METODOLOGIE din 21 decembrie 2016privind autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale, pe domenii
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE ȘI CERCETĂRII ȘTIINȚIFICE
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 5 ianuarie 2017 Notă
    Aprobată prin Ordinul nr. 6.153 din 21 decembrie 2016, Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 5 ianuarie 2017.


    Capitolul I Dispoziții generale

    Articolul 1

    Autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale, pe domenii de doctorat, se realizează în conformitate cu prezenta metodologie și cu documentele subsecvente elaborate în baza acesteia.


    Articolul 2

    Fiecare școală doctorală este evaluată individual, pentru fiecare domeniu în parte, în vederea acreditării. Evaluarea se realizează din 5 în 5 ani, pe baza performanței școlii doctorale și a capacității instituționale a instituției organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) din care face parte școala doctorală.


    Articolul 3
    (1) Autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale, în conformitate cu prezenta metodologie, se realizează de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR), denumită în continuare agenție abilitată.(2) Acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale, în conformitate cu prezenta metodologie, se realizează de către ARACIS sau de către o altă agenție abilitată, pe baza rapoartelor elaborate de către Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) privind calitatea resurselor umane și de către Consiliul Național al Cercetării Științifice (CNCS) privind calitatea cercetării.


    Articolul 4
    (1) Autorizarea unei școli doctorale îi conferă acesteia dreptul de a organiza admiterea la studii și de a desfășura programul de studii universitare de doctorat.(2) O școală doctorală se consideră autorizată dacă din componența sa face parte cel puțin un domeniu autorizat.


    Articolul 5
    (1) Acreditarea unei școli doctorale îi conferă acesteia dreptul de a organiza admiterea la studii, de a desfășura programul de studii universitare de doctorat, de a organiza examene de finalizare a studiilor (susțineri publice ale tezelor de doctorat) și de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCȘ).(2) O școală doctorală se consideră acreditată dacă din componența sa face parte cel puțin un domeniu acreditat.


    Articolul 6

    Autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a unei școli doctorale se realizează pentru fiecare domeniu în parte, pe baza raportului de evaluare internă și a evaluării externe, și vor viza atât programul de pregătire avansată, cât și programul de cercetare științifică sau creație artistică.


    Capitolul II Procedura de evaluare externă

    Articolul 7

    Autorizarea provizorie a școlilor doctorale, pe domenii de doctorat, presupune parcurgerea următoarelor etape succesive de lucru:1. Declanșarea de către agenția abilitată a procedurii de evaluare în vederea autorizării se realizează prin una dintre modalitățile prevăzute la art. 194 alin. (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și doar dacă sunt respectate cumulativ următoarele condiții, a căror îndeplinire este confirmată de către agenția abilitată:
    a) furnizorul de educație a depus la agenția abilitată raportul de evaluare internă, elaborat în conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, ale prezentei metodologii și cu criteriile, standardele și indicatorii de performanță, parte integrantă a prezentei metodologii;
    b) furnizorul de educație a depus la agenția abilitată cererea de declanșare a procedurii de evaluare externă în vederea autorizării, în care se vor menționa școlile doctorale și domeniile aferente acestora pentru care se solicită evaluarea externă în vederea autorizării;
    c) furnizorul de educație face dovada că a achitat taxa aferentă activității de autorizare;
    d) fiecare dintre domeniile de doctorat care intră în componența școlii doctorale pentru care se solicită evaluarea demonstrează îndeplinirea cumulativă a următoarelor criterii eliminatorii:(i) existența a minimum 3 conducători de doctorat în domeniul supus evaluării, titulari, care sunt afiliați școlii doctorale din care face parte domeniul supus evaluării, care fie au obținut dreptul de conducere de doctorat înaintea intrării în vigoare a Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fie dețin atestatul de abilitare;(ii) aplicarea prevederilor codului de etică și deontologie profesională al instituției și promovarea consecventă de măsuri pentru prevenirea, identificarea și combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului (aspecte operaționalizate prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale);(iii) existența unui curriculum care vizează dobândirea și dezvoltarea competențelor specifice și a celor transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale);
    e) furnizorul de educație are programe de studii universitare de master acreditate în fiecare dintre domeniile în care dorește să organizeze studii universitare de doctorat;
    f) prin excepție de la lit. e), pot organiza programe universitare de doctorat și: Școala de Studii Doctorale a Academiei Române, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, școlile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandări sau bune practici europene care, conform art. 153 alin. (1) și art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, oferă diplomă de licență echivalentă diplomei de master și acele IOSUD care declară că îndeplinesc condițiile prevăzute la lit. d) și criteriile, standardele și indicatorii de performanță prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
    2. În situațiile în care agenția abilitată constată neîndeplinirea cumulativă a condițiilor prevăzute la pct. 1, aceasta va notifica furnizorul de educație și MENCȘ cu privire la neautorizarea școlii doctorale pentru domeniile de doctorat supuse evaluării.3. În vederea autorizării școlii doctorale, agenția abilitată desemnează propriii experți, un asistent tehnic și un student- doctorand. În situația în care agenția abilitată care desfășoară evaluarea este din România, experții evaluatori desemnați vor avea statutul de membri ai registrului de evaluatori al agenției, iar studentul doctorand va fi nominalizat de către federațiile studențești reprezentative la nivel național și va avea statutul de membru al registrului de evaluatori - studenți al agenției abilitate. Numărul experților evaluatori desemnați de către agenția abilitată poate crește în funcție de numărul domeniilor incluse în școala doctorală supusă evaluării, printr-un mecanism descris prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale. Unul dintre experți va îndeplini rolul de coordonator al comisiei de evaluare. În situația în care agenția abilitată care desfășoară evaluarea este din România, din comisia de evaluare va face parte și un expert evaluator din străinătate. Acesta va fi propus de către agenția abilitată din țară, din rândul membrilor registrului propriu al acesteia. Experții desemnați de către agenția abilitată, cu excepția asistentului tehnic, vor avea calitatea de conducător de doctorat.4. Vizita are loc în termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data declanșării evaluării, se desfășoară pe parcursul a două zile lucrătoare la sediul școlii doctorale supuse evaluării și presupune analiza îndeplinirii standardelor aferente criteriilor 1, 2, 4, 8 și 12 aprobate prin prezenta metodologie și adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fișelor vizitei. Rezultatele acestor verificări sunt consemnate în fișele vizitei. Fișele vor fi însoțite de orice alte documente pe care evaluatorii le vor considera necesare în vederea obținerii unei imagini complete asupra gradului de îndeplinire a standardelor. Fișele vizitei vor fi semnate de către toți membrii comisiei de evaluare, precum și de către conducerea instituției, a IOSUD și a școlii doctorale.5. Coordonatorul comisiei elaborează raportul de evaluare externă pe baza contribuțiilor tuturor membrilor comisiei de evaluare, cu sprijinul asistentului tehnic. Acest raport va cuprinde analiza îndeplinirii standardelor aferente criteriilor 1, 2, 4, 8 și 12 aprobate prin prezenta metodologie și adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fișelor vizitei și o serie de informații referitoare la calitatea școlii doctorale și la capacitatea instituțională a IOSUD, o analiză cantitativă și calitativă a datelor culese sau validate în urma vizitei, o analiză a punctelor tari și slabe identificate, precum și o serie de recomandări privind îmbunătățirea calității.6. Raportul de evaluare externă va cuprinde avizul cu privire la autorizare pentru fiecare domeniu cuprins în școala doctorală supusă evaluării. O școală doctorală este autorizată exclusiv în domeniile care îndeplinesc standardele aferente criteriilor 1, 2, 4, 8 și 12 aprobate prin prezenta metodologie și adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fișelor vizitei. Raportul de evaluare externă va fi semnat de către coordonatorul comisiei de evaluare, în urma consultării electronice a tuturor membrilor comisiei de evaluare și a asumării colective a conținutului raportului de către aceștia. Raportul de evaluare externă va menționa explicit termenul de valabilitate a avizului cu privire la autorizare pentru fiecare domeniu cuprins în școala doctorală supusă evaluării, respectiv 3 ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice prin care se atestă autorizarea. Instituția are obligația de a solicita o nouă evaluare cu 3 luni înainte de expirarea acestui termen, sub sancțiunea ridicării autorizației de funcționare provizorie de către MENCȘ. Raportul de evaluare externă va fi transmis agenției abilitate în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data finalizării vizitei.7. În urma aprobării de către comisia de evaluare, raportul de evaluare externă este transmis instituției evaluate în vederea corectării eventualelor erori materiale. Instituția va transmite un răspuns agenției abilitate în termen de 7 zile calendaristice de la data primirii raportului.8. Structura de conducere a agenției abilitate supune la vot decizia finală privind autorizarea școlii doctorale, pe domenii de doctorat supuse evaluării.9. În situațiile în care raportul agenției abilitate constată neîndeplinirea standardelor de calitate în vederea autorizării, aceasta va notifica furnizorul de educație și MENCȘ cu privire la neautorizarea școlii doctorale pentru domeniile de doctorat supuse evaluării.10. Raportul de evaluare externă este făcut public pe website-ul agenției abilitate și al MENCȘ, în termen de maximum 6 luni calendaristice de la data declanșării evaluării.11. Autorizarea funcționării provizorii se atestă prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice.


