NORME din 11 noiembrie 2015 privind pregătirea și atestarea profesională a consilierilor de siguranță pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase (Anexa nr. 3)
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 903 bis din 4 decembrie 2015 Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.214 din 11 noiembrie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 4 decembrie 2015.

    Dispoziții generale

    Articolul 1
    (1) Pentru a-și putea exercita ocupația, conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru cel puțin una dintre categoriile C1, C1E, C și CE, respectiv D1, D1E, D și DE, trebuie să dețină un nivel minim de cunoștințe necesare desfășurării profesiei, cunoștințe ce trebuie actualizate periodic.(2) Prezentele norme nu se aplică conducătorilor auto care conduc:
    a) vehicule cu o viteză maximă autorizată care nu depășește 45 km/h;
    b) vehicule utilizate de sau aflate sub controlul forțelor armate, apărării civile, Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și al forțelor care răspund de menținerea ordinii publice;
    c) vehicule care efectuează teste rutiere în vederea unor dezvoltări tehnice, reparații sau pentru întreținere, și vehicule noi sau reconstruite care nu au fost încă puse în funcțiune;
    d) vehicule utilizate în situații de urgență sau desemnate pentru misiuni de recuperare;
    e) vehicule utilizate în cursul pregătirii /examinării în vederea obținerii permisului de conducere sau a unui certificat /atestat profesional.
    (3) Certificatul de calificare profesională inițială, denumit în continuare CPI, și Certificatul de calificare profesională continuă, denumit în continuare CPC, reprezintă dovada calificării profesionale inițiale, respectiv dovada pregătirii profesionale periodice a conducătorului auto, și pot fi obținute conform prevederilor prezentelor norme.(4) CPI și CPC sunt valabile pentru tipul de transport rutier efectuat de către conducătorul auto, respectiv transport rutier de mărfuri sau transport rutier de persoane.(5) Modelul și conținutul certificatului de calificare profesională sunt prevăzute în Anexa nr. 2b) la prezentele norme.(6) Pot obține în România CPI doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
    a) sunt cetățeni sau resortisanți ai unui stat membru al Uniunii Europene care își au reședința în România, așa cum este aceasta definită în art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului din 20 decembrie 1985 privind echipamentul de înregistrare în transportul rutier, cu modificările și completările ulterioare;
    b) sunt cetățeni sau resortisanți ai unor state nemembre ale Uniunii Europene care sunt angajați de o întreprindere stabilită în România sau au dobândit dreptul de a munci în România.
    (7) Pot obține în România CPC doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
    a) își au reședința în România, așa cum este aceasta definită în art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului din 20 decembrie 1985, cu modificările și completările ulterioare;
    b) sunt angajați de o întreprindere stabilită în România
    (8) Sunt recunoscute ca valabile pe teritoriul României CPI și CPC eliberate în condițiile Directivei 2003/59/CE de alte state membre ale Uniunii Europene, cu modificările ulterioare

    Calificare profesională inițială

    Articolul 2
    (1) CPI poate fi obținut prin susținerea unui examen de cunoștințe teoretice și practice, conform prevederilor art. 4. Examenul va urmări însușirea nivelului minim de cunoștințe, conform tematicilor prevăzute în Anexa nr. 2a).(2) CPI sunt eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenului prevăzut la alin. (1).(3) Conducătorii auto care efectuează transport de marfă și care își dezvoltă sau își schimbă activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers și care dețin un CPI nu trebuie să mai parcurgă părțile comune ale celor două tipuri de calificare inițială, ci doar părțile specifice noii calificări, urmate de promovarea unui examen teoretic. Acești conducători vor susține în mod obligatoriu examenul practic în totalitate.(4) Sunt exceptați de la obligativitatea calificării inițiale conducătorii auto care sunt:
    a) titularii unui permis de conducere pentru cel puțin una dintre categoriile D1, D1E, D și DE, eliberat până la data de 9 septembrie 2008;
    b) titularii unui permis de conducere pentru cel puțin una dintre categoriile C1, C1E, C și CE, eliberat până la data de 9 septembrie 2009.
    (5) Conducătorii auto care efectuează transport rutier de mărfuri și dețin un CPI pentru una dintre categoriile de vehicule C1, C1E, C și CE sunt exceptați de la obținerea unui CPI pentru oricare alta dintre acestea, iar conducătorii auto care efectuează transport rutier de persoane și dețin un CPI pentru una dintre categoriile de vehicule D1, D1E, D și DE sunt exceptați de la obținerea unui CPI pentru oricare alta dintre acestea.

