ORDIN nr. 1.224 din 16 septembrie 2010privind aprobarea normativelor de personal pentru asistența medicală spitalicească, precum și pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.778/2006 privind aprobarea normativelor de personal
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 23 septembrie 2010
    Având în vedere prevederile:– Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare;– art. 4 alin. (1) pct. 39 din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare;– art. 13 lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuții și competențe exercitate de Ministerul Sănătății către autoritățile administrației publice locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 56/2009, cu modificările ulterioare,
    luând în considerare Referatul de aprobare al Direcției organizare și politici salariale nr. Cs.A. 9.806 din 16 septembrie 2010,
    în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010, cu modificările și completările ulterioare,
    ministrul sănătății emite următorul ordin:

    Articolul 1

    Normativele de personal pentru asistența medicală spitalicească pe categorii de personal și tipuri de activități sunt prevăzute în anexele nr. 1-11, care fac parte integrantă din prezentul ordin.


    Articolul 2

    Normarea personalului din secțiile și compartimentele cu paturi de anestezie și terapie intensivă și de terapie intensivă se realizează conform prevederilor Ordinului ministrului sănătății, interimar, nr. 1.500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a secțiilor și compartimentelor de anestezie și terapie intensivă din unitățile sanitare, cu completările ulterioare.


    Articolul 3

    Normarea personalului medico-sanitar din activitatea de prevenire și control al infecțiilor nosocomiale din unitățile sanitare este prevăzută în anexa nr. I la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire și control al infecțiilor nosocomiale în unitățile sanitare.


    Articolul 4

    Normarea personalului din centrele de sănătate mintală se face potrivit prevederilor Ordinului ministrului sănătății nr. 375/2006 privind înființarea, organizarea și funcționarea centrelor de sănătate mintală.


    Articolul 5

    Normarea personalului din structurile de primire urgență - UPU-SMURD, UPU și CPU - se face potrivit prevederilor Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.706/2007 privind conducerea și organizarea unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, cu modificările și completările ulterioare.


    Articolul 6
    (1) Numărul de posturi, pe categorii de personal, între limita minimă și maximă, se stabilește de managerul fiecărei unități sanitare cu personalitate juridică, potrivit structurilor medicale aprobate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate ca limită maximă prin bugetul anual de venituri și cheltuieli.(2) Numărul de posturi prevăzut la alin. (1) determinat potrivit normativului de personal la limita minimă poate fi majorat la propunerea motivată a direcției de sănătate publică sau a unităților sanitare, în funcție de subordonare, cu aprobarea Ministerului Sănătății, respectiv la propunerea motivată a unităților sanitare, cu aprobarea Primăriei Municipiului București/autorităților administrației publice locale, pentru spitalele din rețeaua autorităților administrației publice locale, în condițiile legii, și cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate ca limită maximă în bugetul anual de venituri și cheltuieli al fiecărei unități sanitare publice.


    Articolul 7
    (1) Numărul de posturi determinat potrivit cap. I din anexa nr. 9 poate fi majorat cu 15% pentru spitalele care au 800 de paturi și peste.(2) Pentru spitalele care au mai puțin de 51 de paturi, normativul de personal prevăzut în anexa nr. 9 pct. 1 este diminuat cu 30%.(3) Competența de majorare a numărului de posturi potrivit prevederilor alin. (1) revine managerului cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate ca limită maximă în bugetul anual de venituri și cheltuieli al fiecărei unități sanitare publice.(4) Repartizarea numărului de posturi pe compartimentele funcționale potrivit prevederilor alin. (2) este de competența managerului.(5) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, personalul de specialitate medico-sanitar și auxiliar-sanitar excedentar poate fi redistribuit potrivit competenței profesionale în cadrul altor structuri din cadrul unității sanitare unde încadrarea cu personal este sub limita medie a normativului.


    Articolul 8

    Un procent de 10% din numărul de posturi stabilit potrivit normativului, pe tipuri de unități sanitare, potrivit cap. I din anexa nr. 9, poate fi redistribuit de managerul unității, pe compartimente funcționale, în funcție de particularitățile existente în organizarea și funcționarea unității sanitare publice.


    Articolul 9

    În funcție de cheltuielile de personal prevăzute în bugetul anual de venituri și cheltuieli, prin excepție de la prevederile art. 6 alin. (1) și de la numărul de posturi stabilit potrivit cap. I din anexa nr. 9, unitățile sanitare publice pot utiliza un număr mai mic de posturi, pe perioade determinate, cu acordul organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate, afiliate federațiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară.


    Articolul 10

    Ordonatorul de credite al unității sanitare publice are obligația ca la ocuparea posturilor să se încadreze în cheltuielile de personal aprobate în bugetul anual de venituri și cheltuieli.


    Articolul 11

    Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.778/2006 privind aprobarea normativelor de personal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 24 ianuarie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. Anexele nr. 1-7 se abrogă.2. Anexele nr. 9, 16 și 17 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 12-14.


    Articolul 12

    Orice alte dispoziții contrare se abrogă.


    Articolul 13

    Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, direcțiile de sănătate publică, Primăria Municipiului București/autoritățile administrației publice locale, unitățile sanitare publice cu personalitate juridică din rețeaua Ministerului Sănătății și din rețeaua autorităților administrației publice locale vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin.


    Articolul 14

    Prezentul ordin va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Ministrul sănătății,
    Cseke Attila

    București, 16 septembrie 2010.
    Nr. 1.224.

    Anexa nr. 1

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru asistența medicală spitalicească

    A. Medici și personal sanitar mediu

    Nr.
    crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Medici

    Personal sanitar mediu
    și asistenți medicali
    cu studii superioare

    1.

    Asistență la paturi

    număr de paturi/1 post

    5-15

    8-12
    (pe tură)

    2.

    Posturi fixe generale*1)

    număr de paturi/post

    15-30

    9-22
    (pe tură)

    3.

    Secții sau compartimente pentru transplant de
    organe

    număr de paturi/1 post

    3-5

    1-3
    (pe tură)

    4.

    Secții și compartimente de neurochirurgie, chirurgie
    cardiacă și a vaselor mari, chirurgie vasculară,
    cardiologie intervențională, chirurgie cardiovasculară

    număr de paturi/1 post

    4-6

    2-4
    (pe tură)

    5.

    Secții și compartimente de chirurgie plastică –
    microchirurgie reconstructivă, arși, neonatologie,
    toxicologie clinică

    număr de paturi/1 post

    3-5

    1-3
    (pe tură)

    6.

    Compartimente de urmărire postoperatorii, de
    terapie intensivă, terapie acută

    număr de paturi/
    1 post

    3-5

    2-4
    (pe tură)

    7.

    Secții și compartimente de neurologie, de
    recuperare neurologică, neuropsihomotorie
    neuromotorie și neuromusculară, îngrijiri paliative

    număr de paturi/1 post

    10-12

    4-8
    (pe tură)

    8.

    Activități medicale de înaltă performanță:



    a) culturi de țesuturi

    număr de
    posturi/unitate

    -

    2

    b) genetică medicală

    număr de
    posturi/unitate

    1

    3

    c) imunologie și alergologie

    număr de
    posturi/unitate

    1

    3

    d) enzimologie

    număr de
    posturi/unitate

    -

    3

    e) endoscopie exploratorie

    număr de
    posturi/unitate

    1

    3

    f) angiografie și cateterism cardiac

    număr de
    posturi/unitate

    2

    4

    g) explorări funcționale în specialitățile:
    cofochirurgie, chirurgie cardiovasculară, toraco-
    pulmonară, urologie, neurochirurgie

    număr de
    posturi/unitate

    -

    4

    h) medicină nucleară (radioizotopi)

    număr de
    posturi/aparat/tură

    1

    2

    i) terapie prin hiperbarism

    număr de
    posturi/unitate

    -

    4

    j) operații endoscopice

    număr de
    posturi/unitate

    -

    3

    k) terapie cu energii înalte

    număr de
    posturi/aparat/tură

    1

    3

    l) medicină experimentală

    număr de
    posturi/unitate

    -

    3

    9.

    Serviciu de anatomie patologică*2)

    număr de paturi/1 post

    100-200

    50-100

    10.

    Aparatură de laborator de înaltă performanță:
    tomograf, angiograf, PET, RMN etc.

    număr de
    posturi/aparat

    1/tură

    1/tură

    11.

