LEGE nr. 265 din 7 noiembrie 2008privind auditul de siguranţă rutieră
EMITENT
  • PARLAMENTUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 20 noiembrie 2008



    Parlamentul României adoptă prezenta lege.  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1 (1) Prezenta lege constituie cadrul juridic pentru organizarea activităţii de audit de siguranţă rutieră şi reglementarea exercitării independente a profesiei de auditor de siguranţă rutieră de către persoanele care dobândesc această calitate în condiţiile prezentei legi. (2) Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a managementului siguranţei rutiere, prin care se realizează evaluarea implicaţiilor asupra siguranţei rutiere ale diferitelor alternative ale proiectelor de construcţie a drumurilor publice, ale proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice existente, ale proiectelor de mică anvergură, precum şi ale proiectelor privind inspecţia de siguranţă rutieră, în vederea identificării detaliate a riscurilor care pot contribui la producerea accidentelor rutiere, în scopul creşterii siguranţei infrastructurii rutiere. (3) Auditul de siguranţă rutieră se realizează pentru infrastructura rutieră aflată în proiectare, construcţie, reabilitare şi/sau modernizare ori exploatare. (4) Infrastructura rutieră care face obiectul prezentei legi cuprinde: a) autostrăzi; b) drumuri expres; c) drumuri naţionale; d) drumuri judeţene; e) drumuri comunale amenajate; f) străzi urbane amenajate. (5) Auditul de siguranţă rutieră realizează o analiză detaliată, sistematică şi tehnică privind interacţiunea dintre elementele constructive ale drumului, infrastructura de reglementare a circulaţiei, caracteristicile vehiculelor şi comportamentul participanţilor la trafic, implicarea acestora asupra siguranţei rutiere, precum şi formularea recomandărilor privind diminuarea sau eliminarea riscurilor semnalate. (6) Auditul de siguranţă rutieră se realizează pe baza prevederilor Manualului de audit pentru siguranţă rutieră, care conţine metodologia de realizare a auditului de siguranţă rutieră.  +  Articolul 2 (1) Scopul auditului de siguranţă rutieră constă în asigurarea şi creşterea gradului de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi, a vătămării integrităţii corporale a persoanelor şi a pagubelor materiale produse în urma accidentelor de circulaţie. (2) Auditul de siguranţă rutieră se realizează cu respectarea următoarelor cerinţe: a) asigurarea independenţei auditorului de siguranţă rutieră faţă de beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul proiectului supus auditării; b) păstrarea de către auditorul de siguranţă rutieră a confidenţialităţii cu privire la datele şi informaţiile la care a avut acces în cursul realizării auditului; c) auditorul nu trebuie să participe, în perioada realizării auditului, la proiectarea şi execuţia proiectului auditat.  +  Articolul 3În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie: a) auditor de siguranţă rutieră - persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze activităţi de audit de siguranţă rutieră pentru proiectele prevăzute la art. 1 alin. (2); b) Institutul de Siguranţă Rutieră, denumit în continuare ISR - instituţia desemnată prin prezenta lege cu competenţe în domeniul organizării efectuării auditului de siguranţă rutieră şi a formării, atestării, perfecţionării şi instruirii auditorilor de siguranţă rutieră; c) proiecte de mică anvergură - proiecte de eliminare a punctelor negre, de amenajare de intersecţii, de reamenajare a curbelor periculoase prin modificarea elementelor geometrice, proiecte de semaforizare, proiecte de reglementare a circulaţiei prin indicatoare, marcaje rutiere şi mijloace de calmare a traficului, proiecte de dirijare, control şi monitorizare a traficului, proiecte de reabilitare şi/sau de modernizare a străzilor urbane amenajate; d) punct negru - segment de drum public care, pe anumite tronsoane, prezintă o rată mai mare de accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanţă a drumului respectiv, la nivel naţional sau local, după caz, raportat la aceeaşi perioadă de timp din anii anteriori şi la volumul de trafic înregistrat; e) inspecţie de siguranţă rutieră - parte integrantă a managementului siguranţei rutiere, cu caracter preventiv, prin care se realizează, după vizionarea drumului auditat, o evaluare sistematică a îndeplinirii cerinţelor standardelor de siguranţă rutieră de către un drum public, aflat în faza de dare în folosinţă sau de exploatare efectivă, precum şi evidenţierea riscurilor, formulându-se propuneri de eliminare a acestora; f) echipă multidisciplinară - echipă formată din cel puţin 3 auditori independenţi sau asociaţi, dintre care unul este specializat în construcţia şi proiectarea drumurilor, unul specializat în ingineria transporturilor rutiere şi unul