    Pregătirea profesională periodică

    Articolul 3
    (1) Pregătirea profesională periodică constă în cursuri specifice, prin care conducătorii auto își actualizează cunoștințele necesare în activitate, cu precădere în ceea ce privește siguranța rutieră și raționalizarea consumului de combustibil.(2) Cursurile prevăzute la alin. (1) sunt organizate de către centre de pregătire și perfecționare profesională autorizate de Ministerul Transporturilor și se desfășoară conform programelor prevăzute în Anexa nr. 2a) la prezentele norme. Suporturile de curs utilizate vor fi întocmite în scopul însușirii de către candidați a cunoștințelor menționate Anexa 2a) la prezentele norme, cu respectarea necesităților de învățare ale acestora.(3) Cursurile se încheie prin susținerea unui examen teoretic conform, prevederilor art. 5. La promovarea examenului, conducătorul auto obține un CPC cu o valabilitate de 5 ani.(4) CPC sunt eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevăzute la alin. 3.(5) Pentru a continua exercitarea profesiei, conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPI trebuie să urmeze cursurile de pregătire profesională periodică în ultimul an de valabilitate al certificatului și să promoveze examenul prevăzut la art. 5. în acest caz, valabilitatea noului certificat începe din ziua următoare zilei în care certificatul anterior expiră.(6) Conducătorii auto exceptați de la obligația deținerii CPI conform prevederilor art. 2 alin. (4) trebuie să participe la cursurile de pregătire profesională periodică și să obțină CPC pentru a-și putea exercita profesia conform prevederilor art. 1 alin. (1).(7) Conducătorii auto care efectuează transport rutier de mărfuri și dețin un CPC pentru una dintre categoriile de vehicule C1, C1E, C și CE sunt exceptați de la obținerea unui CPC pentru oricare alta dintre acestea, iar conducătorii auto care efectuează transport rutier de persoane și dețin un CPC pentru una dintre categoriile de vehicule D1, D1E, D și DE sunt exceptați de la obținerea unui CPC pentru oricare alta dintre acestea.(8) Pentru a continua exercitarea profesiei, conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPC urmează cursurile prevăzute la art. 3 alin. (1) în ultimul an de valabilitate al certificatului și să promoveze examenul prevăzut la art. 5. În acest caz, valabilitatea noului certificat începe din ziua următoare zilei în care certificatul anterior expiră.(9) În cazul în care conducătorii auto titulari ai unui CPI sau ai unui CPC au încetat exercitarea profesiei iar certificatul de calificare deținut a expirat, aceștia au obligația de a urma un curs de pregătire profesională periodică înainte de reluarea activității.(10) În vederea participării la cursurile pentru obținerea CPC, candidații se înscriu la un centru de pregătire și perfecționare profesională autorizat de Ministerul Transporturilor, completând în acest scop o cerere și depunând în acest sens un dosar cu următoarele documente:
    a) cerere,
    b) actul de identitate, în copie,
    c) permisul de conducere, în copie,
    d) actul care demonstrează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 1 alin. (7), în copie.
    (11) Copiile documentelor prevăzute la literele b) - d) se certifică de către solicitant pentru conformitate cu originalul prin înscrisul "Subsemnatul ..........., declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale privind falsul în declarații, ca prezentul act este conform cu originalul" și semnare.(12) Candidații care doresc să obțină CPC atât pentru categoriile de vehicule C1, C1E, C și CE cât și pentru categoriile de vehicule D1, D1E, D și DE pot să urmeze părțile comune ale cursurilor specifice o singură dată.

