ORDIN nr. M.82 din 20 august 2008 (*actualizat*)
pentru stabilirea domeniilor şi condiţiilor privind angajarea şi executarea, la cerere, prin unităţile ministerului apărării, a prestărilor de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice
(actualizat până la data de 24 decembrie 2016*)
EMITENT
  • MINISTERUL APĂRĂRII




  • ----------
    Pentru aplicarea prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
    în temeiul art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006,
    ministrul apărării emite prezentul ordin.

    Capitolul I Principii generale


    Articolul 1

    (1) Domeniile şi condiţiile în care unităţile Ministerului Apărării pot angaja şi executa, la cerere, prestări de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice sunt stabilite prin prezentul ordin.
    (2) Prezentul ordin nu se aplică structurilor prevăzute la art. 53 alin. (2) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru serviciile respective.
    ----------
    Alin. (2) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Articolul 2

    (1) Prestările de servicii reprezintă activităţile desfăşurate de unităţi militare din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, în folosul sau în interesul unor persoane juridice sau fizice, la cererea acestora.
    ----------
    Alin. (1) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Angajarea prestărilor de servicii se referă la acţiunea de acceptare a efectuării unor activităţi solicitate de persoane juridice sau fizice, în condiţii determinate.
    (3) Executarea prestărilor de servicii reprezintă îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate printr-un contract încheiat anterior.


    Articolul 3

    (1) Unităţile militare execută, potrivit specificului acestora, prestări de servicii în domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1.
    (2) Prestările de servicii în alte domenii de activitate decât cele prevăzute în anexa nr. 1 se pot executa de unităţile militare, potrivit specificului acestora, numai cu aprobarea prealabilă a şefului structurii centrale/subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale, în subordinea căreia se află acestea.
    ----------
    Alin. (2) al art. 3 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Articolul 4

    (1) Comandanţii unităţilor militare aprobă prestările de servicii care necesită participarea efectivelor şi/sau tehnicii de valoarea unui pluton/similare, cu informarea ierarhică a eşalonului superior, până la nivelul statelor majore ale categoriilor de forţe, al comandamentelor, structurilor centrale sau departamentelor din Ministerul Apărării Naţionale, după caz.
    ----------
    Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Pentru prestările de servicii care necesită participarea efectivelor şi/sau tehnicii care depăşesc valoarea unui pluton/similare, aprobările se dau de către comandanţii următoarelor eşaloane:
    a) pentru efective şi/sau tehnică până la valoarea unei companii/similare - comandantul brigăzii/similare;
    b) pentru efective şi/sau tehnică ce depăşesc valoarea unei companii/similare - comandantul diviziei/similare;
    c) pentru echipamentele militare de luptă - tancuri, maşini de luptă ale infanteriei, transportoare amfibii blindate, tunuri, armament, muniţie de manevră, în vederea participării la producţii cinematografice, cu respectarea prevederilor instrucţiunilor privind activitatea de relaţii publice în armată, precum şi pentru efectuarea activităţilor de cercetare-dezvoltare - ministrul apărării naţionale, la propunerea şefului Statului Major General, cu avizul structurilor cu responsabilităţi în domeniu, după caz.
    ----------
    Lit. c) a alin. (2) al art. 4 a fost modificată de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3) Abrogat.
    -------------
    Alin. (3) al art. 4 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. M.104 din 9 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 16 septembrie 2010.


    Articolul 5

    Obligaţiile legale ale angajatorului privind securitatea şi sănătatea în muncă se îndeplinesc de beneficiarul serviciilor prestate şi de unitatea militară. Modul concret în care se execută activităţile şi măsurile pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă se negociază şi se menţionează în contractul de prestări de servicii.


    Articolul 6

    (1) Prestările de servicii se execută cu personalul şi utilajele unităţii, cu condiţia ca utilizarea personalului şi tehnicii să nu afecteze misiunile de bază, programul de instruire şi pregătire şi termenele prevăzute pentru operaţionalizarea unităţilor militare potrivit planurilor aprobate.
    (2) Personalul, tehnica, perioada, locul, programul de lucru şi alte detalii privind serviciile prestate se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (3) Tehnica de luptă şi materialele de la stocul de mobilizare se folosesc în activitatea de prestări de servicii, cu respectarea strictă a procedurilor şi aprobărilor prevăzute în reglementările interne ale Ministerului Apărării privind mobilizarea forţelor Armatei României.


    Articolul 7

    În procesul de angajare şi executare a prestărilor de servicii, persoanele implicate desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile art. 8-14.


