REGULAMENT din 25 iulie 2002de organizare și funcționare a autorității teritoriale de ordine publicăPublicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 5 august 2002
Notă ...
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 787 din 25 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 5 august 2002.
Capitolul 1 Dispoziții generale
Articolul 1
Autoritatea teritorială de ordine publică este organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, care se constituie și funcționează pe lângă Consiliul General al Municipiului București, respectiv pe lângă fiecare consiliu județean, și care își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române și ale prezentului regulament, în scopul asigurării bunei desfășurări și sporirii eficientei serviciului polițienesc din unitatea administrativ-teritorială în care funcționează.
Articolul 2
Autoritatea teritorială de ordine publică asigura, prin activitatea sa, reprezentarea și promovarea intereselor comunității în scopul asigurării unui climat de siguranță și securitate publică.
Capitolul 2 Constituirea autorității teritoriale de ordine publică
Articolul 3
Pentru nominalizarea membrilor autorității teritoriale de ordine publică, conform componentei prevăzute la art. 17 din Legea nr. 218/2002, prefectii desemnează prin ordin un comitet de organizare, din care fac parte: subprefectul, un viceprimar al municipiului București, unul dintre vicepreședinții consiliului județean, 3 consilieri și un reprezentant al Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv al inspectoratului de poliție județean.
Articolul 4
În termen de 5 zile de la constituire Comitetul de organizare solicita Consiliului General al Municipiului București, respectiv consiliului județean, sa desemneze câte 6 consilieri ca membri ai autorității teritoriale de ordine publică. O astfel de cerere se adresează și primarului general al municipiului București, respectiv președintelui consiliului județean, pentru a desemna 3 reprezentanți ai comunității, precum și Consiliului Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv consiliului inspectoratului de poliție județean, ca organe teritoriale de conducere și control ale Corpului Național al Politistilor, pentru a desemna un reprezentant al său.
Articolul 5
Subprefectul, șeful Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv șeful inspectoratului de poliție județean și șeful Corpului gardienilor publici al municipiului București, respectiv al județului, sunt membri de drept ai autorității teritoriale de ordine publică.
Articolul 6
În baza nominalizarilor făcute conform art. 4 și 5 Comitetul de organizare convoacă membrii autorității teritoriale de ordine publică în ședința de constituire, pentru alegerea președintelui autorității teritoriale de ordine publică, conform art. 17 alin. (4) din Legea nr. 218/2002, și stabilirea componentei comisiilor de lucru prevăzute la art. 13.
Articolul 7
Desemnarea nominală a membrilor autorității teritoriale de ordine publică este validată de Consiliul General al Municipiului București, respectiv de consiliul județean, conform art. 17 alin. (3) din Legea nr. 218/2002, data de la care Comitetul de organizare se dizolva.
Articolul 8
Mandatul membrilor autorității teritoriale de ordine publică este valabil până la următoarele alegeri locale pentru Consiliul General al Municipiului București, respectiv pentru consiliile județene, urmând ca după alegerile locale să fie desemnată o alta componenta pentru o perioadă de 4 ani.
Articolul 9
(1) Calitatea de membru al autorității teritoriale de ordine publică se pierde în cazul în care titularul nu mai îndeplinește funcția care a determinat desemnarea sa, iar pentru reprezentanții comunității, în situația în care își schimba domiciliul în alta unitate administrativ-teritorială ori ca urmare a revocării lor.(2) Membrii autorității teritoriale de ordine publică, care și-au pierdut aceasta calitate în condițiile prevăzute la alin. (1) sau ca urmare a decesului ori a altor motive care îi împiedica să își îndeplinească în mod corespunzător atribuțiile conferite de aceasta calitate, vor fi înlocuiți cu alte persoane, desemnate conform art. 4 și 5 și validate în prima ședința în plen a Consiliului General al Municipiului București, respectiv a consiliului județean.
Capitolul 3 Organizarea și funcționarea autorității teritoriale de ordine publică
Articolul 10
În vederea realizării atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 218/2002 autoritatea teritorială de ordine publică își desfășoară activitatea în plen și în comisii de lucru.
Articolul 11
Plenul se întrunește trimestrial în ședința ordinară și ori de câte ori este nevoie în ședința extraordinară, la convocarea scrisă a președintelui sau la solicitarea a cel puțin 4 membri, adresată președintelui.