    Unități sanitare fără personalitate juridică ce
    funcționează în structura spitalelor și acordă servicii
    medicale de specialitate ambulatorie:
    a) dispensare TBC
    b) cabinet de stomatologie urgență




    număr de
    locuitori/post
    număr de
    posturi/cabinet

    50.000 1/tură

    25.000 1/tură

    B. Alt personal

    Nr.
    crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Alt personal
    superior

    Personal sanitar mediu
    și asistenți medicali
    cu studii superioare

    1.

    Chimist, biolog, biochimist, farmacist

    număr de paturi/1 post

    40-50

    20-30

    2.

    Psiholog, logoped, sociolog asistent social*6):
    a) asistență la paturi


    număr de posturi/unitate

    1

    1

    b) spitale de pediatrie
    - până la 200 de paturi
    - peste 200 de paturi

    număr de posturi/unitate


    1
    2


    1
    1

    c) secții și compartimente de bolnavi psihici, de
    neurochirurgie, de neuropsihiatrie infantilă și de
    oncologie

    număr de paturi/1 post

    70-90

    -

    d) chirurgie maxilo-facială și chirurgie funcțională
    ORL

    număr de paturi/1 post

    40-60

    -

    e) secții sau compartimente de nou-născuți,
    pediatrie, obstetrică ginecologie

    număr de
    posturi/secție,
    compartiment

    1

    -

    3.

    Asistent social din secții sau compartimente de nou-
    născuți, pediatrie, obstetrică-ginecologie îngrijiri
    paliative*6)

    număr de posturi
    secție/compartiment

    -

    1

    4.

    Profesori de cultură fizică medicală;
    fiziokinetoterapeut; kinetoterapeut

    număr de posturi/sală
    de kinetoterapie*3)

    1/tură

    -

    5.

    Fizician, fizician medical:
    a) medicină nucleară (radioizotopi)

    număr de
    posturi/unitate de lucru

    1

    -

    b) terapii cu energii înalte

    număr de
    posturi/unitate de lucru

    1

    -

    c) betatron

    umăr de
    posturi unitate de lucru

    1

    -

    6.

    Farmacist*4):
    - farmacia cu circuit închis


    număr de paturi/1 post


    110-170


    40-60

    C. Personal auxiliar sanitar

    Nr.
    crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Personal
    auxiliar

    I.

    Infirmiere:
    a) pentru asistența la paturi

    număr de paturi/1 post

    20-25
    (pe tură)

    b) secții și compartimente de neurochirurgie, chirurgie cardiacă și a vaselor
    mari, chirurgie vasculară, chirurgie plastică microchirurgie reconstructivă,
    toxicologie clinică, chirurgie cardiovasculară

    număr de paturi/1 post

    6-10
    (pe tură)

    c) secții și compartimente de transplant de organe, arși, cardiologie
    intervențională, terapie intensivă

    număr de paturi/1 post

    2-6
    (pe tură)

    d) secții și compartimente de neurologie, de recuperare pediatrică,
    neurologică, neuropsihomotorie, neuromotorie neuromusculară, recuperare,
    medicină fizică și balneologie, îngrijiri paliative, terapie acută, compartimente
    de îngrijire postoperatorie

    număr de paturi/1 post

    4-8
    (pe tură)


    e) săli de operație

    număr de posturi/sală

    1
    (pe tură)

    II.

    Spălătorese

    Kg lunar/1 post

    600-800

    III

    Îngrijitori:
    a) pentru curățenie
    b) farmacii


    număr de mp/1 post
    număr de
    posturi/farmacie


    250-300
    1

    IV.

    Brancardieri*5)

    număr de paturi/1 post

    40-60
    (pe tură)

    V.

    Garderobier
    - unități sanitare până la 400 de paturi
    - unități sanitare peste 400 de paturi

    număr de
    posturi/garderobă


    1/tură
    2/tură
    Notă

    *1) La posturi fixe generale se includ următoarele activități și locuri de muncă: laboratorul de radiologie și imagistică medicală, laboratorul clinic, explorări funcționale, sălile de operație, sălile de nașteri, sterilizarea, dietetica, compartimentul de evaluare și statistică medicală, camera de gardă - cabinete medicale interdisciplinare, tehnicienii de aparatură medicală, activitatea de bioinginerie medicală desfășurată de bioingineri medicali etc.
    *2) În unitățile sanitare cu mai puțin de 100 de paturi se normează câte un post de medic și câte un post de asistent medical pe unitate.
    *3) Spațiul aferent unei săli de kinetoterapie este de cel puțin 8 mp.
    *4) În unitățile sanitare cu mai puțin de 110 paturi se normează un post de farmacist pe unitate.
    ^5) Se normează pe unitate și se repartizează, în funcție de necesități, pe secțiile/compartimentele cu paturi, de către comitetul director.
    (la 07-06-2019, Nota^5) din Litera C, Anexa nr. 1 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 808 din 27 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 07 iunie 2019 )

    *6) Funcția de asistent social se normează pentru tipurile de spitale din prezenta anexă care au în structură secții sau compartimente de nou-născuți și/sau pediatrie cu respectarea ordinului ministrului sănătății pentru eficientizarea activității de asistență socială desfășurată în cadrul unităților sanitare care au în structură secții de nou-născuți și/sau de pediatrie.

    Pentru cabinetele medicale din ambulatoriul integrat care au corespondent în secțiile și compartimentele cu paturi, la normarea medicilor stabilită conform prezentei anexe se adaugă normarea pentru cabinetele din ambulatoriu corespunzător modului de organizare a activității, tură sau tură-contratură.
    Pentru compartimentul de evaluare și statistică sanitară, normarea posturilor se face la posturi fixe generale, iar încadrarea va fi corespunzătoare categoriilor de personal care își desfășoară activitatea în această structură.


    Anexa nr. 2

    NORMATIVE DE PERSONAL
    în unitățile de epurare extrarenală

    Nr.
    crt.

    Tipul unității
    Categoria de personal

    Numărul de posturi de personal

    I.

    Stațiile de dializă cu până la 8 aparate

    1.

    Medic nefrolog*1)

    1 post/tură

    2.

    Psiholog

    1 post/stație

    3.

    Asistent medical

    1 post/aparat/tură

    4.

    Infirmieră

    2 posturi/tură

    5.

    Îngrijitoare

    1 post/tură

    6.

    Subinginer sau tehnician

    1 post/tură

    7.

    Laborant sau tehnician pentru determinări fizico-chimice

    1 post/tură

    8.

    Asistent de farmacie (sau laborant, operator/tehnician chimist)

    1 post/tură

    9.

    Statistician medical (pentru stațiile cu mai mult de 30 de bolnavi tratați)

    1 post/stație

    II.

    Centrul de dializă cu peste 8 aparate

    1.

    Medic nefrolog*1)

    1 post/ 5 aparate*2)

    2.

    Medic anestezie și terapie intensivă

    1 post/centru

    3.

    Medic chirurgie vasculară

    1 post/centru

    4.

    Psiholog

    1 post/centru

    5.

    Asistent medical

    1 post/2 aparate/ tură

    6.

    Asistent dietetician

    1 post/centru

    7.

    Infirmieră

    1 post/9 aparate/ tură

    8.

    Îngrijitoare

    1 post/9 aparate/ tură

    9.

    Inginer aparatură medicală sau subinginer*3)

    1 post/centru

    10.

    Tehnician aparatură medicală

    1 post/10 aparate/ tură

    11.

    Laborant sau tehnician pentru determinări fizico-chimice

    1 post/tură

    12.

    Asistent de farmacie (sau laborant, operator/tehnician chimist)

    1 post/tură

    13.

    Statistician medical

    1 post/centru

    14.

    Muncitor necalificat pentru transport, încărcare-descărcare substanțe

    1 post/tură

    III.

    Compartimentul de dializă peritoneală

    1.

    Medic nefrolog (competență în dializă)

    1 post/ compartiment

    2.

    Asistent medical

    1 post/10 pacienți tratați prin dializă
    peritoneală

    3.

    Asistent medical

    1 post/ compartiment/tură

    4.

    Infirmieră

    1 post/tură

    5.

    Îngrijitoare

    1 post/tură
    Notă

    *1) Sau medic primar ori specialist medicină internă, pediatrie, diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, anestezie și terapie intensivă, cu competență în dializă.
    *2) În cazul în care normarea posturilor de medici în raport cu numărul de aparate nu asigură toate turele, se normează câte un post de medic pentru fiecare tură.
    *3) Cu diplomă de licență și curs de formare profesională în domeniul aparaturii medicale.


