ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024
    Având în vedere că, potrivit dispozițiilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unul din modurile de dobândire a cetățeniei este prin acordarea acesteia la cerere - indiferent dacă aceasta se face fie prin procedura tipică de naturalizare, prevăzută la art. 8 din aceeași lege, fie prin alte modalități specifice, care presupun o procedură simplificată și condiții preferențiale,
    întrucât, ca formă de reparație, Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevede, prin dispozițiile art. 11, redobândirea sau acordarea cetățeniei române persoanelor care au pierdut cetățenia din motive neimputabile lor sau cărora cetățenia le-a fost ridicată fără voia lor, precum și descendenților acestora până la gradul III inclusiv, această categorie de solicitanți fiind alcătuită din foștii cetățeni români care și-au pierdut cetățenia, fără voia lor, ca urmare a pierderilor teritoriale suferite de România în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, precum și din descendenții acestora,
    tot astfel, prin dispozițiile art. 10 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sunt vizate persoanele care în timpul regimurilor dictatoriale au plecat din România, în condițiile în care aceasta conducea la pierderea cetățeniei române, precum și descendenții acestora, până la gradul II inclusiv.
    Ținând seama de împrejurarea că cele mai multe dintre persoanele care își întemeiază cererea de acordare a cetățeniei fie pe dispozițiile art. 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fie pe cele ale art. 10 din aceeași lege nu locuiesc în mod obișnuit în România, datele statistice evidențiind împrejurarea că ponderea acestor cereri este una covârșitoare în totalul cererilor de acordare a cetățeniei depuse,
    totodată, ținând seama și de volatilitatea securitară în anumite zone ale globului, precum și migrația ilegală generată de această stare de incertitudine securitară, ceea ce impune creșterea garanțiilor de asigurare a integrității de acordare a cetățeniei române,
    întrucât cetățenia română poate fi acordată doar dacă identitatea persoanei solicitante a fost stabilită cu certitudine, ceea ce obligă la luarea unor măsuri și implementarea unor procese verificabile pentru a asigura că toți solicitanții de cetățenie au o identitate confirmată biometric,
    având în vedere că o astfel de măsură creează premisele favorabile aderării României la Programul american Visa Waiver în cursul anului 2025, cu condiția îndeplinirii, până la data de 30 septembrie 2024, a unor acțiuni de natură a crește securitatea documentelor de identitate și de călătorie, precum și a procesului de dobândire a cetățeniei române, una dintre acțiunile specifice vizând confirmarea biometrică a identității persoanelor care solicită dobândirea cetățeniei române,
    întrucât este necesară adoptarea legislației primare și secundare care să permită ca solicitanții de cetățenie să aibă o identitate confirmată biometric înainte de a primi cetățenia română, iar depășirea termenului de 30 septembrie 2024 pentru realizarea adaptărilor legislative necesare în vederea introducerii biometriei în procesul dobândirii/redobândirii cetățeniei române ar putea afecta parcursul de includere a României, în anul 2025, în Programul american Visa Waiver și ar putea crea riscuri și vulnerabilități la adresa securității României,
    având în vedere timpul foarte scurt rămas până la data de 30 septembrie 2024,
    având în vedere și împrejurarea că pentru implementarea sub aspect tehnic a acestei măsuri este necesară adoptarea legislației secundare ce ar asigura organizarea executării dispozițiilor legii organice,
    ținând cont și de faptul că o serie de măsuri a căror finalitate este aceea de a facilita includerea României în programul Visa Waiver, care au fost adoptate de Guvern în cursul anului 2024 și dintre care o parte au presupus un efort bugetar semnificativ, nu și-ar atinge scopul în vederea căruia au fost dispuse,
    în considerarea împrejurării că, în prezent, se perpetuează o problematică majoră care decurge din faptul că, în multe situații, cei ce au redobândit cetățenia română nu au efectuat demersuri pentru transcrierea certificatelor de stare civilă în registrele de stare civilă române, eliberarea cărții de identitate și/sau a documentului de călătorie românesc, singura dovadă a cetățeniei române fiind certificatul de cetățenie eliberat în condițiile Legii nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
    considerând că toate acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

    Articolul I

    Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 13
    (1) Cererea de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române se formulează în limba română, se adresează Comisiei pentru cetățenie și se depune personal la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie, fiind însoțită de acte care dovedesc îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta lege.
    2. La articolul 13, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) În cazul persoanelor cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită, în condițiile legii, măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau, după caz, lipsirea de capacitatea de exercițiu, cererea se poate depune, în numele persoanei ocrotite, de către ocrotitorul sau reprezentantul acesteia, prezența solicitantului fiind obligatorie.3. La articolul 13^1, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Nedepunerea, de către persoana căreia i s-a acordat cetățenia română prin hotărâre a Guvernului în condițiile prevăzute la art. 8^2, a jurământului de credință în termenul prevăzut de lege atrage încetarea efectelor hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1). Constatarea încetării efectelor hotărârii de acordare a cetățeniei române se face de către președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie.4. După articolul 13^1 se introduce un nou articol, art. 13^2, cu următorul cuprins:

