HOTĂRÂRE nr. 920 din 11 august 2005
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 759 din 19 august 2005



    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 595/2004, al art. 3 alin. (5) din Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, cu modificările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    Articolul 1

    (1) Agenţia Naţională de Control al Exporturilor, denumită în continuare Agenţia, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, şi funcţionează în subordinea Ministerului Afacerilor Externe.
    (2) Agenţia are sediul în municipiul Bucureşti, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, corp A1, et. 3, sectorul 5.


    Articolul 2

    În sensul prezentei hotărâri, sintagmele de mai jos au următoarele înţelesuri:
    a) produse strategice înseamnă, cumulativ sau separat, după caz:
    1. produse militare - armamente, muniţii, rachete, bombe, torpile, mine, vehicule terestre, aeriene şi maritime şi alte produse, echipamente şi sisteme proiectate şi realizate pentru scopuri militare, componente, părţi şi accesorii ale acestora, precum şi software şi tehnologia aferentă;
    2. produse şi tehnologii cu dublă utilizare - articole, software, tehnologii şi servicii din domeniul industrial care au dublă utilizare, civilă şi militară, precum şi articole, tehnologii şi servicii, inclusiv cele purtătoare de tehnologii informatice şi de comunicaţii, referitoare la dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice, biologice şi la rachete purtătoare de asemenea arme;
    b) operaţiuni cu produse strategice - acele operaţiuni, astfel cum sunt ele reglementate prin Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, cu modificările ulterioare, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 595/2004, inclusiv, dar nu limitativ;
    c) sistemul naţional de control al operaţiunilor cu produse strategice - ansamblul constituit din cadrul legislativ, listele naţionale de control, autoritatea naţională în domeniu şi alte instituţii publice, principiile, procedurile, activităţile de autorizare, înregistrare, licenţiere şi control, cooperare şi asistenţă internaţională, documentaţia de control al exporturilor, regimul de sancţiuni, parteneriatul Guvern - industrie.


    Articolul 3

    (1) Agenţia coordonează sistemul naţional de control al operaţiunilor cu produse strategice, precum şi toate activităţile privind aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, denumită în continuare Convenţia.
    (2) Agenţia este autoritatea naţională şi răspunde de aplicarea politicii Guvernului:
    a) în domeniul controlului operaţiunilor cu produse strategice;
    b) în domeniul implementării în România a prevederilor Convenţiei.
    (3) Agenţia asigură, în calitate de Punct naţional de contact, legătura cu celelalte state părţi în domeniile care fac obiectul Protocolului Naţiunilor Unite împotriva fabricării şi traficului ilegale de arme de foc, piese şi componente ale acestora, precum şi de muniţii.