    Anexa nr. 3

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru unități, secții și compartimente de cronici

    A. Medici și personal sanitar mediu

    Nr. crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Medici

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    a)

    Unități, secții și compartimente de
    cronici:
    asistență la paturi

    număr de paturi/1 post

    18-25


    12-20
    (pe tură)

    b)

    posturi fixe generale*1)

    număr de
    posturi/unitate
    număr de paturi/1 post

    2

    -

    -

    22*2)
    (pe tură)

    B. Alt personal

    Nr.
    crt

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Alt personal
    superior

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    Chimist, biolog, biochimist, farmacist

    număr de posturi/unitate

    1

    1

    2.

    Psiholog, logoped, sociolog

    număr de posturi/unitate

    1

    -

    3.

    Profesori de cultură fizică medicală;
    fiziokinetoterapeut; kinetoterapeut*3)

    număr de posturi/unitate

    1/unita- te/tură

    -

    4.

    Farmacist:
    - farmacia cu circuit închis


    număr de posturi/unitate

    1

    2

    C. Personal auxiliar sanitar

    Nr.
    crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Personal auxiliar

    I.

    Infirmiere:
    a) asistență la paturi

    număr de paturi/1 post

    8-10
    (pe tură)

    II.

    Spălătorese

    kg lunar/1 post

    600-800

    III

    Îngrijitori

    număr de mp/1 post

    200-300

    IV.

    Brancardieri

    număr de posturi/unitate

    1/tură
    Notă

    *1) La posturi fixe generale se includ următoarele activități și locuri de muncă: laboratorul de radiologie și imagistică medicală, laboratorul clinic, sterilizarea, dietetica, compartimentul de evaluare și statistică medicală, camera de gardă, tehnicienii de aparatură medicală, activitatea de bioinginerie medicală desfășurată de bioingineri medicali etc.
    *2) Un post se va încadra cu asistent social.
    *3) Numai pentru unitățile care au încadrat medic în specialitatea medicină fizică, balneologie și recuperare medicală.

    Pentru cabinetele medicale din ambulatoriul integrat care au corespondent în secțiile și compartimentele cu paturi, la normarea medicilor stabilită conform prezentei anexe se adaugă normarea pentru cabinetele din ambulatoriu corespunzător modului de organizare a activității, tură sau tură-contratură.
    Pentru compartimentul de evaluare și statistică sanitară, normarea posturilor se face la posturi fixe generale, iar încadrarea va fi corespunzătoare categoriilor de personal care își desfășoară activitatea în această structură.


    Anexa nr. 4

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru sanatorii și preventorii

    A. Medici și personal sanitar mediu

    Nr. crt.

    Tipul de unitate sanitară

    Criteriul de normare

    Medici

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    Sanatorii:
    a) asistență la paturi

    b) posturi fixe generale *1)


    număr de paturi/ /1 post

    număr de paturi/ /1 post


    30-45

    60-70


    20-30
    (pe tură)
    60-70
    (pe tură)

    2.

    Preventorii

    număr de paturi/ /1 post

    70-100

    30-50
    (pe tură)

    B. Alt personal

    Nr.
    crt.

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Alt personal
    superior

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    Chimist, biolog, biochimist, farmacist:
    - sanatorii


    număr de paturi/ /1 post


    80-120


    80-120

    2.

    Psiholog, logoped, sociolog:
    a) sanatorii
    b) preventorii


    număr de posturi/ /unitate
    număr de posturi/ /unitate


    1
    1


    -
    -

    3.

    Profesori de cultură fizică medicală;
    fiziokinetoterapeut; kinetoterapeut

    număr de posturi/ sală de
    kinetoterapie*2)

    1/tură

    -

    4.

    Farmacist*3):
    - farmacia cu circuit închis


    număr de paturi/ /1 post


    80-150


    80-120

    C. Personal auxiliar sanitar

    Nr.
    crt.

    Tipul de unitate sanitară

    Criteriul de normare

    Număr de posturi

    I.

    Infirmiere

    1.

    Sanatorii:
    - adulți
    - copii


    număr de paturi/1 post
    număr de paturi/1 post


    40-50
    (pe tură)
    20-25
    (pe tură)

    2.

    Preventorii:
    - adulți
    - copii


    număr de paturi/1 post
    număr de paturi/1 post


    45-50
    (pe tură)
    25-35
    (pe tură)

    II.

    Îngrijitoare

    număr de mp/1 post

    200-300

    III.

    Spălătorese

    kg lunar/1 post

    600-800
    Notă

    *1) La posturi fixe generale se includ următoarele activități și locuri de muncă: laboratorul de radiologie și imagistică medicală, laboratorul clinic, sterilizarea, dietetica, compartimentul de evaluare și statistică medicală, camera de gardă, tehnicienii de aparatură medicală, activitatea de bioinginerie desfășurată de bioingineri medicali etc.
    *2) Spațiul aferent unei săli de kinetoterapie este de cel puțin 8 mp.
    *3) Pentru sanatoriile cu mai puțin de 80 de paturi se normează un post de farmacist și un post de asistent medical profil farmacie pe unitate.

    Pentru cabinetele medicale din ambulatoriul integrat care au corespondent în secțiile și compartimentele cu paturi, la normarea medicilor stabilită conform prezentei anexe se adaugă normarea pentru cabinetele din ambulatoriu corespunzător modului de organizare a activității, tură sau tură-contratură.
    Pentru compartimentul de evaluare și statistică sanitară, normarea posturilor se face la posturi fixe generale, iar încadrarea va fi corespunzătoare categoriilor de personal care își desfășoară activitatea în această structură.


    Anexa nr. 5

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru servicii județene/cabinete de medicină legală

    Nr.
    crt.

    Categoria de personal

    Criteriul de normare

    Normativ

    I.

    Serviciile județene de medicină legală

    1.

    Medici

    număr de locuitori/1 post

    1/75.000

    2.

    Alt personal cu pregătire superioară de specialitate

    număr de locuitori/1 post

    1/100.000

    3.

    Personal sanitar mediu și asistenți medicali cu studii
    superioare

    număr de locuitori/1 post

    1/50.000

    4.

    Autopsieri

    număr de locuitori/1 post

    1/100.000

    5.

    Brancardieri

    număr de posturi/unitate

    1 post/tură

    II.

    Cabinete de medicină legală

    1.

    Medici

    număr de posturi/cabinet

    1 post/cabinet

    2.

    Personal sanitar mediu și asistenți medicali cu studii
    superioare

    număr de posturi/cabinet

    1 post/cabinet

    NOTE:1. Normarea personalului auxiliar sanitar pentru activitatea de curățenie: 1 post la 250-300 mp.2. În categoria "Alt personal cu pregătire superioară de specialitate" se includ farmaciști, chimiști, biochimiști, biologi, psihologi etc.3. Pentru serviciile județene de medicină legală, normativul se calculează la populația județului.


    Anexa nr. 6

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru asistența medicală de specialitate din ambulatoriu

    Ambulatorii de specialitateI. Medici și personal sanitar mediu

    Nr.
    crt.

    Asistență medicală de specialitate în ambulatoriu

    Criteriul de normare

    Medici

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    Cabinete medicale de specialitate

    număr de
    posturi/ cabinet

    1 post/ cabinet/ tură

    1 post/cabinet/tură

    2.

    Cabinete medicale de medicină dentară

    număr de
    posturi/ cabinet

    1 post/ cabinet/ tură

    1 post/cabinet/tură

    3.

    Laborator

    număr de
    posturi/ laborator/tură

    1 post/ labora- tor/tură

    2 posturi/laborator /
    2 ture
    II. Alt personal

    Nr.
    crt.

    Asistență medicală de specialitate în ambulatoriu

    Criteriul de normare

    Alt personal superior

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    1.

    Chimist, biolog, biochimist, farmacist

    număr de posturi/
    laborator

    2 posturi

    4 posturi

    2.

    Pentru radiologie și imagistică medicală

    număr de posturi/ aparat

    -

    2 posturi/tură

    3.

    Profesori de cultură fizică medicală;
    fiziokinetoterapeut; kinetoterapeut

    număr de posturi/ sală
    de kinetoterapie*)

    1/tură

    -
    Notă
    *) Spațiul aferent unei săli de kinetoterapie este de cel puțin 8 mp.