Articolul 12
Președintele reprezintă autoritatea teritorială de ordine publică, având în principal următoarele atribuții:
a) convoacă și conduce ședințele plenului; ...
a^1) dispune invitarea, prin secretariatul executiv, a persoanelor prevăzute la art. 19 alin. (2) din Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
(la 01-08-2025,
Articolul 12 , Capitolul 3 a fost completat de Punctul 1. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 592 din 24 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 24 iulie 2025
)
...
b) coordonează activitatea comisiilor de lucru și a secretariatului executiv; ...
c) prezintă trimestrial informări asupra eficientei serviciului polițienesc în ședințele Consiliului General al Municipiului București, respectiv ale consiliului județean; ...
d) coordonează elaborarea raportului anual asupra activității poliției. ...
Articolul 13
(1) Comisiile de lucru sunt:
a) Comisia de coordonare, situații de urgenta și pentru petiții; ...
b) Comisia de planificare, stabilire și evaluare a indicatorilor de performanță minimali; ...
c) Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanța și drepturile omului. ... (2) Comisiile prevăzute la alin. (1) se întrunesc lunar.(3) Informarile periodice, planurile de măsuri, programele, strategiile de acțiune și orice alte documente elaborate de comisiile de lucru, prin care se angajează autoritatea teritorială de ordine publică în relațiile cu terții, se supun spre adoptare sau, după caz, spre aprobare plenului acesteia, care se pronunța în acest sens.
Articolul 14
(1) Comisia de coordonare, situații de urgenta și pentru petiții este compusa din 5 membri, după cum urmează: 2 consilieri, inclusiv președintele autorității, un reprezentant al comunității, șeful Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv al inspectoratului de poliție județean, și șeful Corpului gardienilor publici al municipiului București, respectiv al județului.(2) Comisia prevăzută la alin. (1) are următoarele atribuții:
a) organizează consultări cu membrii comunității locale și cu organizațiile neguvernamentale cu privire la prioritățile siguranței persoanei și ordinii publice și, pe aceasta baza, întocmește un plan strategic anual cu caracter de recomandare pentru unitățile de poliție; ...
b) monitorizează activitățile poliției și sesizează eventualele deficiente în activitatea acesteia, în vederea luării operative a măsurilor de inlaturare a acestora; ...
c) face propuneri pentru soluționarea de către organele de poliție a sesizarilor care îi sunt adresate, referitoare la încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului; ...
d) la propunerea unităților de poliție sau din proprie inițiativă analizează activitatea instituțiilor investite cu atribuții de sprijin al persoanelor aflate în situații de risc ori cu comportamente inadecvate (bolnavi psihic, minori, liberați din penitenciare, persoane lipsite de mijloace de subzistenta etc.), recomandand acestora luarea unor măsuri pentru creșterea eficientei activității desfășurate; ...
e) întreprinde măsuri pentru cointeresarea organizațiilor neguvernamentale în exercitarea actului de prevenire a criminalitatii; ...
f) identifica logistica necesară pentru eficientizarea exercitării serviciului polițienesc. ...
Articolul 15
(1) Comisia de planificare, stabilire și evaluare a indicatorilor de performanță minimali este compusa din 4 membri, după cum urmează: 2 consilieri, un reprezentant al comunității și subprefectul.(2) Comisia prevăzută la alin. (1) are următoarele atribuții:
a) participa la elaborarea planului de activități prevăzut la art. 18 lit. a) din Legea nr. 218/2002 și la fixarea indicatorilor de performanță minimali pentru serviciul polițienesc; ...
b) urmărește îndeplinirea indicatorilor de performanță, prezentând periodic informări în acest sens în plenul autorității teritoriale de ordine publică; ...
c) recomanda inițierea unor acte normative în domeniul asigurării climatului de siguranță publică; ...
d) atât la solicitare, cat și din proprie inițiativă se deplaseaza la sediile unităților de poliție și în raport de constatări formulează cereri sau recomandări ordonatorilor de credite pentru finanțare; ...
e) elaborează studii de specialitate, lucrări și documentații în domeniul ordinii publice; ...
f) elaborează raportul anual asupra eficientei poliției, care va fi prezentat în ședința consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, și care se da publicității. ...
