METODOLOGIE din 28 ianuarie 2019de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 91 din 5 februarie 2019 Notă
    Aprobată prin Ordinul nr. 3.103 din 28 ianuarie 2019, publicat în Monitroul Oficial, Partea I, nr. 91 din 5 februarie 2019.


    Capitolul I DISPOZIȚII GENERALE

    Articolul 1

    Prezenta metodologie reglementează procesul de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare, în vederea aprobării pentru utilizarea în învățământul preuniversitar.


    Articolul 2

    În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:
    a) calendarul pentru evaluarea proiectelor de manuale școlare - termene stabilite în conformitate cu Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru procedura de licitație deschisă - denumit în continuare Calendar;
    b) criterii tehnice de calitate - norme în baza cărora proiectele de manuale școlare sunt acceptate sau neacceptate; acestea cuprind criteriile de conformitate din anexa nr. 1 la prezenta metodologie și criteriile de evaluare a calității științifice din anexa nr. 2 la prezenta metodologie, prevăzute în caietul de sarcini;
    c) coordonator al procesului de evaluare a proiectelor de manuale școlare, pentru fiecare disciplină/modul de pregătire -
    consilier la Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), desemnat prin decizie a directorului general al CNEE, cu rol în organizarea administrativă a procesului de evaluare a proiectelor de manuale școlare;

    d) experți cooptați - cadre didactice din învățământul superior sau preuniversitar care au atribuții în evaluarea proiectelor de manuale școlare, au specialitatea corespunzătoare disciplinei pentru care se propune proiectul de manual, respectiv au dreptul de a preda disciplina pentru care se propune proiectul de manual școlar și au parcurs un program de instruire în evaluarea proiectelor de manuale școlare;
    e) fișă-tip de evaluare a criteriilor de conformitate a conținutului proiectului de manual școlar (fișa-tip A - anexa nr. 1 la prezenta metodologie) - raport de specialitate care cuprinde criterii de conformitate a conținutului;
    f) fișă-tip de evaluare a calității științifice a proiectului de manual școlar (fișa-tip B - anexa nr. 2 la prezenta metodologie) - raport de specialitate, care cuprinde criteriile și descriptorii de evaluare a calității științifice;
    g) ofertant - operator economic care a depus oferte de proiecte de manuale școlare în cadrul procedurii de atribuire în vederea achiziției de manuale și care are capacitate de realizare și distribuție a manualelor școlare;
    h) proiect de manual școlar - propunere de manual școlar, prezentată în conformitate cu specificațiile tehnice din caietul de sarcini, depus de către un ofertant, în vederea evaluării și a aprobării prin ordin al ministrului educației naționale;
    i) platforma www.manuale.edu.ro - aplicație software dedicată, care cuprinde, într-o bibliotecă virtuală, variantele online ale manualelor școlare pentru toate disciplinele/modulele de pregătire și care oferă posibilitatea accesării publice a acestora, asigurând un mediu unitar de distribuție pentru varianta digitală a manualului școlar și deservind diferite tipuri de utilizatori, cum ar fi: elevi, profesori, părinți, cadre didactice de specialitate, experți în formare profesională;
    j) punctaj individual (PI) - punctaj acordat de fiecare expert cooptat pe baza criteriilor de evaluare a calității științifice;
    k) punctaj calitate (PC) - punctaj calculat pe baza punctajelor individuale (PI);
    l) sesiune de evaluare a proiectelor de manuale școlare - perioadă de timp determinată, pe parcursul căreia se desfășoară evaluarea proiectelor de manuale școlare;
    m) titlu de manual școlar - ansamblu de informații care conduc la identificarea manualelor școlare după denumirea disciplinei/a modulului de pregătire, clasa/nivelul de studiu, filieră, profil, specializare, numărul ordinului ministrului educației naționale cu care a fost aprobat, ofertant.


