NORME METODOLOGICE din 26 martie 2014privind prioritizarea proiectelor de investiții publice
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 7 aprilie 2014 Notă
    *) Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 225 din 26 martie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 7 aprilie 2014.


    Articolul 1

    În sensul prezentelor norme metodologice, denumite în continuare normele, termenii de mai jos au următoarea semnificație:
    a) suportabilitate - reprezintă posibilitatea ca proiectul de investiții publice să beneficieze de resursele financiare necesare acoperirii costurilor sau, după caz, posibilitatea ordonatorului principal de credite de a asigura fondurile necesare realizării proiectului de investiții publice în orizontul de timp aferent, conform estimărilor;
    b) sustenabilitate - reprezintă posibilitatea ordonatorului principal de credite de a achita obligațiile de plată asumate în perioada implementării proiectului de investiții publice, evaluată ca sumă a fluxurilor anuale. Pentru ca un proiect de investiții publice să fie considerat sustenabil financiar, fluxul financiar înregistrat în fiecare an trebuie să fie pozitiv. Sustenabilitatea proiectului propus va fi evaluată și din punctul de vedere al încadrării obiectivului în politicile de investiții generale, sectoriale sau regionale.


    Articolul 2

    Principalele etape în realizarea proiectelor de investiții publice semnificative sunt detaliate la art. 3-9.


    Articolul 3
    (1) Etapa de identificare a proiectului de investiții publice semnificative presupune:
    a) elaborarea studiilor de prefezabilitate, memoriilor tehnico-economice sau a notelor de fundamentare ale proiectelor de investiții publice, în forma stabilită de prevederile legale în vigoare;
    b) analizarea de către ordonatorul principal de credite a programului de investiții publice existent, ce include, după caz, proiectele de investiții publice semnificative prioritizate, din punct de vedere al alocațiilor bugetare și al necesarului de finanțat, în sume existente și estimate pentru anii următori, până la sfârșitul perioadei estimate de implementare a proiectului de investiții propus, pentru care a fost elaborat studiul de prefezabilitate;
    c) transmiterea de către ordonatorul principal de credite a studiilor de prefezabilitate, memoriilor tehnico-economice sau a notelor de fundamentare întocmite în etapa de identificare a proiectului de investiții publice, împreună cu celelalte informații menționate la prezentul alineat, către Ministerul Finanțelor Publice pentru analiză, evaluare și avizare;
    d) transmiterea de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanțelor Publice, în scopul evaluării sustenabilității și suportabilității proiectului de investiții publice aflat în faza de proiectare de studiu de prefezabilitate, în plus față de informațiile și documentele specificate la lit. b) și c), și a informațiilor referitoare la eșalonarea valorii estimate a investiției pe durata estimată din punct de vedere tehnic de realizare a investiției, precum și a perioadei estimate pentru implementarea proiectului de investiții publice propus.
    (2) Documentația se transmite în format electronic, la o adresă de corespondență electronică ce va fi indicată, sub semnătură electronică, însoțită de o solicitare din partea ordonatorului principal de credite adresată Ministerului Finanțelor Publice; în cazul în care ordonatorul nu deține semnătură electronică, documentația va fi transmisă pe suportul hârtie.(3) Ministerul Finanțelor Publice procedează la analizarea și evaluarea din punctul de vedere al suportabilității și sustenabilității proiectului de investiții publice propus, pe baza informațiilor furnizate, și la emiterea și comunicarea avizului către ordonatorul principal de credite solicitant.(4) Ministerul Finanțelor Publice emite avizul în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii tuturor informațiilor solicitate.(5) În cazul avizului favorabil, ordonatorul principal de credite este autorizat să treacă la faza de elaborare a studiului de fezabilitate.


    Articolul 4

    Etapa de elaborare sau, după caz, actualizare și aprobare a studiului de fezabilitate presupune:
    a) elaborarea sau actualizarea studiului de fezabilitate, după caz;
    b) transmiterea de către ordonatorul principal de credite a documentației tehnico-economice în vederea obținerii avizului Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe conform art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 150/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe, cu modificările ulterioare;
    c) aprobarea documentației tehnico-economice, conform prevederilor legale în vigoare.


    Articolul 5
    (1) Un proiect de investiții publice semnificativ nou este considerat a fi pregătit dacă, în urma evaluării prin aplicarea criteriilor de prioritizare prevăzute în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, denumită în continuare ordonanța de urgență, îndeplinește cumulativ condiția de a obține un punctaj total minim de 59 puncte și condiția de a obține cel puțin:
    a) 5 puncte la criteriul 1.1;
    b) 5 puncte la criteriul 1.2;
    c) 10 puncte la criteriul 2.1;
    d) 10 puncte la criteriul 2.2;
    e) 10 puncte la criteriul 2.3;
    f) 10 puncte la criteriul 3.1;
    g) 5,5 puncte la criteriul 4.1;
    h) 3,5 puncte la criteriul 4.2.
    (2) În cazul în care din evaluarea proprie a ordonatorului principal de credite rezultă că proiectul de investiții publice semnificativ nou nu îndeplinește cerințele minime privind gradul de pregătire, conform alin. (1), ordonatorul principal de credite procedează la efectuarea tuturor demersurilor necesare aducerii proiectului de investiții publice la un nivel de pregătire corespunzător.(3) Ordonatorii principali de credite vor promova spre avizare și aprobare, în scopul selecției și bugetării, doar acele proiecte de investiții publice semnificative noi care îndeplinesc cerințele prezentului articol.


