STANDARDE SPECIFICE MINIME OBLIGATORII DE CALITATE din 9 august 2019privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII ȘI JUSTIȚIEI SOCIALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 8 octombrie 2019 Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.218 din 9 august 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 8 octombrie 2019.

    În cuprinsul prezentelor standarde sunt utilizate expresii și acronime care au înțelesurile următoare:

    - ANPD

    - Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități;

    - AP

    - asistent personal al persoanei cu handicap grav;

    - APP

    - asistent personal profesionist;

    - beneficiar

    - persoana adultă încadrată în grad și tip de handicap;

    - document care atestă încadrarea în grad de handicap

    - certificat sau decizie de încadrare în grad de handicap;

    - FSS

    - furnizor de servicii sociale (public sau privat);

    - Ic

    - indicatori de control;

    - Im

    - indicatori de monitorizare a aplicării reglementărilor din domeniul propriu al ANPD, în scopul îmbunătățirii conținutului standardelor de calitate în domeniul promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități [art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 50/2015 privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, cu modificările și completările ulterioare];

    - MC

    - manager de caz;

    - PIRIS

    - program individual de reabilitare și integrare socială, în înțelesul art. 5 pct. 25 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

    - PIS

    - Plan individual de servicii, în înțelesul art. 5 pct. 24 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

    - PP

    - Plan personalizat = planificare de servicii și activități realizată de echipa de evaluare a FSS;

    - PPV

    - Plan personal de viitor = stabilește obiectivele pe termen scurt și mediu de pregătire individuală a beneficiarului din locuința protejată, în vederea atingerii unui maxim de independență posibilă;

    - reprezentant legal

    - persoana desemnată, în condițiile Codului civil, să reprezinte interesul persoanei lipsite de capacitate deplină de exercițiu a drepturilor civile sau al persoanei lipsite de discernământ;

    - SECPAH - DGASPC

    - serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap din cadrul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București.

    Modulul I - Condiții privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități (standardele 1-4)
    Managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare și integrare a tuturor activităților destinate grupurilor vulnerabile, de organizare și gestionare a măsurilor de asistență socială specifice, realizate de către asistenții sociali și/sau diferiți specialiști, în acord cu obiectivele stabilite în planurile de intervenție - art. 6 lit. u) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.
    Managerul de caz - membrul echipei pluridisciplinare care coordonează, monitorizează și evaluează îndeplinirea planului individual de servicii, precum și măsurile luate în legătură cu adultul cu handicap - art. 5 pct. 23 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare.
    Standardul 1 - CONDIȚII SPECIFICE PENTRU UTILIZAREA METODEIFSS din domeniul protecției persoanelor adulte cu dizabilități utilizează metoda managementului de caz.
    Rezultat:Persoanelor adulte cu dizabilități li se asigură intervenții multidisciplinare și interinstituționale în mod planificat și coerent.

    Cerințe minime1. FSS elaborează și aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități.2. Procedura de lucru precizează cel puțin: modul de recrutare, angajare și desemnare a MC, criteriile de eligibilitate a beneficiarilor în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, sistemul de comunicare internă și interinstituțională, monitorizarea internă a procesului de management de caz.3. Beneficiarii utilizării metodei managementului de caz sunt: persoane adulte încadrate în grad de handicap aflate în sistem rezidențial și persoane adulte încadrate în grad de handicap aflate în familie, având în implementare un plan individual de servicii și alte măsuri.4. FSS asigură resursele necesare aplicării metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.5. FSS se asigură că MC îndeplinește următoarele condiții de studii și experiență profesională: este absolvent cu diplomă de licență în domeniul asistență socială, psihologie, sociologie sau echivalentă, cu experiență de minimum 2 ani în domeniul serviciilor sociale, sau este asistent social cu studii de licență cu un an vechime sau este absolvent cu diplomă de licență în domeniul juridic, medical, economic, al științelor administrative sau echivalentă, cu experiență de minimum 5 ani în domeniul serviciilor sociale; în toate situațiile, în termen de 12 luni de la desemnare, MC va absolvi cursuri de pregătire în management de caz.6. FSS se asigură că MC parcurge etapele managementului de caz conform prevederilor standardelor specifice minime obligatorii de calitate.7. FSS se asigură că toate activitățile desfășurate în cadrul etapelor managementului de caz se bazează pe principiul respectării demnității inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertății de a face propriile alegeri, și a independenței persoanelor cu dizabilități.8. Instrumentele principale de lucru utilizate în aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități sunt: Planul individual de servicii al beneficiarului (PIS), Planul personalizat al beneficiarului (PP), Planul personal de viitor al beneficiarului (PPV), Planul de acțiune, Fișa de monitorizare a MC.9. FSS oferă cadrul pentru ca MC să participe și să contribuie efectiv la activități de elaborare de proceduri, instrumente de lucru și alte tipuri de documente necesare în lucrul cu persoana cu dizabilități.10. FSS, în colaborare cu MC, oferă informații argumentate autorităților publice despre nevoia de servicii în vederea înființării/diversificării acestora la nivel local.11. FSS cuprinde instruirea/formarea MC în planul anual de instruire și formare profesională pentru personalul angajat, privind cel puțin temele: egalitatea de șanse; prevenirea, recunoașterea și raportarea formelor de exploatare, violență și abuz, a situațiilor/formelor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; respect pentru diversitate; respect și încurajare pentru autonomia individuală și independența persoanelor cu dizabilități.12. Formarea MC cuprinde cursuri de comunicare, negociere a conflictelor, dezvoltare personală etc., schimburi de experiență, participări la conferințe și seminare tematice. 13. FSS consemnează instruirea/formarea MC în Registrul privind perfecționarea continuă a personalului.14. FSS sprijină MC să cunoască în detaliu serviciile sociale din comunitate, să dezvolte relații de parteneriat cu acestea, precum și cu resursele informale de asistență din proximitatea beneficiarului, de exemplu: familie, prieteni, vecini, grupuri de suport, altele.15. FSS sprijină MC să cunoască tipologia intervențiilor organizațiilor neguvernamentale și să dezvolte relații de colaborare cu acestea, ținând cont de specificul dizabilității beneficiarului.16. FSS sprijină MC cu informații și îndrumări concrete în realizarea calitativă a responsabilităților profesionale și asigură, după caz sau la solicitare, intervenția suplimentară a altor specialiști.17. FSS se asigură că documentele utilizate în aplicarea metodei managementului de caz sunt reevaluate periodic și, după caz, revizuite, în funcție de cel puțin următorii factori: modificări legislative, dinamica serviciilor, propunerile personalului de specialitate.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul procedurii de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități respectă cerințele minime ale standardului.
    Im 2 - Conținutul planului anual de instruire și formare profesională respectă cerințele minime ale standardului.