    Anexa nr. 7

    NORMATIV DE PERSONAL
    pentru dispensare medicale unde nu sunt organizate cabinete medicale conform
    Ordonanței Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale

    Tipul de asistență medicală

    Criteriul de normare

    Personal sanitar mediu și asistenți
    medicali cu studii superioare

    Asistență medicală primară:

    a) în zone cu condiții normale

    număr de locuitori/1 post

    1.000

    b) în zone izolate, cu condiții grele sau foarte grele

    număr de locuitori/1 post

    300


    Anexa nr. 8

    ALTE ACTIVITĂȚI MEDICALE

    A. Medici și personal sanitar mediu

    Tipul de activitate medicală sau unitatea sanitară

    Criteriul de normare

    Medici

    Personal sanitar mediu și
    asistenți medicali cu studii
    superioare

    Asistență medicală de reabilitare a sănătății –
    stațiuni balneoclimaterice

    număr de paturi
    tratament/post

    80-90

    80-90

    Proceduri de fizio-electro- termo-balneo-terapie

    număr de proceduri*1)/
    1 post

    -

    30-50

    B. Alt personal

    Tipul de activitate medicală

    Criteriul de normare

    Normativ

    Profesor de cultură fizică medicală; fiziokinetoterapeut;
    kinetoterapeut

    număr de proceduri*1)/1 post

    10-20

    C. Personal auxiliar sanitar

    Tipul de asistență medicală

    Criteriul de normare

    Număr de posturi

    Proceduri de fizio-electro- termo-balneo-terapie

    număr de posturi/2 posturi
    personal sanitar mediu

    1
    Notă

    *1) Numărul de proceduri se calculează conform anexei nr. 8a la ordin.

    NOTĂ:
    Unitatea sanitară publică are obligația să țină evidența procedurilor efectuate potrivit reglementărilor legale în vigoare.


    Anexa nr. 8a

    CALCULUL
    numărului de proceduri pentru bazele de tratament fizio-electro-termo-balneo-terapie


    Capitolul I Electroterapia1. Galvanizări2. Ionizări3. Galvanostimulări4. Galvanizări decontracturante5. Băi hidroelectrice parțiale și generale6. Faradizări7. Masă vibratorie8. Diadinamici9. Curenți exponențiali10. Curenți stimulatori impulsuri (rectangulari, trapezoidali, triunghiulari etc.)11. Miodinaflux12. Nemectrodin13. Nemectron14. Neuroexponeflux15. Magnetodialux16. Diatermie17. Ultrascurte18. Microunde19. Ultrasunete


    Capitolul II Fototerapie20. Solux (infraroșii)21. Ultraviolete22. Băi de lumină parțiale și generale23. Fototerapie în fotarii (colective)


    Capitolul III Pneumoterapie24. Aerosoli25. Inhalații26. Pulverizații individuale27. Pulverizații colective28. Cameră pneumatică29. Gimnastică respiratorie cu aparat pentru supra și sub presiune


    Capitolul IV Hidro-termo-kinetoterapie30. Fricțiuni parțial complete și complete reci și alternante31. Împachetări umede complete sau parțiale32. Împachetări uscate33. Cataplasme cu diverse ingrediente chimice sau plante34. Împachetări cu parafină35. Băi de abur complete și parțiale36. Băi medicinale cu ingrediente chimice37. Saună38. Baie kinetoterapeutică, băi cu peria, băi hallbad, băi hiperterme, băi cu masaj sub apă etc.39. Băi kineto la bazin individual (cadrul mediu lucrează în bazin cu bolnavul)40. Băi cu bule de aer, oxigen, CO(2)41. Băi la bazin kineto colective42. Băi parțiale ascendente, descendente de umeri, picioare, șezut, calde, reci sau alternante etc.43. Proceduri prin mofete


    Capitolul V Balneoterapie44. Băi de nămol natural complete și parțiale, băi cu ape sulfuroase, băi carbogazoase, băi alcaline etc.45. Împachetări cu nămol (sapropelic și turbă)46. Cataplasme cu nămol47. Tampoane vaginale cu nămol48. Irigații cu ape minerale49. Duș - masaj50. Duș scoțian51. Dușuri alternante verticale52. Duș subacval53. Duș cu aer cald (se asociază cu masaj)54. Duș de abur (se asociază cu masaj)55. Afuziuni generale și parțiale reci sau alternante


    Capitolul VI Masoterapie56. Masaj uscat57. Masaj cu nămol58. Masaj recuperator


    Capitolul VII Kinetoterapie59. Kinetoterapie individuală60. Kinetoterapie colectivă61. Kinetoterapie cu aparatură specială62. Manipulări vertebrale și articulații periferice
    NOTĂ:
    La calculul numărului de proceduri se va proceda astfel:
    Fiecare dintre procedurile aplicate unui bolnav reprezintă o procedură, cu următoarele excepții:1. o procedură aplicată unui bolnav se calculează la normare ca două proceduri:– cap. I pct. 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14 și 19;– cap. III pct. 29;– cap. IV pct. 30 și 42;– cap. V pct. 49, 53 și 54;– cap. VI pct. 56, 57 și 58;– cap. VII pct. 59 și 60;2. o procedură aplicată unui bolnav se calculează la normare ca 3 proceduri:– cap. I pct. 6;– cap. IV pct. 38;– cap. V pct. 50 și 52;– cap. VI pct. 57;3. o procedură aplicată unui bolnav se calculează la normare ca 4 proceduri:– cap. IV pct. 39;– cap. VI pct. 58;4. la cap. IV pct. 41 și 43 - 10 bolnavi care fac baie la bazinul de kinetoterapie colectivă și 10 bolnavi care efectuează tratament prin mofete se calculează la normare ca o procedură.
    Normativul de un post personal sanitar mediu la 40 de proceduri se aplică la numărul mediu zilnic de proceduri.
    Numărul mediu zilnic de proceduri se determină prin împărțirea numărului anual de proceduri determinat conform prezentei anexe la numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an (255 de zile).


    Anexa nr. 9

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru personalul tehnic, economic, informatică, administrativ și de deservire

    Nr.
    crt.


    Număr
    de posturi

    I. Personalul din aparatul funcțional (tehnic, economic, informatică și administrativ)

    1.

    Unități cu până la 100 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport, administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul de informatică

    11
    2
    2
    2
    1
    1
    1
    1
    1

    2.

    Unități între 100 și 300 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul de informatică

    16
    3
    3
    2
    3
    1
    1
    1
    1
    1

    3.

    Unități între 301 și 500 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul audit
    Compartimentul de informatică

    26
    4
    5
    3
    3
    3
    1
    2
    1
    1
    3

    4.

    Unități între 501 și 800 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul audit
    Compartimentul de informatică
    Compartimentul relații cu publicul

    39
    6
    7
    4
    5
    3
    2
    3
    2
    2
    4
    1

    5.

    Unități între 801 și 1.000 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul audit
    Compartimentul de informatică
    Compartimentul relații cu publicul

    46
    7
    8
    5
    6
    4
    2
    4
    2
    2
    5
    1

    6.

    Unități între 1.001 și 1.199 de paturi

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul audit
    Compartimentul de informatică
    Compartimentul relații cu publicul

    53
    8
    9
    6
    6
    5
    2
    5
    2
    2
    7
    1

    7.

    Unități cu 1.200 de paturi și peste

    Total posturi, din care:
    RUNOS
    Financiar-contabilitate
    Aprovizionare, transport,
    administrativ
    Achiziții publice, contractare
    Compartimentul juridic
    Compartimentul tehnic
    Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecție civilă și situații de urgență
    Compartimentul audit
    Compartimentul de informatică
    Compartimentul relații cu publicul

    59
    9
    10
    6
    7
    6
    2
    7
    2
    2
    7
    1

    II. Personal de deservire*)

    1.

    Pentru toate tipurile de unități

    % din numărul de posturi aprobate în statul de funcții

    1%
    Notă
    *) Se utilizează numai pentru unitățile care asigură paza cu personal propriu.

    NOTE:1. În cazul unităților sanitare care funcționează în sistem pavilionar, pentru personalul de deservire normativul este de 1,5% din numărul de posturi aprobat în statul de funcții.2. Comitetul director face parte din categoria personalului TESA, dar nu se include în normativul stabilit potrivit prezentei anexe.3. Preotul nu face parte din categoria personalului TESA.4. Nu se introduce în categoria personalului TESA personalul de informatică ce își desfășoară activitatea în farmacia cu circuit închis.5. Pentru unitățile sanitare clinice, institutele și centrele medicale clinice numărul de posturi la compartimentul/biroul/serviciul RUNOS se majorează cu un post.