    Articolul 6
    (1) Evaluarea gradului de pregătire a unui proiect de investiții publice nou presupune:
    a) aplicarea de către ordonatorul principal de credite a criteriilor de prioritizare, detaliate în anexa nr. 1;
    (la 05-06-2018, Litera a) din Alineatul (1) , Articolul 6 a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    b) prezentarea către Ministerul Finanțelor Publice, în atenția Unității de evaluare a investițiilor publice, a informațiilor rezultate din aplicarea criteriilor de prioritizare, conform prevederilor lit. a), în forma din anexa nr. 2 și în condițiile prevăzute la art. 5 alin. (3), anterior sau la momentul promovării, spre avizare, a proiectului de hotărâre a Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici.
    (la 05-06-2018, Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 6 a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    c) analizarea de către Unitatea de evaluare a investițiilor publice a informațiilor furnizate conform prevederilor lit. a) pentru proiectul de investiții publice semnificativ nou, din perspectiva îndeplinirii condițiilor prevăzute în prezentele norme cu privire la evaluarea gradului de pregătire a proiectului, și prezentarea către conducerea Ministerului Finanțelor Publice a concluziilor analizei privind îndeplinirea acestor condiții.
    (2) Prevederile art. 5 și ale prezentului articol se aplică și acelor proiecte de investiții publice semnificative care, deși au fost incluse în legea bugetului de stat ori în legile bugetare anuale anterioare, nu au beneficiat de alocări bugetare sau nu au folosit alocările bugetare și pot fi asimilate proiectelor de investiții publice noi, pentru care se reaprobă indicatorii tehnico-economici.(3) Etapa de selecție și bugetare are loc ulterior aprobării documentației tehnico-economice.


    Articolul 7
    (1) În etapa de implementare a proiectului de investiții publice ordonatorii principali de credite calculează și raportează trimestrial către Ministerul Finanțelor Publice indicatori de progres și rezultat în unități fizice/valorice în vederea monitorizării implementării acestuia.
    (la 05-06-2018, Alineatul (1) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )
    (2) Pe parcursul acestei etape din ciclul proiectului ordonatorul principal de credite va urmări ca proiectul de investiții publice semnificativ să fie realizat în mod eficient și să fie finalizat la timp, conform bugetului și în conformitate cu specificațiile de proiectare. Progresul va fi monitorizat pe baza programărilor/calendarelor inițiale, problemele de implementare vor fi identificate din timp și soluții adecvate vor fi puse în aplicare în timp util.(3) Măsuri corespunzătoare vor fi puse în aplicare de către ordonatorul principal de credite și/sau beneficiar pentru a asigura implementarea eficientă a proiectelor de investiții aprobate.


    Articolul 8
    (1) Etapa de finalizare, operare și întreținere a proiectului de investiții publice presupune, după caz, recepția și punerea în funcțiune a obiectivului de investiții sau livrarea serviciilor.(2) Pentru toate proiectele de investiții publice semnificative, ordonatorii principali de credite au obligația ca, în termen de maximum un an de la punerea în funcțiune a acestora, să elaboreze rapoarte de finalizare. Acestea se transmit către Ministerul Finanțelor Publice în termen de 30 de zile de la data elaborării. Rapoartele vor cuprinde inclusiv informații referitoare la abaterile majore de la calendarul de implementare, precum și justificarea acestora. În cuprinsul acestor rapoarte vor fi identificate și orice recomandări/măsuri pentru îmbunătățirea implementării proiectelor de investiții publice similare.
    (la 05-06-2018, Alineatul (2) din Articolul 8 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )
    (3) Ordonatorii principali de credite și/sau beneficiarii vor asigura condiții adecvate pentru operarea sustenabilă a proiectelor de investiții publice semnificative finalizate. Acest lucru implică stabilirea unor aranjamente de management adecvate pentru operare, efectuarea oricăror acțiuni de întărire a capacității în ceea ce privește personalul operațional și asigurarea unui flux de fonduri adecvat pentru operațiunile curente și pentru întreținerea optimă a facilităților nou-create, pe durata de viață operațională planificată.


