STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003privind Centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijării şi a exploatării copilului
EMITENT
  • AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA DREPTURILOR COPILULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 22 ianuarie 2004



    Centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijării şi a exploatării copilului, denumit în continuare CRC, este un serviciu pentru protecţia copilului care are drept misiune derularea, promovarea şi menţinerea în comunitate a unor activităţi de prevenire primară, secundară şi terţiară, care să contribuie la asigurarea unei dezvoltări echilibrate pentru toţi copiii din comunitate.Standardele prezente sunt complementare cu următoarele documente:1. Standardele minime obligatorii pentru telefonul copilului;2. Standardele minime obligatorii pentru centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat;3. Ghidul metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.Standardele sunt grupate pe următoarele arii de interes:Informare, educare, comunicare1. Activităţi de informare, educare şi comunicare2. Programe de educare a părinţilor3. Grupul de reflecţie comunitarăActivităţi de sprijin4. Activităţi de sprijinAdministrare şi management5. Locaţie, resurse financiare şi baza materială6. Management şi administrare7. Planul anual de acţiuneResurse umane8. Recrutarea şi angajarea9. Numărul, pregătirea şi formarea continuă10. Management şi supervizareActivitatea în reţeaua de intervenţie11. Activitatea în reţeaua de intervenţie                         INFORMARE, EDUCARE, COMUNICARE
      Standardul 1Activităţi de informare, educare şi comunicare
      Centrul de resurse comunitare dezvoltă activităţi de informare, educare şi comunicare la nivelul comunităţii, în domeniul prevenirii situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
      RezultatComunitatea este sensibilizată cu privire la problematica abuzului, neglijării şi exploatării copilului şi are acces la informaţii de specialitate şi de interes general despre copil şi familie, precum şi despre serviciile de care poate beneficia.
      Proceduri de implementare a standardului 1
      1.1.CRC iniţiază, organizează şi sprijină realizarea anuală de campanii de informare, educare şi comunicare a comunităţii cu privire la prevenirea abuzului, neglijării şi exploatării copilului, sintagmă denumită în continuare A/N/E, precum şi cu privire la alte teme de interes, în acord cu misiunea sa.
      1.2.Campaniile se bazează pe evaluarea iniţială a nevoii de acţiune preventivă şi se încheie printr-o evaluare a impactului în comunitate.
      1.3.CRC ţine evidenţa anuală a campaniilor pe care le organizează, la care participă şi despre care are cunoştinţă în legătură cu A/N/E.
      1.4.CRC consemnează datele relevante din timpul derulării campaniilor organizate de centru sau la care participă sub forma unor rapoarte, pe baza unui protocol avizat de coordonatorul centrului.
      1.5.CRC deţine şi organizează într-o bibliotecă informaţia de specialitate pe care o pune la dispoziţia profesioniştilor şi a altor persoane interesate de domeniul prevenirii A/N/E.
    Indicatorii pentru Standardul 1────────────────────────────────(I)1.2.1. Metoda utilizată pentru evaluarea iniţială a nevoii de acţiune preventivă pentru iniţiere campaniei.(I)1.2.2. Metoda utilizată pentru evaluarea impactului campaniei în comunitate.(I)1.3. Numărul înregistrat de campanii de informare, educare şi comunicare realizate anual în comunitatea respectivă: numărul total şi pe categoriile principale menţionate în standardul 1 (organizate de centru, sprijinite de centru şi despre care are cunoştinţă centrul în legătură cu A/N/E).(I)1.4.1. Numărul de rapoarte cu privire la campaniile organizate de centru.(I)1.4.2. Protocolul utilizat pentru întocmirea rapoartelor.(I)1.5.1. Existenţa şi funcţionarea bibliotecii de specialitate.(I)1.5.2. Numărul anual de beneficiari ai bibliotecii.
      Standardul 2Programe de educare a părinţilor
      Centrul de resurse comunitare organizează programe de educare pentru părinţi, în domeniul prevenirii practicilor şi metodelor abuzive de creştere şi educare a copilului.
