LEGE nr. 178 din 17 mai 2004
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar
EMITENT
  • PARLAMENTUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 489 din 1 iunie 2004



    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

    Articolul I

    Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
    "(2) Fondul se constituie ca persoană juridică de drept public. Organizarea şi funcţionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, cu avizul consultativ al Asociaţiei Române a Băncilor."
    2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Scopul Fondului este:
    a) garantarea depozitelor constituite la instituţiile de credit autorizate în condiţiile legii şi efectuarea plăţilor sub forma compensaţiilor către persoane fizice, persoane juridice ori entităţi fără personalitate juridică, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în prezenta ordonanţă;
    b) desfăşurarea activităţii, în cazul desemnării sale ca administrator special ori ca lichidator al instituţiilor de credit; modul de desemnare şi activitatea Fondului în astfel de calităţi sunt cele stabilite de lege.
    (2) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
    a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobânda datorată, aflate într-un cont bancar de orice tip, inclusiv cont comun, ori din situaţii tranzitorii provenind din operaţiuni bancare şi pe care o instituţie de credit îl datorează titularului de cont, în conformitate cu condiţiile legale şi contractuale aplicabile, precum şi orice datorie a instituţiei de credit evidenţiată printr-un certificat emis de aceasta, cu excepţia obligaţiunilor cumpărate de organismele de plasament colectiv. În scopul calculării soldului creditor, se aplică regulile şi reglementările privind compensarea conform condiţiilor legale şi contractuale aplicabile unui depozit;
    b) depozit garantat - depozitul a cărui restituire este garantată până la concurenţa plafonului de garantare;
    c) depozit negarantat - depozitul a cărui restituire nu este garantată de Fond - depozit exclus - şi care se recuperează din averea instituţiei de credit declarate în stare de faliment în procesul lichidării, în conformitate cu dispoziţiile legale;
    d) depozit indisponibil - depozitul datorat şi plătibil, care nu a fost onorat de o instituţie de credit până la data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit;
    e) data indisponibilizării depozitelor - data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit debitoare;
    f) compensaţie - suma depozitului garantat care, în cazul indisponibilităţii sale, se plăteşte de către Fond deponentului garantat, până la concurenţa obligaţiei totale a unei instituţii de credit faţă de deponentul garantat, dar nu mai mult de limita maximă a plafonului de garantare, indiferent de moneda, numărul sau mărimea depozitelor garantate, deschise la o instituţie de credit;
    g) deponent garantat - titularul depozitului garantat;
    h) plafon de garantare - nivelul maxim al garantării per deponent, stabilit conform legii;
    i) baza de calcul a contribuţiei - soldul total în lei, reprezentând depozitele garantate, în lei şi în valută convertibilă, aflate în evidenţa băncilor, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale băncilor, persoane juridice străine, a reţelelor organizaţiilor cooperatiste de credit, respectiv a caselor centrale ale cooperativelor de credit şi ale cooperativelor de credit afiliate acestora, a altor instituţii de credit.
    Soldul total în lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecărui an. Echivalentul în lei al depozitelor în valută se calculează prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naţională a României pentru această dată;
    j) contribuţie - suma nerambursabilă datorată Fondului, conform legii, de către instituţiile de credit autorizate să atragă depozite, care se calculează prin aplicarea unei cote procentuale asupra bazei de calcul definite la lit. i), stabilită pentru anul precedent plăţii contribuţiei;
    k) cont comun - contul deschis în numele a două sau mai multor persoane ori contul asupra căruia două sau mai multe persoane au drept de operare, drept ce poate fi exercitat sub semnătura a cel puţin uneia dintre aceste persoane;
    l) instituţia de credit, sucursala, statul membru au înţelesul prevăzut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare."
    3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
    "Art. 3. - (1) Toate instituţiile de credit autorizate de către autoritatea competentă română să primească depozite de la public, inclusiv sucursalele acestora cu sediul în străinătate, sunt obligate să participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7. Excepţie fac instituţiile de credit pentru care există garanţia statului pentru depozitele atrase.