    Articolul 8

    Acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale, pe domenii de doctorat, presupun parcurgerea următoarelor etape succesive de lucru:1. Declanșarea de către agenția abilitată a procedurii de evaluare se realizează prin una dintre modalitățile prevăzute la art. 194 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și doar dacă sunt respectate cumulativ următoarele condiții, a căror îndeplinire este confirmată de către agenția abilitată:
    a) furnizorul de educație a depus la agenția abilitată raportul de evaluare internă, elaborat în conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, ale prezentei metodologii și cu criteriile, standardele și indicatorii de performanță, parte integrantă a prezentei metodologii;
    b) furnizorul de educație a depus la agenția abilitată cererea de declanșare a procedurii de evaluare externă în vederea acreditării sau evaluării periodice, în care se vor menționa școlile doctorale și domeniile aferente acestora pentru care se solicită evaluarea externă;
    c) furnizorul de educație face dovada că a achitat taxa aferentă activității de acreditare sau evaluare periodică;
    d) furnizorul de educație a depus la agenția abilitată lista completă a tezelor de doctorat susținute în perioada supusă evaluării;
    e) fiecare dintre domeniile de doctorat care intră în componența școlii doctorale pentru care se solicită evaluarea demonstrează îndeplinirea cumulativă a următoarelor criterii eliminatorii:(i) existența a minimum 3 conducători de doctorat în domeniul supus evaluării, titulari, care sunt afiliați școlii doctorale din care face parte domeniul supus evaluării, care fie au obținut dreptul de conducere de doctorat înaintea intrării în vigoare a Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fie dețin atestatul de abilitare;(ii) aplicarea prevederilor codului de etică și deontologie profesională al instituției și promovarea consecventă de măsuri pentru prevenirea, identificarea și combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului (aspecte operaționalizate prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale);(iii) existența unui curriculum care vizează dobândirea și dezvoltarea competențelor specifice și a celor transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale);
    f) furnizorul de educație are programe de studii universitare de master acreditate în fiecare dintre domeniile în care dorește să organizeze studii universitare de doctorat;
    g) prin excepție de la lit. f), pot organiza programe universitare de doctorat și: Școala de Studii Doctorale a Academiei Române, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, școlile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandări sau bune practici europene care, conform art. 153 alin. (1) și art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, oferă diplomă de licență echivalentă diplomei de master și acele IOSUD care declară că îndeplinesc condițiile prevăzute la lit. e) și criteriile, standardele și indicatorii de performanță prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
    2. Pentru evaluarea externă a școlii doctorale în vederea acreditării/menținerii acreditării, agenția abilitată desemnează propriii experți, un asistent tehnic și un student-doctorand. În situația în care agenția abilitată care desfășoară evaluarea este din România, experții evaluatori desemnați vor avea statutul de membri ai registrului de evaluatori al agenției abilitate, iar studentul doctorand va fi nominalizat de către federațiile studențești reprezentative la nivel național și va avea statutul de membru al registrului de evaluatori - studenți al agenției abilitate. Numărul experților evaluatori desemnați de către agenția abilitată poate crește în funcție de numărul domeniilor incluse în școala doctorală supusă evaluării, printr-un mecanism descris prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale. Unul dintre experți va îndeplini rolul de coordonator al comisiei de vizită. În situația în care agenția abilitată care desfășoară evaluarea este din România, din comisia de evaluare va face parte și un expert evaluator din străinătate. Acesta va fi propus de către agenția abilitată din țară, din rândul membrilor registrului propriu al acesteia. Experții desemnați de către agenția abilitată, cu excepția asistentului tehnic, vor avea calitatea de conducător de doctorat. Reprezentanții agenției abilitate, studentul doctorand, asistentul tehnic și, după caz, expertul evaluator din străinătate formează comisia de vizită.3. Agenția abilitată transmite către CNATDCU și CNCS documentația de autoevaluare depusă de către furnizorul de educație. Cele două consilii vor repartiza documentația către comisiile de specialitate care vizează domeniile cuprinse în școala doctorală supusă evaluării. Comisiile de specialitate vor desemna câte un membru responsabil de analiza documentației și redactarea rapoartelor. Reprezentanții desemnați de către CNATDCU și CNCS, alături de comisia de vizită descrisă la pct. 2, formează comisia de evaluare a cărei componență este adoptată în mod formal de către agenția abilitată în termen de 20 de zile calendaristice de la data declanșării evaluării.4. Reprezentanții CNATDCU evaluează calitatea resursei umane a fiecărui domeniu cuprins în școala doctorală (criteriul 3), iar reprezentanții CNCS evaluează calitatea producției științifice de la nivelul fiecărui domeniu (criteriul 5). Rapoartele CNATDCU și CNCS se vor realiza pe baza analizei documentației de autoevaluare și a altor date disponibile, fără participarea la vizita de evaluare, și vor conține un aviz de acreditare/neacreditare/menținere a acreditării/retragere a acreditării. Rapoartele și avizele vor fi propuse de către responsabilii care au analizat domeniile doctorale și vor avea în vedere, în mod distinct, fiecare domeniu din cadrul școlii doctorale supuse evaluării. Rapoartele sunt adoptate la nivelul comisiilor de specialitate și sunt transmise agenției abilitate în termen de maximum 50 de zile calendaristice de la data declanșării evaluării.5. Vizita are loc în termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data declanșării evaluării, se desfășoară pe parcursul a 3 zile lucrătoare la sediul școlii doctorale supuse evaluării și presupune analiza îndeplinirii standardelor și a criteriilor aprobate prin prezenta metodologie, respectiv prevăzute în fișele vizitei. Rezultatele acestor verificări sunt consemnate în fișele vizitei. Fișele vor fi însoțite de orice alte documente pe care evaluatorii le vor considera necesare în vederea obținerii unei imagini complete asupra gradului de îndeplinire a standardelor. Fișele vizitei vor fi semnate de către toți membrii comisiei de vizită descrise la pct. 2, precum și de către conducerea instituției, a IOSUD și a școlii doctorale.6. Coordonatorul comisiei de vizită elaborează, cu sprijinul asistentului tehnic, raportul de evaluare externă. Acest raport va cuprinde: raportul CNATDCU privind calitatea resursei umane a fiecărui domeniu supus evaluării (criteriul 3), raportul CNCS cu privire la calitatea cercetării științifice de la nivelul fiecărui domeniu supus evaluării (criteriul 5), raportul agenției abilitate cu privire la toate criteriile cuprinse în anexa la prezenta metodologie (cu excepția criteriilor 3 și 5) și o serie de