ORDIN nr. 1.538 din 22 august 2006privind aprobarea tarifelor percepute de Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" pentru prestarea activităţilor pentru care i-au fost delegate competenţe de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 4 septembrie 2006



    Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,în temeiul art. 14 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 lit. y) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 pct. 4.22 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, precum şi ale art. 2 pct. 11 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă tarifele percepute de Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" pentru prestarea activităţilor pentru care i-au fost delegate competenţe de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2 (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.944/2001 privind aprobarea tarifelor serviciilor prestate de Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română", nepublicat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Radu Mircea BerceanuBucureşti, 22 august 2006.Nr. 1.538.  +  Anexa   CAPITOLUL 1  CERTIFICAREA/AUTORIZAREA OPERATORILOR AERIENI
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      1.1Certificarea operatorilor de transport aerian public (AOC)      
      1.1.1Certificarea iniţială      
      1.1.1.1- Tarif Fix (stabilit în funcţie de tipul de aeronavă cu cea mai mare Masă Maximă la Decolare)Euro/ certificat   la depunerea cererii
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   2.000  
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   3.000  
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   5.000  
      d.Avioane peste 40 tone   6.000  
      e.Elicoptere monomotor   1.200  
      f.Elicoptere multi-motor   1.800  
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   2.000  
      1.1.1.2- Tarife Adiţionale:      
      1.1.1.2.1- tarif adiţional în funcţie de structura flotei de aeronave:Euro/tip aeronavă   la emiterea certificatului
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   800  
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   1.600  
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   2.400  
      d.Avioane peste 40 tone   4.000  
      e.Elicoptere monomotor   960  
      f.Elicoptere multi-motor   1.440  
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   1.600  
      1.1.1.2.2- tarif adiţional în funcţie de Specificaţiile de Operare:      
      1.1.1.2.2.1Tipuri de Operaţiuni:Euro/tip de operaţiune/ tip aeronavă    
        A1 - Transport pasageri      
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   50  
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   100  
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   200  
      d.Avioane peste 40 tone   300  
      e.Elicoptere monomotor   50  
      f.Elicoptere multi-motor   50  
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   75  
        A2 - Cargo      
      h.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   50  
      i.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   100  
      j.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   200  
      k.Avioane peste 40 tone   300  
      l.Elicoptere monomotor   50  
      m.Elicoptere multi-motor   50  
      n.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   75  
      o.A3 - Servicii Medicale de Urgenţă   300  
      1.1.1.2.2.2Zone de Operare:Euro/zonă de operare100  
      1.1.1.2.2.3Autorizări Speciale:Euro/tip de aeronavă    
      a.- Operaţiuni cu vizibilitate redusă (LVO)   500  
      b.- Operaţiuni în condiţii MNPS   350  
      c.- Operaţiuni în condiţii ETOPS   750  
      d.- Operaţiuni BRNAV/PRNAV   350  
      e.- Operaţiuni în spaţiu RVSM   350  
      f.- Operaţiuni în zone cu altimetrie metrică   50  
      g.- Transportul aerian al bunurilor periculoase   750  
      1.1.2Modificarea Certificatului de Operator Aerian      
      1.1.2.1Introducerea de noi tipuri de aeronave:Euro/tip de aeronavă    
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   900  
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   1.800  
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   2.700  
      d.Avioane peste 40 tone   4.500  
      e.Elicoptere monomotor   1.080  
      f.Elicoptere multi-motor   1.620  
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   1.800  
      1.1.2.2Introducerea de noi aeronave de acelaşi tip cu cele deja înscrise în AOC:Euro/ aeronavă    
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   100  
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   160  
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   230  
      d.Avioane peste 40 tone   300  
      e.Elicoptere monomotor   100  
      f.Elicoptere multi-motor   160  
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   230  
      1.1.2.3Modificarea Specificaţiilor de Operare      
        * se aplică tarifele corespunzătoare de la punctul 1.1.1.2.2.3 de mai sus      
      1.1.2.4Modificarea datelor de identificare a operatorului aerian (nume, sediu social, adresă, etc.)Euro/ modificare100  
      1.1.3Supravegherea menţinerii condiţiilor de certificare:      
      1.1.3.1Tarif în funcţie de structura flotei operate:Euro/an şi aeronavă   până la sfârşitul lunii ianuarie pentru fiecare an sau fracţiune de an pentru care se solicită menţinerea valabilităţi documentului de autorizare ori, după caz, până la data expirării acestuia, care este scadentă prima
      a.Avioane sub 5,7 tone (inclusiv)   300
      b.Avioane între 5,7 tone şi 15 tone (inclusiv)   500
      c.Avioane între 15 tone şi 40 tone (inclusiv)   800
      d.Avioane peste 40 tone   1.000
      e.Elicoptere monomotor   350
      f.Elicoptere multi-motor   450
      g.Elicoptere multi-motor operaţiuni maritime   500
      1.1.3.2Tarif în funcţie de autorizările speciale deţinute:Euro/tip de aeronavă    
      a.- Operaţiuni cu vizibilitate redusă (LVO)   500  
      b.- Operaţiuni în condiţii MNPS   350  
      c.- Operaţiuni în condiţii ETOPS   750  
      d.- Operaţiuni BRNAV/PRNAV   350  
      e.- Operaţiuni în spaţiu RVSM   350  
      f.- Operaţiuni în zone cu altimetrie metrică   50  
      g.- Transportul aerian al bunurilor periculoase   750  
      1.1.3.3Supravegherea asigurării de către operator a siguranţei operării aeronavelor     lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
      1.1.3.3.1Pentru operatori aerieni transport public cu aeronave având masa de decolare sub 15.000 kg     Tariful minim aplicabil pe an/aeronavă se plăteşte până la sfârşitul lunii ianuarie al anului calendaristic următor anului în care a fost valabil documentul de autorizare
      a.- până la 10 locuri pentru pasageri sau până la 1,2 t marfăEuro/oră de zbor1,00 (dar nu mai puţin de 300 EUR/an aeronavă)
      b.- între 11-20 locuri pentru pasageri sau între 1,2-2,4 t marfăEuro/oră de zbor1,25 (dar nu mai puţin de 400 EUR/an aeronavă)
      c.- peste 20 locuri pentru pasageri sau peste 2,4 t marfăEuro/oră de zbor1,85 (dar nu mai puţin de 600 EUR/an aeronavă)
      1.1.3.3.2Pentru operatori aerieni transport public cu aeronave având masa de decolare peste 15.000 kg, care execută:      
      a.- transport pasageriEuro/1.000 pasageri per km - zburat0,1  
      b.- transport marfăEuro/1.000 tone per km - zburat0,25  
      1.1.4Aprobarea închirierii de aeronave în sistem wetEuro/ aeronavă/lună sau fracţiune de lună100  
      1.2Autorizarea operatorilor de lucru aerian/aviaţie generală (AOA)      
      1.2.1Autorizarea iniţială (lucru aerian)      
      1.2.1.1- Tarif Fix*Euro/ autorizare1.000la depunerea cererii
      * Include maxim 3 (trei) tipuri de operaţiuni de lucru aerian
      1.2.1.2Tarife Adiţionale      
      a.- tarif adiţional în funcţie de structura parcului de aeronaveEuro/tip de aeronavă800  
      b.- tarif adiţional în funcţie tipurile de operaţiuni suplimentareEuro/ operaţiune50  
      1.2.2Autorizarea iniţială (aviaţie generală)      
      1.2.2.1- Tarif FixEuro/ autorizare800la depunerea cererii
      1.2.2.2Tarife Adiţionale      
      a.- tarif adiţional în funcţie de structura parcului de aeronaveEuro/tip de aeronavă640  
      1.2.3Modificarea Autorizaţiei de Operator Aerian      
      a.- modificarea prin introducerea de noi tipuri de aeronaveEuro/tip de aeronavă800  
      b.- modificarea prin introducerea de aeronave de acelaşi tip cu cele înscrise deja în AOAEuro/ aeronavă50  
      c.- modificarea prin adăugarea de noi operaţiuni autorizateEuro/ operaţiune50  
      d.- modificarea datelor de identificare a operatorului aerian (nume, sediu social, adresă, etc.)Euro100  
      1.2.4Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare:      
      a.Operatori de lucru aerianEuro/an şi aeronavă150  
      b.Operatori de aviaţie generalăEuro/an şi aeronavă150  
      1.2.5Supravegherea asigurării de către operator a siguranţei operării aeronavelor     lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
      1.2.5.1Pentru operatori lucru aerian cu:    
      a.- aeronave cu masa maximă la decolare până la 2.730 kgEuro/oră de zbor0,25 (dar nu mai puţin de 40 EUR/an şi tip de aeronavă)  
      b.- între 2.731 kg şi 15.000 kgEuro/oră de zbor0,25 (dar nu mai puţin de 40 EUR/an şi tip de aeronavă)  
      c.- peste 15.001 kgEuro/oră de zbor0,35 (dar nu mai puţin de 195 EUR/an şi tip de aeronavă)  
      1.2.5.2Pentru operatori de aviaţie generalăEuro/oră de zbor0,30 (dar nu mai puţin de 100 EUR/an şi tip de aeronavă)  
      1.2.6Alte tarife aplicabile operatorilor aerieni de lucru aerian/aviaţie generală      
      1.2.6.1- tarif pentru eliberarea licenţei de operare în vederea utilizării de aeronave civile închiriate înmatriculate în alt statEuro/ aeronavă închiriată/ lună sau fracţiune de lună100  
      1.3Certificarea operatorilor aerieni de baloane/dirijabile (AOC-B)      
      1.3.1Certificarea iniţială      
      1.3.1.1- Tarif Fix (stabilit în funcţie de tipul de aeronavă cu capacitatea cea mai mare)Euro/ certificat   la depunerea cererii
      a.Până la 10 pasageri (inclusiv)   900  
      b.Între 11 şi 20 de pasageri (inclusiv)   1.100  
      c.Peste 21 pasageri (inclusiv)   1.300  
      1.3.1.2- Tarife Adiţionale:      
      1.3.1.2.1- tarif adiţional în funcţie de structura flotei de baloane/dirijabile operate:Euro/tip aeronavă   la emiterea certificatului
      a.Până la 10 pasageri (inclusiv)   450  
      b.Între 11 şi 20 de pasageri (inclusiv)   550  