    Articolul 4

    (1) Pentru realizarea obiectivelor din domeniul controlului operaţiunilor cu produse strategice Agenţia exercită următoarele atribuţii principale:
    a) propune elementele politicii şi strategiei naţionale în domeniul controlului operaţiunilor cu produse strategice, având în vedere armonizarea cadrului legislativ cu reglementările Uniunii Europene şi obligaţiile internaţionale asumate de România, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    b) coordonează sistemul naţional de control al operaţiunilor cu produse strategice şi desfăşoară activităţi semestriale de informare şi pregătire a celorlalte instituţii ale statului, cu competenţe în controlul operaţiunilor cu produse strategice, precum şi alte activităţi dedicate cooperării interagenţii; încheie protocoale de cooperare şi programe de acţiune comună cu alte instituţii sau structuri competente;
    c) informează anual Guvernul şi Consiliul Suprem de Apărare a ţării în legătură cu dezvoltările semnificative în materie;
    d) elaborează şi promovează proiecte de acte normative în domeniile de responsabilitate, stabileşte şi aplică sancţiuni, elaborează norme metodologice, mecanisme, proceduri şi instrucţiuni necesare aplicării regimului de control al operaţiunilor cu produse strategice;
    e) autorizează şi înregistrează, după caz, persoanele, inclusiv autorităţile publice, pentru a desfăşura operaţiuni cu produse strategice; licenţiază operaţiunile de export, reexport, import şi orice alte operaţiuni de transfer, în regim vamal definitiv sau suspensiv în ori din afara teritoriului României, operaţiunile de intermediere, asistenţa tehnică, transferurile de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax ori telefon, operaţiunile necomerciale de scoatere sau introducere, în regim definitiv ori temporar, în sau din afara teritoriului României, de tranzit internaţional şi transbordare de produse strategice; gestionează notificările privind dezvoltarea şi producerea în România a produselor şi tehnologiilor cu dublă utilizare;
    f) eliberează autorizaţii, certificate de înregistrare, permise, licenţe, certificate internaţionale de import sau alte documente echivalente, precum şi certificate de control al livrării, la solicitarea persoanelor interesate;
    g) efectuează acţiuni de control, în toate fazele de autorizare, înregistrare, notificare, licenţiere, livrare şi postlivrare, precum şi, după caz, în etapa de prelicenţiere;
    h) dispune, în cazul încălcării prevederilor legii, anularea, suspendarea, modificarea, retragerea, interdicţia, revocarea actelor administrative eliberate de Agenţie; dispune sancţionarea contravenţională sau sesizarea organelor de anchetă penală, după caz, în cazul încălcării prevederilor legii;
    i) participă la activităţile regimurilor şi mecanismelor internaţionale de neproliferare şi de control al exporturilor, la reuniunile organizaţiilor internaţionale care au în competenţe controlul diferitelor categorii de arme convenţionale şi de distrugere în masă, la acţiuni şi manifestări internaţionale din domeniile sale de responsabilitate, precum şi la alte activităţi ale comunităţii internaţionale de control al exporturilor;
    j) asigură aplicarea în România a liniilor directoare şi a listelor de control ale regimurilor internaţionale de neproliferare şi de control al exporturilor: Aranjamentul de la Wassenaar pentru controlul exporturilor de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, Grupul Australia, Grupul furnizorilor nucleari, Comitetul Zangger, Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete, Codul de la Haga privind neproliferarea rachetelor balistice şi altele;
    k) participă, în cadrul regimurilor internaţionale de neproliferare şi de control al exporturilor la care România este stat participant, la schimbul de informaţii generale şi specifice privind transferurile, respectiv refuzurile de licenţe de export;
    l) asigură preluarea şi implementarea acquis-ului comunitar în domeniul controlului operaţiunilor cu produse strategice şi respectarea principiilor şi criteriilor Codului de conduită al Uniunii Europene privind exporturile de arme;
    m) contribuie la raportările care derivă din calitatea României de stat membru ONU (Registrul ONU de arme convenţionale, Programul de acţiune al Naţiunilor Unite pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme de calibru mic şi armament uşor, sub toate aspectele sale etc.), semnatar al Documentului OSCE privind armele de calibru mic şi armament uşor, precum şi, după caz, la solicitările altor mecanisme internaţionale de raportare şi transparenţă, cum ar fi: SIPRI - Institutul Internaţional de la Stockholm pentru Studierea Păcii, Small Arms Survey etc.;
    n) asigură participarea, în colaborare cu celelalte instituţii cu atribuţii în materie, la activitatea comitetelor şi grupurilor de lucru ale Consiliului Uniunii Europene, în domeniile sale de competenţă;
    o) preşedintele Agenţiei asigură preşedinţia Consiliului pentru avizarea licenţierii operaţiunilor cu produse şi tehnologii cu dublă utilizare şi a Consiliului interministerial pentru controlul exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare; direcţiile de specialitate din cadrul Agenţiei asigură activitatea de secretariat a acestor consilii;
    p) colaborează, potrivit competenţelor, la desfăşurarea activităţilor de monitorizare şi aplicare a embargourilor şi regimurilor restrictive privind exporturile de produse strategice şi a obligaţiilor care decurg din aplicarea embargourilor privind transferurile de produse strategice instituite printr-o rezoluţie a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite, poziţie comună sau acţiune comună adoptată de Uniunea Europeană, decizie a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa sau instituite de state membre NATO;
    q) elaborează şi publică Raportul anual privind controlul exporturilor de arme, în versiunea română şi engleză, documentar şi în versiune electronică;
    r) iniţiază acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale de neproliferare şi de control al exporturilor de produse strategice;
    s) acordă consultanţă de specialitate şi organizează programe de informare şi campanii de avertizare a persoanelor fizice şi juridice, inclusiv a autorităţilor publice în legătură cu principiile, obiectivele, normele, procedurile şi restricţiile regimului de control al operaţiunilor cu produse strategice;
    t) iniţiază actualizarea listelor de produse strategice supuse regimului de control, în conformitate cu obligaţiile şi angajamentele internaţionale asumate de România;
    u) acordă asistenţă de specialitate în vederea creării şi modernizării altor sisteme naţionale de control, la solicitările partenerilor externi;
    v) organizează Conferinţa naţională anuală în beneficiul comunităţii româneşti de control al exporturilor, precum şi alte seminarii şi reuniuni, cu scopul întăririi cunoaşterii riguroase a standardelor din domeniul controlului exporturilor, precum şi al asigurării premiselor şi interpretării unitare a aplicării uniforme a legislaţiei în materie;
    w) asigură preşedinţia şi secretariatul Grupului român de neproliferare;
    x) încheie, în condiţiile legii, tratate la nivel departamental cu autorităţi şi structuri omologe din state cu politici similare de neproliferare;
    y) participă cu stand propriu la expoziţia naţională bienală de tehnică militară şi, după caz, la expoziţii internaţionale specializate în tehnică militară şi tehnologie de vârf.
    (2) În exercitarea atribuţiilor sale Agenţia posedă şi foloseşte bunuri aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate.