    Indicatori de control
    Ic 1 - FSS deține și aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități.
    Ic 2 - Condițiile de studii și experiență profesională referitoare la MC sunt conforme cu prevederile actelor normative în vigoare.
    Ic 3 - Instruirea/Formarea MC este consemnată în Registrul privind perfecționarea continuă a personalului.

    Standardul 2 - SECURITATEA DATELOR ȘI INFORMAȚIILORFSS asigură securitatea datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz.
    Rezultat:Beneficiarilor le este respectată confidențialitatea.

    Cerințe minime1. FSS este autorizat ca operator de date cu caracter personal.2. FSS elaborează și aplică procedura de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz.3. Procedura de lucru precizează cel puțin: tipul de informații și date care trebuie protejate, circuitul comunicării în mediul intern și extern, riscuri existente și măsuri de prevenire/ eliminare, niveluri de responsabilități și sancțiuni.4. Toate informațiile legate de caz sunt confidențiale față de publicul larg, mass-media și alți profesioniști care nu sunt implicați în cazul respectiv.5. FSS/MC informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidențialității într-o situație concretă, despre scopul și modul în care va fi folosită informația; în funcție de tipul de dizabilitate a beneficiarului, MC utilizează sau apelează la mijloace de comunicare adaptate: interpret de limbaj mimico-gestual, interpret pentru persoanele cu surdo-cecitate, alte forme.6. Accesul la dosarele beneficiarilor este permis profesioniștilor care lucrează în echipa multidisciplinară și altor persoane autorizate în unele cazuri prevăzute de lege.7. Informații sau date legate de identitatea persoanei/ persoanelor care a/au semnalat situații de neglijare/exploatare/ abuz/tortură pot fi făcute cunoscute numai instanței de judecată, la cererea expresă a acesteia.8. În situația în care există date care pot afecta beneficiarul, MC împreună cu echipa multidisciplinară hotărăsc de comun acord să i le aducă sau nu la cunoștință. 9. În situația transferului unui caz dintr-o unitate administrativă în alta sau din sistemul de protecție a copilului în cel al adultului, primul MC va oferi informații cuprinzătoare MC care preia, iar în același timp va comunica acest lucru beneficiarului/reprezentantului legal/familiei. 10. FSS cunoaște și respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul procedurii de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz respectă cerințele minime ale standardului.
    Indicatori de control
    Ic 1 - FSS deține și aplică procedura de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz.