informații referitoare la calitatea școlii doctorale și a capacității instituționale a IOSUD: o analiză cantitativă și calitativă a datelor culese sau validate în urma vizitei, o analiză a tendințelor înregistrate de la precedenta evaluare, în cazul evaluării periodice, o analiză a punctelor tari și slabe identificate, precum și o serie de recomandări privind îmbunătățirea calității.7. Raportul de evaluare externă va cuprinde avizul cu privire la acreditare, neacreditare, menținerea acreditării sau retragerea acreditării pentru fiecare domeniu cuprins în școala doctorală supusă evaluării. Raportul de evaluare externă nu poate fi pozitiv dacă unul dintre rapoartele și avizele CNATDCU sau CNCS este negativ. O școală doctorală este acreditată, respectiv îi este menținută acreditarea exclusiv în domeniile care îndeplinesc standardele cuprinse în prezenta metodologie și în documentele subsecvente. Agenția abilitată poate propune și organizarea unei vizite de monitorizare, în condiții menționate prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale. Raportul de evaluare externă va fi semnat de către coordonatorul comisiei, în urma consultării electronice a tuturor membrilor comisiei de evaluare descrise la punctul 3 și a asumării colective a conținutului raportului de către aceștia. Raportul de evaluare externă va menționa explicit termenul de valabilitate al avizului cu privire la acreditare pentru fiecare domeniu cuprins în școala doctorală supusă evaluării, respectiv 5 ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice. Instituția are obligația de a solicita o nouă evaluare cu 3 luni înainte de expirarea acestui termen. În caz contrar, domeniile vizate de raportul de evaluare externă care depășesc acest termen își pierd acreditarea. Raportul de evaluare externă va fi transmis agenției abilitate în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data finalizării vizitei.8. În urma aprobării de către comisia de evaluare, raportul de evaluare externă este transmis instituției evaluate în vederea corectării eventualelor erori materiale. Instituția va transmite un răspuns agenției abilitate în termen de 7 zile calendaristice de la data primirii raportului.9. Structura de conducere a agenției abilitate supune la vot decizia finală privind acreditarea școlii doctorale, pe domenii de doctorat supuse evaluării. Avizul agenției pentru fiecare domeniu în parte nu poate fi pozitiv dacă unul dintre rapoartele și avizele care au stat la baza deciziei este negativ.10. În situațiile în care raportul agenției abilitate constată neîndeplinirea standardelor de calitate în vederea acreditării, agenția abilitată va notifica furnizorul de educație și Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice cu privire la neacreditarea școlii doctorale, pentru fiecare dintre domeniile de doctorat supuse evaluării.11. În situațiile în care raportul agenției abilitate constată neîndeplinirea standardelor de calitate, furnizorul de educație are obligația de a solicita aceleiași agenții de asigurare a calității care a realizat evaluarea anterioară parcurgerea unui nou proces de evaluare externă în termen de un an de la comunicarea furnizorului de educație a raportului prin care se constată neîndeplinirea standardelor de calitate. Costurile evaluării suplimentare sunt suportate de către furnizorul de educație.12. Dacă și în urma celei de-a doua evaluări se constată neîndeplinirea standardelor de calitate într-un domeniu de doctorat, acestuia i se retrage acreditarea.13. Începând cu anul universitar în care a primit decizia de retragere a acreditării, în domeniul respectiv nu se mai pot înmatricula noi studenți-doctoranzi. Continuarea studiilor și susținerea publică a tezelor de doctorat în cazul studenților-doctoranzi înmatriculați în cadrul unui domeniu de doctorat căruia i-a fost retrasă acreditarea se realizează conform art. 45 și 46 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare.14. Raportul de evaluare externă, conținând rapoartele și avizele CNATDCU și CNCS și raportul comisiei de vizită, este făcut public pe website-ul agenției abilitate și al MENCȘ în termen de maximum 6 luni calendaristice de la data declanșării evaluării.15. Acreditarea, menținerea acreditării și retragerea acreditării se atestă prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice.


    Capitolul III Procedura de aprobare a unor noi domenii de doctorat în cadrul școlilor doctorale acreditate

    Articolul 9
    (1) Furnizorii de educație pot solicita CNATDCU aprobarea de noi domenii de doctorat în cadrul școlilor doctorale acreditate, dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții:
    a) școala doctorală în care este încadrat domeniul pentru care se solicită evaluarea este acreditată;
    b) domeniul de doctorat pentru care se solicită aprobarea îndeplinește, cumulativ, următoarele criterii eliminatorii:(i) existența a minimum 3 conducători de doctorat în domeniul supus evaluării, titulari, care sunt afiliați școlii doctorale din care face parte domeniul supus evaluării, care fie au obținut dreptul de conducere de doctorat înaintea intrării în vigoare a Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, fie dețin atestatul de abilitare;(ii) aplicarea prevederilor codului de etică și deontologie profesională al instituției și promovarea consecventă de măsuri pentru prevenirea, identificarea și combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului (aspecte operaționalizate prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale);(iii) existența unui curriculum care vizează dobândirea și dezvoltarea competențelor specifice și transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a școlilor doctorale).
    c) furnizorul de educație are programe de studii universitare de master acreditate în fiecare dintre domeniile în care dorește să organizeze studii universitare de doctorat;
    d) prin excepție de la lit. c), pot organiza programe universitare de doctorat și: Școala de Studii Doctorale a Academiei Române, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, școlile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandări sau bune practici europene care, conform art. 153 alin. (1), art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările și completările ulterioare, oferă diplomă de licență echivalentă diplomei de master și acele IOSUD care declară că îndeplinesc condițiile prevăzute la lit. b) și criteriile, standardele și indicatorii de performanță prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
    (2) Solicitările furnizorilor de educație, însoțite de documentele justificative privind îndeplinirea condițiilor de mai sus, se înaintează CNATDCU.(3) Pe baza documentelor justificative, CNATDCU:
    a) solicită Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior cel mai recent raport de evaluare externă a școlii doctorale;
    b) realizează propria analiză cu privire la îndeplinirea, în cadrul domeniului pentru care se solicită aprobarea, a criteriului 3, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie;
    c) pe baza analizei de la lit. b), formulează propunerea de aprobare sau respingere a solicitării furnizorului de educație.
    (4) Aprobarea noilor domenii de doctorat în cadrul școlilor doctorale acreditate se atestă prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice.


