ORDIN nr. 1.864/136/376/3.628/2025privind condițiile tehnice și modalitatea de interogare, agregare și validare a datelor pentru acordarea sprijinului pentru energie
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI, TINERETULUI ȘI SOLIDARITĂȚII SOCIALE Nr. 1.864 din 20 august 2025
  • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE Nr. 136 din 3 septembrie 2025
  • SERVICIUL DE TELECOMUNICAȚII SPECIALE Nr. 376 din 22 august 2025
  • AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Nr. 3.628 din 5 septembrie 2025
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025
    În conformitate cu prevederile:– art. 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică;– Referatului de aprobare nr. 5.439/DGPPAS din 18.08.2025,
    în temeiul art. 14 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 29/2025 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, al art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, al art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 10 din Legea nr. 92/1996 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Telecomunicații Speciale, cu modificările și completările ulterioare,
    ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale, viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale și președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emit prezentul ordin.

    Articolul 1

    Prezentul ordin stabilește modul de exercitare de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, denumit în continuare MMFTSS, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare ANPIS, Ministerul Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, și Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, a atribuțiilor și responsabilităților prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică, denumită în continuare ordonanță, în procesul de dezvoltare și administrare a aplicației EPIDS.


    Articolul 2
    (1) Aplicația EPIDS permite înregistrarea solicitărilor pentru acordarea sprijinului, prin intermediul unui formular web, prevăzut în anexa nr. 1 la ordonanță, precum și verificarea eligibilității solicitanților, în vederea acordării sprijinului.(2) În vederea verificării eligibilității beneficiarilor, prin aplicația informatică EPIDS, următoarele instituții publice transmit datele și informațiile necesare, conform competențelor legale, după cum urmează:
    a) Casa Națională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, încarcă lunar lista beneficiarilor de venituri din pensii, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) și d) din ordonanță, care conține codurile numerice personale (CNP) și suma veniturilor lunare aferente fiecărui CNP;
    b) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare ANPIS, încarcă lunar lista beneficiarilor de venit minim de incluziune, care conține CNP-ul, codul POD, numele titularului, și lista persoanelor care beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial, organizate ca structuri publice sau private, care conține CNP-ul, numele, prenumele;
    c) Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, denumită în continuare DGEP, ca urmare a interogării fiecărui CNP, mai puțin cele care încep cu cifrele 7 și 8, și a inițialelor numelui și prenumelui indicate în cerere, returnează validitatea CNP-ului, informații privind actul de identitate, informații referitoare la deces, adresa de domiciliu și/sau adresa de reședință;
    d) Inspectoratul General pentru Imigrări, denumit în continuare IGI, pentru fiecare CNP începând cu cifra 7 sau 8, returnează validitatea CNP-ului, informații privind valabilitatea actului de identitate, statutul de persoană decedată, domiciliul sau reședința declarată;
    e) ANAF, prin Centrul Național de Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, denumit în continuare CNIF, pentru fiecare CNP indicat în cerere, transmite informațiile privind venitul mediu net lunar, obținut în luna de referință, calculat conform regulilor prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a)-e) din ordonanță.
    (3) Informațiile prevăzute la alin. (2) sunt aferente lunii anterioare celei în care se depune solicitarea de acordare a sprijinului prevăzut de ordonanță.(4) Pentru fiecare lună de eligibilitate, solicitările pot fi încărcate în aplicația EPIDS, până în ultima zi a acesteia.(5) Informațiile pentru stabilirea eligibilității sunt furnizate de către autoritățile prevăzute la alin. (2), la data de 10 a lunii respective.(6) Pentru respectarea prevederilor art. 6 alin. (6) din ordonanță, solicitările pentru acordarea sprijinului, înregistrate fizic la oficiile poștale sau la primărie, se introduc în aplicația EPIDS, până cel târziu în ultima zi a lunii în care au fost depuse. Oficiile poștale și primăriile organizează activitatea de primire și încărcare, în aplicația EPIDS, a solicitărilor, astfel încât toți solicitanții care depun solicitarea într-o lună să poată fi înscriși în aplicație în acea lună.(7) Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune nu este necesară depunerea unei solicitări, informațiile privind componența familiei fiind încărcate direct în aplicație de către ANPIS, până cel târziu la data de 15 a lunii. Pentru datele importate, aplicația va crea automat cererile și va aplica pașii de validare a acestora, conform prevederilor art. 5.(8) Structura fișierului prevăzut la alin. (7) și a răspunsurilor aferente în urma procesării datelor este stabilită în anexa prevăzută la art. 9 alin. (1).


