ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 22 martie 2011
    În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română - ASFR" la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române - AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,
    ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin:

    Articolul I

    Regulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 122, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
    "Art. 122. - (1) Pentru stabilirea priorității în circulație, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:
    - peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulație pentru restabilirea circulației trenurilor;
    - în ordinea rangului:
    a) rangul I - trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang;
    b) rangul II - trenuri intercity;
    c) rangul III - trenuri interregio;
    d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte;
    e) rangul V - trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile și/sau al vietăților, trenuri de mesagerie, containere și coletărie;
    f) rangul VI - trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marșrute, trenuri cu vagoane goale;
    g) rangul VII - trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secție (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."
    2. La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3. Anexa 8 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.


    Articolul II

    Definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.


    Articolul III

    Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.


    Articolul IV

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.

    Ministrul transporturilor
    și infrastructurii,
    Anca Daniela Boagiu

    București, 3 martie 2011.
    Nr. 153.

    Anexa nr. 1

    (Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)
    Culori și simboluri folosite pentru trasarea
    trenurilor pe graficul de circulație

    Felul trenului




    Rangul




    Trasa trenului

    culoare


    mod de
    reprezentare
    grafică

    Trenuri peste orice rang și de
    rangul I


    Trenuri peste
    orice rang și de
    rangul I

    Roșu



    Linie
    întreruptă
    cu semnul
    "X"

    Trenuri intercity și trenuri
    interregio

    II și III

    Roșu

    Linie
    continuă

    Trenuri regio și trenuri mixte

    IV

    Albastru

    Linie
    continuă

    Trenuri internaționale de marfă,
    trenuri de marfă cu afectări
    speciale (mărfuri perisabile,
    vietăți, containere, trafic
    intermodal)

    V




    Verde




    Linie
    continuă



    Trenuri de marfă interregionale
    sau regionale (altele decât cele
    locale de marfă), trenuri navete,
    trenuri cu vagoane goale

    VI



    Negru



    Linie
    continuă


    Trenuri locale de marfă, trenuri
    convoaie de manevră, trenuri de
    serviciu, locomotive izolate, UAM

    VII



    Verde



    Linie
    întreruptă
    cu semnul
    "X"

    NOTE:1. Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.2. Locomotivele de multiplă tracțiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcție de poziția în tren.3. Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:
    - un cerc plin roșu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;
    - literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepționale.
    4. Alte notații:
    - numărul dispoziției operatorului de circulație se va înscrie pe grafic într-un cerc;
    - linia de circulație din stație ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roșie.


    Anexa nr. 2

    Definirea categoriilor de trenuri de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători care vor face obiectul contractelor de obligație de serviciu public (OSP)
    I. Trenurile intercity
    a) Intercity (IC)
    Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity (IC) este:

    Denumirea serviciului

    Nivelul serviciului

    Caracterul serviciului - obligatoriu

    cls. I

    cls. II

    Servicii pentru planificarea călătoriei

    Regim de rezervare a locului

    X

    X

    Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație

    X

    X

    Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități

    X*

    X*

    Sistem de informare pentru călători

    X

    X

    Vânzare de bilete online

    X

    X

    Servicii la bordul trenului

    Spații speciale pentru bagaj voluminos

    X

    X

    Climatizare

    X

    X

    Prize 230 V/50 Hz

    X

    X

    Conexiune internet

    X

    X

    Toalete ecologice

    X

    X

    Servicii de alimentație publică

    X

    X

    Supraveghere video

    X

    X

    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării

    X

    X

    Asistență și informare din partea personalului de tren

    X

    X

    Transportul bicicletelor

    X**

    Servicii în stații

    Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații

    X

    X

    Informații în stații

    X

    X

    Automate de vânzări de bilete

    X

    X

    Plată electronică

    X

    X

    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar

    X

    X

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

    b) Intercity night (IC-N)
    Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și au parcurs de noapte.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity night (IC-N) este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiRegim de rezervare a loculuiXXXX
    Permite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXXXX
    Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilitățiX*X*X*X*
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX
    Vânzare de bilete onlineXXXX
    Servicii la bordul trenuluiSpații speciale pentru bagaj voluminosXXXX
    ClimatizareXXXX
    Prize 230 V/50 HzXXXX
    Conexiune internet XXXX
    Toalete ecologiceXXXX
    Servicii de alimentație publicăXXXX
    Supraveghere videoXXXX
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiXXXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXXXX
    Transportul bicicletelor
    X**

