publice având atribuții, potrivit legii, în desfășurarea alegerilor.(6) Publicitatea deciziilor/hotărârilor adoptate și a măsurilor luate de birourile electorale se asigură în condițiile prevăzute de lege, inclusiv ale dispozițiilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal.
Articolul 5
(1) Convocarea membrilor birourilor electorale la ședințe se face telefonic, prin mesaj text sau prin e-mail, de regulă cu cel puțin 6 ore înainte, cu excepția situațiilor urgente, când se face de îndată, de către secretariatul biroului electoral, la dispoziția președintelui.(2) În convocarea membrilor birourilor electorale se precizează data, ora și locul de desfășurare a ședinței și se comunică proiectul ordinii de zi împreună cu materialele ce urmează a fi dezbătute.
Articolul 6
(1) Proiectul ordinii de zi a ședinței se propune de către președinte și se aprobă cu votul majorității membrilor biroului electoral prezenți.(2) Membrii biroului electoral pot face propuneri pentru completarea ordinii de zi sau pentru eliminarea unora dintre problemele înscrise în aceasta.(3) Propunerile de modificare a ordinii de zi se supun aprobării biroului electoral. Dacă acestea sunt aprobate, președintele este obligat să le supună dezbaterii.
Articolul 7
(1) Problemele înscrise pe ordinea de zi se supun dezbaterii biroului electoral în ordinea înscrierii.(2) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face doar cu aprobarea membrilor biroului electoral, la propunerea președintelui, locțiitorului sau a unuia dintre membri.
Articolul 8
(1) Membrii biroului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt și numai după acordarea acestuia de către președinte.(2) În luările de cuvânt, membrii biroului electoral au obligația de a se limita strict la problema pusă în discuție.(3) Președintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situația în care vorbitorul se abate de la subiectul în discuție. Dacă cel în cauză nu se supune, președintele poate suspenda ședința.(4) Membrii birourilor electorale trebuie să păstreze solemnitatea ședințelor.(5) La finalizarea dezbaterilor privind o problemă înscrisă pe ordinea de zi, președintele biroului electoral sintetizează soluțiile propuse și le supune votului membrilor biroului electoral.(6) Președintele biroului electoral asigură, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar, numărarea voturilor exprimate și consemnarea acestora în procesul-verbal de ședință.(7) În cadrul dezbaterilor biroului electoral, membrii acestuia pot solicita punctul de vedere al personalului tehnic auxiliar.
Articolul 9
(1) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, de Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, birourile electorale adoptă decizii și hotărâri și iau măsuri, potrivit competenței lor, cu votul majorității membrilor prezenți și cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (1).(2) Votul se exprimă deschis și poate fi „pentru“ sau „împotrivă“ și va fi consemnat ca atare în procesul-verbal de ședință.(3) În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor.(4) Deciziile și hotărârile se semnează de către președinte, de către locțiitorul acestuia și de către membrii care au participat la adoptarea lor.(5) Lipsa semnăturilor unor membri nu influențează valabilitatea hotărârii, deciziei sau măsurii, dacă aceasta a fost adoptată în condițiile art. 3 alin. (1).(6) Decizia și hotărârea sau măsura adoptată se motivează de către un reprezentant al majorității membrilor care a condus la adoptarea acesteia, numit prin dispoziție a președintelui, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar.(7) Deciziile, hotărârile și măsurile adoptate se aduc la cunoștința publică, sub semnătura președintelui biroului electoral, prin postare pe internet, prin orice alt mijloc de publicitate sau prin afișare la sediul propriu, conform prezentului regulament, fiind comunicate și părților interesate prin e-mail, fax sau poștă.
Articolul 10
(1) Birourile electorale sunt obligate să țină evidența tuturor întâmpinărilor, contestațiilor și a altor cereri privind procesul electoral, precum și a deciziilor și hotărârilor adoptate și a măsurilor dispuse.(2) După fiecare ședință, birourile electorale întocmesc un proces-verbal de ședință, care se semnează de către președinte (sau de către locțiitorul acestuia, în cazul în care a condus ședința biroului electoral) și de către persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului electoral și nu poate fi făcut public.(3) În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate:
a) membrii biroului electoral prezenți la ședință; ...
b) problemele înscrise pe ordinea de zi; ...
c) ordinea de zi aprobată de biroul electoral; ...
d) soluțiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi; ...
e) pe scurt, punctele de vedere reieșite din dezbaterile asupra punctelor înscrise pe ordinea de zi; ...
f) voturile exprimate; ...
g) hotărârea, decizia sau măsura adoptată pentru fiecare punct al ordinii de zi. ...
Articolul 11
Deciziile și hotărârile birourilor electorale prin care se soluționează întâmpinări, contestații și, după caz, plângeri trebuie să conțină în mod obligatoriu:
a) denumirea, numărul și adresa sediului biroului electoral, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon și/sau fax; ...
b) data ședinței; ...
c) datele de identificare ale contestatarului; ...
d) obiectul întâmpinării/contestației; ...
e) probele care au fost administrate; ...
f) susținerile tuturor părților interesate; ...
g) soluția dată și măsurile luate de biroul electoral, cu arătarea motivelor, de fapt și de drept; ...
h) calea de atac și termenul de exercitare a acesteia; ...
i) semnăturile membrilor biroului electoral, conform art. 9. ...
