STANDARDE MINIME OBLIGATORII din 16 decembrie 2003privind Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat
EMITENT
  • AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA DREPTURILOR COPILULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 22 ianuarie 2004



    Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat, denumit în continuare CC, este un serviciu pentru protecţia copilului, care are drept misiune susţinerea emoţională, prelucrarea traumei şi a consecinţelor acesteia, precum şi capacitarea clienţilor pentru obţinerea schimbărilor necesare adaptării la mediul de viată.Clienţii acestui serviciu de specialitate pot fi:▄'5f Copiii expuşi situaţiilor de abuz, neglijare şi exploatare - copii în situaţii de risc sau copii victime;▄'5f Părintele protector - părintele care nu este autorul unor acţiuni de abuz, neglijare sau exploatare a copilului;▄'5f Membrii familiei acestor copii, inclusiv ai familiei lărgite şi părintele care aplică metode şi practici abuzive de disciplinare şi educare a copilului;▄'5f Persoana de îngrijire - altă persoană decât părinţii care are responsabilitatea creşterii şi îngrijirii copilului, de exemplu asistentul maternal profesionist;▄'5f Agresorul - persoana care se află în urmărire penală sau este condamnat pentru infracţiuni corespunzătoare faptelor de abuz, neglijare şi exploatare.▄'5f Reprezentantul legal al copilului;Clienţii se pot adresa în mod direct acestui serviciu sau prin referire din partea serviciului public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare SPSPC, şi/sau prin hotărâre a comisiei pentru protecţia copilului.Standardele prezente sunt complementare cu următoarele documente:1. Standardele minime obligatorii pentru telefonul copilului;2. Standardele minime obligatorii pentru centrul de resurse comunitare pentru prevenirea abuzului, neglijării şi exploatării copilului;3. Ghidul metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.Standardele sunt grupate pe următoarele arii de interes:Informare şi relaţii cu comunitatea1. Activităţi de informareConsilierea clienţilor2. Planul personalizat de consiliere3. Activitatea de consiliere4. Consilierea agresoruluiAdministrare şi management5. Locaţia, resursele financiare şi baza materială6. ProceduriResurse umane7. Recrutarea şi angajarea8. Numărul, pregătirea şi formarea continuă9. SupervizareActivitatea în reţeaua de intervenţie10. Activitatea în reţeaua de intervenţie                 INFORMARE ŞI RELATII CU COMUNITATEA
      Standardul 1Activităţi de informare
      Centrul de consiliere dezvoltă activităţi de informare şi promovare a serviciilor oferite în interesul superior al copiilor expuşi la abuz, neglijare şi exploatare.
      RezultatComunitatea este informată şi implicată în soluţionarea cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copiilor.
      Proceduri de implementare a standardului 1
      1.1.CC realizează materiale promoţionale pentru copii, părinţi, profesionişti şi alţi membrii ai comunităţii, care conţin informaţii relevante despre rolul său în comunitate, accesarea şi modul de funcţionare.
      1.2.CC sprijină realizarea anuală de campanii de informare, educare şi comunicare a comunităţii cu privire la problema abuzului, neglijării şi exploatării copilului, denumită în continuare A/N/E.
      1.3.CC publică date relevante în mass-media, în mod periodic. Conţinutul materialelor făcute public este avizat în prealabil de coordonatorul serviciului.
      1.4.Coordonatorul serviciului se asigură că, în mediatizarea cazurilor, se respectă legislaţia în vigoare cu privire la protecţia copilului în relaţia cu mass-media şi prevederile standardelor minime obligatorii prezente cu privire la confidenţialitatea datelor despre clienţi.