    Capitolul IV Procedura de contestație

    Articolul 10

    În cazul existenței unor contestații, se vor parcurge următoarele etape succesive de lucru:
    a) furnizorul de educație care a solicitat autorizarea/ acreditarea/evaluarea periodică a unei școli doctorale depune contestația la agenția abilitată care a emis avizul, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării furnizorului de educație a avizului agenției abilitate;
    b) agenția abilitată va solicita nominalizarea câte unui expert din partea CNATDCU, CNCS, respectiv din partea federațiilor studențești reprezentative la nivel național și își va desemna propriul reprezentant în vederea constituirii comisiei de contestație. Cei 4 evaluatori vor fi diferiți de cei care au realizat prima evaluare și vor avea competențe în domeniul/domeniile incluse în structura școlii doctorale și vor reflecta, pe cât posibil, diversitatea acestor domenii. Desemnarea de către CNATDCU, CNCS, respectiv de către federațiile studențești reprezentative la nivel național se va realiza în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea făcută de către agenția abilitată;
    c) analiza contestațiilor se va realiza exclusiv pe baza documentelor existente în raportul de autoevaluare depus de către furnizorul de educație, a documentelor și informațiilor culese de comisia de evaluare, precum și a altor documente/date/informații produse în procesul de evaluare de către CNATDCU, CNCS sau agenția abilitată;
    d) rezultatele verificărilor sunt consemnate într-un raport de soluționare a contestației care va fi semnat și asumat de către comisia de contestație;
    e) raportul de soluționare a contestației conținând observațiile comisiei și propunerea de acceptare/respingere a contestației se va supune analizei și votului structurii de conducere a agenției abilitate. Raportul de soluționare a contestației este document public;
    f) termenul de soluționare a contestațiilor este de 45 de zile calendaristice de la data înregistrării contestației la agenția abilitată.


    Articolul 11

    Experții care fac parte din comisiile de evaluare și soluționare a contestațiilor trebuie să respecte prevederile legale în vigoare referitoare la incompatibilități, integritate și conflicte de interese, precum și prevederile codurilor de etică ale agenției abilitate, CNATDCU, CNCS, respectiv ale federațiilor studențești reprezentative la nivel național. Aceleași condiții se aplică și persoanelor care fac parte din structurile care participă la procesul de evaluare și luare a deciziilor în vederea acreditării, evaluării periodice a școlilor doctorale.


    Articolul 12

    Evaluarea externă în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a unei școli doctorale va viza, într-o abordare sistemică, după caz, următoarele aspecte:
    a) relevanța academică a școlii doctorale, ca mecanism de intrare, incluzând atractivitatea și vizibilitatea științifică și de creație artistică/performanță sportivă a școlii doctorale exprimate prin numărul de candidați din țară și străinătate, raportat la numărul de locuri scoase la concurs în cadrul școlii;
    b) capacitatea instituțională, ca mecanism de stare, incluzând cel puțin analiza calității resursei umane din școala doctorală, pe domenii, a programelor și a infrastructurii de cercetare din școala doctorală;
    c) eficacitatea instituțională, ca mecanism de ieșire, incluzând cel puțin calitatea resursei umane generate prin programul doctoral și contribuția școlii doctorale la cunoaștere științifică/creație artistică/performanță sportivă;
    d) managementul calității, ca mecanism transversal, incluzând în mod obligatoriu și respectarea normelor de etică, integritate și transparență și a prevederilor deontologice.


    Articolul 13

    Școala doctorală și conducătorul de doctorat au obligația de a informa studentul-doctorand cu privire la etica științifică, profesională și universitară și de a verifica respectarea acesteia, inclusiv:
    a) respectarea prevederilor deontologice pe parcursul realizării cercetării de doctorat;
    b) respectarea prevederilor deontologice în redactarea și finalizarea tezei de doctorat;
    c) organizarea de cursuri avansate, curriculare și/sau extracurriculare, dedicate eticii și scrierii academice.


    Articolul 14
    (1) Școala doctorală și IOSUD iau măsuri pentru prevenirea și sancționarea abaterilor de la normele eticii științifice, profesionale și universitare, conform codului de etică și deontologie profesională al instituției.(2) În cazul unor fraude academice, încălcări ale eticii universitare sau al unor abateri de la buna conduită în cercetarea științifică, inclusiv al plagiatului, studentul-doctorand și conducătorul de doctorat răspund în condițiile legii.(3) Școala doctorală care nu aplică prevederile codului de etică și deontologie profesională al instituției și nu a promovat sau nu promovează consecvent măsuri pentru prevenirea, identificarea și combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului, este considerată în dezacord cu standardele etice minimale de funcționare și i se retrage acreditarea.


    Capitolul V Dispoziții finale

    Articolul 15
    (1) Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizați în evaluarea externă a școlilor doctorale sunt prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie. În baza acestora, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii, se vor elabora de către agenția abilitată, CNATDCU și CNCS, prin consultarea structurilor asociative ale universităților și a federațiilor studențești reprezentative la nivel național, ghidul de evaluare a școlilor doctorale, adoptat prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice, respectiv fișele vizitei.(2) Detalierea etapelor parcurse în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice, cât și operaționalizarea criteriilor, standardelor și indicatorilor de performanță în funcție de tipul și domeniile studiilor universitare de doctorat și a altor aspecte prevăzute în prezenta metodologie vor fi cuprinse în ghidul de evaluare a școlilor doctorale, adoptat prin ordin al ministrului educației naționale și cercetării științifice, și în fișele vizitei.(3) Agenția abilitată, CNATDCU și CNCS pot elabora și adopta fișe ale vizitei, respectiv proceduri proprii, reflectând parcursul unui dosar de evaluare la nivelul instituției, termenele aferente acestuia, planificarea calendaristică, procesul intern de luare a deciziei cu privire la, după caz, autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a școlilor doctorale. Procedurile nu vor contraveni prevederilor prezentei metodologii.