    Articolul 9
    (1) Etapa de evaluare ex-post a proiectului de investiții publice presupune evaluarea, detalierea și diseminarea de către ordonatorul principal de credite pe site-ul instituției a rezultatelor obținute de un proiect de investiții publice.(2) Proiectele de investiții publice semnificative vor face obiectul unei evaluări a performanței ulterior finalizării, însă fără a depăși un termen de 5 ani de la finalizare și dare în exploatare. Evaluarea va stabili eficiența și eficacitatea proiectelor în comparație cu previziunile efectuate la nivelul studiului de fezabilitate. Rapoartele de evaluare a performanței sunt transmise Ministerului Finanțelor Publice de către ordonatorul principal de credite în termen de 30 de zile de la data elaborării.
    (la 05-06-2018, Articolul 9 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )


    Articolul 10
    (1) În scopul aprobării de către Guvern a rezultatelor prioritizării proiectelor de investiții publice semnificative în vederea includerii proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate în legile bugetare anuale, se parcurg următoarele etape:
    a) aplicarea de către ordonatorul principal de credite a principiilor și criteriilor de prioritizare tuturor proiectelor de investiții publice semnificative noi și în continuare, cu respectarea cerințelor prevăzute în prezentele norme și a limitărilor impuse de ordonanța de urgență, urmată de includerea acestora în lista proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate;
    b) transmiterea către Ministerul Finanțelor Publice a listei proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate, conținând informațiile prevăzute în anexele nr. 2 și 3; informațiile prevăzute în anexa nr. 3 vor fi însoțite, în toate cazurile, de calendarele de implementare a proiectelor de investiții publice și de necesarul anual de finanțare asociat acestora;
    (la 05-06-2018, Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 10 a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    c) transmiterea informațiilor de la lit. b) se face pe suport electronic, la o adresă ce va fi indicată în scris, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se face pe suport hârtie; în ambele cazuri comunicarea se face cu respectarea termenului prevăzut la art. 45 alin. (2) din ordonanța de urgență;
    (la 05-06-2018, Litera c) din Alineatul (1) , Articolul 10 a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    d) transmiterea oricăror clarificări sau informații suplimentare de către ordonatorul principal de credite către Unitatea de evaluare a investițiilor publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, pe suport electronic, la adresa indicată pentru corespondență, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se va face pe suport hârtie; în ambele cazuri, comunicarea se va face în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data primirii solicitării scrise a Ministerului Finanțelor Publice;
    (la 05-06-2018, Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 10 a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    e) elaborarea la nivelul Ministerului Finanțelor Publice a listei proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate care se supune aprobării Guvernului, în baza listelor proiectelor de investiții publice prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite;
    f) prezentarea de către Unitatea de evaluare a investițiilor publice conducerii Ministerului Finanțelor Publice a rezultatelor prioritizării, ca urmare a analizei listelor proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite și a eventualelor clarificări și/sau informații suplimentare;
    g) prezentarea de către Ministerul Finanțelor Publice Guvernului, spre aprobare, a rezultatelor prioritizării, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiții semnificative prioritizate;
    h) transmiterea de către Ministerul Finanțelor Publice, în copie, a memorandumului prevăzut la lit. g) către ordonatorii principali de credite, în termen de maximum 10 zile de la data aprobării acestuia de către Guvern.
    (la 05-06-2018, Litera h) din Alineatul (1) , Articolul 10 a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    i) în termen de cel mult 45 de zile calendaristice de la data aprobării memorandumului de către Guvern, ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanțelor Publice informații actualizate în forma prevăzută în anexa nr. 3, precum și defalcarea pe titluri de cheltuieli a necesarului de finanțare pentru anul bugetar următor, în forma actualizată, pentru verificarea respectării prevederilor art. 45 alin. (4) din ordonanța de urgență.
    (la 05-06-2018, Alineatul (1) din Articolul 10 a fost completat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )
    (1^1) Pentru proiectele de investiții publice finanțate din mai multe titluri de cheltuieli, ordonatorii principali de credite aplică prevederile art. 45 alin. (4) din ordonanța de urgență la un singur titlu de cheltuieli, în următoarea ordine a priorității titlurilor:
    a) titlul X - Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 sau titlul VIII - Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare;
    b) titlul XII - Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă;
    c) titlul VI - Transferuri între unități ale administrației publice;
    d) titlul VII - Alte transferuri;
    e) titlul XIII - Active nefinanciare.
    (la 05-06-2018, Articolul 10 a fost completat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )
    (2) La elaborarea listei prevăzute la alin. (1) lit. e) se vor avea în vedere și următoarele elemente:
    a) punctajul acordat fiecărui proiect de investiții publice și justificarea acestuia de către ordonatorii principali de credite; în cazul în care acordarea punctajului s-a efectuat prin raportarea la nivelul unor indicatori (economici sau de altă natură), este necesară furnizarea tuturor detaliilor ce au stat la baza fundamentării acordării punctajului; includerea în listă a unor proiecte de investiții publice semnificative fără punctaj sau cu punctaj, dar fără furnizarea informațiilor luate în considerare la acordarea acestuia, conduce la acordarea punctajului zero pentru criteriul respectiv;
    b) Abrogată.
    (la 05-06-2018, Litera b) din Alineatul (2) , Articolul 10 a fost abrogată de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )
    c) valoarea totală a proiectului de investiții publice, pentru proiectele de investiții publice semnificative cu același punctaj;
    d) indicatorii de performanță economică a proiectului de investiții publice, pentru proiectele de investiții publice semnificative cu același punctaj;
    e) angajamentele deja asumate de România, în calitate de împrumutat sau în altă calitate, în cadrul unor acorduri de împrumut cu instituții financiare internaționale ori prin alte acorduri, aprobate conform legislației în vigoare.