    Indicatori pentru Standardul 1───────────────────────────────(I)1.1.1. CC dispune de materiale promoţionale (de exemplu, pliante, broşuri).(I)1.1.2. Conţinutul materialelor promoţionale este adecvat grupului ţintă (de exemplu, copii, părinţi, profesionişti, mass-media).(I)1.2. Numărul anual de campanii de informare, educare şi comunicare la a căror organizare a participat CC.(I)1.3.1. Numărul anual de articole publicate care conţin date relevante din activitatea CC.(I)1.3.2. Conţinutul materialelor publicate, care trebuie să poarte semnătura coordonatorului serviciului.(I)1.4. Coordonatorul CC şi personalul de specialitate cunosc legislaţia în vigoare în acest domeniu.                         PLANUL PERSONALIZAT DE CONSILIERE
      Standardul 2Planul personalizat de consiliere
      Pe baza informaţiilor rezultate din evaluarea iniţială şi detaliată a cazului de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, consilierul responsabil întocmeşte un plan personalizat de consiliere pentru copil şi, după caz, pentru persoanele implicate în cazul respectiv.
      RezultatClienţii beneficiază de intervenţie personalizată în cel mai scurt timp de la luarea în evidenţă a cazului de către centrul de consiliere.
      Proceduri de implementare a standardului 2
      2.1.Consilierul responsabil întocmeşte pentru fiecare client în parte un plan personalizat de consiliere, denumit în continuare PPC, care este avizat de coordonatorul CC. PPC se elaborează pentru copil şi toate celelalte persoane implicate în cazul respectiv de A/N/E, planurile din urmă fiind anexe ale PPC pentru copil.
      2.2.În elaborarea şi implementarea PPC se urmăresc cu prioritate următoarele principii: securizarea copilului, diminuarea consecinţelor şi evitarea expunerii lui la un nou abuz.
      2.3.Consilierul se asigură de consultarea şi implicarea activă a copilului în procesul de elaborare, luare a deciziilor şi implementare a PPC, adecvat gradului său de maturitate, precum şi a familiei sale, a părintelui protector sau, după caz, a persoanei de îngrijire şi/sau a reprezentantului său legal.
      2.4.Toate obiectivele cuprinse în PPC sunt aduse la cunoştinţa copilului într-un mod accesibil nivelului său de înţelegere şi familiei acestuia sau, în lipsa acesteia, persoanei de îngrijire şi reprezentantului legal.
      2.5.PPC este revizuit atunci când obiectivele terapeutice nu mai corespund nevoilor clientului şi acest lucru este consemnat în registrul de consiliere şi fişa individuală de consiliere.
      2.6.Consilierul responsabil trebuie să trimită managerului de caz din cadrul SPSPC în mod periodic - cel puţin lunar sau de câte ori este necesar - rapoarte referitoare la atingerea obiectivelor cuprinse în planul de servicii, precum şi despre orice modificare survenită în planul personalizat de consiliere şi cu privire la situaţia copilului. Rapoartele se întocmesc după un protocol unic avizat de directorul SPSPC. Planul de servicii este întocmit de echipa multidisciplinară constituită la iniţiativa managerului de caz.
      2.7.Managerul de caz din cadrul SPSPC, la rândul său, este obligat să aducă la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situaţia copilului care afectează atingerea obiectivelor cuprinse în planul de servicii şi care pot afecta inclusiv planurile de intervenţie, respectiv şi planul personalizat de consiliere.
      2.8.După încheierea activităţii de consiliere, consilierul responsabil asigură monitorizarea cazului pentru o perioadă de cel puţin 6 luni.
    Indicatorii pentru Standardul 2───────────────────────────────(I)2.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de planuri personalizate de consiliere şi confruntarea cu registrul de consiliere al centrului.(I)2.5. Verificarea registrului de consiliere şi a fişelor individuale de consiliere.(I)2.6.-2.8. Metodologia centrului de consiliere şi convenţia de colaborare cu SPSPC.
      Standardul 3Activitate de consiliere .
      Consilierea realizată în cazurile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului este parte a planului de servicii întocmit de echipa multidisciplinară constituită la iniţiativa managerului de caz din cadrul serviciului specializat pentru protecţia copilului
      RezultatClienţii beneficiază de servicii specializate de consiliere individuală şi/sau de grup.
      Proceduri de implementare a standardului 3
      3.1.Consilierea va fi iniţiată în maxim 72 de ore de la înregistrarea cazului în registrul de consiliere, luând în considerare gravitatea situaţiei şi numărul de cazuri active per consilier.