    Anexa nr. 10

    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru activitățile de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină, încălzire, de deservire a posturilor fixe
    și de preparare a hranei în blocurile alimentare
    I. Dispoziții generale1. Prin prezentele normative se stabilește numărul maxim de personal muncitor la următoarele activități:
    a) întreținerea clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire;
    b) deservirea posturilor fixe la centrale termice, centrale de oxigen, lifturi, centrale telefonice, activitate de proiecție, activitate radioficare și telex etc.;
    c) prepararea hranei în blocurile alimentare;
    d) meserii specifice unor unități sanitare.
    Activitatea de întreținere și de deservire a obiectivelor menționate mai sus, precum și de preparare a hranei pentru bolnavi constă în asigurarea condițiilor optime necesare pentru buna desfășurare a activității medicale în unitățile sanitare.
    2. La elaborarea normativelor de personal pentru aceste activități s-au avut în vedere următoarele:– volumul activității de întreținere sau de deservire;– capacitățile unităților sanitare;– folosirea rațională și integrală a timpului de lucru;– asigurarea serviciilor la nivelul cerut de normele de funcționare a unităților sanitare;– încadrarea în alocațiile bugetare repartizate potrivit surselor de finanțare aprobate.3. În vederea aplicării normativelor de personal conducerea unității sanitare va lua următoarele măsuri:– menținerea instalațiilor și a utilajelor în stare permanentă de funcționare;– organizarea rațională a procesului de întreținere și de deservire a obiectivelor nominalizate la posturi fixe și de preparare a hranei pentru bolnavi conform dietelor prescrise de personalul medical;– aprovizionarea cu materiile și materialele necesare desfășurării optime a activităților ce fac obiectul prezentelor normative;– organizarea și efectuarea controlului asupra calității muncii și a respectării normelor de protecția muncii;– stabilirea atribuțiilor pentru fiecare muncitor și nominalizarea lucrărilor ce îi revin în cadrul meseriei pe care o exercită;– organizarea evidenței primare;– urmărirea folosirii raționale a timpului de lucru și analiza periodică a eficienței activității;– organizarea schimburilor II și III numai la activitățile la care se impune aceasta, în funcție de condițiile concrete ale fiecărei unități sanitare.4. Prezentele normative se aplică în următoarele tipuri de unități: spitale și spitale clinice, institute și centre medicale, sanatorii și preventorii etc. atât din subordinea Ministerului Sănătății, cât și din subordinea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.
    II. Meseriile ce pot fi utilizate5.a) În activitatea de întreținere a clădirilor, instalațiilor de apă, lumină și încălzire prevăzute la cap. I pct. 1 lit. a) vor putea fi folosite următoarele meserii:

    Indicator tarifar
    de calificare

    Meseria

    05.11.05

    lăcătuș mecanic de întreținere și reparații universale

    20.05.01

    instalator de apă și canal

    20.05.02

    instalator de încălzire centrală și gaze

    05.04.08

    electrician de întreținere și reparații

    09.08.00

    tâmplar universal

    05.22.01

    sudor electric

    05.22.02

    sudor cu gaze

    20.12.01

    zidar - roșar tencuitor

    20.13.00

    zugrav - vopsitor

    05.21.01

    strungar la strung paralel și de detalonat

    06.01.02

    laborant determinări fizico-chimice

    numai în unitățile și la locurile stabilite de Inspecția de Stat
    pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și
    Instalațiilor de Ridicat (I.S.C.I.R)

    19.00.09

    operator hidraulic în alimentările cu apă

    numai în unitățile în care au stație proprie de alimentare cu
    apă

    05.04.01

    bobinator mașini electrice rotative

    09.05.00

    tapițer

    20.00.08

    geamgiu

    05.24.01

    tinichigiu industrial

    20.05.03

    instalator frigorist

    20.09.02

    montator de placaje interioare și exterioare

    18.00.03

    deratizator, dezinfectator, deparazitor

    20.07.02

    instalator termic și fonic

    20.05.04

    instalator de ventilare și condiționare

    24.00.01

    preparator ser vaccin
    - muncitor necalificat (numai cei care lucrează efectiv la întreținerea clădirilor și instalațiilor de apă,
    lumină și încălzire) ajutând muncitorii calificați
    5.b) În activitatea de deservire a posturilor fixe prevăzute la cap. I pct. 1 lit. b) vor putea fi utilizate următoarele meserii:

    Indicator tarifar
    de calificare

    Meseria

    25.51.03

    fochist la căldări pentru încălzire centrală

    25.51.02

    fochist la căldări pentru abur industrial

    25.00.10

    liftier

    25.51.11

    telefonist

    25.51.12

    telegrafist

    24.52.08

    proiecționist

    22.51.10

    operator radio-radioficare

    20.05.02

    instalator de încălzire centrală și gaze

    05.15

    optician (confecționer lentile și prisme)

    05.04.08

    electrician de întreținere și reparații

    12.04.00

    croitor

    12.06.00

    lenjer

    18.04.00

    frizer

    19.03.00

    peisagist floricultor

    05.11.03

    lăcătuș montator, agregate energetice și transport
    cosmetician coafor șofer
    5.c) În activitatea de preparare a hranei în blocurile alimentare pot fi folosite următoarele meserii:– bucătar;– ospătar;– cofetar-patiser;– carmangier;– brutar;– muncitor necalificat.5.d) Meserii specifice unor unități sanitare:
    Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie București
    03.04. sondor
    III. Normative de personal6. Normativele de personal determină numărul minimal obligatoriu de posturi la activitățile de întreținere clădiri și instalații de apă, lumină și încălzire, deservire posturi fixe și preparare a hranei în blocurile alimentare, în unități sanitare.
    a) Pentru determinarea numărului de posturi pentru întreținere clădiri și instalații de apă, lumină și încălzire se vor aplica următoarele normative:

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    Număr de paturi convenționale pe întreaga unitate cu
    personalitate juridică

    - 115 paturi convenționale/1 post muncitor la unitățile cu
    personalitate juridică

    Calculul numărului de paturi convenționale pe unitate se face prin echivalarea paturilor fizice și a încăperilor fără paturi, astfel:– 1 pat fizic corespunde cu 1 pat convențional la normare;– 1 încăpere fără paturi corespunde cu 1 pat convențional la normare.
    Prin pat fizic se înțelege paturile din secțiile și compartimentele din spitale și spitale clinice, institute și centre medicale, sanatorii și preventorii.
    Prin încăpere fără paturi se înțelege toate încăperile din unitatea sanitară în care nu sunt amplasate paturi, ca de exemplu: laboratoare, săli de operație, săli de naștere, săli de pansamente, săli de ghips, sterilizare, cabinete de consultații, săli de așteptare, amfiteatre, birouri, săli de ședințe, magazii, bucătării, spălătorii, băi, grupuri sanitare, centrale telefonice, alte încăperi delimitate de uși etc.
    Pentru subsolurile tehnice se va lua în calcul o suprafață de 20 mp ca încăpere fără paturi.
    Calculul numărului normat de posturi în baza criteriului de 115 paturi convenționale/1 post de muncitor se face pe unitatea sanitară publică cu personalitate juridică, iar nominalizarea meseriilor prevăzute la cap. II pct. 5.a) se face de conducerea unității sanitare. În cadrul acestui normativ pot fi nominalizate și alte meserii în afara celor prevăzute la cap. II pct. 5.a), în funcție de specificul unității.

    b) Pentru determinarea numărului de personal necesar deservirii posturilor fixe, se vor aplica următoarele normative:

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    Centrale termice:

    - 1 post de fochist pe fiecare tură și centrală termică cu până
    la 4 cazane inclusiv
    - în centralele termice cu peste 4 cazane câte 2 posturi de
    fochiști pe fiecare tură și centrală. Stabilirea numărului normat
    se va face cu avizul inspectoratului teritorial al județului sau
    municipiului București - I.S.C.I.R.

    Stații centrale de oxigen:

    - 1 post de muncitor pe tură și stație
    Stabilirea duratei de funcționare a stației se face cu avizul
    inspectoratului teritorial al județului sau municipiului București –
    I.S.C.I.R.

    Lifturi:

    1 post de liftier/tură, conform programului de funcționare a
    acestora stabilit de conducerea unității. Posturile de liftier se vor
    stabili numai pentru ascensoarele de persoane care au înscrisă
    în cartea tehnică sau în procesele-verbale I.S.C.I.R. condiția
    expresă "cu însoțitor".