    Examinarea pentru obținerea CPI

    Articolul 4
    (1) Examenele pentru obținerea CPI au în vedere verificarea deținerii de către conducătorii auto a nivelului minim de cunoștințe prevăzut în Anexa nr. 2a) la prezentele norme.(2) În vederea susținerii examenului pentru obținerea CPI, candidații se vor înscrie la un centru de pregătire și perfecționare profesională autorizat de Ministerul Transporturilor, completând în acest sens o cerere și depunând în acest sens un dosar cu următoarele documente:
    a) cerere,
    b) actul de identitate, în copie,
    c) permisul de conducere, în copie,
    d) actul care demonstrează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 1 alin. (6), în copie
    (3) Copiile documentelor prevăzute la literele b) - d) se certifică de către solicitant pentru conformitate cu originalul prin înscrisul "Subsemnatul ..............., declar pe propria răspundere, sub sancțiunea, legii penale privind falsul în declarații, ca prezentul act este conform cu originalul" și semnare.(4) În vederea susținerii examenului și a obținerii CPI, candidații trebuie să dețină permis de conducere valabil eliberat sau recunoscut de autoritatea competentă.(5) Examenul pentru obținerea CPI este compus dintr-un examen teoretic și unul practic.(6) Examenul teoretic este format din două probe:
    a) o probă cu durata de 2 ore care constă dintr-un set de 100 întrebări cu 4 variante de răspuns din care una corectă, testul având cel puțin o întrebare pentru fiecare obiectiv dintre obiectivele generale și cele specifice tipului de transport, respectiv transport de mărfuri sau persoane, prevăzut în Anexa nr. 2a);
    b) o probă cu durata de 2 ore care constă din 6 studii de caz, câte două pentru fiecare dintre cele 3 capitole ale Anexei nr. 2a).
    (7) Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puțin 70% din întrebări și a obținut minimum 70% din punctajul maxim cumulat al studiilor de caz.(8) Candidații declarați admiși la examenul teoretic vor putea susține examenul practic, care este format din următoarele probe:
    a) o probă de conducere destinată evaluării pregătirii cu privire la conducerea rațională bazată pe reguli de siguranță. Această probă are loc, pe cât posibil, pe drumuri situate în afara zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum și pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite tipuri de dificultăți pe care un conducător auto le poate întâlni. Este preferabil ca această probă să se desfășoare în diverse condiții de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulație!pe care le-ar putea întâlni. Durata minimă a acestei probe este de 60 de minute. Candidații admiși la această probă vor putea susține examenul practic prevăzut la b);
    b) o probă care vizează cel puțin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 și 3.5 din Anexa nr. 2a). Durata minimă a acestei probe este de 30 de minute;
    (9) Pentru a fi admiși la examenul de obținere a CPI, candidații trebuie să fie declarați admiși atât la examenul teoretic, cât și la toate probele parțiale ale examenului practic.(10) În cazul nepromovării examenului practic, calificativul "Admis" obținut de candidați la examenul teoretic își păstrează valabilitatea cel mult 6 luni de la data obținerii lui, dar nu mai mult de două reexaminări practice.(11) Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice trebuie să corespundă din punct de vedere constructiv cerințelor impuse vehiculelor utilizate la examinarea în vederea obținerii permisului de conducere.(12) Pentru conducătorii menționați la art. 2 alin. (3) examenul teoretic cuprinde un chestionar cu 20 de întrebări și se limitează la materiile prevăzute în Anexa nr. 2a), corespunzătoare tipului de transport, de mărfuri sau de persoane, pentru care se solicită noua calificare inițială. Acești conducători vor susține obligatoriu examenul practic în totalitate.(13) Examinarea prevăzută la alin. (6), (7), (8) și (12) se face conform Normelor prevăzute în Anexa nr. 8 la ordin.

    Examinarea pentru obținerea CPC

    Articolul 5
    (1) Examinarea pentru obținerea CPC se face conform Normelor prevăzute în Anexa nr. 8 la ordin.(2) Pot participa la examenul pentru obținerea CPC doar candidații care au urmat în totalitate cursurile de pregătire profesională periodică.(3) Examenul este format dintr-un set de 30 de întrebări tip grilă din tematica prevăzută în Anexa nr. 2a), care trebuie rezolvate în 30 de minute.(4) Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puțin 70% din întrebări.

    Eliberarea certificatului de calificare profesională

    Articolul 6

    Certificatul de calificare profesională se eliberează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. persoanelor care au promovat examenele prevăzute la art. 4 sau, după caz, examenul prevăzut la art. 5.


    Articolul 7
    (1) În vederea eliberării certificatului de calificare profesională, solicitantul depune la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R următoarele documente:
    a) cerere,
    b) copie după actul de identitate,
    c) copie după permisul de conducere aflat în perioada de valabilitate,
    d) actele care demonstrează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 1 alin. (6) pentru eliberarea CPI, după caz, în copie,
    e) actele care demonstrează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 1 alin. (7) pentru eliberarea CPC, după caz, în copie,
    f) o fotografie color,
    g) dovada achitării tarifului de eliberare.
    (2) Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) literele b) - e) se certifică de către solicitant pentru conformitate cu originalul prin înscrisul "Subsemnatul ............, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale privind falsul în declarații, ca prezentul act este conform cu originalul" și semnare.(3) Certificatul de calificare profesională se eliberează în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.(4) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., respinge solicitările de eliberare ale certificatului de calificare profesională pentru persoanele care nu au dosarul complet, în situația în care copiile documentelor nu sunt lizibile, al căror permis de conducere nu este în perioada de valabilitate sau a căror fotografie nu este corespunzătoare confecționării certificatului.(5) Cu ocazia depunerii documentelor prevăzute la alin. (1), Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. eliberează deponentului o dovadă înlocuitoare a certificatului de calificare profesională, valabilă doar pe teritoriul României, cu valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data depunerii și pe care apare mențiunea "Valid only in România".