    Anexă

    la metodologie
    CRITERIILE, STANDARDELE ȘI INDICATORII DE PERFORMANȚĂ
    utilizați în acreditarea și evaluarea periodică a unei școli doctorale

    Domenii

    Criterii

    Standarde

    Indicatori de performanță

    A. Capacitatea
    instituțională




































































































    1. Structurile instituționale,
    administrative și manageriale


















    Standard
    Respectarea cerințelor legale în
    regulamentele IOSUD și ale școlii
    doctorale

    Standard de referință
    Implementarea unor bune practici
    internaționale în funcționarea IOSUD
    și a școlii doctorale

    Validitatea și actualizarea regulamentelor
    IOSUD și ale școlii doctorale; regularitatea
    convocării structurilor instituționale la
    nivelul IOSUD și al școlii doctorale





    Standard
    Existența de personal administrativ
    dedicat pentru gestiunea studiilor
    doctorale

    Standard de referință
    Raportul personal administrativ care
    se ocupă de gestiunea studiilor
    doctorale/nr. studenți-doctoranzi
    > 1/20

    Personalul administrativ care se ocupă de
    gestiunea studiilor doctorale la nivelul
    școlii doctorale și al IOSUD (nr. personal
    administrativ/nr. studenți-doctoranzi).






    2. Baza materială și
    utilizarea infrastructurii de
    cercetare

















    1. Standard
    Există o bază materială care să
    asigure derularea activităților
    doctorale, conform reglementărilor
    naționale.
    Există o infrastructură de cercetare
    care să susțină derularea
    cercetărilor doctorale.

    2. Standard de referință
    Există o bază materială care să
    asigure derularea activităților
    doctorale la standarde
    internaționale.
    Există o infrastructură de cercetare
    care să susțină derularea
    cercetărilor doctorale la standarde
    internaționale, care este inclusă în
    baze de date/rețele naționale și/sau
    internaționale.

    Se va avea în vedere specificul domeniului
    de doctorat, luând în considerare, după caz,
    următoarele:
    a) birouri/dotări (de exemplu, computere)
    alocate utilizării de către doctoranzi;
    b) laboratoare/centre de cercetare
    științifică/ dotare (specific în funcție de
    domeniu);
    c) biblioteci și acces la baze de date
    internaționale.
















































    3. Resursele umane și
    capacitatea instituției de
    atragere a resurselor umane
    externe instituției și din
    afara țării, în condițiile
    legii








































































































    Standard
    ● Media aritmetică a mediei
    punctajelor obținute de conducătorii
    de doctorat, conform criteriilor de
    abilitare CNATDCU, raportată la
    media națională a punctajelor
    conducătorilor de doctorat din
    domeniul respectiv, și a mediei
    indicilor Hirsch ai conducătorilor
    de doctorat, în baza de date
    relevantă pentru domeniu, raportată
    la media națională a conducătorilor
    de doctorat din domeniul respectiv,
    este > 0,50.
    ● Fiecare dintre cele două medii de
    mai sus este > 0,40.
    Standard de referință
    ● Media aritmetică a mediei
    punctajelor obținute de conducătorii
    de doctorat, conform criteriilor de
    abilitare CNATDCU, raportată la
    media națională a punctajelor
    conducătorilor de doctorat din
    domeniul respectiv, și a mediei
    indicilor Hirsch ai conducătorilor
    de doctorat, în baza de date
    relevantă pentru domeniu, raportată
    la media națională a conducătorilor
    de doctorat din domeniul respectiv,
    este > 0,80.
    ● Punctajul obținut de directorul
    școlii doctorale, conform
    standardelor minimale CNATDCU, în
    vederea abilitării, raportat la
    media națională a punctajelor
    conducătorilor de doctorat din
    domeniul respectiv, este > 1,00.

    Standard
    Numărul candidaților care s-au
    prezentat la concursul de admitere
    la studii universitare de doctorat
    în anii 2012-2016, prin raportare la
    numărul de locuri scoase la concurs
    în cadrul școlii doctorale,
    este > 1.

    Standard de referință
    ● Numărul candidaților care s-au
    prezentat la concursul de admitere
    la studii universitare de doctorat
    în anii 2012-2016, prin raportare
    la numărul de locuri scoase la
    concurs în cadrul școlii doctorale,
    este > 1,5.
    ● Numărul de persoane din medii
    sociale dezavantajate înmatriculate
    la doctorat, raportat la numărul
    total al studenților-doctoranzi
    înmatriculați, este > 0,1.

    Numărul candidaților care s-au prezentat la
    concursul de admitere la studii universitare
    de doctorat, prin raportare la numărul de
    locuri scoase la concurs în cadrul școlii
    doctorale
    Numărul de persoane din medii sociale
    dezavantajate înmatriculate la doctorat
    Numărul de candidați provenind din alte
    instituții de învățământ superior din țară
    (care au obținut titlul de master la alte
    instituții de învățământ superior din țară),
    care se prezintă la concursul de admitere,
    prin raportare la numărul de locuri scoase
    la concurs în cadrul școlii doctorale
    Numărul de candidați internaționali care se
    prezintă la concursul de admitere, prin
    raportare la numărul de locuri scoase la
    concurs în cadrul școlii doctorale





















































    ● Numărul de candidați provenind din
    alte instituții de învățământ
    superior din țară (care au obținut
    titlul de master la alte instituții
    de învățământ superior din țară),
    care se prezintă la concursul de
    admitere, prin raportare la numărul
    de locuri scoase la concurs în
    cadrul școlii doctorale,
    este > 0,25.
    ● Numărul de candidați
    internaționali care se prezintă la
    concursul de admitere, prin
    raportare la numărul de locuri
    scoase la concurs în cadrul școlii
    doctorale, este > 0,1.
    ● Numărul studenților-doctoranzi
    și al cercetătorilor postdoctorali,
    angajați în proiecte de cercetare
    obținute prin competiții naționale,
    internaționale sau cu mediul de
    afaceri, raportat la numărul total
    al studenților-doctoranzi și al
    cercetătorilor postdoctorali din
    cadrul școlii doctorale, este > 0,5.

    Numărul studenților-doctoranzi și al
    cercetătorilor postdoctorali, angajați în
    proiecte de cercetare obținute prin
    competiții naționale, internaționale sau cu
    mediul de afaceri, raportat la numărul total
    al studenților-doctoranzi și al
    cercetătorilor postdoctorali din cadrul
    școlii doctorale

















    Standard
    Existența în perioada de referință
    (anii 2012-2016) a cel puțin unui
    exemplu de doctorat în cotutelă
    finalizat sau a unui specialist
    afiliat instituțional în afara țării
    care a fost membru într-o comisie de
    susținere a tezei de doctorat

    Standard de referință
    ● Numărul de doctorate în cotutelă
    finalizate, raportat la numărul
    total de doctorate finalizate,
    este > 0,1.
    ● Numărul specialiștilor afiliați
    instituțional în afara țării care
    au fost membri în comisii de
    susținere și în comisii de
    îndrumare, raportat la numărul
    total al specialiștilor care au
    fost membri în comisii de susținere
    și în comisii de îndrumare,
    este > 0,1.

    Atragerea în activitatea de îndrumare și
    evaluare a studenților-doctoranzi a unor
    resurse umane din străinătate, luând în
    considerare:
    ● numărul de doctorate în cotutelă
    finalizate;
    ● numărul specialiștilor afiliați
    instituțional în afara țării care au fost
    membri în comisii de susținere și/sau în
    comisii de îndrumare.