    Capitolul II Angajarea prestărilor de servicii


    Articolul 8

    (1) Pentru a putea beneficia de prestările de servicii efectuate de unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale, persoanele juridice şi/sau fizice trebuie să depună cerere scrisă, la sediul unităţii prestatoare. Personalul aparţinând Ministerului Apărării Naţionale solicită executarea prestărilor de servicii prin raport personal adresat comandantului unităţii.
    ----------
    Alin. (1) al art. 8 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Persoanele juridice care solicită prestarea de servicii de către unităţile militare ale Ministerului Apărării trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să nu facă obiectul stării de insolvenţă sau faliment, al procedurii de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, închidere operaţională, administrare specială, să nu aibă suspendate ori restricţionate activităţile economice, să nu se afle într-o altă situaţie similară legal reglementată şi să nu facă obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
    ----------
    Lit. a) a alin. (2) al art. 8 a fost modificată de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    b) să nu fi fost condamnate în ultimii 3 ani, prin hotărârea definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională;
    c) să nu aibă datorii către bugetul de stat;
    d) să prezinte documente care să ateste legalitatea activităţilor executate, precum şi autorizaţii sau certificate care se impun a fi deţinute pentru executarea lucrărilor, conform legislaţiei în vigoare.
    e) să nu se înregistreze cu datorii faţă de Ministerul Apărării Naţionale.
    ----------
    Lit. e) a alin. (2) al art. 8 a fost introdusă de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3) Prestatorul solicită beneficiarului o declaraţie pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în prevederile alin. (2).
    ----------
    Alin. (3) al art. 8 a fost introdus de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Articolul 9

    (1) În situaţia în care a aprobat cererea privind prestarea de servicii, comandantul unităţii militare numeşte, prin ordin de zi pe unitate, o comisie de negociere, cu respectarea legislaţiei în vigoare aplicabile conflictului de interese. Membrii comisiei completează o declaraţie în acest sens.
    ----------
    Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Comandantul unităţii militare care nu are structură financiar-contabilă solicită de la unitatea militară care are în responsabilitate asigurarea financiară a respectivei unităţi desemnarea unui/unor reprezentant/reprezentanţi în comisia de negociere.
    -------------
    Alin. (2) al art. 9 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.104 din 9 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 16 septembrie 2010.


    Articolul 10

    (1) Comisia de negociere, împreună cu compartimentele de specialitate din unitatea militară prestatoare, sub coordonarea şefului logisticii/similar, desfăşoară următoarele activităţi:
    a) analizează comenzile;
    a^1) stabileşte dacă prestarea de servicii afectează activitatea de bază a unităţii militare;
    ----------
    Lit. a^1) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    b) stabileşte posibilităţile şi căile de realizare;
    c) întocmeşte documentaţia de execuţie, dacă este cazul;
    d) calculează costurile prestării de servicii;
    d^1) stabileşte tariful de la care începe negocierea. Acest tarif trebuie să fie superior celui stabilit la art. 14;
    ----------
    Lit. d^1) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    d^2) elaborează, în proiect, contractul pentru prestări de servicii în care sunt stabilite toate clauzele contractuale, cu indicarea celor care pot fi negociate;
    ----------
    Lit. d^2) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    e) stabileşte data când se desfăşoară negocierea contractului;
    f) negociază direct cu beneficiarul.
    g) după caz, modifică şi completează prevederile contractului pentru prestări de servicii, conform procesului-verbal privind negocierea unor prestări de servicii.
    ----------
    Lit. g) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Dacă sunt mai multe solicitări pentru prestarea de servicii în aceeaşi perioadă sau în perioade care se suprapun, în cazul în care unitatea militară nu are resursele necesare pentru a presta concomitent serviciile solicitate, criteriile care se au în vedere la negociere pentru selecţionarea beneficiarului sunt legate de oferta cea mai avantajoasă prezentată de beneficiarul prestărilor de servicii şi, atunci când este cazul, de condiţiile privind hrănirea, echiparea, cazarea, transportul, asistenţa medicală pentru personalul participant, precum şi de protecţia mediului, securitatea şi sănătatea în muncă pe care acesta le oferă, dacă este cazul.
    ----------
    Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 14 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3) La sfârşitul negocierii, comisia de negociere încheie un proces-verbal, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
    Procesul-verbal conţine în mod obligatoriu date referitoare la negocierea tarifului şi a clauzelor contractului de prestări servicii.
    ----------
    Alin. (3) al art. 10 a fost modificat de pct. 14 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Articolul 11