    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spațiiXXXX
    Informații în stațiiXXXX
    Automate de vânzări de bileteXXXX
    Plată electronicăXXXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviarXXXX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.
    II. Trenurile interregio
    a) Interregio (IR)
    Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a - Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.
    Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.
    În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio (IR) este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiRegim de rezervare a loculuiXX
    Permite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXX
    Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilitățiX*X*
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete onlineXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX
    SonorizareXX
    Prize 230 V/50 HzXX
    Toalete ecologiceX*X*
    Supraveghere videoX*X*
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX
    Transportul bicicletelor
    X**
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spațiiXX
    Informații în stațiiXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviarXX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

    b) Interregio night (IR-N)
    Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a - Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.
    Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.
    În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio night (IR-N) este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiRegim de rezervare a loculuiXXXX
    Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație XXXX
    Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X*X*X*X*
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX
    Vânzare de bilete onlineXXXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX*X*X*
    SonorizareXX*X*X*
    Prize 230 V/50 Hz XX*X*X*
    Toalete ecologiceXX*X*X*
    Servicii de alimentație publicăXXXX
    Supraveghere videoX*X*X*X*
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiXXXX
    Asistență și informare din partea personalului de tren XXXX
    Transportul bicicletelor
    X**

    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații XXXX
    Informații în stațiiXXXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviarXXXX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.
    III. Trenuri regio (R)
    a) Regio Expres (R-E)
    Asigură legătura între localitățile aflate pe o distanță de circulație de maximum 230 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.
    Are opriri în stații de cale ferată care deservesc localități cu un număr  2.500 de locuitori împreună cu zonele limitrofe, asigurând nevoia de mobilitate din zona respectivă.
    Asigură legăturile la/de la trenurile interregio.
    Viteza medie comercială este în principiu de minimum 40 km/h.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio expres R-E este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiFacilități pentru transportul persoanelor cu dizabilitățiX*X*
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete onlineXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX*
    SonorizareXX
    Prize 230 V/50 HzXX
    Toalete ecologiceX*X*
    Supraveghere videoX*X*
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiXX
    Asistență și informare din partea personalului de tren XX
    Transportul bicicletelor
    X**
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spațiiXX
    Informații în stațiiXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviarXX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

    b) Regio (R)
    Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 200 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.
    Are opriri în toate stațiile, haltele și punctele de oprire de-a lungul rutei, dacă peroanele sunt amenajate cu respectarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate (STI).
    Trenurile regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.
    Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiFacilități pentru transportul persoanelor cu dizabilitățiX*X*
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete onlineXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareX*X*
    SonorizareX*X*
    Prize 230 V/50 HzX*X*
    Toalete ecologiceX*X*
    Supraveghere videoX*X*
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiX*X*
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX
    Transportul bicicletelor
    X**
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spațiiXX
    Informații în stațiiXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviarXX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

    c) Regio metropolitan (R-M)
    Asigură transportul în jurul marilor orașe, pentru traficul suburban (de navetiști), satisface nevoile de transport ale unui centru urban sau ale unei conurbații și ale zonelor din proximitate/limitrofe, distanța maximă de circulație fiind de 40 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.
    Viteza medie comercială este în principiu de minimum 30 km/h.
    Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.
    Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio metropolitan R-M este:
    Denumirea serviciuluiNivelul serviciuluiCaracterul serviciului - obligatoriu
    cls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiFacilități pentru transportul persoanelor cu dizabilitățiX*X*
    Sistem de informare pentru călători XX
    Vânzare de bilete online XX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizare X*X*
    Sonorizare X*X*
    Prize 230 V/50 Hz X*X*
    Toalete ecologice X*X*
    Supraveghere videoX*X*
    Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționăriiX*X*
    Asistență și informare din partea personalului de tren XX
    Transportul bicicletelor
    X**
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spațiiXX
    Informații în stațiiXX
    Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar XX

    *) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.
    **) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

    (la 18-02-2022, Anexa nr. 2 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 februarie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 164 din 18 februarie 2022 )

    -----