      RezultatComunitatea este conştientă de consecinţele abuzului, neglijării şi exploatării asupra dezvoltării copilului şi menţine o relaţie de comunicare strânsă cu personalul centrului de resurse comunitare.
      Proceduri de implementare a standardului 2
      2.1.Programele de educare pentru părinţi - cunoscute sub denumirea de "şcoli pentru părinţi" - se desfăşoară după o programă elaborată în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în funcţie de nevoile identificate în comunitate.
      2.2.Programa de formare trebuie să fie popularizată de către CRC înainte de începerea programului de educare pentru părinţi.
      2.3.CRC organizează minimum un ciclu de formări pentru părinţi pe perioada unui an.
    Indicatorii pentru Standardul 2───────────────────────────────(I)2.1.1. Conţinutul programelor de formare pentru părinţi.(I)2.1.2. Modalitatea de organizare a programului de educare pentru părinţi, conform cu legislaţia în vigoare specifică sistemului educaţional, sanitar sau al domeniului formării profesionale a adultului.(I)2.3. Numărul anual de cicluri de formare pentru părinţi organizate de centru.
      Standardul 3Grupul de reflecţie comunitară
      Centrul de resurse comunitare organizează şi susţine funcţionarea unui grup de reflecţie comunitară capabil să intervină eficient în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
      RezultatComunitatea este responsabilizată în spiritul solidarităţii şi coeziunii sociale cu privire la problematica abuzului, neglijării şi exploatării copilului.
      Proceduri de implementare a standardului 3
      3.1.Grupul de reflecţie comunitară funcţionează în mod periodic sau de câte ori este nevoie şi este alcătuit minim din liderii formali şi informali ai comunităţii relevanţi pentru activitatea centrului.
      3.2.Grupul de reflecţie comunitară are următoarele atribuţii principale: a) identifică nevoile şi resursele comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijării şi exploatării copilului, b) dezbate situaţiile, practicile, mecanismele de soluţionare şi modul acestora de funcţionare în comunitate şi c) avansează propuneri către CRC pentru mobilizarea resurselor comunitare în vederea prevenirii A/N/E.
      3.3.CRC ţine evidenţa anuală a întâlnirilor grupului de reflecţie comunitară, iar facilitatorii grupului au obligaţia să consemneze datele relevante despre conţinutul întâlnirilor, conform unui protocol stabilit de centru.
      3.4.Participanţii la întâlnirile grupului de reflecţie comunitară semnează contracte de confidenţialitate cu privire la informaţiile despre copii şi familiile acestora care sunt vehiculate în cadrul acestor întâlniri.
    Indicatorii pentru Standardul 3────────────────────────────────(I)3.3.1. Numărul înregistrat anual de întâlniri ale grupului de reflecţie comunitară.(I)3.3.2. Protocolul după care se înregistrează datele relevante despre întâlnirile grupului de reflecţie comunitară.(I)3.3.3. Numărul anual de protocoale ale întâlnirilor grupului de reflecţie comunitară.(I)3.3.4. Conţinutul protocoalelor menţionate anterior.(I)3.4. Contractele de confidenţialitate.                             ACTIVITĂŢI DE SPRIJIN
      Standardul 4Centrul de resurse comunitare desfăşoară activităţi de sprijin pentru părinţi şi copii, precum şi pentru alte categorii de membrii ai comunităţii.
      RezultatCopiii şi familiile acestora au acces la servicii şi programe de sprijin integrate comunitar pentru prevenirea intrării în situaţii de risc de abuz, neglijare şi exploatare a copilului sau depăşirea unor astfel de situaţii.
      Proceduri de implementare a standardului 4
      4.1.CRC alcătuieşte şi coordonează grupuri de sprijin pentru părinţi şi copii, precum şi pentru cuplurile sau persoanele care urmează să devină părinţi.