    Articolul 13^2
    (1) La depunerea cererii de acordare sau redobândire a cetățeniei române sunt prelevate datele biometrice ale solicitantului.(2) Datele biometrice prelevate în condițiile prevăzute la alin. (1) sunt:
    a) imaginea facială;
    b) impresiunea digitală a două degete.
    (3) Dispozițiile alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzător și:
    a) copilului care a împlinit vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, pentru care părinții ori, după caz, părintele solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române;
    b) celor care au formulat cereri de acordare a cetățeniei întemeiate pe dispozițiile art. 8^2.
    (4) Datele biometrice prevăzute la alin. (2) se prelevează după cum urmează:
    a) la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie, în cazul cererilor depuse la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, sau, după caz, la birourile teritoriale ale acesteia, precum și în cazul cererilor întemeiate pe dispozițiile art. 8^2;
    b) la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României, în cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României din statul pe teritoriul căruia solicitantul își are domiciliul sau reședința legală.
    (5) Datele biometrice colectate în condițiile prevăzute de prezenta lege sunt folosite numai pentru a verifica:
    a) identitatea solicitantului, cu ocazia depunerii jurământului de credință;
    b) identitatea copilului care împlinise vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, cu ocazia depunerii jurământului de credință de către părinți ori de către părintele solicitant;
    c) identitatea titularului cardului de cetățenie română pe baza elementelor comparabile direct disponibile atunci când cardul trebuie, potrivit legii, prezentat.
    (6) La depunerea cererii pentru eliberarea primului act de identitate sau, după caz, pașaport, autoritățile competente să primească cererea și, respectiv, să o soluționeze au acces la datele incluse în suportul de stocare prevăzut la art. 20 alin. (9), în vederea verificării identității solicitantului pe baza datelor biometrice comparabile direct disponibile.(7) Nu au obligația de furnizare a impresiunilor digitale următoarele persoane:
    a) copiii minori pentru care se solicită acordarea cetățeniei române, potrivit prevederilor prezentei legi, care nu se încadrează în situația prevăzută la alin. (3) lit. a);
    b) persoanele pentru care prelevarea impresiunilor digitale este fizic imposibilă.
    (8) Impresiunile digitale prelevate în condițiile prezentului articol se șterg prin proceduri ireversibile din bazele de date ale autorității competente, potrivit legii, să administreze sistemul informatic de evidență și înregistrare a acestor date, în termen de 10 zile de la:
    a) data ridicării cardului de cetățenie română sau, dacă nu a fost ridicat de către titular, cel târziu la împlinirea unui termen de 3 luni de la data programată pentru eliberarea acestuia;
    b) expirarea termenului prevăzut la art. 20 alin. (2), dacă jurământul de credință nu a fost depus în termenul prevăzut de lege;
    c) împlinirea unui termen de 6 luni de la comunicarea ordinului de respingere a cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, dacă ordinul nu a fost atacat la instanța de contencios administrativ;
    d) împlinirea unui termen de 6 luni de la constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, potrivit dispozițiilor art. 21 alin. (3) sau (4), dacă constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române nu a fost atacată la instanța de contencios administrativ;
    e) data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a respins acțiunea formulată împotriva ordinului de respingere a cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, respectiv împotriva constatării încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.
    (9) Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice prevăzute de prezentul articol, măsurile necesare pentru asigurarea securității și confidențialității acestora, inclusiv pentru prevenirea accesului neautorizat, procedura de prelevare a impresiunilor digitale și cerințele privind calitatea și standardele tehnice pentru amprente și imaginea facială, specificațiile tehnice și elementele de siguranță ale cardului de cetățenie română, precum și procedura de eliberare a cardului de cetățenie română.
    5. Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 20
    (1) Cetățenia română se acordă sau se redobândește la data depunerii jurământului de credință.(2) În termen de un an de la data comunicării ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau redobândire a cetățeniei române sau, după caz, de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii Guvernului de acordare a cetățeniei române, persoanele cărora li s-a aprobat cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei române vor depune jurământul de credință față de România.(3) Cu ocazia depunerii jurământului de credință, personalul din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, după caz, al misiunii diplomatice sau oficiului consular:
    a) verifică identitatea persoanei care urmează să depună jurământul de credință pe baza actului ce face dovada identității acesteia și a comparării, în sistem informatic automatizat, a amprentelor digitale ale respectivei persoane cu cele colectate potrivit prevederilor prezentei legi;
    b) procedează la preluarea imaginii faciale a persoanei prevăzute la lit. a), precum și a copiilor minori pentru care aceasta a solicitat acordarea sau redobândirea cetățeniei române, în scopul personalizării cardului de cetățenie română;
    c) obține acordul scris al persoanei care urmează să depună jurământul de credință cu privire la caracterul complet și exact al datelor cu caracter personal, altele decât cele biometrice, necesare personalizării cardului de cetățenie română, acord ce va fi exprimat atât pentru sine, cât și pentru copiii minori pentru care persoana respectivă a solicitat acordarea sau redobândirea cetățeniei române.
    (4) Dispozițiile alin. (3) lit. a) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor prevăzuți la art. 13^2 alin. (3) lit. a).(5) Jurământul de credință se depune în ședință solemnă, în mod individual, în fața ministrului justiției sau a președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie ori a unuia dintre cei 2 vicepreședinți ai acesteia delegați în acest sens și are următorul conținut:
    Jur să fiu devotat patriei și poporului român, să apăr drepturile și interesele naționale, să respect Constituția și legile României.