    (2) Sucursalele din România ale instituţiilor de credit având sediul în state membre ale Uniunii Europene vor înceta să participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, începând cu data aderării României la Uniunea Europeană. Participarea poate continua, la cerere, numai în cazul în care respectiva sucursală participă la o schemă de garantare în ţara de origine, membră a Uniunii Europene, care asigură un nivel de garantare inferior celui prevăzut de prezenta ordonanţă; participarea va fi numai pentru diferenţa de garanţie pentru cele două niveluri.
    (3) Sucursalele din străinătate ale instituţiilor de credit cu sediul în România, începând cu data aderării României la Uniunea Europeană, pot participa, la cerere, pentru diferenţa de garanţie, la schema de garantare a depozitelor din statul unde îşi desfăşoară activitatea, în cazul în care Fondul asigură un nivel de garantare inferior celui din statul în care operează sucursala."
    4. Alineatul (2) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
    "(2) Lista depozitelor negarantate este prevăzută în anexa care face parte integrantă din legea de aprobare a prezentei ordonanţe."
    5. După alineatul (2) al articolului 4 se introduc alineatele (3)-(6) cu următorul cuprins:
    "(3) La deschiderea conturilor, titularii de conturi vor declara, pe propria răspundere, încadrarea sau nu în categoria de clienţi ale căror depozite sunt garantate sau nu, conform legii.
    (4) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenţa instituţiilor de credit, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor depune la ghişeul instituţiei de credit unde au deschis contul declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (3).
    (5) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenţa instituţiilor de credit şi la care, ulterior depunerii declaraţiei pe propria răspundere, au apărut modificări ce au condus la schimbarea încadrării iniţiale, au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la modificare, să prezinte instituţiei de credit o nouă declaraţie în care să menţioneze noua încadrare.
    (6) Instituţiile de credit vor lua măsurile necesare pentru ţinerea evidenţei declaraţiilor şi încadrarea în termenele prevăzute pentru depunerea acestora."
    6. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 5 vor avea următorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) În cazul în care pentru o instituţie de credit s-a deschis procedura falimentului, Fondul plăteşte depozitele garantate în moneda naţională - leu, sub forma compensaţiilor, în limita plafonului de garantare, către deponenţii garantaţi, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numărul depozitelor. Începând cu data de 1 iulie 2004, deponenţii garantaţi sunt atât persoanele fizice, cât şi persoanele juridice, inclusiv entităţile fără personalitate juridică, altele decât titularii depozitelor menţionaţi în anexa la legea de modificare şi completare a prezentei ordonanţe. Plafonul per deponent garantat se stabileşte după cum urmează:
    a) începând cu data intrării în vigoare a legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe, echivalentul în lei a 6.000 euro;
    b) începând cu 1 ianuarie 2005, echivalentul în lei a 10.000 euro;
    c) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 15.000 euro;
    d) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 20.000 euro.
    (2) Echivalentul în lei al plafonului de garantare şi al depozitelor în valută se calculează la data indisponibilizării depozitelor, respectiv la data deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naţională a României pentru această dată."
    7. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul unui cont comun, în situaţia în care există mai mulţi deponenţi, cota-parte a fiecărui deponent va fi luată în considerare pentru determinarea limitelor prevăzute la alin. (1), art. 5 alin. (1) şi (2), şi art. 18 alin. (1). În absenţa unei prevederi contrare, soldul contului comun va fi divizat în părţi egale între deponenţi. Pentru calcularea limitelor menţionate, depozitele contului comun vor fi tratate ca şi când ar fi fost plasate de un singur deponent.
    (5) Dacă deponentul nu este îndreptăţit la sumele aflate într-un cont, persoana care este îndreptăţită este acoperită de garanţie, cu condiţia ca această persoană să fi fost identificată sau să fie identificabilă înaintea datei indisponibilizării depozitelor. Dacă există mai multe persoane care sunt îndreptăţite, cota-parte a fiecăreia, conform mecanismelor prin care sunt administrate sumele, este luată în considerare la stabilirea limitelor prevăzute la alin. (4). Această prevedere nu se aplică societăţilor de investiţii colective."
