ORDONANTA nr. 1 din 12 ianuarie 1999
pentru modificarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte
EMITENT
  • Guvern
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 5 din 14 ianuarie 1999



    În temeiul art. 1 pct. 2 lit. a) din Legea nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României emite următoarea ordonanţa:

    Articolul 1

    Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare*), aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, cu modificările şi completările ulterioare**), se modifica după cum urmează:
    1. Alineatele 5 şi 6 ale articolului 6^1 vor avea următorul cuprins:
    "Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia Autonomă <<Imprimeria Naţionala>> fiecărei direcţii generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în baza solicitării acestora.
    Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor către utilizatori se va face direct de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, contra cost, pe bază de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanţă de urgenţă. Aprobarea acestora va fi acordată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziţionării de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mărfii, în calitate de agent economic autorizat, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, sa comercializeze alcool şi băuturi alcoolice."
    ---------------- Notă *) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 35/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998 (aprobată şi modificată prin Legea nr. 185/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 15 octombrie 1998), prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 3/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 3 martie 1998 (aprobată prin Legea nr. 184/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 14 octombrie 1998), prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 18/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 30 septembrie 1998, a fost aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998 Notă **) După aprobarea ei prin lege, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 a mai fost modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 489 din 18 decembrie 1998.
    2. Alineatul 3 al articolului 9 va avea următorul cuprins:
    "Acciza totală datorată bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 35%, în situaţia în care agenţii economici producători utilizează în reţelele de fabricaţie cel puţin 50% tutun din producţia interna."
    3. Alineatele 5 şi 6 ale articolului 11^1 vor avea următorul cuprins:
    "Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia Autonomă <<Imprimeria Naţionala>> fiecărei direcţii generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în baza solicitării acestora.
    Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor către utilizatori se va face direct de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, contra cost, pe bază de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanţă de urgenţă. Aprobarea acestora va fi acordată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziţionării de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mărfii, în calitate de agent economic autorizat, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, sa comercializeze produse din tutun."
    4. Alineatele 5 şi 6 ale articolului 19^1 vor avea următorul cuprins:
    "Aceste documente cu regim special vor fi distribuite de Regia Autonomă <<Imprimeria Naţionala>> fiecărei direcţii generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în baza solicitării acestora.
    Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic în parte. Distribuirea lor către utilizatori se va face direct de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, contra cost, pe bază de comenzi scrise, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezenta ordonanţă de urgenţă. Aprobarea acestora va fi acordată numai dacă solicitantul justifica necesitatea achiziţionării de facturi fiscale şi de avize de însoţire a mărfii, în calitate de agent economic autorizat, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, sa comercializeze cafea."
    5. Articolul 23^5 va avea următorul cuprins:
    "Art. 23^5. - (1) Agenţii economici producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en detail, care realizează venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcoolul etilic alimentar, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare emise de:
    - Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului;
    - direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei, precum şi în cazul alcoolului vândut de agenţii economici producători de băuturi alcoolice.
    (2) Autorizaţia se emite cu percepere de taxe, în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 15 la prezenta ordonanţă de urgenţă, şi a următoarelor documente:
    a) certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;
    b) certificatul de înregistrare fiscală;
    c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care să rezulte ca solicitanţii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat. Nu se considera obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat:
    - sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora;
    - sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate şi care se afla în diferite stadii de contestare sau în judecata;
    - sumele care fac obiectul certificatelor de suspendare a executării, emise de instanţele judecătoreşti;
    d) declaraţia solicitantului pe propria răspundere privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, staţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora;
    e) licenta de fabricaţie emisă de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în cazul agenţilor economici producători interni care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din producţia proprie, însoţită, în cazul agenţilor economici producători de alcool, de o declaraţie privind dotarea cu mijloace de măsurare a producţiei, vizata de supraveghetorul fiscal;
    f) contractele de import încheiate cu partenerii externi sau comenzile de import, după caz, în situaţia agenţilor economici importatori care obţin venituri din vânzarea produselor supuse autorizării, provenite din operaţiuni proprii de import;
    g) autorizaţia sanitară;
    h) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care să rezulte deţinerea în patrimoniu a capacităţilor de producţie proprii sau existenta contractelor de leasing pentru astfel de capacităţi, în cazul producătorilor interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, tuica şi rachiurile naturale.
    (3) Autorizaţia se eliberează în termen de până la 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete. Cererile şi documentaţia necesare eliberării autorizaţiei vor putea fi depuse începând cu data de 10 decembrie a fiecărui an, dar nu mai târziu de data de 10 ianuarie a anului următor.
    (4) Pentru agenţii economici nou-infiintati sau pentru agenţii economici care îşi completează obiectul de activitate pe linia comercializării de produse supuse autorizării, termenul de depunere a documentaţiei este de 30 de zile înainte de data începerii activităţii pentru care se solicita autorizarea.