    (6) Persoanele mute și surdomute vor depune jurământul transcriind formula acestuia și semnând-o, iar persoanele hipoacuzice vor rosti jurământul.(7) După depunerea jurământului, Autoritatea Națională pentru Cetățenie dispune măsurile necesare pentru personalizarea cardului de cetățenie română ce va fi eliberat celui în drept și eliberează celui în drept un certificat provizoriu de cetățenie, cu valabilitate de 60 de zile. Certificatul provizoriu de cetățenie conține elemente de siguranță și fotografia titularului și atestă data acordării sau redobândirii cetățeniei române.(8) Cardul de cetățenie română se eliberează în termen de cel mult 60 de zile de la data depunerii jurământului de credință.(9) Cardul de cetățenie română include un suport de stocare de înaltă securitate în care sunt memorate datele biometrice și date cu caracter personal ale titularului, colectate potrivit prevederilor prezentei legi.(10) Forma și conținutul cardului de cetățenie română se stabilesc prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 13^2 alin. (9).(11) În situația în care copiii minori dobândesc cetățenia română odată cu părinții sau cu unul dintre ei, acestora li se va elibera un card de cetățenie română distinct și nu depun jurământul.(12) În situația în care copiii minori dobândesc cetățenia română în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (5) și (6), art. 10 alin. (5) sau art. 11 alin. (2), acestora li se va elibera cardul de cetățenie română.(13) În cazul în care copilul devine major în timpul procesului de soluționare a cererii și până la data dobândirii de către părinți a cetățeniei române, acesta va depune jurământul și i se va elibera card de cetățenie română distinct.(14) Persoana căreia i s-a aprobat cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei române în condițiile prevăzute la art. 10 sau 11, cu menținerea domiciliului în străinătate, va depune jurământul de credință, în termenul prevăzut de lege, în fața șefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României din țara în care domiciliază sau își are reședința legală. În acest caz, luarea măsurilor prevăzute la alin. (7), precum și eliberarea cardului de cetățenie română, în termenul prevăzut de lege, se dispun de șeful misiunii diplomatice sau al oficiului consular respectiv.(15) Prin excepție de la dispozițiile alin. (14), pentru motive obiective, la solicitarea Ministerului Afacerilor Externe, Autoritatea Națională pentru Cetățenie poate aproba depunerea jurământului de credință, în termenul prevăzut de lege, în condițiile stabilite la alin. (5).(16) Dispozițiile alin. (14) și (15) se aplică în mod corespunzător și în cazul persoanelor cărora li s-a aprobat cererea de acordare a cetățeniei române în condițiile prevăzute la art. 8^1.(17) Ceremonia depunerii jurământului de credință se înregistrează cu mijloace tehnice audio sau audio-video. Înregistrările se păstrează pe o perioadă de 1 an de la data depunerii jurământului de credință, cu excepția situațiilor în care servesc ca mijloc de probă într-un proces. La împlinirea termenului de 1 an sau, după caz, după soluționarea definitivă a cauzei, înregistrările se distrug în mod ireversibil.(18) Programarea la jurământ a persoanelor cărora li s-a aprobat cererea de acordare sau redobândire a cetățeniei române se realizează astfel:
    a) de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie, în cazul depunerii jurământului în condițiile prevăzute la alin. (5) sau (15), data stabilită pentru depunerea jurământului fiind comunicată persoanei în cauză o dată cu ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau redobândire a cetățeniei române;
    b) de către cel în cauză, în cazul depășirii termenului stabilit potrivit lit. a) sau în situația acordării cetățeniei române prin hotărâre a Guvernului;
    c) de către cel în cauză, în cazul depunerii jurământului în fața șefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României din țara în care domiciliază sau își are reședința legală, inclusiv prin utilizarea unor aplicații informatice asigurate gratuit de Ministerul Afacerilor Externe.
    6. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 21
    (1) Nedepunerea jurământului de credință în termenul prevăzut de lege atrage încetarea efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoana în cauză.(2) Constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoanele care nu au depus jurământul în termenul prevăzut de lege se face de către președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, la sesizarea direcției de specialitate din cadrul respectivei Autorități, sau, după caz, de șeful misiunii diplomatice ori al oficiului consular.(3) În cazul nedepunerii jurământului de credință în forma și condițiile prevăzute de lege, din alte motive decât cel prevăzut la alin. (1), personalul din cadrul direcției de specialitate a Autorității Naționale pentru Cetățenie întocmește, de îndată, un proces-verbal de constatare a acestei situații, un exemplar al acestuia fiind înmânat celui în cauză, care va semna de primire. Dacă cel în cauză, informat fie de către personalul din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, fie de către o altă persoană care va face oficiul de traducător, asupra motivelor încheierii procesului-verbal, refuză să primească procesul-verbal ori să semneze de primire, în procesul-verbal se vor arăta aceste împrejurări, acesta făcând dovada până la înscrierea în fals cu privire la faptele constatate personal de cel care l-a încheiat. Procesul-verbal are ca efect constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoana în cauză și constituie dovadă de comunicare.(4) Dispozițiile alin. (3) sunt aplicabile în mod corespunzător în situația jurământului ce trebuie depus la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României. Procesul-verbal încheiat de șeful misiunii diplomatice sau al oficiului consular sau, după caz, de cel căruia acesta i-a delegat atribuțiile în materie de cetățenie are ca efect constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoana în cauză și constituie dovadă de comunicare.(5) Împotriva constatării încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, realizată potrivit dispozițiilor alin. (3) sau (4), cel în cauză se poate adresa instanței competente potrivit dispozițiilor art. 37^1, în termen de 15 zile de la data comunicării procesului-verbal.(6) Persoana care beneficiază de consiliere judiciară sau de măsura tutelei speciale ori cu privire la care s-a instituit o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau, după caz, lipsirea de capacitatea de exercițiu obține cetățenia română de la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române. Cererea adresată Comisiei privind eliberarea cardului de cetățenie română poate fi formulată în termen de 6 luni de la data comunicării ordinului. Nedepunerea cererii în termenul de 6 luni atrage încetarea efectelor ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.(7) Dispozițiile alin. (6) sunt aplicabile în mod corespunzător în cazul persoanei care nu poate depune jurământul de credință față de România din cauza unui handicap permanent sau a unei boli cronice, pe baza cererii și a înscrisurilor medicale, transmise în acest sens Comisiei pentru cetățenie, personal sau prin reprezentantul legal ori convențional cu mandat special, până la data întocmirii raportului Comisiei prevăzut la art. 18 alin. (1).
    7. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 22
    (1) Dovada cetățeniei române se face cu actele de identitate prevăzute la art. 12 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu pașaportul românesc, cu titlul de călătorie fără mențiunea «identitate incertă», cu certificatul provizoriu de cetățenie și cu documentele prevăzute la art. 23, aflate în termen de valabilitate, precum și cu cardul de cetățenie română prevăzut la art. 20 alin. (8) și cu certificatul de cetățenie.(2) Cetățenia copilului până la vârsta de 14 ani se dovedește cu pașaportul românesc, cu cartea electronică de identitate, cu titlul de călătorie fără mențiunea «identitate incertă», cu certificatul provizoriu de cetățenie sau cu documentele prevăzute la art. 23, aflate în termen de valabilitate, precum și cu cardul de cetățenie română prevăzut la art. 20 alin. (11) și (12) sau, după caz, cu certificatul său de naștere românesc însoțit fie de actul de identitate sau pașaportul oricăruia dintre părinți, emis de autoritățile române, aflat în termen de valabilitate, fie de cardul de cetățenie ori de certificatul de cetățenie al oricăruia dintre părinți.
    8. După articolul 22 se introduce un nou articol, art. 22^1, cu următorul cuprins:

    Articolul 22^1
    (1) Personalizarea cardurilor de cetățenie română se realizează de Centrul național unic de personalizare a pașapoartelor electronice din cadrul Direcției generale de pașapoarte din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.(2) Datele stocate în bazele de date de producție constituite și gestionate de Centrul național unic de personalizare a pașapoartelor electronice în vederea personalizării cardurilor de cetățenie română se șterg imediat, prin procedură automată și ireversibilă, după personalizarea cardului de cetățenie română și transmiterea acestuia la autoritatea competentă să îl elibereze.(3) Contravaloarea cardului de cetățenie română, stabilită în condițiile legii, inclusiv în cazul solicitării eliberării unui nou card ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, se suportă de către titularul acestuia.(4) Contravaloarea cardului de cetățenie română se plătește anticipat, dovada plății însoțind cererea de acordare sau redobândire a cetățeniei române.(5) În cazul cererilor de acordare sau redobândire a cetățeniei române depuse la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și al cererilor de acordare a cetățeniei române întemeiate pe dispozițiile art. 8^2, contravaloarea cardului de cetățenie română se achită în contul Companiei Naționale «Imprimeria Națională» - S.A., prin mijloace de plată online sau prin unitățile bancare cu care Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A. încheie convenții în acest scop.(6) În cazul cererilor de acordare sau redobândire a cetățeniei române depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României în străinătate, contravaloarea cardului de cetățenie română se achită prin transfer bancar sau se încasează direct de către personalul consular, prin instrumente electronice de plată sau direct în numerar, pe bază de chitanță cu regim special. Sumele astfel încasate se virează ulterior de către Ministerul Afacerilor Externe Companiei Naționale «Imprimeria Națională» - S.A.(7) În cazul respingerii cererii de acordare sau redobândire a cetățeniei române sau a sumelor achitate eronat, suma plătită potrivit dispozițiilor alin. (4) se restituie solicitantului. Dreptul de a solicita restituirea poate fi exercitat în termen de un an de la data comunicării ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, după caz, de la data efectuării plății eronate. Cererea de restituire se adresează Companiei Naționale «Imprimeria Națională» - S.A.(8) Prin excepție de la dispozițiile alin. (7), suma plătită nu este supusă restituirii în situațiile prevăzute la art. 21 alin. (3) și (4).(9) Cererea privind eliberarea unui nou card de cetățenie română în situațiile prevăzute la alin. (3) se adresează Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României din statul pe teritoriul căruia solicitantul își are domiciliul sau reședința legală. Dispozițiile art. 13^2 alin. (1)-(7) și alin. (8) lit. a) sunt aplicabile în mod corespunzător.(10) Autoritățile competente pot elibera, la cerere, un nou card de cetățenie română în locul celui declarat distrus, pierdut sau furat și care nu a fost recuperat, numai dacă evenimentul a fost declarat de titular, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.(11) În situația în care titularul constată faptul că datele înscrise în cardul de cetățenie română sunt incomplete sau inexacte, acesta este obligat să sesizeze de îndată Autoritatea Națională pentru Cetățenie sau, după caz, cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României în străinătate. Eliberarea unui nou card de cetățenie română se realizează fără plata contravalorii acestuia, în afară de cazul când această situație a fost cauzată din culpa titularului. Dispozițiile art. 13^2 alin. (1)-(7) și alin. (8) lit. a) sunt aplicabile în mod corespunzător.(12) La eliberarea de către autoritățile române competente a primului act de identitate sau, după caz, pașaport persoanelor cărora li s-a acordat sau care au redobândit cetățenia română și care au dreptul la eliberarea cardului de cetățenie română este obligatorie prezentarea cardului de cetățenie română, în vederea verificării identității solicitantului pe baza elementelor de identificare biometrice comparabile direct disponibile.(13) Stabilirea și actualizarea contravalorii cardului de cetățenie română se fac de către Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A., cu avizul direcției de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor.
    9. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 23