Articolul 16
(1) Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanța și drepturile omului este compusa din 4 membri, după cum urmează: 2 consilieri, un reprezentant al comunității și reprezentantul Corpului Național al Politistilor.(2) Comisia prevăzută la alin. (1) are următoarele atribuții:
a) primește sesizări referitoare la încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului și face propuneri pentru soluționarea lor legală de către unitățile de poliție, organizând în acest scop audiente; ...
b) monitorizează, din punct de vedere al ordinii publice, activitățile cotidiene și face recomandări scrise celor predispusi sa încalce legea, pentru a-și revizui atitudinea (administratori de piețe, organizatori de manifestări cultural-artistice și sportive, administratori ai localurilor de alimentație publică, ai discotecilor, ai cazinourilor etc.); ...
c) ia măsuri de antrenare a populației în activități de asigurare a ordinii publice și a siguranței bunurilor persoanei; ...
d) recomanda tuturor structurilor cu atribuții educative luarea măsurilor necesare față de persoanele predispuse la încălcarea legii. ...
Articolul 17
(1) Activitatea autorității teritoriale de ordine publică se desfășoară în spații puse la dispoziție de Consiliul General al Municipiului București și de consiliile județene, după caz.(2) În vederea executării atribuțiilor sale cu caracter permanent autoritatea teritorială de ordine publică își constituie un secretariat executiv format din minimum doua persoane, încadrate pe funcții stabilite prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, respectiv a consiliului județean, prin suplimentarea corespunzătoare a posturilor Biroului de relații cu publicul din organigrama proprie acestora.(3) Secretariatul executiv asigura primirea și trimiterea corespondentei, a petitiilor și sesizarilor cetățenilor, precum și relația cu presa.
Articolul 18
(1) Hotărârile autorității teritoriale de ordine publică sunt adoptate cu majoritate simpla, în cvorum de cel puțin 9 membri.(2) Autoritatea teritorială de ordine publică nu are competente în problemele operative ale poliției.
Articolul 19
Activitatea desfășurată în plen și în comisii de către membrii autorității teritoriale de ordine publică este neremunerată.
(la 01-08-2025,
Articolul 19 , Capitolul 3 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 592 din 24 iulie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 24 iulie 2025
)
Capitolul 4 Elaborarea planului strategic anual
Articolul 20
Anual, în cursul lunii decembrie, pe baza concluziilor desprinse în urma consultării populației și a celor rezultate din analiza situației operative la nivelul unității administrativ-teritoriale, se întocmește un plan strategic pentru anul următor, cuprinzând principalele obiective ce trebuie îndeplinite de unitățile de poliție și indicatorii de performanță minimali.
Articolul 21
Planul va fi analizat în consiliul de conducere al Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv al inspectoratului de poliție județean, prezentându-se autorității un raport asupra resurselor materiale și umane necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite, precum și cu privire la modalitățile practice preconizate pentru realizarea indicatorilor de performanță minimali.
Articolul 22
Cu aceste amendamente planul va fi supus aprobării plenului autorității teritoriale de ordine publică și va fi prezentat în prima ședința a Consiliului General al Municipiului București, respectiv a consiliului județean, un extras al acestuia fiind dat publicității.
Articolul 23
Planul strategic anual va avea următoarele capitole:
a) obiectivele naționale prioritare, identificate în programul de guvernare și în planul de activități al Ministerului de Interne și al Poliției Române; ...
b) obiectivele și prioritățile de interes local; ...
c) indicatorii de performanță minimali pentru serviciul polițienesc; ...
d) bugetul și dotarea poliției, cu specificarea alocațiilor bugetare și a nevoilor de suplimentare a acestora din surse extrabugetare. ...
Capitolul 5 Dispoziții tranzitorii
Articolul 24
Prin exceptare de la dispozițiile art. 4, până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 52 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cererea va fi adresată de către Comitetul de organizare Direcției generale de poliție a municipiului București, respectiv inspectoratului de poliție județean, pentru a desemna un reprezentant al său, urmând ca acesta să fie confirmat ulterior de organul teritorial competent al Corpului Național al Politistilor.
---------