    Capitolul II ORGANIZAREA EVALUĂRII PROIECTELOR DE MANUALE ȘCOLARE PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

    Articolul 3
    (1) Organizarea evaluării proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar este asigurată de CNEE.(2) În vederea evaluării proiectelor de manuale școlare, CNEE întreprinde următoarele acțiuni:
    a) publică pe site-ul www.rocnee.eu lista disciplinelor/ modulelor de pregătire pentru care sunt necesare manuale școlare, în scopul lansării apelului pentru realizarea bazei de date cu experți cooptați;
    b) lansează apelul pentru realizarea bazei de date cu experți cooptați pentru evaluarea proiectelor de manuale școlare, pentru fiecare titlu de manual școlar; selecția experților cooptați se face conform unei proceduri stabilite la nivelul CNEE;
    c) constituie o bază de date cuprinzând experții cooptați în evaluarea proiectelor de manuale școlare;
    d) desemnează coordonatorii procesului de evaluare a calității științifice a proiectelor de manuale școlare.
    (3) Atribuțiile coordonatorului constau în:
    a) instruirea experților cooptați cu privire la modalitatea de evaluare;
    b) punerea la dispoziția experților cooptați atât a proiectelor de manuale școlare secretizate, cât și a documentelor/ instrumentelor specifice evaluării prin intermediul aplicației dedicate gestionate de Compartimentul IT din cadrul CNEE; secretizarea proiectelor de manuale școlare constă în atribuirea unui cod numeric fiecărui proiect de manual școlar;
    c) monitorizarea procesului de evaluare până la finalizarea acestuia;
    d) preluarea documentelor/instrumentelor specifice evaluării;
    e) întocmirea situației finale a evaluării.


    Articolul 4
    (1) Condițiile de înscriere a cadrelor didactice pentru a participa, în calitate de experți cooptați, la evaluarea proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar sunt următoarele:
    a) să desfășoare activități de predare-învățare-evaluare în cadrul învățământului superior corespunzătoare disciplinei sau în învățământul preuniversitar corespunzătoare nivelului de învățământ și disciplinei/modulului de pregătire pentru care se evaluează proiecte de manuale școlare; în situații excepționale, pentru discipline/module de pregătire la care numărul cadrelor didactice care desfășoară activitate în învățământul preuniversitar corespunzătoare respectivului nivel de învățământ este insuficient se acceptă și cadre didactice care predau disciplinele/modulele de pregătire respective la un nivel superior de învățământ;
    b) să dovedească, prin acte de studii, că posedă specializarea corespunzătoare/specializare înrudită, conform Centralizatorului privind disciplinele de învățământ, care-i acordă dreptul de a preda disciplina/modulul de pregătire la care s-a înscris și de a evalua proiectele de manuale școlare depuse la disciplina/modulul de pregătire în cauză;
    c) să dețină abilități practice de operare pe calculator, certificate prin documente;
    d) nu se află în situațiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (3).
    (2) În procesul de selecție a experților cooptați au prioritate, în ordinea următoare, cadrele didactice care:
    a) au titlul științific de doctor sau gradul didactic I în domeniul disciplinei/modulului de pregătire sau în domenii conexe celui pentru care aplică;
    b) au absolvit cursuri/module care vizează problematica specifică activităților de evaluare a proiectelor de manuale școlare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces;
    c) au obținut premii și mențiuni cu elevii la olimpiadele și concursurile școlare la nivel județean și național organizate de Ministerul Educației Naționale (MEN) sau la nivel internațional ori au participat la pregătirea loturilor olimpice, în ultimii 10 ani.
    (3) Experții cooptați se află în situație de incompatibilitate atunci când:
    a) sunt autori de proiecte de manuale școlare la disciplina pentru care solicită înscrierea ca expert cooptat;
    b) au calitatea de soț/soție, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, față de:(i) oricare dintre autorii proiectelor de manuale școlare propuse;(ii) oricare dintre referenții proiectelor de manuale școlare propuse;(iii) oricare dintre coordonatorii procesului de evaluare;(iv) orice colaborator al editurilor participante;(v) oricare alte situații prevăzute de Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;
    c) pot avea orice alt interes de natură să le afecteze imparțialitatea pe parcursul evaluării/reevaluării și al aprobării proiectelor de manuale școlare.
    (4) Înaintea începerii sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale școlare, experții cooptați dau declarații pe propria răspundere prin care își asumă faptul că nu se află în niciuna dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (3); declarațiile pe propria răspundere se fac prin semnarea angajamentului de confidențialitate prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie. Nerespectarea condițiilor vizând imparțialitatea atrage răspunderea disciplinară, civilă sau penală, după caz, a persoanelor implicate.(5) Experții cooptați care, în ultimii 5 ani, au înregistrat în procesul de evaluare greșeli cu consecințe asupra calității manualului nu mai au dreptul de a se înscrie într-un nou proces de evaluare.