    În caz de nevoie urgentă, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României eliberează, la cerere, o dovadă de cetățenie pentru cetățenii români aflați în străinătate. Dovada de cetățenie se eliberează cu valabilitatea de 30 de zile și va cuprinde, în mod obligatoriu, scopul eliberării.
    10. Articolul 34^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

    Articolul 34^1
    (1) Comunicarea către solicitanți a corespondenței Autorității Naționale pentru Cetățenie, inclusiv a solicitărilor și citațiilor adresate acestora de către Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor prezentei legi, precum și a ordinelor emise, potrivit legii, de președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie se face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire la adresa indicată de către solicitant în cuprinsul cererii depuse.(2) La cererea solicitantului, comunicările prevăzute la alin. (1) se pot face prin poștă electronică, la adresa de poștă electronică indicată de acesta în cuprinsul cererii depuse. În acest caz, comunicarea va fi semnată cu semnătura electronică calificată sau cu semnătura electronică avansată creată cu un certificat emis de o autoritate sau instituție publică din România, care va înlocui ștampila instituției și semnătura președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie sau a președintelui Comisiei pentru cetățenie, după caz. Documentele prevăzute la alin. (1) se consideră comunicate la momentul recepționării unui mesaj din partea destinatarului prin care acesta confirmă primirea mesajului Autorității Naționale pentru Cetățenie.(3) În cazurile în care, în termen de 30 de zile de la data comunicării efectuate potrivit dispozițiilor alin. (2), destinatarul nu a confirmat primirea mesajului sau atunci când sistemul folosit indică o eroare în transmiterea prin poștă electronică, comunicarea se va realiza prin publicarea, într-o secțiune anume dedicată pe site-ul Autorității Naționale pentru Cetățenie - http://cetatenie.just.ro -, a unui anunț care va cuprinde numărul de înregistrare al cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române ori de renunțare la cetățenia română, dat de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, și numărul dosarului de cetățenie al solicitantului, inițialele numelui și prenumelui acestuia, precum și obiectul comunicării Autorității Naționale pentru Cetățenie, în termeni suficient de expliciți pentru înțelegerea clară a conținutului acesteia; anunțul va fi însoțit de data publicării acestuia pe siteul Autorității Naționale pentru Cetățenie.(4) Prin cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei române ori de renunțare la cetățenia română solicitantul va putea să își dea acordul scris ca anunțul prevăzut la alin. (3) să cuprindă numele și prenumele său în clar; acesta poate reveni asupra deciziei inițiale, prin cerere scrisă depusă personal sau prin mandatar cu procură specială și autentică la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, opțiunea astfel exprimată fiind definitivă.(5) Publicarea anunțului, potrivit dispozițiilor alin. (3), precum și data publicării acestuia vor fi înscrise olograf în dosarul de cetățenie al destinatarului de către un funcționar al Autorității Naționale pentru Cetățenie, care va certifica aceste împrejurări prin dată și semnătură.(6) În cadrul secțiunii de publicare a anunțurilor privind comunicările și solicitările Autorității Naționale pentru Cetățenie, interfața acesteia trebuie să permită realizarea unei căutări rapide folosind drept criterii de căutare inițialele numelui și prenumelui solicitantului/numele și prenumele solicitantului, după caz, numărul de înregistrare al cererii de acordare, de redobândire ori de renunțare la cetățenia română, dat de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, ori numărul dosarului de cetățenie al solicitantului.(7) În termen de cel mult 40 de zile de la data publicării anunțului în condițiile prevăzute la alin. (3), solicitantul va comunica în scris Autorității Naționale pentru Cetățenie, inclusiv prin mesaj de poștă electronică ori telefax, o adresă de poștă electronică validă, în vederea retransmiterii comunicării; Autoritatea Națională pentru Cetățenie va retransmite comunicarea la noua adresă de poștă electronică indicată de către solicitant, în termen de cel mult 10 zile de la data la care această adresă i-a fost comunicată.(8) La împlinirea termenului de 40 de zile prevăzut la alin. (7) sau, după caz, a termenului de 10 zile, în situația retransmiterii comunicării potrivit dispozițiilor alin. (7), procedura de comunicare se consideră legal îndeplinită, chiar și în cazul în care retransmiterea comunicării nu s-a putut realiza, dacă această situație nu se datorează culpei Autorității Naționale pentru Cetățenie.(9) În cazul în care, înăuntrul termenelor prevăzute la alin. (8), solicitantul confirmă primirea mesajului Autorității Naționale pentru Cetățenie, documentele prevăzute la alin. (1) se consideră comunicate la momentul recepționării mesajului din partea destinatarului.(10) Dispozițiile alin. (3)-(9) sunt aplicabile în mod corespunzător și în cazul în care solicitantul a optat la depunerea cererii pentru comunicarea corespondenței și actelor Autorității Naționale pentru Cetățenie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, iar comunicarea în această modalitate nu s-a putut realiza, dacă această situație nu se datorează culpei Autorității Naționale pentru Cetățenie. Prevederile prezentului alineat se aplică chiar și dacă o singură comunicare prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire nu s-a putut realiza din motive care nu se datorează culpei Autorității Naționale pentru Cetățenie.
    11. După articolul 34^1 se introduc două noi articole, art. 34^2 și 34^3, cu următorul cuprins:

    Articolul 34^2
    (1) La nivelul Autorității Naționale pentru Cetățenie se implementează, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, dosarul electronic al solicitantului în materie de cetățenie, sub forma unui sistem informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie, de competența Autorității Naționale pentru Cetățenie, care cuprinde înregistrări ale datelor cu caracter personal ale solicitanților și asigură, cu respectarea legii, accesul solicitanților la informații privind stadiul soluționării dosarelor având ca obiect cererile de acordare, de redobândire ori de renunțare la cetățenia română depuse de aceștia, precum și comunicarea electronică către solicitanți a corespondenței Autorității Naționale pentru Cetățenie, inclusiv a solicitărilor și citațiilor adresate acestora de către Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor prezentei legi și ale ordinelor emise, potrivit legii, de președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie.(2) Accesul solicitantului la dosarul electronic în materie de cetățenie se realizează prin crearea de către acesta a unui cont de acces, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de acordare, de redobândire ori de renunțare la cetățenia română, și prin autentificarea în sistem prin introducerea datelor de identificare a contului.(3) Actele și corespondența Autorității Naționale pentru Cetățenie se consideră comunicate:
    a) la momentul accesării de către destinatar a documentului încărcat în dosarul electronic în materie de cetățenie prevăzut la alin. (1);
    b) la expirarea unui termen de 30 de zile de la momentul încărcării documentului în dosarul electronic în materie de cetățenie, dacă nu sunt întrunite condițiile prevăzute la lit. a);
    c) la expirarea unui termen de 30 de zile de la momentul înregistrării actului în evidențele Autorității Naționale pentru Cetățenie, dacă solicitantul nu și-a creat un cont de acces în condițiile prevăzute la alin. (2).
    (4) Organizarea, funcționarea, administrarea și arhivarea dosarului electronic al solicitantului în materie de cetățenie, inclusiv procedurile și normele legate de securitate, care să asigure gradul necesar de confidențialitate și siguranță în utilizare, precum și respectarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor electronice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.(5) De la data operaționalizării dosarului electronic al solicitantului în materie de cetățenie, corespondența Autorității Naționale pentru Cetățenie, inclusiv solicitările și citațiile adresate acestora de către Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor prezentei legi, precum și ordinele emise, potrivit legii, de președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie se comunică solicitanților exclusiv prin intermediul acestui sistem informatic, înrolarea solicitanților în sistemul de comunicare electronică prevăzut de dispozițiile prezentului articol fiind obligatorie.