    Centrale telefonice:

    - 1 post de telefonist pe fiecare poziție la pupitru și pe tură, în
    unități sanitare

    Confecționare, reparare și întreținere inventar moale

    - 1 post de muncitor la 200 de paturi fizice

    Aprovizionare, manipulare, depozitare și deservire mijloace
    de transport

    - 1 post de muncitor la 200 de paturi fizice; unitățile sub 200 de
    paturi fizice normează 1 post pe unitate

    Îngrijire animale pentru experiență

    - 1 post de muncitor la 300 de animale mici
    - 1 post de muncitor la 70 de alte animale

    Frizer**)


    - unități cu personalitate juridică între 100 și 250 de paturi

    - 1 post de frizer/unitate

    - unități cu personalitate juridică peste 250 de paturi

    - 2 posturi/unitate

    - Întreținere spații verzi, parcuri

    - 1 post de muncitor la 10.000 mp***)

    - Întreținere sere pentru flori și răsaduri

    - 1 post de muncitor/seră***)

    - Cosmetician

    - 1 post de cosmetician pe unitate/tură la Institutul Național de
    Geriatrie și Gerontologie „Ana Aslan” București

    - Coafor

    - 1 post de coafez pe unitate/tură la Institutul Național de
    Geriatrie și Gerontologie "Ana Aslan" București

    - Activitatea de conducere auto

    - 1 post de șofer pe mijloc de transport

    - Supraveghere bolnavi psihici periculoși

    - 1 post de muncitor/pavilion*)/tură
    sau
    - 1 post de muncitor la 60 de paturi/tură*)
    - 1 post de muncitor/cameră de gardă/tură*)

    - Deservire grup electrogen și stație acumulatori sau baterii

    - 1 post de muncitor/grup sau stație/tură

    - Deservire stații de epurare ape uzate și reziduale

    - 1 post de muncitor/tură/stație

    - Deservire stații de pompe sau uzine pentru asigurarea cu
    apă potabilă

    - 1 post de muncitor/tură/stație

    - Crematoriu*)

    1 post de muncitor/unitate

    - Personal pentru servirea hranei****)

    - 1 post de ospătar/40 de persoane servite/tură/2 ture
    Notă
    *) Se utilizează muncitori necalificați.
    **) Nu se iau în calcul paturile de obstetrică-ginecologie și nou-născuți.
    ***) Se utilizează muncitori calificați și necalificați.
    ****) Se utilizează numai în sanatorii și preventorii.

    Calculul numărului normat de muncitori pentru posturile fixe menționate mai sus se va face distinct pe fiecare obiectiv, iar nominalizarea meseriilor se va face în cadrul prevederilor cap. II pct. 5.b) de conducerea unității sanitare publice.

    c) Pentru determinarea numărului de posturi necesare preparării hranei în blocurile alimentare se vor aplica următoarele normative:

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    - În blocuri alimentare care deservesc până la 500 de paturi
    convenționale

    - 1 post de muncitor/40 de paturi convenționale

    - În blocuri alimentare care deservesc peste 500 de paturi
    convenționale

    - 1 post de muncitor/50 de paturi convenționale

    Calculul paturilor convenționale deservite de blocul alimentar se face prin însumarea paturilor convenționale rezultate din paturile fizice existente în unitatea sanitară publică și a celor rezultate din numărul persoanelor fizice care servesc masa la cantina unității (personal din unitate, cursanți la cursuri de specializare sau perfecționare etc.), după cum urmează:– 1 pat fizic corespunde cu 1 pat convențional;– 1 persoană fizică care servește zilnic 3 mese la cantina unității corespunde cu 1 pat convențional;– 1 persoană fizică care servește zilnic 1-2 mese la cantina unității corespunde cu 1/2 pat convențional.
    Prin blocuri alimentare care deservesc până la 500 de paturi se înțelege bucătăriile cu anexele respective, în care se prepară hrana pentru bolnavii din secții și compartimente din spitale și spitale clinice, institute și centre medicale, din sanatorii și preventorii etc., care însumează un număr mai mic de 500 de paturi convenționale.
    Prin blocuri alimentare care deservesc peste 500 de paturi se înțelege bucătăriile cu anexele respective, în care se prepară hrana pentru bolnavii din secțiile și compartimentele acelorași tipuri de unități sanitare publice menționate mai sus, care însumează un număr mai mare de 500 de paturi convenționale.
    Numărul normat de posturi se determină la începutul fiecărui an, pe baza numărului de paturi fizice existente la 31 decembrie din anul precedent și a numărului mediu de persoane care au servit masa la cantina unității sanitare publice în anul precedent. Pentru unitățile sanitare nou-înființate se va lua în calcul numărul de paturi aprobat de Ministerul Sănătății.
    Numărul mediu de persoane care au servit masa la cantina unității ce se ia în calcul în vederea stabilirii numărului de paturi convenționale pe baza căruia se normează posturile de muncitori se determină ca medie zilnică a numărului absolut de persoane care în anul precedent au servit masa la cantina unității, evidența acestor persoane și a numărului de mese servite ținându-se zilnic.
    Calculul numărului normat de posturi pentru prepararea hranei se va face distinct pe fiecare bloc alimentar, iar nominalizarea meseriilor se va face pe baza prevederilor cap. II pct. 5.c).

    d) Meserii specifice unor unități sanitare publice

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    1. Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și
    Balneoclimatologie București


    - Activitatea de forare

    - 1 post pe fiecare policlinică balneară
    IV. Organizarea activităților și conducerea lucrărilor7. Numărul de muncitori din activitatea de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire și al celor de deservire a posturilor fixe și de la blocurile alimentare, rezultat din aplicarea criteriilor de normare, se repartizează de către conducerea unității sanitare publice, pe ture și pe locuri de muncă, în raport cu necesitățile de funcționare a unității sanitare publice respective și cu volumul de activitate.
    Se vor lua măsuri ca toți muncitorii de întreținere și reparații care supraveghează funcționarea unor instalații (normați la posturi fixe) sau cei care asigură întreținerea și repararea instalațiilor de încălzire, apă, lumină sau a clădirilor, în perioada în care nu sunt solicitați la intervenții în cadrul unității sanitare publice, să execute în cadrul compartimentului de lucru ajustări de piese, recondiționări de subansamble, dispozitive etc., precum și să îndeplinească alte sarcini stabilite de conducerea unității sanitare, în folosirea integrală a timpului de muncă zilnic.
    Pentru fiecare meserie și post se vor stabili în mod concret sarcinile și atribuțiile, precum și răspunderile ce revin acestora prin fișa postului.
    8. Activitatea de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire și de deservire a posturilor fixe este organizată, condusă și controlată de responsabilul compartimentului de întreținere și reparații, instalații și aparatură stabilit de conducerea unității sanitare publice (inginer, subinginer tehnician etc.) care răspunde de buna funcționare și deservire a instalațiilor și utilajelor respective.
    Muncitorii de la activitatea de întreținere vor consemna în caiete sau bonuri de lucru lucrările pe care le execută. Cei de la posturile fixe vor consemna în registrele de tură data, ora predării-preluării schimbului - modul în care au funcționat instalațiile, defecțiunile constatate, urgența și remedierea acestora etc.
    Caietele sau bonurile de lucru și registrele de tură vor fi controlate și vizate de responsabilul compartimentului de întreținere din unitatea sanitară publică, care va certifica la finele lunii îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu de către personalul din subordine în vederea acordării drepturilor de salarizare.
    V. Dispoziții finale9. Atribuțiile și sarcinile personalului muncitor se stabilesc de către conducerea unității sanitare publice în baza indicatoarelor tarifare de calificare, completate în funcție de condițiile concrete în care se desfășoară munca fiecărui muncitor.10. Posturile de muncitori normate potrivit criteriilor de normare prevăzute la cap. III pct. 6 lit. a) și b) se vor putea utiliza numai la următoarele formații de lucru:– formația de întreținere și reparare a instalațiilor și utilajelor (apă, lumină, încălzire);– formația de întreținere și reparații clădiri.