    Articolul 11

    În cazul investițiilor realizate din credite bancare garantate de către stat, procedura prevăzută la art. 3-6 se aplică anterior transmiterii către Ministerul Finanțelor Publice a solicitării de garantare de către stat, în conformitate cu prevederile legislației privind datoria publică.


    Articolul 12

    În urma aprobării de către Guvern a listei proiectelor de investiții publice prioritizate, ordonatorii principali de credite au obligația de a lua toate măsurile în condițiile legii pentru respectarea duratei de realizare a proiectelor de investiții publice, așa cum este ea stabilită prin indicatorii tehnico- economici aprobați, precum și pentru atingerea obiectivelor specifice ale proiectului de investiții publice.


    Articolul 13

    Prevederile pct. 4 din Normele metodologice privind criteriile de evaluare și selecție a obiectivelor de investiții publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 980/2005, nu se mai aplică investițiilor publice semnificative.


    Articolul 14

    Atribuțiile specifice ale Unității de evaluare a investițiilor publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, în calitate de secretariat tehnic, se aprobă prin ordin al ministrului delegat pentru buget în termen de 45 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.


    Articolul 15
    (1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.(2) Anexa nr. 1 conține precizări metodologice privind acordarea punctajelor și justificarea acordării acestora de către ordonatorii principali de credite pentru proiectele de investiții publice semnificative prin aplicarea principiilor și criteriilor de prioritizare. Precizările metodologice reprezintă cerințe minime privind informațiile ce sunt furnizate de ordonatorii principali de credite pentru scopul justificării acordării punctajelor. Informațiile solicitate potrivit anexei nr. 1 pot fi completate de către ordonatorii principali de credite și cu alte informații relevante, după caz.(3) Anexele nr. 2 și 3 prezintă forma în care ordonatorii principali de credite transmit către Ministerul Finanțelor Publice informațiile solicitate conform prezentelor norme.(4) Anexa nr. 4 prezintă cadrul în care informațiile sunt prezentate de către Ministerul Finanțelor Publice Guvernului, anexat Memorandumului prevăzut la art. 45 alin. (1) din ordonanța de urgență.


    Anexa nr. 1

    -----------------------
    la normele metodologice
    -----------------------
    PRECIZĂRI METODOLOGICE
    privind acordarea și justificarea punctajelor pentru proiectele
    de investiții publice semnificative prin aplicarea principiilor și criteriilor de prioritizare


    Principii

    Criterii de prioritizare a proiectelor noi

    Justificarea punctajelor

    Precizări metodologice

    Principiul 1
    Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naționale
    [20 puncte]

    1.1. Obiectivele
    și țintele proiectului sunt relevante?
    [10 puncte]

    0 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții nu sunt în concordanță cu obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.
    5 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții sunt parțial aliniate la obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.
    10 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții sunt în strânsă concordanță cu obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.

    Indicarea strategiei la a cărei realizare contribuie proiectul de investiții, precum și documentul/actul normativ prin care aceasta este aprobată, eventual și a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României; se vor indica numărul și data Monitorului Oficial al României. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziția Ministerului Finanțelor Publice (MFP) o copie a acestuia.
    Exemplu de strategie sectorială:
    Strategia de transport intermodal în România 2020, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 457/2011 pentru aprobarea Strategiei de transport intermodal în România, cu modificările și completările ulterioare.
    Exemplu de strategie națională: Programul Național de Reformă

     

    1.2. Proiectul reprezintă o prioritate ridicată în contextul actualelor strategii sectoriale sau naționale?
    [10 puncte]

    0 puncte - Proiectul de investiții nu este inclus în strategiile naționale sau sectoriale.
    5 puncte - Proiectul de investiții este inclus în strategiile sectoriale.
    10 puncte - Proiectul de investiții este inclus în strategiile naționale.

    Se vor preciza strategiile în care este inclus proiectul de investiții publice, precum și documentul/actul normativ prin care acestea sunt aprobate, eventual și a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României; se vor indica numărul și data Monitorului Oficial al României. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziția MFP o copie a acestuia.

    Principiul 2
    Justificarea economică și socială
    [40 puncte]

    2.1. Proiectul este justificat economic prin studiul de (pre)fezabilitate sau, după caz, memoriul tehnico-economic sau nota de fundamentare?
    [20 puncte]

    0 puncte dacă:
    - nu există informații referitoare la indicatorii de performanță economică: VENA, RIRE, raportul B/C sau
    - în situația în care VENA < 0 și/sau RIRE < RAS și nu există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul
    20 puncte - dacă VENA > 0 și RIRE > RAS.