    Articolul 34^3
    (1) Situațiile de dobândire, redobândire sau pierdere a cetățeniei române se notifică, prin grija Autorității Naționale pentru Cetățenie, Direcției generale pentru evidența persoanelor și Direcției cazier judiciar, statistică și evidențe operative din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, în scopul actualizării evidențelor proprii. Situațiile de pierdere a cetățeniei române se notifică și Direcției generale de pașapoarte.(2) Notificările prevăzute la alin. (1) se realizează prin mecanisme informatice automate.
    12. După articolul 36 se introduce un nou articol, art. 36^1, cu următorul cuprins:

    Articolul 36^1

    Șeful misiunii diplomatice sau al oficiului consular își poate delega atribuțiile în materie de cetățenie unui alt membru al personalului diplomatic sau consular din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular.


    Articolul II

    La articolul 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 199/2000 privind înființarea Companiei Naționale „Imprimeria Națională“ - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 20 noiembrie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 402/2001, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2^2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^2) Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A. produce, cu titlu de exclusivitate, cărțile electronice de identitate, cărțile de identitate simple, cărțile de identitate provizorii, dovezile de reședință, cărțile de rezidență, precum și cardurile de cetățenie română.


    Articolul III

    La articolul 25 alineatul (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
    b^1) cheltuielile aferente producerii și eliberării cardurilor de cetățenie română, în condițiile reglementărilor legale;


    Articolul IV

    După articolul 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 10 februarie 2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, se introduc trei noi articole, art. 7^1-7^3, cu următorul cuprins:

    Articolul 7^1

    Autoritatea Națională pentru Cetățenie ține evidența informatică a cardurilor de cetățenie română, care cuprinde înregistrări ale datelor cu caracter personal ale persoanelor cărora li s-au eliberat astfel de carduri.


    Articolul 7^2
    (1) În realizarea scopului prevăzut la art. 7^1, Autoritatea înregistrează cererile de acordare și de redobândire a cetățeniei române și înscrie în sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie următoarele date preluate:
    a) numărul de înregistrare al cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române;
    b) numele și prenumele, data nașterii și sexul persoanei solicitante;
    c) locul nașterii solicitantului/titularului cardului;
    d) numele și prenumele părinților solicitantului/titularului cardului;
    e) date privind cetățenia solicitantului/titularului cardului, alta decât cea română;
    f) adresa de domiciliu/reședință a solicitantului/titularului cardului;
    g) imaginea facială și impresiunile digitale ale solicitantului/ titularului cardului, prelevate în condițiile legii;
    h) după caz, seria și numărul documentului de identitate străin;
    i) data și locul depunerii jurământului de credință;
    j) date privind cardul de cetățenie emis: numărul unic, pierderea, furtul sau deteriorarea, eliberarea unui nou card ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia.
    (2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor minori pentru care se solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române.(3) Evidența informatică prevăzută la art. 7^1 se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dispozițiile alin. (1) și (2) fiind aplicabile în mod corespunzător.


    Articolul 7^3
    (1) Prelucrarea datelor prevăzute la art. 7^2 este realizată de Autoritate împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, în calitate de operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679, având răspundere partajată astfel:
    a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Autoritatea;
    b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.
    (2) Sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie prevăzut la art. 7^2 alin. (1) este dezvoltat astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(3) Evidența prevăzută la alin. (2) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(4) Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(5) Procedurile prevăzute la alin. (4) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității și Ministerului Afacerilor Externe, autorizat să acceseze sistemul informatic prevăzut la alin. (2) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării acestui acces și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(6) Instruirea prevăzută la alin. (5) se referă, cel puțin, la următoarele:
    a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
    b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;
    c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.
    (7) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(8) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679, persoana vizată va depune cererea la Autoritate, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, respectiv la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare.(9) Datele stocate în sistemul informatic prevăzut la alin. (2) sunt păstrate pe teritoriul României.


    Articolul V

    Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) În termen de un an de la data acordării/redobândirii cetățeniei române, persoanele care optează pentru stabilirea domiciliului în România au obligația de a solicita eliberarea primului act de identitate.2. La articolul 43, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
    b) nerespectarea dispozițiilor art. 12 alin. (2) și (2^1), art. 18 alin. (1), art. 19 alin. (2), art. 39 și 40, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;


    Articolul VI

    La articolul 34 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Persoana care dobândește/redobândește cetățenia română, în condițiile legii, și care optează pentru menținerea/ stabilirea domiciliului în străinătate are obligația de a solicita, în termen de 3 ani de la data dobândirii/redobândirii cetățeniei române, eliberarea unui pașaport românesc cu menționarea țării de domiciliu, dacă nu a mai deținut, ulterior obținerii cetățeniei române, un pașaport românesc sau un act de identitate românesc.