Articolul 12
(1) Pentru aplicarea prevederilor legale, precum și pentru soluționarea cererilor, întâmpinărilor și contestațiilor, Biroul Electoral Central adoptă decizii și hotărâri, după caz, care sunt obligatorii pentru toate autoritățile, instituțiile publice, birourile și oficiile electorale, organismele cu atribuții în materie electorală și competitorii electorali de la data aducerii la cunoștința publică.(2) Pentru interpretarea unitară a legii, Biroul Electoral Central adoptă hotărâri care sunt general obligatorii și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Hotărârile se semnează de președinte, de locțiitorul acestuia și de membrii care au participat la adoptarea lor. Lipsa semnăturilor unor membri nu influențează valabilitatea hotărârii, dacă aceasta a fost adoptată în condițiile art. 3 alin. (1).(4) Hotărârile și deciziile Biroului Electoral Central se aduc la cunoștința publică numai cu semnătura președintelui acestuia.(5) După fiecare ședință, Biroul Electoral Central emite un comunicat cu privire la hotărârile și deciziile adoptate, ce se transmite către mass-media și se publică pe site-ul propriu.
Articolul 13
(1) Programul de lucru cu publicul al Biroului Electoral Central, al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate și al birourilor electorale de circumscripție nu poate avea mai puțin de 8 ore, în fiecare zi a săptămânii, acesta trebuind să fie fixat între orele 9.00-17.00. Relația cu publicul și accesul la informațiile de interes public se asigură, de regulă, prin telefon și/sau alte mijloace electronice.(2) În zilele în care se împlinesc termene privind activități care țin de competența lor, birourile electorale își încheie programul de lucru cu publicul la ora 24.00.(3) În ziua votării și până la finalizarea procedurilor de numărare și de consemnare a rezultatelor votării, birourile electorale asigură permanența.
Articolul 14
Publicitatea actelor adoptate de Biroul Electoral Central se asigură prin intermediul paginii proprii de internet gestionate de Autoritatea Electorală Permanentă, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripție județeană și de biroul electoral de circumscripție a municipiului București se asigură prin intermediul paginilor de internet ale instituțiilor prefectului, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripție comunală, orășenească, municipală și de sector al municipiului București se asigură prin intermediul paginilor de internet ale autorităților administrației publice locale, iar publicitatea actelor adoptate de biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate se asigură prin intermediul paginii de internet a Ministerului Afacerilor Externe.
Articolul 15
(1) Biroul Electoral Central are un purtător de cuvânt din rândul membrilor săi sau din cadrul personalului tehnic auxiliar, desemnat prin votul majorității membrilor prezenți. În cazul în care purtătorul de cuvânt face parte din cadrul personalului tehnic auxiliar, acesta participă la ședințele Biroului Electoral Central.(2) Purtătorul de cuvânt este singura persoană abilitată să transmită punctul de vedere oficial al Biroului Electoral Central către mass-media.(3) În cazul în care se consideră necesară emiterea unui comunicat de presă, conținutul acestuia se aprobă de Biroul Electoral Central.
Articolul 16
(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare din țară nu pot funcționa cu mai puțin de 5 membri, dintre care unul este președintele.(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri, dintre care unul este președintele.(3) Locțiitorii și membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare efectuează, sub coordonarea președinților acestora, operațiunile necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor care revin birourilor electorale ale secțiilor de votare, conform legii.
Articolul 17
(1) Membrul biroului electoral al secției de votare are obligația de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele și funcția în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.(2) În relațiile cu ceilalți membri ai biroului electoral al secției de votare, precum și cu alegătorii și persoanele acreditate, fiecare membru al biroului electoral este obligat să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine și amabilitate, fiindu-i interzise manifestările indecente.
Articolul 18
Birourile electorale de circumscripție, biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate și birourile electorale ale secțiilor de votare își încetează activitatea la data stabilită prin decizie a Biroului Electoral Central, după predarea către birourile electorale ierarhic superioare a proceselor-verbale de consemnare și centralizare a rezultatelor votării pe care le-au întocmit, cu condiția confirmării lipsei oricăror erori sau neconcordanțe în acestea.
Articolul 19
Biroul Electoral Central își încetează activitatea în termen de 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului alegerilor, potrivit prevederilor legale.
Articolul 20
(1) Pe toată perioada exercitării atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și pentru alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, personalul tehnic auxiliar se subordonează birourilor electorale a căror activitate o sprijină.(2) Personalul tehnic auxiliar are obligația de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege.
Articolul 21
Personalul tehnic auxiliar are următoarele atribuții:
a) realizează lucrările de secretariat ale biroului electoral; ...
b) asigură primirea, înregistrarea și arhivarea documentelor, precum și secretariatul ședințelor biroului electoral; ...
c) asigură redactarea proceselor-verbale de ședință, deciziilor/hotărârilor și a oricăror alte acte emise de birourile electorale; ...
d) elaborează proiecte de decizii, hotărâri și puncte de vedere la solicitarea biroului electoral; ...
e) asigură relația cu publicul a biroului, precum și accesul la informațiile de interes public, conform legislației aplicabile; ...
f) efectuează operațiunile materiale privind centralizarea candidaturilor și a rezultatelor alegerilor, precum și operațiunile materiale de predare-primire și arhivare a materialelor electorale; ...
g) întocmește listele de prezență și le supune aprobării președintelui biroului electoral; ...
h) îndeplinește orice alte sarcini dispuse de birourile electorale, necesare îndeplinirii atribuțiilor acestora. ...
-------