HOTĂRÂRE nr. 1.492 din 9 septembrie 2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 885 din 28 septembrie 2004
    În temeiul art. 108 din Constituție, republicată, și al art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1

    Serviciile de urgență profesioniste, constituite ca servicii publice în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, se înființează în județe și în municipiul București, în scopul managementului situațiilor de urgență pe tipurile de risc din competență.
    (la 22-08-2024, Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )


    Articolul 2
    (1) Serviciile de urgență profesioniste funcționează ca inspectorate, cu personalitate juridică, în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare Inspectoratul General.(2) Inspectoratele sunt structuri specializate, destinate să execute misiuni de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de urgență.(3) Inspectoratele fac parte din forțele de protecție ale Sistemului de securitate și apărare națională și din subsistemul local de management al situațiilor de urgență.(4) Abrogat.
    (la 22-08-2024, Alineatul (4) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 2. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )


    Capitolul II Principii de organizare și funcționare

    Articolul 3
    (1) Organizarea și funcționarea inspectoratelor se bazează pe principiile legalității, autonomiei, împărțirii administrativ-teritoriale, descentralizării responsabilității, corelării cerințelor și resurselor, cooperării și solidarității, în vederea:
    (la 22-08-2024, Partea introductivă a Alineatului (1) , Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 3. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )

    a) pregătirii preventive și protecției prioritare a populației;
    b) realizării condițiilor necesare supraviețuirii în situații de urgență;
    c) participării la protecția valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu și a bunurilor materiale, precum și a mediului;
    d) desfășurării pregătirii profesionale a personalului organismelor specializate și serviciilor de urgență;
    e) organizării și executării intervenției operative pentru limitarea și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență;
    f) constituirii rezervelor de resurse financiare și tehnicomateriale specifice.(2) Aplicarea principiilor prevăzute la alin. (1) vizează următoarele obiective:
    a) timpul de răspuns și operativitatea permanentă;
    b) suplețea organizatorică;
    c) capacitatea de răspuns credibilă;
    d) restructurarea și modernizarea serviciilor de urgență profesioniste;
    e) parteneriatul operațional intensificat;
    f) intervenția graduală;
    g) interoperabilitatea la nivel local, zonal, regional și internațional;
    h) managementul integrat al serviciilor de urgență profesioniste;
    i) participarea cu resurse a comunităților locale.


    Articolul 4

    În cadrul inspectoratelor se constituie și funcționează ca structuri specializate:
    a) centrul operațional, care îndeplinește permanent, la nivelul zonei de competență, atribuțiile privind monitorizarea, evaluarea, înștiințarea, avertizarea, prealarmarea, alertarea și coordonarea tehnică operațională a intervențiilor pentru gestionarea situațiilor de urgență;
    b) inspecția de prevenire, care îndeplinește, în zona de competență, atribuțiile pe linie de avizare/autorizare, informare publică preventivă, îndrumare și control privind prevenirea situațiilor de urgență;
    c) structura de pregătire pentru intervenție și reziliența comunităților, cu responsabilități în domeniul pregătirii personalului operativ propriu, precum și a populației privind comportarea în situații de urgență;
    d) subunități de intervenție organizate ca grupuri de intervenție, detașamente speciale, detașamente, secții, stații, pichete de pompieri, de protecție civilă și mixte, având în componență un număr variabil de echipe și echipaje specializate pe tipuri de intervenții, precum și alte structuri necesare îndeplinirii misiunilor încredințate;
    (la 22-08-2024, Litera d) , Articolul 4 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )

    e) structuri de suport logistic;
    f) alte structuri funcționale.

    (la 01-09-2016, Art. 4 a fost modificat de pct. 2 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Articolul 5

    La dimensionarea structurilor specializate și compartimentelor funcționale ale inspectoratelor se au în vedere, cumulativ, următoarele elemente:
    a) tipurile de risc gestionate și frecvența lor de manifestare;
    b) suprafața unității/unităților administrativ-teritoriale din sfera de competență și potențialul economic al acesteia/acestora;
    c) densitatea populației;
    d) volumul și complexitatea atribuțiilor stabilite în competență;
    e) necesarul de înzestrare cu mijloace tehnice și performanțele acestora, în raport cu timpii de răspuns;
    f) caracterul operativ, tehnic sau administrativ al atribuțiilor și activităților;
    g) nivelul de pregătire necesar și nevoile de specializare ale personalului;
    h) necesitatea asigurării operativității permanente.