    8. Alineatul (1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
    "Art. 7. - (1) Fondul are următoarele resurse financiare:
    a) contribuţiile iniţiale, anuale, inclusiv contribuţiile majorate şi speciale ale instituţiilor de credit;
    b) încasările din recuperarea creanţelor Fondului, provenite din plata de compensaţii la depozitele garantate, ca urmare a subrogării în drepturile deponenţilor garantaţi sau ca urmare a recuperărilor din plăţile efectuate în calitate de administrator special sau în cadrul activităţii de lichidare, în cazul în care Fondul a fost desemnat în aceste calităţi;
    c) împrumuturi:
    1. de la instituţii de credit, de la societăţi financiare şi de la alte instituţii, cu excepţia Băncii Naţionale a României;
    2. împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
    d) alte resurse - donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară;
    e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
    f) alte venituri, stabilite conform legii."
    9. Alineatele (1)-(3) ale articolului 8 vor avea următorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) Instituţiile de credit plătesc Fondului contribuţiile prevăzute la art. 7 alin. (1) în moneda naţională - leu.
    (2) Plata contribuţiilor iniţiale anuale, a contribuţiilor anuale majorate şi a celor speciale ale instituţiilor de credit se efectuează prin creditarea conturilor curente ale Fondului. Cuantumul contribuţiei iniţiale ce trebuie plătită de către instituţiile de credit se stabileşte după cum urmează:
    a) băncile, persoane juridice române, plătesc o contribuţie iniţială echivalentă cu 1% din capitalul social subscris şi vărsat, prevăzut în actul constitutiv;
    b) sucursalele băncilor, persoane juridice străine, autorizate să funcţioneze în România, plătesc o contribuţie iniţială echivalentă cu 1% din capitalul de dotare prevăzut în documentele de autorizare;
    c) casele centrale ale cooperativelor de credit plătesc o contribuţie iniţială de 1% din capitalul agregat vărsat al reţelei;
    d) celelalte instituţii de credit plătesc o contribuţie iniţială echivalentă cu 1% din capitalul social subscris şi vărsat, prevăzut în actul constitutiv.
    (3) Contribuţia iniţială se plăteşte în termen de 30 de zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare emise de Banca Naţională a României."
    10. Alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) ale articolului 9 vor avea următorul cuprins:
    "Art. 9. - (1) Fiecare instituţie de credit, cu excepţiile prevăzute la art. 3, va plăti Fondului o contribuţie anuală reprezentând următoarele cote din baza de calcul a contribuţiei stabilite pentru anul precedent anului de plată, după cum urmează:
    a) 0,5% în anul 2005;
    b) 0,4% în anul 2006;
    c) 0,3% începând cu anul 2007.
    (2) Contribuţia anuală a fiecărei instituţii de credit se stabileşte pe baza declaraţiilor transmise de către aceasta Fondului, prin intermediul unui formular, ale cărui format şi dată de raportare se vor stabili de către Fond.
    (3) Contribuţia anuală pe care trebuie să o plătească o instituţie de credit nou-autorizată în cursul anului de raportare se va calcula prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinată conform prevederilor alin. (1) cu numărul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României până la sfârşitul anului. În cazul în care o instituţie de credit este declarată în stare de faliment, contribuţia anuală care trebuie plătită se calculează prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinată conform prevederilor alin. (1) cu numărul de zile de la începutul anului până la data deschiderii procedurii falimentului; în această situaţie, dacă nu s-a plătit, contribuţia anuală se recuperează de către Fond în condiţiile art. 8 alin. (4) ori din averea instituţiei de credit aflate în faliment, atunci când nu s-a putut recupera în condiţiile art. 8 alin. (4).
    ...................................................................
    (5) Fondul este autorizat să majoreze contribuţia anuală ce trebuie plătită de o instituţie de credit până la următoarele niveluri din baza de calcul a contribuţiei stabilite pentru anul precedent anului de plată dacă, potrivit reglementărilor emise de Fond şi reglementărilor prudenţiale stabilite de Banca Naţională a României, rezultă că aceasta s-a angajat în politici riscante şi nesănătoase:
    a) 1,0% în anul 2005;
    b) 0,8% în anul 2006;
    c) 0,6% începând cu anul 2007.
    (6) În cazul în care Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României va decide majorarea contribuţiei anuale în condiţiile prevăzute la alin. (5), instituţia de credit respectivă va fi înştiinţată despre decizia sa cu cel puţin o lună înainte de expirarea anului de raportare."