    Capitolul III EVALUAREA PROIECTELOR DE MANUALE ȘCOLARE

    Articolul 5
    (1) Procesul de evaluare a proiectelor de manuale școlare se declanșează după instruirea specifică a experților cooptați, în funcție de atribuțiile acestora.(2) Evaluarea calității științifice și a criteriilor de conformitate a conținutului fiecărui proiect de manual școlar este realizată de către cinci experți cooptați.(3) În cazul excepțional în care la nivel național nu se găsesc cinci asemenea experți, evaluarea calității științifice și didactice a conținutului proiectului de manual școlar se poate realiza și cu minimum trei experți cooptați.


    Articolul 6

    Experții cooptați au următoarele atribuții asumate prin contract de prestări servicii încheiat cu CNEE:
    a) analizează proiectele de manuale școlare repartizate de către CNEE, semnalează neconformitățile și completează, în format electronic, tipăresc și semnează pe fiecare pagină fișa-tip de evaluare a calității științifice a proiectului de manual școlar (fișa-tip B) pe baza descriptorilor de evaluare, respectiv fișa-tip de evaluare a criteriilor de conformitate a conținutului (fișa-tip A), fișe prevăzute în anexele nr. 1 și 2; fișele tip A și tip B sunt ulterior încărcate într-un singur fișier .PDF în aplicația dedicată;
    b) respectă termenele stabilite de către CNEE;
    c) răspund, din punct de vedere profesional, pentru acuratețea și realitatea informațiilor consemnate, prin eliminarea din categoria evaluatorilor;
    d) oferă în scris, sub semnătură, punctele lor de vedere în susținerea evaluării făcute, la solicitarea CNEE, în cazul unor eventuale contestații.


    Articolul 7
    (1) Fiecare expert cooptat primește, în vederea evaluării, toate proiectele de manuale școlare corespunzătoare unei discipline de studiu, depuse de ofertanți. (2) În vederea evaluării proiectelor de manuale școlare elaborate în limba de predare a minorităților naționale sunt cooptați experți specialiști în domeniu și buni cunoscători ai limbajului de specialitate în limba maternă respectivă.(3) Activitatea de evaluare a proiectelor de manuale școlare se desfășoară, în mod independent, de către fiecare expert cooptat.(4) Identitatea membrilor comisiei de evaluare și experților cooptați este confidențială și nu poate fi dezvăluită decât la solicitarea scrisă a instanțelor de judecată.(5) Procesul de evaluare a proiectelor de manuale școlare este confidențial, pentru toate persoanele implicate; pentru respectarea caracterului de confidențialitate a evaluării, toate persoanele implicate completează angajamentul de confidențialitate conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 3 și răspund individual în situația nerespectării acestuia.


    Articolul 8
    (1) Fiecare expert cooptat analizează proiectele de manuale școlare repartizate prin intermediul aplicației dedicate și pentru fiecare completează fișele-tip (A și B) de evaluare; în urma completării fișei-tip B se obține punctajul individual (PI). (2) Experții cooptați menționează obligatoriu în fișele de evaluare argumente/exemple care susțin punctajul acordat fiecărui descriptor, respectiv motivul declarării neconformității.