    Articolul 6
    (1) Inspectoratul își îndeplinește misiunile specifice într-o porțiune din teritoriul național, denumită zonă de competență, care coincide, de regulă, cu teritoriul județului.(2) Zonele de competență, denumirile inspectoratelor și sediile acestora sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(3) Pentru situațiile de urgență care impun concentrări masive de forțe și mijloace de intervenție, inspectoratele stabilesc din timp nevoile estimate și solicită în sprijin grupări operative ori subunități specializate, care vor acționa temporar în afara zonelor de competență.(4) În situații de urgență inspectoratul poate acționa temporar și în afara zonelor de competență. Compunerea și valoarea grupărilor operative și aliniamentele până la care acestea pot acționa în afara zonelor de competență se stabilesc prin documente operative aprobate de inspectorul general al Inspectoratului General, denumit în continuare inspector general.(5) Abrogat.
    (la 01-09-2016, Alin. (5) al art. 6 a fost abrogat de pct. 3 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Articolul 7
    (1) Inspectoratul este condus de șeful inspectoratului, numit în condițiile legii.
    (la 22-08-2024, Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )
    (2) Șeful inspectoratului are calitatea de ordonator terțiar de credite.(3) În exercitarea atribuțiilor sale șeful inspectoratului emite ordine.(4) Șeful inspectoratului răspunde de aplicarea legii în domeniul de competență și asigură executarea dispozițiilor organelor ierarhice, precum și a celor date de prefect în condițiile legii.
    (la 22-08-2024, Alineatul (4) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )


    Articolul 8
    (1) Șeful inspectoratului este ajutat de un prim-adjunct și un adjunct, numiți prin ordin al inspectorului general.(2) Abrogat.
    (la 01-09-2016, Alin. (2) al art. 8 a fost abrogat de pct. 4 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )
    (3) Abrogat.
    (la 01-09-2016, Alin. (3) al art. 8 a fost abrogat de pct. 4 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )
    (4) În absența șefului inspectoratului conducerea se asigură de prim-adjunctul prevăzut la alin. (1) ori de altă persoană desemnată de acesta.


    Articolul 9
    (1) Subunitatea de intervenție de nivel grup se prevede la Inspectoratul pentru Situații de Urgență «Dealul Spirii» București-Ilfov și își desfășoară activitatea într-un areal stabilit și aprobat de către inspectorul-șef, denumită în continuare zonă de responsabilitate.(2) Subunitățile de nivel detașament special, detașament, secție, stație și pichet, constituite în raport cu natura riscurilor și frecvența lor de manifestare, îndeplinesc misiuni specifice, de regulă, într-o porțiune din zona de competență/responsabilitate, denumită în continuare raion de intervenție.(3) Raionul de intervenție se stabilește pe principiul timpului de răspuns și poate depăși limitele zonei de competență numai pentru nevoi operative.(4) Conducerea subunităților prevăzute la alin. (1) și (2) se asigură de către comandantul fiecăreia dintre ele, ajutat de un adjunct, după caz.(5) Echipajele, echipele și personalul operativ din componența subunităților prevăzute la alin. (2), care execută serviciul permanent în aceeași tură, constituie garda de intervenție.(6) Garda de intervenție este condusă nemijlocit de șeful acesteia, respectiv de către comandantul subunității, în cazul gărzilor de intervenție care au în compunere echipe/echipaje conduse de personal militar din corpul ofițerilor.
    (la 22-08-2024, Alineatul (6) , Articolul 9 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )

    (la 01-09-2016, Art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Articolul 10

    Organigrama, statul de organizare și regulamentul de organizare ale inspectoratului se elaborează și se aprobă conform competențelor stabilite la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.
    (la 01-09-2016, Art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Capitolul III Atribuții