      4.2.CRC ţine evidenţa grupurilor de sprijin pe care le organizează, iar facilitatorii grupurilor au obligaţia să consemneze datele relevante despre acestea, după un protocol stabilit de centru.
      4.3.CRC sprijină şi organizează programe de sprijin, altele decât grupurile de sprijin menţionate anterior, pentru părinţi şi copii, precum şi pentru cuplurile sau persoanele care urmează să devină părinţi, în funcţie de nevoile identificate în comunitate.
      4.4.CRC sprijină programul de vizite obligatorii la domiciliu pentru femeile gravide şi părinţii cu copii cu vârsta până la un an, care sunt în responsabilitatea medicului de familie şi/sau a asistenţilor medicali comunitari.
      4.5.CRC iniţiază şi organizează programe specifice de sprijin, integrate în comunitate, pentru copiii identificaţi în situaţii de risc de abuz, neglijare şi exploatare, în scopul creşterii rezilienţei acestora.
      4.6.Identificarea situaţiilor de risc se realizează cu ajutorul unor instrumente adaptate după modelele recomandate de ghidul metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de A/N/E.
      4.7.CRC poate referi cazurile de copii aflaţi în situaţii de risc de abuz, neglijare şi exploatare către alte servicii sau programe comunitare corespunzătoare nevoilor identificate.
      4.8.CRC ţine evidenţa tuturor programelor de sprijin, inclusiv a celor specifice, pe care le organizează şi la care participă, cu menţiune clară pentru cele care sunt organizate de centru.
      4.9.CRC asigură evaluarea şi documentarea eficienţei programelor de sprijin pe care le organizează.
    Indicatorii pentru Standardul 4────────────────────────────────(I)4.2.1. Numărul anual de grupuri de sprijin organizate de centru: numărul total şi pe categoriile principale menţionate în procedura 4.1 (grupuri de sprijin pentru părinţi, pentru copii, pentru cupluri sau persoane care urmează să devină părinţi).(I)4.2.2. Protocolul după care se înregistrează datele relevante despre grupurile de sprijin.(I)4.2.3. Numărul anual de protocoale menţionate anterior.(I)4.2.4. Conţinutul protocoalelor menţionate anterior.(I)4.4. Numărul de beneficiari ai programului de vizite obligatorii la domiciliu pe care centrul îi ajută în mod direct.(I)4.6. Fişa de evaluare a riscului de A/N/E.(I)4.7. Numărul de cazuri de risc A/N/E referite altor servicii comunitare.(I)4.8.1. Numărul anual de programe de sprijin, inclusiv cele specifice, pe care centrul le organizează sau le sprijină.(I)4.9.1. Metodele de evaluare pentru fiecare program de sprijin pe care centrul le organizează.(I)4.9.2. Documentaţia care atestă eficienţa programelor de sprijin organizate de centru.                           ADMINISTRARE ŞI MANAGEMENT
      Standardul 5Locaţia, resursele financiare şi baza materială
      Centrul de resurse comunitare dispune de o locaţie accesibilă pentru membrii comunităţii, resurse financiare suficiente şi o bază materială adecvată, care îi asigură funcţionarea la randament optim şi permanenţa în comunitate.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate au acces la servicii comunitare de calitate, pe care le pot accesa în funcţie de nevoile pe care aceştia le au.
      Proceduri de implementare a standardului 5
      5.1.CRC este situat într-un loc accesibil pentru toţi membrii comunităţii, ţinând cont de mijloacele de transport şi distanţa faţă de alte servicii comunitare pentru copil şi familie.
      5.2.CRC este compartimentat şi dotat sau are acces, care este stipulat clar în convenţiile de colaborare cu alte instituţii sau servicii, la o bază materială şi echipamente care să faciliteze accesibilitatea, lucrul în condiţii optime cu beneficiarii, copii şi adulţi, precum şi derularea activităţilor menţionate în standardele minime obligatorii.