    11. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
    "Art. 10. - (1) În cazul în care, la solicitarea Fondului, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României apreciază că resursele Fondului sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor de plată, acesta poate stabili plata unei contribuţii speciale de către fiecare instituţie de credit, egală cu până la nivelul contribuţiei anuale aferente exerciţiului financiar respectiv. În condiţiile în care plata contribuţiei speciale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
    (2) Cuantumul efectiv al contribuţiei speciale, precum şi termenul de plată a acesteia se stabilesc de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României."
    12. Articolul 11 se abrogă.
    13. Alineatul (1) al articolului 12 va avea următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) În situaţia în care Fondul a acumulat un nivel de resurse care depăşeşte 10% din totalul depozitelor garantate aflate în sistemul bancar la acea dată, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României poate decide suspendarea plăţii contribuţiilor anuale."
    14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
    "Art. 14. - (1) Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c) numai dacă resursele sale nu sunt suficiente pentru acoperirea obligaţiilor de plată."
    15. Alineatele (2) şi (4) ale articolului 14 se abrogă.
    16. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
    "Art. 15. - (1) Fondul poate să deschidă conturi, după caz, la instituţii de credit şi instituţii financiare din ţară şi din străinătate.
    (2) Resursele financiare disponibile, prevăzute la art. 7 alin. (1), pot fi investite de Fond în:
    a) titluri de stat, titluri garantate de stat şi titluri de valoare emise de Banca Naţională a României;
    b) depozite la termen la instituţii de credit, depozite ce nu pot depăşi 25% din volumul resurselor disponibile. Selectarea instituţiilor de credit pentru depozitele la termen se va face urmărindu-se minimizarea riscului plasamentelor respective potrivit normelor stabilite de Banca Naţională a României. Expunerea Fondului pentru fiecare instituţie de credit nu poate depăşi 10% din volumul resurselor disponibile;
    c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de băncile centrale ale acestora şi titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii, investiţii care pot fi efectuate începând cu data aderării României la Uniunea Europeană.
    (3) Profitul Fondului, obţinut ca diferenţă între veniturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. e) şi cheltuielile acestuia, este neimpozabil şi este repartizat pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, în limita unei cote de până la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Fondului, iar diferenţa va fi utilizată în totalitate pentru reîntregirea resurselor Fondului destinate plăţii depozitelor garantate."
    17. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
    "Art. 16. - (1) Fondul va efectua plata compensaţiilor pentru depozitele garantate, atunci când acestea devin indisponibile.
    (2) Depozitele sunt considerate indisponibile de la data deschiderii procedurii falimentului instituţiei de credit.
    (3) Desemnarea instituţiilor de credit, potrivit criteriilor stabilite de Consiliul de administraţie al Fondului, se va face, în termen de până la 10 zile de la data deschiderii procedurii, prin licitaţie publică."
    18. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) În termen de 30 de zile de la data desemnării de către instanţă a lichidatorului, altul decât Fondul, acesta transmite Fondului lista cuprinzând persoanele fizice şi persoanele juridice, conform legii, care au constituit depozite garantate, suma totală a depozitelor garantate ale fiecărui deponent şi a obligaţiilor acestuia faţă de instituţia de credit, în conformitate cu necesităţile şi solicitările Fondului. Termenul de 30 de zile pentru întocmirea listei este valabil şi pentru Fond, în situaţia în care acesta a fost desemnat lichidator.
    (2) Fondul este obligat să publice la sediul tuturor unităţilor teritoriale ale instituţiilor de credit pentru care s-a deschis procedura falimentului, pe site-ul Fondului şi în cel puţin două ziare de circulaţie naţională atât informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cât şi informaţii privind plata compensaţiilor, perioada în cursul căreia va avea loc plata compensaţiilor, instituţiile de credit, inclusiv unităţile teritoriale ale acestora, care vor fi mandatate să efectueze plata. De asemenea, vor fi făcute publice, respectiv vor fi comunicate deponenţilor, la cerere, informaţii despre documentele şi condiţiile ce trebuie îndeplinite, precum şi formalităţile de urmat pentru obţinerea compensaţiei."