    Articolul 3
    (1) În aplicarea art. 6 alin. (1) și (4) din ordonanță, modulul front-office al aplicației EPIDS este destinat cetățenilor care formulează solicitări privind acordarea sprijinului, precum și utilizatorilor, reprezentanți ai primăriilor și ai Companiei Naționale Poșta Română - S.A., denumită în continuare CNPR.(2) Accesul utilizatorilor se realizează pe baza adresei de e-mail introduse în formularul de solicitare, printr-un link unic de autentificare transmis automat.(3) În cadrul modulului front-office, utilizatorii pot:
    a) completa și transmite formularul de solicitare în format digital;
    b) consulta starea solicitării;
    c) consulta informații referitoare la procesarea lunară a eligibilității locului de consum, pe toată durata de aplicare a ordonanței;
    d) anula solicitări de sprijin;
    e) transmite sesizări către centrul de suport.


    Articolul 4
    (1) Modulul back-office al aplicației EPIDS este destinat exclusiv instituțiilor publice implicate în procesul de verificare, validare și acordare a sprijinului, așa cum acestea sunt prevăzute în ordonanță.(2) Accesul în modulul back-office al aplicației EPIDS se realizează pe bază de cont de e-mail și este permis numai personalului desemnat prin act administrativ intern de către MMFTSS, CNPP, ANPIS și agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții deconcentrate ale ANPIS.(3) În modulul back-office al aplicației EPIDS, utilizatorii autorizați pot accesa funcționalități în funcție de rolurile predefinite atribuite, inclusiv:
    a) vizualizarea și validarea/invalidarea solicitărilor depuse de cetățeni;
    b) validarea eligibilității lunare a solicitărilor;
    c) import de date;
    d) vizualizarea situațiilor lunare ale plăților transmise de CNPR;
    e) vizualizarea informațiilor preluate din sistemul e-Factura;
    f) generarea de rapoarte și statistici.
    (4) Toate acțiunile efectuate în modulul back-office al aplicației EPIDS sunt înregistrate în scop de audit, pentru a asigura trasabilitatea operațiunilor și protecția datelor cu caracter personal.


    Articolul 5
    (1) Verificarea informațiilor cu privire la persoane și la locul de consum se realizează la completarea solicitării în aplicația EPIDS, pe baza datelor furnizate potrivit art. 2, după cum urmează:
    a) CNP-urile, numele și prenumele solicitantului și ale membrilor familiei se verifică la DGEP, respectiv la IGI, în scopul validării dacă CNP-ul, inițialele numelui și ale prenumelui corespund unei persoane în viață, cu adresa de domiciliu sau reședință în România;
    b) datele locului de consum se verifică în baza de date a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, cu privire la existența acestuia și existența unui contract activ de furnizare a energiei electrice;
    c) CNP-ul solicitantului sau CNP-urile membrilor de familie se verifică în baza de date a aplicației EPIDS, astfel încât acesta/acestea să nu se regăsească pe o altă cerere cu date valide, neanulată, înregistrată în sistemul informatic;
    d) codul POD, completat în cerere, se verifică în baza de date a aplicației EPIDS, astfel încât acesta să nu se regăsească pe o altă cerere cu date valide, neanulată, înregistrată în sistemul informatic.
    (2) După verificarea prevăzută la alin. (1), solicitantului i se comunică dacă cererea este validă sau eventualele motive pentru care aceasta a fost invalidată, prin intermediul aplicației, atât prin afișarea în interfață, cât și prin transmiterea pe adresa de e-mail a celui care a introdus cererea sau a solicitantului.(3) În cazul în care intervin modificări cu privire la adresa locului de consum, în lista persoanelor introduse în cerere, cu excepția decesului unei persoane, solicitantul sau ANPIS anulează cererea depusă, iar, în cazul în care dorește acordarea sprijinului, completează o nouă cerere.