    Articolul 11

    Inspectoratul îndeplinește următoarele atribuții principale:
    a) planifică și desfășoară inspecții, controale, verificări și alte acțiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale și stabilește măsurile necesare pentru creșterea nivelului de securitate al cetățenilor și bunurilor;
    b) elaborează studii, prognoze și analize statistice privind natura și frecvența situațiilor de urgență produse și propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
    c) desfășoară activități de informare publică pentru cunoașterea de către cetățeni a tipurilor de risc specifice zonei de competență, măsurilor de prevenire, precum și a conduitei de urmat pe timpul situațiilor de urgență;
    d) participă la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competență și avizează dispozițiile în domeniul prevenirii și intervenției în situații de urgență, emise de autoritățile publice locale și cele deconcentrate/descentralizate;
    e) emite avize și autorizații, în condițiile legii;
    e^1) supraveghează piața produselor pentru construcții din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor - echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului și pentru controlul focului și fumului, precum și a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;
    (la 22-08-2024, Articolul 11 , Capitolul III a fost completat de Punctul 7. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )

    f) monitorizează și evaluează tipurile de risc;
    g) participă la elaborarea și derularea programelor pentru pregătirea autorităților, serviciilor de urgență voluntare și private, precum și a populației;
    h) organizează pregătirea personalului propriu, precum și a populației privind comportarea în situații de urgență;
    (la 01-09-2016, Lit. h) a art. 11 a fost modificată de pct. 7 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )

    i) execută, cu forțe proprii sau în cooperare, operațiuni și activități de înștiințare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaștere, cercetare, evacuare, adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistență medicală de urgență, stingere a incendiilor, depoluare, protecție N.B.C. și decontaminare, filtrare și transport de apă, iluminat, asanare de muniție neexplodată, protecție a bunurilor materiale și valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supraviețuirea populației afectate și alte măsuri de protecție a cetățenilor în caz de situații de urgență;
    j) controlează și îndrumă structurile subordonate, serviciile publice și private de urgență;
    k) participă la identificarea resurselor umane și materialelor disponibile pentru răspuns în situații de urgență și ține evidența acestora;
    l) stabilește concepția de intervenție și elaborează/ coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns;
    m) avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgență voluntare și private;
    n) planifică și desfășoară exerciții, aplicații și alte activități de pregătire, pentru verificarea viabilității documentelor operative;
    o) organizează banca de date privind intervențiile, analizează periodic situația operativă și valorifică rezultatele;
    p) participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative stabilite și aprobate pentru/la intervenții în zona/în afara zonei de competență;
    q) participă la acțiuni de pregătire și intervenție în afara teritoriului național, în baza acordurilor la care statul român este parte;
    r) participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condițiilor și împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor și dezastrelor;
    s) stabilește, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;
    t) controlează respectarea criteriilor de performanță, stabilite în condițiile legii, în organizarea și dotarea serviciilor voluntare și private, precum și activitatea acestora;
    u) constată și sancționează, prin personalul desemnat, încălcarea dispozițiilor legale din domeniul de competență;
    v) desfășoară activități privind soluționarea petițiilor în domeniul specific;
    w) organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare și private, precum și acțiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din școli;
    x) asigură informarea organelor competente și raportarea acțiunilor defășurate, conform reglementărilor specifice;
    y) încheie, după terminarea operațiunilor de intervenție, documentele stabilite potrivit regulamentului prevăzut la art. 13;
    y^1) desfășoară activități în domeniul asistenței psihologice și religioase;
    (la 01-09-2016, Lit. y^1) a art. 11 a fost introdusă de pct. 8 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )

    z) îndeplinește alte sarcini stabilite prin lege.


    Articolul 12

    Inspectoratul asigură planificarea și mobilizarea resurselor proprii la instituirea măsurilor excepționale prevăzute de lege, precum și la declararea stărilor de mobilizare și război.


    Articolul 13

    Planificarea, organizarea și desfășurarea activităților de prevenire și intervenție se realizează potrivit regulamentelor elaborate de Inspectoratul General, aprobate de ministrul afacerilor interne.
    (la 01-09-2016, Art. 13 a fost modificat de pct. 9 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Articolul 14
    (1) Pentru identificarea și evaluarea tipurilor de risc specifice zonei de competență, precum și pentru stabilirea măsurilor din domeniul prevenirii și intervenției, inspectoratul elaborează "Schema cu riscurile teritoriale din zona de competență", în baza structurii de principiu stabilite de Inpectoratul General.(2) Pe baza schemei cu riscurile teritoriale, prevăzută la alin. (1), consiliile locale întocmesc și aprobă "Planul de analiză și acoperire a riscurilor" în unitățile administrativteritoriale.(3) Pentru conducerea acțiunilor de intervenție se elaborează planuri specifice, conform reglementărilor interne emise de Inspectoratul General.


