ORDIN nr. 255 din 10 februarie 2025cu privire la reglementarea unor aspecte de raportare contabilă
EMITENT
  • MINISTERUL FINANȚELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 135 din 14 februarie 2025
    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,
    având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) și ale art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
    în baza art. 3 alin. (3) din Ordinul ministrului finanțelor nr. 470/2024 cu privire la raportarea informațiilor referitoare la finanțările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial,
    viceprim-ministrul, ministrul finanțelor, emite următorul ordin:

    Articolul I
    (1) Persoanele juridice fără scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, întocmesc Declarația privind situația de trezorerie, în formatul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.(2) Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în cursul exercițiului financiar de raportare, au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în valoare cumulată de maximum 100.000 lei pot folosi pentru întocmirea Declarației privind situația de trezorerie formatul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.


    Articolul II
    (1) Declarația privind situația de trezorerie se întocmește și se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească și să semneze situațiile financiare anuale.(2) Declarația privind situația de trezorerie se semnează și de către reprezentantul legal, respectiv administratorul sau persoana care are obligația gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial.


    Articolul III

    Declarația privind situația de trezorerie se depune odată cu situațiile financiare anuale, folosind programul de asistență, pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.


    Articolul IV

    Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:– La capitolul 16 „Funcțiunea conturilor“, funcțiunea contului 697 se modifică și va avea următorul cuprins:
    Contul 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri»
    Cu ajutorul acestui cont se ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reglementat potrivit Codului fiscal.
    În debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se înregistrează: – valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (contul 441).
    În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridică responsabilă înregistrează în debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal.


    Articolul V

    Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1020 și 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:– În anexa nr. 1, la capitolul 11 „Funcțiunea conturilor“, funcțiunea contului 697 se modifică și va avea următorul cuprins:
    Contul 697
    Cu ajutorul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reglementat potrivit Codului fiscal.
    În debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se înregistrează:– valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (contul 441).
    În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridică responsabilă înregistrează în debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal.


    Articolul VI
    (1) Prevederile art. I-III se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.(2) Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile art. I-III începând cu primele situații financiare anuale încheiate la o dată ulterioară datei de 1 ianuarie 2024.


    Articolul VII

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna

    București, 10 februarie 2025.
    Nr. 255.

    Anexa nr. 1

    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de ...................




    -lei-

    Nr. rd.

    Explicații

    Sume

    0

    A

    B

    Trezorerie - sold la 1 ianuarie, din care:

    - disponibilități în bancă

    - disponibilități în casierie

    Cap. I - Încasări

    Subvenții, din care:

    - sume din finanțări nerambursabile din fonduri publice

    - împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții

    Sponsorizări

    Sume redirecționate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor

    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice

    Încasări din donații

    Alte sume primite cu titlu gratuit

    Încasări din credite bancare

    Alte sume încasate, din care:

    - cotizații, contribuții sau cote-părți primite potrivit statutului

    - chirii încasate

    - dobânzi încasate

    - dividende încasate

    - încasări din reclamă și publicitate

    - încasări din despăgubiri

    - încasări din vânzări de imobilizări corporale

    - încasări din vânzări de imobilizări financiare

    Total încasări

    Cap. II - Plăți

    Salarii plătite personalului

    Impozite, taxe și contribuții plătite

    Plăți pentru achiziții de stocuri

    Chirii plătite

    Plăți pentru cheltuieli cu utilitățile

    Plăți pentru reclamă și publicitate

    Plăți pentru contracte de management

    Plăți pentru contracte de consultanță

    Plăți aferente drepturilor de proprietate intelectuală

    Plăți pentru alte servicii executate de terți

    Plăți pentru achiziții de imobilizări corporale, din care:

    - sume achitate sub formă de avansuri

    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară, din care:

    - către persoane fizice, din care:

    - către persoane rezidente

    - către persoane nerezidente

    - către persoane juridice, din care:

    - către persoane rezidente

    - către persoane nerezidente

    Plăți ocazionate de deplasări, din care:

    - plăți pentru deplasări interne

    - plăți pentru deplasări externe

    Dobânzi plătite

    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie

    Credite bancare plătite

    Plăți pentru achiziția de imobilizări financiare

    Alte sume plătite

    Total plăți

    Trezorerie - sold la 31 decembrie, din care:

    - disponibilități în bancă

    - disponibilități în casierie

    ^1 Se înscriu operațiunile derulate atât prin cont bancar, cât și prin casierie.
    ^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.

    Reprezentant legal
    Numele și prenumele
    Semnătura

    Întocmit
    Numele și prenumele
    Calitatea
    Semnătura
    Nr. de înregistrare în organismul profesional:


    Anexa nr. 2

    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de ...................
    – lei -



    -lei-

    Nr. rd.

    Explicații

    Sume

    0

    A

    B

    Trezorerie - sold la 1 ianuarie

    Cap. I - Încasări

    Subvenții

    Sponsorizări

    Sume redirecționate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor

    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice

    Alte sume încasate

    Total încasări

    Cap. II - Plăți

    Salarii plătite personalului

    Impozite, taxe și contribuții plătite

    Chirii plătite

    Plăți pentru servicii executate de terți

    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară

    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie

    Alte sume plătite

    Total plăți

    Trezorerie - sold la 31 decembrie

    Reprezentant legal
    Numele și prenumele
    Semnătura

    Întocmit
    Numele și prenumele
    Calitatea
    Semnătura
    Nr. de înregistrare în organismul profesional

    ^1 Se înscriu operațiunile derulate atât prin cont bancar, cât și prin casierie.
    ^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.

    -----