    Articolul 6
    (1) După verificarea informațiilor prevăzute la art. 5, pe data de 1 a fiecărei luni se stabilește eligibilitatea locurilor de consum, aferentă lunii anterioare, în privința îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanță.(2) Stabilirea eligibilității locurilor de consum se realizează astfel:
    a) în calculul eligibilității se analizează doar cererile cu date valide, neanulate, introduse până cel târziu în ultima zi calendaristică a lunii anterioare;
    b) datele persoanelor introduse în cerere se verifică la DGEP, respectiv la IGI privind următoarele aspecte:(i) persoanele înscrise în cerere nu sunt decedate. În caz contrar, persoanele cu acest status se radiază automat din cerere, nefiind luate în calcul în etapa calculării venitului mediu pe loc de consum;(ii) toate persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani înscrise în cerere au actele de identitate emise valabile, în caz contrar locul de consum fiind marcat ca neeligibil;(iii) toate persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani înscrise în cerere au domiciliul sau reședința în România, în caz contrar locul de consum fiind marcat ca neeligibil;
    c) se verifică faptul că niciuna dintre persoanele înscrise în cerere nu se regăsește pe lista cu persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial, organizate ca structuri publice sau private, încărcate în luna anterioară de ANPIS. În caz contrar, locul de consum este marcat ca neeligibil;
    d) pentru fiecare loc de consum care nu a fost marcat ca neeligibil, cu cerere neanulată și cu date valide, conform verificărilor de la art. 5 alin. (1), se calculează venitul mediu, prin însumarea veniturilor aferente fiecărei persoane, obținute la interogarea din luna precedentă a datelor de la ANAF, transmise în luna precedentă de către CNPP sau completate de către solicitant în cerere, și împărțirea acestei sume la numărul de persoane;
    e) în cazul în care, în urma verificărilor de la lit. b), toate persoanele dintr-o cerere sunt decedate, locul de consum va fi declarat neeligibil;
    f) locurile de consum care nu au fost marcate ca neeligibile, cu cerere neanulată și cu date valide, conform verificărilor de la art. 5 alin. (1), al căror venit mediu este mai mic sau egal cu pragurile prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanță, se marchează ca fiind eligibile;
    g) locurile de consum neeligibile sunt marcate ca atare, precizându-se motivul care a dus la acest status.
    (3) Validarea finală a locurilor de consum declarate eligibile, după verificările prevăzute la alin. (2), se realizează de către reprezentanții desemnați din cadrul agențiilor deconcentrate ale ANPIS, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) lit. e) din ordonanță, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare.(4) Validarea este un proces manual și reprezintă fie acceptarea stabilirii eligibilității, așa cum aceasta rezultă din aplicația EPIDS, pe baza verificărilor prevăzute la alin. (2) și art. 5, fie modificarea statusului unui loc de consum prin selectarea statusului dorit și completarea motivului care a dus la modificare.(5) După validarea locurilor de consum se generează lista locurilor de consum eligibile cuprinzând titularii pe numele cărora se va emite tichetul electronic de energie.(6) Lista prevăzută la alin. (5) va sta la baza emiterii deciziei directorului executiv al agenției deconcentrate a ANPIS de acordare a dreptului la sprijin. Modelul deciziei se stabilește prin decizie a directorului general al ANPIS.(7) Decizia de acordare a dreptului la sprijin se comunică titularului fie prin aplicația EPIDS la adresa de e-mail furnizată de solicitant, fie prin intermediul CNPR, la adresa declarată și confirmată pentru locul de consum. Comunicarea către beneficiar prin e-mail se generează automat din aplicație. Modelul comunicării este cel prevăzut la art. 11 alin. (3) din ordonanță.(8) Toți beneficiarii eligibili, validați de agențiile deconcentrate ale ANPIS, sunt vizualizați de către CNPR, iar pentru cei care au optat pentru comunicarea acordării sprijinului și transmiterea tichetului electronic aplicația generează o listă separată pentru comunicare la adresa declarată și confirmată pentru locul de consum.(9) În situația în care un loc de consum este declarat neeligibil ca urmare a unei erori materiale a plătitorului de venituri, dacă, în termenul prevăzut la art. 2 alin. (4), eroarea este rectificată și solicitantul depune o nouă cerere în platformă, procesul de verificare și validare se reia pentru luna respectivă de eligibilitate.(10) Stabilirea eligibilității potrivit alin. (2) se realizează, în toate cazurile, la data de 1 a lunii următoare celei pentru care s-a solicitat sprijinul.(11) Prin excepție de la prevederile alin. (10), în aplicarea art. 7 alin. (8) din ordonanță, stabilirea eligibilității pentru lunile iulie și august 2025 se realizează la data de 1 septembrie, respectiv 1 octombrie, în funcție de perioada în care au fost depuse solicitările. În situația în care componența familiei este diferită în lunile iulie și august, în intervalul de timp prevăzut la art. 7 alin. (8) din ordonanță, solicitantul va depune o nouă solicitare pentru luna respectivă, potrivit prevederilor art. 13 din ordonanță.