    Articolul 9
    (1) Dacă între oricare două punctaje individuale (PI) acordate de experții cooptați diferențele sunt mai mici sau egale cu 10 puncte, se calculează punctajul acordat pe baza criteriilor de evaluare a calității științifice (PC), ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a punctajelor (PI) acordate de fiecare dintre cei cinci experți cooptați.(2) Pentru cazurile în care se constată diferențe mai mari de 10 puncte între oricare două punctaje individuale (PI) acordate de experții cooptați, coordonatorul organizează medierea între experții cooptați. Rezultatul se consemnează într-un proces-verbal în care se menționează punctajul acordat pe baza criteriilor de evaluare a calității științifice (PC).


    Articolul 10
    (1) Un proiect de manual școlar este eliminat din procesul de evaluare în cazul în care cel puțin trei dintre cei cinci experți cooptați constată nerespectarea oricăruia dintre criteriile prevăzute în fișa-tip A. (2) În situația prevăzută la art. 5 alin. (3), un proiect de manual școlar este eliminat din procesul de evaluare în cazul în care cel puțin doi dintre cei trei experți cooptați constată nerespectarea oricăruia dintre criteriile prevăzute în fișa-tip A.(3) Un proiect de manual școlar este considerat acceptat din punctul de vedere al criteriilor de evaluare a calității științifice atunci când întrunește minimum 95 de puncte din 100 de puncte posibile, conform fișei-tip B.


    Articolul 11
    (1) Fiecare fișă-tip de evaluare a proiectului de manual școlar cuprinde codul proiectului de manual școlar, disciplina, clasa/nivelul de studiu, filiera, profilul, specializarea, ordinul ministrului educației naționale pentru aprobarea programei școlare, titlul și numărul de pagini ale proiectului de manual școlar, numele, prenumele și semnătura expertului cooptat.(2) Fișele-tip de evaluare a proiectelor de manuale școlare sunt centralizate la CNEE.(3) Rezultatele sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale școlare sunt comunicate la finalizarea procedurii de licitație deschisă.


    Articolul 12
    (1) Evaluarea traducerii manualelor școlare din limba română în limbile minorităților naționale se realizează, pentru fiecare titlu de manual școlar tradus, de către o comisie formată din doi experți cooptați, profesori de specialitate, buni cunoscători ai limbii române, precum și ai limbajului de specialitate în limba maternă în care a fost tradus manualul.(2) Experții cooptați care evaluează traducerea manualelor școlare compară varianta în limba română cu varianta în limba minorității naționale, analizează corectitudinea traducerii conținutului manualului școlar repartizat de către CNEE și redactează un raport, în baza căruia manualul școlar tradus este declarat „admis“ sau „respins“.


    Articolul 13

    Pentru proiectele de manuale școlare elaborate în limba de predare a minorităților naționale, în cazul disciplinelor limba și literatura maternă, istoria și tradițiile minorităților naționale, educație muzicală pentru minorități, religie de un anumit cult, precum și în cazul manualelor școlare din import, care corespund programelor școlare în vigoare, evaluarea se face conform prevederilor art. 7, respectiv art. 8.


    Articolul 14

    Pentru disciplina Religie, odată cu depunerea proiectelor de manuale școlare pe platforma SEAP, ofertanții au obligația de a depune și avizul cultului respectiv.


    Articolul 15
    (1) MEN organizează evaluarea adaptării pentru învățământul special în conformitate cu nevoile de instruire și formare ale elevilor, în funcție de tipul și gradul deficienței, a manualelor școlare aprobate.(2) Evaluarea adaptării pentru învățământul special a manualelor școlare aprobate se realizează și de către experți cooptați pentru fiecare tip de deficiență.


    Capitolul IV DISPOZIȚII FINALE

    Articolul 16

    În cazul proiectelor de manuale școlare declarate câștigătoare, ofertanții au obligația să remedieze toate erorile științifice semnalate de către experții cooptați și consemnate în fișele-tip de evaluare/rapoartele de traducere și să depună la CNEE exemplarul corectat al manualului.


    Articolul 17

    Plata experților cooptați se face în baza reglementărilor stabilite prin ordin al ministrului educației naționale.