    (5) Autorizaţiile sunt documente cu regim special, tipărite prin grija Ministerului Finanţelor de către Regia Autonomă <<Imprimeria Naţionala>>. La realizarea acestora se vor utiliza hârtii şi cerneluri speciale, precum şi alte elemente de siguranţă. Cheltuielile legate de tipărirea acestor documente vor fi suportate din bugetul Ministerului Finanţelor.
    (6) Toate relaţiile comerciale dintre producătorii, importatorii şi comercianţii în sistem angro de produse supuse autorizării, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, vor avea la baza contracte vizate şi înregistrate într-un registru de către organele fiscale teritoriale în a căror rază îşi au sediul părţile semnatare.
    (7) Transferul produselor supuse autorizării dintr-un depozit al societăţii comerciale într-un alt depozit al acesteia, fără a schimba dreptul de proprietate asupra mărfii, se va face pe baza unui aviz de însoţire a mărfii, cu aceleaşi caracteristici ca şi documentele fiscale speciale. Pe lungimea în diagonala a fiecărui aviz se va inscriptiona, după caz, "Alcool - transfer", "Băuturi alcoolice - transfer", "Produse din tutun - transfer", "Cafea - transfer". Aceste avize se tiparesc de către Regia Autonomă <<Imprimeria Naţionala>>. Necesarul de astfel de documente se stabileşte de fiecare agent economic autorizat potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, iar distribuirea lor către utilizatori se va face în aceleaşi condiţii ca şi în cazul distribuirii facturilor şi avizelor de însoţire speciale.
    (8) În anexa nr. 16 la prezenta ordonanţă de urgenţă sunt redate tipurile de relaţii comerciale care se pot desfăşura între agenţii economici furnizori şi cumpărători de produse supuse autorizării.
    (9) Un singur agent economic producător intern sau importator de alcool poate avea relaţii contractuale cu maximum 15 agenţi economici producători de băuturi alcoolice.
    (10) Nu intra sub incidenţa alineatului de mai sus livrările de alcool destinat utilizatorilor în scop tehnologic, alţii decât producătorii de băuturi alcoolice, precum şi spitalelor şi farmaciilor.
    (11) Producătorul intern sau importatorul de produse supuse autorizării, altele decât alcoolul, poate avea relaţii contractuale fie direct, fie printr-un agent comercial şi de marketing propriu, după caz, cu câte un distribuitor pe fiecare judeţ şi sector al municipiului Bucureşti, precum şi cu maximum 15 agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea în sistem angro.
    (12) Distribuitorii pot avea relaţii contractuale cu maximum 15 agenţi economici care desfăşoară activitate în sistem angro.
    (13) Agentul comercial şi de marketing al producătorului sau al importatorului reprezintă un agent economic de sine statator care preia întreaga cantitate de produse finite fabricate de producător sau introduse în ţara de importator, pentru a organiza vânzarea pe piaţa interna a produselor sau exportul, după caz.
    (14) Distribuitorul este un agent economic de sine statator specializat în depozitarea şi distribuirea produselor în sistem angro pe întregul teritoriu geografic definit, respectiv judeţ sau sector al municipiului Bucureşti, în cadrul contractului încheiat cu producătorul, cu agentul comercial şi de marketing al acestuia sau cu un importator.
    (15) Agenţii economici care desfăşoară activităţi de comercializare a produselor supuse autorizării, organizaţi în sistem tip "Cash & Carry", pot avea relaţii contractuale nelimitate cu agenţii economici care desfăşoară activitate în sistem angro, cu condiţia ca toate decontările cu aceşti beneficiari să se desfăşoare prin unităţi bancare. Prin comercializarea de tip "Cash & Carry" se înţelege forma de comercializare cu autoservire de tip angro către persoane juridice, în număr de peste 100.000, precum şi en detail, prin intermediul unor depozite, a unui sortiment larg de articole alimentare şi nealimentare cu structura sortimentala de peste 10.000 de articole diferite. În baza de date proprie a comercianţilor de tip "Cash & Carry" sunt înregistraţi şi cunoscuţi toţi clienţii.
    (16) Nu vor fi autorizaţi de către Ministerul Finanţelor agenţii economici producători interni de alcool şi de băuturi alcoolice, altele decât vinurile, tuica şi rachiurile naturale, care obţin venituri din comercializarea acestor produse şi care:
    - înregistrează obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat;
    - nu deţin în patrimoniu capacităţi de producţii proprii sau nu au încheiate contracte de leasing pentru astfel de capacităţi;
    - nu au în dotare mijloace de măsurare a producţiei realizate, în cazurile în care legea prevede aceasta.
    (17) Taxele de autorizare sunt menţionate în anexa nr. 17 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (18) Autorizarea este valabilă timp de 12 luni de la data emiterii.
    (19) Taxele se plătesc în doua transe egale, astfel:
    - prima transa, în cuantum de 50% din valoarea totală prevăzută în anexa nr. 17 la prezenta ordonanţă de urgenţă, înainte de emiterea autorizaţiei;
    - a doua transa, în termen de 3 luni de la data emiterii autorizaţiei.
    (20) Taxele de autorizare se fac venituri la bugetul de stat şi se vărsa în acelaşi cont în care se colectează accizele.
    (21) Conţinutul informaţional al autorizaţiei emise de Ministerul Finanţelor sau de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti este prezentat în anexa nr. 18 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (22) Evidenta acestor autorizaţii se va tine de către organele emitente într-un registru destinat acestui scop.
    (23) Produsele supuse autorizării, comercializate în mijloace de transport terestre, navale şi aeriene, precum şi în magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze mărfuri în regim "duty-free" nu intra sub incidenţa prevederilor alin. (1), nefiind obligatorie utilizarea documentelor fiscale speciale prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă."
    6. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
    "Art. 26. - Accizele şi impozitele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc şi se plătesc în lei şi se actualizează trimestrial, în funcţie de evoluţia ratei inflaţiei, de către Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului."
    7. La articolul 34, după alineatul (25) se introduce alineatul (25^1) cu următorul cuprins:
    "(25^1) Desfăşurarea de activităţi de comercializare a alcoolului etilic alimentar, a băuturilor alcoolice şi a oricăror alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, a produselor din tutun, a cafelei, a cafelei cu inlocuitori, cafelei solubile, inclusiv a amestecurilor cu cafea solubila, de către agenţii economici neautorizati constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de 10.000.000 lei şi confiscarea tuturor cantităţilor de astfel de produse. În cazul în care produsele supuse autorizării au fost deja vândute, se vor confisca sumele rezultate din aceasta vânzare."
    8. Alineatul (26) al articolului 34 va avea următorul cuprins:
    "(26) Nerespectarea prevederilor art. 23^5 alin. (9), (11), (12) şi (19) atrage după sine anularea autorizaţiei. După anularea autorizaţiei este interzisă efectuarea operaţiunilor supuse autorizării."
    9. Poziţiile nr. 9-11 din anexa nr. 1 "Lista cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize)" vor avea următorul cuprins:
       