    Articolul 7

    Utilizarea sprijinului se va face pe baza prezentării facturii, iar sistemul informatic al CNPR transmite POD-ul către aplicația EPIDS și primește lista identificatorilor cererilor pentru care a fost emis tichet de energie pentru respectivul POD.


    Articolul 8
    (1) Aplicația EPIDS va fi operațională în două etape, după cum urmează:
    a) etapa I - cu cel puțin o săptămână înainte de împlinirea termenului de 60 de zile prevăzut la art. 6 alin. (2) din ordonanță se operaționalizează modulul front-office destinat exclusiv solicitanților, care permite depunerea online a cererii pentru acordarea sprijinului doar de către aceștia;
    b) etapa II - în termenul prevăzut la art. 6 alin. (2) din ordonanță se operaționalizează în integralitate aplicația EPIDS, inclusiv pentru preluarea cererilor în condițiile art. 6 alin. (6) din ordonanță.
    (2) Autoritățile administrației publice locale și oficiile poștale pot prelua și încărca cereri începând cu data prevăzută la alin. (1) lit. b).(3) În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (8) din ordonanță, termenul de 30 de zile se calculează de la data prevăzută la alin. (1) lit. b).


    Articolul 9
    (1) În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute în ordonanță, MMFTSS aprobă modificarea cerințelor operaționale propuse de ANPIS, cerințe prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, și acordă suport metodologic ANPIS și agențiilor deconcentrate, în vederea aplicării unitare a prevederilor ordonanței, la nivel teritorial.(2) În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute de ordonanță, ANPIS, în calitate de gestionar al sprijinului pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică, asigură următoarele:
    a) extragerea și definirea cerințelor specifice, modelarea și structurarea acestora sub formă de fluxuri de business cuprinzând descrierea, în detaliu, a tuturor pașilor aferenți etapelor de adăugare cereri, validare a datelor, stabilire eligibilitate și generare de rapoarte;
    b) participarea, împreună cu echipa STS, la modelarea evenimentelor din fluxurile de business în aplicația stabilită de comun acord;
    c) testarea funcționalităților aplicației și semnarea procesului-verbal de acceptanță pentru punerea în producție;
    d) operaționalizarea centrului de suport în vederea acordării de asistență solicitanților pentru depunerea petițiilor și solicitărilor de clarificare.
    (3) În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute de ordonanță, agențiile deconcentrate asigură următoarele:
    a) validează, potrivit art. 6 alin. (3), locurile de consum declarate eligibile;
    b) verifică situațiile prevăzute la art. 12 din ordonanță;
    c) asigură relaționarea cu CNPR, în vederea virării sumelor cu titlu de sprijin, precum și pentru decontarea serviciilor prestate de către CNPR, conform convenției încheiate potrivit prevederilor art. 3 lit. i) din ordonanță;
    d) răspund sesizărilor adresate de solicitanți cu privire la acordarea sprijinului, pentru situațiile care nu pot fi soluționate prin serviciul de call center prevăzut la art. 17 alin. (1) din ordonanță.
    (4) Termenul de soluționare a sesizărilor prevăzute la alin. (3) lit. d) este de cel mult 5 zile lucrătoare, cu excepția celor pentru care se aplică prevederile art. 17 alin. (2) din ordonanță și pentru care termenul de soluționare este cel prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 10