    (1) Pentru desfăşurarea activităţilor referitoare la angajarea şi executarea prestărilor de servicii, personalul Ministerului Apărării este obligat să respecte următoarele principii:
    a) integritatea, respectiv însuşirea de a fi integru, corect şi incoruptibil;
    b) competenţa profesională, respectiv îndeplinirea atribuţiilor de serviciu cu profesionalism, competenţă, imparţialitate, aplicând cunoştinţele, aptitudinile şi experienţa dobândite;
    c) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru angajarea prestărilor de servicii;
    d) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a condiţiilor pentru angajarea prestărilor de servicii, astfel încât orice beneficiar să aibă şanse egale de a beneficia de serviciile solicitate;
    e) confidenţialitatea, respectiv garantarea protejării secretului comercial şi a proprietăţii intelectuale a beneficiarului;
    f) responsabilitatea, respectiv respectarea separării responsabilităţilor stabilite prin lege pentru diferiţi factori implicaţi în prestările de servicii şi neimpunerea unor acţiuni ca urmare a poziţiilor ierarhice ocupate.
    (2) Personalul structurilor Ministerului Apărării implicate în angajarea şi executarea prestărilor de servicii este obligat să respecte următoarele reguli de conduită:
    a) să considere interesul public mai presus de orice alt interes, în exercitarea atribuţiilor funcţionale;
    b) să aplice principiile fundamentale care stau la baza activităţilor referitoare la angajarea şi executarea prestărilor de servicii, prevăzute la alin. (1);
    c) să fie loiali faţă de instituţia în care îşi desfăşoară activitatea;
    d) să acţioneze pentru prestarea de servicii de calitate şi să accepte responsabilitatea pentru rezultatele muncii proprii şi a celor pentru care este răspunzător;
    e) să cunoască reglementările din domeniul prestărilor de servicii şi să manifeste interes pentru respectarea şi aplicarea corectă a acestora;
    f) să aplice principiile şi metodele de management al riscului în angajarea şi executarea prestărilor de servicii;
    g) să acţioneze pentru susţinerea onoarei, integrităţii şi demnităţii;
    h) să exprime opinii într-o manieră obiectivă şi deschisă, numai pe baza unei cunoaşteri adecvate;
    i) să manifeste integritate personală, încredere în sine, cinste şi respect pentru alţii;
    j) să evite afectarea conduitei sau a discernământului de problemele personale;
    k) să folosească priceperea profesională în interesul instituţiei;
    l) să aibă un comportament civilizat pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţilor de serviciu sau în conexiune cu acestea;
    m) să fie riguroşi, conştiincioşi şi responsabili în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
    n) să fie obiectivi şi imparţiali în toate circumstanţele exerciţiului funcţiei publice;
    o) să nu se folosească de funcţia lor pentru a obţine avantaje sau beneficii personale;
    p) să nu solicite sau să nu accepte cadouri, servicii, favoruri sau orice alt avantaj de la persoanele juridice sau fizice cu care colaborează în mod oficial pe parcursul activităţilor referitoare la angajarea şi executarea prestărilor de servicii;
    q) să îşi administreze interesele private astfel încât să prevină apariţia unui conflict de interese.
    (3) Activităţile privind angajarea şi executarea prestărilor de servicii se desfăşoară cu respectarea următoarele principii:
    a) neimplicarea/neasocierea politică a armatei;
    b) neimplicarea armatei în activităţi cu caracter rasist, antisemit sau contrare bunelor moravuri;
    c) neimplicarea armatei în activităţi ale sectelor/cultelor religioase sau ale unor asociaţii/fundaţii/organizaţii/alte asemenea, nerecunoscute prin lege;
    d) evitarea activităţilor care atrag nerespectarea demnităţii umane, a statului de drept şi a instituţiilor acestuia.
    ----------
    Alin. (3) al art. 11 a fost introdus de pct. 15 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Capitolul III Executarea prestărilor de servicii


    Articolul 12

    Încheierea contractului de prestări de servicii se face după finalizarea negocierii tarifului pentru prestarea de servicii şi aprobarea procesului-verbal respectiv de către persoanele prevăzute la art. 4.
    -------------
    Art. 12 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. M.104 din 9 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 16 septembrie 2010.


    Articolul 13

    (1) Contractul pentru prestări de servicii se încheie între Ministerul Apărării, reprezentat de comandantul/şeful unităţii militare prestatoare, şi persoana juridică sau fizică solicitantă.
    (2) La încheierea contractului se utilizează modelul prezentat în anexa nr. 3, care conţine elemente considerate ca fiind obligatorii, contractul urmând a fi completat cu alte clauze care se consideră a fi necesare pentru clarificarea condiţiilor de execuţie a contractului, stabilite prin procesul-verbal privind negocierea unor prestări de servicii.
    ----------
    Alin. (2) al art. 13 a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3) Contractul de prestări de servicii trebuie să fie obligatoriu avizat juridic şi să obţină viza de control financiar preventiv propriu.