      c.Peste 21 pasageri (inclusiv)   650  
      1.3.2Modificarea Certificatului de Operator Aerian - Baloane      
      1.3.2.1Introducerea de noi tipuri de baloane/dirijabile:Euro/tip de aeronavă    
      a.Până la 10 pasageri (inclusiv)   450  
      b.Între 11 şi 20 de pasageri (inclusiv)   550  
      c.Peste 21 pasageri (inclusiv)   650  
      1.3.2.2Introducerea de noi baloane/dirijabile de acelaşi tip cu cele deja înscrise în AOC-B:Euro/ aeronavă    
      a.Până la 10 pasageri (inclusiv)   50  
      b.Între 11 şi 20 de pasageri (inclusiv)   60  
      c.Peste 21 pasageri (inclusiv)   75  
               
    CONDIŢII DE APLICARE1. Prin tip de aeronavă se înţelege tipul de aeronavă care se solicită a fi inclus în autorizare, în cadrul fiecărei categorii menţionate la cap. 1 de mai sus conform certificatului de tip.2. Tariful pentru evaluarea în vederea acordării sau completării autorizării se stabileşte prin cumulul tarifelor fixe (dacă există) cu tarifele stabilite pentru fiecare tip de aeronavă din cadrul fiecărei categorii de masă menţionate.3. În cazul operatorilor care solicită utilizarea de aeronave de un tip, serie sau model care nu a mai fost înmatriculat în România până la data depunerii cererii de autorizare, pentru emiterea certificatului respectiv, solicitantul trebuie să asigure condiţiile şi finanţarea necesară pentru realizarea prevederilor procedurii privind certificarea aeronavelor importate (prin cumpărare sau închiriate în "dry lease") şi pentru pregătirea personalului de supraveghere al AACR pe baza unui program întocmit de furnizor şi aprobat de AACR. De asemenea, solicitantul va furniza pe cheltuiala sa Autorităţii Aeronautice Civile Române un set complet al documentaţiei tehnice privind descrierea, exploatarea, întreţinerea şi asigurarea continuităţii navigabilităţii aeronavei respective.4. Precizările Condiţiei de aplicare nr. 3 sunt aplicabile şi în cazul aeronavelor care fac obiectul completării autorizării conform pct. 1.1.2.15. Eliberarea Certificatului de operator aerian sau a documentelor aferente completării acestuia se face în contul tarifelor plătite pentru evaluarea în vederea autorizării iniţiale, respectiv pentru completarea autorizării şi în condiţia de aplicare nr. 3.6. Pentru operatorii care au o structură mixtă a parcului de aeronave şi/sau execută în aceeaşi perioadă zboruri de categorie diferită, sumele rezultate din tarifele variabile se calculează în baza tarifelor corespunzătoare tipurilor de aeronave utilizate şi categoriilor de zboruri efectuate în perioada de referinţă.7. Tarifele stabilite pentru supraveghere la punctul 1.1.3 vor fi aplicate tuturor aeronavelor pe care operatorul le are înscrise în documentul de autorizare.8. Prelungirea valabilităţii autorizării operatorilor aerieni se face în baza supravegherii permanente efectuate de către AACR şi în condiţiile achitării tarifelor corespunzătoare de către operatori pentru această activitate.9. Pentru reautorizare în urma unei revocări se percep tarifele stabilite pentru autorizarea iniţială.10. În tarifele percepute conform punctului 1.1.3.3.2, "un pasager - kilometru zburat" se consideră efectuat când un pasager este transportat un kilometru. Calcularea "pasagerilor-kilometri zburaţi" se efectuează prin însumarea produselor obţinute prin multiplicarea numărului pasagerilor plătitori transportaţi în fiecare tronson de zbor cu lungimea tronsonului (în km). Rezultatul final raportat este egal cu numărul lunar de kilometri parcurşi de toţi pasagerii plătitori. Acest tarif este definit conform indicatorului ICAO "passenger kilometres performed".11. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.12. Tarifele achitate în avans pentru operaţiuni de evaluare care sunt întrerupte pentru o perioadă mai mare de 90 zile din vina solicitantului, sau la cererea solicitantului pentru o perioadă mai mare de 30 zile se reţin în cotă parte cu prestaţia executată. Partea de tarif reţinută la AACR se determină în funcţie de orele de manoperă consumate şi tariful pe ora de consultaţie prevăzut la pct. 14.3.13. În cazul în care un tip de aeronavă din flota unui operator aerian este utilizat pentru mai multe operaţiuni, tariful aplicabil va fi cel mai mare dintre cele corespunzătoare operaţiunilor autorizate a se executa.14. Tariful 1.1.1.2.2.3 (a) şi 1.1.3.2 (a) referitor la operaţiunile LVO se aplică şi la modificarea categoriei de apropiere. De ex. un operator care deţine specificaţia de operare CATII şi doreşte să obţină CAT IIIA sau B va achita acest tarif pentru modificarea AOC.15. Tariful 1.1.1.2.2.3 (d) şi 1.1.3.2 (d) referitor la operaţiunile RNAV se aplică şi la modificarea preciziei de navigaţie. De ex. un operator care deţine specificaţia RNAV (BRNAV) şi doreşte obţinerea specificaţiei PRNAV va achita acest tarif.16. Tarifele aplicabile nu includ T.V.A.  CAPITOLUL 2  CERTIFICAREA DE TIP
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      2.1Verificări în vederea certificării de tip pentru următoarele categorii de aeronave:     La depunerea cererii/conform contract (vezi Condiţii de aplicare nr. 11)
      2.1.1Baloane, aeronave ultra uşoareEuro/an2.000
      2.1.2Planoare, planoare motorizate şi avioane foarte uşoareEuro/an4.500
      2.1.3Avioane cu masa maximă (certificată) la decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg/an5.000
      2.1.4Avioane cu masa maximă (certificată) la decolare peste 2.730 kgEuro/500 kg/an5.500
      2.1.5Elicoptere cu masa maximă (certificată) la decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg/an5.000
      2.1.6Elicoptere cu masa maximă (certificată) la peste 2.730 kgEuro/500 kg/an5.500
      2.1.7Alte tipuri de aeronaveEuro/500 kg/an5.500
      2.2Verificări în vederea certificării de tip a motoarelor de aviaţie      
      2.2.1Motoare cu turbinăEuro/an40.000La depunerea cererii/conform contract (vezi Condiţii de aplicare nr. 11)
      2.2.2Alte tipuri de motoare cu puterea până la 300 kWEuro/an6.000
      2.2.3Alte tipuri de motoare cu puterea peste 300 kWEuro/an7.000
      2.3EliceEuro/an2.000La depunerea cererii/conform contract (vezi Condiţii de aplicare nr. 11)
      2.4Verificări în vederea aprobării de tip a echipamentelor aeronavelor şi a motoarelorEuro/oră om investigaţie (vezi cond. apl. 5)40La depunerea cererii/conform contract (vezi Condiţii de aplicare nr. 11)
      2.5Verificări în vederea aprobării modificării proiectelor de tipEuro/oră om investigaţie (vezi cond. apl. 6)4050% la depunerea cererii, diferenţa în rate anuale, eşalonate pe durata investigaţiei şi plătibile în luna ianuarie a fiecărui an
      2.6Verificare în vederea emiterii certificatului de tip suplimentarEuro/oră om investigaţie (vezi cond. apl. 6)4050% la depunerea cererii, diferenţa în rate anuale, eşalonate pe durata investigaţiei şi plătibile în luna ianuarie a fiecărui an
      2.7Verificare în vederea certificării de tip privind zgomotul sau emisiile aeronavelor şi motoarelor de aviaţieEuro/oră om investigaţie (maxim 10.000 Euro)40
      2.8Verificări în vederea validării certificatelor de tip emise de alte autorităţi pentru aeronave, motoare, elice, zgomot şi emisii de gazEuro/oră om investigaţie (vezi cond. apl. 7)40La depunerea cererii
      2.9Verificări în vederea eliberării certificatelor de navigabilitate speciale pentru prototip şi prelungirii valabilităţii acestora  
      2.9.1Emiterea certificatului de navigabilitate special pentru prototipEuro/ aeronavă125% din tariful de la pct. 3.1
      2.9.2Prelungirea valabilităţii sau modificarea certificatului de navigabilitate special pentru prototip125% din tariful de la pct. 3.3
    CONDIŢII DE APLICARE1. În cazul utilizării a mai mult de un prototip pentru demonstrarea conformării cu cerinţele de certificare de tip tariful se aplică la un singur prototip de aeronavă, motor sau echipament din tipul respectiv.2. Eliberarea Certificatului de tip, a documentelor aferente modificării acestuia şi, după caz, a Certificatelor de Navigabilitate (individuale) pentru aeronavele prototip sau de serie se face în contul tarifelor plătite pentru verificările de conformitate respective.3. Prin "an" se înţelege o perioadă de 365 de zile. Durata certificării se calculează din ziua depunerii cererii pentru certificatul de tip şi până în ziua emiterii Certificatului de Tip respectiv. Dacă durata certificării nu reprezintă un număr întreg de ani, pentru fracţiunile de an se plăteşte o fracţiune din tariful prevăzut proporţională cu perioada de timp respectivă.4. Prin "500kg prototip (aeronavă)" se înţelege 500 de kg sau parte din aceasta din masa maximă la decolare pentru care se solicită certificarea de tip sau individuală.5. Numărul orelor de investigare, pentru activităţile de la punctul 2.4., se stabileşte de AACR în funcţie de complexitatea echipamentului şi a programului de aprobare, fără ca suma rezultată să depăşească 10.000 EURO.6. Numărul orelor-om de investigaţie, pentru activităţile de la punctele 2.5. şi 2.6., se stabileşte de AACR în funcţie de complexitatea modificării, fără ca suma să depăşească 50% din tariful anual corespunzător certificării de tip a produsului modificat.7. Pentru aeronave la care nu s-a emis recomandarea de certificare JAA, valoarea tarifului de la punctul 2.8. este de maxim:- 30% din valoarea tarifului pe un an de investigaţie prevăzut la paragrafele corespunzătoare din cap. 2, pentru aeronave cu masa maximă (certificată) la decolare până la 2730 kg, dar nu mai puţin de 1.500 EURO;- 6.000 EURO + 500 EURO (pentru fiecare 500 kg din masa maximă certificată la decolare), pentru aeronave cu masa maximă certificată la decolare peste 2.730 kg.Pentru motoare şi elice la care nu s-a emis recomandarea de certificare JAA, valoarea tarifului de la punctul 2.8. este de maxim 30% din valoarea tarifului pe un an de investigaţie prevăzut la paragrafele corespunzătoare din cap. 2, dar nu mai puţin de 1.000 EURO.Pentru produse la care s-a emis recomandarea de certificare JAA se aplică un tarif administrativ fix de 1.500 EURO în cazul aeronavelor şi respectiv 1.000 EURO în cazul motoarelor şi elicelor.8. Volumul de investigaţie necesară activităţilor prevăzute la capitolul 2 se stabileşte de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în funcţie de complexitatea lucrărilor cu considerarea condiţiilor aplicabile mai sus, valoarea preliminară va fi comunicată beneficiarului în termen de 10 zile de la depunerea cererilor. Cuantumul final al volumului de investigaţie se stabileşte în postcalcul şi se comunică beneficiarului cu cel puţin 30 de zile înainte de data emiterii certificatului.9. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.10. Verificările în vederea certificării de tip şi aprobării de tip a aeronavelor, motoarelor, elicelor şi echipamentelor (referinţă : par. 2.1, 2.2, 2.3 şi 2.4 din acest Capitol) se efectuează de către AACR numai în baza încheierii unui contract de prestări servicii între AACR şi solicitantul unei astfel de certificări / aprobări.11. Tarifele aplicabile nu includ TVA.  CAPITOLUL 3  CERTIFICAREA DE NAVIGABILITATE PENTRU  AERONAVE DE SERIE