    Standardul 3 - DOSARUL DE CAZFSS se asigură că MC completează dosarul de caz în conformitate cu prevederile legale în vigoare și cu cerințele standardului de calitate.
    Rezultat:Dosarele de caz sunt gestionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    Cerințe minime1. Dosarul de caz este structurat în două părți, o parte denumită dosar administrativ și o parte denumită dosar profesional.2. Dosarul administrativ reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului la care pot avea acces și alți specialiști, reprezentanți ai furnizorilor de servicii, organe de control etc., în conformitate cu prevederile legale, și cuprinde: minute, rapoarte de evaluare, planuri individuale, calendarul acțiunilor, fișe de monitorizare, note de informare, copii de pe acte de stare civilă, decizii/hotărâri, adrese/solicitări către alte instituții/ furnizori de servicii sociale, documente elaborate de instituții/furnizori de servicii sociale.3. Dosarul profesional reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului care poate fi făcută cunoscută doar altor asistenți sociali, la transferul cazului, încheierea sau în cazul verificării activității MC și cuprinde informații de tip: documentele de sesizare, note de interviu, ghiduri de interviu, solicitări de evaluare specializată (medicală, psihologică), propuneri echipă de intervenție, listă de servicii sociale, psihologice, medicale, alte note ale MC.4. MC analizează și permite, după caz, accesul beneficiarilor/ reprezentanților legali la orice document din domeniul asistenței sociale care poate avea legătură cu persoana lor, protejând totodată confidențialitatea informațiilor despre alte persoane la care se referă aceste documente.5. MC păstrează toate documentele (rapoarte, dosare, anchete etc.) într-un regim de siguranță astfel încât să nu fie accesate de persoane străine cazului.6. La încetarea contractului cu FSS, MC are responsabilitatea de a opisa dosarele de caz pentru a asigura atât accesul la informație, cât și protecția informațiilor confidențiale.7. MC transmite dosarele opisate către FSS, pe baza unui proces-verbal de predare-primire, semnat de ambele părți.8. FSS realizează arhivarea în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare și cu procedurile interne.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Procesele-verbale de predare-primire dosare de caz sunt semnate de FSS și MC.
    Ic 2 - FSS deține dosarele de caz arhivate.

    Standardul 4 - SATISFACȚIA BENEFICIARILORFSS se preocupă de măsurarea gradului de satisfacție a beneficiarilor.
    Rezultat:Beneficiarilor li se creează cadrul pentru a caracteriza serviciile primite și rezultatele obținute.

    Cerințe minime 1. FSS aplică anual chestionare de satisfacție a beneficiarilor.2. Întrebările din chestionar vizează modul în care beneficiarul caracterizează serviciile primite, gradul de satisfacție față de acestea și față de rezultatele obținute. 3. Conducătorul FSS, MC și 3 reprezentanți ai beneficiarilor analizează chestionarele completate de beneficiari, iar rezultatele analizei sunt cuprinse de FSS în raportul anual. 4. Beneficiarii completează obligatoriu chestionarul de satisfacție în cazul transferului în alt serviciu/altă unitate administrativ-teritorială și în situația închiderii cazului.

    Indicatori de control
    Ic 1 - FSS a analizat chestionarele și a inclus rezultatele analizei în raportul anual pe care îl realizează conducătorul FSS.

    Modulul II - Etapele managementului de caz (standardele 1-7)
    Standardul 1 - IDENTIFICAREA ȘI PRELUAREA CAZURILORFSS asigură MC în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    Rezultat:Beneficiarilor li se asigură MC în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    Cerințe minime1. FSS identifică un caz prin cel puțin una dintre următoarele forme:
    a) solicitare din partea persoanei adulte încadrate în grad de handicap aflate în îngrijirea familiei sau care trăiește independent, cu plan individual de servicii în implementare sau în legătură cu care s-au luat alte măsuri de protecție;
    b) referire din partea unei instituții, publice sau private;
    c) autosesizare.
    2. FSS înregistrează solicitările conform sistemului propriu de înregistrare.3. În urma analizei solicitărilor și prevederilor cadrului legal, FSS emite dispoziția de desemnare a MC; dispoziția de desemnare este inclusă în original în dosarul profesional al MC, iar o copie este inclusă în dosarul beneficiarului pentru care a fost desemnat.4. În desemnarea MC, FSS ia în considerare cel puțin: complexitatea cazului respectiv, nevoia de a asigura continuitate beneficiarului, experiența profesională și cunoștințele MC privind tipologia serviciilor sociale pentru persoane adulte, abilitățile MC de coordonare, comunicare și colaborare.5. Referirea cazului/cazurilor către MC se face prin adresă scrisă din partea FSS.6. FSS pune la dispoziția MC documentele din dosarul beneficiarului, contactele profesioniștilor care au intervenit/ intervin în programele de îngrijire, abilitare și reabilitare sau incluziune socială, alte documente relevante pentru diferite etape de viață.7. FSS pune la dispoziția MC informații privind beneficiarii incluși în procesul de management de caz pentru a permite gestionarea eficientă a informației având în vedere implicarea unui număr mare de participanți la proces. 8. FSS pune la dispoziția MC harta resurselor (cartografierea) privind serviciile sociale pentru persoanele adulte cu dizabilități, informații privind rețelele de servicii integrate sau de servicii specializate sau programe comunitare, regionale și naționale existente cu referire la problematica dizabilității.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Dispoziția de desemnare a MC este inclusă în original în dosarul personal al MC, iar o copie este inclusă în dosarul beneficiarului.

    Standardul 2 - EVALUAREA SITUAȚIEIMC identifică toate aspectele legate de starea și nevoile specifice ale beneficiarului.
    Rezultat:Beneficiarilor li se asigură activități și servicii adecvate și suficiente.