    Articolul 14

    (1) Contravaloarea serviciilor prestate se stabileşte de către unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale care le efectuează, luându-se în calcul atât cheltuielile curente, cât şi amortizarea activelor fixe şi uzura materialelor de natura obiectelor de inventar. Valoarea minimă a tarifului va fi reprezentată de cheltuielile directe/indirecte aferente prestării serviciului.
    ----------
    Alin. (1) al art. 14 a fost modificat de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (2) Pentru activele fixe şi materialele de natura obiectelor de inventar, în calculul cheltuielilor indirecte se include şi amortizarea/uzura acestora. Contravaloarea stabilită la alin. (1) se actualizează periodic în funcţie de modificarea unor componente ale preţului, pentru eventuale solicitări ulterioare privind prestarea unor servicii. Suma rezultată de la alin. (1) constituie valoarea minimă pentru negocierea tarifelor-limită sub care serviciul nu poate fi prestat.
    ----------
    Alin. (2) al art. 14 a fost modificat de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3) Pentru unităţile militare productive ale Ministerului Apărării Naţionale, contravaloarea este cea determinată prin calculaţii de preţ, pe categorii de lucrări, întocmite conform prevederilor instrucţiunilor privind planificarea, evidenţa şi raportarea activităţilor de producţie din unităţile Ministerului Apărării Naţionale.
    ----------
    Alin. (3) al art. 14 a fost modificat de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (3^1) Pentru beneficiarii care au calitatea de angajat al unei structuri din compunerea sau subordinea Ministerului Apărării Naţionale, tariful reprezintă valoarea minimă stabilită la alin. (1).
    ----------
    Alin. (3^1) al art. 14 a fost introdus de pct. 18 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    (4) La emiterea facturii fiscale se înscrie, calculează, încasează şi virează taxa pe valoarea adăugată - TVA, procentual la valoarea facturii, în cazul plătitorilor de TVA. Cota de TVA se virează la bugetul de stat împreună cu celelalte taxe şi impozite în condiţiile legii.
    (5) În situaţia realizării unor venituri superioare plafonului anual, stabilit conform legislaţiei în vigoare, din activităţi care îndeplinesc condiţiile unor operaţiuni impozabile, unităţile militare devin plătitoare de TVA în condiţiile şi la termenele stabilite de prevederile legale în domeniu.


    Articolul 15

    (1) În termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea contractului de prestări de servicii, exclusiv ziua semnării şi inclusiv ziua plăţii, beneficiarul care are calitatea de persoană fizică sau persoană juridică de drept privat este obligat să achite în avans 50% din contravaloarea acestuia.
    (2) În cazul în care beneficiarul are calitatea de persoană juridică de drept public, plăţile în avans se execută în conformitate cu prevederile legale care reglementează acţiunile şi categoriile de cheltuieli, criteriile, procedurile şi limitele pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice.
    (3) În cazul în care beneficiarul are calitatea de angajat al unei structuri din compunerea sau subordinea Ministerului Apărării Naţionale, acesta achită contravaloarea prestării de servicii stabilite prin contract după efectuarea acesteia, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la finalizarea acesteia.
    (4) În cazul în care, până la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1), prestatorul constată că se află în imposibilitatea de a executa prestarea de servicii angajată, informează în scris beneficiarul, care este exonerat de obligaţia achitării avansului stabilit, iar dacă acesta a fost deja achitat, beneficiarul este îndreptăţit la restituirea lui.
    ----------
    Alin. (4) al art. 15 a fost introdus de pct. 19 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.
    -------------
    Art. 15 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.104 din 9 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 16 septembrie 2010.


    Capitolul IV Dispoziţii finale


    Articolul 16

    Contravaloarea serviciilor prestate de unităţile militare ale Ministerului Apărării se achită în moneda naţională.


    Articolul 17

    Destinaţia veniturilor proprii realizate din activităţile de prestări servicii executate în domeniile de activitate stabilite în anexa nr. 1, potrivit aprobărilor prevăzute la art. 4, este următoarea:
    a) pentru unităţile militare finanţate potrivit art. 62 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, se încasează şi se utilizează în conformitate cu prevederile aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli;
    b) pentru unităţile militare finanţate potrivit art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se încasează şi se varsă integral la bugetul de stat sau se încasează şi se utilizează potrivit legii, în măsura în care au aprobat buget al activităţilor finanţate integral din venituri proprii, în condiţiile prevederilor art. 67 şi 68 din aceeaşi lege.
    ----------
    Art. 17 a fost modificat de pct. 20 al art. I din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016.


    Articolul 18

    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.


    Articolul 19

    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Metodologia privind angajarea şi executarea prestărilor de servicii de către unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale, aprobată prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M. 41/2000*), cu modificările şi completările ulterioare.
    _________
    *) Ordinul nr. M. 41/2000 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.


    Articolul 20

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


    Ministrul apărării,

    Teodor Viorel Meleşcanu

    Bucureşti, 20 august 2008.
    Nr. M. 82.