      5.3.Fondurile alocate CRC de către furnizorul de servicii (serviciul public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPSPC, organismele private autorizate sau autorităţile administraţiei publice locale) sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii CRC, prevederilor standardelor minime obligatorii şi a oricăror alte activităţi derulate de CRC în acord cu legislaţia în vigoare şi nevoile identificate în comunitate.
      5.4.Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare de finanţare, cu precădere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulării activităţilor necesare în comunitate şi autosusţinerea pe termen lung a CRC.
      5.5.Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a superviza utilizarea fondurilor derulate de CRC.
    Indicatorii pentru Standardul 5───────────────────────────────(I)5.1.1. Membrii comunităţii au diverse mijloace de acces la centru.(I)5.1.2. Centrul este dotat cu facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, conform legislaţiei în vigoare.(I)5.2.1. Centrul dispune de compartimente adecvate scopului acestora, inclusiv sala de aşteptare cu materiale specifice jocului pentru copii, pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în standardele minime obligatorii.(I)5.2.2. Centrul are încheiate convenţii de colaborare cu alte instituţii sau servicii pentru utilizarea unor spaţii sau închirierea unor echipamente adecvate activităţilor prevăzute în planul anual de acţiune şi standardele minime obligatorii.(I)5.3-5.5. Bugetul anual al CRC.
      Standardul 6Management şi administrare
      Centrul de resurse comunitare dispune de un management şi o administrare eficientă, care să îi asigure o funcţionare optimă, în acord cu misiunea sa.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate beneficiază de servicii de calitate oferite de centrul de resurse comunitare, precum şi de sprijinul acestuia pentru accesarea altor servicii de care au nevoie la un moment dat.
      Proceduri de implementare a standardului 6
      6.1.Coordonatorul centrului are responsabilitatea ca misiunea centrului comunitar să fie formulată în scris, afişată, cunoscută şi promovată atât în cadrul centrului, cât şi în comunitate.
      6.2.CRC are un regulament de ordine interioară sau norme interne de funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectă spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului, sunt avizate de coordonatorul centrului şi aduse la cunoştinţa întregului personal.
      6.3.CRC organizează o bază de date pentru înregistrarea, monitorizarea şi evaluarea propriilor activităţi de prevenire, care este utilizată conform legislaţiei în vigoare, în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialităţii informaţiilor cu privire la beneficiari.
      6.4.În vederea îndeplinirii misiunii sale, CRC colaborează în reţea cu toate serviciile şi programele comunitare, regionale şi naţionale de asistenţă şi protecţie a copilului şi familiei.
      6.5.CRC menţine permanent legătura cu comunitatea în scopul ajustării activităţilor şi programelor curente şi pentru iniţierea de noi activităţi şi programe în domeniul prevenirii A/N/E.
    Indicatorii pentru Standardul 6────────────────────────────────(I)6.1. Misiunea centrului este afişată într-un loc adecvat, este cunoscută de personalul centrului şi popularizată prin mijloace specifice în comunitate (de exemplu, pliante, broşuri ş.a.).(I)6.2. Regulamentul de ordine interioară a centrului, respectiv normele interne de funcţionare, sunt disponibile şi cunoscute de către personalul centrului.(I)6.3.1. Baza de date a centrului este operaţională.(I)6.3.2. CRC are un sistem clar de utilizare a bazei de date de către personalul centrului în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialităţii pentru beneficiari.(I)6.4. Numărul anual de convenţii de colaborare între furnizorul de servicii al CRC şi alţi furnizori de servicii şi numărul anual de programe în care CRC este implicat.(I)6.5. CRC operează cu modalităţi şi mijloace diverse pentru menţinerea legăturii permanente cu comunitatea, referitor la solicitările pentru servicii concrete, semnalarea unor nevoi sau situaţii legate de A/N/E etc. (de exemplu, serviciu telefonic destinat acestei probleme, cutie poştală, cutii de colectare în diverse puncte din comunitate ş.a.).