specializat în comportamentul participanţilor la trafic; g) utilizator vulnerabil - categorie de participanţi la traficul rutier, care este expusă riscului de accidentare, soldată cu morţi şi/sau vătămare corporală gravă, într-un grad mai mare decât restul participanţilor; h) drum public - drum deschis circulaţiei publice, ale cărui elemente constructive sunt cele definite de Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; i) beneficiarul auditului de siguranţă rutieră, denumit în continuare beneficiarul auditului - administratorul drumului public, în cazul realizării auditului pentru proiectele de reabilitare/modernizare, de inspecţie de siguranţă rutieră şi pentru proiectele de mică anvergură, cu excepţia proiectelor de construcţie de drumuri şi străzi urbane, sau investitorul, în cazul realizării auditului pentru proiecte de construcţii de drumuri şi străzi.  +  Capitolul II Dobândirea şi încetarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră  +  Articolul 4Poate fi auditor de siguranţă rutieră persoana fizică dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) are capacitate deplină de exerciţiu; b) are studii superioare de lungă durată în unul dintre următoarele domenii: construcţia şi proiectarea drumurilor, ingineria transporturilor rutiere şi a construcţiei de autovehicule, specialist în comportamentul participanţilor la traficul rutier, dovedite cu diplome recunoscute în condiţiile legii; c) are o experienţă profesională în unul dintre domeniile prevăzute la lit. b) de cel puţin 5 ani; d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în condiţiile prezentei legi; e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activităţi; f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei, în domeniul specialităţii sale, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă; g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie superioară acesteia.  +  Articolul 5 (1) Formarea, instruirea şi perfecţionarea profesională a auditorilor de siguranţă rutieră se asigură prin organizarea cursurilor de specialitate de către ISR. (2) Formarea, instruirea sau perfecţionarea profesională prevăzute la alin. (1) se realizează în colaborare cu instituţii de învăţământ superior acreditate şi/sau cu furnizorii de formare profesională autorizaţi potrivit legislaţiei privind formarea profesională a adulţilor şi ale căror programe de formare, instruire şi perfecţionare profesională în domeniul auditului de siguranţă rutieră sunt aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea ISR. (3) Lista instituţiilor/furnizorilor prevăzute/prevăzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia publicului pe pagina de internet a ISR, pentru a putea fi consultată de orice persoană interesată. (4) Auditorii de siguranţă rutieră sunt obligaţi să participe anual la cursurile de instruire periodică organizate de ISR, precum şi, o dată la 3 ani, la cursurile de perfecţionare profesională organizate.  +  Articolul 6 (1) Se înfiinţează Comisia de atestare, disciplină şi soluţionare a contestaţiilor, denumită în continuare Comisia, a cărei componenţă se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor. (2) Comisia are în componenţă un număr de 9 membri, după cum urmează: 2 reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România - S.A. şi 2 reprezentanţi ai Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., propuşi de ministrul transporturilor, 2 reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei Române, propuşi de ministrul internelor şi reformei administrative, şi 3 reprezentanţi ai mediului academic, specializaţi în domeniile prevăzute la art. 4 lit. b), propuşi de Academia Română, şi îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea ISR. (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei se propune de către ISR şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi. (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei va stabili şi modalitatea de remunerare a activităţii membrilor acesteia şi a personalului care o deserveşte.  +  Articolul 7 (1) Atestarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră se realizează conform prevederilor prezentei legi. (2) Examinarea şi evaluarea candidaţilor în vederea atestării se efectuează de comisia prevăzută la art. 6 alin. (1). (3) Pentru susţinerea examenului de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră şi pentru eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achită câte o taxă, după caz, stabilită prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei, care se fac venit la ISR. (4) Comisia comunică conducerii ISR numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor de siguranţă rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranţă rutieră. Lista auditorilor de siguranţă rutieră, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a