    Anexa 1

    LISTA
    cu domeniile în care unităţile militare din
    Ministerul Apărării Naţionale pot presta servicii
    1. Servicii de reparare şi de întreţinere a vehiculelor şi a echipamentelor aferente şi servicii conexe
    2. Servicii de reparare şi de întreţinere şi servicii conexe pentru mijloacele de transport aerian, feroviar, rutier şi maritim
    3. Servicii de reparare şi de întreţinere şi servicii conexe pentru computere personale, pentru echipament de birotică, pentru echipament de telecomunicaţii şi pentru echipament audiovizual
    4. Servicii de reparare şi de întreţinere a echipamentului medical şi de precizie
    5. Servicii de reparare şi de întreţinere a aparatelor de măsurare, de testare şi de control
    6. Servicii de calibrare
    7. Servicii de reparare şi de întreţinere a pompelor, a vanelor, a robinetelor, a containerelor de metal şi a maşinilor
    8. Servicii de reparare şi de întreţinere a maşinilor şi aparatelor electrice şi a echipamentului conex
    9. Servicii de reparare şi de întreţinere a instalaţiilor de construcţii
    10. Servicii de reparare şi de întreţinere a armelor de foc şi a sistemelor de armament
    11. Servicii de confecţionare, de reparare şi de întreţinere a mobilierului
    12. Servicii de reparare şi de întreţinere a instrumentelor muzicale
    13. Servicii de instalare de motoare electrice, de generatoare şi de transformatoare
    14. Servicii de instalare de echipament de distribuţie şi de comandă a energiei electrice
    15. Servicii de instalare de echipament mecanic
    16. Servicii de instalare de motoare de vehicule
    17. Servicii de instalare de motoare de nave
    18. Servicii de instalare de motoare de aeronave
    19. Servicii de instalare de echipament de măsurat, de control, de testare şi de navigare
    20. Servicii de instalare de echipament comunicaţii
    21. Servicii de instalare de emiţătoare radio
    22. Servicii de instalare de echipament de telefonie prin fir
    23. Servicii de instalare de echipament de telegrafie prin fir
    24. Servicii de instalare de echipament de ridicare şi de manipulare, cu excepţia ascensoarelor şi a scărilor rulante
    25. Servicii de instalare de utilaje şi aparate de filtrare sau de purificare a lichidelor
    26. Servicii de închiriere de utilaje de construcţii
    27. Servicii de instalare de utilaje de prelucrare a alimentelor
    28. Servicii de instalare de utilaje pentru fabricarea materialelor textile, a îmbrăcămintei şi a pielii
    29. Servicii de instalare de sisteme de armament
    30. Servicii de cercetare-dezvoltare pentru echipamente militare de luptă - tancuri, maşini de luptă ale infanteriei, transportoare amfibii blindate, tunuri, armament sau muniţie de orice tip
    31. Servicii de instalare de computere şi de echipament de birotică
    32. Servicii de instalare de rezervoare
    33. Servicii de transport terestru
    34. Servicii de transport cu automobile blindate
    35. Servicii de transport naval
    36. Servicii de transport aerian
    37. Servicii de transport medical (aeromedical, naval sau terestru)
    38. Servicii de transport de arme şi muniţii
    39. Servicii aeriene şi servicii conexe
    40. Servicii de manipulare şi depozitare a încărcăturilor
    41. Servicii conexe pentru transportul terestru
    42. Servicii conexe pentru transportul naval
    43. Servicii conexe pentru transportul aerian
    44. Servicii de consultanţă privind sistemele informatice
    45. Servicii de analiză şi de programare de sisteme
    46. Servicii de asistenţă privind reţelele de informaţii
    47. Servicii de analiză de date
    48. Servicii de gestionare a instalaţiilor informatice
    49. Servicii de asistenţă şi de consultanţă informatică
    50. Servicii de reţele informatice
    51. Servicii de elaborare de acorduri privind nivelul de asistenţă
    52. Servicii de laborator de cercetare
    53. Servicii de cercetare marină
    54. Servicii de dezvoltare experimentală
    55. Servicii de consultanţă în cercetare şi în dezvoltare
    56. Servicii de gestionare a registrelor contabile
    57. Servicii de gestionare a salariilor
    58. Servicii de elaborare a studiilor de fezabilitate
    59. Servicii de consultanţă în domeniul securităţii
    60. Servicii de consultanţă tehnică
    61. Servicii de inspectare şi verificare a construcţiilor
    62. Servicii de consultanţă în telecomunicaţii
    63. Servicii de consultanţă în protecţia contra riscurilor şi în controlul riscurilor
    64. Servicii de consultanţă în domeniul naval
    65. Servicii de consultanţă în domeniul geospaţial
    66. Servicii de expertiză
    67. Servicii de elaborare a studiilor tehnice
    68. Servicii de topografie
    69. Servicii de analiză a suprafeţelor
    70. Servicii de analiză hidrografică şi oceanografică
    71. Servicii de asistenţă tehnică şi lucrări în mediul subacvatic/hiperbar
    72. Servicii de medicină hiperbară
    73. Servicii de recunoaştere a calificărilor profesionale
    74. Servicii de autorizare şi inspectare a activităţilor subacvatice/hiperbare cu scafandri
    75. Servicii de formare profesională
    76. Servicii de verificare şi atestare a personalului cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de scufundare
    77. Servicii de asigurare a activităţilor în mediu subacvatic/hiperbar
    78. Servicii pentru verificarea, repararea, întreţinerea echipamentelor de scufundare şi a recipienţilor sub presiune
    79. Servicii de expertiză în mediul subacvatic/hiperbar
    80. Servicii de analiză a constituenţilor din gaze şi amestecuri de gaze
    81. Servicii de asanare a terenurilor şi a poligoanelor subacvatice, de muniţii sau alte mijloace explozive
    82. Servicii de cartografie
    83. Servicii de furnizare produse cartografice proprii
    84. Servicii de cadastru
    85. Servicii de fotogrammetrie
    86. Servicii geospaţiale facilitate de reţea
    87. Servicii de asistenţă tehnică
    88. Servicii de analiză tehnică
    89. Servicii de inspecţie a utilajelor
    90. Servicii de inspecţie tehnică a automobilelor
    91. Servicii de inspecţie tehnică a construcţiilor
    92. Servicii de inspecţie în domeniul siguranţei maritime
    93. Servicii de testare a etanşeităţii
    94. Servicii de inspecţie a podurilor