    19. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) Pe baza datelor din lista întocmită conform prevederilor art. 17 alin. (1) Fondul stabileşte pentru fiecare deponent compensaţia, respectiv lista de plată a compensaţiilor, ce va fi transmisă instituţiei/instituţiilor de credit mandatate să efectueze plăţile către deponenţii garantaţi. Plata compensaţiilor către deponenţii garantaţi se va efectua în termen de cel mult două luni de la data primirii de la lichidator a listei prevăzute la art. 17 alin. (1), dar nu mai mult de 3 luni de la data indisponibilizării depozitelor. Compensaţiile plătite sunt exceptate de orice plăţi, precum comisioane, taxe ori impozite.
    (2) În situaţii excepţionale şi în cazuri speciale Fondul poate solicita Băncii Naţionale a României o prelungire a termenului de plată. Nici o astfel de prelungire nu poate depăşi 3 luni. Banca Naţională a României poate, la cererea Fondului, să acorde cel mult două prelungiri.
    (3) Prelungirile de termene de plată prevăzute la alin. (2) nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanţiei unui deponent care nu a fost în măsură să îşi valorifice dreptul său la plata unei compensaţii în termenele de mai sus. Fondul va putea plăti compensaţiile şi după expirarea termenelor de mai sus, dar nu mai târziu de 3 ani de la începerea plăţii compensaţiilor.
    (4) Dacă un deponent sau orice persoană îndreptăţită ori interesată de suma aflată într-un cont se află în cercetare penală în legătură cu o infracţiune decurgând din sau având legătură cu spălarea banilor, Fondul poate suspenda orice plată, la solicitarea organelor abilitate legal, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive."
    20. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
    "Art. 19. - Fondul se subrogă în drepturile deponenţilor pentru o sumă egală cu suma garantată. În acest scop Fondul înregistrează, potrivit art. 88 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, în registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmează a le plăti deponenţilor, rezultată din situaţia întocmită de lichidatorul băncii, conform art. 17 alin. (1)."
    21. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
    "Art. 20. - Fondul va furniza deponenţilor, prin cel puţin două ziare de circulaţie naţională şi pe site-ul Fondului, informaţii referitoare la:
    a) încheierea perioadei de plată prin unităţile instituţiilor de credit mandatate;
    b) posibilitatea obţinerii direct de la Fond a compensaţiilor neachitate, precum şi modalităţile de plată;
    c) termenul-limită de obţinere a compensaţiilor;
    d) documentele, condiţiile şi formalităţile necesare pentru obţinerea compensaţiei."
    22. După articolul 24 se introduce articolul 24^1 cu următorul cuprins:
    "Art. 24^1. - (1) Pentru realizarea obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract persoane fizice, firme sau instituţii specializate în activitatea de lichidare ori consultanţă în acest domeniu. Desemnarea instituţiei sau firmei se va face prin licitaţie publică.
    (2) În cazul persoanelor fizice, plata contravalorii prestaţiilor se va stabili prin negociere, sub forma unei sume forfetare ori a unor procente din valoarea recuperată, procente ce pot fi diferenţiate în funcţie de condiţiile stabilite de Fond pentru prestaţiile respective."
    23. Titlul capitolului VII va avea următorul cuprins:
    "Conducerea şi administrarea Fondului"
    24. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
    "Art. 26. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.
    (2) Consiliul de administraţie este compus din:
    a) 3 membri numiţi de Banca Naţională a României, dintre care unul va fi numit preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului;
    b) 2 membri numiţi de Asociaţia Română a Băncilor;
    c) un membru numit de Ministerul Finanţelor Publice;
    d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
    (3) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.
    (4) Membrii consiliului de administraţie ale căror mandate au expirat vor rămâne în funcţie până la numirea succesorilor lor.
    (5) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenţă sau de imposibilitate temporară de a participa, de un membru al consiliului de administraţie numit de el sau, în absenţa acestei numiri, de cel mai în vârstă membru al consiliului de administraţie.
    (6) În caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către unul dintre membrii Consiliului de administraţie al Fondului, numirea înlocuitorului se face în condiţiile alin. (2) pentru durata rămasă a mandatului. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o durată de 90 de zile consecutive.
    (7) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului."
    25. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
    "Art. 27. - Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie să fie rezidenţi în România, licenţiaţi în domeniul economic sau juridic, cu o bună reputaţie şi onorabilitate şi cu experienţă profesională de minimum 5 ani în domeniul financiar-bancar, să nu li se fi retras în ultimii 5 ani aprobarea de conducători, în cazul celor care au fost numiţi anterior conducători de instituţii financiare."