    Cerințe minime1. MC coordonează echipa multidisciplinară pentru cazurile al căror management îl asigură, urmărind, în același timp, intervențiile particularizate pentru fiecare beneficiar, ținând cont de evaluarea nevoilor specifice ale acestuia.2. În vederea obținerii de informații privind situația persoanei adulte încadrate în grad de handicap, MC utilizează tehnici de lucru ca: documentarea, observația, interviul, convorbirea telefonică, vizita, altele, după caz.3. MC analizează documente din dosarul personal al beneficiarului, are întâlniri cu beneficiarul/reprezentantul legal, cu profesioniștii implicați, cu membri ai familiei, ai personalului, din comunitate etc. 4. Evaluarea situației acoperă toate aspectele vieții beneficiarului: sociale, psihologice, medicale, educaționale, juridice și este realizată în colaborare cu beneficiarul/ reprezentantul legal, profesioniștii implicați; atunci când este cazul, MC solicită prezența unui interpret de limbaj mimico-gestual și/sau a unei persoane care cunoaște cel mai bine persoana evaluată.5. MC identifică particularitățile determinate de tipul de dizabilitate, precum și necesitățile imediate ale beneficiarului (adăpost, hrană, siguranță, altele). 6. MC organizează și coordonează ședințe de caz în care, împreună cu membrii echipei implicate, se asigură că beneficiile, activitățile și serviciile recomandate răspund nevoilor reale și priorităților beneficiarului.7. MC evaluează resursele de care dispune beneficiarul și/sau grupul informal din jurul său pentru a pune în practică activitățile și serviciile recomandate, utilizând ca tehnici de lucru: interviul, vizita, observația, convorbirea telefonică, genograma, ecomapa, altele.8. MC evaluează/coordonează evaluarea serviciilor educaționale, sociale, medicale, de locuire, ocupare etc., care există în localitatea în care stă beneficiarul și/sau în proximitate, cu sprijinul asistentului social din comunitate sau al membrilor echipei multidisciplinare; în cadrul acestei acțiuni se evaluează și modul în care beneficiarul poate avea acces.9. În colaborare cu membrii echipei multidisciplinare și cu alți specialiști, MC se preocupă de identificarea și procurarea tehnologiilor de acces (echipamentele hardware și aplicațiile software) și a tehnologiilor și dispozitivelor asistive necesare nevoilor specifice ale beneficiarilor, precum și de asigurarea instruirii utilizării acestora. 10. Evaluarea are loc în 15 zile de la referirea cazului de către FSS.11. MC consemnează rezultatele evaluării în Raportul de evaluare a beneficiarului și a contextului său de viață care cuprinde cel puțin: particularitățile determinate de tipul de dizabilitate, necesitățile imediate ale beneficiarului, resursele existente în jurul beneficiarului și în comunitate, problemele legate de acces la activitățile și serviciile recomandate.12. MC poate recomanda ca beneficiarul să participe la realizarea unei evaluări detaliate, în sensul completării evaluării din perspectiva asistenței sociale cu alte perspective considerate utile: psihologică, medicală, psihiatrică etc. 13. MC sprijină beneficiarul în realizarea unei noi evaluări în vederea încadrării în grad de handicap, după caz.14. MC sprijină beneficiarul în identificarea activităților, serviciilor sau măsurilor necesare în funcție de rezultatele evaluării/evaluărilor.15. MC participă, împreună cu echipa multidisciplinară, la revizuirea periodică a PP pentru beneficiarul din sistemul rezidențial.16. MC completează Fișa de identificare a riscurilor cu informații privind suspiciunea de risc/vulnerabilitate/dificultate a persoanei; MC completează Nu este cazul în situația în care nu a identificat astfel de informații.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul Raportului de evaluare a beneficiarului și a contextului său de viață respectă cerințele minime ale standardului de calitate.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Minutele întâlnirilor și alte documente de lucru realizate de MC sunt arhivate la dosarul de caz.
    Ic 2 - Raportul de evaluare a beneficiarului și a contextului său de viață este arhivat în dosarul de caz.
    Ic 3 - Fișa de identificare a riscurilor este completată și arhivată în dosarul de caz.

    Standardul 3 - PLANIFICAREMC corelează activitățile și serviciile cu nevoile și interesul beneficiarilor.
    Rezultat:Beneficiarilor li se asigură activități și servicii în mod coerent.