    95. Servicii de testare tehnică
    96. Servicii de pază
    97. Servicii de supraveghere
    98. Servicii de patrulare
    99. Servicii de fotografie şi servicii conexe
    100. Servicii de radiografie
    101. Servicii de traducere
    102. Servicii de interpretariat
    103. Servicii de arhivare
    104. Servicii de protecţie a persoanelor şi bunurilor
    105. Servicii de tipărire şi conexe tipăririi
    106. Servicii de editare
    107. Servicii de legare şi de finisare
    108. Servicii de tehnoredactare
    109. Servicii de corectură
    110. Servicii de multiplicare
    111. Servicii de prelucrare imagine şi grafică pe calculator
    112. Servicii de învăţământ superior
    113. Servicii de formare şi specializare în domeniul aviaţiei
    114. Servicii de formare şi specializare în domeniul marinei
    115. Servicii de formare şi specializare pentru scafandri
    116. Servicii privind organizarea de cursuri de schi şi alpinism
    117. Servicii privind organizarea de cursuri de informatică
    118. Servicii de formare în domeniul mediului
    119. Servicii de formare în domeniul securităţii
    120. Servicii de formare şi atestare a personalului medical de specialitate
    121. Servicii privind organizarea de cursuri de limbi străine
    122. Servicii pentru gestionarea unui centru de învăţământ
    123. Servicii de sănătate
    124. Servicii de recreere, culturale şi sportive
    125. Servicii de cinematografie şi servicii video
    126. Servicii de radio şi de televiziune
    127. Servicii de divertisment prestate de producătorii de teatru, coruri, ansambluri muzicale şi orchestre
    128. Servicii de pirotehnie
    129. Servicii prestate de biblioteci, arhive, muzee şi alte servicii culturale
    130. Servicii marine
    131. Servicii de supraveghere a calităţii/asigurare guvernamentală a calităţii
    132. Servicii de reparare şi de întreţinere a materialelor de securitate şi apărare
    133. Servicii de testare şi evaluare de arme de foc şi muniţie
    134. Servicii de asigurare a suportului logistic pentru activităţi de protocol şi reprezentare
    135. Servicii de asigurare a suportului logistic pentru desfăşurarea activităţilor/evenimentelor de recreere, culturale şi sportive, precum şi pentru amenajarea unor puncte de prim ajutor
    136. Servicii de asigurare cu energie electrică
    137. Servicii de utilizare a poligoanelor pentru executarea tragerilor cu armament letal şi neletal şi a activităţilor de testare echipamente
    138. Servicii de publicitate
    139. Servicii de orientare topografică şi supravieţuire
    140. Servicii de paraşutare în tandem cu pasager
    141. Servicii de prelucrare a metalelor şi a lemnului
    142. Servicii de verificare, încărcare butelii pentru echipamentele prevăzute cu instalaţii speciale de stins incendiu
    143. Servicii de consiliere prin asigurarea calităţii în educaţie
    144. Servicii de cazare
    145. Servicii de amenajări genistice
    146. Servicii de deservire pe cursuri de apă şi lacuri, cu bărci pneumatice şi şalupe cu sau fără motopropulsor
    147. Servicii de amenajare şi deservire puncte de trecere pe diferite tipuri de poduri, portiţe de pontoane, poduri mobile de asalt
    148. Servicii de execuţie, reparaţii, deblocare, deszăpezire, întreţinere a construcţiilor civile, industriale, agricole, drumurilor şi podurilor cu utilaje şi tehnica din dotare
    149. Servicii de verificare şi compensare a aparaturii electrice de navigaţie de la bordul navelor
    150. Servicii de croitorie - confecţionat/reparat uniforme şi elemente de uniformă
    151. Servicii conexe activităţilor de turism
    152. Servicii de sonorizare
    153. Servicii de suport logistic pentru executarea activităţilor de traducere
    154. Servicii de pavoazare
    155. Servicii de prelucrări mecanice
    156. Servicii de verificare, reparare, încărcare extinctoare presurizate permanent cu pulbere
    157. Servicii de verificare, reparare, etalonare aparatură de cercetare în domeniul chimic-bacteorologic-radiologic-nuclear CBRN
    158. Servicii de execuţie lucrări de construcţii, cu materiale puse la dispoziţie de beneficiar
    159. Servicii de urmărire a execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii pentru construcţii/dirigenţie de şantier
    160. Servicii de consultanţă pentru implementarea proiectelor imobiliare
    161. Servicii de verificare a rezistenţei la dispersie a prizelor de pământ/paratonere
    162. Servicii de etalonare şi verificare metrologică a aparatelor de măsură şi control
    163. Servicii de măsurători privind protecţia împotriva radiaţiilor compromiţătoare a echipamentelor - transient electromagnetic pulse emanation standard/TEMPEST
    164. Servicii de măsurători de compatibilitate electromagnetică
    165. Servicii de măsurători ale camerelor/incintelor tratate electromagnetic
    166. Servicii privind evaluarea produselor criptografice
    167. Servicii privind evaluarea produselor de securitate IT
    168. Servicii privind analiza şi avizarea proiectelor de instalare de echipamente de comunicaţii
    169. Servicii de testare şi evaluare sisteme de comunicaţii şi informatică
    170. Servicii de proiectare în domeniul sistemelor integrate de securitate
    171. Servicii de analize de laborator fizico-chimice şi explozive
    172. Servicii de calibrare/etalonare aparatură de măsură şi control CBRN
    173. Servicii pentru fabricarea unor produse speciale
    174. Servicii de testare şi evaluare a materialelor şi echipamentelor de protecţie CBRN, balistică, protecţia muncii
    175. Servicii de măsurare a suprapresiunii şi vitezei de detonaţie
    176. Servicii de cercetare şi dezvoltare a materialelor de securitate şi apărare
    177. Servicii de studii de prefezabilitate şi demonstraţie tehnologică
    178. Servicii de testare şi evaluare tehnică de aviaţie, spaţială, echipamente, armament şi muniţie de aviaţie
    179. Servicii de testare şi evaluare
    180. Servicii de testare şi evaluare de sisteme electronice militare
    181. Servicii de control nedistructiv
    182. Servicii de asigurare zbor
    ----------
    Anexa 1 a fost înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016, potrivit pct. 21 al art. I din acelaşi act normativ.