    Obligații

    Articolul 8

    Centrele de pregătire și perfecționare profesională autorizate de Ministerul Transporturilor care înscriu candidați în vederea susținerii examenului pentru obținerea CPI sau care desfășoară cursuri de pregătire profesională periodică au următoarele obligații:
    a) să înscrie în vederea susținerii examenului pentru obținerea CPI numai persoanele care îndeplinesc condițiile prevăzute de reglementările legale pentru susținerea examenului și obținerea CPI, verificând în acest sens documentele și valabilitatea acestora,
    b) să înscrie la cursuri și să efectueze pregătirea numai pentru persoanele care îndeplinesc condițiile prevăzute de reglementările legale pentru admiterea la cursuri, verificând/certificând în acest sens documentele și valabilitatea acestora,
    c) să păstreze la sediul unde s-au desfășurat cursurile, pentru o perioadă de minimum 5 ani, dosarele prevăzute la art. 3 alin. (10) și la art. 4 alin. (2),
    d) să utilizeze la pregătire lectori atestați în acest sens conform reglementărilor în vigoare,
    e) să efectueze pregătirea profesională periodică a candidaților în conformitate cu programele prevăzute în Anexa nr. 2a),
    f) să efectueze pregătirea conducătorilor auto astfel încât să respecte prevederile Hotărârii Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier. În acest sens, perioadele de timp alocate pregătirii profesionale se asimilează timpului de muncă, așa cum este definit în reglementarea menționată.


    Articolul 9
    (1) Deținătorii CPI și CPC au obligația de a solicita Autorității Rutiere Române - A.R.R. preschimbarea certificatelor menționate atunci când intervine modificarea a cel puțin uneia dintre datele menționate pe acestea.(2) Când se constată, cu ocazia controlului în trafic, că datele menționate pe un CPI sau CPC nu corespund în totalitate cu cele menționate pe alte acte, certificatul se reține și se transmite la Autoritatea Rutieră Română - A.R R. în vederea preschimbării.(3) Deținătorii CPI și CPC au obligația de a solicita Autorității Rutiere Române - A.R.R. înlocuirea certificatelor în cazul pierderii, furtului sau deteriorării acestora. În acest caz certificatele se eliberează, după achitarea tarifului de eliberare, cu valabilitatea de la data emiterii până la data de expirare a certificatul inițial.

    Dispoziții finale

    Articolul 10

    Pe certificatele CPI și CPC se marchează codul comunitar "95", corespunzător calificării de conducător auto.


    Articolul 11
    (1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R eliberează și ține evidența certificatelor de calificare profesională ale conducătorilor auto și a documentelor privitoare la susținerea probelor examenelor.(2) Certificatele CPI și CPC emise de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. devin nule dacă pentru obținerea lor au fost prezentate documente conținând informații false sau eronate, ori au fost eludate orice prevederi legale aplicabile.(3) În situațiile prevăzute la alin. (2), măsura de anulare a certificatelor se aplică de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.


    Articolul 12

    Anexele nr. 2a) și 2b) fac parte integrantă din prezentele norme.


    Articolul 13

    Prezentele norme transpun prevederile Directivei Parlamentului European și a Consiliului 59/2003/CE din 15 iulie 2003 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului și a Directivei 91/439/CEE a Consiliului și de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului, amendată prin Anexa A, punctul 4 al Directivei 2013/22/UE de adaptare a anumitor directive în domeniul politicii privind transporturile, având în vedere aderarea Republicii Croația.