    Cerințe minime1. Principalul instrument de lucru al MC îl reprezintă planul de servicii al beneficiarului (PIS sau PP sau PPV) stabilit în urma evaluării de către SECPAH-DGASPC sau de echipa multidisciplinară din cadrul sistemului rezidențial; la acesta se pot adăuga și alte planuri, precum: plan individualizat de prevenire, intervenție și recuperare sau plan de pregătire și transfer din instituția rezidențială, altele.2. În cel mult 30 de zile de la preluarea cazului, MC integrează, cu sprijinul și participarea beneficiarului, prevederile din planurile de servicii existente și elaborează Planul de acțiune al cărui obiectiv general este obținerea dezvoltării personale și a autonomiei beneficiarului.3. Planul de acțiune cuprinde informații despre beneficiar/reprezentant legal, nevoile specifice evaluate, detalii despre beneficiile și serviciile recomandate și furnizorii acestora, secțiunea privind pregătirea și transferul beneficiarului, rezultatele așteptate pe o durată estimată de timp, organizarea revizuirii și monitorizării planului, intervenția în caz de urgență.4. Planul de acțiune este redactat într-un limbaj comun, accesibil și este datat și semnat de beneficiar/reprezentantul legal, MC, specialiștii implicați. 5. MC stabilește în Planul de acțiune termene pentru acoperirea necesităților imediate ale beneficiarului, identificate prin evaluare; MC completează Nu este cazul în situația în care nu a identificat astfel de necesități. 6. MC stabilește în Planul de acțiune, în acord cu beneficiarul, măsuri concrete de activare a resurselor din jurul său sau din comunitate.7. MC identifică persoanele responsabile în furnizarea activităților și serviciilor și trece în Planul de acțiune numele complet și datele de contact ale acestora, cu sprijinul SECPAH-DGASPC, al centrului rezidențial și al profesioniștilor care intervin; în cazul în care nu se cunoaște persoana responsabilă, MC notează reprezentantul legal al FSS.8. MC face propuneri către FSS pentru echipa multidisciplinară sau pentru intervenții specializate suplimentare.9. MC reevaluează periodic Planul de acțiune și, în funcție de nevoile beneficiarului, decide revizuirea PIS, PP sau PPV și face propuneri concrete de completare/modificare. 10. MC înaintează PIS cu propunerile de completare/ modificare către SECPAH în vederea revizuirii.11. MC înaintează PP sau PPV cu propunerile de completare/modificare către conducerea instituției rezidențiale unde este asistat beneficiarul.12. MC aduce la cunoștința membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situația beneficiarului.13. MC coordonează echipa care întocmește și implementează, după caz, secțiunea privind pregătirea și transferul beneficiarului în alternative de tip familial din Planul de acțiune, secțiune care cuprinde cel puțin: serviciile și activitățile care vor fi acordate beneficiarului pentru perioada de până la transfer, programarea (zilnică, săptămânală), timpul aferent intervenției exprimat în ore/zi sau ore/săptămână, materialele și/sau echipamentele necesare, modalitățile de intervenție (individual/grup), concluzii, profesia și semnăturile persoanelor, precum și semnătura beneficiarului sau, după caz, a reprezentantului său legal.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul și forma Planului de acțiune respectă cerințele minime ale standardului de calitate.
    Im 2 - Secțiunea privind pregătirea și transferul beneficiarului în alternative de tip familial din Planul de acțiune respectă cerințele minime ale standardului de calitate.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Planul de acțiune este arhivat în dosarul de caz.
    Ic 2 - Minutele întâlnirilor și alte documente de lucru realizate de MC sunt arhivate la dosarul de caz.

    Standardul 4 - COORDONAREFSS urmărește creșterea abilităților de viață independentă pentru beneficiari.
    Rezultat:Beneficiarii primesc servicii în mod organizat și coerent pentru optimizarea abilităților de viață independentă.

    Cerințe minime1. MC menține legătura cu beneficiarul/reprezentantul legal, cu FSS și profesioniștii implicați, prin orice mijloace de comunicare.2. MC susține „cauza beneficiarului“ prin promovarea nevoilor, intereselor și priorităților acestuia în relația cu familia, grupul informal din jurul său, membrii din comunitate, personalul implicat. 3. MC urmărește ca, prin acțiunile, activitățile și serviciile destinate, beneficiarul să își consolideze abilitățile de viață independentă și să trăiască în comunitate, bucurându-se de resursele, serviciile și oportunitățile pe care aceasta le poate oferi.4. MC comunică cu și sprijină beneficiarul/reprezentantul legal în realizarea demersurilor necesare pentru implementarea Planului de acțiune, implicit a PIS, PP, PPV și a altor planuri specifice.5. MC explică beneficiarului/reprezentantului legal prevederile din contractul/contractele de servicii, în mod deosebit pe cele referitoare la responsabilități și la condițiile de modificare și reziliere.6. MC stabilește, împreună cu beneficiarul și profesioniștii implicați, prioritățile și ordinea acordării serviciilor.7. MC încurajează beneficiarul să își exprime opiniile cu privire la toate aspectele care îl privesc.8. MC mediază relația dintre beneficiar/reprezentant legal și profesioniști atunci când este cazul.9. MC semnalează conducătorului/coordonatorului ierarhic necesitatea realizării unor activități și/sau intervenții suplimentare atunci când se identifică nevoi specifice, particulare; în acest sens, facilitează accesul beneficiarului la, de exemplu: servicii de asistență juridică, servicii/activități de asistență și suport pentru luarea unei decizii, altele.10. MC identifică și asigură colaborarea/parteneriatul cu organizații ale persoanelor cu dizabilități sau ale reprezentanților acestora și cu alte structuri implicate în îmbunătățirea calității vieții pentru persoanele cu dizabilități.11. MC utilizează tehnici de lucru ca: observația, convorbirea telefonică, interviul, consilierea, grupul de suport, întâlnirea de lucru, genograma, ecomapa, altele.12. Lunar, MC elaborează un raport individual de activitate, pe care îl transmite, până în data de 5 a lunii următoare, în atenția FSS.13. Raportul de activitate a MC cuprinde cel puțin secțiunile: numărul de cazuri pentru care a fost desemnat, probleme în relaționarea cu beneficiarul/reprezentantul legal și/sau profesioniștii implicați în implementarea Planului de acțiune, rezultate obținute, propuneri.14. FSS include rapoartele lunare de activitate a MC în dosarul profesional al acestuia.15. FSS arhivează dosarele MC în conformitate cu procedurile interne.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul raportului de activitate a MC respectă cerințele minime ale standardului de calitate.