    Anexa 2


        ROMÂNIA Aprob
        MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE Comandantul/Şeful U.M. ........,
        Unitatea Militară nr. ........ ................................

    PROCES-VERBAL
    privind negocierea unor prestări de servicii
    (MODEL)
    Nr. .......... din .............
    1. Prestarea de servicii negociată ...................................
    2. Prestarea a fost solicitată cu ................ nr. .......... din ............, de către ........(solicitantul prestării sau reprezentantul negocierii)....................
    3. Comisia de negociere este constituită, în baza OZU nr. .........., din:
    a) preşedinte: .................;
    b) membri: .......(nume, prenume, calitate)...................
    4. Tariful stabilit iniţial pentru prestare .................... lei.
    5. Tarifele oferite pe parcursul negocierii ............... lei.
    6. Prestarea a fost stabilită la tariful de ............ lei.
    7. Termen de execuţie ........... .
    8. Termen de plată ....................... .
    9. Prevederi contractuale:
    a) Următoarele prevederi din contractul de prestări servicii (proiect) au fost negociate:
    - .......................;
    - ..................... .
    b) Forma negociată este următoarea:
    - ......................;
    Anexe:
    - Contractul de prestări servicii (proiect);
    - ........................ .

        Preşedinte: .................... Solicitantul prestării,
        Membri: ........................ .......................

    ----------
    Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa 2 din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016, potrivit pct. 21 al art. I din acelaşi act normativ.