      3.2.Activitatea de consiliere se desfăşoară individual şi/sau în grup într-un spaţiu special amenajat şi securizant pentru client, iar durata unei sesiuni de consiliere este de maxim 45 de minute.
      3.3.Consilierea este o activitate planificată, cu obiective specifice, care în cazul celei de grup sunt negociate cu clienţii.
      3.4.Consilierea se face pe baza unui contract cu familia, al cărui model, dar şi conţinut particularizat pentru fiecare caz în parte sunt avizate de coordonatorul CC. Modelul menţionat se adaptează după cel recomandat în ordinul secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, ministrului educaţiei şi cercetării, ministrului sănătăţii şi familiei şi preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142 privind aprobarea ghidului metodologic pentru evaluarea copiilor cu dizabilităţi şi încadrarea într-un grad de handicap.
      3.5.Pe tot parcursul activităţii de consiliere, copiii care au împlinit vârsta de 10 ani, precum şi familia sau, după caz, părintele protector sau reprezentantul legal al copilului au acces la datele din dosarul de consiliere a copilului, numai dacă acest lucru nu contravine interesului superior al acestuia. În situaţia în care unele date din dosar pot pune în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, coordonatorul CC poate decide restricţionarea accesului persoanelor menţionate anterior la aceste date, pe o perioadă determinată de timp şi acest fapt se consemnează de către consilierul responsabil în dosarul de consiliere a copilului împreună cu motivaţia acestui fapt.
      3.6.Datele din dosarul de consiliere a copilului sunt confidenţiale şi nu pot fi dezvăluite altor profesionişti care nu fac parte din echipa multidisciplinară, cu excepţia prevederilor din Codul de procedură penală.
    Indicatorii pentru Standardul 3───────────────────────────────(I)3.1-3.2. Verificarea registrului de consiliere.(I)3.2.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere cu copiii.(I)3.2.2. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere cu familiile.(I)3.2.3. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere cu părinţii protectori.(I)3.3.4. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere cu persoanele de îngrijire.(I)3.3.5. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere cu agresorii.(I)3.3.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere individuală.(I)3.3.2. Numărul mediu lunar şi numărul anual de sesiuni de consiliere de grup.(I)3.4. Planurile personalizate de consiliere sunt semnate de clienţi.(I)3.5. Contractele cu familia.(I)3.6. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri în care accesul la unele date din dosarul de consiliere a copilului a fost restricţionat temporar de către coordonatorul CC.
      Standardul 4Consilierea agresorului
      Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat oferă sau asigură accesul la servicii de consiliere pentru agresori.
      RezultatAgresorii au acces la servicii de consiliere în vederea responsabilizării pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului şi schimbării comportamentelor şi practicilor abuzive.
      Proceduri de implementare a standardului 4
      4.1.Managerul de caz din cadrul SPSPC iniţiază demersurile necesare pentru realizarea evaluării şi consilierii agresorului. Evaluarea şi consilierea agresorului au loc cu consimţământul scris acestuia sau la solicitarea instanţei şi se realizează de către personal de specialitate pregătit în acest sens.
      4.2.CC informează agresorul cu privire la serviciile de consiliere disponibile în cadrul centrului sau oferite de alţi furnizori de servicii.
      4.3.Înainte de începerea consilierii propriu-zise, agresorul trebuie evaluat din punct de vedere psihologic. Evaluarea este efectuată de un profesionist din cadrul echipei multidisciplinare constituită la iniţiativa managerului de caz din cadrul SPSPC sau, în lipsa acestuia, de către consilierul responsabil din cadrul CC. În prima situaţie, managerul de caz este obligat să transmită o copie a acestei evaluări consilierului responsabil cu consilierea agresorului, iar acesta din urmă să colaboreze cu consilierul responsabil din cadrul CC cu întocmirea PPC pentru copil.
      4.4.Consilierul responsabil trebuie să identifice factorii de risc imediat din partea agresorului pe baza unor instrumente de evaluare a riscului avizate de directorul SPSPC.
