ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 152 din 11 noiembrie 2022pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publicePublicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1091 din 11 noiembrie 2022
Având în vedere necesitatea de a consolida capacitatea administrativă a instituțiilor care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile și/sau în baza legilor pentru ratificarea sau aprobarea acordurilor de împrumut adoptate de Parlamentul României și reformele din cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, precum și a instituțiilor care gestionează atât fonduri europene nerambursabile, cât și reformele din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR,
ținând cont de necesitatea corelării prevederilor legale care reglementează cadrul instituțional și financiar general aplicabil fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, situație care, în prezent, generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor alocate României,
luând în considerare că data până la care a fost asumată îndeplinirea a 507 jaloane și ținte asociate investițiilor-cheie și reformelor majore aferente celor șase piloni principali stabiliți prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență este 31 august 2026,
având în vedere necesitatea comunicării constante cu serviciile Comisiei Europene responsabile de gestionarea Mecanismului de redresare și reziliență, comunicare ce presupune și rezolvarea unor solicitări de clarificări în timp real, cu impact asupra necesității menținerii unui flux de lucru adecvat pentru îndeplinirea în termen a țintelor și jaloanelor asumate,
ținând cont de faptul că un număr din ce în ce mai redus de personal trebuie să gestioneze atât programele operaționale aferente perioadei de programare 2021-2027, cât și PNRR,
pentru a asigura o bună gestionare din punctul de vedere al cheltuirii judicioase a fondurilor publice, în vederea realizării tuturor investițiilor cuprinse în PNRR și pentru a asigura un aparat de lucru suficient de adecvat care să asigure atingerea în termen a celor 507 jaloane, personalul implicat în gestionarea PNRR la nivelul coordonatorilor de reforme și investiții care are experiență în derularea programelor finanțate din surse nerambursabile/rambursabile, aceste calificări fiind indispensabile conform Regulamentului (UE) 2021/241,
având în vedere existența unui risc extrem de ridicat al migrării personalului înalt calificat fie către instituții publice, fie către instituții europene/internaționale sau organizații din mediul privat care oferă o remunerare mai avantajoasă,
luând în considerare că imposibilitatea retenției personalului înalt calificat va conduce la o instabilitate a aparatului tehnic la nivelul coordonatorilor de reforme și investiții, ceea ce va conduce la întârzieri în atingerea jaloanelor în termenele asumate, întârzieri care la rândul lor ar face imposibilă respectarea calendarului privind depunerea cererilor de plată către Comisia Europeană,
ținând cont că, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Finanțelor, prin Direcția generală de control financiar preventiv, care include și Corpul controlorilor delegați, este autoritatea de coordonare și reglementare a controlului financiar preventiv pentru toate entitățile publice,
întrucât controlorilor delegați li se aplică un regim de incompatibilități, asemănătoare cu cele ale magistraților, funcția de controlor delegat fiind incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior, așa cum este reglementat prin Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
având în vedere imposibilitatea cooptării controlorilor delegați în echipele de proiect, precum și pentru asigurarea echității la acordarea drepturilor salariale pentru personalul implicat în gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, ar fi necesară acordarea unei majorări a salariilor de bază ale personalului Direcției generale de control financiar preventiv cu până la 25%, în baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului finanțelor.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Articolul I
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 16, alineatele (1), (8) și (10^5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
Articolul 16
(1) Personalul din instituțiile și/sau autoritățile publice nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile și/sau fonduri externe rambursabile, precum și personalul implicat în implementarea Mecanismului de redresare și reziliență prevăzut la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de majorarea salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare cu până la 50%, indiferent de numărul de proiecte în care este implicat. Această majorare se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților pentru fiecare proiect.
..................................................................................................(8) Prevederile prezentului articol nu sunt aplicabile personalului care beneficiază de prevederile art. 17 alin. (1)-(2^1) și demnitarilor, cu excepția funcțiilor de președinte/vicepreședinte al consiliului județean și primar/viceprimar.
.................................................................................................. (10^5) Condițiile de înființare a posturilor în afara organigramei potrivit alin. (10) și criteriile pe baza cărora se stabilește procentul de majorare salarială pentru persoanele care își desfășoară activitatea în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, precum și în implementarea Mecanismului de redresare și reziliență se realizează pe baza unui regulament-cadru elaborat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. ... 2. La articolul 17, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
Articolul 17
(1) Personalul prevăzut la art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, precum și personalul din structurile cu rol de organisme intermediare pentru programele operaționale, pe durata desfășurării activității în acest domeniu, beneficiază de majorarea salariului de bază, soldei de funcție/salariului de funcție, indemnizației de încadrare cu până la 50%.(2) Personalul din cadrul Direcției pentru coordonarea agențiilor de plăți, prevăzut la art. 11 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările ulterioare, personalul prevăzut la art. 16 alin. (1) din aceeași ordonanță de urgență, precum și personalul prevăzut la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare, pe durata desfășurării activității în acest domeniu, beneficiază de majorarea salariului de bază, soldei de funcție/salariului de funcție, indemnizației de încadrare cu până la 50%, în limita alocării bugetare. ... 3. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Personalul prevăzut la art. 4 alin. (1) și art. 5 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de majorarea salariului de bază, soldei de funcție/salariului de funcție, indemnizației de încadrare cu până la 50%. ... 4. La articolul 17, alineatele (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Majorarea prevăzută la alin. (1), (2) și (2^1) se acordă în baza criteriilor stabilite prin hotărâre a Guvernului inițiată de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
.................................................................................................. (5) Majorarea salariului de bază, soldei de funcție/salariului de funcție, indemnizației de încadrare prevăzute la alin. (1), (2) și (2^1) se acordă numai în perioada cât persoana își desfășoară activitatea în condițiile prevăzute la alin. (1), (2) și (2^1). ... 5. La articolul 17, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (6) și (7), cu următorul cuprins:(6) Majorarea prevăzută la alin. (2^1), cumulată cu majorările prevăzute la alin. (1) și (2), după caz, nu poate depăși procentul maxim de 50% din salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare.(7) Personalul Corpului controlorilor delegați din cadrul Ministerului Finanțelor, care derulează activități, în baza fișelor de post, constând în asigurarea conformității reglementărilor legale în domeniul controlului financiar preventiv, precum și exercitarea controlului financiar preventiv delegat la ordonatorii de credite care gestionează fonduri europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, beneficiază de majorarea salariului de bază cu până la 25%, în raport cu timpul efectiv alocat activităților în acest domeniu, în baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului finanțelor, pe perioada desfășurării acestor activități. ...
Articolul II
Aplicarea prevederilor art. I se face cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, pe fiecare ordonator principal de credite.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Bogdan-Eduard Simcea,
secretar de stat
p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Sorin Moise,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 11 noiembrie 2022.
Nr. 152.
----