    În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute în ordonanță, STS, în calitate de dezvoltator și administrator tehnic al aplicației EPIDS, asigură următoarele:
    a) proiectarea, dezvoltarea și implementarea funcționalităților necesare realizării aplicației EPIDS, în baza cerințelor operaționale furnizate de către ANPIS și validate de MMFTSS;
    b) testarea modulelor dezvoltate, respectiv a platformei instalate și configurate;
    c) acordarea de suport tehnic specializat, la nivel de experți, la solicitarea MMFTSS;
    d) administrarea aplicației EPIDS din punct de vedere tehnic;
    e) participarea la evaluarea performanțelor funcționalităților și modulelor dezvoltate în sistemul aplicației EPIDS, conform unei proceduri de lucru comune stabilite ulterior;
    f) configurarea, respectiv administrarea aplicației;
    g) configurarea, administrarea și operarea rețelei de comunicații extranet prin care se asigură transmiterea, primirea, interogarea și validarea seturilor de date din sistemele informatice ale instituțiilor și autorităților publice, în condițiile prevăzute de acordul de colaborare încheiat potrivit art. 19 din ordonanță;
    h) administrarea mediului de dezvoltare și testare necesare pentru lansarea în producție;
    i) realizarea evaluărilor de vulnerabilități pentru aplicația EPIDS, dezvoltate de către STS, conform procedurilor interne ale STS;
    j) realizarea evaluărilor de vulnerabilități pentru infrastructura IT corespunzătoare aplicației EPIDS, conform procedurilor interne ale STS;
    k) monitorizarea evenimentelor de securitate și răspuns la incidentele de securitate asociate sistemului informatic ce deservește proiectul EPIDS, conform procedurilor interne ale STS;
    l) stabilirea și comunicarea către MMFTSS și ANPIS a unui punct de contact unic pentru comunicarea privind domeniul securității cibernetice, conform procedurilor interne ale STS;
    m) colaborarea cu structurile responsabile de la nivelul autorităților publice cărora le aparțin sistemele informatice interconectate cu EPIDS, în vederea asigurării securității cibernetice a acestora, potrivit măsurilor tehnice și de securitate stabilite în cadrul acordurilor de colaborare prevăzute la art. 19 din ordonanță.


    Articolul 11
    (1) În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute în ordonanță, ANAF, prin CNIF, asigură expunerea, prin intermediul unui webservice, a datelor privind venitul lunar declarat al fiecărei persoane din cerere, pentru fiecare lună de acordare a sprijinului, prin cumularea următoarelor informații:
    a) pentru veniturile din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică date privind venitul net anual impozabil/venitul net anual, din care se deduce total impozit anual datorat/impozitul anual/impozitul pe venit datorat în România;
    b) pentru veniturile din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, în baza contractelor de activitate sportivă, pentru care plătitorul de venit are obligația reținerii la sursă, plății și declarării contribuțiilor sociale“, se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut, respectiv venitul scutit conform art. 60 pct. 1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;
    c) pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil din care se deduce total impozit anual datorat/impozitul anual datorat/impozitul pe venit datorat în România;
    d) pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, potrivit legii, pentru care plătitorul de venit are obligația reținerii la sursă, plății și declarării contribuțiilor sociale“, se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut, respectiv venitul scutit conform art. 60 pct. 1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;
    e) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venit bază de calcul din care se deduce impozitul lunar datorat;
    f) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipurile de asigurați din Nomenclatorul „Tip asigurat“, se comunică venit bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut, respectiv venit scutit conform art. 60 pct. 1-3, 5 și 7 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;
    g) pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil/venitul net anual estimat/venitul anual din care se deduce impozitul anual datorat/impozitul anual estimat/impozitul anual/impozitul pe venit datorat în România;
    h) pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului (formularul 205), se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut;
    i) pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri pentru tipul de asigurat „Persoane fizice care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole, pentru care plătitorul de venit are obligația reținerii la sursă, plății și declarării contribuției de asigurări sociale de sănătate“ (formularul 112), se comunică venitul bază de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut, respectiv venitul scutit conform art. 76 alin. (1) lit. f) din Legea cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare;
    j) pentru veniturile din investiții, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică câștigul net anual impozabil/venitul net anual impozabil din care se deduce impozitul anual datorat/impozitul pe venit datorat în România;
    k) pentru veniturile din investiții, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut;
    l) pentru veniturile din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică venitul net anual impozabil din care se deduce impozitul pe venit datorat în România;
    m) pentru veniturile din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut;
    n) pentru veniturile din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de persoana fizică, se comunică câștigul/venitul impozabil/venitul/câștigul net anual impozabil din care se deduce impozitul pe venit datorat/impozitul pe venit datorat în România;
    o) pentru veniturile din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, declarate de plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului, se comunică baza de calcul al impozitului din care se deduce impozitul reținut.
    (2) Pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) și g)-o), determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărțirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului 2024, stabilite potrivit regulilor prevăzute la alin. (1).(3) Pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. e) și f), la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul media veniturilor ultimelor 6 luni pentru care există obligativitatea de raportare, determinat potrivit regulilor prevăzute la alineatul menționat, anterior lunii pentru care se solicită sprijinul.(4) Pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor se pun la dispoziție informații din formularele 112 pentru care au fost depuse la ANAF anexele privind asigurații.(5) Venitul lunar realizat de fiecare persoană se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit alin. (2) cu venitul lunar determinat potrivit alin. (3).(6) Disponibilitatea datelor este asigurată începând cu data de 10 a fiecărei luni, pentru veniturile declarate/raportate până în luna anterioară celei în care s-a depus solicitarea, în vederea realizării automatizate a verificării condiției de venit în cadrul algoritmului de stabilire a eligibilității unui loc de consum.(7) În conformitate cu prevederile art. 15 alin. (8) din ordonanță, ANAF, prin CNIF, pune la dispoziția ANPIS datele colectate prin sistemul e-Factura aferente facturilor de energie din situația prevăzută la art. 15 alin. (3) din ordonanță.(8) CNIF desemnează personal pentru soluționarea sesizărilor din domeniul de competență, primite în centrul de suport.(9) Termenul maxim de soluționare a sesizărilor prevăzute la alin. (8) este de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii sesizării de către CNIF.