      4.5.Consilierea agresorului se desfăşoară într-un spaţiu şi în condiţii securizante pentru consilier, conform deciziei instanţei.
      4.6.Consilierea de grup în cazul agresorului se realizează în prezenţa unui consilier cu experienţă de cel puţin de 3 ani în servicii de probaţiune.
      4.7.Pe tot parcursul consilierii agresorului, consilierul responsabil ia măsurile necesare pentru ca agresorul să nu se întâlnească cu copilul.
    Indicatorii pentru Standardul 4───────────────────────────────(I)4.1. Consimţămintele scrise din partea agresorilor şi solicitările instanţei pentru consilierea agresorilor.(I)4.3. Fişele de evaluare psihologică a agresorului, parte din dosarul copilului.(I)4.4. Fişele de evaluare a riscului, parte din dosarul copilului.(I)4.5. Metodologia centrului de consiliere prevede condiţiile şi procedurile în situaţia consilierii agresorilor.(I)4.6. Contractele de muncă.                    ADMINISTRARE ŞI MANAGEMENT
      Standardul 5Locaţia, resursele financiare şi baza materială
      Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat dispune de o locaţie accesibilă pentru membrii comunităţii, resurse financiare suficiente şi o bază materială adecvată, care îi asigură funcţionarea la randament optim şi permanenţa în comunitate.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate au acces la un serviciu de specialitate în funcţie de nevoile identificate.
      Proceduri de implementare a standardului 5
      5.1.CC este situat într-un loc accesibil pentru toţi membrii comunităţii, ţinând cont de mijloacele de transport şi distanţa faţă de alte servicii comunitare pentru copil şi familie.
      5.2.CC este compartimentat şi dotat cu o bază materială şi echipamente care să faciliteze accesibilitatea, lucrul în condiţii optime cu beneficiarii, copii şi adulţi, comunicarea şi lucrul în echipă multidisciplinară, cameră cu oglindă dublă, specială pentru vedere unidirecţională, înregistrarea audio-video a interviurilor cu copiii, precum şi derularea altor activităţi menţionate în standardele minime obligatorii.
      5.3.Fondurile alocate CC de către furnizorul de servicii (SPSPC, organismele private autorizate sau autorităţile administraţiei publice locale) sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii CC şi prevederilor standardelor minime obligatorii prezente, inclusiv asigurarea fondurilor necesare pentru intervenţia profesioniştilor cu experienţă în consilierea de grup a agresorilor şi pentru supervizarea externă a consilierilor.
      5.4.Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare de finanţare, cu precădere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulării activităţilor necesare în comunitate şi autosusţinerea pe termen lung a CC.
      5.5.Coordonatorul centrului are responsabilitatea de a superviza utilizarea fondurilor derulate de CC.
      5.6.Angajatorul se asigură că CC dispune de toate autorizaţiile necesare, conform legislaţiei în vigoare, inclusiv cele din cadrul sistemului de sănătate pentru furnizarea de servicii medicale şi conexe.
      5.7.CC poate oferi servicii de psihoterapie cu respectarea legislaţiei sistemului de sănătate în vigoare, inclusiv referitoare la autorizare şi pregătirea personalului de specialitate.
    Indicatorii pentru Standardul 5────────────────────────────────(I)5.1.1. Membrii comunităţii au diverse mijloace de acces la centru.(I)5.1.2. Centrul este dotat cu facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, conform legislaţiei în vigoare.(I)5.2. Centrul dispune de compartimente adecvate scopului acestora, inclusiv de sală de aşteptare cu materiale specifice jocului pentru copii, pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în standardele minime obligatorii.(I)5.3.-5.5. Bugetul anual al CC.(I)5.6. Autorizaţiile centrului.(I)5.7. Metodologia, autorizările, dosarul personal al psihoterapeuţilor angajaţi ai CC.
      Standardul 6Proceduri
      Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat dispune de un set de proceduri care să îi asigure funcţionarea în conformitate cu standardele minime obligatorii.
      RezultatClienţii centrului de consiliere beneficiază de servicii de calitate, în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate.