    Articolul 15
    (1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, inspectoratul colaborează cu autoritățile administrației publice locale, cu celelalte structuri deconcentrate ale Ministerului Administrației și Internelor, unități ale armatei, serviciile voluntare și private, serviciile descentralizate, filialele locale ale Societății Naționale de Cruce Roșie, mass-media, precum și cu alte asociații, fundații și organizații neguvernamentale care activează în domeniul specific.(2) Inspectoratele colaborează cu servicii și organizații locale de profil din alte state, pe baza acordurilor, înțelegerilor și programelor, stabilite potrivit dispozițiilor legale.


    Articolul 16
    (1) Centrul operațional organizează și asigură secretariatul tehnic permanent al comitetului pentru situații de urgență.(2) Centrul operațional se încadrează cu personal specializat pe tipuri de riscuri, precum și cu specialiști în comunicații, informatică și în alte domenii de activitate, conform cerințelor operative.(3) Activitatea centrului operațional se desfășoară permanent. Personalul execută serviciul în ture, pe schimburi sau cu program normal, potrivit legii.(4) Centrul operațional se încadrează cu personal specializat în raport cu natura riscurilor și frecvența lor de manifestare, precum și cu datele geografice și demografice din zona de competență a inspectoratului.
    (la 01-09-2016, Alin. (4) al art. 16 a fost modificat de pct. 10 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )


    Articolul 17

    Centrul operațional are următoarele atribuții principale:
    a) efectuează activități de analiză, evaluare și sinteză referitoare la situațiile de urgență din competență;
    b) monitorizează evoluția situațiilor de urgență și informează operativ, când este cazul, președintele comitetului pentru situații de urgență și celelalte organisme abilitate să întreprindă măsuri cu caracter preventiv ori de intervenție, propunând, în condițiile legii, instituirea stării de alertă;
    c) elaborează concepția specifică privind planificarea, pregătirea, organizarea și desfășurarea acțiunilor de răspuns, precum și concepția de acțiune în situații de urgență, conform reglementărilor interne, emise în baza răspunderilor privind tipurile de risc gestionate și funcțiile de sprijin îndeplinite;
    d) face propuneri comitetului pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național, prin Inspectoratul General, privind activitatea preventivă și de intervenție în situații de urgență;
    e) urmărește aplicarea prevederilor regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență și a planurilor de intervenție/cooperare specifice tipurilor de riscuri;
    f) asigură transmiterea operativă a deciziilor, dispozițiilor și ordinelor și urmărește menținerea legăturilor de comunicații cu Centrul Operațional Național, centrele operative cu funcționare permanentă, cu alte organisme implicate în gestionarea situațiilor de urgență, precum și cu forțele proprii aflate în îndeplinirea misiunilor;
    g) centralizează solicitările privind necesarul de resurse pentru îndeplinirea funcțiilor de sprijin, premergător și în timpul situațiilor de urgență, și le înaintează organismelor abilitate să le soluționeze;
    h) asigură transmiterea mesajelor de înștiințare primite către structurile din subordine, cele cu care colaborează și către autoritățile locale;
    i) evaluează consecințele probabile ale surselor de risc;
    j) gestionează baza de date referitoare la situațiile de urgență date în competență;
    k) desfășoară activități în domeniul primirii și acordării asistenței internaționale și al medicinei de urgență a dezastrelor.
    (la 01-09-2016, Lit. k) a art. 17 a fost modificată de pct. 11 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 606 din 29 august 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 1 septembrie 2016. )

    l) îndeplinește alte atribuții, conform reglementărilor interne, emise în baza prevederilor legale.


    Capitolul IV Personalul inspectoratelor pentru situații de urgență și atribuțiile acestuia

    Articolul 18

    La data înființării inspectoratelor personalul actual încadrat în brigăzile/grupurile de pompieri și în inspectoratele județene de protecție civilă, precum și în celelalte unități sau instituții de pompieri și protecție civilă se preia prin transfer în condițiile legii, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Administrației și Internelor și unităților din subordinea sa, în compartimentele funcționale și în structurile specializate ale inspectoratelor.


    Articolul 19
    (1) Personalul inspectoratului provine din instituții de învățământ aflate în subordinea/coordonarea Inspectoratului General, alte instituții cu profil adecvat, acreditate potrivit legii, precum și din instituții specializate din străinătate.(2) În raport cu nevoile, pot fi încadrați și alți specialiști cu studii corespunzătoare din alte domenii de activitate.(3) În baza planului de profesionalizare, inspectoratul asigură formarea și încadrarea personalului necesar pentru înlocuirea eșalonată a militarilor în termen.