    Articolul 12
    (1) În vederea exercitării atribuțiilor și responsabilităților prevăzute în ordonanță, CNPP asigură următoarele:
    a) încarcă lunar, până pe data de 10 a fiecărei luni, datele privind venitul lunar aferent lunii precedente al tuturor persoanelor din evidența CNPP, pentru fiecare lună de acordare a sprijinului, în vederea realizării automatizate a verificării condiției de venit în cadrul algoritmului de stabilire a eligibilității unui loc de consum;
    b) desemnează personal pentru soluționarea sesizărilor din domeniul de competență primite în centrul de suport, inclusiv în cazurile în care sunt sesizări privind veniturile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) și c) din ordonanță.
    (2) Persoanele desemnate conform alin. (1) lit. b) pot solicita și primi informații privind eventuale neconcordanțe ale veniturilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) și c) din ordonanță de la posesorii acestora.(3) Termenul pentru soluționarea sesizărilor prevăzute la alin. (1) lit. b) este de cel mult 5 zile lucrătoare.


    Articolul 13
    (1) În vederea implementării și utilizării funcționalităților aplicației EPIDS, ANPIS transmite, primește, interoghează și validează seturi de date din sistemele informatice ale instituțiilor și autorităților publice prevăzute la art. 19 din ordonanță.(2) Instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 19 din ordonanță, care dețin și furnizează date către ANPIS, răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea respectivelor date.(3) ANPIS și STS nu răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate de către instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 19 din ordonanță.


    Articolul 14
    (1) Prelucrarea datelor cu caracter personal prin aplicația EPIDS se face în baza prevederilor art. 11 alin. (2) și art. 16 din ordonanță.(2) Pentru interogarea datelor cu caracter personal prelucrate prin intermediul aplicației EPIDS de tipul datelor de identificare, studiilor, veniturilor, precum și a altor atribute se vor folosi registrele sau bazele de date.(3) În aplicarea art. 11 alin. (2) din ordonanță, MMFTSS, DGEP, IGI, CNPP, ANRE și ANPIS, Ministerul Finanțelor și ANAF, în calitate de operator de date cu caracter personal, împuternicește STS să efectueze operațiuni privind prelucrarea, colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, protejarea, ștergerea și distrugerea datelor cu caracter personal menționate la alin. (2) din prezentul articol, în vederea îndeplinirii de către STS a atribuțiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) din ordonanță.(4) În vederea realizării operațiunilor de conservare sau ștergere a datelor colectate în cadrul aplicației EPIDS, conform art. 16 alin. (4) din ordonanță, seturile de date care fac obiectul acestor operațiuni sunt următoarele:
    a) codul numeric personal (CNP);
    b) numele și prenumele;
    c) adresa de e-mail;
    d) adresa de domiciliu/reședință;
    e) venitul mediu lunar.
    (5) Prelucrarea datelor se va efectua cu jurnalizarea următoarelor operațiuni:
    a) activitate utilizatori;
    b) sesiuni de autentificare utilizatori;
    c) import/export date.
    (6) Datele cu caracter personal prelucrate prin intermediul aplicației informatice EPIDS sunt stocate pe o perioadă de 10 ani.