    Articolul VII

    Ordonanța Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte, Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 4^1 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
    d) administrează și gestionează Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple și Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple;
    2. La articolul 4^3 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    e) verificarea statutului cetățenilor în vederea asigurării accesului persoanei vizate, reprezentantului legal, instituțiilor/autorităților/entităților competente la datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple;
    3. La articolul 4^3, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) RNEPS este format din Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple, Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română și din evidența manuală ce conține documente ale persoanelor care au solicitat/pentru care s-a solicitat eliberarea documentelor de călătorie românești sau față de care s-au dispus măsuri de limitare a exercitării dreptului la libera circulație în străinătate ori care s-au aflat în situații de dificultate în străinătate, precum și documente ale persoanelor care au solicitat acordarea vizelor de ieșire din țară/acordarea dreptului de ședere pe teritoriul României.4. La articolul 4^3 alineatul (5), litera d) se abrogă.5. La articolul 4^3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple este constituit pe baza:
    a) datelor și documentelor cu privire la cetățenia română, în cazul persoanelor care au parcurs procedura de redobândire a cetățeniei, conform dispozițiilor Decretului-lege nr. 137/1990 privind unele dispoziții referitoare la cetățenia română și art. 37/art. 35 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, în forma în vigoare până la data de 18 iunie 2002;
    b) datelor și documentelor cu privire la cetățenia română, în cazul persoanelor care se regăsesc în evidențele Direcției generale de pașapoarte și care, începând cu anul 1949, au urmat proceduri administrative de competența Direcției generale de pașapoarte.
    6. La articolul 4^3 alineatul (8), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:
    a) numărul documentului care atestă parcurgerea procedurii de retragere a cetățeniei române și, respectiv, de renunțare la această calitate;
    b) date din adeverința de pierdere a cetățeniei române: autoritatea emitentă, data pierderii cetățeniei;
    7. La articolul 4^3, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins:(10) Direcția generală de pașapoarte și serviciile publice comunitare de pașapoarte furnizează date din RNEPS, la solicitarea justificată a persoanei vizate, reprezentantului legal, instituțiilor/autorităților/entităților competente, în cadrul unor acțiuni de interes public reglementate prin acte normative sau în vederea îndeplinirii unor obligații legale, cu respectarea principiilor proporționalității și necesității și cu asigurarea tuturor garanțiilor adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate, în conformitate cu dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal.8. La articolul 4^3, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (10^1), cu următorul cuprins:(10^1) De la data operaționalizării Sistemului informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, Direcția generală de pașapoarte asigură accesul la datele din acest sistem, în aceleași condiții prevăzute la alin. (10).


    Articolul VIII
    (1) Cererile pentru emiterea pașapoartelor românești în cazul persoanelor prevăzute la art. 34 alin. (2^1) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, sunt acceptate numai după verificarea identității solicitantului pe baza datelor biometrice comparabile direct disponibile, incluse în suportul de stocare prevăzut la art. 20 alin. (9) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Cererile prevăzute la alin. (1) se depun personal, în străinătate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, iar în țară, la serviciile publice comunitare de pașapoarte pe a căror rază titularul a avut ultimul domiciliu sau, după caz, reședința. În situația în care sunt incidente dispozițiile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 248/2005, cu modificările și completările ulterioare, cererile pot fi depuse, în țară, la cel mai apropiat serviciu public comunitar de pașapoarte.(3) Cererile prevăzute la alin. (1) vor fi însoțite de documentele necesare pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic sau a unui pașaport simplu temporar, cu menționarea statului de domiciliu, potrivit prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și de cardul de cetățenie română.(4) În cazul persoanelor care au dobândit/redobândit cetățenia română și care nu au mai deținut, ulterior obținerii cetățeniei române, un pașaport românesc sau un act de identitate românesc, cererile de eliberare a pașapoartelor românești cu menționarea țării de domiciliu vor fi însoțite de documentele prevăzute de Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și de certificatul de cetățenie. Dispozițiile alin. (2) rămân aplicabile.


    Articolul IX
    (1) Compania Națională „Imprimeria Națională“ - S.A. asigură transportul blanchetelor cardurilor de cetățenie română la Centrul național unic de personalizare a pașapoartelor electronice din cadrul Direcției generale de pașapoarte, precum și distribuirea la Autoritatea Națională pentru Cetățenie și la Departamentul consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a cardurilor de cetățenie română personalizate, în vederea expedierii lor către misiunile diplomatice și oficiile consulare pentru eliberarea către solicitanți, în condițiile stabilite prin protocolul și metodologia de lucru încheiate cu Autoritatea Națională pentru Cetățenie, cu Ministerul Afacerilor Externe, respectiv cu Ministerul Afacerilor Interne.(2) Compania Națională „Imprimeria Națională“ - S.A. este abilitată să achiziționeze și să pună la dispoziția Direcției generale de pașapoarte din cadrul Ministerului Afacerilor Interne echipamentele și produsele software necesare pentru personalizarea cardurilor de cetățenie română.


    Articolul X
    (1) Până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, pentru introducerea, stocarea și gestionarea datelor biometrice colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române se va utiliza o platformă informatică dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, care va asigura preluarea și stocarea datelor prevăzute la art. 7^2 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) conține și datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, pentru care Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Direcția generală de pașapoarte sunt operatori asociați, având răspundere comună, în conformitate cu prevederile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).(3) Pentru platforma informatică prevăzută la alin. (1) Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe sunt operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, având răspundere partajată astfel:
    a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Ministerul Afacerilor Interne;
    b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.
    (4) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, persoana vizată va depune cererea la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare, respectiv la Direcția generală de pașapoarte, pentru prelucrările realizate în cadrul Sistemului informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple.(5) Ministerul Afacerilor Interne, Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe întreprind demersuri în scopul asigurării dotărilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 13^2 alin. (2) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(6) În aplicarea dispozițiilor prezentului articol, Ministerul Afacerilor Interne asigură Autorității Naționale pentru Cetățenie, în cadrul procesului de preluare a cererilor de acordare/redobândire a cetățeniei române, infrastructura necesară pentru stocarea și gestionarea datelor, inclusiv a celor biometrice, precum și pentru transmiterea setului de date către Centrul național unic pentru personalizarea pașapoartelor electronice, în vederea personalizării cardurilor de cetățenie.(7) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.(8) Prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 13^2 alin. (9) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stabilesc specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice în cadrul platformei informatice administrate din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, până la operaționalizarea soluțiilor informatice prevăzute la alin. (1) de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și modul de gestionare a datelor din aplicație, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Națională pentru Cetățenie.