    Anexa nr. 2a)

    Program de pregătire profesională periodică în vederea obținerii
    CPC pentru categoriile de vehicule C1, C1E, C și CE
    Notă: Subiectele comune la care fac referire art. 3 alin. (13) din Norme sunt marcate cu "(*)"

    Obiectiv




    Tematici




    Total 5 zile
    a câte 7 ore,
    din care:

    nr. ore

    1.1. Obiectiv: cunoașterea caracteristicilor
    sistemului de transmisie în scopul utilizării
    optime



    (*) componentele motorului și transmisiei
    și rolul acestora, curbele de cuplu, de
    putere și de consum specific ale unui
    motor, zona de utilizare optimă a turației
    motorului, diagrame privind rapoartele
    transmisiei






    3

    1.2. Obiectiv: cunoașterea caracteristicilor
    tehnice și funcționarea dispozitivelor de
    siguranță pentru a controla vehiculul, pentru
    a minimiza uzura și pentru a preveni
    disfuncționalitățile specifice




    (*) circuitul de frânare oleopneumatic
    servoasistat, limitele de utilizare a
    frânelor și a frânei de încetinire,
    utilizarea combinată a frânelor și a frânei
    de încetinire, utilizarea optimă a vitezei
    și rapoartelor transmisiei, utilizarea
    inerției vehiculului, utilizarea
    mijloacelor de încetinire și de frânare în
    cursul coborârilor, comportament în caz de









    3

    1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a
    consumului de carburant

    (*) optimizarea consumului de carburant
    prin aplicarea competențelor prezentate la
    pct. 1 1 și 1.2



    1

    1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura
    încărcarea unui vehicul respectând regulile
    de siguranță și utilizare corectă a
    vehiculului















    forțele care se aplică vehiculului în
    mișcare, utilizarea rapoartelor transmisiei
    în funcție de sarcina vehiculului și de
    profilul drumului, calculată sarcinii
    totale a unui vehicul sau a unui ansamblu
    de vehicule, calcularea volumului total,
    repartizarea încărcăturii, consecințele
    supraîncărcării pe axă, stabilitatea
    vehiculului și centrul de greutate,
    tipurile de ambalaje și suporturile de
    sarcină











    3

    principalele categorii de mărfuri ce
    necesită arimarea, tehnici de calare și de
    arimare a încărcăturii, utilizarea
    chingilor de arimare, verificarea
    dispozitivelor de arimare, utilizarea de
    mijloace de manevrare, acoperirea cu
    prelată și scoaterea prelatei







    3

    2.1. Obiectiv: cunoașterea mediului social al
    transportului rutier și regulile care îl
    guvernează













    (*) cunoașterea mediului social al
    transportului rutier: drepturile și
    obligațiile conducătorului auto în ceea ce
    privește calificarea inițială și pregătirea
    profesională periodică, contractul de
    angajare al conducătorului auto, clauze
    contractuale și plăți interzise,
    responsabilitățile conducătorului auto








    1

    (*) duratele maxime de lucru specifice
    transporturilor rutiere; principiile,
    aplicarea și consecințele prevăzute în
    legislația în domeniu; sancțiunile în caz
    de neutilizare, de utilizare
    necorespunzătoare sau de manipulare a
    tahografului în scopul fraudei







    3

    2.2. Obiectiv: cunoașterea reglementărilor
    privind transportul rutier de mărfuri












    licența de transport, certificatul de
    transport în cont propriu, obligațiile ce
    rezultă din contractul-tip de transport de
    mărfuri, redactarea documentelor privind
    contractul de transport,





    1

    autorizațiile de transport internațional,
    obligații ce rezultă din convenția privind
    contractul de transport internațional
    rutier de mărfuri, întocmirea documentelor
    pentru transportul internațional, trecerea
    frontierelor, comisionarii de transport,
    documente speciale de însoțire a mărfii,
    cabotaj








    3

    3.1. Obiectiv: creșterea percepției privind
    riscurile rutiere și accidentele de muncă








    tipologia accidentelor de muncă din
    sectorul transporturilor, statisticile
    accidentelor de circulație, implicarea
    autovehiculelor grele, consecințele umane,
    materiale și financiare.





    1

    principii și modalități de corectare a
    atitudinilor și comportamentelor care
    generează riscuri de accident rutier sau
    accident de muncă.




    1

    3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni
    criminalitatea și traficul de imigranți
    ilegali



    informații generale, implicații pentru
    conducătorii auto, măsurile de prevenire,
    lista verificărilor ce trebuie efectuate de
    conducătorul auto, legislația cu privire la
    responsabilitatea conducătorului auto și
    întreprinderilor de transport.