    Indicatori de control
    Ic 1 - MC a elaborat și transmis lunar raportul propriu de activitate către FSS.
    Ic 2 - Minutele întâlnirilor de lucru și notele de informare/sesizare sunt arhivate în dosarul de caz.
    Ic 3 - FSS a arhivat rapoartele de activitate a MC în conformitate cu procedurile interne.

    Standardul 5 - MONITORIZAREFSS se asigură că MC urmărește realizarea obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung pentru fiecare beneficiar.
    Rezultat:Beneficiarilor li se asigură intervențiile planificate.

    Cerințe minime1. Monitorizarea presupune urmărirea și evaluarea permanentă a situației beneficiarului pentru a se asigura realizarea obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung stabilite.2. Monitorizarea implică totodată verificarea modului de furnizare a serviciilor către beneficiar și asigurarea fluxului de informații între toți cei implicați, astfel încât activitățile și serviciile să se desfășoare conform planificării.3. Prin monitorizare, MC identifică dificultăți în implementarea Planului de acțiune, pe care le discută cu beneficiarul/ reprezentantul legal și cu profesioniștii, în vederea identificării și aplicării soluțiilor de remediere.4. MC realizează vizite de caz ori de câte ori consideră necesar și completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de beneficiar/reprezentantul legal.5. MC realizează vizite de monitorizare la sediile/locațiile unde se furnizează serviciile ori de câte ori consideră necesar și completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de un reprezentant al serviciului respectiv.6. MC monitorizează lunar evoluția situației beneficiarului aflat în sistem rezidențial, în cadrul întâlnirii de lucru cu personalul implicat, și completează Fișa de monitorizare. 7. MC monitorizează cu regularitate modul în care se asigură pregătirea beneficiarului pentru transferul din sistemul rezidențial în alternative de tip familial și elaborează lunar un raport de monitorizare în care prezintă acțiunile concrete desfășurate de echipa multidisciplinară și opiniile acesteia, impactul asupra beneficiarului.8. În etapa de monitorizare, MC poate utiliza: observația, interviul, vizita, convorbirea telefonică, alte tehnici.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul raportului de monitorizare respectă cerințele minime ale standardului de calitate.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Rapoartele de monitorizare a MC sunt arhivate la dosarul de caz.
    Ic 2 - Fișa de monitorizare, împreună cu PP, este arhivată în dosarul personal al beneficiarului la încetarea serviciilor din sistemul rezidențial.

    Standardul 6 - EVALUAREA PROGRESULUIMC urmărește periodic realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare beneficiar.
    Rezultat:Beneficiarilor le este evaluat cu regularitate progresul în funcție de obiectivele stabilite.

    Cerințe minime1. MC evaluează și reevaluează periodic, în colaborare cu membrii echipei multidisciplinare, efectele tuturor acțiunilor destinate persoanei cu dizabilități, progresele sau alte aspecte legate de îngrijire, abilitare și reabilitare sau incluziune socială și propune măsuri de limitare/diversificare/îmbunătățire; propune/solicită, la nevoie și după caz, colaborarea cu alți specialiști din afara echipei.2. Evoluția progreselor beneficiarilor din sistemul rezidențial este urmărită și discutată lunar în întâlnirea de lucru a MC cu echipa.3. Evoluția progreselor beneficiarilor în urma implementării planului de pregătire și transfer în alternative de tip familial este urmărită și discutată lunar; în colaborare cu membrii echipei multidisciplinare, MC evaluează situația beneficiarului din punctul de vedere al autonomiei în sfera activităților de autoîngrijire, autoservire, ajutor pentru ceilalți, petrecere a timpului liber etc.4. FSS public monitorizează cel puțin trimestrial, prin intermediul MC, situația beneficiarului aflat într-un centru rezidențial privat sau alt tip de serviciu social privat sau contractat către un FSS privat.5. La încetarea acordării serviciilor de tip rezidențial, MC, împreună cu personalul implicat, completează rubrica de concluzii din PP, precizând evoluția persoanei și problemele întâmpinate.6. La încetarea acordării serviciilor, Fișa de monitorizare, însoțită de PP, este inclusă în dosarul personal al beneficiarului.7. MC înregistrează informațiile, progresele, evoluția cazului în Fișa de monitorizare.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Fișa de monitorizare, împreună cu PP, este arhivată în dosarul personal al beneficiarului la încetarea serviciilor din sistemul rezidențial.