    Pentru indicatorii de performanță economică se transmit valoarea și modul de calcul. Pentru valorile de referință luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora.
    RAS este, după caz, 5% în termeni reali, în conformitate cu Ghidul pentru analiza cost-beneficiu a proiectelor de investiții, ediția revizuită de Comisia Europeană/Direcția Generală de Politică Regională în 2014, sau 5,5%, conform ediției din 2008 a acestui Ghid.

     

    2.2. Proiectul are justificare socială?
    [10 puncte]

    0 puncte - Nu are justificare socială.
    10 puncte - Proiectul este justificat social.

    Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum trei indicatori cost-utilitate, în funcție de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială.
    Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalității, crearea de locuri de muncă, creșterea speranței de viață, îmbunătățirea calității vieții, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătățirea siguranței, reducerea numărului de accidente.

     

    2.3. Impactul de mediu al proiectului corespunde legislației în vigoare?
    [10 puncte]

    0 puncte dacă:
    - nu a fost transmis documentul emis de autoritatea competentă de mediu care atestă că impactul proiectului de investiții asupra mediului corespunde cerințelor legislației în vigoare;
    10 puncte dacă:
    - impactul proiectului de investiții asupra mediului corespunde cerințelor legislației în vigoare, conform documentului emis de autoritatea competentă de mediu; sau
    - nu este necesară evaluarea impactului asupra mediului, conform documentului emis de autoritatea competentă de mediu.

    Vor fi prezentate documentele emise de autoritatea competentă de mediu.

    Principiul 3
    Suportabilitatea și sustenabilitatea financiară
    [20 puncte]

    3.1. Cerințele totale de finanțare ale proiectului respectă o estimare realistă a resurselor disponibile pentru sector/subsector?
    [10 puncte]

    0 puncte - Proiectul de investiții publice nu respectă cerințele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, cerințele prevăzute la art. 45 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
    10 puncte - Proiectul de investiții publice respectă cerințele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, cerințele prevăzute la art. 45 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

    Excepția prevăzută la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, se punctează din oficiu cu punctajul maxim.

     

    3.2. Finanțarea totală/Fondurile necesită și cofinanțare de la bugetul de stat?
    [5 puncte]

    0 puncte - proiect de investiții finanțat integral de la bugetul de stat
    2 puncte - proiect de investiții finanțat de la bugetul de stat și venituri proprii
    3 puncte - proiect de investiții finanțat din fonduri rambursabile și alte surse
    5 puncte - proiect de investiții finanțat din fonduri nerambursabile și alte surse

    Pentru proiectele de investiții publice pentru care se actualizează indicatorii tehnico-economici aprobați, precum și pentru cele incluse în legea bugetului de stat se vor indica numărul și data hotărârii de Guvern.
    Proiectul de investiții publice va fi încadrat doar în una dintre situațiile enumerate la justificarea punctajelor.

     

    3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare și întreținere rezultate odată ce proiectul este finalizat?
    [5 puncte]

    0 puncte - nu va genera venituri*;
    3 puncte - va genera venituri care vor acoperi parțial costurile de operare și întreținere;
    5 puncte - va genera venituri care vor acoperi integral costurile de operare și întreținere.

    Conform studiilor și previziunilor.
    *Cu excepția acelor proiecte de investiții care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversității, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim.

    Principiul 4
    Aranjamente pentru implementare/ Performanța în implementare
    [20 puncte]

    4.1. Cât de bine s-a făcut actuala pregătire a proiectului?
    [10 puncte]

    2 puncte - Proiectul de investiții are studiu de prefezabilitate întocmit conform prevederilor legale în vigoare*.
    3,5 puncte - Proiectul de investiții are studiu de fezabilitate întocmit conform prevederilor legale în vigoare*.
    3,5 puncte - Proiectul de investiții are indicatorii tehnico-economici aprobați, conform prevederilor legale în vigoare
    1 punct - Proiectul de investiții are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile; în cazul în care legislația nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct.

    Se vor prezenta informații referitoare la data elaborării și aprobării documentațiilor respective, pentru fiecare dintre acestea.
    Punctajul acordat pentru fiecare documentație se cumulează.
    *Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, conform excepțiilor reglementate la art. 15 din acest act normativ, alte prevederi legale aplicabile.
    Punctarea se va face din oficiu pentru numărul de puncte corespunzător documentației ce nu era necesar a fi elaborată, conform prevederilor legale aplicabile. La fel se va proceda și în cazul documentației echivalente elaborate.
    La evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiții publice vor fi avute în vedere doar primele două elemente de punctare, respectiv întocmirea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate.