    1

    3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni
    riscurile fizice: principiile ergonomice

    (*) gesturile și pozițiile care implică
    riscuri, condiția fizică, exercițiile de
    manipulare, protecția personală.



    1

    3.4. Obiectiv: conștientizarea importanței
    stării fizice și mentale





    (*) principiile unei alimentații sănătoase
    și echilibrate, efectele alcoolului,
    medicamentelor sau ale oricărei substanțe
    susceptibile de a modifica comportamentul,
    simptomele, cauzele și efectele oboselii și
    stresului, rolul fundamental al ciclului
    elementar muncă-odihnă.







    1

    3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect
    și de a acționa în situații de urgență














    (*) comportamentul în caz de urgență:
    evaluarea situației, evitarea
    supraaccidentelor, solicitarea de ajutor,
    asistența răniților și acordarea primului
    ajutor, acțiuni în caz de incendiu,
    evacuarea ocupanților din autovehicul,
    asigurarea siguranței tuturor călătorilor,
    acțiuni în caz de agresiune; principiile de
    bază ale întocmirii unui proces-verbal de
    constatare a accidentului.










    2

    tehnici de control dinamic al vehiculului
    în situațiile derapajului, ale frânării de
    urgență și ale evitării de urgență a unui
    obstacol - exerciții practice sau
    vizualizare de materiale video





    3

    3.6. Obiectiv: abilități de comportament care
    să contribuie la îmbunătățirea imaginii unei
    întreprinderi: relația dintre comportamentul
    conducătorului auto și imaginea
    întreprinderii


    importanța pentru întreprindere a calității
    prestației conducătorului auto, diferitele
    roluri ale conducătorului auto, diferiții
    interlocutori potențiali ai conducătorului
    auto, întreținerea autovehiculului,
    organizarea muncii, consecințele pe plan
    comercial și financiar ale unei dispute







    2

    3.7. Obiectiv: cunoașterea mediului economic
    al transportului rutier de mărfuri și
    organizarea pieței











    transportul rutier în raport cu alte tipuri
    de transport (concurență, expeditori),
    diferitele activități din domeniul
    transportului rutier (transportul public,
    în folos propriu, activități conexe
    transportului), organizarea principalelor
    tipuri de întreprinderi de transport sau
    activități conexe transportului, diferitele
    specializări din domeniul transportului
    (cisternă, temperatură controlată etc.),
    evoluția sectorului (diversificarea
    serviciilor oferite, relația transport
    rutier-transport feroviar, subcontractarea
    etc.).














    2

    Program de pregătire profesională periodică în vederea obținerii CPC
    pentru categoriile de vehicule D1, D1E, D și DE
    Notă: Subiectele comune la care fac referire art. 3 alin. (13) din Norme sunt marcate cu "(*) "

    Obiectiv




    Tematici




    Total 5 zile
    a câte 7 ore,
    din care:

    nr. ore

    1.1. Obiectiv: cunoașterea caracteristicilor
    sistemului de transmisie în scopul utilizării
    optime



    (*) componentele motorului și transmisiei
    și rolul acestora, curbele de cuplu, de
    putere și de consum specific ale unui motor
    zona de utilizare optimă a turației
    motorului, diagrame privind rapoartele
    transmisiei






    3

    1.2. Obiectiv: cunoașterea caracteristicilor
    tehnice și funcționarea dispozitivelor de
    siguranță pentru a controla vehiculul, pentru
    a minimiza uzura și pentru a preveni
    disfuncționalitățile specifice





    (*) circuitul de frânare oleopneumatic
    servoasistat, limitele de utilizare a
    frânelor și a frânei de încetinire,
    utilizarea combinată a frânelor și a frânei
    de încetinire, utilizarea optimă a vitezei
    și rapoartelor transmisiei, utilizarea
    inerției vehiculului, utilizarea
    mijloacelor de încetinire și de frânare în
    cursul coborârilor, comportament în caz de
    defecțiune










    3

    1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a
    consumului de carburant

    (*) optimizarea consumului de carburant
    prin aplicarea competențelor prezentate la
    pct. 1.1 și 1.2



    1

    1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura
    siguranța și confortul pasagerilor












    echilibrul mișcărilor longitudinale și
    laterale, utilizarea drumurilor împreună cu
    alți utilizatori, poziția pe șosea,
    frânarea treptată/lină, folosirea
    consolelor, utilizarea de infrastructuri
    specifice (spații publice, benzi de
    circulație rezervate), realizarea unei
    armonii între conducerea în siguranță și
    celelalte funcții ale conducătorului auto,
    interacțiunea cu pasagerii,
    caracteristicile specifice ale
    transportului anumitor categorii de
    călători (persoane cu dizabilități,
    copii).














