(anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997)
──────────────────────────────────────────────────
Mase şi dimensiuni maxime admise
Categoriile de drumuri din punct de vedere al maselor
şi dimensiunilor maxime admise:
E.R. = European reabilitat E = European M = Modernizat P = Pietruit
┌───────────┬──────────────────────────────┬────────┬────────┬────────┬────────┐
│ │ │ E.R. │ E │ M │ P │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1. │DIMENSIUNI MAXIME ADMISE (în │ │ │ │ │
│ │metri) │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.1. │Lungime │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Autovehicul │ 12,00m │ 12,00m │ 12,00m │ 12,00m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Remorca │ 12,00m │ 12,00m │ 12,00m │ 12,00m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Vehicul articulat │ 16,50m │ 16,50m │ 16,50m │ 16,50m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Tren rutier │ 18,75m │ 18,75m │ 18,75m │ 18,75m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ │Autobuz articulat │ 18,00m │ 18,00m │ 18,00m │ 18,00m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.2. │Latime │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (a)│Toate vehiculele, cu excepţia │ │ │ │ │
│ │celor frigorifice având │ │ │ │ │
│ │caroseria izoterma │ 2,55m │ 2,55m │ 2,55m │ 2,55m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (b)│Vehicule frigorifice având │ │ │ │ │
│ │caroseria izoterma │ 2,60m │ 2,60m │ 2,60m │ 2,60m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.3. │Înălţime (toate vehiculele) │ 4,00m │ 4,00m │ 4,00m │ 4,00m │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.4. │Suprastructuri demontabile │ │ │ │ │
│ │şi unităţi de transport │ │ │ │ │
│ │standardizate cum ar fi con- │ │ │ │ │
│ │tainerele vor respecta dimen- │ │ │ │ │
│ │siunile precizate la punctele │ │ │ │ │
│ │1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.5. │Toate autovehiculele sau │ │ │ │ │
│ │ansamblurile de vehicule │ │ │ │ │
│ │trebuie să aibă posibilitatea │ │ │ │ │
│ │de a întoarce într-un cerc cu │ │ │ │ │
│ │o raza exterioară de 12,5 m │ │ │ │ │
│ │şi o raza interioară de 5,3m │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.6. │Distanta maxima între axa │ │ │ │ │
│ │pivotului de cuplare al │ │ │ │ │
│ │semiremorcii şi partea din │ │ │ │ │
│ │spate a semiremorcii │ 12,00m│ 12,00m│ 12,00m│ 12,00m│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.7. │Distanta maxima masurata para-│ │ │ │ │
│ │lel cu axa longitudinala a │ │ │ │ │
│ │trenului rutier din punctul │ │ │ │ │
│ │extern aflat cel mai în faţa │ │ │ │ │
│ │al zonei de încărcare din │ │ │ │ │
│ │spatele cabinei, până la │ │ │ │ │
│ │punctul cel mai din spate al │ │ │ │ │
│ │remorcii din ansamblu, minus │ │ │ │ │
│ │distanta dintre partea din │ │ │ │ │
│ │spate a autovehiculului şi │ │ │ │ │
│ │partea din faţa a remorcii │ 15,65m│ 15,65m│ 15,65m│ 15,65m│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│1.8. │Distanta maxima masurata para-│ │ │ │ │
│ │lel cu axa longitudinala a │ │ │ │ │
│ │trenului rutier din punctul │ │ │ │ │
│ │extern aflat cel mai în faţa │ │ │ │ │
│ │al zonei de încărcare din │ │ │ │ │
│ │spatele cabinei până la │ │ │ │ │
│ │punctul cel mai din spate al │ │ │ │ │
│ │remorcii din ansamblu │ 16,40m│ 16,40m│ 16,40m│ 16,40m│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2. │MASA TOTALĂ MAXIMA ADMISĂ A │ │ │ │ │
│ │VEHICULULUI (în tone) │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.1. │Vehicule care fac parte dintr-│ │ │ │ │
│ │un ansamblu de vehicule │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.1.1. │Remorca cu doua osii │ 18t│ 17t│ 17t│ 16t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.1.2. │Remorca cu trei osii │ 24t│ 22t│ 22t│ 20t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2. │Ansamblu de vehicule │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.1 │Trenuri rutiere cu cinci sau │ │ │ │ │
│ │şase osii │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (a)│Autovehicule cu doua osii şi │ │ │ │ │
│ │remorci cu trei osii │ 40t│ 40t│ 40t│ 38t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (b)│Autovehicule cu trei osii şi │ │ │ │ │