      Proceduri de implementare a standardului 6
      6.1.Coordonatorul CC are responsabilitatea ca misiunea centrului să fie formulată în scris, afişată, cunoscută şi promovată atât în cadrul serviciului, cât şi în comunitate.
      6.2.CC are un regulament de ordine interioară sau norme interne de funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectă spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului, sunt avizate de coordonatorul CC şi aduse la cunoştinţa întregului personal.
      6.3.Funcţionarea CC se realizează în baza unei metodologii avizată de coordonatorul centrului şi întocmită conform prevederilor standardelor minime obligatorii şi ghidului metodologic privind intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de A/N/E.
      6.4.Coordonatorul CC repartizează cazurile luate în evidenţă fie în urma solicitărilor directe, fie referite de SPSPC.
      6.5.Solicitările directe se pot face fie de către familia copilului, părintele protector sau, în lipsa acestora, de către persoana de îngrijire sau reprezentantul legal, fie de către copilul însuşi. În această situaţie, consilierul responsabil are obligaţia de a evalua iniţial cazul şi dacă are suspiciunea sau identifică situaţii de A/N/E trebuie să semnaleze aceste cazuri autorităţilor abilitate (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet), conform legislaţiei în vigoare.
      6.6.Referirea se face de către managerul de caz din cadrul SPSPC atunci când serviciul de consiliere face parte din planul de servicii realizat de echipa multidisciplinară.
      6.7.Coordonatorul CC repartizeazĂ cazurile astfel încât un consilier să nu fie implicat în mai mult de 12 de cazuri active A/N/E concomitent.
      6.8.CC deţine o bază de date pentru înregistrarea, monitorizarea şi evaluarea propriilor activităţi, care este utilizată conform legislaţiei în vigoare, în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialităţii informaţiilor cu privire la clienţi.
      6.9.Toţi consilierii angajaţi ai CC, precum şi profesioniştii care intervin în activitatea centrului la un moment dat semnează contracte de confidenţialitate privind informaţiile despre clienţii centrului.
    Indicatorii pentru Standardul 6────────────────────────────────(I)6.1. Misiunea centrului este afişată într-un loc adecvat, este cunoscută de personalul centrului şi popularizată prin mijloace specifice în comunitate (de exemplu, pliante, broşuri ş.a.).(I)6.2. Regulamentul de ordine interioară a centrului, respectiv normele interne de funcţionare, sunt disponibile şi cunoscute de către personalul centrului.(I)6.3. Metodologia de funcţionare a CC este disponibilă şi cunoscută de către personalul centrului şi profesioniştii cu care se lucrează în reţeaua de intervenţie.(I)6.4.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de solicitări directe.(I)6.4.2. Numărul mediu lunar şi numărul anual de referiri din partea SPSPC.(I)6.5. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri semnalate către autorităţile abilitate: numărul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet).(I)6.7. Verificarea încărcăturii de cazuri.(I)6.8.1. Baza de date a centrului este operaţională.(I)6.8.2. CC are un sistem clar de utilizare a bazei de date de către personalul centrului în ceea ce priveşte accesul la informaţii şi asigurarea confidenţialităţii pentru clienţi.(I)6.9. Contractele de confidenţialitate.                                 RESURSE UMANE
      Standardul 7Recrutarea şi angajarea
      Personalul centrului de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat este selectat cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfăşoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor centrului.
      RezultatClienţii beneficiază de servicii de calitate oferite de personal calificat.
      Proceduri de implementare a standardului 7
      7.1.Angajatorul este obligat să angajeze personal calificat care să răspundă prevederilor standardelor minime obligatorii. Dacă CC funcţionează într-o zonă geografică în care trăiesc comunităţi etnice minoritare, se recomandă ca în componenţa echipei de consilieri din cadrul CC să existe şi profesionişti care vorbesc limba minorităţilor respective.
      7.2.Procesul de recrutare şi angajare se înregistrează şi coordonatorul CC are rol de decizie în cadrul procesului de selectare a personalului.
      7.3.Angajatorul poate dispune de un anumit tip de personal care să deservească misiunii CC fără a face parte din personalul propriu al centrului, însă este obligat să asigure angajarea personalului de specialitate şi a voluntarilor.
