DECIZIE nr. 906 din 16 octombrie 2007referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 750 din 5 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinteNicolae Cochinescu - judecătorAspazia Cojocaru - judecătorAcsinte Gaspar - judecătorPetre Ninosu - judecătorIon Predescu - judecătorPuskas Valentin Zoltan - judecătorTudorel Toader - judecătorAugustin Zegrean - judecătorAntonia Constantin - procurorGabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de George Gh. Gibescu în Dosarul nr. 6.958/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, personal, care, având cuvântul, solicită admiterea acesteia, sens în care reiterează susţinerile formulate în faţa instanţei de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ridicate, întrucât apreciază că prevederile de lege criticate nu sunt contrare Constituţiei şi celorlalte documente internaţionale invocate. Mai arată că de altfel în realitate nici nu sunt formulate motive de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 8 octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.958/2/2007, înaintată Curţii Constituţionale la data de 15 octombrie 2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Excepţia a fost ridicată de George Gh. Gibescu într-un recurs formulat împotriva Hotărârii nr. 10 din 27 septembrie 2007 a Biroului Electoral Central prin care i s-a respins candidatura ca independent la alegerile pentru Parlamentul European.În motivarea excepţiei se susţine că această dispoziţie de lege este în contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 37 alin. (1) şi art. 38, precum şi cu prevederile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi cu "Protocolul adiţional la Convenţie semnat de guvernele membre ale Consiliului Europei". În acest sens, în esenţă, arată că "în nicio ţară membră a Uniunii Europene nu s-a impus o astfel de condiţie pentru participarea la alegerile pentru Parlamentul European".Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă consideră că "nu există vreo neconformitate" între prevederile art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European şi dispoziţiile constituţionale ale art. 37 şi 38, care "au în vedere acelaşi drept de a fi ales în Parlamentul European".CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007, potrivit căruia "Candidatul independent poate participa la alegeri individual dacă este susţinut de cel puţin 100.000 de alegători".Autorul excepţiei susţine că acest text de lege este contrar art. 37 alin. (1) şi art. 38 din Constituţie, precum şi prevederilor Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi Protocolului adiţional la Convenţie "semnat de guvernele membre ale Consiliului Europei".Dispoziţiile constituţionale menţionate prevăd:- Art. 37 alin. (1): "Au dreptul de a fi aleşi cetăţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).";- Art. 38: "În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii români au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în Parlamentul European."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că autorul excepţiei nu formulează niciun motiv prin care să arate în ce constă contrarietatea art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 faţă de prevederile din Constituţie şi faţă de documentele internaţionale invocate ca fiind încălcate.Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate". Aşa fiind, nemotivarea excepţiei de neconstituţionalitate constituie motiv de respingere a acesteia. Altminteri, ar însemna ca jurisdicţia constituţională să se substituie părţii cât priveşte invocarea motivului de neconstituţionalitate, exercitând astfel, sub acest aspect, un control din oficiu, ceea ce este inadmisibil câtă vreme de esenţa controlului pe calea excepţiei de neconstituţionalitate este exercitarea acestuia la sesizarea subiectelor prevăzute de lege.Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 10 alin. (2), al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de George Gh. Gibescu în Dosarul nr. 6.958/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent şef,Gabriela Dragomirescu--------
EMITENT |
Ioan Vida - preşedinteNicolae Cochinescu - judecătorAspazia Cojocaru - judecătorAcsinte Gaspar - judecătorPetre Ninosu - judecătorIon Predescu - judecătorPuskas Valentin Zoltan - judecătorTudorel Toader - judecătorAugustin Zegrean - judecătorAntonia Constantin - procurorGabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de George Gh. Gibescu în Dosarul nr. 6.958/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, personal, care, având cuvântul, solicită admiterea acesteia, sens în care reiterează susţinerile formulate în faţa instanţei de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ridicate, întrucât apreciază că prevederile de lege criticate nu sunt contrare Constituţiei şi celorlalte documente internaţionale invocate. Mai arată că de altfel în realitate nici nu sunt formulate motive de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 8 octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.958/2/2007, înaintată Curţii Constituţionale la data de 15 octombrie 2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Excepţia a fost ridicată de George Gh. Gibescu într-un recurs formulat împotriva Hotărârii nr. 10 din 27 septembrie 2007 a Biroului Electoral Central prin care i s-a respins candidatura ca independent la alegerile pentru Parlamentul European.În motivarea excepţiei se susţine că această dispoziţie de lege este în contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 37 alin. (1) şi art. 38, precum şi cu prevederile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi cu "Protocolul adiţional la Convenţie semnat de guvernele membre ale Consiliului Europei". În acest sens, în esenţă, arată că "în nicio ţară membră a Uniunii Europene nu s-a impus o astfel de condiţie pentru participarea la alegerile pentru Parlamentul European".Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă consideră că "nu există vreo neconformitate" între prevederile art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European şi dispoziţiile constituţionale ale art. 37 şi 38, care "au în vedere acelaşi drept de a fi ales în Parlamentul European".CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007, potrivit căruia "Candidatul independent poate participa la alegeri individual dacă este susţinut de cel puţin 100.000 de alegători".Autorul excepţiei susţine că acest text de lege este contrar art. 37 alin. (1) şi art. 38 din Constituţie, precum şi prevederilor Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi Protocolului adiţional la Convenţie "semnat de guvernele membre ale Consiliului Europei".Dispoziţiile constituţionale menţionate prevăd:- Art. 37 alin. (1): "Au dreptul de a fi aleşi cetăţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).";- Art. 38: "În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii români au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în Parlamentul European."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că autorul excepţiei nu formulează niciun motiv prin care să arate în ce constă contrarietatea art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 faţă de prevederile din Constituţie şi faţă de documentele internaţionale invocate ca fiind încălcate.Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate". Aşa fiind, nemotivarea excepţiei de neconstituţionalitate constituie motiv de respingere a acesteia. Altminteri, ar însemna ca jurisdicţia constituţională să se substituie părţii cât priveşte invocarea motivului de neconstituţionalitate, exercitând astfel, sub acest aspect, un control din oficiu, ceea ce este inadmisibil câtă vreme de esenţa controlului pe calea excepţiei de neconstituţionalitate este exercitarea acestuia la sesizarea subiectelor prevăzute de lege.Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 10 alin. (2), al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (6) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de George Gh. Gibescu în Dosarul nr. 6.958/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent şef,Gabriela Dragomirescu--------