    Articolul 15

    Activitatea de suport și asistență pentru solicitanții sprijinului se va asigura prin intermediul call centerului național al ANPIS, care va avea următoarele atribuții:
    a) oferă informații cetățenilor cu privire la acordarea sprijinului de energie electrică, la numărul unic de telefon 021.93.09;
    b) înregistrează și gestionează petițiile cu privire la acordarea sprijinului de energie electrică prin adresa de e-mail: sprijinenergie@mmanpis.ro;
    c) redirecționează sesizările care nu intră în aria de competență a ANPIS și a agențiilor deconcentrate către instituțiile competente în soluționarea acestora.


    Articolul 16

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
    Petre-Florin Manole
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    Directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale,
    Ionel-Sorin Bălan
    Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
    Adrian Nicușor Nica


    ANEXĂ

    CERINȚE OPERAȚIONALE EPIDS

    Arhitectură și infrastructură
    • Web-based, arhitectură client-server (SPA - Single Page Application preferabil)
    • Backend RESTful API
    • Bază de date relațională (PostgreSQL, MySQL) + cache (Redis/Memcached)
    • Hosting în infrastructura STS
    • Load balancing și autoscaling pentru gestionarea traficului

    Cerințe tehnice generale
    • Compatibilitate multiplatformă (Chrome, Firefox, Edge; desktop, tabletă, mobil)
    • Timp de răspuns < 1-2 secunde
    • Autentificare pe mail
    • Securitate: logging și audit
    • GDPR: consimțământ explicit
    • Dashboard administrativ: gestiune utilizatori, cereri, exporturi
    • Suport import/export CSV, Excel
    • API public REST/JSON cu autentificare și rate-limit

    Front-office
    • Formular depunere cerere (pentru sine/altcineva)
    • Validări automate (DGEP, IGI, POSF, duplicat)
    • Generare tichet electronic/răspuns invalidare
    • Afișare eligibilitate pentru fiecare lună
    • Posibilitate transmitere sesizare în call center

    Back-office (Rol ANPIS/AJPIS)
    • Acces pe județ propriu
    • Validare sprijin lunar/Invalidare sprijin lunar/Solicitare anchetă/forțare eligibilitate
    • Marcare utilizatori din UAT
    • Import lunar VMI, fișier prevăzut la art. 2 alin. (8) din ordin, upload fișiere structurate, cu următoarele câmpuri:
    • CNP;
    • Nume;
    • Prenume;
    • Titular (true/false);
    • POD.
    Fișierul astfel încărcat va fi procesat adăugând câte o cerere pentru fiecare POD. Pentru fiecare cerere creată se vor transmite pe e-mail ANPIS toate comunicările aferente, similar cu cele create din interfață, iar după procesarea acestuia, în interfață vor putea fi vizualizate statusurile pentru fiecare etapă. Procesarea fișierului va fi efectuată în timpul nopții pentru a nu îngreuna procesul de înregistrare de cereri.
    • Import lunar listă persoane din centre rezidențiale
    • Fișă loc consum - prezintă date de eligibilitate lunară, din raportul de plăți de la CNPR, din eFactura.
    • Istoric modificări (log)
    • Rapoarte și statistici (cereri încărcate de utilizator, listă cereri/locuri de consum valide/eligibile, listă tichete anulate)
    • Exporturile pentru CNPR nu vor avea POD-ul locului de consum, identificatorul unic fiind codificarea data de sistem.

    Back-office (Rol CNPR) (Funcționalitățile pot fi expuse și prin/doar API.)
    În exporturile lunare nu vor fi incluse informații privind POD-ul.
    • Import registru lunar plăți (format csv)
    • Export sprijin lunar validat de ANPIS (csv cu o listă de id-uri ale locurilor de consum eligibile, validate de ANPIS)
    • Export tichete pentru tipărire și transmitere (date prevăzute în modelul din anexa nr. 2 la ordonanță)
    • Export comunicări pentru tipărire și transmitere
    • Verificare eligibilitate loc de consum pe bază de POD (verificarea se va putea face automat prin interogarea unui API, caz în care acesta va returna informațiile din cerere sau cererile valide, codul tichetului și statusul eligibilității pentru lunile în care se poate acorda sprijinul). Răspunsul va fi de tip json de forma*) (datele sunt completate doar cu titlu de exemplu):
    *) Exemplul este reprodus în facsimil.