    B. Eficacita-
    tea educațio-
    nală







































    4. Conținutul programului de
    studii








































    Standard
    Planul de învățământ atestă
    preocuparea de a asigura adecvarea
    programului de studiu și a
    planurilor de studii individuale la
    obiectivele generale ale studiilor
    doctorale, la specificul domeniului
    de studii, în conformitate cu
    bunele practici naționale, și la
    particularitățile temei tezei de
    doctorat.
    ● Oferta de formare cuprinde cel
    puțin două componente dedicate unora
    dintre competențele transversale.

    Standard de referință
    ● Prezența în regulamentul școlii
    doctorale a descrierii operaționale
    și cuantificabile a modului de
    adecvare a programului de studiu și
    a planurilor de studii individuale
    la obiectivele generale ale
    studiilor doctorale, la specificul
    domeniului de studii, în
    conformitate cu bunele practici
    internaționale, și la particulari-
    tățile temei tezei de doctorat
    ● Oferta de formare cuprinde
    componente dedicate pentru etica
    cercetării, scientometrie și
    redactare academică (academic
    writing).
    ● Prezența ofertei suplimentare de
    pregătire doctorală în context
    internațional (de exemplu, școli
    de vară, conferințe ale
    doctoranzilor, seminare,
    workshopuri etc.)
    ● Derularea în cadrul școlii
    doctorale a unor programe post-
    doctorale, cu reglementări și
    indicatori de performanță specifici

    Prezența în regulamentul școlii doctorale a
    descrierii operaționale și cuantificabile a
    modului de adecvare a programului de studiu
    și a planurilor de studii individuale la
    obiectivele generale ale studiilor doctorale
    la specificul domeniului de studii, în
    conformitate cu bunele practici naționale,
    și la particularitățile temei tezei de
    doctorat.
    Prezența ofertei de formare pentru
    competențele transversale, incluzând aspecte
    legate de etica cercetării, scientometrie și
    scriere academică.
    Existența ofertei suplimentare de pregătire
    doctorală (de exemplu, școli de vară,
    conferințe ale doctoranzilor, seminare,
    ateliere etc.).






































































































































































    5. Rezultatele învățării și
    activitatea de cercetare
    științifică






































    Standard
    Numărul tezelor de doctorat care în
    urma evaluării au fost încadrate la
    categoriile "nivel științific
    modest" sau "nonvaloare științifică"
    este < 2.

    Standard de referință
    ● Școala doctorală a definit
    standarde minimale de calitate și
    standarde de excelență pentru tezele
    de doctorat, pe care le
    operaționalizează sistematic și
    public, respectând cerința ca cel
    mult 15% dintre teze să primească
    calificativul maxim
    ● Numărul tezelor de doctorat
    redactate în limbi de circulație
    internațională, raportat la numărul
    total de teze de doctorat susținute,
    este > 0,25.
    ● Numărul tezelor de doctorat
    respinse de către CNATDCU este 0.
    ● Numărul tezelor de doctorat care
    în urma evaluării sunt încadrate la
    categoria "nonvaloare științifică"
    este 0.
    ● Numărul tezelor de doctorat care
    în urma evaluării sunt încadrate la
    categoria "nivel științific modest",
    raportat la numărul total de teze
    susținute, este < 0,2.
    ● Numărul tezelor de doctorat care
    în urma evaluării sunt încadrate la
    categoriile "nivel științific de
    vârf" sau "nivel științific
    ridicat", raportat la numărul total
    de teze susținute, este > 0,2.



    Calitatea tezelor de doctorat susținute în
    ultimii 5 ani (se vor evalua 3 teze pentru
    școlile doctorale care în domeniul de
    referință au avut mai puțin de 20 de teze de
    doctorat susținute, 4 teze pentru școlile
    doctorale care în domeniul de referință au
    avut 20-100 de teze de doctorat susținute,
    și 5 teze pentru școlile doctorale care în
    domeniul de referință au avut mai mult de
    100 de teze de doctorat susținute).
    Evaluarea va clasifica tezele conform
    următoarei grile:
    1. nivel științific de vârf - teza aduce
    contribuții originale majore la cunoașterea
    științifică, atât în plan empiric, cât și
    în planul testării și perfecționării
    modelelor teoretice și bazelor metodologice
    ale disciplinei;
    2. nivel științific ridicat - teza aduce
    contribuții științifice semnificative, fie
    prin îmbogățirea consistentă a bazei
    documentare/informaționale, fie prin
    aplicarea/testarea explicită a unor noi
    metode și modele de cercetare, fie prin
    înnoirea majoră a interpretării fenomenelor
    studiate, fie prin sintetizarea și
    sistematizarea unor segmente ample ale
    cunoașterii
    3. nivel științific bun - teza aduce
    contribuții punctuale la amplificarea
    cunoașterii științifice, raportând totodată
    aportul propriu la rezolvarea unor probleme
    cognitive dezbătute în literatura de
    specialitate din țară și din străinătate;
    4. nivel științific modest - teza aduce
    contribuții punctuale la amplificarea
    cunoașterii științifice, fie în plan empiric
    fie în plan interpretativ;
    5. nonvaloare științifică-teza nu contribuie
    cu nimic la progresul cunoașterii
    științifice.












    Standard
    Teza evaluată este încadrată la una
    dintre categoriile "nivel științific
    de vârf", "nivel științific ridicat"
    sau "nivel științific bun".

    Standard de referință
    Teza evaluată este încadrată la una
    dintre categoriile "nivel științific
    de vârf" sau "nivel științific
    ridicat".

    Nivelul maxim de performanță științifică a
    unei teze de doctorat susținute în ultimii
    5 ani. Evaluarea va clasifica teza selectată
    de școala doctorală evaluată, luând în
    considerare și publicațiile ulterioare care
    au la bază teza de doctorat, conform
    criteriilor din grila de evaluare de mai
    sus.















































    Standard
    Numărul mediu al publicațiilor
    studenților-doctoranzi în reviste
    cuprinse în baze de date
    internaționale relevante domeniului
    sau în volume de autor sau colective
    publicate la edituri recunoscute la
    nivel național, este > 1.

    Standarde de referință
    ● Numărul mediu al publicațiilor
    studenților-doctoranzi în reviste cu
    impact științific ridicat (indexate
    Web of Science/Scopus/ERIH-Plus sau
    alte baze de date internaționale
    relevante domeniului și/sau situate
    în zona roșie și galbenă în
    conformitate cu metodologia de
    clasificare a revistelor elaborată
    de CNCS) și/sau volume de autor sau
    colective la edituri de prestigiu
    relevante național sau
    internațional, este > 1
    ● Numărul mediu al celorlalte
    rezultate ale cercetării științifice
    relevante domeniului (de exemplu,
    brevete/patente naționale și/sau
    internaționale; produse și servicii
    inovative către comunitate, inclusiv
    produsele cultural-artistice și
    performanțele sportive) realizate de
    studenții-doctoranzi, este > 1.
    ● Contribuția la demersuri de
    cercetare programatice și/sau
    integrate în rețele academice
    internaționale este > 3.
    ● Fiecare școală doctorală prezintă
    maximum 10 contribuții științifice
    de top ale membrilor școlii
    doctorale, din ultimii 5 ani,
    realizate împreună cu doctoranzii,
    prin care școala se consideră un
    actor competitiv la nivel
    internațional.