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      3.1Certificare individuală de navigabilitate     la depunerea cererii
      3.1.1BaloaneEuro/aeronavă50  
      3.1.2Aeronave ultrauşoareEuro/aeronavă30  
      3.1.3Avioane cu masa de decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă25  
      3.1.4Avioane cu masa de decolare peste 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă30  
      3.1.5Elicoptere cu masa de decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă35  
      3.1.6Elicoptere cu masa de decolare peste 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă40  
      3.1.7Alte tipuri de aeronaveEuro/500 kg de aeronavă30  
      3.2Evaluarea aeronavelor în vederea menţinerii Certificatului de navigabilitate     la depunerea cererii
      3.2.1Baloane şi aeronave foarte uşoare (VLA)Euro/aeronavă25  
        Avioane cu masa de decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă20  
      3.2.2Avioane cu masa de decolare peste 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă25  
      3.2.3Elicoptere cu masa de decolare până la 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă30  
      3.2.4Elicoptere cu masa de decolare peste 2.730 kgEuro/500 kg de aeronavă35  
      3.2.5Alte tipuri de aeronaveEuro/500 kg de aeronavă25  
      3.3Eliberarea autorizaţiei speciale de zbor pentru aeronave de serie, noi sau utilizateEuro/aeronavă75% din tariful de la pct. 3.1.la depunerea cererii
      3.4Evaluarea în vederea eliberării certificatului de navigabilitate pentru export pentru aeronave de serie, noi sau utilizate   75% din tariful de la pct. 3.3la depunerea cererii
      3.5Eliberarea certificatului de autorizare a instalării echipamentului radio de aeronavăEuro/aeronavă50la depunerea cererii
      3.6Eliberarea certificatului acusticEuro/aeronavă50la depunerea cererii
      3.7Modificarea datelor din certificatele de navigabilitate, acustic, radio, etc.Euro/aeronavă20la depunerea cererii
      3.8Eliberarea de duplicate după certificatele de: navigabilitate, acustic, autorizare a instalării echipamentului radio de aeronavăEuro/aeronavă20la depunerea cererii
    CONDIŢII DE APLICARE1. Tarifele prevăzute pentru menţinerea perioadei de valabilitate a certificatului de navigabilitate al aeronavei nu se percep de la operatorii autorizaţi, fiind incluse în sumele plătite pentru activitatea de supraveghere.2. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AAC (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.3. Tarifele aplicabile nu includ TVA.  CAPITOLUL 4 ÎNMATRICULAREA AERONAVELOR ŞI ÎNSCRIEREA MENŢIUNILOR  ÎN REGISTRUL FOILOR DE SARCINI
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      4.1Rezervarea înmatriculării/ identificării aeronavelorEuro/6 luni aeronavă40la depunerea cererii
      4.2Certificarea înmatriculării/ identificării aeronavelorEuro/aeronavă70la depunerea cererii
      4.3Certificarea radierii sau neînmatriculării aeronavelorEuro/aeronavă25la depunerea cererii
      4.4Efectuarea modificărilor în Registrul unic de înmatriculare, altele decât cele referitoare la sarciniEuro/rubrica modif. şi aeronavă20la depunerea cererii
      4.5Înscrierea unor menţiuni în registrul foilor de sarcini(vezi cond. de aplic. 1 şi 2)   la depunerea cererii
      4.5.1Pentru prima: 100.000 EuroEuro/10.000 Euro15  
      4.5.2Pentru următoarele: 900.000 EuroEuro/100.000 Euro15  
      4.5.3Peste suma de 1.000.000 EuroEuro/ 1.000.000 Euro20  
      4.6Modificarea stării sarcinilor în Registrul de evidenţă a foilor de sarciniEuro/ modificare20la depunerea cererii
      4.7Furnizarea de informaţii din Registrul Unic de Înmatriculare sau Registrul Foilor de SarciniEuro/aeronavă15la depunerea cererii
      4.8Eliberarea de duplicate după certificatele de identificare, înmatriculare, neînmatriculare, radiere şi cele care atestă înscrierea sarcinii asupra aeronavelorEuro/aeronavă15la depunerea cererii
    CONDIŢII DE APLICARE1. Tariful corespunzător cuantumului creanţei garantate se calculează prin cumularea sumelor rezultate pentru fiecare nivel din valoarea acesteia.2. Tariful minim pentru înscrierea oricărei sarcini este de 70 EURO, iar cel maxim de 1.000 EURO. Pentru înscrierea oricărei sarcini privind simultan mai multe aeronave se percepe tariful integral pentru aeronavă cu valoarea ipotecii cea mai mare şi un tarif de 70 EURO pentru fiecare aeronavă suplimentara.3. Tarifele aplicabile nu includ TVA.  CAPITOLUL 5 AUTORIZĂRI PENTRU PROCESE SPECIALE
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      5.1Autorizarea sudorilor din aeronautica civilă      
      5.1.1Autorizare iniţială/extinderea domeniului de autorizare/ reautorizareEuro/procedeu sudare/grupa de materiale40la depunerea cererii
      5.1.2Menţinerea valabilităţii condiţiilor de autorizare     la depunerea cererii
      a) examinarea în vederea prelungirii valabilităţii autorizăriiEuro/la 2 ani/ procedeu sudare/grupa de materiale30
      b) evaluarea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an/ procedeu sudare20anual
      5.2Autorizarea operatorilor ce efectuează examinări nedistructive în aeronautica civilă (NDT)      
      5.2.1Autorizare iniţială/extinderea domeniului de autorizare/ reautorizare     la depunerea cererii
      5.2.1.1- examinarea operatorilor de nivel 1:Euro/metodă30  
      a) pentru metode volumetrice (RT, UT),  
      - la care se adaugă pentru fiecare domeniuEuro/domeniu de autorizare10  
      b) pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/domeniu de autorizare30  
      5.2.1.2- examinarea operatorilor de nivel 2Euro/metodă40  
      a) pentru metode volumetrice (RT, UT),  
      - la care de adaugă pentru fiecare domeniuEuro/domeniu de autorizare20  
      b) pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/domeniu de autorizare40  
      5.2.1.3- examinarea operatorilor de nivel 3      
      a) de bazăEuro100  
      b) de metodă  
      b.1. pentru metode volumetrice (RT, UT),Euro/metodă50  
      - la care de adaugă pentru fiecare domeniuEuro/domeniu de autorizare25  
      b.2. pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/domeniu de autorizare50  
      c) practică de nivel 2Euro/domeniu de autorizare40  
      5.2.2Menţinerea valabilităţii condiţiilor de autorizare      
      5.2.2.1- examinarea operatorilor de nivel 1 în vederea prelungirii valabilităţii autorizării a) pentru metode volumetrice (RT, UT),Euro/la 3 ani/metodă20la depunerea cererii
      - la care de adaugă pentru fiecare domeniuEuro/la 3 ani/domeniu de autorizare5
      b) pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/la 3 ani/domeniu de autorizare20
      5.2.2.2- examinarea operatorilor de nivel 2 în vederea prelungirii valabilităţii autorizării     la depunerea cererii
      a) pentru metode volumetrice (RT, UT),Euro/la 3 ani/metodă30
      - la care de adaugă pentru fiecare domeniuEuro/la 3 ani/domeniu de autorizare10
      b) pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/la 3 ani/domeniu de autorizare30
      5.2.2.3- examinarea operatorilor de nivel 3 în vederea prelungirii valabilităţii autorizării     la depunerea cererii
      a) de bazăEuro/la 5 ani70
      b) de metodă
      b.1. pentru metode volumetrice (RT, UT),Euro/metodă40
      - la care de adaugă pentru fiecare domeniuEuro/la 5 ani/domeniu de autorizare10
      b.2. pentru alte metode/domenii de autorizareEuro/la 5 ani/domeniu de autorizare40
      c) practică de nivel 2Euro/la 5 ani/domeniu de autorizare30
      5.2.2.4Evaluarea administrativă a menţinerii înregistrărilor operatorilor autorizaţiEuro/an/ domeniu de autorizare10anual
      5.3Autorizarea centrelor de instruire a personalului ce efectuează examinări nedistructive în aeronautica civilă (NDT)      
      5.3.1Evaluarea în vederea autorizării iniţiale/reautorizării, la care se adaugă:Euro200la depunerea cererii
      - pentru metodele volumetrice (RT, UT)Euro/metodă NDT200
      - pentru alte metode150
      5.3.2Evaluarea în vederea extinderii domeniului de autorizare     la depunerea cererii
      - pentru metodele volumetrice (RT, UT)Euro/metodă NDT200
      - pentru alte metode150
      5.3.3Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an/ metodă NDT50În luna ianuarie pentru fiecare an sau fracţiune de an
    CONDIŢII DE APLICARE1. Cheltuielile privind efectuarea examinării teoretice şi practice se suportă de către solicitant.2. În condiţiile în care, urmare examinării/evaluării, se constată că autorizarea nu se poate acorda, tarifele încasate nu se returnează.3. Prelungirea valabilităţii autorizării unui centru de instruire personal NDT se face în contul tarifelor plătite pentru activitatea de supraveghere.4. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.5. Tarifele aplicabile nu includ TVA  CAPITOLUL 6  AUTORIZAREA UNITĂŢILOR PENTRU PROIECTARE DE AERONAVE, MOTOARE ŞI ELICE PENTRU AERONAVE
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      6.1Evaluarea pentru autorizarea iniţială     75% din sumele cuvenite în termen de 30 de zile de la depunerea cererii, 25% din sumele cuvenite la emiterea autorizaţiei
      6.1.1Proiectarea/încercarea în zbor a aeronavelor din categoriile:      
      6.1.1.1- aeronave mari (JAR-25, JAR-29)Euro/categorie2.000  
      6.1.1.2- aeronave mici (JAR-23, JAR-27)Euro/categorie1.500  
      6.1.1.3- avioane foarte uşoare, planoare, planoare motorizate, aeronave uşoare şi baloaneEuro/categorie1.000  
      6.1.2Proiectarea de motoare:      
      6.1.2.1- cu turbinăEuro/categorie1.500  
      6.1.2.2- cu pistonEuro/categorie1.000  
      6.1.3Proiectare de eliceEuro/categorie1.000  
      6.1.4Proiectare de modificări şi reparaţiiEuro/categorie1.000  
      6.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an50% din tariful pentru autorizare iniţialăîn luna ianuarie pentru fiecare an sau fracţiune de an pentru care se solicită menţinerea valabilităţii certificatului de autorizare
      6.3Supravegherea proiectării/încercării în zborEuro/oră om investigaţie40Lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
