ORDIN nr. 2.643 din 5 septembrie 2022privind modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății nr. 253/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcționare și autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 8 septembrie 2022
    Văzând Referatul de aprobare nr. AR 15.665 din 5.09.2022 al Direcției generale de asistență medicală din cadrul Ministerului Sănătății,
    având în vedere prevederile art. 77 lit. e), art. 136 alin. (1) lit. g), art. 163 alin. (4), art. 230 alin. (2) lit. m), art. 238 alin. (5) și ale art. 245 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,
    ministrul sănătății emite următorul ordin:

    Articolul I

    Ordinul ministrului sănătății nr. 253/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcționare și autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 și 199 bis din 5 martie 2018, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 18 se introduc două noi articole, art. 18^1 și 18^2, cu următorul cuprins:

    Articolul 18^1

    Modelul declarației pe propria răspundere pentru furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu este prevăzut în anexa nr. 12.


    Articolul 18^2

    Se aprobă dotarea minimă obligatorie și condițiile de organizare a dispeceratului pentru îngrijiri paliative la domiciliu, prevăzută în anexa nr. 13.
    2. Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 19

    Anexele nr. 1- 13*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
    3. La articolul 20, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Autorizarea funcționării serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu se face de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București.4. După articolul 20 se introduce un nou articol, art. 20^1, cu următorul cuprins:

    Articolul 20^1

    Controlul privind respectarea de către furnizorii de servicii de îngrijiri paliative la domiciliu a prevederilor prezentului ordin se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății din cadrul Inspecției sanitare de stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.
    5. În anexa nr. 9, articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 1
    (1) Ministerul Sănătății aprobă/avizează, după caz, unitățile sanitare cu paturi, publice sau private, furnizoare de îngrijiri paliative.(2) Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București autorizează furnizorii de îngrijiri paliative la domiciliu, cu personalitate juridică, publici sau privați, care îndeplinesc următoarele condiții:
    a) existența în actul constitutiv și/sau statut a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri paliative la domiciliu ca obiect de activitate sau alte prevederi legale pentru spitalele publice, care permit înființarea de servicii de îngrijiri la domiciliu;
    b) existența unei echipe interdisciplinare capabile să susțină activitățile de îngrijiri paliative la domiciliu, formată din categorii de personal calificat conform art. 3 din anexa nr. 4 la ordin;
    c) existența în echipa multidisciplinară a unui kinetoterapeut în cazul furnizorilor de îngrijiri paliative la domiciliu care deservesc pacienți copii;
    d) dovada deținerii unui sediu cu funcția de dispecerat pentru îngrijiri paliative la domiciliu, care să respecte condițiile de dotare și organizare în conformitate cu prevederile anexei nr. 13 la ordin.
    (3) Autorizarea furnizorilor de îngrijiri paliative la domiciliu se face în baza declarației pe propria răspundere.(4) Modelul autorizației de funcționare pentru serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu în baza declarației pe propria răspundere este prevăzut la anexa nr. 11 la ordin.(5) Modelul declarației pe propria răspundere pentru furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu este prevăzut la anexa nr. 12 la ordin.
    6. În anexa nr. 9 articolul 2, litera i) se abrogă.7. În anexa nr. 9, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 3

    Solicitanții autorizațiilor de funcționare pentru îngrijiri paliative la domiciliu prezintă documentele prevăzute la art. 2 în copie certificată cu originalul.
    8. Anexa nr. 10 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.9. Anexa nr. 11 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.10. După anexa nr. 11 se introduc două noi anexe, anexele nr. 12 și 13, al căror cuprins este prevăzut în anexa nr. 3 și, respectiv, în anexa nr. 4 la prezentul ordin.


    Articolul II

    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.


    Articolul III

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    p. Ministrul sănătății,
    Cătălin Vișean,
    secretar de stat

    București, 5 septembrie 2022.
    Nr. 2.643.

    Anexa nr. 1

    (Anexa nr. 10 la Ordinul nr. 253/2018)
    Modelul formularului de solicitare a autorizației de funcționare în domeniul îngrijirilor paliative la domiciliu
    (în baza declarației pe propria răspundere)

    Instituția, societatea, asociația, fundația, unitatea sanitară
    ...........................................................................................
    Către
    Direcția de Sănătate Publică .....................................
    Director executiv/Compartiment asistență medicală și programe
    CERERE
    (1) pentru emiterea autorizației de funcționare pentru furnizarea îngrijirilor paliative la domiciliu/(2) pentru avizarea la 3 ani a autorizației de funcționare pentru furnizarea îngrijirilor paliative la domiciliu
    Subsemnatul/Subsemnata, ............., domiciliat/domiciliată în ..........., str. ........ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., județul/sectorul ..., posesor/posesoare al/a B.I. seria ... nr. ...., eliberat de .... la data ......, reprezentant legal al ..................., cu sediul în ......, str. ........... nr. ......, bl. ......, sc. ....., et. ....., ap. ...., județul/sectorul ..........., vă rog să binevoiți a aproba eliberarea autorizației de funcționare în domeniul îngrijirilor paliative la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, pentru instituția, societatea, asociația, fundația, unitatea sanitară sus-menționată.
    Anexez în completarea cererii mele copii ale următoarelor documente:
    a) declarația pe propria răspundere privind furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu;
    b) statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru (după caz) (copie)*;
    c) documente care atestă dobândirea personalității juridice (copie)*;
    d) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor, după caz (copie)*;
    e) documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri medicale la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă) (copie);
    f) regulamentul de organizare și funcționare*;
    g) organigrama serviciului de îngrijiri paliative la domiciliu (copie)*;
    h) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală (copie)*;
    i) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri paliative la domiciliu (copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii)*;
    j) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul medical angajat pentru asigurarea îngrijirilor medicale la domiciliu (copie);
    k) lista dotărilor existente;
    l) alte documente, după caz, care se vor solicita în mod oficial.