    Cunoașterea științifică generată în cadrul
    școlii doctorale în ultimii 5 ani se va
    evalua prin raportare la specificul
    domeniului de doctorat, luându-se în
    considerare, după caz, următoarele:
    ● publicațiile studenților-doctoranzi în
    reviste relevante domeniului și/sau volume
    de autor sau colective;
    ● alte rezultate ale cercetării științifice
    relevante domeniului (de exemplu, brevete/
    patente naționale; produse și servicii
    către comunitate, inclusiv produsele
    cultural-artistice și performanțele
    sportive);
    ● contribuția la demersuri de cercetare
    programatice și/sau integrate în rețele
    academice naționale sau internaționale;
    ● contribuțiile științifice de top ale
    membrilor școlii doctorale, din ultimii
    5 ani, realizate împreună cu doctoranzii,
    prin care școala se consideră un actor
    competitiv la nivel internațional. Se va
    pune accent pe contribuții în care
    autorii de concepție/principali sunt din
    cadrul școlii doctorale. Un plus poate fi
    adus aici de publicații de top (de exemplu,
    Nature/Science/Top-10 în domeniu după
    scorul relativ de influență, Hot papers,
    Higly cited papers etc.), premii naționale
    și internaționale de prestigiu (de exemplu,
    premii ale unor universități de top și/sau
    organizații profesionale internaționale de
    referință în domeniu) și/sau recunoașteri
    academice internaționale de prestigiu (de
    exemplu, highly cited researchers).









    6. Angajabilitatea





















    Standard
    ● Numărul absolvenților studiilor
    doctorale din ultimii 10 ani care au
    fost angajați în mediul academic sau
    socioeconomic internațional cel
    puțin 12 luni este > 1.

    Standard de referință
    ● Numărul de doctori, absolvenți ai
    domeniului de studii doctorale,
    angajați în mediul academic sau
    socioeconomic local/regional,
    raportat la numărul de doctori
    absolvenți care erau deja angajați
    în momentul înmatriculării la
    studiile doctorale, este > 1,5.
    ● Numărul de doctori, absolvenți ai
    domeniului de studii doctorale,
    angajați în mediul academic sau
    socioeconomic internațional,
    raportat la numărul total de
    absolvenți, este > 0,2.

    Indicatori standard
    ● Performanțele maxime de carieră a 3
    absolvenți ai studiilor doctorale din
    ultimii 10 ani
    ● Numărul de doctori, absolvenți ai
    domeniului de studii doctorale, angajați în
    mediul academic sau socioeconomic, la 1 an
    după obținerea titlului, raportat la numărul
    de doctori absolvenți care erau deja
    angajați în momentul înmatriculării la
    studiile doctorale











    7. Activitatea financiară a
    organizației

















    Standard
    Existența, la nivelul IOSUD și/sau
    al școlii doctorale, a unor
    reglementări specifice privind
    utilizarea fondurilor dedicate
    studiilor doctorale

    Standard de referință
    ● Fondurile alocate din venituri
    extrabugetare (de exemplu, proiecte
    cercetare) pentru programul doctoral
    și postdoctoral, raportate la
    valoarea granturilor doctorale
    alocate de la buget, sunt >0,5.
    ● Școala doctorală alocă fonduri
    pentru stimularea/premierea
    performanțelor științifice ale
    studenților-doctoranzi și cercetă-
    torilor postdoctorali.

    Existența, la nivel de IOSUD și/sau al
    școlii doctorale, a unor reglementări
    specifice privind utilizarea fondurilor
    dedicate studiilor doctorale, care permit
    realizarea unor analize referitoare la
    utilizarea fondurilor obținute de la buget
    prin granturile doctorale, din surse proprii
    sau din alte surse de finanțare (cheltuieli
    pentru salarizarea conducătorului de
    doctorat; cheltuieli pentru salarizarea
    membrilor comisiei de îndrumare; cheltuieli
    pentru programul de pregătire bazat pe
    studii avansate; cheltuieli pentru
    programul de pregătire suplimentar;
    cheltuieli pentru activitatea de cercetare
    a studenților-doctoranzi).



    C.
    Managementul
    calității











    8. Strategii și proceduri
    pentru asigurarea calității












    Standard
    Documentele relevante au fost
    adoptate și/sau actualizate conform
    cadrului normativ în vigoare.

    Standard de referință
    Reglementările descrise la nivelul
    standardului sunt supuse unui
    control al calității și sunt
    integrate cu practici internaționale
    de referință pentru domeniu.



    Existența actualizată a documentelor
    relevante pentru următoarele aspecte:
    ● misiunea și obiectivele școlii doctorale;
    ● strategia pe termen mediu și lung;
    ● deliberările și deciziile consiliului
    școlii doctorale;
    ● rezolvarea solicitărilor studenților-
    doctoranzi;
    ● rapoarte de calitate;
    ● proceduri de prevenire a fraudei academice
    și de rezolvare a situațiilor de încălcare
    a eticii universitare, inclusiv pentru
    prevenirea și controlul fraudelor majore,
    legate de plagiat și fabricarea datelor.

















    9. Proceduri privind inițierea
    monitorizarea și revizuirea
    periodică a programelor și
    activităților desfășurate












    Standard
    ● Existența unor proceduri privind
    colectarea sistematică a feedback-
    ului din partea studenților-
    doctoranzi
    ● Existența documentelor relevante
    pentru revizuirea programului de
    pregătire bazată pe studii
    universitare avansate în ultimii
    5 ani

    Standard de referință
    ● Existența și funcționalitatea
    mecanismelor de colectare a
    feedbackului extern, cu accent pe
    cel internațional

    Existența și funcționalitatea mecanismelor
    de colectare a feedbackului din partea
    tuturor părților implicate: conducători de
    doctorat, studenți doctoranzi și alt
    personal academic și administrativ implicat
    în școala doctorală






































    10. Proceduri obiective și
    transparente de evaluare a
    rezultatelor învățării
    (pregătirii doctorale)
























    Standard
    Există proceduri obiective și
    transparente de evaluare a
    rezultatelor învățării (pregătirii
    doctorale).

    Standard de referință
    ● Numărul iregularităților în
    documentarea parcurgerii programului
    de studii de doctorat de către
    fiecare student-doctorand, inclusiv
    în ceea ce privește transparența
    informațiilor referitoare la
    susținerea publică a tezelor de
    doctorat, este 0.
    ● Raportările referitoare la
    publicațiile și participările la
    manifestări științifice ale
    studenților-doctoranzi, inclusiv
    respectarea cerințelor de includere
    a afilierii instituționale la școala
    doctorală, sunt actualizate periodic
    și complete.
    ● Procedurile obiective și
    transparente de evaluare a
    rezultatelor învățării (pregătirii
    doctorale) au fost evaluate extern
    în ultimii 3 ani.

    Procedurile reglementează:
    a) documentele care atestă parcurgerea
    programului de studii de doctorat de către
    fiecare student-doctorand;
    b) raportările referitoare la publicațiile
    și participările la manifestări științifice
    ale studenților-doctoranzi, inclusiv
    respectarea cerințelor de includere a
    afilierii instituționale la școala
    doctorală;
    c) transparența informațiilor referitoare la
    susținerea publică a tezelor de doctorat.




