    Articolul 18
    (1) Respectarea prevederilor prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.(2) Experții cooptați răspund din punct de vedere profesional pentru acuratețea și veridicitatea informațiilor consemnate, pentru fiecare proiect de manual școlar repartizat pentru evaluare. (3) Răspunderea profesională este concretizată prin faptul că toți experții cooptați care au avut erori în activitatea desfășurată în procesul de evaluare nu vor mai fi selectați în evaluările proiectelor de manuale școlare viitoare și nici în grupurile de lucru pentru elaborarea subiectelor pentru evaluările naționale, bacalaureat, titularizare și definitivare în învățământ, pentru următorii 5 ani calendaristici.


    Articolul 19

    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.


    Anexa nr. 1

    la metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar

    FIȘA-TIP DE EVALUARE
    a criteriilor de conformitate a conținutului proiectului de manual școlar*
    Fișa-tip A

    * Se completează de către evaluatorii de proiecte de manuale școlare.
    Numele și prenumele expertului cooptat: ....................................... Codul proiectului de manual școlar: ...................
    Titlul disciplinei/modulului de pregătire: ..................................... Clasa: ................... Filiera, profilul și specializarea: .......................... Nr. pagini: .......
    Ordinul ministrului educației naționale pentru aprobarea programei: nr. ..................../........................

    Criterii de conformitate a conținutului

    Conform/
    Neconform

    Observații

    1. Proiectul de manual școlar trebuie să fie prezentat în formă finală, cu excepția datelor de personalizare și a numărului ordinului de ministru de aprobare, care vor fi completate după anunțarea rezultatului procedurii.

    2. Proiectul de manual școlar trebuie să fie depersonalizat, astfel încât să nu conțină numele autorilor, numele, sigla/logoul ofertanților/altor ofertanți.

    3. Coperta I a proiectului de manual școlar trebuie să cuprindă, în ordine, doar următoarele elemente: denumirea ministerului, titlul disciplinei (în conformitate cu programa școlară în vigoare) și specificarea clasei.

    4. Coperta a II-a a proiectului de manual școlar trebuie să cuprindă doar următoarele elemente: specificațiile conform cărora „Acest manual este proprietatea Ministerului Educației Naționale“, „Acest proiect de manual școlar este realizat în conformitate cu Programa școlară aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. ...“, numărul de telefon european „116.111 - numărul de telefon de asistență pentru copii“, în conformitate cu Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

    5. Pe pagina a treia a proiectului de manual școlar trebuie să apară textul imnului național, în conformitate cu prevederile art. 12 din Legea nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului național și folosirea sigiliilor cu stema României de către autoritățile și instituțiile publice, cu completările ulterioare.

    6. Proiectul de manual școlar trebuie să aibă caracter etic, moral și nediscriminatoriu: să respecte principiile care nu fac nicio deosebire de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată.

    7. Proiectul de manual școlar nu trebuie să conțină informații care aduc atingere identității și valorilor naționale, elemente rasiste, xenofobe sau de promovare a ideologiei naționalist-extremiste.

    8. Proiectul de manual școlar trebuie să conțină doar elemente destinate procesului de predare-învățare-evaluare, nefiind permisă prezența unor logouri sau vignete suplimentare ca elemente de marketing personalizate sau texte de marketing (de exemplu, acest manual a înregistrat cel mai mare punctaj la evaluarea științifică).

    9. Proiectul de manual școlar este denumit în conformitate cu programa școlară aprobată, nefiind permise completări sau subtitluri (de exemplu, Comunicare în limba română/Abecedar). Aceleași precizări sunt valabile și pentru manualele destinate elevilor care studiază într-o limbă a minorităților naționale, cu precizarea că numele manualului va fi în limba minorității respective.

    10. Manualul este rulat prin intermediul browserelor, fără a fi necesară nicio operație de instalare.

    11. Manualul poate fi utilizat în varianta standard a browserului fără a fi necesară instalarea niciunui software suplimentar, inclusiv add-on, plug-in.

    12. Manualul este accesat printr-un fișier standard, de tipul index.html, aflat în rădăcina CD-ului.

    13. Structura grafică a ecranelor este funcțională.

    14. Navigarea permite parcurgerea manualului și revenirea la activitatea de învățare precedentă.

    15. Conținutul implementează un set de reguli de ergonomie care să asigure o rulare ușoară a conținutului electronic, scalarea paginilor (responsive web design).