     

    4.2. S-au definit indicatori corespunzători pentru progresul și performanța proiectului și au fost proiectate aranjamente adecvate pentru monitorizare și evaluare?
    [5 puncte]

    Indicatori de progres și de rezultat, exprimați în unități valorice, fizice sau de altă natură, cuantificabile, prin raportare la obiectivele specifice ale proiectului, inclusiv un calendar de implementare a principalelor etape/activități aferente proiectului de investiții publice:
    - 0 puncte dacă nu există;
    - 2 puncte dacă există;
    Indicatori de performanță financiară: VFNA, RRF:
    - 0 puncte dacă nu s-au calculat;
    - 0,75 puncte pentru fiecare indicator calculat
    Aranjamente pentru monitorizare și evaluare avute în vedere:
    - 0 puncte dacă nu au fost avute în vedere aranjamente pentru monitorizare și evaluare;
    - 1,5 puncte dacă se au în vedere aranjamente pentru monitorizare si evaluare

    Din momentul introducerii în legea bugetului de stat, pentru toate proiectele de investiții publice semnificative se calculează și se raportează trimestrial către MFP indicatori de progres/rezultat în unități fizice/valorice.
    Se vor preciza indicatorii de progres și rezultat definiți. Se va anexa calendarul de implementare.
    Se vor preciza indicatorii calculați pentru evaluarea performanței financiare a proiectului de investiții publice.
    Se vor preciza măsurile ce vor fi luate.

     

    4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?
    [5 puncte]

    0 puncte - Nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiții publice.
    2 puncte - Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiții publice.
    5 puncte - Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiții publice, iar persoanele au experiență în implementarea unor proiecte similare.

    Se va nominaliza persoana/departamentul și se vor comunica detaliile de contact; se va detalia experiența personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte similare.

    Principiul 1
    Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naționale
    [20 puncte]

    1.1. Obiectivele și țintele proiectului mai sunt relevante?
    [10 puncte]

    0 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții nu mai sunt în concordanță cu obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.
    5 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții sunt parțial aliniate la obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.
    10 puncte - Obiectivele generale și specifice și țintele proiectului de investiții sunt în strânsă concordanță cu obiectivele strategiilor naționale sau sectoriale.

    Indicarea strategiei la a cărei realizare contribuie proiectul de investiții, precum și documentul/actul normativ prin care aceasta este aprobată, eventual și a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României; se vor indica numărul și data Monitorului Oficial al României. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziția MFP o copie a acestuia.
    Exemplu de strategie sectorială:
    Strategia de transport intermodal în România 2020, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 457/2011 pentru aprobarea Strategiei de transport intermodal în România, cu modificările și completările ulterioare.
    Exemplu de strategie națională: Programul Național de Reformă.

     

    1.2. Proiectul mai reprezintă o prioritate ridicată în contextul actualelor strategii sectoriale sau naționale?
    [10 puncte]

    0 puncte - Proiectul de investiții nu este inclus în strategiile naționale sau sectoriale.
    5 puncte - Proiectul de investiții este inclus în strategiile sectoriale.
    10 puncte - Proiectul de investiții este inclus în strategiile naționale.

    Se vor preciza strategiile în care este inclus proiectul de investiții publice, precum și documentul/actul normativ prin care aceasta este aprobată, eventual și a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României; se vor indica numărul și data Monitorului Oficial al României. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziția MFP o copie a acestuia. Proiectul de investiții publice va fi încadrat doar în una dintre situațiile enumerate la justificarea punctajelor.

    Principiul 2
    Justificarea economică și socială
    [30 puncte]

    2.1. Proiectul mai este justificat economic?
    [15 puncte]

    0 puncte dacă:
    - nu există informații referitoare la indicatorii de performanță economică: VENA, RIRE, raportul B/C sau
    - VENA < 0 și/sau RIRE < RAS și nu există beneficii nefinanciare importante;

    Pentru indicatorii de performanță economică se transmite atât valoarea, cât și modul de calcul. Pentru valorile de referință luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora.
    În cazul în care legislația în vigoare nu prevedea obligativitatea calculării acestor indicatori, se vor furniza detaliile necesare aferente acelor indicatori, necesari pentru justificarea economică, calculați conform

     

     

    - nu există informații referitoare la eficiența economică a proiectului de investiții;
    15 puncte - dacă VENA > 0,
    RIRE > RAS.

    prevederilor legale în vigoare la data elaborării documentației sau alte elemente de justificare economică avute în vedere la momentul respectiv.
    RAS este, după caz, 5% în termeni reali, în conformitate cu Ghidul pentru analiza cost beneficiu a proiectelor de investiții, ediția revizuită de Comisia Europeană/Direcția Generală de Politică Regională în 2014, sau 5,5%, conform ediției din 2008 a acestui Ghid.

     

    2.2. Proiectul mai are justificare socială?
    [10 puncte]

    0 puncte - Nu mai are justificare socială.
    10 puncte - Proiectul mai este justificat social.

    Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum trei indicatori cost-utilitate, în funcție de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială. Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalității, crearea de locuri de muncă, creșterea speranței de viață, îmbunătățirea calității vieții, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătățirea siguranței, reducerea numărului de accidente.