    Data Semnătura
    ………. ……….............

    * În cazul avizării la 3 ani, documentele se vor prezenta numai dacă au intervenit modificări față de forma depusă la autorizarea inițială.


    Anexa nr. 2

    (Anexa nr. 11 la Ordinul nr. 253/2018)
    Ministerul Sănătății
    Direcția de Sănătate Publică ..........
    AUTORIZAȚIE DE FUNCȚIONARE

    pentru servicii de îngrijiri paliative la domiciliu în baza declarației pe propria răspundere
    Autorizația de funcționare în baza declarației pe propria răspundere pentru serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu va cuprinde cel puțin următoarele informații:
    La cererea ................................., în calitate de ................................... al ............., cu sediul în ........................................, cod fiscal/CUI ................., având în vedere Declarația pe propria răspundere nr. ......../.......... privind serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu, se acordă:
    AUTORIZAȚIE DE FUNCȚIONARE

    Nr. ..../....../........
    pentru obiectivul: Dispecerat îngrijiri paliative la domiciliu ....................................., situat în ............................, având ca obiect de activitate (cod CAEN) ..........................., având personal medical angajat în conformitate cu dispozițiile legale și cu reglementările Ministerului Sănătății privind această activitate.
    Director executiv,
    .....................................................................
    Semnătura și ștampila autorității competente

    Viza la interval de 3 ani:
    Anul: .....................
    Anul: .....................
    Anul: .....................

    NOTĂ:
    Titularul autorizației este obligat:– să solicite în scris schimbarea autorizației de funcționare în cazul modificărilor legate de sediu, statut, cod fiscal, regulament de organizare și funcționare;– să aplice și să respecte normele antiepidemice și de igienă în vigoare;– să asigure furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu în conformitate cu competențele oferite de curriculumul de pregătire al personalului și fișa postului.


    Anexa nr. 3

    (Anexa nr. 12 la Ordinul nr. 253/2018)
    Modelul declarației pe propria răspundere pentru furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu
    DECLARAȚIE pe propria răspundere pentru furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu

    Subsemnatul(a), ................, în calitate de .......................... al ........................., cu sediul în localitatea .........................., str. ................. nr. ...., sectorul ......., având codul fiscal ..............., declar următoarele pe propria răspundere, cunoscând că declarațiile false sunt pedepsite conform legii:
    În sediul din localitatea ..................., str. ............... nr. ......., sectorul/județul ............, se desfășoară activitatea de îngrijiri paliative la domiciliu/(cod CAEN) .................... .
    Sunt asigurate următoarele:1. dispeceratul pentru îngrijiri paliative la domiciliu deține dotări pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale/de comunicare/specifice domeniului de activitate: ...............................................
    .............................................................................................
    ..............................................................................................;
    2. personal medical de specialitate autorizat după cum urmează: (nr.) ............. medici, ....................... asistenți medicali și alt personal după cum urmează .................. ...................................................
    .............................................................................................;
    3. serviciile de îngrijiri paliative (descriere): ........................................
    ..............................................................................................
    ..............................................................................................;
    4. la dispeceratul pentru îngrijiri paliative la domiciliu sunt asigurate următoarele utilități:
    a) apă potabilă - DA/NU ...................................
    b) canalizare - DA/NU .......................................
    c) iluminat - natural/artificial (electric) ................
    d) instalație termoficare (centrală/CT proprie etc.) .............
    5. alte detalii (de exemplu, contract CAS) .........................................
    Mă angajez să respect dispozițiile legale privind furnizarea serviciilor de îngrijiri paliative la domiciliu în conformitate cu fișa postului și competențele conferite de pregătirea curriculară.
    Data ........... Semnătura .................


    Anexa nr. 4

    (Anexa nr. 13 la Ordinul nr. 253/2018)
    Dotarea minimă obligatorie și condițiile de organizare a dispeceratului
    pentru îngrijiri paliative la domiciliu
    1. Spațiu dispecerat:– minimum o încăpere, cu acces direct, ventilată și luminată și cu posibilitatea accesului la grup sanitar cu chiuvetă și apă curentă.2. Organizare:– spațiu (de exemplu, frigider) pentru colectarea deșeurilor medicale (după caz - în funcție de serviciile oferite);– spațiu/mobilier destinat depozitării recipientelor care se vor utiliza pentru colectarea deșeurilor medicale (după caz - în funcție de serviciile oferite);– asigurarea protecției datelor cu caracter personal pentru arhiva electronică.3. Dotare minimă:– birou, scaun; – echipamente IT/calculator/laptop pentru stocarea electronică a bazei de date a serviciilor efectuate/conexiune la internet/imprimantă (după caz);– telefon/alte mijloace de comunicare;– spațiu/mobilier/rafturi pentru arhiva fizică (fișe, recomandări medicale etc.), cu asigurarea protecției datelor cu caracter personal;– registre de evidență privind furnizarea îngrijirilor medicale la domiciliu în care se vor consemna: datele beneficiarului, medicul care a indicat/recomandat îngrijirile medicale la domiciliu, serviciile furnizate, persoana care a furnizat serviciile, data și ora;– cel puțin o trusă standard de prim ajutor;– materiale dezinfectante/materiale sanitare: ace, seringi, mănuși, tampoane, materiale consumabile gen vacutainere, soluții perfuzabile, truse de perfuzie, catetere periferice, tensiometru etc.

    ----