      Standardul 7Planul anual de acţiune
      Centrul de resurse comunitare funcţionează în acord cu prevederile unui plan anual de acţiune întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi a nevoilor de prevenire identificate în comunitate.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate beneficiază de servicii de calitate adecvate propriilor nevoi.
      Proceduri de implementare a standardului 7
      7.1.Coordonatorul centrului are obligaţia de a întocmi un plan anual de acţiune pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi cu consultarea personalului de specialitate.
      7.2.Planul anual de acţiune al centrului va cuprinde cel puţin următoarele: a) tipul activităţii, conform prevederilor standardelor minime obligatorii, b) metodologia de evaluare a nevoilor iniţiale de prevenire pentru fiecare activitate în parte, persoana responsabilă de îndeplinirea activităţii respective, d) perioada de derulare a activităţii respective şi e) resurse disponibile şi potenţiale.
      7.3.Planul anual de acţiune al centrului va fi revizuit periodic sau de câte ori este nevoie, cu aprobarea coordonatorului de centru.
      7.4.CRC are obligaţia ca, înainte de derularea oricărei activităţi, să identifice nevoile de prevenire existente la nivelul comunităţii, cu privire la A/N/E, pe baza unei metodologii menţionate în planul anual de acţiune.
    Indicatorii pentru Standardul 7────────────────────────────────(I)7.1. CRC dispune de un plan anual de acţiune întocmit de coordonatorul centrului şi semnat de personalul de specialitate consultat în această privinţă.(I)7.2. Conţinutul planului anual de acţiune este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii.(I)7.3. Numărul de revizuiri ale planului anual de acţiune efectuate pe parcursul unui an, aprobate de coordonatorul centrului.(I)7.4. Nevoile identificate în comunitate şi metodologia utilizată pentru una sau mai multe activităţi cuprinse în planul anual de acţiune şi aflate în derulare.                                 RESURSE UMANE
      Standardul 8Recrutarea şi angajarea
      Personalul centrului este selectat cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfăşoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor centrului.
      RezultatClienţii beneficiază de servicii de calitate oferite de personal calificat.
      Proceduri de implementare a standardului 8
      8.1.Angajatorul este obligat să angajeze personal calificat care să răspundă prevederilor standardelor minime obligatorii şi planului anual de acţiune. Dacă CRC funcţionează într-o zonă geografică în care trăiesc comunităţi etnice minoritare, se recomandă ca în componenţa personalului de specialitate să existe şi profesionişti care vorbesc şi limba minorităţilor respective.
      8.2.Procesul de recrutare şi angajare se înregistrează şi coordonatorul centrului are rol de decizie în cadrul procesului de selectare a personalului.
      8.3.Angajatorul poate dispune de un anumit tip de personal care să deservească misiunii CRC fără a face parte din personalul propriu al centrului, însă este obligat să asigure angajarea personalului de specialitate şi a voluntarilor.
      8.4.Personalul de specialitate trebuie să aibă studii socio-umane.
      8.5.Coordonatorul serviciului trebuie să aibă studii superioare socio-umane şi experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie.
    Indicatorii pentru Standardul 8────────────────────────────────(I)8.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestă calificarea personalului angajat.(I)8.2. Procesul de recrutare şi angajare este conform legislaţiei în vigoare şi prevederilor standardelor minime obligatorii.(I)8.3.-8.6. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncă, contractele de voluntariat, fişele de post. Se verifică în ce măsură conţinutul fişelor de post este cunoscut de către angajaţi şi dacă sunt revizuite conform legislaţiei în vigoare.
      Standardul 9Numărul, pregătirea şi formarea continuă
      Resursele umane ale centrului de resurse comunitare sunt suficiente ca număr, au pregătirea corespunzătoare şi abilităţi de a lucra în echipă multidisciplinară şi în reţea inter-instituţională.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate beneficiază de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregătiţi, cu abilităţi empatice şi de comunicare.