     

    2.3. Impactul de mediu al proiectului mai corespunde cu cel proiectat inițial?
    [5 puncte]

    0 puncte dacă:
    - nu a fost transmis documentul emis de autoritatea competentă de mediu care atestă că impactul proiectului de investiții asupra mediului corespunde cerințelor legislației în vigoare.
    5 puncte dacă:
    - impactul proiectului de investiții asupra mediului corespunde cerințelor legislației în vigoare, conform documentului emis de autoritatea competentă de mediu; sau
    - nu este necesară evaluarea impactului asupra mediului, conform documentului emis de autoritatea competentă de mediu

    Vor fi prezentate documentele emise de autoritatea competentă de mediu.

    Principiul 3
    Suportabilitatea și sustenabilitatea financiară
    [20 puncte]

    3.1. Cerințele totale de finanțare ale proiectului respectă și au respectat o estimare realistă a resurselor disponibile pentru sector/subsector?
    [10 puncte]

    0 puncte - Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, nu au acoperit necesarul de finanțare al proiectului de investiții publice.
    10 puncte - Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, au acoperit necesarul de finanțare al proiectului de investiții publice.

    Se vor furniza informațiile necesare pentru determinarea încadrării proiectului în unul din cele două cazuri.

     

    3.2. Finanțarea totală/Fondurile necesită și cofinanțare de la bugetul de stat?
    [5 puncte]

    0 puncte - proiect de investiții finanțat integral de la bugetul de stat
    2 puncte - proiect de investiții finanțat de la bugetul de stat și venituri proprii
    3 puncte - proiect de investiții finanțat din fonduri rambursabile și alte surse
    5 puncte - proiect de investiții finanțat din fonduri nerambursabile și alte surse

    Se vor preciza sursele de finanțare, precum și hotărârea Guvernului de aprobare a acestora, respectiv data și numărul hotărârii Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici. Proiectul de investiții publice va fi încadrat doar in una dintre situațiile enumerate la justificarea punctajelor.

     

    3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare și întreținere rezultate odată ce proiectul este finalizat?
    [5 puncte]

    0 puncte - nu generează venituri*;
    3 puncte - generează venituri care acoperă parțial costurile de operare și întreținere;
    5 puncte - generează venituri care acoperă integral costurile de operare și întreținere.

    Conform studiilor și previziunilor.
    *Cu excepția acelor proiecte care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversității, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim aferent subcriteriului.

    Principiul 4
    Aranjamente pentru implementare/
    Performanța în implementare
    [30 puncte]

    4.1. Cât de bine a fost făcută pregătirea proiectului?
    [15 puncte]

    4 puncte - proiectul de investiții are întocmit studiu de prefezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;
    5 puncte - proiectul de investiții are întocmit studiu de fezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;
    5 puncte - proiectul de investiții are indicatorii tehnico-economici aprobați, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;
    1 punct - proiectul de investiții are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile (de exemplu, studiu de fundamentare a deciziei de concesionare); în cazul în care legislația nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct.

    Se vor prezenta și informații referitoare la data elaborării și aprobării documentațiilor respective, pentru fiecare dintre acestea.
    În cazul în care la data relevantă legislația aplicabilă nu impunea elaborarea și/sau aprobarea unuia dintre documente, cum ar fi, spre exemplu, elaborarea studiului de prefezabilitate sau a celui de fezabilitate, aprobarea de către Guvern a demarării proiectului sau similar, se vor furniza informații suficiente pentru verificarea justificărilor prezentate. În acest caz, punctarea se va face din oficiu pentru numărul de puncte corespunzător documentației ce nu era necesar a fi elaborată. La fel se va proceda și în cazul documentației echivalente elaborate.
    Punctajul acordat se însumează.

     

    4.2. Indicatorii definiți inițial pentru progresul și performanța proiectului mai corespund actualului stadiu de implementare?
    [10 puncte]

    Costul total aprobat
    3,5 puncte - Costul total aprobat inițial al investiției actualizat cu indicii de prețuri nu a fost depășit.
    0 puncte - Costul total inițial al investiției actualizat cu indicii de prețuri a fost depășit.
    Durata aprobată de realizare a investiției
    3,5 puncte - Durata aprobată inițială de realizare a investiției nu a fost depășită.
    0 puncte - Durata inițială de realizare a investiției a fost depășită.
    Calendarul de implementare a proiectului
    3 puncte - Calendarul de implementare a principalelor etape/activități aferente proiectului de investiții publice, așa cum a fost el definit inițial, la demararea proiectului, inclusiv cu detalierea gradului de execuție fizică și valorică, a fost respectat.
    0 puncte - Calendarul de implementare a principalelor etape/activități aferente proiectului

    Pentru toate proiectele de investiții publice semnificative se calculează și se raportează trimestrial către MFP indicatori de progres/rezultat în unități fizice/valorice.
    Indicatorii de progres/rezultat și performanță includ, dar nu se limitează la: costul total al investiției, durata de realizare a investiției, programul de execuție, cu detalierea gradului de execuție fizică, exprimat în unități fizice sau de altă natură, cuantificabile, și valorică, precum și capacități fizice executate raportat la capacități fizice programate inițial.
    Vor fi prezentate informațiile necesare pentru verificarea corectitudinii acordării punctajului pentru fiecare element.
    Se va prezenta calendarul de implementare a proiectului conținând atât termenele definite inițial, cât și termenele efective de realizare/îndeplinire a activităților/etapelor definite pentru implementarea proiectului, în forma ce reflectă stadiul actual. Se vor prezenta și alte informații necesare verificării corectitudinii acordării punctajului, pentru fiecare element de punctare.