      7.4.Personalul de specialitate este reprezentat de consilieri, care trebuie să aibă studii superioare de asistenţă socială sau psihologie şi experienţă de cel puţin un an în domeniul protecţiei copilului.
      7.5.Coordonatorul centrului trebuie să aibă studii superioare socio-umane şi experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie.
    Indicatorii pentru Standardul 7───────────────────────────────(I)7.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestă calificarea personalului angajat.(I)7.2. Procesul de recrutare şi angajare este conform legislaţiei în vigoare şi prevederilor standardelor minime obligatorii.(I)7.3.- (I)7.7. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncă, contractele de voluntariat, fişele de post. Se verifică în ce măsură conţinutul fişelor de post este cunoscut de către angajaţi şi dacă sunt revizuite conform legislaţiei în vigoare.
      Standardul 8Numărul, pregătirea şi formarea continuă
      Resursele umane ale centrului de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat sunt suficiente ca număr, au pregătirea corespunzătoare şi abilităţi de a lucra în echipă multidisciplinară şi în reţea inter-instituţională.
      RezultatCopiii şi familiile din comunitate beneficiază de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregătiţi, cu abilităţi empatice şi de comunicare.
      Proceduri de implementare a standardului 8
      8.1.Numărul personalului trebuie să fie adecvat pentru îndeplinirea activităţilor prevăzute de standardele minime obligatorii. Stabilirea numărului minim se face de către angajator împreună cu coordonatorul centrului, se înregistrează şi se revizuieşte cel puţin anual.
      8.2.La angajare, în lipsa unei formări iniţiale în domeniul protecţiei copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul centrului, beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
      8.3.În cel mai scurt timp de la angajare, în lipsa unei formări privind tehnicile specifice de lucru cu copiii expuşi A/N/E şi cu familia acestora, consilierii beneficiază de cel puţin 60 de ore de curs în acest domeniu, care sunt asigurate din bugetul angajatorului.
      8.4.În cel mai scurt timp de la angajare, în lipsa unei formări privind tehnicile specifice de lucru cu agresorii, personalul de specialitate care asigură consilierea agresorilor trebuie să beneficieze de cel puţin 90 de ore de curs în acest domeniu, care sunt asigurate din bugetul angajatorului.
      8.5.Fiecare angajat al centrului, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiază de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuă în domeniul protecţiei copilului împotriva abuzului, neglijării şi exploatării copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.
      8.6.Consilierii centrului beneficiază de cel puţin 42 de ore pe an de formare continuă în domeniul consilierii şi terapiei copilului, respectiv a agresorului, care sunt asigurate din bugetul angajatorului.
      8.7.Educaţia permanentă a personalului de specialitate, precum şi formarea profesională continuă pentru toţi angajaţii CC va fi promovată, sprijinită şi înregistrată de către coordonatorul centrului.
      8.8.Voluntarii serviciului acţionează în baza unor contracte clare, în acord cu legislaţia în vigoare.
      8.9.La angajare, în lipsa unei pregătiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul centrului beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
      8.10.Coordonatorul beneficiază anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
      8.11.Educaţia permanentă şi formarea profesională continuă a angajaţilor se realizează conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formării profesionale a adulţilor.
    Indicatorii pentru Standardul 8───────────────────────────────(I)8.1.1. Numărul personalului este adecvat activităţilor din standardele minime obligatorii şi înregistrat.(I)8.1.2. Raportul dintre numărul anual de solicitări directe şi referiri din partea SPSPC şi numărul de consilieri şi voluntari.(I)8.2.-(I)8.10. Dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţială şi continuă prevăzute de standardele minime obligatorii.(I)8.11. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. În cazul celor din urmă se verifică modalitatea de desfăşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesională a adultului.
      Standardul 9Supervizare
      Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane care permite funcţionarea sa la randament optim şi permanenţa în comunitate.
      RezultatPersonalul este motivat şi performant, asigurând servicii de calitate pentru clienţi.