ISR. (5) Pentru cetăţeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţă rutieră în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetăţeanul exercită legal profesia. Dacă cetăţeanul doreşte să îşi desfăşoare activitatea de audit de siguranţă rutieră în România, se înscrie într-o secţiune specială a Registrului auditorilor de siguranţă rutieră prevăzut la alin. (4), cu condiţia prezentării documentelor care atestă dobândirea calităţii de auditor de siguranţă rutieră. (6) Persoanele care au dobândit calitatea de auditor de siguranţă rutieră pot fi atestate de către Comisie ca instructori pentru formarea, instruirea şi perfecţionarea profesională în domeniul auditului de siguranţă rutieră, în urma susţinerii unui interviu, dacă au participat la realizarea a cel puţin 3 audituri de siguranţă rutieră.  +  Articolul 8 (1) Calitatea de auditor de siguranţă rutieră încetează: a) la cerere, prin renunţare făcută în scris de către auditorul de siguranţă rutieră; b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 4 lit. a), e) şi f); c) prin retragerea calităţii, potrivit dispoziţiilor art. 22 alin. (1) lit. c). (2) Încetarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră se dispune de Comisie, prin rezoluţia de retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevăzute la alin.(1). (3) În caz de încetare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, numele acestuia se radiază din Registrul auditorilor de siguranţă rutieră.  +  Capitolul III Domeniul de aplicare şi exercitarea auditului de siguranţă rutieră  +  Articolul 9 (1) Auditul de siguranţă rutieră este parte componentă a unui proiect prevăzut la art. 1 alin. (2) şi se execută obligatoriu pentru fiecare dintre următoarele stadii: a) studiul de fezabilitate; b) proiectul preliminar; c) proiectele detaliate; d) anterior dării în exploatare a drumului; e) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic; f) realizarea inspecţiei de siguranţă rutieră periodică; g) realizarea fiecărui proiect de mică anvergură. (2) Auditul de siguranţă rutieră în cazul alin. (1) lit. f) se realizează o dată la 2 ani, alternativ în perioadele iarnă şi vară. (3) Auditul de siguranţă rutieră se execută de către o echipă multidisciplinară, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (1) lit. f) şi g), când se poate executa de un singur auditor de siguranţă rutieră. (4) În cazul unui accident de circulaţie înregistrat pe o autostradă, un drum expres, naţional sau judeţean, soldat cu victime omeneşti, administratorul drumului va solicita, obligatoriu, executarea unui audit vizând o inspecţie de siguranţă suplimentară sau care să identifice riscurile care au favorizat producerea accidentului respectiv şi să facă recomandările necesare.  +  Articolul 10 (1) Stadiile prevăzute la art. 9 alin. (1) se supun auditării în vederea identificării oricăror deficienţe care pot constitui riscuri pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi pentru elaborarea recomandărilor privind corectarea acestor deficienţe. (2) După finalizarea execuţiei proiectelor prevăzute la art. 9 alin. (1), auditorul sau echipa de auditori de siguranţă rutieră care a efectuat auditul participă, împreună cu comisia de recepţie, la predarea lucrării, pentru a prezenta beneficiarului auditului observaţiile sale, incluse în raportul de audit. (3) Beneficiarul auditului proiectelor prevăzute la art. 9 alin. (1) va lua în calcul perioada de timp necesară efectuării auditului de siguranţă rutieră, ca făcând parte integrantă din perioada de realizare a proiectului. Termenul de predare a raportului de audit va fi stabilit, de comun acord, în contractul prevăzut la art. 11 alin. (1).  +  Articolul 11 (1) În vederea realizării auditului de siguranţă rutieră, se încheie un contract între beneficiarul auditului, pe de o parte, şi ISR, pe de altă parte, pe baza unui contract-cadru. (2) Auditul de siguranţă rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă multidisciplinară de auditori de siguranţă rutieră, desemnaţi de către ISR din rândul auditorilor înscrişi în registrul prevăzut la art. 7 alin. (4). (3) La desemnarea auditorului sau a echipei multidisciplinare de auditori de siguranţă rutieră sunt respectate următoarele criterii: a) criteriul zonal geografic, care asigură prioritatea la desemnare auditorilor domiciliaţi în zona sau cel mai aproape de zona în care se află sectorul de drum public/proiectul auditat; b) criteriul desemnării echitabile a auditorilor, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încărcare a acestora; c) criteriul neangajării unui auditor în executarea a două sau mai multe auditări simultan. (4) În cazul în care, într-o procedură de desemnare, nu există auditori disponibili, care să îndeplinească criteriile prevăzute la alin. (3), ISR poate desemna, în mod justificat, auditori cu derogare de la unele