     

     

    de investiții publice, așa cum a fost el definit inițial, la demararea proiectului, inclusiv cu detalierea gradului de execuție fizică și valorică, nu a fost respectat.

     

     

    4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?
    [5 puncte]

    0 puncte - nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiții;
    2 puncte - au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiții publice;
    5 puncte - au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului, iar persoanele au experiență în implementarea unor proiecte similare.

    Se va nominaliza persoana/departamentul și detaliile de contact; se va detalia experiența personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte similare.

    Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare
    Perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiții publice
    [puncte suplimentare]

    A.1. Cât de avansat este proiectul ca timp rămas, respectiv câți ani au mai rămas sau stadiu fizic, respectiv cât mai este de implementat?
    [5 puncte suplimentare]

    1 punct - stadiul fizic <30%
    3 puncte - stadiul fizic se situează în intervalul 30%-75%
    5 puncte - stadiul fizic ≥75% sau durata rămasă pentru finalizarea proiectului de investiții este mai mică de 1 an, conform ultimului program de lucrări agreat între beneficiar și constructor/ antreprenor**

    Se indică atât încadrarea în interval, cât, și nivelul stadiului fizic și valoric în termeni procentuali și în capacități finalizate, exprimate în unități de măsură.
    **Acest document actualizat se va prezenta MFP.

     

    A.2. Care ar fi costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului?
    [–5 puncte suplimentare]

    (–5) puncte - atunci când costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiții se situează sub 10% din costurile de finalizare
    0 puncte - dacă costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiții depășesc 10% din costurile de finalizare.

    Se vor furniza informații cu privire la costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiții publice, precum și costurile de finalizare a proiectului de investiții publice.
    – VENA reprezintă valoarea economică netă actualizată a proiectului de investiții publice.– RIRE reprezintă rata internă de rentabilitate economică a proiectului de investiții publice.– RAS reprezintă rata de actualizare socială a proiectului de investiții publice.– VFNA reprezintă valoarea financiară netă actualizată a proiectului de investiții publice.
    B/C reprezintă raportul dintre beneficii și costuri aferente proiectului de investiții publice.

    (la 05-06-2018, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )


    Anexa nr. 2

    -----------------------
    la normele metodologice
    -----------------------


    Anexa nr. 3

    -----------------------
    la normele metodologice
    -----------------------
    Ministerul/Instituția/Autoritatea
    ……………………………………………
    Informații financiare și nefinanciare cu privire la
    proiectele de investiții publice semnificative prioritizate


    Nr. crt.

    Denumirea proiectului de investiții semnificativ

    Beneficiar

    PC/PN

    Cod fișă

    Stadiu fizic (%)

    Stadiu valoric (%)

    Valoarea inițial aprobată a proiectului
    (mii lei)

    Valoarea actualizată a proiectului (mii lei)*

    Document de aprobare a valorii actualizate nr./data

    Cheltuieli efectuate până la 31 decembrie a anului precedent
    (mii lei)

    Cheltuieli estimate pentru anul curent
    (anul n)
    (mii lei)**

    Rest de finanțat până la finalizarea proiectului
    (mii lei)***

    Termenul
    de finalizare al proiectului

    0

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12 = 8 – 10 – 11

    13

    1

    Proiect de investiții 1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2

    Proiect de investiții 2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3

    Proiect de investiții 3

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    ….

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    * Valoare proiect actualizată conform Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.
    ** Se va completa în funcție de programul anual actualizat.
    *** Cu defalcare pe ani, până la finalizarea proiectului (anul n + 1, n + 2 etc.).
    Semnătura
    ..........................
    Ordonator principal de credit
    (la 05-06-2018, Anexa nr. 3 a fost modificată de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )


    Anexa nr. 4

    -----------------------
    la normele metodologice
    -----------------------
    MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
    LISTA
    proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate


    Nr. crt.

    Denumirea proiectului de investiții semnificativ

    OPC

    Beneficiar

    PC/PN

    Cod fișă

    Punctaj ordonator principal de credite

    Stadiu fizic (%)

    Stadiu valoric (%)

    Valoarea actualizată a proiectului
    (mii lei)

    Rest de finanțat până la finalizarea proiectului
    (mii lei)

    Termenul de finalizare al proiectului

    Alte informații

    0

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1

    Proiect de investiții 1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2

    Proiect de investiții 2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3

    Proiect de investiții 3

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (la 05-06-2018, Anexa nr. 4 a fost modificată de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 363 din 24 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 05 iunie 2018 )

    -----------