      Proceduri de implementare a standardului 9
      9.1.Numărul personalului trebuie să fie adecvat pentru îndeplinirea activităţilor prevăzute de standardele minime obligatorii şi planul anual de acţiune. Stabilirea numărului minim se face de către angajator împreună cu coordonatorul centrului, se înregistrează şi se revizuieşte cel puţin anual.
      9.2.La angajare, în lipsa unei formări iniţiale în domeniul protecţiei copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul centrului, beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
      9.3.Fiecare angajat al centrului, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiază de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuă în domeniul protecţiei copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.
      9.4.Educaţia permanentă a personalului de specialitate, precum şi formarea profesională continuă pentru toţi angajaţii centrului vor fi promovate, sprijinite şi înregistrate de către coordonatorul centrului.
      9.5.Voluntarii centrului acţionează în baza unor contracte clare, în acord cu legislaţia în vigoare.
      9.6.CRC are obligaţia să asigure un număr minim de 14 ore de formare pentru voluntari, înainte de începerea activităţilor acestora.
      9.7.Formarea profesională continuă a voluntarilor va fi promovată, sprijinită şi înregistrată de către coordonatorul centrului.
      9.8.La angajare, în lipsa unei pregătiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul centrului beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
      9.9.Coordonatorul centrului beneficiază anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
      9.10.Educaţia permanentă şi formarea profesională continuă a angajaţilor se realizează conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formării profesionale a adulţilor.
    Indicatorii pentru Standardul 9───────────────────────────────(I)9.1.1. Numărul personalului este adecvat activităţilor din standardele minime obligatorii şi planul anual de acţiune şi înregistrat.(I)9.1.2. Numărul personalului este revizuit anual şi coordonatorul participă la întocmire şi revizuire.(I)9.2.-(I)9.9. Dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv a coordonatorului şi a voluntarilor, cuprinde documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţială şi continuă prevăzute de standardele minime obligatorii.(I)9.10. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. În cazul celor din urmă se verifică modalitatea de desfăşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesională a adultului.
      Standardul 10Supervizare
      Centrul de resurse comunitare dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane care permite funcţionarea serviciului la randament optim şi permanenţa serviciului în comunitate.
      RezultatPersonalul este motivat şi performant, asigurând servicii de calitate pentru clienţi.
      Proceduri de implementare a standardului 10
      10.1.Şedinţele de supervizare a personalului au loc periodic - cel puţin o dată pe săptămână - sau de câte ori este nevoie şi sunt înregistrate.
      10.2.Şedinţele de supervizare se desfăşoară individual şi în echipă.
      10.3.Coordonatorul centrului are obligaţia de asigura supervizarea internă şi externă a personalului de specialitate.
      10.4.Supervizarea voluntarilor este asigurată de personalul de specialitate cu experienţă desemnat de coordonatorul centrului.
      10.5.Angajatorul are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului centrului.
      10.6.Supervizarea este asigurată de specialişti cu studii superioare socio-umane cu pregătire în supervizare sau experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie. Dacă CRC are angajaţi consilieri pentru activităţile de sprijin pentru copil şi familie, precum şi pentru activităţile de prevenire terţiară, supervizarea acestora se realizează de către specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţă de cel puţin doi ani în consiliere în plus faţă de persoanele pentru care se asigură supervizarea.
    Indicatorii pentru Standardul 10─────────────────────────────────(I)10.1. Numărul mediu lunar şi anual de şedinţe de supervizare a personalului.(I)10.2-10.5. Numărul mediu lunar şi anual de supervizări individuale şi de grup pentru personalul de specialitate, voluntarii şi coordonatorul serviciului.(I)10.6. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.                     ACTIVITATEA IN RETEAUA DE INTERVENTIE
      Standardul 11Centrul de resurse comunitare colaborează permanent cu profesioniştii, autorităţile administraţiei locale şi serviciile de specialitate din cadrul reţelei de intervenţie în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
      RezultatCopiii şi familiile acestora beneficiază de sprijinul şi serviciile centrului de resurse comunitare în vederea reabilitării şi reintegrării în comunitate.