    Articolul 20
    (1) Personalul inspectoratului cu atribuții de îndrumare și control, precum și cel de intervenție sunt învestiți cu exercițiul autorității publice.(2) În raport cu atribuțiile specifice, personalul prevăzut la alin. (1) are următoarele drepturi și obligații:
    a) să efectueze inspecții și controale privind modul de respectare și aplicare a normelor legale în materie;
    b) să elibereze/anuleze avize și autorizații sau să propună, motivat, eliberarea și anularea avizelor și autorizațiilor, potrivit legii;
    c) să îndrume și să controleze modul de pregătire a populației și salariaților pentru gestionarea situațiilor de urgență;
    d) să organizeze și să conducă exerciții, aplicații și alte activități de pregătire la instituții publice și agenți economici;
    e) să solicite de la persoanele fizice și juridice datele, informațiile și documentele necesare îndeplinirii atribuțiilor legale;
    f) să stabilească restricții sau să interzică orice operațiuni sau lucrări, în scopul prevenirii unor situații de urgență;
    g) să sesizeze, în condițiile prevăzute de lege, organele competente despre infracțiunile constatate în exercitarea atribuțiilor de serviciu;
    h) să constate și să sancționeze contravențiile, potrivit competenței prevăzute de lege;
    i) să dispună, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, potrivit legii, sistarea unor activități, a lucrărilor de construcții sau oprirea funcționării ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor;
    j) să participe la coordonarea și conducerea intervențiilor în situații de urgență;
    k) să dispună restrângerea utilizării clădirilor incendiate, avariate ori amenințate, inclusiv evacuarea persoanelor și animalelor din acestea, precum și a folosirii terenurilor din vecinătatea imobilelor respective;
    l) să dispună, în condițiile legii, încetarea activității obiectivelor din subordinea instituțiilor publice ori a altor organizații și/sau a agenților economici, demolarea totală sau parțială a construcțiilor afectate grav, precum și a celor vecine, dacă există pericol de agravare a consecințelor unor situații de urgență;
    m) să utilizeze, potrivit legii, gratuit apa, indiferent de sursa din care provine;
    n) să se deplaseze cu autospecialele și mijloacele tehnice din dotare la locul intervenției, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice ori pe terenuri, indiferent de forma de proprietate, dacă cerințele de operativitate și de lucru impun aceasta;
    o) să solicite organelor abilitate oprirea ori limitarea traficului public în zona desfășurării operațiunilor de intervenție;
    p) să intre, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, în orice incintă a organismelor și organizațiilor, instituțiilor și agenților economici;
    q) să intre, în condițiile prevăzute de lege, pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice, în locuințele persoanelor fizice, la solicitarea sau cu consimțământul acestora, în condițiile prevăzute de lege. În cazul în care se impune înlăturarea unor factori de risc, care prin iminența amenințării lor pot declanșa o situație de urgență, consimțământul nu este necesar;
    r) să solicite sprijinul autorităților publice, mijloacelor de informare în masă și cetățenilor pentru luarea măsurilor urgente în vederea prevenirii, limitării sau înlăturării unor pericole iminente ce pot provoca situații de urgență;
    s) să stabilească, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale producerii situațiilor de urgență și să participe, la cererea acestora, la identificarea și stabilirea factorilor de risc și împrejurărilor care au generat unele situații de urgență.
    (3) În exercitarea drepturilor și obligațiilor prevăzute la alin. (2), personalul desemnat își face cunoscută calitatea prin prezentarea legitimației de serviciu sau de control și a ordinului de serviciu/misiune.


    Capitolul V Asigurarea materială

    Articolul 21
    (1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite prin lege, inspectoratele utilizează mijloace tehnice specifice și de altă natură.(2) Înzestrarea, dotarea și asigurarea cu mijloacele prevăzute la alin. (1) se fac pe baza tabelelor de înzestrare și a normelor tehnice întocmite și aprobate potrivit competențelor.


    Articolul 22
    (1) Exploatarea, mentenanța, scoaterea din funcțiune, declasarea și casarea mijloacelor tehnice specifice se realizează în baza normelor tehnice aprobate de inspectorul general.(2) Pentru celelalte mijloace, exploatarea, mentenanța, scoaterea din funcțiune, declasarea și casarea se realizează conform reglementărilor în vigoare.