    Articolul 5

    În domeniul controlului implementării Convenţiei, Agenţia exercită următoarele atribuţii:
    a) propune elementele politicii şi strategiei naţionale în domeniul controlului implementării prevederilor Convenţiei;
    b) elaborează şi promovează, în conformitate cu legislaţia în vigoare, proiecte de acte normative, norme metodologice privind procedurile tehnice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, republicată, precum şi deciziile şi recomandările referitoare la aplicarea Convenţiei, ce se adoptă de Conferinţa statelor părţi;
    c) asigură controlul producerii, folosirii, importului şi exportului de substanţe chimice toxice şi precursorii acestora, dispune sancţionarea contravenţională sau sesizarea organelor de anchetă penală, după caz, în cazul încălcării prevederilor legii;
    d) autorizează funcţionarea instalaţiilor şi/sau a laboratoarelor în care se produc substanţe chimice toxice şi precursorii acestora înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, folosite în scopuri neinterzise, şi notifică Organizaţia pentru Interzicerea Armelor Chimice, denumită în continuare OIAC, transferurile de substanţe chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, cu cel puţin 30 de zile înainte de efectuarea lor;
    e) verifică sistematic, prin inspecţii la faţa locului, substanţele chimice toxice şi precursorii acestora înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, instalaţiile şi/sau laboratoarele în care se produc substanţe chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, folosite în scopuri neinterzise;
    f) verifică, pe bază de declaraţii şi prin inspecţii la faţa locului, platformele care produc, prelucrează sau consumă, importă ori exportă substanţe chimice toxice şi precursori ai acestora înscrise în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, precum şi platformele care produc prin sinteză substanţe organice definite, neînscrise în liste; corpul de control al Agenţiei constată contravenţiile şi aplică amenzile prevăzute de Legea nr. 56/1997, republicată, care se virează integral la bugetul de stat, în condiţiile legii;
    g) elaborează şi transmite la OIAC declaraţiile naţionale, iniţiale şi anuale, privind substanţele chimice toxice şi precursori ai acestora înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Convenţie şi instalaţiile de producere a acestora în scopuri neinterzise, substanţele chimice toxice şi precursori ai acestora înscrise în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Convenţie, platformele care produc, prelucrează, consumă, importă sau exportă aceste substanţe chimice, precum şi platformele care produc prin sinteză substanţe organice definite, neînscrise în liste;
    h) colectează datele necesare întocmirii declaraţiilor naţionale şi organizează banca naţională de date în domeniu;
    i) asigură, împreună cu alte autorităţi publice competente, desfăşurarea inspecţiilor internaţionale ale OIAC în România în conformitate cu prevederile Convenţiei şi ale Legii nr. 56/1997, republicată; constituie echipa de însoţire din membri ai corpului de control, din reprezentanţi ai obiectivului inspectat şi, după caz, din reprezentanţi ai autorităţilor publice competente;
    j) încheie acorduri şi protocoale de colaborare cu alte instituţii şi organisme naţionale în vederea asigurării respectării prevederilor Convenţiei;
    k) participă, în cadrul delegaţiei României, la reuniunile OIAC, la alte manifestări internaţionale din domeniul controlului interzicerii armelor chimice; cooperează cu Secretariatul tehnic al OIAC şi cu autorităţile naţionale din alte state în vederea aplicării eficiente a prevederilor Convenţiei;
    l) acordă la cerere consultanţă de specialitate şi organizează programe de informare şi campanii de avertizare a operatorilor economici în legătură cu principiile, obiectivele, normele şi procedurile privind regimul de control al interzicerii armelor chimice.


    Articolul 6

    (1) Finanţarea cheltuielilor aferente activităţii Agenţiei se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
    (2) Preşedintele Agenţiei îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator terţiar de credite.
    (3) Agenţia poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, având ca obiect prestarea de servicii de consultanţă necesare realizării obiectivelor din domeniile sale de activitate.


    Articolul 7

    (1) În cadrul Agenţiei funcţionează Punctul naţional focal de consultanţă pentru examinarea şi soluţionarea cu operativitate a cererilor de clasificare a produselor strategice şi a altor cereri de consultanţă din domeniile de competenţă.
    (2) Agenţia administrează website-uri pe Internet destinate informării operatorilor economici, altor autorităţi interesate şi societăţii civile asupra legislaţiei şi procedurilor de licenţiere în vigoare.
    (3) Agenţia organizează periodic activităţi de perfecţionare şi testare pentru persoanele cu responsabilităţi în controlul operaţiunilor cu produse strategice din cadrul companiilor ale căror activităţi intră sub incidenţa regimului de control al operaţiunilor cu produse strategice şi/sau regimului de control al implementării Convenţiei.


    Articolul 8

    (1) Structura organizatorică a Agenţiei este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    (2) În structura direcţiilor pot fi organizate servicii şi birouri, care se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
    (3) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei, în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
    (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare şi statul de funcţii ale Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei, cu avizul ministrului afacerilor externe.


    Articolul 9

    Numărul maxim de posturi al Agenţiei este de 45, inclusiv demnitarul şi cabinetul acestuia.


    Articolul 10

    (1) Agenţia este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului afacerilor externe.
    (2) Preşedintele conduce întreaga activitate a Agenţiei şi o reprezintă în relaţiile cu instituţiile internaţionale, cu ministerele, cu alte organe ale administraţiei publice centrale, cu alte instituţii publice şi organizaţii, precum şi cu persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.
    (3) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Agenţiei emite ordine şi instrucţiuni.
    (4) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ emise de preşedintele Agenţiei se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (5) Preşedintele exercită orice atribuţii care îi revin potrivit prevederilor legale şi regulamentului de organizare şi funcţionare.


    Articolul 11

    (1) Salarizarea personalului Agenţiei se face potrivit prevederilor legale în vigoare.
    (2) Salarizarea preşedintelui Agenţiei şi acordarea celorlalte drepturi se face potrivit prevederilor aplicabile persoanelor care ocupă funcţii asimilate cu funcţii de demnitate publică, conform anexei nr. III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin anexa nr. IX din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005.
    (3) Personalul Agenţiei este format din funcţionari publici şi personal contractual.


    Articolul 12

    (1) În vederea realizării atribuţiilor sale, pentru combaterea actelor şi faptelor de încălcare a legislaţiei în domeniul de competenţă, Agenţia îşi constituie Corpul de control.
    (2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Corpului de control se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei, în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) În exercitarea atribuţiilor sale de control Corpul de control al Agenţiei are acces neîngrădit, în condiţiile legii, la documente, date şi informaţii necesare, oricare ar fi deţinătorii acestora.
    (4) Corpul de control al Agenţiei constată contravenţiile la regimul de control din domeniile de competenţă şi aplică amenzile contravenţionale care se virează integral la bugetul de stat, în condiţiile legii.
    (5) Agenţia sesizează organele de urmărire penală în cazul în care faptele constatate de Corpul de control sunt considerate, potrivit legii, infracţiuni.


    Articolul 13

    Agenţia are în dotare un parc auto, potrivit prevederilor legale în vigoare.


    Articolul 14

    Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 327/2000 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 25 aprilie 2000, cu completările ulterioare.
    PRIM-MINISTRU
    CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
    Contrasemnează:
    ────────────────
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Lucian Leuştean,
    secretar de stat
    Preşedintele Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor,
    Liliana Ghervasuc
    Ministrul muncii,
    solidarităţii sociale şi familiei,
    Gheorghe Barbu
    Ministrul integrării europene,
    Ene Dinga
    Ministrul finanţelor publice,
    Ionel Popescu
    Bucureşti, 11 august 2005.
    Nr. 920.


    Anexa
    ────────
    Numărul maxim de posturi = 45
    ──────────────────────────────
    (inclusiv demnitarul şi cabinetul acestuia)
    ────────────────────────────────────────────
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ

                              ┌──────────────┐
                              │ PRESEDINTE │
                              └──────┬───────┘
          ┌────────────────┐ │ ┌────────────────────┐
          │Cabinet demnitar├─────────┼──────────┤Compartiment juridic│
          └────────────────┘ │ └────────────────────┘
    ┌───────────────────────┐ │ ┌─────────────────────────┐
    │Structura de securitate├────────┼──────────┤Compartiment audit intern│
    └───────────────────────┘ │ └─────────────────────────┘
                                     │
            ┌──────────────────┬─────┴──────────────┬───────────────────┐
     ┌──────┴──────┐ ┌──────┴──────────┐ ┌───────┴──────┐ ┌─────────┴────┐
     │Directia arme│ │Directia produse │ │ Compartiment │ │ Compartiment │
     │convenţionale│ │şi tehnologii cu │ │ resurse │ │ economico- │
     └─────────────┘ │dubla utilizare │ │ umane │ │ financiar │
                        └─────────────────┘ └──────────────┘ └──────────────┘

    __________