      6.4Modificarea certificatului de autorizare pentru proiectare/încercări în zbor de aeronave, prin suplimentare cu:     La depunerea cererii
      6.4.1Aeronave mari şi motoare ale acestoraEuro/ctg supl. solicitată400  
      6.4.2Alte aeronave, motoare şi eliceEuro/ctg supl. solicitată350  
      6.5Acceptarea Procedurilor Alternative la autorizarea organizaţiilor de proiectareEuro/oră - om investigaţie (vezi cond. de aplic. 7)40La depunerea cererii
    CONDIŢII DE APLICARE1. Solicitanţii de autorizare pentru mai multe categorii de activităţi de proiectare/încercare în zbor vor plăti numai tariful pentru activitatea de proiectare cea mai complexă din fiecare grup de categorii pentru care se solicită autorizarea. La solicitarea suplimentării pentru mai multe categorii de activităţi de proiectare/încercare în zbor se va plăti numai tariful pentru activitatea cea mai complexă solicitată.2. În situaţia suplimentării cu motoare comune ambelor categorii de aeronave se aplică tariful stabilit pentru aeronavele de transport.3. Pentru autorizarea unităţilor de proiectare/încercare în zbor în situaţiile în care certificatul de autorizare a fost revocat se percep tarifele stabilite pentru autorizarea iniţială.4. Eliberarea certificatului de autorizare, a documentelor aferente modificărilor cât şi înscrierea prelungirii valabilităţii acestuia se fac în contul tarifelor plătite pentru evaluare şi supraveghere.5. Manopera de investigaţie pentru supravegherea proiectării se stabileşte la 2% din manopera de proiectare raportată de organizaţia autorizată, iar cea referitoare la supravegherea încercărilor în zbor la 1%. Pentru proiectele de modificări şi reparaţii ce fac obiectul privilegiilor acordate organizaţiei autorizate, manopera de investigaţie se stabileşte la 1% din manopera de proiectare raportată.6. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.7. Valoarea totală pentru acceptarea procedurilor alternative nu poate depăşi 500 EURO.8. În condiţiile în care, urmare evaluării, se constată că autorizarea nu se poate acorda, tarifele încasate nu se returnează.9. Tarifele aplicabile nu includ TVA.  CAPITOLUL 7  AUTORIZAREA ORGANIZAŢIILOR DE PRODUCŢIE PENTRU   AERONAUTICA CIVILĂ
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      7.1Evaluare pentru autorizarea iniţială     La depunerea cererii
      7.1.1Pentru organizaţii cu un singur amplasament;Euro/ amplasament3.000
      7.1.2Pentru organizaţii cu un amplasament principal şi unul sau mai multe amplasamente adiţionale    
      7.1.2.1- pentru amplasamentul principalEuro/ amplasament3.000
      7.1.2.2- pentru fiecare amplasament adiţionalEuro/ amplasament600
      7.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare pentru:    
      7.2.1Fabricaţia aeronavelor cu masa maximă de decolare până la 2.730 kg, motoarelor, elicelor şi pieselor asociate.Euro/oră de supraveghere30 (min. 2.000 Euro/ an)Lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
      7.2.2Fabricaţia aeronavelor cu masa maximă de decolare mai mare de 2.730 kg, motoarelor, elicelor şi pieselor asociateEuro/oră de supraveghere40 (min. 2.500 Euro/ an)
      7.3Evaluarea pentru modificarea autorizării privind termenii autorizării sau modificările semnificative apărute în cadrul organizaţiei, în cazul:      
      7.3.1Fabricaţiei aeronavelor cu masa maximă de decolare până la 2.730 kg, motoarelor, elicelor şi pieselor asociate.Euro/om - oră de investigaţie30 (min. 1.000 Euro)  
      7.3.2Fabricaţiei cu masa maximă de decolare mai mare de 2.730 kg, motoarelor, elicelor şi pieselor asociate.Euro/om - oră de investigaţie40 (min. 1.000 Euro)
      7.4Evaluare pentru agrearea condiţiilor desfăşurării activităţii de producţie fără autorizare, în conformitate cu reglementările aplicabile în vigoareEuro/om - oră investigaţie40 (min. 1.500 Euro/ an)450 Euro la depunerea cererii, iar diferenţa la încheierea evaluării, dar anterior emiterii scrisorii de agrement
      7.5Modificarea termenilor din scrisoarea de agrementEuro/om - oră investigaţie40 (min. 1.000 Euro)110 Euro la depunerea cererii, iar diferenţa la încheierea evaluării, dar anterior emiterii scrisorii de agrement
    CONDIŢII DE APLICARE:1. Numărul orelor de supraveghere luat în calcul va fi egal cu 1 % din numărul orelor de manoperă consumate pentru realizarea produsului, pe intervalul de referinţă.2. Produsele luate drept referinţă pentru tarifare (manoperă consumată) sunt:- aeronave complete, subansamble majore sau piese critice ale acestora;- motoare complete, subansamble majore sau piese critice ale acestora;- elice;- echipamente din categoria celor critice.- alte piese şi echipamente destinate fabricaţiei subansamblelor majore, motoarelor şi elicelor.3. Dacă produsele luate drept referinţă pentru tarifare, altele decât aeronave complete, subansamble majore sau piese critice ale acestora, sunt destinate mai multor categorii de aeronave, tariful va fi cel prevăzut pentru aeronava cu masa cea mai mare.4. Numărul orelor de investigaţie cumulează activitatea propriu-zisă de evaluare a amplasamentelor organizaţiei, cât şi activitatea depusă pentru analiza documentelor depuse de solicitant. Cuantumul final al volumului de investigaţie se stabileşte în postcalcul şi se comunică beneficiarului cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de emiterea scrisorii de agrement.5. Pentru produsele fabricate sub licenţă pentru care, printr-un acord între Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi o altă Autoritate Aeronautică Civilă, se prevede efectuarea de către AACR a inspecţiei de conformitate a produselor fabricate, se aplică tarifele de la pct. 7.2 majorate cu 100 %.6. Pentru organizaţiile de producţie agreate să desfăşoare activităţi de producţie fără autorizare, tarifele aferente investigaţiilor necesare validării documentelor de certificare se percep conform pct. 7.2 majorate cu 100 %.7. Dacă, în scopul pct. 7.1, costul total al investigaţiei depăşeşte tariful specificat, solicitantul va plăti un tarif de 40 EURO/ om-oră investigaţie care să acopere cheltuielile investigaţiilor suplimentare.8. Tarifele achitate în avans pentru operaţiuni de evaluare care sunt întrerupte pentru o perioadă mai mare de 90 de zile din vina solicitantului, sau la cererea solicitantului pentru o perioadă mai mare de 30 de zile se reţin în cota parte cu prestaţia executată. Partea de tarif reţinută la A.A.C.R. se determină în funcţie de orele de manoperă consumate şi tariful pe ora de consultanţă prevăzut la pct. 14.3.9. Pentru reautorizarea / reevaluarea organizaţiilor de producţie după o renunţare, expirare sau revocare a autorizaţiei / agrementului se percep tarifele de la punctul 7.1, respectiv 7.4.10. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.11. Tarifele aplicabile nu includ TVA.  CAPITOLUL 8  AUTORIZAREA ORGANIZAŢIILOR DE ÎNTREŢINERE TEHNICĂ A AERONAVELOR, MOTOARELOR ŞI  COMPONENTELOR ACESTORA ŞI A ORGANIZAŢIILOR DE PREGĂTIRE PENTRU ÎNTREŢINERE
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      8.1Evaluarea pentru autorizarea iniţială:Tarif fix Euro/ amplasament1.000La depunerea cererii, iar restul la încheierea evaluării, înainte de eliberarea certificatului de Autorizare
      8.1.1Autorizare în conformitate cu JAR-145 sau JAR-147Euro/om - oră investigaţie40
      8.1.2autorizare în conformitate cu reglementările naţionaleEuro/om - oră investigaţie40
      8.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare:     în luna ianuarie pentru fiecare an sau fracţiune de an pentru care este valabil certificatul de autorizare
      8.2.1Organizaţii autorizate În conformitate cu JAR-145 sau JAR-147Euro/an75% din tariful de la pct. 8.1
      - tarif adiţional în funcţie de manoperăEuro/om - oră investigaţie40
      8.2.2Organizaţii autorizate în conformitate cu reglementările naţionaleEuro/an50% din tariful de la pct. 8.1
      - tarif adiţional în funcţie de manoperăEuro/om - oră investigaţie40
      8.3Evaluarea privind prelungirea valabilităţii autorizării/modificarea domeniului de autorizare     La încheierea evaluării înainte de aprobarea modificărilor
      8.3.1Organizaţii autorizate conform JAR-145 sau JAR-147Euro/om - oră investigaţie40
      8.3.2Organizaţii autorizate conform reglementărilor naţionaleEuro/om - oră investigaţie40
      8.4Validarea autorizaţiilor de întreţinere emise de alte autorităţi aeronautice     La depunerea cererii, iar restul la încheierea evaluării
      8.4.1Organizaţii autorizate conform altor reglementări decât JAR-145    
      8.4.1.1Tarif fixEuro/ amplasament1.000
      8.4.1.2Tarif adiţional în funcţie de manoperăEuro/om-oră investigaţie40
    CONDIŢII DE APLICARE1. Numărul orelor de investigaţie cumulează atât activitatea depusă pentru analiza documentelor depuse de solicitant în vederea autorizării sau modificării domeniului de autorizare cât şi evaluarea propriu-zisă efectuată la amplasamentul/amplasamentele organizaţiei de întreţinere şi nu poate depăşi 350 de ore pentru o singură organizaţie.2. Pentru motoarele, agregatele şi componentele de aeronavă/motor care pot fi utilizate pe mai multe tipuri de aeronave/motoare, se percep tarifele corespunzătoare tipului de aeronavă cu masa de decolare cea mai mare.3. Pentru reautorizarea organizaţiilor de întreţinere după expirarea sau revocarea certificatului de autorizare, se percep tarifele stabilite la pct. 8.1.4. Cuantumul final al volumului de investigaţie se stabileşte în postcalcul şi se comunică beneficiarului cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de emiterea/modificarea certificatului de autorizare.5. Dacă activităţile de evaluare sunt întrerupte la cererea solicitantului, sau autorizarea nu poate fi finalizată din cauze imputabile acestuia, AACR va reţine din sumele achitate în avans o cotă parte proporţională cu prestaţia executată, funcţie de orele de manoperă consumate şi tariful pe ora de investigaţie.6. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.7. Tarifele aplicabile nu includ TVA.    CAPITOLUL 9    LICENŢIEREA PERSONALULUI AERONAUTIC
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de platăObservaţii
      U.M.Valoare
      9.1Personal aeronautic navigant      
      9.1.1Acordare/reînnoire licenţă
      9.1.1.1Examinare teoretică
      9.1.1.1.1-pilot linie (ATPL)Euro/pers.300
      9.1.1.1.2-pilot comercial (CPL)  
      9.1.1.1.2.1   ▪ I.R.Euro/pers.165
      9.1.1.1.2.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.55
      9.1.1.1.3-Pilot particular (PPL)  