    Articolul XI
    (1) Platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) este dezvoltată astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(2) Evidența prevăzută la alin. (1) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(3) Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Ministerul Afacerilor Externe și Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(4) Procedurile prevăzute la alin. (3) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, Ministerului Afacerilor Externe și Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației, autorizat să acceseze platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării accesului la platforma informatică și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(5) Instruirea prevăzută la alin. (4) se referă, cel puțin, la următoarele:
    a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
    b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;
    c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.
    (6) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(7) Datele stocate în platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) sunt păstrate pe teritoriul României.(8) La data operaționalizării de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, datele personale aferente acestor soluții sunt migrate din platforma prevăzută la art. X alin. (1) și șterse din evidențele Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin proceduri ireversibile, cu excepția situațiilor în care sunt utilizate în cadrul unor proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor.(9) Datele biometrice prevăzute la art. 13^2 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stochează în cadrul platformei informatice prevăzute la art. X alin. (1) și se șterg în mod ireversibil la data primirii informării din partea Autorității Naționale pentru Cetățenie cu privire la îndeplinirea condițiilor art. 13^2 alin. (8) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.


    Articolul XII
    (1) Prin excepție de la prevederile art. XI alin. (8), pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) se păstrează următoarele date:
    a) datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, prevăzute la art. 4^3 alin. (5^1) din Ordonanța Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte, Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență;
    b) datele despre acordarea, redobândirea, retragerea cetățeniei române, respectiv renunțarea la cetățenia română, comunicate de Ministerul Justiției și de Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și de misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României în străinătate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
    (2) De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) pot fi accesate de către instituțiile/autoritățile/entitățile competente, care au drept de acces la această platformă informatică, în vederea îndeplinirii unor obligații legale.


    Articolul XIII

    Termenul de depunere a jurământului de credință început și neîmplinit la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență rămâne supus dispozițiilor legale în vigoare la data la care a început să curgă.


    Articolul XIV

    Prelucrarea datelor cu caracter personal potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se va realiza în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului.


    Articolul XV
    (1) Notificările prevăzute la art. 34^3 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se realizează prin mecanisme informatice automate dezvoltate în cadrul sistemului informatic prevăzut la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv în cadrul platformei informatice prevăzute la art. X alin. (1) din prezenta ordonanță de urgență.(2) Datele privind dobândirea, redobândirea sau pierderea cetățeniei române din sistemul informatic prevăzut la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv din platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) din prezenta ordonanță de urgență, pot fi accesate de către Poliția de Frontieră Română în exercitarea atribuțiilor stabilite de lege.


    Articolul XVI
    (1) Dispozițiile art. I pct. 11, în ceea ce privește art. 34^2 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, și art. IV, în ceea ce privește art. 7^1 și 7^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la data de 30 iunie 2026.(2) Dispozițiile art. I pct. 4, precum și dispozițiile din prezenta ordonanță de urgență referitoare la cardul de cetățenie română intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024.


    Articolul XVII
    (1) În termenul prevăzut la art. XVI alin. (2) se adoptă hotărârea Guvernului prevăzută la art. 13^2 alin. (9) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Persoanelor care obțin cetățenia română în baza unor cereri de acordare sau de redobândire a cetățeniei române depuse până la data prevăzută la art. XVI alin. (2) li se eliberează, în condițiile prevăzute de dispozițiile legale în vigoare la data depunerii cererii, certificate de cetățenie română. Ambele exemplare ale certificatului conțin elemente de siguranță și fotografia titularului.(3) Certificatul de cetățenie română eliberat potrivit dispozițiilor alin. (2), precum și cele eliberate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență produc aceleași efecte juridice ca și cardul de cetățenie română.


    Articolul XVIII

    În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în aplicarea dispozițiilor art. 34^1 alin. (7) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, pe site-ul Autorității Naționale pentru Cetățenie se vor publica cel puțin o adresă de poștă electronică și un număr de telefax, în scopul aplicării respectivelor dispoziții legale.


    Articolul XIX

    Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.


    Articolul XX

    La articolul 19 din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Aceeași persoană nu poate îndeplini mai mult de două mandate în funcția de controlor financiar șef; de asemenea, aceeași persoană nu poate îndeplini mai mult de un mandat în funcția de controlor financiar șef adjunct.


    Articolul XXI

    După articolul 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 29 iunie 2024, se introduce un nou articol, art. 1^1, cu următorul cuprins:

    Articolul 1^1
    (1) În vederea operaționalizării Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă modificările corespunzătoare în bugetul aprobat Secretariatului General al Guvernului pe anul 2024, la propunerea ordonatorului principal de credite.(2) Se autorizează Secretariatul General al Guvernului să introducă modificările corespunzătoare în anexele la bugetul acestuia și să le comunice Ministerului Finanțelor.


    Articolul XXII

    În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în aplicarea dispozițiilor art. 1^1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, Secretariatul General al Guvernului introduce modificările corespunzătoare în anexele la bugetul său și le comunică Ministerului Finanțelor.

    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Romeo Simionescu,
    secretar de stat
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul justiției,
    George Cătălin Șerban,
    secretar de stat
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Clara Georgiana Staicu,
    secretar de stat
    p. Ministrul finanțelor,
    Carmen Moraru,
    secretar de stat
    Șeful Cancelariei Prim-Ministrului,
    Alexandru-Mihai Ghigiu

    București, 25 iulie 2024.
    Nr. 100.
    -----