    26. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
    "Art. 29. - (1) Calitatea de membru al Consiliului de administraţie al Fondului încetează în următoarele situaţii:
    a) la încheierea mandatului;
    b) prin demisie;
    c) în caz de incompatibilitate;
    d) prin înlocuire, conform art. 26 alin. (6);
    e) în cazurile prevăzute la art. 28 alin. (1);
    f) prin revocare.
    (2) Revocarea din funcţie a oricărui membru al Consiliului de administraţie al Fondului se face în aceleaşi condiţii ca şi la numirea acestora, caz în care conducătorul instituţiei al cărei reprezentant a fost revocat va face o nouă propunere în termen de 10 zile."
    27. Alineatul (9) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
    "(9) Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate, dacă este cazul, se semnează de către toţi membrii prezenţi la şedinţă."
    28. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
    "Art. 31. - Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sunt următoarele:
    a) analizează, avizează şi propune Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României spre aprobare:
    1. statutul Fondului şi reglementările elaborate de Fond în aplicarea legii;
    2. structura organizatorică şi de personal, precum şi politica salarială;
    3. bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului;
    4. majorarea contribuţiilor, în conformitate cu art. 9 alin. (5);
    5. suspendarea şi reluarea contribuţiilor, în conformitate cu art. 12;
    6. stabilirea contribuţiilor speciale, nivelul acestora şi termenul de plată, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) şi (2);
    7. propunerile cu privire la efectuarea împrumuturilor, inclusiv prin emiterea de titluri de valoare, de către Fond;
    8. raportul anual de activitate şi situaţiile financiare anuale;
    b) analizează şi aprobă:
    1. numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general şi a adjuncţilor acestuia;
    2. modalităţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare, în scopul fructificării resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum şi rapoartele referitoare la operaţiunile de investire a resurselor financiare ale acestuia;
    3. desemnarea Fondului ca administrator special ori ca lichidator la instituţiile de credit;
    4. contractarea, cu persoane fizice şi juridice, române sau străine, de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţă şi consultanţă de specialitate, pe bază de licitaţie publică;
    5. cererile de ofertă şi ofertele instituţiilor de credit, în cazul tranzacţiilor privind achiziţionarea de active şi asumarea de pasive, conform reglementărilor legale privind procedura falimentului instituţiilor de credit;
    6. rapoartele întocmite de Fond, în calitate de lichidator sau de administrator special, conform prevederilor legale;
    7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari pe bază de licitaţie;
    8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
    9. implicaţiile asupra Fondului ale hotărârii judecătoreşti privind începerea procedurii falimentului şi stabilirea măsurilor de luat, pe baza propunerilor directorului general, cu privire la modalităţile de lichidare a instituţiilor de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu privire la plata compensaţiilor către deponenţi;
    10. solicitările Fondului cu privire la primirea de la Banca Naţională a României şi de la instituţiile de credit participante a documentelor şi informaţiilor necesare funcţionării în bune condiţii a acestuia;
    11. exercită orice alte sarcini prevăzute de lege sau date de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României."
    29. Articolul 32 va avea următorul cuprins:
    "Art. 32. - (1) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului are următoarele atribuţii:
    a) stabileşte ordinea de zi şi convoacă consiliul de administraţie în conformitate cu prevederile legii;
    b) conduce lucrările şedinţelor Consiliului de administraţie al Fondului;
    c) solicită directorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorilor săi, prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
    d) numeşte un membru al Consiliului de administraţie al Fondului, care îl înlocuieşte în cazul imposibilităţii temporare de participare;
    e) face propuneri de numire în funcţie pentru directorul general şi adjuncţii acestuia;
    f) semnează contractele de muncă cu membrii conducerii executive şi le stabileşte salariile de încadrare, precum şi indemnizaţiile respective;
    g) acordă prime şi alte stimulente conducerii executive şi aprobă propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
    h) asigură prezentarea la Consiliul de administraţie al Fondului a bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiilor financiare anuale, raportului anual de activitate, precum şi a propunerii privind alocarea profitului Fondului;
    i) controlează activitatea directorului general;
    j) asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului de administraţie al Fondului şi informarea în plen asupra modului de realizare a acestora;
    k) exercită orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale sau date de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României ori Consiliul de administraţie al Fondului.