    Anexa nr. 11

    METODOLOGIE
    de aplicare a normativului de personal
    1. Normarea posturilor de personal în unitățile sanitare publice se face pe baza criteriilor de normare aprobate pe locuri de muncă: secții, compartimente, laboratoare, cabinete medicale etc.2. Normarea posturilor fixe generale se face pe total unitate, iar repartizarea posturilor pe categorii de personal, pentru locurile de muncă incluse la posturi fixe generale, se face în raport cu necesitățile concrete ale fiecărei unități sanitare publice cu personalitate juridică.3. Numărul de posturi determinat conform criteriilor de normare stabilite în prezentul ordin se stabilește în număr întreg cu două zecimale. Fracțiunile de la 0,01 la 0,50 se neglijează, iar cele de la 0,51 la 0,99 se întregesc la un post la nivelul fiecărei poziții din normativ.4. Pentru locurile de muncă și categoriile de personal unde nu se justifică utilizarea unui post cu normă întreagă, unitățile sanitare publice pot să normeze o fracțiune de 1/2 normă.5. La locurile de muncă unde activitatea se desfășoară fără întrerupere 24 ore din 24, iar criteriul de normare este număr de posturi/tură, în vederea asigurării continuării activității în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale și în celelalte zile în care, potrivit dispozițiilor legale, nu se lucrează, precum și pe perioada concediului de odihnă, în situația în care personalul determinat conform criteriilor de normare se dovedește a fi insuficient, se va putea determina un număr suplimentar de posturi, pentru fiecare loc de muncă, astfel:

    a) acoperirea repausului săptămânal în cursul anului pentru 3 persoane
    b) acoperirea concediilor de odihnă3 x 25 = 75 zile
    c) acoperirea sărbătorilor legale

    3 x 2 x 52 = 312 zile
    3 x 25 = 75 zile
    3 x 9 = 27 zile

    TOTAL zile de efectuat

    414 zile

    Numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an este de 21,25 x 12 = 255.
    Numărul suplimentar de posturi se determină împărțind fondul de timp determinat suplimentar (414 zile) la numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an (255 zile), 414 : 255 = 1,6 posturi, respectiv 2 posturi.
    6. Unitățile sanitare publice cu personalitate juridică care au încheiat contracte cu terți pentru serviciile de curățenie, pază, prepararea hranei etc. nu mai pot norma posturi de personal pentru aceste activități.


    Anexa nr. 12

    (Anexa nr. 9 la Ordinul nr. 1.778/2006)
    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru institute/servicii județene/cabinete de medicină legală

    Categoria de personal

    Criteriul de normare

    Normativ

    I. Institute de medicină legală

    1. Medici
    2. Alt personal cu pregătire superioară de specialitate
    3. Personal sanitar mediu
    4. Autopsieri
    5. Brancardieri

    număr de locuitori/1 post
    număr de locuitori/1 post
    număr de locuitori/1 post
    număr de locuitori/1 post
    număr de posturi/unitate

    1/100.000
    1/200.000
    1/75.000
    1/400.000
    1 post/tură

    NOTE:1. Normarea personalului auxiliar sanitar pentru activitatea de curățenie: 1 post la 250 mp.2. Pentru institutele de medicină legală, normativul se calculează la populația din teritoriul arondat prevăzut în Regulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicină legală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, cu modificările și completările ulterioare.3. În categoria "Alt personal cu pregătire superioară de specialitate" se includ farmaciști, chimiști, biochimiști, biologi, psihologi etc.


    Anexa nr. 13

    (Anexa nr. 16 la Ordinul nr. 1.778/2006)
    NORMATIVE DE PERSONAL
    pentru activitățile de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină, încălzire și de deservire a posturilor fixe
    I. Dispoziții generale1. Prin prezentele normative se stabilește numărul maxim de personal muncitor pentru următoarele activități:
    a) întreținerea clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire;
    b) deservirea posturilor fixe la centrale termice, centrale de oxigen, lifturi, centrale telefonice, activitate de proiecție, activitate radioficare și telex etc.;
    c) meserii specifice unor unități sanitare.
    Activitatea de întreținere și deservire a obiectivelor menționate mai sus constă în asigurarea condițiilor optime necesare pentru buna desfășurare a activității medicale în unitățile sanitare.
    2. La elaborarea normativelor de personal pentru aceste activități s-au avut în vedere următoarele:– volumul activității de întreținere sau de deservire;– capacitățile unităților sanitare;– folosirea rațională și integrală a timpului de lucru;– asigurarea serviciilor la nivelul cerut de normele de funcționare a unităților sanitare;– încadrarea în alocațiile bugetare repartizate potrivit surselor de finanțare aprobate.3. În vederea aplicării normativelor de personal conducerea unității sanitare va lua următoarele măsuri:– menținerea instalațiilor și a utilajelor în stare permanentă de funcționare;– organizarea rațională a procesului de întreținere și deservire a obiectivelor nominalizate la posturi fixe;– aprovizionarea cu materiile și materialele necesare desfășurării optime a activităților ce fac obiectul prezentelor normative;– organizarea și efectuarea controlului asupra calității muncii și a respectării normelor de protecția muncii;– stabilirea atribuțiilor pentru fiecare muncitor și nominalizarea lucrărilor ce îi revin în cadrul meseriei pe care o exercită;– organizarea evidenței primare;– urmărirea folosirii raționale a timpului de lucru și analiza periodică a eficienței activității;– organizarea schimbului II și III numai la activitățile la care se impune aceasta, în funcție de condițiile concrete ale fiecărei unități sanitare.4. Prezentele normative se aplică altor tipuri de unități sanitare publice cu personalitate juridică decât cele cu paturi, atât din subordinea Ministerului Sănătății, cât și din subordinea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.
    II. Meseriile ce pot fi utilizate5.a) În activitatea de întreținere a clădirilor, instalațiilor de apă, lumină și încălzire prevăzute la cap. I pct. 1 lit. a), vor putea fi folosite următoarele meserii:

    Indicator tarifar de calificare

    Meseria

    05.11.05

    lăcătuș mecanic de întreținere și reparații universale

    20.05.01

    instalator de apă și canal

    20.05.02

    instalator de încălzire centrală și gaze

    05.04.08

    electrician de întreținere și reparații

    09.08.00

    tâmplar universal

    05.22.01

    sudor electric

    05.22.02

    sudor cu gaze

    20.12.01

    zidar - roșar tencuitor

    20.13.00

    zugrav - vopsitor

    05.21.01

    strungar la strung paralel și de detalonat

    06.01.02

    laborant determinări fizico-chimice - numai în unitățile și la locurile stabilite de Inspecția de Stat
    pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat (I.S.C.I.R.)

    19.00.09

    operator hidraulic în alimentările cu apă - numai unitățile în care au stație proprie de alimentare cu
    apă

    05.04.01

    bobinator mașini electrice rotative

    09.05.00

    tapițer

    20.00.08

    geamgiu

    05.24.01

    tinichigiu industrial

    20.05.03

    instalator frigorist

    20.09.02

    montator de placaje interioare și exterioare

    18.00.03

    deratizator, dezinfectator, deparazitor

    20.07.02

    instalator termic și fonic

    20.05.04

    instalator de ventilare și condiționare

    24.00.01

    preparator ser vaccin - muncitor necalificat (numai cei care lucrează efectiv la întreținere clădiri
    și instalații de apă, lumină și încălzire) ajutând muncitorii calificați
    5.b) În activitatea de deservire a posturilor fixe prevăzute la cap. I pct. 1 lit. b), vor putea fi utilizate următoarele meserii:

    Indicator tarifar de calificare

    Meseria

    25.51.03

    fochist la căldări pentru încălzire centrală

    25.51.02

    fochist la căldări pentru abur industrial

    25.00.10

    liftier

    25.51.11

    telefonist

    25.51.12

    telegrafist

    24.52.08

    proiecționist

    22.51.10

    operator radio-radioficare

    20.05.02

    instalator de încălzire centrală și gaze

    05.04.08

    electrician de întreținere și reparații

    19.03.00

    peisagist floricultor

    05.11.03

    lăcătuș montator, agregate energetice și transport
    șofer
    5.c) Meserii specifice unor unități sanitare

    1. Serviciile de ambulanță

    Indicator tarifar de calificare

    Meseria

    05.04.04

    electrician montator de instalații electrice la mijloace de transport

    05.24.02

    tinichigiu carosier

    05.29.00

    vopsitor industrial

    25.00.09

    ungător - gresor

    06.54.04

    Vulcanizator
    Conducător șalupă, motorist
    ofițer punte
    ofițer mecanic

    2. Direcția de sănătate publică
    conducător șalupă, ofițer mecanic
    motorist
    ofițer punte
    III. Normative de personal6. Normativele de personal determină numărul minimal obligatoriu de posturi la activitățile de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire și de deservire a posturilor fixe din unități sanitare.
    a) Pentru determinarea numărului de posturi pentru întreținere clădiri și instalații de apă, lumină și încălzire, se vor aplica următoarele normative:

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    - Număr de paturi convenționale pe întreaga unitate cu
    personalitate juridică

    - 115 paturi convenționale/1 post muncitor la unitățile cu
    personalitate juridică

    Calculul numărului de paturi convenționale pe unitate se face prin echivalarea încăperilor fără paturi, astfel:– 1 încăpere fără paturi corespunde cu 1 pat convențional la normare.
    Prin încăpere fără paturi se înțelege toate încăperile din unitatea sanitară în care nu sunt amplasate paturi, de exemplu: laboratoare, sterilizare, cabinete de consultații, săli de așteptare, amfiteatre, birouri, săli de ședințe, magazii, băi, grupuri sanitare, centrale telefonice, alte încăperi delimitate de uși etc.
    Pentru subsolurile tehnice se va lua în calcul o suprafață de 20 mp ca încăpere fără paturi.
    Calculul numărului normat de posturi în baza criteriului de 115 paturi convenționale/1 post muncitor se face pe unitatea sanitară publică cu personalitate juridică, iar nominalizarea meseriilor prevăzute la cap. II pct. 5 a) se face de conducerea unității sanitare. În cadrul acestui normativ pot fi nominalizate și alte meserii în afara celor prevăzute la cap. II pct. 5 a) în funcție de specificul unității.

    b) Pentru determinarea numărului de personal necesar deservirii posturilor fixe, se vor aplica următoarele normative:

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    - Centrale termice:

    - 1 post de fochist pe fiecare tură și centrală termică cu până la
    inclusiv 4 cazane
    - în centralele termice cu peste 4 cazane, câte 2 posturi de
    fochiști pe fiecare tură și centrală. Stabilirea numărului normat
    se va face cu avizul inspectoratului teritorial al județului sau
    municipiului București - I.S.C.I.R.