    Anexa 3

    ROMÂNIA
    MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE
    Unitatea Militară nr. ........
    CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII
    (MODEL)
    Nr. ......... din .......
    Părţi contractante

    Articolul 1

    Între Ministerul Apărării Naţionale, prin Unitatea Militară nr. .........., cu sediul în .............., str. .................... nr. ....., judeţul (sectorul) ............, cod fiscal nr. ................, telefon ................., fax ............, cont de virament nr. ............., deschis la ........................, reprezentată prin ................. comandant/şef ...................... şi contabil şef .............., în calitate de prestator şi ................., cu sediul în str. .................... nr. ......, judeţul (sectorul) .............., cod fiscal nr. ............., telefon ................, fax ................, cont de virament nr. .............., deschis la ................., reprezentată prin .................., în calitate de beneficiar, s-a încheiat următorul contract:

    I. Obiectul contractului

    Articolul 2

    Prestarea de servicii referitoare la ........ şi obligaţia corelativă de plată a tarifului de ...... lei, la care se adaugă (după caz) TVA de ... lei.

    II. Obligaţiile prestatorului
    NOTĂ:
    Se menţionează, sub formă de articole, obligaţiile asumate cu ocazia negocierii contractului, conform Procesului-verbal privind negocierea unor prestări de servicii.
    III. Obligaţiile beneficiarului
    NOTĂ:
    Se menţionează, sub formă de articole, obligaţiile asumate cu ocazia negocierii contractului, conform Procesului-verbal privind negocierea unor prestări de servicii, inclusiv cele privind hrănirea, echiparea, cazarea, transportul, asistenţa medicală pentru personalul participant şi de securitate şi sănătate în muncă, potrivit normelor în vigoare din Ministerul Apărării Naţionale, dacă este cazul.
    IV. Termenul de efectuare a prestării de servicii

    Articolul x

    Prestarea de servicii se realizează începând cu data de ......... până la data de ............, inclusiv.

    V. Tariful prestării de servicii

    Articolul x

    Tariful prestării de servicii este în valoare de ............ .

    VI. Modalităţi şi condiţii de plată
    NOTĂ:
    Se vor menţiona, sub formă de articole, modalitatea, termenul de plată şi moneda naţională în care se efectuează plata.
    VII. Recepţia prestărilor
    NOTĂ:
    Se vor menţiona, sub formă de articole, modalitatea de recepţie (periodic sau la final), modul de comunicare a deficienţelor constatate şi de remediere a acestora.
    VIII. Răspunderea contractuală
    Forţa majoră

    Articolul x

    Forţa majoră reprezintă un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, embargo, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunţiativă.


    Articolul x

    Forţa majoră absolvă părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează.


    Articolul x

    Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă şi o dovedeşte în condiţiile legii. Forţa majoră se va notifica şi dovedi în termen de 5 zile de la apariţia ei, cu documente oficiale, emise de autorităţile competente.


    Articolul x

    Îndeplinirea contractului se suspendă în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    Achitarea avansului


    Articolul x

    În termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea contractului, beneficiarul va achita 50% din contravaloarea prestaţiei, ca avans pentru derularea în bune condiţiuni a acesteia. Plata se va face prin depunerea sumei în contul sau la casieria prestatorului.

    IX. Alte clauze

    Articolul x

    Pentru plata cu întârziere a contravalorii prestaţiei, beneficiarul datorează prestatorului penalităţi de întârziere în cuantum de 0,06% pentru fiecare zi de întârziere.


    Articolul x

    Pentru prestarea cu întârziere a serviciului, prestatorul datorează beneficiarului penalităţi de întârziere în cuantum de 0,06% pentru fiecare zi de întârziere.


    Articolul x

    Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate de a cere rezilierea contractului de prestări de servicii şi de a pretinde plata de daune-interese.


    Articolul x

    Unitatea militară poate suspenda sau înceta executarea contractului, fără a plăti despăgubiri sau penalizări în situaţia când, prin ordine ale eşaloanelor superioare, este chemată să îndeplinească activităţi de instruire sau misiuni specifice unităţii. În această situaţie unitatea militară va notifica în timp util beneficiarul, precizând dacă şi când se continuă prestarea serviciului.


    Articolul x

    Părţile contractante vor depune toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînţelegere sau dispută care se poate ivi între ele sau în legătură cu îndeplinirea contractului.


    Articolul x

    Eventualele divergenţe se vor rezolva pe cale amiabilă, iar în cazul în care după 15 zile de la invitarea la negocieri părţile nu ajung la o înţelegere, părţile se pot adresa instanţei competente.


    Articolul x

    Prezentul contract, încheiat în două exemplare, intră în vigoare la data semnării de către părţi şi este valabil până la data de .................. sau data stingerii oricărui posibil litigiu.

                PRESTATOR Beneficiar,

        Comandant/şef, ..............
        .........................
        Contabil-şef , ..............
        .........................

                    Vizat Vizat
                    ───── ─────
        Control financiar preventiv propriu,
        ................................... ..............


               Aviz juridic Aviz juridic
             ─────────────── ───────────────

    ----------
    Anexa 3 a fost înlocuită cu anexa 3 din ORDINUL nr. M.130 din 8 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 945 din 24 noiembrie 2016, potrivit pct. 21 al art. I din acelaşi act normativ.

    --------