    (2) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului împreună cu directorul general înaintează şi prezintă, după caz, Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României materialele prevăzute la art. 31 lit. a). Propune spre aprobare Consiliului de administraţie al Fondului măsurile ce se impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României."
    30. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
    "Art. 33. - Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curentă a acestuia, asigură îndeplinirea hotărârilor Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României şi Consiliului de administraţie al Fondului şi informează asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al Fondului are următoarele atribuţii:
    a) reprezintă Fondul în raporturile cu Banca Naţională a României, instituţiile de credit, ministerele şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale, alte persoane fizice şi juridice, române sau străine, precum şi în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale;
    b) propune Consiliului de administraţie al Fondului, spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevăzute la art. 31 lit. a) şi b);
    c) asigură publicarea listei instituţiilor de credit ai căror clienţi beneficiază de garantarea rambursării depozitelor şi a modificărilor ulterioare ale acesteia;
    d) asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plăţilor prevăzute de lege, în cazul indisponibilizării depozitelor;
    e) supraveghează procesele de administrare specială, de lichidare şi de plată a compensaţiilor deponenţilor garantaţi şi dispune asupra măsurilor de luat;
    f) încheie, modifică şi desface contractele individuale de muncă ale salariaţilor Fondului;
    g) angajează cheltuielile legate de funcţionarea Fondului;
    h) asigură organizarea şi exercitarea controlului intern şi auditului intern, în conformitate cu normele emise de Fond;
    i) încheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţă şi de consultanţă de specialitate cu persoane fizice şi juridice române şi străine;
    j) îndeplineşte orice altă atribuţie dată în aplicarea prevederilor legale ori dată în sarcina sa de Consiliul de administraţie al Fondului."
    31. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
    "Art. 34. - Fondul are obligaţia organizării şi conducerii contabilităţii, potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi ale reglementărilor proprii în domeniu avizate de Banca Naţională a României şi de Ministerul Finanţelor Publice."
    32. După articolul 34 se introduce articolul 34^1 cu următorul cuprins:
    "Art. 34^1. - În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern şi audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanţă cu reglementările legale."
    33. Articolul 35 se abrogă.
    34. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
    "Art. 36. - (1) În scopul auditării situaţiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoană juridică autorizată de Camera Auditorilor Financiari din România, potrivit legii.
    (2) Raportul auditorului financiar, împreună cu opinia sa, va fi prezentat Consiliului de administraţie al Fondului, respectiv Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României."
    35. Articolul 37 se abrogă.
    36. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
    "Art. 38. - Exerciţiul financiar al Fondului începe la data de 1 ianuarie şi se termină la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului."
    37. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
    "Art. 39. - (1) Situaţiile financiare anuale se aprobă de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
    (2) Raportul anual de activitate, împreună cu situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, precum şi raportul auditorului financiar se vor da publicităţii potrivit legii."
    38. Articolul 40 va avea următorul cuprins:
    "Art. 40. - (1) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Naţională a României va comunică orice informaţii disponibile pe care le apreciază ca necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Fondului.
    (2) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, instituţiile de credit vor comunică orice informaţii necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Fondului şi care nu sunt disponibile la Banca Naţională a României.
    (3) Informaţiile obţinute vor fi utilizate de către Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale."
    39. Alineatul (1) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
    "Art. 41. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Fondul va putea să încheie contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru examinarea evidenţelor contabile ale unei instituţii de credit. Necesitatea examinării şi desemnării auditorilor vor fi supuse aprobării Băncii Naţionale a României."
    40. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
    "Art. 42. - Membrii Consiliului de administraţie al Fondului, salariaţii Fondului, precum şi celelalte persoane angajate de către Fond au obligaţia de a nu dezvălui secretul profesional asupra informaţiilor obţinute în cursul activităţii lor, decât în condiţiile prevăzute de Legea nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare."