      9.1.1.1.3.1   ▪ I.R.Euro/pers.55
      9.1.1.1.3.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.45
      9.1.1.1.4-Navigator aerianEuro/pers.200
      9.1.1.1.5-Mecanic navigantEuro/pers.150
      9.1.1.1.6-Operator radionavigantEuro/pers.150
      9.1.1.1.7-Însoţitor de bordEuro/pers.100
      9.1.1.1.8-Inginer recepţie şi controlEuro/pers.265
      9.1.1.1.9- Inginer recepţie şi control mijloace PNA-TCEuro/pers.265
      9.1.1.1.10-Pilot planor şi balonEuro/pers.55
      9.1.1.2Examinare practică  
      9.1.1.2.1-pilot linie (ATPL)Euro/pers.235
      9.1.1.2.2-pilot comercial (CPL)  
      9.1.1.2.2.1   ▪ I.R.Euro/pers.155
      9.1.1.2.2.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.45
      9.1.1.2.3-Pilot particular (PPL)  
      9.1.1.2.3.1   ▪ I.R.Euro/pers.45
      9.1.1.2.3.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.40
      9.1.1.2.4-Navigator aerianEuro/pers.145
      9.1.1.2.5-Mecanic navigantEuro/pers.145
      9.1.1.2.6-Operator radionavigantEuro/pers.145
      9.1.1.2.7-Însoţitor de bordEuro/pers.85
      9.1.1.2.8-Inginer recepţie şi controlEuro/pers.225
      9.1.1.2.9- Inginer recepţie şi control mijloace PNA-TCEuro/pers.225
      9.1.1.2.10-Pilot planor şi balonEuro/pers.60
      9.1.2Revalidare licenţă  
      9.1.2.1Examinare teoretică
      9.1.2.1.1-pilot linie (ATPL)Euro/pers.140
      9.1.2.1.2-pilot comercial (CPL)  
      9.1.2.1.2.1   ▪ I.R.Euro/pers.110
      9.1.2.1.2.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.40
      9.1.2.1.3-Pilot particular (PPL)  
      9.1.2.1.3.1   ▪ I.R.Euro/pers.40
      9.1.2.1.3.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.30
      9.1.2.1.4-Navigator aerianEuro/pers.90
      9.1.2.1.5-Mecanic navigantEuro/pers.90
      9.1.2.1.6-Operator radionavigantEuro/pers.90
      9.1.2.1.7-Însoţitor de bordEuro/pers.65
      9.1.2.1.8-Inginer recepţie şi controlEuro/pers.90
      9.1.2.1.9- Inginer recepţie şi control mijloace PNA+TCEuro/pers.90
      9.1.2.1.10-Pilot planor şi balonEuro/pers.50
      9.1.2.1.11- Tip suplimentar a/c (piloţi şi însoţitori bord)Euro/pers.25
      9.1.2.2Examinare practică  
      9.1.2.2.1-pilot linie (ATPL)Euro/pers.220
      9.1.2.2.2-pilot comercial (CPL)  
      9.1.2.2.2.1   ▪ I.R.Euro/pers.150
      9.1.2.2.2.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.50
      9.1.2.2.3-Pilot particular (PPL)  
      9.1.2.2.3.1   ▪ I.R.Euro/pers.55
      9.1.2.2.3.2   ▪ Fără I.R.Euro/pers.45
      9.1.2.2.4-Navigator aerianEuro/pers.145
      9.1.2.2.5-Mecanic navigantEuro/pers.145
      9.1.2.2.6-Operator radionavigantEuro/pers.145
      9.1.2.2.7-Însoţitor de bordEuro/pers.80
      9.1.2.2.8-Inginer recepţie şi controlEuro/pers.200
      9.1.2.2.9- Inginer recepţie şi control mijloace PNA-TCEuro/pers.200
      9.1.2.2.10-Pilot planor şi balonEuro/pers.60
      9.1.2.2.11- Tip suplimentar a/c (piloţi şi însoţitori bord)Euro/pers.45
      9.1.2.2.12-I.R. (SEP)Euro/pers.45
      9.1.3Acordarea calificării pe alt tip/clasă de a/c şi a calificării I.R., cu licenţa în termen de valabilitate  
      9.1.3.1Examinare teoretică
      9.1.3.1.1-ATPLEuro/pers.80
      9.1.3.1.2-CPLEuro/pers.60
      9.1.3.1.3-PPLEuro/pers.35
      9.1.3.1.4-Pilot planor şi balon liberEuro/pers.30
      9.1.3.1.5- Alte categorii de personal navigantEuro/pers.45
      9.1.3.1.6-I.R.Euro/pers.45
      9.1.3.2Examinare practică  
      9.1.3.2.1-ATPLEuro/pers.90
      9.1.3.2.2-CPLEuro/pers.70
      9.1.3.2.3-PPLEuro/pers.45
      9.1.3.2.4-Pilot planor şi balon liberEuro/pers.40
      9.1.3.2.5- alte categorii de personal navigantEuro/pers.45
      9.1.3.2.6-I.R.Euro/pers.45   3 ani 3 ani În cazul efectuării de către examinatori AACR 5 ani
      9.1.4Calificare instructor  
      9.1.4.1Acordarea
      9.1.4.1.1-Instructor FI, CRI, TRI, IRIEuro/pers.150
      9.1.4.1.2- Instructor simulator (SFI, STI) sau MCCEuro/pers.120
      9.1.4.1.3- Instructor I.B. (teoretic şi practic)Euro/pers.100
      9.1.4.1.4- Instructor alte categorii personal navigantEuro/pers.100
      9.1.4.1.5-Tip/clasă suplimentarEuro/pers.50
      9.1.4.2Revalidare  
      9.1.4.2.1-Instructor FI, CRI, TRI, IRIEuro/pers.150
      9.1.4.2.2- Instructor simulator (SFI, STI) sau MCCEuro/pers.120
      9.1.4.2.3-Instructor I.B.Euro/pers.100
      9.1.4.2.4- Instructor alte categorii personal navigantEuro/pers.100
      9.1.5Autorizaţii speciale  
      9.1.5.1Acordare iniţială şi reînnoireEuro/pers.100
      9.1.5.2RevalidareEuro/pers.80
      9.1.6Examinatori delegaţi  
      9.1.6.1- Autorizare iniţială, reemitere şi revalidare examinatori ATPL, CPL/IREuro/pers.500
      9.1.6.2- Autorizare iniţială, reemitere şi revalidare examinatori PPL, CPL şi alte categorii personal navigantEuro/pers.150
      9.1.6.3- Împuternicire temporară de examinareEuro/pers.100
      9.1.7Autorizarea, reînnoirea şi revalidarea utilizării serviciilor civile de navigaţie aeriană (RACM-1)  
        Examinare teoreticăEuro/pers.50
        Examinare practicăEuro/pers.100
        Împuternicire inspectori delegaţi cf. RACM-1Euro/pers.50
      9.2Personal tehnic aeronautic (examinare teoretică)Euro/pers.  
      9.2.1Acordarea/reînnoirea licenţei/calificare suplimentară  
      9.2.1.1Licenţă tip RACR-LPTAEuro/categ./ cls. sau tip120
      9.2.1.2Calificare categorie/clasă/tip suplimentar aeronavă pe licenţa RACR-LPTA validă   100
      9.2.1.3Licenţă Part - 66 prin examinare teoretică   200
      9.2.1.3.1Susţinere examinare teoreticăEuro/modul sau submodul20
      9.2.1.4Licenţă Part - 66 prin conversie   250Se includ toate tipurile de aeronave din licenţa RACR LPTA
      9.2.1.5Calificare tip suplimentar aeronavă sau subcategorie Part - 66 şi revizie licenţăEuro/categ. sau subcateg.150   5 ani 2 ani 2 ani 5 ani 5 ani 5 ani
      9.2.1.6Evaluare dosar individual   20
      9.2.2Revalidarea licenţei  
      9.2.2.1Licenţă RACR-LPTA   120
      9.2.2.2Tip/clasă suplimentară de aeronavă RACR-LPTA   80
      9.2.2.3Licenţă Part - 66   200
      9.2.2.4Tip suplimentar aeronavă sau subcategorie Part - 66   50
      9.2.3Modificare licenţă Part - 66 prin excluderea limitărilor sau modificarea datelor personale şi revizie licenţă   80
      9.3Controlori trafic aerian  
      9.3.1Acordare/reînnoire licenţă şi sau calificare şi autorizare asociată calificării
      9.3.1.1Controlor trafic aerian stagiarEuro/pers.100
      9.3.1.2Control de aerodrom, la vedere (ADV)Euro/pers.48
      9.3.1.3Control de aerodrom, instrumental (ADI)Euro/pers.400
      9.3.1.4Control de apropiere, procedural (APP)Euro/pers.400
      9.3.1.5Control de apropiere, supraveghere (APS)Euro/pers.400
      9.3.1.6Control regional, procedural (ACP)Euro/pers.400
      9.3.1.7Control regional, supraveghere (ACS)Euro/pers.400
      9.3.1.8Autorizări asociate calificărilor deţinute, solicitate suplimentarEuro/pers.100
      9.3.1.9Autorizare instructor OJT (OJTI), asociată licenţeiEuro/pers.125
      9.3.1.10Autorizare instructor simulator (SIM), asociată licenţeiEuro/pers.125
      9.3.1.11Autorizare examinator ATCEuro/pers.500
      9.3.2Revalidare calificare sau autorizare asociată licenţei  
      9.3.2.1Controlor trafic aerian stagiarEuro/pers.100
      9.3.2.2Control de aerodrom, la vedere (ADV)Euro/pers.28
      9.3.2.3Control de aerodrom, instrumental (ADI)Euro/pers.386
      9.3.2.4Control de apropiere, procedural (APP)Euro/pers.386
      9.3.2.5Control de apropiere, supraveghere (APS)Euro/pers.386
      9.3.2.6Control regional, procedural (ACP)Euro/pers.386
      9.3.2.7Control regional, supraveghere (ACS)Euro/pers.386
      9.3.2.8Calificări suplimentareEuro/pers.50% din tariful pt. revalidare a primei calificări
      9.3.2.9Autorizare instructor OJT (OJTI), asociată licenţeiEuro/pers.125
      9.3.2.10Autorizare instructor simulator (SIM), asociată licenţeiEuro/pers.125
      9.3.2.11Autorizare examinator ATCEuro/pers.500
      9.3.3Mutare la o nouă unitate de traficEuro/pers.50% din tariful pt. acordare calificare    
      9.4Controlori Informare Trafic Aerian (CITA)  
      9.4.1Acordare/reînnoire licenţă sau calificare
      9.4.1.1   - CITA stagiarEuro/pers.100
      9.4.1.2   - CITA TWREuro/pers.190
      9.4.1.3   - CITA APPEuro/pers.207
      9.4.1.4   - CITA ACCEuro/pers.235
      9.4.1.5   - CITA NOTAMEuro/pers.190
      9.4.1.6   - CITA BriefingEuro/pers.190
      9.4.1.7   - InstructorEuro/pers.125
      9.4.2Revalidare  
      9.4.2.1   - CITA stagiarEuro/pers.100
      9.4.2.2   - CITA TWREuro/pers.138
      9.4.2.3   - CITA APPEuro/pers.155
      9.4.2.4   - CITA ACCEuro/pers.185
      9.4.2.5   - CITA NOTAMEuro/pers.138
      9.4.2.6   - CITA BriefingEuro/pers.138
      9.4.2.7   - InstructorEuro/pers.125
      9.4.3Mutare la o nouă unitate de traficEuro/pers.100
      9.5Controlori trafic aerian dirijare la sol  
      9.5.1Acordare/reînnoire licenţă
      9.5.1.1Controlori trafic aerian dirijare la sol stagiarEuro/pers.50
      9.5.1.2Controlori trafic aerian dirijare la solEuro/pers.47
      9.5.1.3Calificare superioară de instructorEuro/pers.125
      9.5.2Revalidare  
      9.5.2.1Controlori trafic aerian dirijare la sol stagiarEuro/pers.30
      9.5.2.2Controlori trafic aerian dirijare la solEuro/pers.28
      9.5.2.3Calificare superioară de instructorEuro/pers.125
      9.5.3Mutare la o nouă unitateEuro/pers.25
      9.6Meteorolog aeronautic     2 ani (licenţe noi cf. RACR-LMET)
      9.6.1Acordare/reînnoire licenţă sau calificări
      9.6.1.1   - StagiarEuro/pers.75
      9.6.1.2   - Tehnician  
      9.6.1.2.1   ▪ Gr. IIIEuro/pers.150
      9.6.1.2.2   ▪ Gr. IIEuro/pers.175
      9.6.1.2.3   ▪ Gr. IEuro/pers.200
      9.6.1.3   - Prognozist  
      9.6.1.3.1   ▪ Gr. IIIEuro/pers.200
      9.6.1.3.2   ▪ Gr. IIEuro/pers.225
      9.6.1.3.3   ▪ Gr. IEuro/pers.250
      9.6.1.4   - Instructor OJTEuro/pers.125
      9.6.1.5   - Autorizare activitate de climatologie aeronauticăEuro/pers.200
      9.6.2Revalidare  
      9.6.2.1   - StagiarEuro/pers.75
      9.6.2.2   - Tehnician     Comasare
      9.6.2.2.1   ▪ Gr. IIIEuro/pers.100
      9.6.2.2.2   ▪ Gr. IIEuro/pers.125
      9.6.2.2.3   ▪ Gr. IEuro/pers.150
      9.6.2.3   - Prognozist  
      9.6.2.3.1   ▪ Gr. IIIEuro/pers.150
      9.6.2.3.2   ▪ Gr. IIEuro/pers.175
      9.6.2.3.3   ▪ Gr. IEuro/pers.200
      9.6.2.4   - Instructor OJTEuro/pers.100
      9.6.2.5   - Autorizare activitate de climatologie aeronauticăEuro/pers.150
      9.6.3Mutare la o unitate meteorologică aeronautică de acelaşi tipEuro/pers.50% din tariful pt. acordare calific./gr.