    Back-office (Rol CNPP)
    • Import fișier lunar pensii

    Fluxuri speciale
    • Comunicări - e-mail/poștă
    • Calcul lunar automat eligibilitate

    Statusuri cereri
    • În verificare
    • Verificată
    • Verificată - cu tichet emis
    • Invalidată (cu motiv)
    • Anulată
    • Încetată - art. 13 din ordonanță

    Reguli de business
    • O persoană nu poate fi pe mai multe cereri - invalidare automată.
    • Pentru un POD nu se pod depune mai multe cereri - invalidare automată.
    • Cererea poate fi anulată doar pentru lunile în care nu este calculată eligibilitatea.
    • Eligibilitatea se calculează lunar pentru toate cererile aflate în statusul Verificată - cu tichet emis, pe data de 1 pentru luna anterioară.

    Integrare cu sisteme externe
    • DGEP, IGI - validare identitate/obținere informații persoane (adrese, nume, prenume, valabilitate act, deces)
    • POSF - validare adresă POD/obținere date aferente POD
    • CNPR - interogare POD în ePIDS
    • CNIF - interogare venituri (API), eFactura

    Proces verificare - la încărcarea cererii
    POD să nu existe introdus cu tichet emis
    CNP să nu existe pe altă cerere cu tichet emis
    CNP, inițială nume, inițială prenume - DGEP/IGI
    • date corecte, persoana nu este decedată
    Verificare/obținere date API POSF
    • există POD
    • se verifică să existe contract de energie electrică activ
    • se obțin adresă loc consum, furnizor și titular

    Proces eligibilitate - lunar, pe data de 1 pentru luna anterioară
    Pentru toate persoanele din cerere se parcurg următorii pași:
    CNP - DGEP/IGI verifică ca domiciliul să fie în România, iar pentru persoanele peste 14 ani verifică ca actul de identitate să nu fie expirat. Cererile care conțin persoane cu domiciliul în afara României sau cu acte de identitate expirate nu vor fi declarate eligibile în luna respectivă.
    CNP - DGEP verifică decesele. CNP-urile de persoane decedate se elimină din cereri, iar procesul de eligibilitate continuă fără acestea. În cazul în care nicio persoană nu mai este în viață se marchează ca Încetată - art. 13 din ordonanță.
    De la DGEP se obțin domiciliul și reședința. (În cazul în care nu sunt în România nu sunt eligibile.)
    Pentru CNP-urile validate se interoghează ANAF și se obține venitul pentru luna de calcul.
    Se realizează venitul mediu pe loc de consum însumând toate veniturile persoanelor (din formular, CNPP, ANAF) și împărțind rezultatul la numărul de persoane.
    Se verifică încadrarea venitului în pragurile definite prin ordonanță.
    Starea de eligibilitate a unui loc poate fi modificată de către reprezentanții ANPIS în termen de 5 zile.

    Câmpuri cerere:1. Secțiune date solicitant și colocatari1.1.1. Obligatorii (secțiune pentru solicitant cu posibilitate de adăugare de coabitanți/membrii familie):1.1.1.1. CNP1.1.1.2. Nume1.1.1.3. Prenume1.1.1.4. Posibilitatea marcării că una sau mai multe persoane din gospodărie au venituri din SNA, tipul și valoarea acestora1.1.2. Opționale (doar pentru solicitant)1.1.2.1. e-mail (În cazul în care acesta nu este completat și validat nu va putea să solicite ca transmiterea tichetului să fie efectuată prin e-mail; acest câmp va fi precompletat cu adresa de pe care sa accesat aplicația, iar bifa de transmitere prin e-mail va fi completată automat.)1.1.2.2. Telefon2. Secțiunea loc de consum2.1. POD - loc de consum2.2. Adresa loc de consum se va precompleta cu datele din POSF și solicitantul va avea posibilitatea de a semnala eventuale nereguli.3. Secțiunea conformitate3.1. Se vor trece bifele de la secțiunile 6 și 7 din anexa nr. 1 la ordonanță.

    -----