      "Nr. crt.Denumirea produsuluiU.M.Acciza  (lei/U.M.)
      9.Benzină premium, regular şi normalătonă3.032.440
      10.Benzină fără plumbtonă2.967.920
      11.Motorină auto (combustibil pentru motoare Diesel)tonă1.329.112"
     

        10. Anexa nr. 3 "Lista cuprinzând impozitul la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna" va avea următorul cuprins:
             
      "Nr. crt.Denumirea produsului şi a grupei de produseU.M.Impozit  (lei/U.M.)
      1.Ţiţeitonă51.616
      2.Gaze naturale1.000 m396.780"
           

    11. Anexa nr. 16 "Relaţiile comerciale dintre furnizorii şi cumpărătorii de produse supuse autorizării" se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă.
    12. Anexa nr. 17 "Taxele de autorizare pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei" se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă.


    Articolul 2

    Pentru anul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe cererile şi documentaţia necesare eliberării autorizaţiei se vor putea depune până la data de 31 ianuarie a acestui an. Până la eliberarea efectivă a autorizaţiilor şi până la procurarea documentelor fiscale speciale prevăzute de ordonanţa de urgenţă, agenţii economici care au depus până la data de 31 ianuarie documentaţiile necesare eliberării autorizaţiilor îşi pot desfăşura activitatea şi pot utiliza documentele fiscale folosite înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998.
    Agenţii economici care comercializează în sistem en detail produse supuse autorizării, care înregistrează stocuri de astfel de produse la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, vor inventaria aceste stocuri până la data de 31 ianuarie 1999. Listele de inventariere vor fi întocmite pe sortimente de produse şi vor fi depuse la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti până la data de 5 februarie 1999.
    În termen de 10 zile de la depunerea acestor inventare organele fiscale vor verifica realitatea faptica a acestor stocuri şi vor viza fiecare lista de inventar.
    Agenţii economici, producători interni, importatori şi comercianţi în sistem angro şi en detail de produse supuse autorizării, care nu îndeplinesc condiţiile de obţinere a autorizaţiei sau nu doresc să obţină autorizaţii pentru anul 1999, vor putea sa comercializeze produsele aflate în stoc numai către agenţii economici autorizaţi, în baza unei aprobări emise de organul fiscal care are competenţa de eliberare a autorizaţiei.