    41. Alineatul (1) al articolului 43 va avea următorul cuprins:
    "Art. 43. - (1) Instituţiile de credit sunt obligate să comunice deponenţilor toate informaţiile referitoare la schema de garantare de care aceştia au nevoie, în special cele privind tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de depozite excluse de la plata compensaţiilor - depozite negarantate -, nivelul plafonului de garantare, modul de calcul al compensaţiei, documentele, condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensaţiile plătite de către Fond, intervalul de timp în care pot fi plătite compensaţiile pentru depozitele garantate."
    42. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
    "Art. 45. - (1) Dacă o instituţie de credit nu se conformează obligaţiilor care îi revin în calitate de participant la Fond, acesta va notifica Băncii Naţionale a României, în vederea luării tuturor măsurilor necesare, inclusiv limitarea dreptului instituţiei de credit de a atrage depozite de la public şi retragerea autorizaţiei de funcţionare.
    (2) Depozitele constituite la instituţia de credit respectivă înaintea luării măsurilor prevăzute la alin. (1) rămân garantate de către Fond până la data la care acestea devin indisponibile."
    43. Articolul 46 va avea următorul cuprins:
    "Art. 46. - Instituţia de credit căreia i s-au aplicat sancţiunile prevăzute la art. 45 alin. (1) va fi obligată în continuare să îşi plătească obligaţiile corespunzătoare pentru exerciţiul financiar în cursul căruia i s-au aplicat aceste sancţiuni."
    44. După articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu următorul cuprins:
    "Art. 46^1. - Fondul şi Banca Naţională a României, după caz, sunt împuternicite să emită reglementările necesare pentru a pune în aplicare şi a impune respectarea prevederilor legislaţiei referitoare la activitatea Fondului. Reglementările elaborate de Fond pot fi sub formă de regulamente, norme, ordine, circulare şi comunicate şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Reglementările sub formă de regulamente şi norme se aprobă de Banca Naţională a României."
    45. Articolele 47 şi 49 se abrogă.
    46. Articolul 50 va avea următorul cuprins:
    "Art. 50. - Prima întrunire a Consiliului de administraţie al Fondului se va ţine în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe."
    47. Articolul 51 va avea următorul cuprins:
    "Art. 51. - Fondul va elabora statutul său şi reglementări în aplicarea prevederilor legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia."
    48. Articolul 52 se abrogă.


    Articolul II

    Sintagmele societate bancară/bancă şi derivatele acestora din textul Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996, republicată, vor fi înlocuite cu sintagma instituţie de credit.


    Articolul III

    (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 iulie 2004.
    (2) Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996, republicată, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
    Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 22 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
    DORU IOAN TĂRĂCILĂ
    Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
    VIOREL HREBENCIUC
    Bucureşti, 17 mai 2004.
    Nr. 178.


    Anexa
    LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE
    1. Depozite plasate de către persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit în faliment, respectiv: administratorii, inclusiv conducătorii, directorii, cenzorii, auditorii independenţi, acţionarii semnificativi, deponenţii cu statut similar în cadrul altor societăţi din acelaşi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - soţii, precum şi rudele şi afinii de gradul întâi, persoanele terţe care acţionează în numele deponenţilor menţionaţi, precum şi societăţile din acelaşi grup
    2. Depozite ale persoanelor fizice şi juridice, inclusiv entităţi fără personalitate juridică care au obţinut, pe bază individuală, rate de dobândă şi concesii financiare care au contribuit la agravarea situaţiei financiare a instituţiei de credit
    3. Depozite ale instituţiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile proprii ale acestora
    4. Depozite ale instituţiilor financiare
    5. Depozite ale societăţilor de asigurare-reasigurare, inclusiv intermediarii în asigurări
    6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale, societăţi de investiţii
    7. Depozite ale fondurilor de pensii
    8. Depozite ale autorităţilor publice centrale şi locale
    9. Depozite ale regiilor autonome, companiilor naţionale, societăţilor naţionale, societăţilor comerciale, altele decât microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii
    10. Depozite nenominative
    11. Depozite colaterale, reprezentând garanţii constituite pentru operaţiunile care au fost desfăşurate de deponent cu instituţia de credit declarată în stare de faliment
    12. Datorii de natură obligatară, precum şi obligaţii care izvorăsc din accepte proprii şi bilete la ordin emise de instituţia de credit
    13. Depozite rezultate din tranzacţii pentru care au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare pentru infracţiunea de spălare de bani.
    ---------