      9.6.4Mutare la o unitate meteorologică aeronautică de alt tipEuro/pers.tariful pt. acordare calific./gr.
      9.7Personal PNA-TC  
      9.7.1Acordare/reînnoire licenţăEuro/pers.175
      9.7.2Acordare grupă suplimentară de echipamenteEuro/pers.45
      9.7.3Revalidarea licenţei de funcţionare a personalului aeronautic tehnic PNA-TcEuro/pers.90
      9.8Dispecer operaţiuni zbor  
      9.8.1Acordare/reînnoire licenţăEuro/pers.45
      9.8.2Revalidare licenţăEuro/pers.30
      9.9Personal care exploatează mijloace speciale de aerodrom  
      9.9.1Acordare/reînnoireEuro/pers.45
      9.9.2RevalidareEuro/pers.30
      9.10Validări şi prelungire validare licenţe personal aeronautic, emise de alte state (Examinare teoretică şi practică)  
      9.10.1-pilot de aeronavă PPL, CPL (A; H)Euro/pers.75
      9.10.2- pilot de aeronavă ATPL (A; H) CPL/IR (A; H)Euro/pers.150
      9.10.3-personal navigant (alte categorii)Euro/pers.100
      9.10.4-personal aeronautic nenavigantEuro/pers.100
      9.10.5Validări "Certificate medicale" personal navigant, emise de alte stateEuro/pers.25
      9.11Situaţii speciale  
      9.11.1   - Preschimbare documente de calificare prin modificarea datelor personale, cu excepţia licenţei JAR-66Euro/pers.25
      9.11.2   - Preschimbare documente de calificare deteriorateEuro/pers.25   A se vedea condiţia de aplicare 21
      9.11.3   - Eliberare duplicate (pierdere, furt, distrugere)Euro/pers.25
      9.11.4Reexaminarea suplimentară  
      9.11.4.1   - TeoreticăEuro/pers.25/discip.
      9.11.4.2   - PracticăEuro/pers.tarif examinare practică
      9.11.5Acordare exceptare pe termen scurt, maxim 60 zile (ex. prelungire valabilitate licenţă)Euro/pers.50% suplimentar faţă de tariful aplicabil
      9.11.6Preschimbarea "Certificatelor Medicale" personal navigant, prin modificarea datelor personaleEuro/pers.25
      9.11.7Eliberarea de duplicate "Certificat Medical" (pierdere, distrugere, furt)Euro/pers.25
      9.11.8Analiza secundară contestaţiei la refuzul eliberării "Certificatului Medical"Euro/pers.50
    CONDIŢII DE APLICARE1. Tarifele se aplică la licenţele individuale. Tariful de bază pentru examinarea teoretică include şi o reexaminare la cel mult două discipline. Pentru prima reexaminare la mai mult de două discipline se percepe tariful integral corespunzător autorizării/calificării solicitate.2. Modalitatea de plată de la întreg capitolul 9 se efectuează "la depunerea cererii sau conform contractului cu beneficiarul".3. Personalul aeronautic navigant şi tehnic încadrat în unităţi de aeronautică sportive care îşi obţine, reînnoieşte sau îşi revalidează licenţa, beneficiază de o reducere de 50% a tarifului aplicabil.4. Operatorii aerieni care pun la dispoziţia AACR personal aeronautic beneficiază de reducerea cu 50 % a tarifelor prevăzute pentru examinare practică la care participă acesta în calitate de examinator delegat al AACR.5. Examinarea în vederea revalidării licenţei/calificării personalului aeronautic navigant care deţine calificări de instructor, instructor de simulator, control tehnic aeronave, încercare aeronave în zbor - se tarifează cu tariful corespunzător calificării celei mai înalte deţinute, adăugat la tariful de bază.6. Pentru acordarea autorizărilor speciale ale personalului navigant şi CTA precizate la punctul tariful se plăteşte o singură dată la obţinerea fiecărei autorizări speciale. În cazul în care într-o perioadă de 12 luni consecutive personalul navigant şi CTA nu probează executarea operării la nivelul autorizărilor speciale deţinute, acesta va fi examinat în vederea menţinerii autorizării, plătind tariful integral corespunzător revalidării, la nivelul fiecărei autorizări speciale solicitate şi deţinute.7. Reînnoirea calificărilor de clasă/tip, în perioada de valabilitate a licenţei se tarifează similar cu acordarea iniţială de clasă/tip.8. Pentru examinarea teoretică şi practică a piloţilor calificaţi pe aeronavele monomotor cu piston (cu excepţia elicopterelor) având masa maximă la decolare mai mică de 2.730 kg, admise la zbor cu un singur pilot (pilot unic), indiferent de tipul constructiv, se percep exclusiv tarifele corespunzătoare examinărilor unui singur tip de aeronavă, examinarea practică efectuându-se, de regulă, pe tipul de aeronavă având greutatea mai mare.9. Examinare teoretică şi practică pentru revalidarea licenţelor însoţitorilor de bord care deţin calificări multiple (pentru mai multe tipuri de aeronave, dar nu mai mult de 3) se tarifează o singură dată.10. Pentru examinarea mecanicilor naviganţi pe aeronave având MTOW<5.700 kg se aplică 50 % din tariful de bază.11. În sensul prezentei "controlor trafic aerian aerodrom" înseamnă controlor trafic aerian informare care funcţionează pe aerodromurile sau terenurile sumar amenajate utilizate pentru operaţiuni de lucru aerian activităţi sportive şi şcoală.12. Condiţiile nr. 3 şi 4 nu sunt cumulative.13. La acordarea licenţei RACR LPTA, în tariful prevăzut sunt incluse 1 categorie + 1 clasă + 1 tip de aeronavă (clasă de componente).14. Atunci când pentru licenţa Part - 66, la o categorie/subcategorie sau tip de aeronavă, este solicitată categoria C simultan cu categoria B1 sau B2, aceasta se va acorda fără plata unui tarif.15. Conversia licenţei RACR LPTA în Part - 66 poate fi făcută pe baza "drepturilor protejate" şi include toate tipurile de aeronave pentru care solicitantul deţine drept de certificare.16. Dacă o licenţă Part - 66 este transmisă la AACR pentru extindere sau orice altă modificare în perioada de valabilitate de 5 ani, valabilitatea licenţei nou emise va fi tot de 5 ani. În acest caz, pentru prelungirea valabilităţii licenţei va fi perceput un tarif proporţional cu perioada dintre emiterea licenţei transmise la AACR şi emiterea noii licenţe, rotunjită în jos la un număr întreg de ani.(Exemplu: Dacă se solicită modificarea unei licenţe după o perioadă de 2 ani şi 3 luni de la emiterea ei, tariful aplicabil va fi:- perioada de la emiterea iniţială: 2 ani 3 luni - se iau în calcul 2 ani- tarif prelungire/an: 200 EURO : 5 ani = 40 EURO- tarif aplicabil: 40 EURO x 2 ani = 80 EURO17. Pentru efectuarea în regim de urgenţă a examinărilor teoretice, faţă de sesiunile de examinare aprobate, se aplică un tarif de urgenţă majorat cu 50%.18. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.19. Tarifele prevăzute la punctele 9.3.1.6, 9.3.1.7, 9.3.2.6, 9.3.2.7, 9.4.1.4, 9.4.2.4, 9.6, 9.7 în relaţia cu ROMATSA vor fi incluse în tariful de la capitolul 10, începând cu 01.01.2007.20. Tarifele prevăzute la punctele 9.3.2.8, 9.3.2.9, 9.3.2.10, 9.3.2.11, 9.3.3, 9.4.1.7, 9.4.2.7., 9.4.3 şi 9.11.5 aplicabile în relaţia cu ROMATSA controlorilor care deţin calificarea ACP şi ACS vor fi incluse în tariful de la capitolul 10, începând cu 01.01.2007.21. Tariful 9.11.5 se aplică numai în situaţia în care, în perioada solicitată, deţinătorul îşi exercită nemijlocit privilegiile conferite de licenţă cu calificările şi autorizările asociate.22. Tarifele aplicabile nu includ TVA.    CAPITOLUL 10    SUPRAVEGHEREA SPAŢIULUI AERIAN NAŢIONAL ŞI A OPERĂRII SERVICIILOR PENTRU NAVIGAŢIA AERIANĂ
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      10.1Supravegherea spaţiului aerian naţional şi a operării serviciilor pentru navigaţia aeriană, din punct de vedere al obligaţiilor ce revin autorităţii naţionale de supervizare inclusiv pe linia acordurilor şi tratatelor internaţionale(*)EuroConform condiţiilor de aplicareLunar
       ( * ) include, începând cu 01.01.2007, şi autorizările şi avizele acordate    serviciilor de navigaţie aeriană în baza legislaţiei naţionale pentru     procurarea/exploatarea sistemelor, mijloacelor, echipamentelor şi     instalaţiilor aferente protecţiei navigaţiei aeriene, cât şi certificarea     personalului aeronautic civil al ROMATSA cu atribuţii în navigaţia aeriană     de rută.CONDIŢII DE APLICARE1. Tariful prevăzut la punctul 10.1 se stabileşte pe baze contractuale, anual, între AACR şi ROMATSA, şi reprezintă valoarea rezultată din raportul dintre cheltuielile prevăzute de AACR pentru activitatea de supraveghere a spaţiului aerian naţional şi a operării serviciilor pentru navigaţia aeriană, cuprinse în baza de cost a României şi totalul bazei de cost pentru rută a României, aprobată prin Ordin al MTCT.2. Aplicarea tarifului se face asupra tuturor încasărilor (exclusiv TVA şi penalităţi) de la Eurocontrol, în anul în curs, fără a putea depăşi suma pentru supravegherea spaţiului aerian naţional şi a operării serviciilor pentru navigaţia aeriană, înscrisă în baza de cost a României pentru rută aprobată prin Ordin al MTCT.3. Tariful prevăzut la pct. 10.1 poate fi recalculat pe baze contractuale între AACR şi ROMATSA în situaţia apariţiei unor variaţii semnificative ale condiţiilor de operare supravegheate, ale volumului de trafic sau ale costurilor reale, care se justifică, aferente activităţilor care fac obiectul prezentului capitol, în raport cu costurile antecalculate.    CAPITOLUL 11    AUTORIZAREA ACTIVITĂŢILOR AEROPORTUARE, DE AERODROM ŞI A MIJLOACELOR    DE ASIGURARE A SIGURANŢEI ZBORURILOR