    Articolul 3

    Pe perioada cuprinsă între 1 ianuarie 1999 şi data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe, calculul în lei al accizelor aferente produselor prevăzute la poziţiile 9-11 din anexa nr. 1, precum şi al celor aferente produselor prevăzute în anexa nr. 3 se va face pe baza cursului de revenire leu/ECU comunicat de Banca Naţionala a României la data de 31 decembrie 1998.


    Articolul 4

    Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    RADU VASILE
    Contrasemnează:
    -----------------
    Ministrul finanţelor
    Decebal Traian Remes


    Anexa 1
    (anexa nr. 16 la Ordonanţa de urgenta
    -------------------------------------
    a Guvernului nr. 82/1997)
    -------------------------
    RELAŢIILE COMERCIALE
    dintre furnizorii şi cumpărătorii de produse supuse autorizării
    I.

    Pentru comercializarea alcoolului
    I.Pentru comercializarea alcoolului
        FurnizorCumpărător
      1.Producător de alcoolProducător de băuturi alcoolice*)
      2.Producător de alcoolSpitale, farmacii
      3.Producător de alcoolUtilizatori în scop tehnologic, alţii decât producătorii de băuturi alcoolice
      4.importator de alcoolProducător de băuturi alcoolice
      5.Importator de alcoolSpitale, farmacii
      6.Importator de alcoolUtilizatori în scop tehnologic, alţii decât producătorii de băuturi alcoolice

    *)

    Valabilă şi în cazul alcoolului vândut de către producătorii de băuturi alcoolice.
    *)Valabilă şi în cazul alcoolului vândut de către producătorii de băuturi alcoolice.
    II.

    Pentru comercializarea băuturilor alcoolice, a produselor din tutun şi a cafelei
    II.Pentru comercializarea băuturilor alcoolice, a produselor din tutun şi a cafelei
        FurnizorCumpărător
      1.Producător intern sau importatorAgent comercial şi de marketing Distribuitor**)
          Comerciant în sistem angro
          Comerciant în sistem en detail Producător***)
      2.Agent comercial şi de marketingDistribuitor
          Comerciant în sistem angro
          Comerciant în sistem en detail
      3.DistribuitorComerciant în sistem angro
          Comerciant în sistem en detail
      4.Comerciant în sistem angroComerciant în sistem en detail

    ------------
        **) Activitatea distribuitorului se asimilează cu cea a agenţilor economici comercianţi în sistem angro şi se autorizeaza în aceleaşi condiţii ca şi în cazul agenţilor economici care desfăşoară activitate în sistem angro.
        ***) Valabilă doar în cazul achiziţionării de produse supuse autorizării, utilizate ca materie prima pentru realizarea altor produse supuse autorizării.


        ANEXA 2
    (anexa nr. 17 la Ordonanţa de urgenta
    --------------------------------------
    a Guvernului nr. 82/1997)
    -------------------------

                           TAXELE
    de autorizare pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei
           