dintre aceste criterii. (5) ISR desemnează auditorii de siguranţă rutieră şi conducătorul echipei multidisciplinare în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la alin. (1) şi notifică în acest sens auditorilor desemnaţi şi beneficiarului auditului, publicând pe pagina proprie de internet numele auditorilor, proiectul repartizat şi termenul de predare a raportului de audit. (6) Nu poate conduce o echipă multidisciplinară auditorul de siguranţă rutieră care nu a participat la cel puţin un audit de siguranţă rutieră privind construcţia unui drum. (7) Auditorii de siguranţă rutieră nu pot refuza desemnarea decât din motive obiective sau în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (8) şi (9). (8) Auditorul de siguranţă rutieră are obligaţia de a aduce la cunoştinţa ISR orice împrejurare de natură a aduce atingere principiului independenţei auditorului de siguranţă rutieră faţă de beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul implicaţi în proiectul supus auditării, imediat ce a luat cunoştinţă de aceasta. (9) Independenţa auditorului de siguranţă rutieră faţă de beneficiarul auditului, proiectant şi/sau executant este atinsă în următoarele cazuri: a) auditorul sau un membru al familiei sale are relaţii contractuale ori este angajat al uneia dintre părţi; b) auditorul sau un membru al familiei sale este acţionar ori deţine părţi sociale la una dintre părţi; c) auditorul sau o rudă până la gradul al IV-lea este membru în organele de conducere ale uneia dintre părţi; d) auditorul este salariat al unei autorităţi sau al administratorului drumului, care are calitatea de beneficiar al auditului, de proiectant şi/sau de executant al proiectului; e) sunt îndeplinite alte condiţii privind conflictul de interese sau incompatibilitatea. (10) Pentru încălcarea criteriilor menţionate la alin. (3), în procedura de desemnare, orice auditor îndreptăţit are dreptul de a înainta ISR o contestaţie motivată, în termen de 5 zile de la publicarea pe pagina de internet prevăzută la alin. (5). Dacă motivarea contestaţiei este corectă, ISR are obligaţia de a remedia situaţia creată. Decizia ISR poate fi atacată printr-o contestaţie adresată ministrului transporturilor, a cărui decizie, comunicată în termen de 15 zile, este definitivă.  +  Articolul 12 (1) Beneficiarul auditului este obligat să depună la ISR documentaţia proiectului supus auditării în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la art. 11 alin. (1). (2) Beneficiarul auditului, proiectantul sau executantul este obligat să pună la dispoziţia auditorului/auditorilor de siguranţă rutieră, la cerere, după caz, documentaţia privind: a) studiul de fezabilitate; b) proiectul tehnic; c) detaliile de execuţie; d) planurile generale ale traseului; e) planurile de situaţie şi profilurile transversale şi longitudinale ale traseului; f) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul; g) planurile de semnalizare şi marcaj rutier de pe traseu, precum şi echipamentele rutiere din dotare; h) analize de trafic, existent şi prognozat; i) date şi informaţii privind accidentele rutiere înregistrate pe drumuri auditate; j) alte informaţii necesare efectuării auditului de siguranţă rutieră. (3) La cererea auditorilor de siguranţă rutieră, Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin Poliţia Rutieră, precum şi alte autorităţi cu atribuţii în siguranţa rutieră pun la dispoziţia acestora, în scris, informaţiile necesare realizării auditului, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.  +  Articolul 13 (1) Auditul de siguranţă rutieră se realizează la cererea expresă a beneficiarului auditului, adresată ISR, şi se concretizează într-un raport scris, depus de auditorii desemnaţi, cu respectarea termenelor prevăzute în contract şi a metodologiei de realizare a auditului de siguranţă rutieră. (2) Raportul de audit se depune, în termen, de către auditor, la beneficiarul auditului, care eliberează o confirmare de primire auditorului sau echipei multidisciplinare, după caz. O copie de pe raport, împreună cu confirmarea de primire, se depune la ISR de către auditorii respectivi.  +  Articolul 14 (1) Concluziile şi recomandările privind eliminarea riscurilor conţinute în raportul de audit de siguranţă rutieră au caracter obligatoriu pentru beneficiarul auditului. (2) Beneficiarul auditului are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare, în relaţie cu proiectantul şi/sau executantul, pentru a asigura, pe cât posibil, respectarea recomandărilor conţinute în raportul de audit de siguranţă rutieră, înainte de finalizarea stadiului supus auditării. (3) În termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii raportului de audit, beneficiarul auditului poate contesta motivat, în tot sau în parte, concluziile şi recomandările, solicitând ISR realizarea unui audit de siguranţă rutieră suplimentar vizând problemele contestate. (4) ISR va desemna, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei, un alt auditor de siguranţă rutieră sau o altă echipă multidisciplinară, în vederea realizării auditului suplimentar solicitat. (5) Auditorii de siguranţă rutieră al căror raport de audit de siguranţă rutieră a fost contestat potrivit alin. (3) nu pot fi desemnaţi pentru realizarea auditului suplimentar solicitat. (6) În măsura în care între auditul iniţial şi auditul suplimentar există diferenţe de fond cu privire la problemele contestate conform prevederilor alin. (3), beneficiarul auditului poate solicita ISR restituirea corespunzătoare a tarifului perceput pentru auditul suplimentar. (7) În cazul în care ISR refuză restituirea totală sau parţială a tarifului respectiv, beneficiarul auditului poate depune o contestaţie la ministrul transporturilor în termen de 15 zile de la notificarea refuzului. (8) Decizia ministrului transporturilor poate fi atacată pe calea contenciosului administrativ. (9) Tariful restituit de ISR conform prevederilor alin. (6) se reţine corespunzător din onorariile auditorilor care au realizat auditul iniţial. (10) Dispoziţia de reţinere, prevăzută la alin. (9), poate fi contestată de auditorii respectivi, în termen de 15 zile, la Comisie. Decizia Comisiei este definitivă.  +  Articolul 15 (1) În cazul în care beneficiarul auditului nu contestă raportul de audit de siguranţă rutieră sau îl contestă în afara termenului prevăzut la art. 14 alin. (3) ori nu precizează motivele care au stat la baza contestaţiei, concluziile şi recomandările formulate în raportul de audit respectiv se consideră însuşite în întregime. (2) Dacă beneficiarul auditului adoptă decizia să nu respecte, în tot sau în parte, obligaţia prevăzută la art. 14 alin. (2), acesta îşi asumă întreaga responsabilitate în cazul producerii unor accidente de circulaţie soldate cu victime omeneşti din cauza neeliminării riscurilor identificate în raportul de audit respectiv. (3) Copii de pe decizia beneficiarului auditului, prevăzută la alin. (2), la care se anexează şi motivaţiile corespunzătoare, se transmit obligatoriu auditorilor respectivi şi ISR. (4) Rapoartele de audit de siguranţă rutieră, şi, după caz, actele de contestare şi deciziile motivate depuse de beneficiarul auditului, hotărârile Comisiei şi hotărârile instanţelor judecătoreşti, după caz, se anexează la documentaţia proiectului auditat.  +  Articolul 16 (1) Până la finalizarea auditului de siguranţă rutieră la unul dintre proiectele prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (4), ISR percepe anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totală a investiţiei la proiectele de construcţie de drumuri publice, la proiectele de reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice existente. (2) Până la finalizarea auditului de siguranţă rutieră la proiectele de mică anvergură, ISR percepe anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totală a investiţiei, dar nu mai puţin decât echivalentul în lei a 500 euro. (3) Tarifele pentru realizarea auditului de siguranţă rutieră, exclusiv al celui efectuat potrivit art. 9 alin. (4), intră în costul investiţiei. (4) Termenele şi modalitatea de plată a tarifelor de către beneficiarul auditului se stabilesc prin contractul încheiat între acesta şi ISR. (5) Tarifele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, potrivit prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f).  +  Articolul 17Sumele încasate potrivit prevederilor art. 16 alin. (1)-(4) se utilizează de către ISR numai în vederea asigurării onorariilor auditorilor de siguranţă rutieră pentru activităţile desfăşurate, precum şi a finanţării activităţilor proprii ale ISR în domeniul siguranţei rutiere.  +  Articolul 18 (1) Raporturile dintre ISR şi auditori se stabilesc prin contract de prestări de servicii, semnat de ambele părţi, care prevede drepturile şi obligaţiile părţilor, termenele pentru finalizarea auditului de siguranţă rutieră, cuantumul onorariului auditorilor, termenele şi modul de plată a acestuia. (2) Pentru activitatea depusă în realizarea raportului de audit în baza contractului prevăzut la alin. (1), auditorul de siguranţă rutieră are dreptul la un onorariu al cărui cuantum rezultă din aplicarea tarifelor unitare aplicate la volumul de activitate depusă, astfel cum reiese din decontul aprobat de ISR, anexat la raport. Tarifele unitare, respectiv tariful pe ora de activitate prestată, tariful pe kilometru de drum auditat, tariful pe proiect auditat, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de natura şi de complexitatea lucrării, precum şi de specialitatea auditorului. (3) Pentru desemnarea unei lucrări de audit de siguranţă rutieră, auditorul poate primi, la cerere, un avans de 30% din onorariul estimat. (4) Contractul prevăzut la alin. (1) se realizează în conformitate cu prevederile unui contract-cadru.  +  Capitolul IV Cadrul instituţional în domeniul auditului de siguranţă rutieră  +  Articolul 19Ministerul Transporturilor este autoritatea competentă de reglementare în domeniul siguranţei rutiere, care asigură aplicarea prevederilor prezentei legi prin Institutul pentru Siguranţă Rutieră din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.  +  Articolul 20 (1) Se înfiinţează Institutul pentru Siguranţă Rutieră, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din cadrul Ministerului Transporturilor, finanţat integral din venituri proprii. (2) Institutul pentru Siguranţă Rutieră îşi exercită atribuţiile şi responsabilităţile în domeniile cu impact asupra siguranţei rutiere, respectiv: a) infrastructura rutieră; b) vehiculele rutiere; c) comportamentul uman pe drumurile publice. (3) ISR funcţionează teritorial prin intermediul fiecărei agenţii teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., prin reprezentanţi care coordonează activitatea auditorilor de siguranţă rutieră, care domiciliază în judeţul respectiv.  +  Articolul 21 (1) ISR este singura instituţie competentă să organizeze realizarea auditului de siguranţă rutieră, precum şi activităţile de formare, atestare, instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră. (2) În domeniul auditului de siguranţă rutieră ISR îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) desemnează auditorii de siguranţă rutieră în vederea efectuării auditului pentru proiectele ce fac obiectul prezentei legi; b) elaborează şi propune norme de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor; c) reglementează aspectele de ordin contractual cu beneficiarii auditului şi cu auditorii de siguranţă rutieră pentru realizarea auditului de siguranţă rutieră, reglementează circuitul documentelor şi informaţiilor între părţile implicate în procesul de audit de siguranţă rutieră; d) asigură organizarea cursurilor de formare profesională, în scopul atestării auditorilor de siguranţă rutieră, precum şi organizarea cursurilor de instruire şi perfecţionare pentru auditorii de siguranţă rutieră atestaţi; e) asigură examinarea şi atestarea auditorilor de siguranţă rutieră, emite şi retrage aceste atestate, prin comisia prevăzută la art. 6; f) organizează periodic informări şi dezbateri ale auditorilor de siguranţă rutieră pe teme legate de rezultatele cercetării şi practicii în domeniu; g) fundamentează şi elaborează proiecte privind norme, standarde şi ghiduri tehnice în materia auditului de siguranţă rutieră, precum şi Manualul de audit pentru siguranţă rutieră, în concordanţă cu evoluţia reglementărilor la nivel european şi internaţional, şi înaintează aceste proiecte spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor; h) participă pe plan naţional şi internaţional la activităţi specifice domeniului de audit de siguranţă rutieră; i) contribuie la elaborarea strategiilor privind gestiunea siguranţei infrastructurii rutiere; j) colectează şi arhivează toate rapoartele de audit de siguranţă rutieră; k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului transporturilor metodologia de atestare, metodologia de organizare a cursurilor de formare, instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră, programele tematice ale acestor cursuri, precum şi metodologia de desemnare a auditorilor în vederea realizării auditurilor de siguranţă rutieră; l) ţine Registrul auditorilor de siguranţă rutieră, pe specialităţi, şi operează modificările care se impun, pe baza deciziilor Comisiei; m) realizează documentaţii şi publicaţii de specialitate pentru auditorii de siguranţă rutieră; n) distribuie auditorilor documentaţiile şi publicaţiile prevăzute la lit. g), j) şi l), precum şi alte reglementări elaborate. (3) ISR îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare şi de prevederile prezentei legi. (4) În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin hotărâre a Guvernului se aprobă următoarele: a) atribuţiile şi responsabilităţile ISR; b) Regulamentul de organizare şi funcţionare a ISR; c) raporturile care se stabilesc între ISR şi auditori, ISR şi beneficiarii auditului, proiectanţii şi executanţii proiectelor; d) contractele-cadru prevăzute la art. 11 alin. (1) şi art. 18 alin. (4); e) cuantumul indemnizaţiilor membrilor Comisiei; f) cuantumul tarifelor prevăzute la art. 16 şi al tarifelor unitare prevăzute la art. 18 alin. (2); g) procentul maximal din tariful perceput pentru realizarea unui audit pe care ISR îl poate reţine pentru finanţarea activităţii proprii, conform art. 17.  +  Capitolul V Răspunderile şi sancţiunile auditorului de siguranţă rutieră  +  Articolul 22 (1) Sancţiunile disciplinare se dispun şi se aplică de către ISR în raport cu gravitatea abaterii şi constau în: a) suspendarea pentru o etapă a desemnării auditorului pentru a realiza un audit, conform metodologiei de desemnare, în cazul nedepunerii în termen, fără justificare temeinică, a ultimului raport de audit contractat; b) suspendarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră, pe o durată de la o lună la 6 luni:- pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condiţiile de obţinere a autorizaţiei de auditor, prevăzute la art. 4, până la îndeplinirea integrală a condiţiilor respective. Dacă după 6 luni condiţiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se prelungeşte corespunzător;- pentru depăşirea nejustificată, cu cel puţin un an, a obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (4); c) retragerea calităţii de auditor de siguranţă rutieră, pentru cazul în care acesta este obligat să restituie onorariul primit în condiţiile art. 14 alin. (9) pentru mai mult de jumătate dintre recomandările elaborate care au fost contestate în cel puţin 3 rapoarte, întocmite într-o perioadă de 5 ani consecutivi. (2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se realizează potrivit legii.  +  Articolul 23 (1) Decizia ISR de aplicare a unei sancţiuni prevăzute la art. 22 alin. (1) poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ în termen de 15 zile de la comunicare. (2) Acţiunea exercitată potrivit alin. (1) suspendă executarea deciziei atacate.  +  Articolul 24Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează: a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, aplicată salariatului ISR responsabil, pentru încălcarea prevederilor art. 11 alin. (3)-(6); b) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată auditorului, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) şi c), art. 11 alin. (7) şi (8), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea auditului de siguranţă rutieră, precum şi pentru depunerea raportului de audit la beneficiar cu depăşirea nejustificată a termenului contractat de depunere; c) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (3); d) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi (4) şi art. 12 alin. (1) şi (2); e) cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fără justificări, a prevederilor art. 14 alin. (2); f) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1).  +  Articolul 25 (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 24 se fac de către personalul împuternicit în acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor, Inspectoratului de Stat în Construcţii şi/sau din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în limita competenţelor acestora. (2) Contravenţiilor prevăzute la art. 24 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la art. 24, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.  +  Capitolul VI Dispoziţii tranzitorii şi finale  +  Articolul 26 (1) Persoanele, altele decât cele prevăzute la art. 7 alin. (5), care până la data intrării în vigoare a prezentei legi au obţinut certificate de absolvire a unor cursuri de formare a auditorilor de siguranţă rutieră cu o durată de cel puţin 6 luni şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4 pot obţine atestatul de auditor de siguranţă rutieră. (2) Solicitarea împreună cu documentele care atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute se depun în scris la secretariatul Comisiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 6 alin. (3). (3) Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute şi atestă calitatea de auditor de siguranţă rutieră în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, dispunând înscrierea în Registrul auditorilor de siguranţă rutieră, potrivit prezentei legi.  +  Articolul 27Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 9, care intră în vigoare la 12 luni de la data intrării în vigoare a legii.  +  Articolul 28La data intrării în vigoare a prezentei legi, în anexa nr. 2 la Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, litera h) a literei A se modifică şi va avea următorul cuprins:"h) profesii în domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale şi rutiere: comandant, ofiţer punte secund, ofiţer punte, şef mecanic, ofiţer mecanic secund, ofiţer mecanic, şef electrician maritim, ofiţer electrician maritim, pilot de mare largă, pilot maritim, pilot maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist, personal aeronautic pentru protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiei (PNA-TC), inginer de recepţie şi control aeronave, inginer de recepţie şi mijloace PNA-TC, profesor de legislaţie rutieră, inspector ITP, lector pentru pregătirea şi perfecţionarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, auditor de siguranţă rutieră;".Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORBOGDAN OLTEANUp. PREŞEDINTELE SENATULUI,DORU IOAN TĂRĂCILĂBucureşti, 7 noiembrie 2008.Nr. 265.----------