│ │remorci cu doua sau trei osii │ 40t│ 40t│ 40t│ 38t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.2. │Vehicule articulate cu cinci │ │ │ │ │
│ │sau şase osii │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (a)│Autovehicule cu doua osii şi │ │ │ │ │
│ │semiremorca cu trei osii │ 40t│ 40t│ 40t│ 38t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (b)│Autovehicul cu trei osii şi │ │ │ │ │
│ │semiremorca cu doua sau trei │ 40t│ 40t│ 40t│ 38t│
│ │osii │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│ (c)│Autovehicul cu trei osii cu │ │ │ │ │
│ │semiremorca cu doua sau trei │ │ │ │ │
│ │osii care transporta un con- │ │ │ │ │
│ │tainer ISO de 12 m (40 de │ │ │ │ │
│ │picioare) într-o operaţiune de│ │ │ │ │
│ │transport combinat │ 44t│ 42t│ 40t│ 40t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.3. │Trenuri rutiere cu patru osii │ │ │ │ │
│ │compuse dintr-un autovehicul │ │ │ │ │
│ │cu doua osii şi o remorca cu │ │ │ │ │
│ │doua osii │ 36t│ 36t│ 36t│ 34t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.4. │Vehicule articulate cu patru │ │ │ │ │
│ │osii compuse dintr-un auto- │ │ │ │ │
│ │vehicul cu doua osii şi o │ │ │ │ │
│ │semiremorca cu doua osii, dacă│ │ │ │ │
│ │distanta (d) dintre osiile │ │ │ │ │
│ │semiremorcii este de: │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.4.1. │1,3m sau ce mult 1,8m │ 36t│ 36t│ 36t│ 34t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.4.2. │Mai mare de 1,8m │ 36t*│ 36t│ 36t│ 34t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.5. │Vehicule articulate cu patru │ │ │ │ │
│ │osii compuse din autovehicul │ │ │ │ │
│ │cu trei osii şi semiremorca │ │ │ │ │
│ │cu o osie │ 34t│ 34t│ 34t│ 32t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.6. │Tren rutier compus din auto- │ │ │ │ │
│ │vehicul cu doua osii şi re- │ │ │ │ │
│ │morca cu o osie │ 30t│ 30t│ 30t│ 28t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.2.7. │Vehicule articulate compuse │ │ │ │ │
│ │din autovehicule cu doua osii │ │ │ │ │
│ │şi semiremorca cu o osie │ 30t│ 30t│ 30t│ 28t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.3. │Autovehicule │ │ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.3.1. │Autovehicule cu doua osii │ 17t│ 17t│ 16t│ 16t│
│ │ │ 18t***│ │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.3.2. │Autovehicule cu trei osii │24t sau │22t sau │ 22 │ 22t│
│ │ │26t** │24t** │ │ │
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.3.3. │Autovehicule cu patru osii │30t sau │ │ │ │
│ │din care doua osii de direcţie│32t** │30 │ 30 │ 28t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.3.4. │Autovehicule cu mai mult de │ │ │ │ │
│ │patru osii │ 40t│ 40t│ 40t│ 38t│
├───────────┼──────────────────────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│2.4. │Autobuze articulate cu trei │ │ │ │ │
│ │osii │ 28t│ 28t│ 26t│ 26t│
├───────┬───┴──────────────────────────────┴────────┴────────┴────────┴────────┤
│3. │MASA MAXIMA ADMISĂ PE OSII (în tone) │
├───────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3.1. │Osia simpla │
│ ├──────────────────────────────────┬───────┬────────┬────────┬─────────┤
│ │Osia simpla nemotoare │10 t │ 10 t │ 8 t │ 7,5 t │
├───────┴──────────────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┤
│3.2. Osia dubla (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor │
│ Suma maselor pe osiile componente, dacă distanta (d) dintre ele este de:│
├───────┬──────────────────────────────────┬───────┬────────┬────────┬─────────┤
│3.2.1. │Sub 1 m (d < 1,0) │ 11 t │ 11 t │ 11 t │ 11 t │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│3.2.2. │Între 1 şi cel mult 1,3 m │ 16 t │ 16 t │ 15 t │ 14 t │
│ │(1,0 ≤ d < 1,3) │ │ │ │ │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│ │Peste 1,3 şi cel mult 1,8 m │ 17 t │ 17 t │ 16 t │ 15 t │
│3.2.3. │(1,3 ≤ d < 1,8) │ │ │ │ │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│3.2.4. │1,8 m sau mai mare (1,8≤d) │ 18 t │ 17 t │ 16 t │ 15 t │
│ │ │20t*** │ │ │ │
├───────┴──────────────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┤
│3.3. Osia tripla (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor │
│ Suma maselor pe osiile componente, dacă distanta (d) dintre ele este de:│