    Standardul 7 - ÎNCHIDEREA CAZULUIFSS/MC închide cazul în condiții reglementate de actele normative în vigoare.
    Rezultat:Cazul beneficiarului este închis în condiții reglementate de actele normative în vigoare.

    Cerințe minime1. Închiderea cazului se realizează la inițiativa oricăreia dintre părți: FSS sau MC sau beneficiar. 2. Motivele care pot determina închiderea cazului pot fi:
    a) obiectivele stabilite pentru beneficiar au fost atinse și rezultatele dorite au fost obținute;
    b) referirea către alte servicii specializate;
    c) decesul beneficiarului;
    d) transferul beneficiarului.
    3. La închiderea cazului MC completează cel puțin: minuta de informare a beneficiarului/reprezentantului legal, raportul de închidere a cazului, chestionarul de satisfacție a beneficiarului.4. Raportul de închidere a cazului cuprinde cel puțin: diagnoza inițială, componența echipei multidisciplinare, durata intervenției, situația beneficiarului, datele de contact ale beneficiarului sau ale reprezentantului legal la care poate fi contactat după încetarea furnizării serviciilor.5. MC transmite raportul de închidere a cazului către FSS, care îl înregistrează conform procedurii interne.6. FSS decide începerea și durata perioadei de monitorizare postservicii, recomandată în vederea consolidării rezultatelor obținute după perioada de acordare a serviciilor sociale.7. În procesul de monitorizare postservicii, MC colaborează cu serviciile din comunitate pentru a urmări calitatea integrării sociale a beneficiarului.8. Perioada recomandată pentru monitorizarea postservicii este 6 luni, termen la care MC întocmește un raport de monitorizare postservicii.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Raportul de închidere a cazului respectă cerințele minime ale standardului de calitate.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Raportul de închidere a cazului este arhivat la dosarul de caz.
    Ic 2 - Raportul de monitorizare postservicii este arhivat la dosarul de caz.

    Modulul III - Protecția drepturilor (standardele 1-4)
    Standardul 1 - RESPECTAREA DREPTURILOR BENEFICIARILORFSS se asigură că MC cunoaște și respectă drepturile beneficiarilor.
    Rezultat:Drepturile beneficiarilor sunt cunoscute și respectate.

    Cerințe minime1. Beneficiarii au, în principal, următoarele drepturi:
    a) să li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără nicio discriminare;
    b) să fie informați cu privire la drepturile sociale, serviciile primite, precum și cu privire la situațiile de risc ce pot apărea pe parcursul derulării serviciilor;
    c) să li se comunice drepturile și obligațiile, în calitate de beneficiari ai serviciilor sociale;
    d) să beneficieze de serviciile prevăzute în contractul de furnizare servicii;
    e) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale;
    f) să li se asigure păstrarea confidențialității asupra datelor personale, informațiilor furnizate și primite;
    g) să li se garanteze demnitatea și intimitatea;
    h) să fie protejați împotriva riscului de abuz și neglijare;
    i) să își exprime liber opinia cu privire la serviciile primite.
    2. FSS se asigură că MC cunoaște și respectă drepturile beneficiarilor.3. Beneficiarii cunosc modul prin care pot sesiza încălcarea exercitării drepturilor.

    Indicatori de control
    Ic 1 - FSS nu a înregistrat sesizări privind încălcarea drepturilor beneficiarilor.

    Standardul 2 - MANAGEMENTUL SITUAȚIILOR DE RISC FSS se asigură că MC cunoaște și aplică managementul situațiilor de risc.
    Rezultat: Beneficiarii primesc sprijin adecvat în situații de risc.

    Cerințe minime1. MC evaluează, ori de câte ori consideră sau cel puțin semestrial, riscurile care pot interveni în situația beneficiarului, precum și resursele posibile pentru prevenirea/limitarea acestora.2. MC implică beneficiarul/reprezentantul legal și membrii personalului în analiza riscurilor care pot interveni în realizarea obiectivelor planificate sau în situația proprie.3. MC apreciază riscul de instituționalizare pe baza evaluării din punct de vedere social, material, financiar și al resurselor existente pentru asigurarea îngrijirii și protecției persoanei adulte încadrate în grad de handicap sau care trăiește independent și completează Fișa de identificare a riscurilor.4. MC apreciază riscul de reinstituționalizare pe baza analizei informațiilor referitoare la situația persoanei adulte încadrate în grad de handicap reintegrate în familie sau care a ales să trăiască independent; în acest scop, MC menține legătura cu serviciile de asistență socială din comunitate și completează Fișa de identificare a riscurilor. 5. MC completează Fișa de identificare a riscurilor în cadrul vizitelor la caz.6. MC transmite Fișa de identificare a riscurilor către FSS, cel puțin trimestrial sau ori de câte ori consideră necesar.

    Indicatori de control
    Ic 1 - FSS a înregistrat, cel puțin trimestrial, Fișa de identificare a riscurilor.