      Proceduri de implementare a standardului 9
      9.1.Şedinţele de supervizare cu personalul au loc periodic - cel puţin o dată pe săptămână - sau de câte ori este nevoie şi sunt înregistrate.
      9.2.Şedinţele de supervizare se desfăşoară individual şi în echipă.
      9.3.Coordonatorul centrului are obligaţia de a asigura supervizarea internă şi externă a personalului de specialitate şi a voluntarilor.
      9.4.Supervizarea voluntarilor este asigurată de către un consilier cu experienţă desemnat de coordonatorul centrului.
      9.5.Angajatorul are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului centrului.
      9.6.Supervizarea se realizează de specialişti cu studii superioare socio-umane cu pregătire în supervizare şi experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie. Supervizarea consilierilor se realizează de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţă de cel puţin doi ani în consiliere în plus faţă de persoanele cărora li se asigură supervizarea.
    Indicatorii pentru Standardul 9────────────────────────────────(I)9.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de şedinţe de supervizare a personalului.(I)9.2-(I)9.5. Numărul mediu lunar şi numărul anual de supervizări individuale şi de grup pentru consilierii, voluntarii şi coordonatorul centrului.(I)9.6. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.                     ACTIVITATEA IN RETEAUA DE INTERVENTIE
      Standardul 10Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat colaborează permanent cu profesioniştii, autorităţile administraţiei locale şi serviciile de specialitate din cadrul reţelei de intervenţie în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.
      RezultatCopiii şi familiile acestora beneficiază de sprijinul şi serviciile centrului de consiliere în vederea reabilitării şi reintegrării în comunitate.
      Proceduri de implementare a standardului 10
      10.1.Activitatea în reţeaua inter-instituţională de intervenţie pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului se desfăşoară în conformitate cu prevederile ghidului metodologic pentru intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de A/N/E.
      10.2.Personalul CC care are suspiciunea sau identifică situaţii de A/N/E din rândul solicitărilor directe trebuie să semnaleze aceste cazuri autorităţilor abilitate (SPSPC, poliţie, serviciul public de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, parchet), conform legislaţiei în vigoare.
      10.3.Personalul de specialitate din centru asigură evaluarea iniţială a situaţiei A/N/E pe care o semnalează la SPSPC şi rezultatele acesteia le consemnează în fişa de semnalare obligatorie şi evaluare iniţială a situaţiilor de A/N/E. Fişele se transmit la SPSPC în termen maxim de 48 de ore de la data evaluării iniţiale, respectiv 24 de ore de la completarea acestora, în vederea alcătuirii evidenţei primare a acestor situaţii şi coordonarea intervenţiei.
      10.4.Personalul de specialitate din centru poate participa la evaluarea detaliată a cazurilor pe care le semnalează, la solicitarea SPSPC.
      10.5.Personalul de specialitate din centru asigură evaluarea iniţială sau participă la evaluarea detaliată a altor cazuri de A/N/E, inclusiv situaţii de urgenţă, din comunitatea în care activează centrul, la solicitarea SPSPC. Evaluarea iniţială a situaţiilor de urgenţă se realizează şi la solicitarea consilierilor din cadrul telefonului copilului.
      10.6.Personalul de specialitate implicat în evaluare, indiferent de instituţia din care provine, utilizează un set de instrumente de lucru, constituit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi ale ghidului metodologic privind intervenţia şi prevenirea în echipă multidisciplinară şi reţea în situaţii de A/N/E. Setul de instrumente este agreat de comun acord de toate instituţiile partenere din reţeaua de intervenţie. Acesta poate fi îmbunătăţit şi dezvoltat pe baza experienţei şi metodologiei existente în literatura de specialitate.