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      11.1Autorizarea aerodromurilorEuro/aerodromT1+T2la depunerea cererii
      unde:T1 - componentă tarif, funcţie de infrastructura de aerodrom şi aeronavele care pot opera:T2 - componentă tarif, funcţie de categoria operaţiunilor aeriene de pe aerodrom:
        500 Eurocifra de cod 1, heliporturi şi baze de operare400 Eurola vedere sau neprecizie
        2.000 Eurocoduri 2A - 3B inclusiv1.000 Europrecizie Cat. I
        3.000 Eurocoduri 3C - 4D inclusiv2.000 Europrecizie Cat. II
        4.000 Eurocoduri 4E-4F2.500 Europrecizie Cat. III A, III B
            4.000 Europrecizie Cat. III C
      11.2Prelungirea autorizării aerodromurilorEuro/aerodromT1+T2la depunerea cererii
      unde:T1 - componentă tarif, funcţie de infrastructura de aerodrom şi aeronavele care pot opera:T2 - componentă tarif, funcţie de categoria operaţiunilor aeriene de pe aerodrom:
        200 Eurocifra de cod 1, heliporturi şi baze de operare200 Eurola vedere sau neprecizie
        1.000 Eurocoduri 2A - 3B inclusiv500 Europrecizie Cat. I
        2.000 Eurocoduri 3C - 4D inclusiv1.000 Europrecizie Cat. II
        2.500 Eurocoduri 4E-4F1.200 Europrecizie Cat. III A, III B
            3.000 Europrecizie Cat. III C
      11.3Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare a aerodromurilorEuro/oră evaluare/om40la finalizarea auditului de supraveghere
      11.4Evaluarea modificărilor/amendamentelor la documentele de autorizareEuro/oră evaluare/om40la finalizarea evaluării
      11.5Activităţi de expertiză tehnico-operaţională în vederea autorizării echipamentelor de aerodrom, inclusiv mijloace vizualeEuro/oră evaluare/om40la finalizarea evaluării
      11.6Evaluarea elementelor relevante ale unui aerodrom după efectuarea R.K.Euro/oră evaluare/om40la finalizarea evaluării
      11.7Autorizarea şi prelungirea autorizării alimentatoarelor de combustibil de aviaţieEuro/oră evaluare/om40la finalizarea evaluării
      11.8 11.8.1 11.8.2Evaluarea în vederea acordării sau prelungirii autorizaţiilor pentru servicii de navigaţie aeriană furnizate de agenţii aeronautici, alţii decât ROMATSA: - agent aeronautic având până la 3 unităţi de trafic VFR operaţionale - agent aeronautic având mai mult de 3 unităţi de trafic operaţionaleEuro/agent Euro/agent200 600la depunerea cererii sau conform contractului cu beneficiarul
      11.9Inspecţia şi verificarea din zbor a funcţionării mijloacelor PNA-Tc.Euro/ora zbor3.434
      11.10Activităţi de expertiză/investigaţie tehnico-operaţională în vederea autorizării mijloacelor PNA-Tc pentru exploatare sau pentru certificarea de tip a tehnicii de aviaţie din ATM (la solicitarea beneficiarului sau în cazul autorizării pentru exploatare a unor mijloace complexe sau care necesită expertizare suplimentară).Euro/oră/ expert40la finalizarea evaluării
      11.11Autorizarea de funcţionare a frecvenţelor radioaeronauticeEuro/ frecvenţă autorizată190la depunerea cererii
      11.12Supravegherea utilizării frecvenţelor radioaeronauticeEuro/an frecvenţă20în luna ianuarie ptr. anul în curs
      11.13Autorizarea şi alocarea de indicative AFTNEuro/ indicativ100la depunerea cererii
      11.14Autorizarea şi prelungirea autorizării mijloacelor tehnice pentru deservirea aeronavelor la sol   la depunerea cererii sau conform contractului cu beneficiarul
      11.14.1Autorizare iniţială mijloace tehnice aeroportuare, altele decât alimentatoarele de combustibil de aviaţieEuro/mijloc tehnic200
      11.14.2Prelungirea autorizăriiEuro/mijloc tehnic75
      11.15Autorizarea constructorilor de echipamente specifice activităţilor aeroportuare şi de control şi dirijare a zborurilorEuro/oră investigaţie/ om40la finalizarea evaluării
      11.16Emiterea de avize la documentaţiile tehnice pentru realizarea sau modernizarea/dezvoltarea de terenuri de aeronautică civilă şi alte construcţii destinate aviaţiei civileEuro/oră investigaţie/ om40
      11.17Emiterea de avize la documentaţii pentru construcţii şi amenajări de orice fel în zone cu servituţi aeronauticela depunerea cererii
      11.17.1Aviz simpluEuro/obiectiv100
      11.17.2Aviz complex250
      11.17.3Avize de mare complexitate750
      11.17.4Suplimentare pentru avizarea construcţiilor situate în zone de aerodrom100
      11.17.5Avize care implică evaluarea/ reevaluarea suprafeţelor de obstacolareEuro/oră investigaţie/ om40la finalizarea evaluării
      11.18Avizarea specificaţiilor tehnice anterior procurării sau construirii unui mijloc tehnic de aviaţie utilizat de serviciile de navigaţie aerianăEuro/oră investigaţie/ om40se regularizează după procurare
      11.19Avizarea specificaţiilor tehnice anterior procurării sau construirii unui mijloc tehnic specific de aerodrom sau de deservire aeroportuară a aeronavelor.Euro/oră investigaţie/ om40la finalizarea evaluării
      11.20Avizarea studiilor, procedurilor şi proiectelor de investiţii pentru aviaţia civilă (inclusiv de construcţii-montaj)Euro/oră investigaţie/ om40
      11.21Supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor pe aeroporturile internaţionaleEuro/pasager0,2lunar, conform contractului cu respectivul aeroport
    CONDIŢII DE APLICARE1. În cazul autorizării mijloacelor semnificative pentru siguranţa zborurilor, a unor noi tipuri de echipamente, în vederea emiterii certificatului respectiv solicitantul trebuie să îndeplinească pe speze proprii condiţiile şi prevederile regulamentare şi procedurale privind autorizarea şi, după caz, pentru pregătirea personalului de supraveghere al AACR, în baza unui program aprobat de AACR.2. Tarifele 11.10, 11.11, 11.12, 11.13, 11.17 şi 11.18 în relaţia cu ROMATSA sunt incluse în tariful de la capitolul 10.3. Tariful aplicat conf. 11.8 agenţilor economici aeronautici care au o complexitate organizatorică şi operaţională superioară nivelului 11.8.1 poate fi suplimentat de AACR, în funcţie de volumul de activitate necesar autorizării, prin aplicarea unui tarif de 40 Euro/oră investigaţie/ expert, care trebuie să acopere costurile pentru activităţile adiţionale de evaluare/ verificare documentaţii, pe teren, etc. (tariful de bază de 200/600 Euro acoperă în principiu doar una, maxim două inspecţii la unitatea centrală a agentului în cauză, împreună cu verificarea documentaţiei minimale necesară autorizării).4. Tariful prevăzut la pct. 11.9 se va aplica pentru prestaţiile efectuate pe teritoriul României.5. La punctul 11.17, la cerere, se aplică o taxă de urgenţă de 100%. Definirea tipurilor de avize se va face în funcţie de: suprafaţă construită, regimul de înălţime (sau cumulate), alte situaţii, etc.6. La poziţia 11.17.5, evaluarea/reevaluarea suprafeţelor de obstacole se face cu acordul prealabil al solicitantului. Tariful corespunzător se aplică înainte de eliminarea avizului în cauză.7. Tariful prevăzut la pct. 11.21 se va aplica acelor aeroporturi internaţionale cu un trafic anual care depăşeşte 500.000 pasageri îmbarcaţi.8. În condiţiile în care, urmare evaluării, se constată că autorizarea, prelungirea autorizării sau avizul nu se poate acorda, tariful încasat nu se returnează.9. Pentru reautorizare în urma expirării sau anulării certificatului de autorizare se percep tarifele prevăzute pentru autorizarea iniţială.10. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.11. Tarifele aplicabile nu includ T.V.A.    CAPITOLUL 12    AUTORIZAREA ŞI SUPRAVEGHEREA ALTOR AGENŢI CU ACTIVITĂŢI PENTRU AVIAŢIA CIVILĂ
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      12.1Evaluare în vederea autorizării laboratoarelor care execută lucrări pentru aeronautică civilă (încercări mecanice, analize fizico-chimice, controale nedistructive etc.)  
