HOTĂRÂRE nr. 1.148 din 18 septembrie 2008privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 689 din 9 octombrie 2008



    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 175 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Scopul acreditării spitalelor este îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti.  +  Articolul 2 (1) Spitalele intră în procesul de acreditare potrivit dispoziţiilor art. 175 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, care funcţionează în coordonarea primului-ministru, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1. (3) Categoriile de acreditare a spitalelor se stabilesc de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice.  +  Articolul 3 (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru. (2) Directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este ordonator de credite.  +  Articolul 4În anul 2008, sumele necesare pentru funcţionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se asigură prin redistribuire în cadrul bugetului aprobat Cancelariei Primului-Ministru.  +  Capitolul II Componenţa Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor  +  Articolul 5 (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este organ colegial de conducere şi este formată din 5 membri, reprezentanţi ai următoarelor instituţii şi organizaţii profesionale: Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Academia Română, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România. (2) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, prin decizie a primuluiministru, la propunerea conducătorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte persoana nominalizată, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor îşi alege din rândul membrilor săi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate simplă, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an. (4) Revocarea membrilor Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de către primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat, în condiţiile în care persoana respectivă a încălcat prevederile legale sau se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni consecutive.  +  Articolul 6 (1) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Hotărârile Consiliului de coordonare se adoptă cu majoritate simplă. (2) La şedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor participă cu statut de invitat fără drept de vot directorul general. (3) La şedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditării spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea spitalelor. (4) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiază de o indemnizaţie de participare la şedinţă în cuantum lunar de 20% din salariul de bază al directorului general, indiferent de numărul şedinţelor dintr-o lună. (5) Prevederile alin. (3) se aplică după constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţionează în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.  +  Articolul 7Conducerea executivă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asigurată de directorul general, angajat prin concurs pe o perioadă de 5 ani.  +  Articolul 8 (1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un aparat tehnic propriu, constituit din experţi şi personal tehnico-administrativ. (2) În structura Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor funcţionează: a) unitatea de standarde şi proceduri de acreditare constituită din experţi în domeniu, responsabilă de elaborarea şi actualizarea permanentă a standardelor şi procedurilor de acreditare a spitalelor, în conformitate cu dezvoltările în domeniu; b) unitatea de analiză şi acreditare - responsabilă de centralizarea fişelor de evaluare şi a altor date rezultate din evaluarea spitalelor; c) corpul de evaluatori - format din specialişti (medici, asistenţi medicali, alte categorii) având contract de muncă pe durată determinată, cu experienţă în domeniul spitalicesc; d) aparatul administrativ propriu. (3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un număr de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară se aprobă prin hotărâre a acesteia, la propunerea directorului general. (4) Personalul din cadrul aparatului tehnic este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.  +  Capitolul III Atribuţii şi responsabilităţi  +  Articolul 9Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) aprobă categoriile de acreditare a spitalelor; b) organizează, în termen de maximum 30 de zile de la constituire, concursul pentru ocuparea funcţiei de director general, supraveghează şi controlează activitatea acestuia, putându-l revoca din funcţie. Revocarea se poate dispune cu îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului individual de muncă; c) aprobă prin hotărâre acreditarea unui spital; d) aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare, la propunerea directorului general; e) aprobă normele privind modul de desfăşurare a activitaţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării; f) avizează procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe care le supune aprobării ministrului sănătăţii publice; g) stabileşte nivelul taxei de acreditare a spitalelor, care se aprobă prin ordin al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea ministrului sănătăţii publice. Propunerea are la bază fundamentarea efectuată de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) aprobă constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital; i) propune strategii de îmbunătăţire a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti; j) prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi Ministerului Sănătăţii Publice; k) avizează proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea supunerii spre aprobare în condiţiile legii; l) aprobă planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori; m) aprobă planul anual de acreditare a spitalelor.  +  Articolul 10În exercitarea atribuţiilor sale, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor adoptă hotărâri.  +  Articolul 11Directorul general are următoarele atribuţii principale: a) este ordonator de credite, în condiţiile legii; b) participă cu statut de invitat la şedinţele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; c) organizează activitatea curentă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; d) implementează hotărârile Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) semnează certificatul de acreditare în temeiul hotărârii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; f) răspunde de tipărirea şi distribuirea către spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare; g) stabileşte numărul şi componenţa comisiilor de evaluare în vederea acreditării şi coordonatorul acestora pentru spitalele care au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobării Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unităţilor cu paturi în vederea acreditării acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice; i) supune aprobării Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a spitalelor; j) elaborează şi pune la dispoziţia Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind activitatea acesteia şi participă la dezbaterile privind problemele de strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; k) aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi eliberează din funcţie personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii; l) aprobă programul de lucru pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine; m) realizează evaluarea performanţelor profesionale ale personalului aflat în subordine directă, conform structurii organizatorice, şi soluţionează contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au făcut, în condiţiile legii; n) aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare; o) reprezintă Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice; p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii; q) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de îmbunătăţire a activităţii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; r) asigură respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea confidenţialităţii datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalelor; s) pune la dispoziţie organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în baza hotărârii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalelor;ş) răspunde de organizarea arhivei Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi de asigurarea securităţii documentelor prevăzute de lege, în format scris şi electronic; t) răspunde de organizarea unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi reclamaţiilor referitoare la activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;ţ) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale; u) întocmeşte situaţiile financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi le prezintă Cancelariei Primului-Ministru; v) răspunde de respectarea disciplinei financiar-bugetare; w) aprobă, prin decizie de acreditare, raportul de acreditare elaborat de unitatea de analiză şi acreditare; x) propune spre aprobare Consiliului de coordonare constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital; y) propune Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară.  +  Articolul 12În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii.  +  Articolul 13Unitatea de standarde şi proceduri de acreditare are următoarele atribuţii principale: a) elaborează şi actualizează permanent standardele, procedurile şi metodologia de acreditare a spitalelor, pe baza unor metode ştiinţifice dovedite şi prin consultare cu experţi în domeniu; b) organizează şi desfăşoară activitatea de instruire şi pregătire a evaluatorilor spitalelor şi altor instituţii implicate; c) înaintează spre avizare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor.  +  Articolul 14Unitatea de analiză şi acreditare are următoarele atribuţii principale: a) elaborează criteriile de selectare a evaluatorilor şi asigură implementarea procedurilor de evaluare a evaluatorilor; b) evaluează persoanele propuse pentru a fi evaluator; c) evaluează evaluatorii la fiecare 3 ani; d) acordă certificatul de evaluator persoanelor care îndeplinesc criteriile; e) înaintează directorului general şi propune spre aprobare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei de acreditare; f) propune spre aprobare Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor categoria de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditării; g) elaborează un raport final care va fi făcut public, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor de evaluare în vederea acreditării; h) desemnează responsabilul cu preluarea dosarului spitalului, persoana de legătură cu spitalul.  +  Articolul 15 (1) Comisiile de evaluare în vederea acreditării sunt structuri constituite specific pentru fiecare spital, în funcţie de dimensiunea, specificul şi complexitatea acestuia. (2) Comisiile de evaluare în vederea acreditării se constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat, numiţi de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin dispoziţie a preşedintelui, la propunerea directorului general, din cadrul corpului de evaluatori. (3) Principalele atribuţii ale Comisiei de evaluare în vederea acreditării sunt: a) analizează modul în care spitalul respectă standardele de calitate stabilite; b) realizează raportul de evaluare; c) organizează baza de date privind procesul de acreditare, constituită din documentele rezultate pe parcursul procesului de evaluare; d) asigură consiliere conducerii spitalului evaluat privind măsurile specifice de îmbunătăţire a calităţii serviciilor; e) prezintă către conducerea spitalului rezultatele evaluării în vederea luării la cunoştinţă şi clarificării unor eventuale neconcordanţe; f) prezintă raportul de evaluare către unitatea de analiză şi acreditare. (4) Componenţa Comisiei de evaluare în vederea acreditării este dată publicităţii şi se transmite spitalului ce urmează a fi evaluat cu cel puţin 14 zile înaintea evaluării.  +  Capitolul IV Finanţarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor  +  Articolul 16 (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru. (2) Veniturile proprii sunt constituite din: a) taxa de acreditare plătită de spitale; b) contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare; c) publicaţii proprii şi alte venituri încasate în condiţiile legii.  +  Capitolul V Dispoziţii finale  +  Articolul 17 (1) Spitalele sunt supuse reacreditării o dată la 5 ani. (2) Taxa de acreditare/reacreditare se suportă de către solicitant şi se depune în contul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. (3) În procesul de acreditare, Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor poate utiliza experţi români şi străini.  +  Articolul 18Dispoziţiile prezentei hotărâri privind acreditarea spitalelor sunt aplicabile şi reacreditării prevăzute la art. 17 alin. (1).  +  Articolul 19 (1) Informaţiile privind activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt informaţii publice. (2) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de ştampilă cu însemne proprii.  +  Articolul 20Constituirea şi organizarea aparatului tehnic şi a structurilor care funcţionează în cadrul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se realizează în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 21Procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor se elaborează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în termen de 90 de zile de la constituirea sa.  +  Articolul 22Instruirea şi organizarea corpului de evaluatori se realizează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, în termen de 60 de zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:--------------Ministrul sănătăţii publice,Gheorghe Eugen NicolăescuŞeful Cancelariei Primului-Ministru,Marian Marius DorinMinistrul muncii, familieişi egalităţii de şanse,Paul PăcuraruMinistrul economiei şi finanţelor,Varujan VosganianBucureşti, 18 septembrie 2008.Nr. 1.148.----------