      Proceduri de implementare a standardului 11
      11.1.Activitatea în reţeaua inter-instituţională de intervenţie pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului se desfăşoară în conformitate cu metodologia CRC întocmită în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi a ghidului metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de A/N/E.
      11.2.Personalul CRC care are suspiciunea sau identifică situaţii de A/N/E în comunitate trebuie să semnaleze aceste cazuri autorităţilor abilitate (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet), conform legislaţiei în vigoare.
      11.3.Personalul de specialitate din centru asigură evaluarea iniţială a situaţiei A/N/E pe care o semnalează la SPSPC şi rezultatele acesteia le consemnează în fişa de semnalare obligatorie şi evaluare iniţială, pe care o transmite la SPSPC în termen maxim de 48 de ore de la data evaluării iniţiale, respectiv 24 de ore de la completarea acesteia, în vederea alcătuirii evidenţei primare a acestor situaţii şi coordonarea intervenţiei.
      11.4.Personalul de specialitate din centru poate participa la evaluarea detaliată a cazurilor pe care le semnalează, la solicitarea SPSPC.
      11.5.Personalul de specialitate din centru asigură evaluarea iniţială sau participă la evaluarea detaliată a altor cazuri A/N/E, inclusiv situaţii de urgenţă, din comunitatea în care activează centrul, la solicitarea SPSPC. Evaluarea iniţială a situaţiilor de urgenţă se realizează şi la solicitarea consilierilor din cadrul telefonului copilului.
      11.6.CRC desfăşoară activităţi de prevenire terţiară pentru cazurile pe care le semnalează, la solicitarea SPSPC, în acord cu resursele umane, financiare şi materiale disponibile.
      11.7.CRC este obligat să-şi organizeze un sistem de monitorizare şi evaluare a cazurilor de A/N/E pe care le semnalează autorităţilor abilitate, inclusiv a activităţilor de prevenire terţiară, cu respectarea confidenţialităţii referitoare la cazurile respective.
      11.8.Monitorizarea şi evaluarea cazurilor de A/N/E se realizează în conformitate cu prevederile ghidului metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de A/N/E şi ale standardelor minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
      11.9.Toţi angajaţii CRC, precum şi profesioniştii care intervin în activitatea centrului la un moment dat, semnează contracte de confidenţialitate privind informaţiile despre clienţii centrului.
    Indicatorii pentru Standardul 11────────────────────────────────(I)11.1. Metodologia CRC este disponibilă şi cunoscută de personalul centrului.(I)11.1.2. Numărul anual de convenţii de colaborare cu instituţiile şi serviciile din reţeaua de intervenţie.(I)11.2. Numărul anual de cazuri semnalate către autorităţile abilitate: numărul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet).(I)11.3. Numărul anual de fişe de semnalare obligatorie şi evaluare iniţială transmise la SPSPC.(I)11.4. Numărul anual de cazuri evaluate detaliat de către personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru.(I)11.5.1. Numărul anual de cazuri evaluate iniţial de către personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.(I)11.5.2. Numărul anual de cazuri evaluate detaliat de către personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.(I)11.5.3. Numărul anual de cazuri evaluate iniţial de către personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC şi telefonului copilului.(I)11.6. Numărul anual de activităţi de prevenire terţiară realizate de către personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru şi la solicitarea SPSPC.(I)11.7.1. Existenţa unui sistem operaţional de monitorizare şi evaluare a cazurilor A/N/E pe care le semnalează, inclusiv a activităţilor de prevenire terţiară şi face dovada că acest sistem asigură confidenţialitatea cu privire la cazurile respective.(I)11.7.2. Numărul anual de cazuri monitorizate de către personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru către autorităţile abilitate.(I)11.8. Metodologia centrului.(I)11.9. Contractele de confidenţialitate.-------