    Indicatorii pentru Standardul 10────────────────────────────────(I)10.1. Metodologia CC şi numărul anual de convenţii de colaborare cu autorităţile administraţiei locale, instituţiile şi serviciile din reţeaua de intervenţie.(I)10.2. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri semnalate către autorităţile abilitate: numărul total şi pe categoriile menţionate în standardele minime obligatorii (SPSPC, poliţie, SPAS, parchet).(I)10.3. Numărul mediu lunar şi numărul anual de fişe de semnalare obligatorie şi evaluare iniţială transmise la SPSPC.(I)10.4. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri evaluate detaliat de către personalul de specialitate al centrului din cadrul celor semnalate de centru.(I)10.5.1. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri evaluate iniţial de către personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.(I)10.5.2. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri evaluate detaliat de către personalul de specialitate al centrului, la solicitarea SPSPC.(I)10.6. Setul de instrumente agreat şi convenţiile de colaborare în care se stipulează acest fapt.
      Standardul 11Interviul cu copilul
      Centrul de consiliere pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat asigură un mediu corespunzător pentru intervievarea copilului de către personalul de specialitate din cadrul reţelei de intervenţie.
      RezultatIntervenţia multidisciplinară realizată în situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare este adecvată şi securizantă pentru copil, prin evitarea şi combaterea revictimizării acestuia prin interviuri repetate.
      Proceduri de implementare a standardului 11
      11.1.După caz, CC asigură înregistrarea documentelor care atestă prezenţa leziunilor şi a altor consecinţe ale A/N/E asupra copilului, inclusiv prin fotografiere, precum şi prin înregistrarea audio-video a interviurilor cu copilul în cursul evaluării detaliate în camera cu oglindă dublă.
      11.2.Toate înregistrările, inclusiv fotografierea, se realizează cu informarea şi acordul copilului, ţinând cont de gradul său de maturitate, precum şi cu informarea şi consimţământul scris al familiei sau, după caz, a părintelui protector sau, în lipsa acestora, a reprezentantului legal.
      11.3.La solicitarea copilului cu vârsta peste 14 ani, interviul poate avea loc fără acordul sau prezenţa familiei sau, după caz, a părintelui protector sau, în lipsa acestora, a persoanei de îngrijire sau a reprezentantului legal.
      11.4.Profesionistul care intervievează poate să decidă, în funcţie de caz, intervievarea copilului în absenţa familiei sau, după caz, a părintelui protector sau, în lipsa acestora, a persoanei de îngrijire sau a reprezentantului legal, cu excepţia prevederilor codului de procedură penală.
      11.5.Toate interviurile cu copilul realizate în cadrul evaluării detaliate în scopul dezvăluirii A/N/E sau în cursul procedurilor de urmărire penală se realizează în camera cu oglindă dublă în prezenţa unui membru al echipei multidisciplinare.
      11.6.Înregistrările nu pot fi folosite ca material didactic, decât cu acordul copilului şi al reprezentantului legal şi în condiţiile în care se respectă legislaţia în vigoare cu privire la dreptul la intimitate şi imagine, precum şi alte reglementări în materie. Se pot face materiale didactice audio-video folosind informaţia din înregistrări şi respectând confidenţialitatea cu privire la persoanele implicate în cazurile respective.
      11.7.Intervievarea copilului poate fi realizată şi de profesionişti din afara CC, care fac parte din echipa multidisciplinară, în condiţiile în care se respectă standardele minime obligatorii prezente.
      11.8.Intervievarea copilului aflat în situaţii de A/N/E grave şi abuz/exploatare sexuală se realizează pe baza unor protocoale distincte corespunzătoare celor două situaţii menţionate, care sunt avizate de directorul SPSPC.
    Indicatori──────────(I)11.1. CC dispune de facilităţi de fotografiere, înregistrare audio-video şi cameră cu oglindă dublă.(I)11.2.1. Consemnarea informării şi acordului copilului este menţionată clar în metodologia CC.(I)11.2.2. Documentarea consimţământului scris al persoanelor menţionate de standardele minime obligatorii.(I)11.6. Utilizarea înregistrărilor ca materiale didactice.(I)11.7. Numărul mediu lunar şi numărul anual de cazuri în care interviurile au fost realizate de profesionişti din afara CC.(I)11.8.1. Protocoalele de intervievare pentru cele două situaţii A/N/E menţionate de standarde minime obligatorii semnate de directorul SPSPC.(I)11.8.2. Conţinutul protocoalelor.----