    Standardul 3 - PROTECȚIA ÎMPOTRIVA NEGLIJĂRII, EXPLOATĂRII, VIOLENȚEI ȘI ABUZULUIFSS/AP asigură un mediu fără pericole pentru beneficiari din punctul de vedere al protecției împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului.
    Rezultat: Beneficiarii sunt protejați împotriva tuturor formelor de neglijare, exploatare, violență și abuz.

    Cerințe minime 1. FSS elaborează și aplică procedura privind protecția împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului. 2. Procedura precizează cel puțin: regulile cu privire la administrarea medicamentelor, modul de identificare și semnalare a cazurilor de neglijare, exploatare, violență și abuz; raportarea, investigarea și soluționarea situațiilor de neglijare, exploatare, violență și abuz; modul de gestiune a bunurilor sau banilor beneficiarilor. 3. Procedura precizează totodată modul în care sunt consemnate/rezolvate cazurile de violență și abuz sesizate de personal în timpul activității acestuia în relație cu beneficiarul/ familia acestuia.4. MC cunoaște și aplică procedura privind protecția împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului.5. MC încurajează și sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de neglijare, exploatare, violență, neglijare și abuz.6. În situații de identificare a cazurilor de neglijare, exploatare, violență și abuz, rolul MC este de a stabili componența echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situației, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenție clare și roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele așteptate într-un interval de timp determinat.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul procedurii privind protecția împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului respectă cerințele minime ale standardului.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Procedura privind protecția împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - FSS a consemnat în Registrul de evidență a cazurilor de neglijare, exploatare, violență și abuz toate situațiile de neglijare, exploatare, violență, tratament degradant, abuz emoțional, fizic sau sexual.

    Standardul 4 - PROTECȚIA ÎMPOTRIVA TORTURII ȘI TRATAMENTELOR CRUDE, INUMANE SAU DEGRADANTEFSS/AP asigură un mediu fără pericole pentru beneficiari din punctul de vedere al protecției împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante.
    Rezultat: Beneficiarii sunt protejați împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante.

    Cerințe minime1. FSS elaborează și aplică procedura privind protecția împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante. 2. Procedura precizează cel puțin: modul de identificare și semnalare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; raportarea, investigarea și soluționarea situațiilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante. 3. MC cunoaște și respectă procedura privind protecția împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante. 4. MC încurajează și sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de tratament crud, inuman sau degradant. 5. În situații de identificare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante aplicate beneficiarului, rolul MC este de a stabili componența echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situației, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenție clare și roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele așteptate într-un interval de timp determinat.

    Indicatori de monitorizare
    Im 1 - Conținutul procedurii privind protecția împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante respectă cerințele minime ale standardului.

    Indicatori de control
    Ic 1 - Procedura privind protecția împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante este disponibilă la sediul FSS.
    Ic 2 - FSS a consemnat/consemnează în Registrul de evidență a cazurilor de tortură și tratamente crude, inumane sau degradante toate situațiile de tortură și tratamente crude, inumane sau degradante.

    Documente prevăzute în standardele specifice minime obligatorii de calitate
    privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția drepturilor persoanelor adulte cu dizabilități


    Nr.
    curent

    Denumirea documentului

    1.

    Procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități

    2.

    Instruirea/Formarea MC în planul anual de instruire și formare profesională pentru personalul angajat

    3.

    Consemnarea instruirii/formării MC în Registrul privind perfecționarea continuă a personalului

    4.

    Autorizarea FSS ca operator de date cu caracter personal

    5.

    Procedura de lucru privind asigurarea securității datelor și informațiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz

    6.

    Procese-verbale de predare-primire a dosarelor opisate de caz, semnate de FSS și MC

    7.

    Dosare de caz

    8.

    Chestionare de satisfacție a beneficiarilor

    9.

    Dispoziția FSS de desemnare a MC

    10.

    Minutele întâlnirilor și alte documente de lucru realizate de MC

    11.

    Raport de evaluare a beneficiarului și a contextului său de viață

    12.

    Fișa de identificare a riscurilor

    13.

    Planul de acțiune, inclusiv secțiunea privind pregătirea și transferul beneficiarului în alternative de tip familial

    14.

    Propuneri de completare/modificare PIS, PP, PPV

    15.

    Raport individual de activitate MC

    16.

    Raport de monitorizare

    17.

    Fișă de monitorizare

    18.

    Minuta de informare a beneficiarului/reprezentantului legal privind închiderea cazului

    19.

    Raport de închidere a cazului

    20.

    Raport de monitorizare postservicii

    21.

    Procedura privind protecția împotriva neglijării, exploatării, violenței și abuzului

    22.

    Registrul de evidență a cazurilor de neglijare, exploatare, violență și abuz

    23.

    Procedura privind protecția împotriva torturii și tratamentelor crude, inumane sau degradante

    24.

    Registrul de evidență a cazurilor de tortură și tratamente crude, inumane sau degradante

    -----