    16. Varianta digitală conține minimum 10 pagini și maximum 20 de pagini consecutive corespunzătoare a 2-3 lecții întregi începând cu lecția a doua a proiectului de manual școlar.

    17. Toate AMII (activități multimedia interactive de învățare) trebuie să funcționeze în contextul parametrilor referitori la mediul de lucru și la tehnologiile utilizate pentru elaborarea proiectului de manual școlar.

    18. Toate cele trei tipuri de AMII (statice, animate și interactive) sunt semnalizate distinct pe parcursul manualului.

    19. Varianta digitală a manualelor școlare asigură un sistem de asistență (help) standardizat în limba în care este scris manualul. Asistența este de două tipuri:
    - ajutor (help) de navigare prin manual, care oferă indicații sub formă de text referitoare la butoanele de navigare;
    - ajutor (help) contextual - oferă indicații despre modul în care trebuie parcurse anumite activități multimedia interactive de învățare.

    20. Proiectele de manuale școlare care nu sunt realizate în limba română sunt însoțite de un document cu traducerea sistemului de asistență.

    21. Cuprinsul se află la începutul manualului școlar.

    22. Manualul digital are la început 1-2 pagini de instrucțiuni de utilizare a acestuia.

    23. Competențele generale și competențele specifice, preluate din programa școlară în vigoare, sunt scrise la începutul manualului.

    24. Titlurile/subtitlurile sunt puse în evidență în mod corespunzător prin dimensiune sugestivă sau prin alte elemente.

    25. Numerotarea paginilor, a capitolelor și a itemilor de evaluare/autoevaluare este adecvată și consecventă.

    26. Manualul școlar este unitar machetat, fiind respectate elementele tehnice: textul și elementele grafice/multimedia sunt vizibile/lizibile/audibile, au o spațiere echilibrată, sunt utilizate caracterele specifice limbii în care este redactat manualul.

    27. Manualul școlar favorizează eficientizarea învățării prin elemente grafice/multimedia și text: alineate, chenare, tabele, culori/nuanțe distincte, marcaje, evidențiere și dimensionarea textelor etc.

    Data:
    ………………..
    Semnătura expertului cooptat
    .....................................


    Anexa nr. 2

    la metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar

    FIȘA-TIP DE EVALUARE
    a calității științifice a proiectului de manual școlar
    Fișa-tip B

    Numele și prenumele expertului cooptat: ................................... Codul proiectului de manual școlar: ................
    Titlul disciplinei/modulului de pregătire: ..................................... Clasa: ................. Filiera, profilul și specializarea: ................... Nr. pagini: ...........
    Ordinul ministrului educației naționale pentru aprobarea programei: nr. ...........................
    Criterii de evaluare a calității științifice

    Descriptori

    Punctaj maxim

    Punctaj acordat

    Argumente/Exemple

    Criteriul I
    Organizarea temelor/conținuturilor manualului școlar

    1. Informațiile transmise prin text, imagini/hărți/grafice/tabele/diagrame/ simboluri/elemente multimedia/texte suport sunt corecte din punct de vedere științific.

    8

    2. Informația transmisă prin text și prin imagini/hărți/grafice/tabele/diagrame/ simboluri/elemente multimedia/texte suport contribuie la formarea/dezvoltarea competențelor/aptitudinilor, abilităților și atitudinilor prevăzute în programa școlară

    8

    3. Manualul școlar respectă cu strictețe domeniile și conținuturile din programa școlară: nu sunt teme/conținuturi nici în plus, nici în minus față de programa școlară.

    8

    4. Modul de organizare a temelor/conținuturilor manualului școlar respectă logica internă a disciplinei, precum și logica ordonării conținuturilor din programa școlară.

    8

    5. Informația transmisă prin text și prin imagini/hărți/grafice/tabele/diagrame/ simboluri/elemente multimedia/texte suport este adecvată nivelului de vârstă al elevilor cărora li se adresează manualul, precum și elevilor cu CES, integrați în învățământul de masă, în cazul manualelor digitale.

