METODOLOGIE din 12 martie 2007privind comunicarea publică a repertoriului de opere cinematografice și alte opere audiovizuale
EMITENT
  • OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 298 din 4 mai 2007



    Notă
    Conținută de PROTOCOLUL din 12 martie 2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 4 mai 2007.
    Baza legală:– art. 5, art. 7 lit. e), art. 13 lit. f), art. 15, 25, art. 64-66, art. 71 alin. (1) și (2), art. 92, art. 123^2 alin. (1) lit. b) și alin. (2) și (3), art. 130 alin. (1), art. 131^1 și art. 131^2 alin. (1) și (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare;– art. 11 bis alin. (1) din Convenția de la Berna pentru protecția operelor literare și artistice din 9 septembrie 1886, în formă revizuită prin Actul de la Paris la 24 iulie 1971 și modificată la 28 septembrie 1979, la care România a aderat prin Legea nr. 77/1998.  +  PREAMBULPrezenta metodologie se referă la dreptul de comunicare publică a repertoriului de opere cinematografice sau alte opere audiovizuale, constituit în baza mandatelor acordate organismului de gestiune colectivă de către titularii de drepturi de autor, respectiv: regizorul sau realizatorul, în calitate de autor principal, autorul adaptării, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul grafic pentru operele de animație, exceptând autorul muzicii special create pentru opera audiovizuală.1. În sensul prezentei metodologii, prin comunicare publică a operelor cinematografice și a altor opere audiovizuale aflate în repertoriul organismului de gestiune colectivă, constituit în baza mandatelor acordate organismului de gestiune colectivă de către titularii de drepturi de autor, se înțelege prezentarea într-un loc public, prin intermediul oricăror mijloace, a unei opere radiodifuzate.2. Sunt utilizatori, în sensul prezentei metodologii, orice persoane fizice sau juridice care folosesc cu orice titlu (de proprietate, de administrare, de închiriere, de subînchiriere, comodat etc.) spații în care sunt comunicate public opere cinematografice sau alte opere audiovizuale în modalitatea prevăzută la pct. 1. În cazul comunicării publice a operelor cinematografice sau a altor opere audiovizuale fixate pe videograme, utilizatorii au obligația de a obține și licența neexclusivă de la producătorii de videograme.3. Utilizatorii au obligația să obțină din partea organismului de gestiune desemnat colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, în schimbul unei remunerații în cuantumul prevăzut în tabelul care face parte integrantă din prezenta metodologie, contracte de licență neexclusivă pentru utilizarea reglementată de prezenta metodologie, indiferent de durata efectivă a utilizării.4. Utilizatorii care își încep activitatea după intrarea în vigoare a prezentei metodologii au obligația de a solicita organismului de gestiune desemnat colector acordarea contractelor de licență neexclusivă înainte de începerea activității.5. Contractele de licență neexclusivă se eliberează pe o perioadă de până la 12 luni, iar în cazul utilizatorilor care utilizează operele sezonier, licența se eliberează exclusiv pe perioada utilizării sau pe perioada declarată pe propria răspundere de utilizator.6. Contractul de licență neexclusivă poate fi prelungit pe altă perioadă determinată, la cerere.7. Plata se face de către utilizatorul care deține, indiferent de titlu, spațiul în care are loc comunicarea publică.8. În situația transmiterii parțiale, cu orice titlu, a folosinței unui spațiu, subdobânditorii vor plăti remunerații distincte dacă utilizează mijloace proprii pentru comunicarea publică a operelor cinematografice sau a altor opere audiovizuale radiodifuzate.9. Remunerațiile se calculează în cel mult 3 zile de la data autorizării pentru întreaga perioadă autorizată și se comunică organismului de gestiune desemnat colector. Cuantumul din tabel se recalculează semestrial, în caz de modificare a categoriei de încadrare a utilizatorului în tabelul prevăzut în prezenta metodologie. Plata remunerațiilor se efectuează în termen de 20 de zile de la încheierea unui semestru sau de la încheierea anului fiscal, în funcție de condițiile contractuale.10. Pentru întârzieri la plată, utilizatorii datorează, de la data scadenței, dobânda legală calculată conform ratei de referință a dobânzii legale stabilite de Banca Națională a României, aferentă sumelor neachitate la termen.11. Contractul de licență neexclusivă acordat potrivit prezentei metodologii încetează de drept în cazul întârzierilor de plată mai mari de 10 zile.12. Organismul de gestiune desemnat colector poate delega reprezentanți ai săi care să monitorizeze utilizarea reglementată de prezenta metodologie. Accesul reprezentanților organismului de gestiune colector se face pe bază de legitimații emise de acesta, utilizatorii având obligația să le permită accesul în spațiile în care se face utilizarea.13. Remunerațiile prevăzute în tabelul din prezenta metodologie pot fi reactualizate anual, pe baza indicelui de inflație, în conformitate cu dispozițiile art. 131^4 din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare.14. Prezenta metodologie intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va putea fi renegociată numai după 3 ani de la data publicării, cu excepția cazului în care dispozițiile Legii nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, avute în vedere la elaborarea prezentei metodologii, vor fi modificate înainte de împlinirea acestui termen.15. Până la publicarea noilor metodologii rămân valabile vechile metodologii.
    TABEL
    cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de
    opere audiovizuale comunicate public, calculate lunar în lei
    Utilizatori Remunerații (lei)
    Autori de opere audiovizuale
    A. Unități de alimentație publică (restaurante hoteliere, cafenele, braserii, baruri, fast-fooduri, cofetării sau unități asimilate), săli de jocuri ori cazinouri 1. În orașe sau stațiuni turistice: a) cu suprafața de până la 100 mp inclusiv 30
    b) cu suprafața cuprinsă între 101 mp și 200 mp inclusiv 40
    c) cu suprafața cuprinsă între 201 mp și 500 mp inclusiv 50
    d) cu suprafața de peste 500 mp 60
    2. În comune și sate: a) cu suprafața de până la 50 mp inclusiv 15
    b) cu suprafața de peste 50 mp 25
    3. Cazinouri 200
    B. Turism 1. Hoteluri până la categoria 3 stele inclusiv, situate în stațiuni turistice: a) cu capacitate de cazare mică 20
    b) cu capacitate de cazare medie (31-100 de camere) 25
    c) cu capacitate de cazare mare (peste 100 de camere) 30
    2. Hoteluri până la categoria 3 stele inclusiv, altele decât cele menționate la pct. 1: a) cu capacitate de cazare mică 30
    b) cu capacitate de cazare medie (31-100 de camere) 50
    c) cu capacitate de cazare mare (peste 100 de camere) 100
    3. Hoteluri de categoria 4 și 5 stele 150
    4. Moteluri, cabane, campinguri și sate de vacanță 30
    5. Unități de cazare agroturistice, popasuri turistice, pensiuni20

    Societatea pentru Drepturi de Autor în Cinematografie și Audiovizual - Societatea Autorilor Români din Audiovizual
    (DACIN SARA)
    Mircea Mureșian,
    director general
    Federația Industriei Hoteliere din România
    (FIHR)
    Mihai Râjniță,
    secretar general
    Societatea Comercială TURISM FELIX - S.A.
    Florian Serac,
    director general
    Traian Bogdan,
    șef Departament juridic
    -----