      12.1.1Autorizare iniţială şi modificare a autorizăriiEuro/om oră investigaţie40La depunerea cererii
      12.1.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/om oră investigaţie40Lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
    CONDIŢII DE APLICARE1. Numărul orelor de investigaţie pentru autorizarea iniţială este de 2 % din potenţialul de manoperă al laboratorului în anul de referinţă iar în cazul modificărilor 1,5 % din potenţialul de manoperă al zonei care face obiectul modificării.2. În condiţiile în care, urmare evaluării, se constată că autorizarea nu se poate acorda, tarifele încasate nu se returnează.3. Numărul orelor de investigaţie pentru supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare este de 1,5 % din potenţialul de manoperă al laboratorului, în anul de referinţă.4. Potenţialul de manoperă al laboratorului în anul de referinţă include manopera anuală a persoanelor încadrate în laboratorul respectiv, care au atribuţii privind pregătirea şi executarea încercărilor, înregistrarea şi interpretarea rezultatelor, întocmirea rapoartelor de încercare, întreţinerea şi verificarea metrologică a echipamentelor de încercări cât şi a persoanelor cu atribuţii în sistemul AQ. Dacă laboratorul efectuează şi alte activităţi (micro-producţie, cercetare, încercări în domeniul neaeronautic civil etc.) potenţialul anual de manoperă alocat încercărilor pentru aeronautica civilă în anul de referinţă se va stabili de conducerea unităţii autorizate în baza unei proceduri corespunzătoare, agreate prin contractul de supraveghere încheiat cu AACR.5. Pentru reautorizare în situaţiile renunţării, expirării sau revocării autorizării se percep tarifele prevăzute pentru autorizarea iniţială.6. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.
      12.2Autorizarea agenţilor distribuitori de produse aeronautice sau de materiale necesare construcţiei, reparării sau exploatării acestora, procurate de la furnizori.  
      12.2.1Agenţi care nu deţin spaţii de depozitare proprii sau închiriate:
      12.2.1.1- autorizare iniţialăEuro/ autorizare400la depunerea cererii
      12.2.1.2- modificare de autorizareEuro/ modificare350la depunerea cererii
      12.2.2Agenţi care deţin spaţii de depozitare proprii sau închiriate, inclusiv depozite de carburanţi şi lubrifianţi:  
      12.2.2.1- autorizare iniţialăla depunerea cererii
      12.2.2.1.1- spaţii de tip închis, inclusiv rezervoareEuro/m.c.0,2 (min. 500 Euro)  
      12.2.2.1.2- spaţii deschiseEuro/m.p.1,0 (min. 200 Euro)
      12.2.2.2.- modificarea de autorizarela depunerea cererii
      12.2.2.2.1- spaţii de tip închisEuro/m.c.0,1 (min. 300 Euro)  
      12.2.2.2.2- spaţii deschiseEuro/m.p.1,0 (min. 150 Euro)
      12.2.3Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an, din care:Euro/an, din care:lunar, până la sfârşitul lunii pentru care s-a efectuat supravegherea
      12.2.3.1- pentru prima 100.000 Euro din valoarea vânzărilor, directe şi indirecte, anualeEuro/10.000 Euro vânzare70  
      12.2.3.2- pentru următoarele 900.000 Euro din valoarea vânzărilor, directe şi indirecte, anualeEuro/10.000 Euro vânzare250  
      12.2.3.3- pentru următoarele milioane Euro din valoarea vânzărilor, directe şi indirecte, anualeEuro/ 1.000.000 Euro vânzare550  
    CONDIŢII DE APLICARE1. În condiţiile în care, urmare evaluării, se constată că autorizarea nu se poate acorda, tarifele încasate nu se returnează.2. Calculul tarifului privind supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare (pct. 12.2.3.) se face prin însumarea valorilor obţinute pentru fiecare nivel a / b / c din valoarea vânzărilor anuale. Prelungirea valabilităţii autorizării se face în contul tarifelor plătite pentru activitatea de supraveghere.3. Pentru reautorizare în situaţia renunţării, expirării sau revocării autorizaţiei se percep tarifele prevăzute pentru autorizarea iniţială.4. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.5. Tarifele aplicabile nu includ TVA.
      12.3.Autorizarea agenţilor economici pentru proiectarea şi executarea lucrărilor cu specific aeroportuar  
      12.3.1Autorizarea iniţială şi prelungirea autorizării agenţilor economici pentru proiectarea lucrărilor cu specific aeroportuarEuro/oră evaluare/om40avans 300 Euro + regularizare postcalcul avans 300 Euro + regularizare postcalcul la finalizarea auditului de supraveghere la depunerea cererii
      12.3.2.Autorizarea iniţială şi prelungirea autorizării agenţilor economici pentru executarea lucrărilor cu specific aeroportuarEuro/oră evaluare/om40
      12.3.3.Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/oră evaluare/om40
      12.4.Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare a constructorilor de echipamente şi produse specifice activităţilor aeroportuare, de control şi dirijare a zborurilorEuro/an800
      12.5.Autorizarea agenţilor de handling  
      12.5.1.Autorizare iniţială şi prelungirea autorizăriiEuro/oră evaluare/om40avans 300 Euro + regularizare postcalcul
      12.5.2.Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/oră evaluare/om40la finalizarea auditului de supraveghere
      12.6.Autorizarea altor agenţi pentru servicii aeronautice  
      12.6.1.Autorizare iniţială şi prelungirea autorizăriiEuro/oră evaluare/om40avans 300 Euro + regularizare postcalcul
      12.6.2.Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/oră evaluare/om40la finalizarea auditului de supraveghere
    CONDIŢII DE APLICARE:1. Pentru modificarea/amendarea documentelor de autorizare se percep 40 EURO/ora investigaţie/om.2. Pentru reautorizare în urma expirării sau anulării certificatului de autorizare se percep tarifele prevăzute pentru autorizarea iniţială.3. Eliberarea certificatului de autorizare se face în contul tarifelor plătite pentru evaluare.4. Pentru paragrafele 12.3., 12.5. şi 12.6., la cerere, se aplică o taxă de urgenţă de 100 % din avans.5. În condiţiile în care, urmare evaluării, se constată că autorizarea sau prelungirea autorizării nu se poate acorda, tariful încasat nu se returnează.6. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.7. Tarifele aplicabile nu includ TVA.
      12.7Autorizarea organizaţiilor de pregătire  
      12.7.1Autorizarea organizaţiilor de pregătire pentru zbor (FTO)  
      12.7.1.1Autorizare iniţială  
      12.7.1.1.1- maxim 3 cursuriEuro3.000  
      12.7.1.1.2- mai mult de 3 cursuri4.500  
      12.7.1.1.3- introducere curs suplimentar în autorizaţie300  
      12.7.1.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidării autorizaţieiAnual
      12.7.1.2.1- maxim 3 cursuriEuro500  
      12.7.1.2.2- mai mult de 3 cursuri750  
      12.7.2Autorizarea organizaţiilor de pregătire de tip (TRTO)  
      12.7.2.1Autorizare iniţială  
      12.7.2.1.1- maxim 2 tipuriEuro2.500  
      12.7.2.1.2- mai mult de 2 tipuri4.000  
      12.7.2.1.3- introducere tip suplimentar în autorizaţie500  
      12.7.2.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidării autorizaţieiAnual
      12.7.2.2.1- maxim 2 tipuriEuro500  
      12.7.2.2.2- mai mult de 2 tipuri750  
      12.7.3Autorizarea organizaţiilor de pregătire pentru CTA, meteorologi  
      12.7.3.1Autorizare iniţială  
      12.7.3.1.1- maxim 3 cursuriEuro3.000  
      12.7.3.1.2- mai mult de 3 cursuri4.500  
      12.7.3.1.3- introducere curs suplimentar în autorizaţie300  
      12.7.3.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidăriiAnual
      12.7.3.2.1- maxim 3 cursuriEuro500  
      12.7.3.2.2- mai mult de 3 cursuri750  
      12.7.4Autorizarea organizaţiilor de pregătire pentru întreţinere (JAR 147)  
      12.7.4.1Autorizare iniţială  
      12.7.4.1.1- personal până la 20Euro880  
      12.7.4.1.2- personal 20-1005.280  
      12.7.4.1.3- personal peste 10010.555  
      12.7.4.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidăriiAnual
      12.7.4.2.1- personal până la 20Euro88  
      12.7.4.2.2- personal 20-100528  
      12.7.4.2.3- personal peste 1001.055  
      12.7.5Autorizarea altor organizaţii de pregătire pentru personalul aeronautic  
      12.7.5.1Autorizare iniţială  
      12.7.5.1.1- maxim 3 cursuriEuro2.000  
      12.7.5.1.2- mai mult de 3 cursuri4.000  
      12.7.5.1.3- introducere curs suplimentar în autorizaţie300  
      12.7.5.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidării  
      12.7.5.2.1- maxim 3 cursuriEuro500Anual
      12.7.5.2.2- mai mult de 3 cursuri750Anual
      12.7.6Facilităţi de instruire personal navigant (piloţi particulari, însoţitori bord, etc.)  
      12.7.6.1Autorizare iniţială  
      12.7.6.1.1- Instruire teoreticăEuro1.000  
      12.7.6.1.2- Instruire practică2.000  
      12.7.6.1.3- introducere curs suplimentar în autorizaţie250  
      12.7.6.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare în vederea revalidării autorizaţiei  
      12.7.6.2.1- Instruire teoreticăEuro350Anual
      12.7.6.2.2- Instruire practică450Anual
    CONDIŢII DE APLICARE:1. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.2. Tarifele aplicabile nu includ TVA.
      12.8Autorizarea operatorilor de echipamente de instruire sintetică (STD)la depunerea cererii
      12.8.1De tip AEuro500  
      12.8.2De tip BEuro1.000  
      12.8.3De tip C sau DEuro2.000  
      12.9Autorizarea centrelor medicale aeronautice  
      12.9.1Autorizarea iniţialăEuro5.000la depunerea cererii
      12.9.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an500  
      12.10Autorizarea examinatorilor medicali aeronautici  
      12.10.1Autorizarea iniţialăEuro200la depunerea cererii
      12.10.2Supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizareEuro/an100  
      12.11Înregistrarea facilităţilor de instruire  
      12.11.1Instruire teoreticăEuro/an300  
      12.11.2Instruire practicăEuro/an500  
      12.12Autorizarea organizării de demonstraţii aeriene  
      12.12.1- număr de avioane participante 1-4Euro100  
      12.12.2- număr de avioane participante 5-10Euro200  
      12.12.3- număr de avioane participante peste 10Euro400  
    CONDIŢII DE APLICARETarifele aplicabile nu includ T.V.A.    CAPITOLUL 13    ALTE PRESTATII ÎN DOMENIUL AERONAUTIC
      Nr. crt.Denumirea prestaţieiTARIFMod de plată
      U.M.Valoare
      13.1Atestarea auditorilor experţi pentru sistemul aeronautic:la depunerea cererii sau conform contractului cu beneficiarul
      13.1.1Evaluarea iniţială în vederea desemnării ca auditor expert într-un domeniu al sistemului aeronautic.Euro/persoană100
      13.1.2Evaluarea periodică în vederea menţinerii calităţii de auditor expert sau modificarea domeniului.Euro/persoană sau Euro/ modificare25 25
      13.2Atestarea persoanelor care conduc activitate de asigurare a calităţii la unităţile aeronautice civile autorizateEuro/persoană50
    CONDIŢII DE APLICARE1. Tarifele nu includ cheltuielile ocazionate de deplasarea în străinătate a inspectorilor AACR (diurnă, cazare, transport şi vize). Acestea vor fi suportate de solicitant.2. Tarifele aplicabile nu includ TVA.------------