      Nr. crt.Denumirea activităţiiTaxa de autorizare
      1.Alcool*)  
      a)producţia internă:  
      -pentru o producţie anuală de până la 40.000 hl50.000.000 lei
      -pentru o producţie anuală de peste 40.000 hl până la 120.000 hl200.000.000 lei
      -pentru o producţie anuală de peste 120.000 hl350.000.000 lei
      b)pentru import:  
      -de până la 40.000 hl/an50.000.000 lei
      -peste 40.000 hl/an până la 120.000 hl/an200.000.000 lei
      -peste 120.000 hl/an350.000.000 lei
      2.Băuturi alcoolice**)  
      a)pentru comercializarea fiecărui sortiment de băuturi alcoolice din producţie proprie sau din operaţiuni de import proprii10.000.000 lei
      b)pentru comercializarea următoarelor grupe de produse în sistem angro şi en detail:  
      -băuturi spirtoase10.000.000 lei
      -ţuică şi rachiuri naturale10.000.000 lei
      -vinuri şi produse pe bază de vin10.000.000 lei
      -bere10.000.000 lei
      -băuturi alcoolice din import10.000.000 lei
      c)pentru comercializarea băuturilor alcoolice în sistem de alimentaţie publică:  
      -unităţi de alimentaţie publică cu până la 40 de locuri la masă sau la bar5.000.000 lei
      -unităţi de alimentaţie publică cu 41-100 de locuri la masă sau la bar7.500.000 lei
      -unităţi de alimentaţie publică cu peste 100 de locuri la masă sau la bar10.000.000 lei
      -unităţi de alimentaţie publică cu activitate sezonieră1/3 din taxa de autorizare percepută pentru unităţile cu activitate permanentă, corespunzător numărului de locuri la masă sau la bar
      -cantine şi cantine-restaurant, care organizează mese festive5% din taxa minimă percepută pentru unităţile de alimentaţie publică
      d)pentru comercializarea de băuturi alcoolice în magazine de vânzare la preţuri cu amănuntul taxa se percepe, pe fiecare unitate de desfacere, pe următoarele grupe de produse***), astfel:  
      -băuturi spirtoase1.000.000 lei
      -vinuri şi băuturi pe bază de vin1.000.000 lei
      -ţuică şi rachiuri naturale1.000.000 lei
      -bere1.000.000 lei
      -produse din import1.000.000 lei
      3.Produse din tutun  
      a)pentru comercializarea ţigaretelor provenite din producţia proprie150.000.000 lei
      b)pentru comercializarea ţigaretelor provenite din operaţiuni de import proprii150.000.000 lei
      c)pentru comercializarea produselor din tutun, altele decât ţigaretele, provenite din producţia proprie5.000.000 lei
      d)pentru comercializarea produselor din tutun, altele decât ţigaretele provenite din operaţiuni de import proprii5.000.000 lei
      e)pentru comercializarea ţigaretelor şi a produselor din tutun în sistem angro100.000.000 lei
      f)pentru comercializarea numai a produselor din tutun, altele decât ţigaretele, în sistem angro5.000.000 lei
      g)pentru comercializarea ţigaretelor şi a produselor din tutun în sistem en detail1.000.000 lei
      4.Cafea, cafea cu înlocuitori, cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă  
      a)pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea supuse autorizării, provenite din producţia proprie sau din operaţiuni proprii de import50.000.000 lei
      b)pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea supuse autorizării în sistem angro10.000.000 lei
      c)pentru comercializarea sortimentelor de cafea supuse autorizării în sistem de alimentaţie publică****):  
      -cofetării2.000.000 lei
      -unităţi de alimentaţie publică cu până la 40 de locuri la masă sau la bar1.000.000 lei
      -unităţi de alimentaţie publică cu peste 40 de locuri la masă sau la bar2.500.000 lei
      d)pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea supuse autorizării prin unităţi de desfacere la preţuri cu amănuntul1.000.000 lei

    NOTĂ:
    A. *) 1. Nivelul producţiei anuale sau al importului anual de alcool, în funcţie de care se va datora taxa de autorizare, este cel declarat de agenţii economici producători sau importatori la solicitarea autorizaţiei.
    2. În condiţiile trecerii de la o transa inferioară la o transa superioară, taxele de autorizare achitate vor fi regularizate în raport cu producţia efectiv realizată sau cu cantitatea de alcool importata.
    3. Regularizarea se face în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei.
    4. Taxa se aplică în aceleaşi condiţii şi pentru producătorii de băuturi alcoolice care vand alcool. Notă **) 1. Prin sortiment de băutura alcoolică se înţelege fiecare tip de băutura cu denumire diferita.
    2. Pentru fiecare nou sortiment de băuturi alcoolice, produs sau importat ulterior obţinerii autorizaţiei iniţiale, se va solicita o noua autorizaţie, cu achitarea taxei aferente. Acelaşi principiu se va aplica şi pentru grupele de băuturi alcoolice comercializate în sistem angro şi en detail. Notă ***) Pentru mediul rural, în centrul de comuna taxa se reduce cu 50%, iar în satele apartinatoare, cu 75% . Notă ****) Taxa de autorizare pentru cafea nu se mai percepe şi pentru unităţile de alimentaţie publică care plătesc taxa de autorizare pentru comercializarea băuturilor alcoolice.
    B. Pentru comercianţii în sistem en detail şi de alimentaţie publică de produse supuse autorizării, care deţin în subordine unităţi de desfacere care au sedii diferite, autorizaţia se eliberează cu plata taxei corespunzătoare, pentru fiecare unitate în parte. Eliberarea autorizaţiilor se face de către organul fiscal în evidenta căruia este înregistrat comerciantul, persoana juridică, ca plătitor de impozite şi taxe.
    --------