├───────┬──────────────────────────────────┬───────┬────────┬────────┬─────────┤
│3.3.1. │1,3 m sau mai mica (d≤1,3) │ 21 t │ 21 t │ 19 t │ 16,5 t │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│3.3.2. │Între 1,3 m şi 1,4 m │ 22 sau│ 22 t │ 20 t │ 18 t │
│ │(1,3 < d ≤ 1,4) │24t*** │ │ │ │
├───────┴──────────────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┤
│3.4. Osia simpla motoare a autovehiculelor │
├───────┬──────────────────────────────────┬───────┬────────┬────────┬─────────┤
│ │Osia motoare a vehiculelor la care│10t sau│ │ │ │
│3.4.1. │se face referire la punctele │11,5 t │ 10 t │ 9 t │ 8 t │
│ │ 2.2.1. şi 2.2.2. │ *** │ │ │ │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│ │Osia motoare a vehiculelor la care│10t sau│ │ │ │
│ │se face referire la punctele │11,5 t │ 10 t │ 9 t │ 8 t │
│3.4.2. │2.2.3., 2.2.4.,2.2.5.,2.2.6, 2.2.7│ *** │ │ │ │
├───────┴──────────────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┤
│3.5. Osiile tandem ale autovehiculelor │
│ Suma maselor pe osiile componente, dacă distanta (d) dintre ele este de:│
├───────┬──────────────────────────────────┬───────┬────────┬────────┬─────────┤
│3.5.1. │Sub 1 m (d < 1,0) │10t sau│ 10 t │ 10 t │ 10 t │
│ │ │11,5 t │ │ │ │
│ │ │ ***) │ │ │ │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│3.5.2. │Peste 1 m sau cel mult 1,3 m │15t sau│ 15 t │14t sau │ 13 t │
│ │(1,0 ≤ d < 1,3) │16 t***│ │15 t*** │ │
├───────┼──────────────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┤
│3.5.3. │Peste 1,3 sau cel mult 1,8 m │18t sau│17 t sau│ 16 t │ 15 t │
│ │(1,3 ≤ d < 1,8) │19 t***│18t*** │ │ │
└───────┴──────────────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┘
Notă ...
*) Plus o limita de 2 tone, atunci când masa maxima admisă a vehiculului motor este de 18 tone, masa maxima admisă a osiei tandem a semiremorcii este de 20 tone şi osia motoare este prevăzută cu roti jumelate şi cu suspensie pneumatica sau echivalenta acesteia.
Notă ...
**) Se aplica în cazul în care osia motoare este prevăzută cu roti jumelate şi cu suspensie pneumatica sau echivalenta acesteia ori în cazul în care fiecare osie motoare este prevăzută cu roti jumelate şi masa maxima a fiecărei osii nu depăşeşte 9,5 tone.
Notă ...
***) Se aplica în cazul în care osia este prevăzută cu roti jumelate şi cu suspensie pneumatica sau echivalenta acesteia.
NOTĂ:
1) E.R. - drum european reabilitat - cuprinde autostrazile, drumurile expres şi alte drumuri, pe măsura reabilitării lor.
2) Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua osii având între ele o distanta de cel mult 1,8 m. La mase inegale pe osii masa pe osia cea mai încărcată ce face parte din tandem nu trebuie să depăşească masa maxima admisă pe osia simpla, pentru categoria de drum respectiva.
Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei osii având între ele distanta de cel mult 1,4 m, iar masa pe doua osii alăturate făcând parte din tridem nu trebuie să depăşească masa maxima admisă pe osia dubla (cu aceeaşi distanta între osii) pentru categoria de drum respectiva.
Pentru osii multiple constituite din mai mult de trei osii alăturate masa pe orice grup de osii alăturate nu trebuie să depăşească masa admisă pe osia astfel constituită (în funcţie de distanta dintre osii) pentru categoria de drum respectiva.
ALTE CONDIŢII CONSTRUCTIVE IMPUSE VEHICULELOR
Pentru toate vehiculele
Masa suportată de osia motoare sau de osiile motoare ale unui vehicul sau ansamblu de vehicule va fi de cel puţin 25% din masa totală cu incarcatura a vehiculului sau a ansamblului de vehicule, atunci când acestea sunt utilizate în trafic internaţional.
Trenuri rutiere
Distanta dintre osia din spate a unui autovehicul şi osia din faţa a remorcii va fi de cel puţin 3 m.
Masa maxima admisă în funcţie de ampatament
Masa maxima admisă, exprimată în tone, a unui autovehicul cu patru osii nu poate depăşi de cinci ori distanta, exprimată în metri, dintre axele osiilor extreme ale vehiculului.
Semiremorci
Distanta masurata în plan orizontal între axa pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontala a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.
────────────