    8

    6. Informația transmisă prin text și prin imaginile/hărțile/graficele/tabelele/ diagramele/simbolurile/elementele multimedia/textele suport este prezentată în mod coerent, atractiv și logic.

    8

    7. Informația transmisă prin imagini/hărți/grafice/tabele/diagrame/simboluri/ elemente multimedia/texte suport este corelată cu informația transmisă prin text.

    7

    8. Prezentarea conținuturilor este realizată gradual ca dificultate, într-o concepție unitară, printr-un stil consecvent și printr-o evidențiere a cuvintelor-cheie necesare pentru realizarea schemei conceptuale.

    7

    9. Metodele/tehnicile/strategiile didactice utilizate în manual sunt activ-participative, asigurând înțelegerea, sistematizarea, fixarea, transferul cunoștințelor prin raportare la atingerea competențelor specifice/generale, consolidarea cunoștințelor și dezvoltarea intelectuală a elevului.

    6

    Punctaj criteriul I

    68

    Criteriul II
    Activitățile de evaluare

    1. Metodele și instrumentele tradiționale de evaluare (itemii și testele de evaluare) sunt distribuite/distribuiți echilibrat prin raportare la programa școlară.

    4

    2. Metodele și instrumentele tradiționale de evaluare (itemii și testele de evaluare) au un grad ridicat de relevanță pentru aplicabilitatea în viața de zi cu zi.

    4

    3. Metodele și instrumentele complementare de evaluare (proiecte, portofolii, investigații, autoevaluare etc.) propuse sunt distribuite/distribuiți echilibrat prin raportare la competențele programei școlare.

    4

    4. Metodele și instrumentele complementare de evaluare (proiecte, portofolii, investigații, autoevaluare etc.) propuse au un grad ridicat de relevanță pentru aplicabilitatea în viața de zi cu zi.

    4

    5. Metodele și instrumentele de evaluare propuse respectă principiile/regulile de proiectare și sunt corespunzătoare vârstei elevului.

    4

    6. Metodele și instrumentele de evaluare propuse sunt corecte din punct de vedere științific și adaptate obiectivelor disciplinei.

    4

    7. Itemii de evaluare propuși acoperă întreaga gamă a tipologiei itemilor (obiectivi, semiobiectivi și subiectivi).

    4

    8. Pentru fiecare tip de item/metodă complementară de evaluare propus/ propusă se oferă un model/indicație de rezolvare.

    4

    Punctaj criteriul II

    32

    Punctaj pentru criteriile de evaluare a calității științifice (PI)

    100

    Data
    …………………
    Semnătura expertului cooptat
    .....................................


    Anexa nr. 3

    la metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar

    ANGAJAMENT DE CONFIDENȚIALITATE
    (Formular-tip)

    Subsemnatul, ..........................................., având funcția de ........................., disciplina/modulul de pregătire ............................, la ............................................, localitatea ................................, posesor al B.I./C.I. seria ............ nr. ........, eliberat de ........................ la data de ........................................, telefon .................., CNP ...................................., declar pe propria răspundere că nu voi divulga sub nicio formă informații legate de procesul de evaluare a proiectelor de manuale școlare, informații de natură să atragă avantaje necuvenite din activitatea pe care o desfășor sau care să aducă prejudicii imaginii Ministerului Educației Naționale/Centrului Național de Evaluare și Examinare.
    Sunt de acord să îmi îndeplinesc toate sarcinile de lucru primite, respectând termenele stabilite, și mă angajez că nu voi face publice detalii asupra activității desfășurate în cadrul procesului de evaluare a proiectelor de manuale școlare la disciplina/modulul de pregătire ......................................................... și nu voi publica niciun document de lucru parțial/integral specific acestei activități.
    Sunt conștient că, în cazul în care voi încălca prevederile normative privind protecția informațiilor clasificate, voi răspunde, potrivit legii, administrativ, disciplinar, material, civil ori penal, în raport cu natura faptei.
    Data
    ..................................
    Semnătura
    ..................................

    ----