    - Stații centrale de oxigen:

    - 1 post de muncitor pe tură și stație.
    Stabilirea duratei de funcționare a stației se face cu avizul
    inspectoratului teritorial al județului sau municipiului București –
    I.S.C.I.R

    - Lifturi:

    - 1 post liftier/tură, conform programului de funcționare a
    acestora stabilit de conducerea unității. Posturile de liftier se vor
    stabili numai pentru ascensoarele de persoane care au înscrisă
    în cartea tehnică sau în procesele-verbale I.S.C.I.R. condiția
    expresă "cu însoțitor"

    - Centrale telefonice:

    - 1 post de telefonist pe fiecare poziție la pupitru și pe tură, în
    unități sanitare
    - 1 post de telefonist/operator registrator de urgență pe fiecare
    poziție la pupitru și pe tură, în serviciile de ambulanță

    - Îngrijire animale pentru experiență

    - 1 post de muncitor la 300 de animale mici
    - 1 post de muncitor la 70 alte animale

    - Întreținere spații verzi, parcuri

    - 1 post de muncitor la 10.000 mp**)

    - Întreținere sere pentru flori și răsaduri

    - 1 post de muncitor pe seră**)

    - Activitatea de întreținere și reparații curente, mijloace de
    transport auto

    - 1 post de muncitor la 8 mașini

    - Activitatea de conducere auto

    - 1 post de șofer pe mijloc de transport

    - Deservire grup electrogen și stație acumulatori sau baterii

    - 1 post de muncitor pe grup sau stație

    - Deservire stații de epurare ape uzate și reziduale

    - 1 post de muncitor/tură/stație

    - Deservire stații de pompe sau uzine pentru asigurarea cu
    apă potabilă

    - 1 post de muncitor/tură/stație

    - Crematoriu*)

    - 1 post de muncitor/unitate
    Notă
    *) Se utilizează muncitori necalificați.
    **) Se utilizează muncitori calificați și necalificați.

    Calculul numărului normat de muncitori pentru posturile fixe menționate mai sus se va face distinct pe fiecare obiectiv, iar nominalizarea meseriilor se va face în cadrul prevederilor cap. II pct. 5 b) de conducerea unității sanitare publice.

    c) Meserii specifice unor unități sanitare publice

    Elemente de normare:

    Criterii de normare:

    1. Serviciile de ambulanță

    - Activitatea de întreținere și reparații curente mijloace de
    transport auto

    - 1 post de muncitor la 8 autosanitare/pe 2 ture*)

    - Conducător șalupă (ofițer punte); motorist (ofițer mecanic)

    - câte un post pe fiecare șalupă

    2. Direcția de sănătate publică

    - Conducător șalupă (ofițer punte); motorist (ofițer mecanic)

    - câte un post pe fiecare șalupă
    Notă
    *) Nominalizarea pe meserii o face conducerea fiecărui serviciu de ambulanță, în funcție de aspectele concrete în care se desfășoară activitatea.
    IV. Organizarea activităților și conducerea lucrărilor7. Numărul de muncitori pentru activitatea de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire și al celor de deservire a posturilor fixe, rezultat din aplicarea criteriilor de normare, se repartizează de către conducerea unității sanitare publice, pe ture și pe locuri de muncă, în raport cu necesitățile de funcționare a unității sanitare publice respective și cu volumul de activitate.
    Se vor lua măsuri ca toți muncitorii de întreținere și reparații care supraveghează funcționarea unor instalații (normați la posturi fixe) sau cei care asigură întreținerea și repararea instalațiilor de încălzire, apă, lumină sau a clădirilor, în perioada în care nu sunt solicitați la intervenții în cadrul unității sanitare publice, să execute în cadrul compartimentului de lucru ajustări de piese, recondiționări de subansamble, dispozitive etc., precum și să îndeplinească alte sarcini stabilite de conducerea unității sanitare, în folosirea integrală a timpului de muncă zilnic.
    Pentru fiecare meserie și post se vor stabili în mod concret sarcinile și atribuțiile, precum și răspunderile ce le revin acestora prin fișa postului.
    8. Activitatea de întreținere a clădirilor și instalațiilor de apă, lumină și încălzire și de deservire a posturilor fixe este organizată, condusă și controlată de responsabilul compartimentului de întreținere și reparații, instalații și aparatură stabilit de conducerea unității sanitare publice (inginer, subinginer tehnician etc.) care răspunde de buna funcționare și deservire a instalațiilor și utilajelor respective.
    Muncitorii de la activitatea de întreținere vor consemna în caiete sau bonuri de lucru lucrările pe care le execută. Cei de la posturile fixe vor consemna în registrele de tură data, ora predării-preluării schimbului, modul în care au funcționat instalațiile, defecțiunile constatate, urgența și remedierea acestora etc.
    Caietele sau bonurile de lucru și registrele de tură vor fi controlate și vizate de responsabilul compartimentului de întreținere din unitatea sanitară publică, care va certifica la finele lunii îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu de către personalul din subordine, în vederea acordării drepturilor de salarizare.
    V. Dispoziții finale9. Atribuțiile și sarcinile personalului muncitor se stabilesc de către conducerea unității sanitare publice în baza indicatoarelor tarifare de calificare, completate în funcție de condițiile concrete în care se desfășoară munca fiecărui muncitor.10. Posturile de muncitori normate potrivit criteriilor de normare prevăzute la cap. III pct. 6 lit. a) și b) se vor putea utiliza numai la următoarele formații de lucru:– formația de întreținere și reparare a instalațiilor și utilajelor (apă, lumină, încălzire);– formația de întreținere și reparații ale clădirilor.


    Anexa nr. 14

    (Anexa nr. 17 la Ordinul nr. 1.778/2006)
    METODOLOGIE
    de aplicare a normativului de personal
    1. Numărul de posturi determinat conform criteriilor de normare stabilite în prezentul normativ se stabilește în număr întreg cu două zecimale. Fracțiunile de la 0,01 la 0,50 se neglijează, iar cele de la 0,51 la 0,99 se întregesc la un post la nivelul fiecărei poziții din normativ.2. Pentru locurile de muncă și categoriile de personal unde nu se justifică utilizarea unui post cu normă întreagă, unitățile sanitare publice pot să normeze o fracțiune de 1/2 normă.3. La locurile de muncă unde activitatea se desfășoară fără întrerupere 24 ore din 24, iar criteriul de normare este număr de posturi/tură, în vederea asigurării continuării activității în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale și în celelalte zile în care, potrivit dispozițiilor legale, nu se lucrează, precum și pe perioada concediului de odihnă, în situația în care personalul determinat conform criteriilor de normare se dovedește a fi insuficient, se va putea determina un număr suplimentar de posturi, pentru fiecare loc de muncă, astfel:

    a) acoperirea repausului săptămânal în cursul anului pentru 3 persoane

    3 x 2 x 52 = 312 zile

    b) acoperirea concediilor de odihnă

    3 x 25 = 75 zile

    c) acoperirea sărbătorilor legale

    3 x 9 = 27 zile

    TOTAL zile de efectuat

    414 zile

    Numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an este de 21,25 x 12 = 255.
    Numărul suplimentar de posturi se determină împărțind fondul de timp determinat suplimentar (414 zile) la numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an (255 zile), 414: 255 = 1,6 posturi, respectiv 2 posturi.
    4. Unitățile sanitare publice cu personalitate juridică care au încheiat contracte cu terți pentru serviciile de curățenie, pază, prepararea hranei etc. nu mai pot norma posturi de personal pentru aceste activități

    -------