    11. Proceduri de evaluare
    periodică a calității corpului
    profesoral

















    Standard
    Au fost adoptate standarde minimale
    de performanță științifică pe care
    trebuie să le îndeplinească
    conducătorii de doctorat pentru a
    putea deveni membri ai școlii
    doctorale respective.

    Standard de referință
    ● Standardele minimale de
    performanță științifică au fost
    aplicate în ultimii 5 ani pentru
    evaluarea calității conducătorilor
    de doctorat din cadrul școlii
    doctorale, precum și a altor
    specialiști afiliați școlii
    doctorale
    ● Procedurile de evaluare
    periodică a calității corpului
    profesoral sunt evaluate extern.

    Existența procedurilor este reflectată prin:
    a) existența unor standarde minimale de
    performanță științifică pentru conducătorii
    de doctorat;
    b) analiza modului de aplicare a ultimei
    evaluări a calității corpului profesoral
    din cadrul școlii doctorale.
















































    12. Accesibilitatea resurselor
    adecvate învățării

































    Standard
    ● IOSUD asigură tuturor studenților-
    doctoranzi acces gratuit la un set
    de baze de date academice relevante
    echivalent cel puțin cu oferta din
    cadrul programului Anelis Plus.
    ● IOSUD asigură tuturor studenților-
    doctoranzi acces gratuit la
    laboratoarele de cercetare
    științifică din cadrul său, conform
    unei planificări rezonabile a
    activității

    Standard de referință
    ● Fondurile bibliotecii se
    îmbogățesc anual cu cel puțin un
    volum de specialitate publicat de
    edituri internaționale de prestigiu/
    student-doctorand.
    ● IOSUD asigură tuturor studenților-
    doctoranzi acces gratuit la un set
    de baze de date academice avansate
    specifice domeniului și/sau în regim
    full text.
    ● IOSUD asigură tuturor studenților-
    doctoranzi acces gratuit la
    laboratoare de specialitate dotate
    la nivelul standardelor
    internaționale avansate din domeniu.
    ● IOSUD alocă fiecărui student-
    doctorand susținere financiară
    pentru participarea la o conferință
    științifică sau pentru o altă formă
    de mobilitate științifică
    internațională.

    Se va avea în vedere specificul domeniului
    de doctorat, luând în considerare, după caz,
    următoarele:
    a) accesul studenților doctoranzi la bazele
    de date academice relevante;
    b) biblioteci și laboratoare de cercetare
    științifică/dotare (specific în funcție de
    domeniu);
    c) fonduri pentru participarea la conferințe
    și mobilități științifice.










































    13. Baza de date actualizată
    sistematic, referitoare la
    asigurarea internă a calității














    Standard
    ● Există bază de date actualizată
    sistematic, referitoare la
    asigurarea internă a calității.

    Standard de referință
    ● Numărul lipsurilor și
    iregularităților în actualizarea
    bazei de date referitoare la
    parcursul curricular al studenților-
    doctoranzi și a altor mecanisme de
    asigurare internă a calității
    este 0.
    ● Există proceduri de control extern
    al funcționării și actualizării
    bazei de date referitoare la
    asigurarea internă a calității.

    Completitudinea și actualitatea bazei de
    date referitoare la parcursul academic al
    studenților-doctoranzi și la alte mecanisme
    de asigurare internă a calității

























































    14. Transparența informațiilor
    de interes public










































    Standard
    Publicarea pe website, în limba
    română și într-o limbă de circulație
    internațională, a tuturor
    categoriilor de informații enumerate
    în indicator

    Standard de referință
    ● Actualizarea anuală a prezentării
    programelor doctorale în platforma
    Study in Romania
    ● Existența unei monitorizări
    periodice a traficului pe pagina web
    a școlii doctorale
    ● Există mecanisme de control al
    asigurării transparenței
    informațiilor de interes public.



























    Publicarea pe website, în limba română și o
    limbă de circulație internațională, a
    următoarelor informații:
    a) regulamentul școlii doctorale;
    b) regulamentul de admitere;
    c) informații privind modul de organizare
    și desfășurare a programelor doctorale;
    d) informații privind conținutul
    programelor de studii universitare de
    doctorat;
    e) informații privind modul de finanțare
    a studiilor, precum și a costurilor
    suportate de studentul-doctorand;
    f) modelul contractului-cadru de studii
    doctorale;
    g) informații privind conducătorii de
    doctorat (CV-urile și lista contribuțiilor
    științifice), lista studenților doctoranzi
    pe care îi coordonează, menționând anul
    înmatriculării, respectiv lista studenților
    doctoranzi pe care i-au coordonat în trecut,
    alături de titlurile tezelor și modul de
    finalizare a studiilor;
    h) informații privind membrii comisiilor de
    îndrumare a doctoranzilor;
    i) informații privind tezele de doctorat,
    respectiv standarde de elaborare, proceduri
    și criterii de evaluare a acestora;
    j) informații privind doctoratul european și
    doctoratul în cotutelă;
    k) rezumatele tezelor de doctorat ce urmează
    să fie susținute public, precum și data, ora
    și locația aferente susținerilor publice, cu
    cel puțin 20 de zile înaintea susținerii
    acestora;
    l) adresele electronice la care pot fi
    accesate tezele de doctorat susținute public
    în conformitate cu prevederile art. 66 din
    Codul studiilor universitare de doctorat,
    aprobat prin Hotărârea Guvernului
    nr. 681/2011, cu modificările și
    completările ulterioare. Actualizarea
    prezentării programelor doctorale în
    platforma Study in Romania.























    15. Funcționalitatea
    structurilor de asigurare a
    calității educației, conform
    legii


















    Standard
    Activitatea școlii doctorale este
    reflectată în rapoartele de calitate
    de la nivelul facultăților sau, după
    caz, al universității. În cadrul
    acestor rapoarte sunt documentate și
    mecanismele de soluționare a
    situațiilor excepționale, inclusiv a
    cazurilor de încălcare a eticii
    universitare.

    Standard de referință
    ● Existența și aplicarea unei
    metodologii de evaluare internă
    ● Există rapoarte periodice de
    autoevaluare a activității școlii
    doctorale.
    ● Există mecanisme de evaluare și
    control privind asigurarea
    funcționalității structurilor de
    asigurare a calității educației,
    conform legii.

    Reflectarea activității școlii doctorale în
    rapoartele de calitate de la nivelul
    facultăților sau, după caz, al universității



































    16. Acuratețea raportărilor
    prevăzute de legislația în
    vigoare













    Standard
    Toți studenții-doctoranzi sunt
    înscriși în Registrul matricol unic.
    ● Raportările referitoare la școala
    doctorală sunt încărcate pe
    Platforma națională de colectare a
    datelor statistice pentru
    învățământul superior (Platforma
    ANS) cu exactitate și la termenele
    stabilite la nivel național.

    Standard de referință
    ● Actualizarea periodică a
    informațiilor referitoare la
    studenții-doctoranzi înscriși în
    Registrul matricol unic

    Raportările prevăzute de legislația în
    vigoare cuprind:
    a) înscrierea studenților-doctoranzi în
    Registrul matricol unic;
    b) raportările referitoare la școala
    doctorală în Platforma ANS.










    ----