    Capitolul VI Dispoziții finale

    Articolul 23
    (1) Inspectoratele sunt continuatoare ale tradițiilor și faptelor de arme ale pompierilor militari și protecției civile.(2) Drapelele de luptă ale marilor unități/unităților de pompieri militari se preiau de inspectorate, fără a se modifica înscrisurile de pe acestea.(3) La profesionalizare drapelele de luptă ale instituțiilor prevăzute la alin. (2) devin drapele ale tradițiilor, care se păstrează și se utilizează conform reglementărilor în vigoare.


    Articolul 24

    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 637/1997 privind aprobarea zonelor de competență ale brigăzilor și grupurilor de pompieri militari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 17 octombrie 1997.

    PRIM-MINISTRU
    ADRIAN NĂSTASE
    Contrasemnează:
    Ministru de stat, ministrul administrației și internelor,
    Marian Florian Săniuță
    Ministrul delegat pentru Administrația publică,
    Gheorghe Emacu
    Ministrul muncii, solidarității sociale și familiei
    Dan Mircea Popescu
    Ministrul finanțelor publice,
    Mihai Nicolae Tănăsescu

    București, 9 septembrie 2004.
    Nr. 1.492.

    Anexă


    Nr.
    crt.

    Teritoriul zonei
    de competență

    Denumirea Inspectoratului
    Sediu (Adresa)

    Sediul
    (Adresa)

    1.

    Alba

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "UNIREA" al
    județului Alba

    ALBA IULIA
    Str. Alexandru Ioan Cuza nr. 10

    2.

    Arad

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "VASILE GOLDIȘ" al
    județului Arad

    ARAD
    Str. Andrei Șaguna
    nr. 66-72

    3.

    Argeș

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "Cpt.PUICĂ NICOLAE"
    al județului Argeș

    PITEȘTI
    Str. Traian nr. 26

    4.

    Bacău

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "Mr.CONSTANTIN ENE"
    al județului Bacău

    BACĂU
    Str. Milcov nr. 49

    5.

    Bihor

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "CRIȘANA" al
    județului Bihor

    ORADEA
    Str. Avram Iancu nr.9

    6.

    Bistrița-Năsăud

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BISTRIȚA"
    al județului Bistrița-Năsăud

    BISTRIȚA
    Str. Sigmirului nr.16

    7.

    Botoșani

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "NICOLAE IORGA"
    al județului Botoșani

    BOTOȘANI
    Str. Uzinei nr. 7

    8.

    Brașov

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "ȚARA BARSEI"
    al județului Brașov

    BRAȘOV
    Str. Mihai Viteazu
    nr. 11

    9.

    Brăila

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "DUNĂREA"
    al județului Brăila

    BRĂILA
    Bd. Dorobanților
    nr. 468

    10.

    Buzău

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "NERON LUPAȘCU"
    al județului Buzău

    BUZĂU
    Str. Bistriței nr. 51

    11.

    Caraș-Severin

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "SEMENIC"
    al județului Caraș-Severin

    REȘIȚA
    Str.Castanilor nr.122

    12.

    Călărași

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BARBU ȘTIRBEI"
    al județului Călărași

    CĂLĂRAȘI
    Prelungirea București
    nr. 344

    13.

    Cluj

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "AVRAM IANCU"
    al județului Cluj

    CLUJ-NAPOCA
    Str. 21 Decembrie
    nr. 43

    14.

    Constanța, marea teritorială,
    zona contiguă și zona economică
    exclusivă a României

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "DOBROGEA"
    al județului Constanța

    CONSTANȚA
    Bd. Mircea cel Bătrân
    nr. 110

    15.

    Covasna

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "MIHAI VITEAZU"
    al județului Covasna

    SFANTU-GHEORGHE
    Str. Oltului nr. 33

    16.

    Dâmbovița

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BASARAB I"
    al județului Dâmbovița

    TARGOVIȘTE
    Calea Găești nr. 9

    17.

    Dolj

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "OLTENIA"
    al județului Dolj

    CRAIOVA
    Str. C.D. Fortunescu
    nr. 2

    18.

    Galați

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "General EREMIA
    GRIGORESCU" al județului
    Galați

    GALAȚI
    Str. Mihai Bravu
    nr. 36

    19.