    3

    1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura
    încărcarea unui vehicul respectând regulile
    de siguranță și utilizare corectă a
    vehiculului





    forțele care se aplică vehiculelor în
    mișcare, utilizarea rapoartelor transmisiei
    în funcție de sarcina vehiculului și de
    profilul drumului, calcularea sarcinii
    totale a unui vehicul sau a unui ansamblu
    de vehicule, repartizarea încărcăturii,
    consecințele supraîncărcării pe axă,
    stabilitatea vehiculului și centrul de
    greutate.









    3

    2.1. Obiectiv: cunoașterea mediului social al
    transportului rutier și regulile care îl
    guvernează













    (*) cunoașterea mediului social al
    transportului rutier: drepturile și
    obligațiile conducătorului auto în ceea ce
    privește calificarea inițială și pregătirea
    profesională periodică, contractul de
    angajare al conducătorului auto, clauze
    contractuale și plăți interzise,
    responsabilitățile conducătorului auto








    1

    (*) duratele maxime de lucru specifice
    transporturilor rutiere; principiile,
    aplicarea și consecințele prevăzute în
    legislația în domeniu; sancțiunile în caz
    de neutilizare, de utilizare
    necorespunzătoare sau de manipulare a
    tahografului în scopul fraudei







    3

    2.2. Obiectiv: cunoașterea reglementărilor
    privind transportul rutier de persoane











    categorii și tipuri de transport rutier de
    persoane, licența de transport,
    certificatul de transport în cont propriu,
    licența de traseu, documentul de control și
    transportul de grupuri specifice,
    autorizațiile de transport internațional,
    întocmirea documentelor pentru transportul
    internațional, trecerea frontierelor,
    cabotaj









    3

    echipamente de siguranță la bordul
    autobuzelor, centurile de siguranță,
    încărcarea vehiculului.



    1

    3.1. Obiectiv: creșterea percepției privind
    riscurile rutiere și accidentele de muncă








    tipologia accidentelor de muncă din
    sectorul transporturilor, statisticile
    accidentelor de circulație, implicarea
    autobuzelor, consecințele umane, materiale
    și financiare.





    1

    principii și modalități de corectare a
    atitudinilor și comportamentelor care
    generează riscuri de accident rutier sau
    accident de muncă.




    1

    3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni
    criminalitatea și traficul de imigranți
    ilegali



    informații generale, implicații pentru
    conducătorii auto, măsurile de prevenire,
    lista verificărilor ce trebuie efectuate de
    conducătorul auto, legislația cu privire la
    responsabilitatea conducătorului auto și
    întreprinderilor de transport.






    1

    3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni
    riscurile fizice: principiile ergonomice

    (*) gesturile și pozițiile care implică
    riscuri, condiția fizică, exercițiile de
    manipulare, protecția personală.



    1

    3.4. Obiectiv: conștientizarea importanței
    stării fizice și mentale





    (*) principiile unei alimentații sănătoase
    și echilibrate, efectele alcoolului,
    medicamentelor sau ale oricăror substanțe
    susceptibile de a modifica comportamentul,
    simptomele, cauzele și efectele oboselii și
    stresului, rolul fundamental al ciclului
    elementar muncă-odihnă.







    1

    3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect
    și de a acționa în situații de urgență














    (*) comportamentul în caz de urgență:
    evaluarea situației, evitarea
    supraaccidentelor, solicitarea de ajutor,
    asistența răniților și acordarea primului
    ajutor, acțiuni în caz de incendiu,
    evacuarea ocupanților din autovehicul,
    asigurarea siguranței tuturor călătorilor,
    acțiuni în caz de agresiune; principiile
    de bază ale întocmirii unui proces-verbal
    de constatare a accidentului.










    2

    tehnici de control dinamic al vehiculului
    în situațiile derapajului, ale frânării de
    urgență și ale evitării de urgență a unui
    obstacol - exerciții practice sau
    vizualizare de materiale video





    3

    3.6. Obiectiv: abilități de comportament care
    să contribuie la îmbunătățirea imaginii unei
    întreprinderi: relația dintre comportamentul
    conducătorului auto și imaginea
    întreprinderii


    importanța pentru întreprindere a calității
    prestației conducătorului auto, diferitele
    roluri ale conducătorului auto, diferiții
    interlocutori potențiali ai conducătorului
    auto, întreținerea autovehiculului,
    organizarea muncii, consecințele pe plan
    comercial și financiar ale unei dispute







    3

    3.8. Obiectiv: cunoașterea mediului economic
    al transportului rutier de călători și
    organizarea pieței






    transporturilor rutiere de călători în
    raport cu alte tipuri de transport de
    călători (transport feroviar, automobile),
    diferitele activități ce implică
    transportul rutier de călători, trecerea
    frontierelor (transportul internațional),
    organizarea principalelor tipuri de
    întreprinderi de transport rutier de
    călători.









    1


    Anexa nr. 2b)

    MODELUL CERTIFICATULUI DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ1. Numele titularului2. Prenumele titularului3. Data și locul nașterii4a. Data eliberări4b. Data expirării certificatului4c. Eliberat de5a. Numărul permisului5b. Seria10. Codul comunitar
    Notă privind modelul certificatului de pregătire profesională1. Caracteristicile fizice ale certificatului sunt conforme normelor ISO 7810 și ISO 7816-1.
    Metodele de verificare a caracteristicilor fizice ale certificatelor destinate să asigure conformitatea lor cu normele internaționale sunt conforme cu norma ISO 10373.
    2. Certificatul are două fețe.
    Fața 1 conține:
    a) titlul «Certificat de calificare profesională a conducătorului auto» imprimat cu caractere îngroșate;
    b) numele Statului membru care a eliberat certificatul (mențiune facultativă);
    c) semnul distinctiv al Statului membru care a eliberat certificatul, imprimat pe negativ într-un dreptunghi albastru și înconjurat de douăsprezece stele galbene; semnul distinctiv este următorul:
    RO: România

    d) informațiile specifice certificatului, numerotate după cum urmează:1. numele titularului;2. prenumele titularului;3. data și locul nașterii titularului;4a. data eliberării;4b. data expirării;4c. numele autorității care eliberează certificatul (poate fi tipărită pe fața 2);5a. numărul permisului de conducere;5b. numărul de serie;6. fotografia titularului;7. semnătura titularului;8. domiciliul sau adresa poștală a titularului (mențiune facultativă);9. Categoriile de vehicule pentru care conducătorul răspunde obligațiilor de calificare inițială și/sau de calificare continuă;
    e) mențiunea «model al Comunităților europene« în limba sau limbile Statului Membru care eliberează certificatul și titlul «certificat de calificare de conducător auto» în celelalte limbi ale Comunității, tipărite în albastru pentru a constitui fondul certificatului:
    tarjeta de cualificacion del conductor
    Osvedceni profesni zpusobilosti ridice
    chaufforuddannelsesbevis
    Fahrerqualifizierungsnachweis
    juhi ametipâdevuse kaart
    driver qualification card
    carte de qualification de conducteur
    carta cailiochta tiomana
    kvalifikacijska kartica vozaca
    carta di qualificazione del conducente
    vaditaja kvalifikacijas aplieciba
    vairuotojo kvalifikacine kortele
    gepjarmuvezetoi kepesitesi igazolvany
    karta ta' kwalifikazzjoni tas-sewwieq
    kwalificatiekaart bestuurder
    karta kwalifikacji kierowcy
    carta de qualificașao do motorista
    preukaz o kvalifikacii vodica
    kartica o usposobljenosti voznika
    kuljettajan ammattipatevyyskortti
    yrkeskompetensbevis for forare.

    f) culorile de referință:– albastru: Pantone reflex blue,– galben: Pantone yellow.

    Fața 2 conține:
    a) 9. Categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto răspunde obligațiilor de calificare inițială și continuă;10. codul comunitar armonizat stabilit în Anexa I și Anexa Ia ale Directivei 91/439/CEE: "95." urmat de data limită de valabilitate pentru categoria respectivă. Ex.: "95.zz.ll.aaaa";11. Se vor înscrie mențiunile corespunzătoare: "CPI" și/sau "CPC".
    b) O explicație a rubricilor numerotate care apar pe fețele 1 și 2 ale certificatului (cel puțin rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b și 10).
    3. Securitatea, inclusiv protecția datelor
    Diferitele elemente constitutive ale certificatului au drept scop eliminarea oricărei falsificări sau manipulări și detectarea oricărei tentative de acest gen. Nivelul de securitate al certificatului va fi cel puțin la fel de ridicat ca nivelul de securitate a permisului de conducere.