    Giurgiu

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "VLAȘCA"
    al județului Giurgiu

    GIURGIU
    Str. Uzinei nr. 3

    20.

    Gorj

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "Lt. col. DUMITRU
    PETRESCU" al județului Gorj

    TARGU-JIU
    Calea București nr.9
    bis

    21.

    Harghita

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "OLTUL"
    al județului Harghita

    MIERCUREA-CIUC
    Str. Iancu de
    Hunedoara nr. 8

    22.

    Hunedoara

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "IANCU DE
    HUNEDOARA al județului
    Hunedoara

    DEVA
    Str. George Coșbuc
    nr. 26

    23.

    Ialomița

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BARBU CATARGIU"
    al județului Ialomița

    SLOBOZIA
    Str. Lacului nr. 9

    24.

    Iași

    Inspectoratul pentru Situații de
    Urgență "Mihail Sturdza" al
    Județului Iași

    IAȘI
    Str. Lascăr Catargiu
    nr. 59

    25.

    Ilfov*

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență «Dealul Spirii»
    București-Ilfov

    BUCUREȘTi
    Calea 13 Septembrie
    nr. 135

    26.

    Maramureș

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "GHEORGHE POP DE
    BĂSEȘTI" al județului
    Maramureș

    BAIA-MARE
    Str. Vasile Lucaciu
    nr. 87

    27.

    Mehedinți

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "DROBETA"
    al județului Mehedinți

    DROBETA TURNU-SEVERIN
    Str. Dumitru Gheață
    nr. 16

    28.

    Mureș

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "HOREA"
    al județului Mureș

    TARGU-MUREȘ
    Str. Horea nr. 28

    29.

    Neamț

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "PETRODAVA"
    al județului Neamț

    PIATRA NEAMȚ
    Str. Cuiejdi nr. 34

    30.

    Olt

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "MATEI BASARAB"
    al județului Olt

    SLATINA
    Str. A.I.Cuza nr.143A

    31.

    Prahova

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență"ȘERBAN CANTACUZINO"
    al județului Prahova

    PLOIEȘTI
    Str. Rudului nr. 96

    32.

    Satu Mare

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "SOMEȘ"
    al județului Satu-Mare

    SATU-MARE
    Str. Fabricii nr. 35

    33.

    Sălaj

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "POROLISSUM"
    al județului Sălaj

    ZALĂU
    Bd. Mihai Viteazu
    nr. 57

    34.

    Sibiu

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "Cpt. DUMITRU
    CROITORU" al județului Sibiu

    SIBIU
    Str. Vasile Cârlova
    nr. 16-22

    35.

    Suceava

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BUCOVINA"
    al județului Suceava

    SUCEAVA
    Str. Universității
    nr. 14

    36.

    Teleorman

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "ALEXANDRU DIMITRIE
    GHICA" al județului Teleorman

    ALEXANDRIA
    Str. Carpați nr. 7

    37.

    Timiș

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "BANAT"
    al județului Timiș

    TIMIȘOARA
    Str. Înfrățirii nr.13

    38.

    Tulcea

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "DELTA"
    al județului Tulcea

    TULCEA
    Str. 1848 nr. 119

    39.

    Vaslui

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "PODUL ÎNALT"
    al județului Vaslui

    VASLUI
    Str. Castanilor nr. 9

    40.

    Vâlcea

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "GENERAL MAGHERU"
    al județului Vâlcea

    RAMNICU-VALCEA
    Str. Decebal nr. 7

    41.

    Vrancea

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență "ANGHEL SALIGNY"
    al județului Vrancea

    FOCȘANI
    Str. Domnișoarei
    nr. 10

    42.

    Municipiul
    București

    Inspectoratul pentru Situații
    de Urgență «Dealul Spirii»
    București-Ilfov

    București
    Calea 13 Septembrie
    nr. 135, Sectorul 5

    Consiliul Județean Ilfov și prefectul județului Ilfov vor întreprinde demersurile necesare asigurării spațiilor necesare sediului Inspectoratului pentru Situații de Urgență "CODRII VLĂSIEI" al Județului Ilfov. Până la data punerii la dispoziție a spațiilor proprii, Inspectoratul pentru Situații de Urgență "CODRII VLĂSIEI" al Județului Ilfov va funționa în municipiul București, Calea 13 Septembrie nr. 135.

    (la 22-08-2024, Tabelul din Anexă a fost modificat de Punctul 8. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 854 din 18 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )