ORDIN nr. 722 din 4 mai 2006privind inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea navelor maritime care arboreaza pavilion român
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 15 mai 2006



    Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:  +  Articolul 1Prezentul ordin stabileşte măsurile privind inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale privind siguranţa maritima şi prevenirea poluarii marine, promovand în acelaşi timp libertatea furnizarii serviciilor. Aceste măsuri includ implementarea cerinţelor de siguranţă referitoare la corpul, maşinile şi instalaţiile electrice şi de comanda a navelor care intra sub incidenţa convenţiilor internaţionale.  +  Articolul 2În înţelesul prezentului ordin termenii utilizaţi se definesc după cum urmează: a) administraţie competenţa - Autoritatea Navala Română, organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, căruia i se deleagă competentele privind aplicarea prevederilor prezentului ordin, denumita în continuare ANR; b) autorizaţie - contract de mandat special încheiat între ANR şi o organizaţie recunoscută prin care i se deleagă, parţial sau total, competentele pentru efectuarea activităţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare; c) certificat - un certificat emis de ANR sau de o organizaţie recunoscută autorizata, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale şi ale legislaţiei naţionale în vigoare; d) certificat de clasa - un document emis de o organizaţie recunoscută care atesta ca structura corpului, maşinile şi instalaţiile navei, corespunzătoare tipului şi destinaţiei acesteia, sunt în conformitate cu regulile şi reglementările elaborate şi publicate de respectiva organizaţie; e) certificat de siguranţă radio pentru nava de mărfuri certificatul introdus de regulile radio din SOLAS 1974/1978, adoptate de Organizaţia Maritima Internationala (IMO); f) convenţii internaţionale - Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971, Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul din 1978, la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993 (MARPOL 73/78), împreună cu codurile de aplicare, protocoalele şi amendamentele la acestea, în versiunile lor actualizate; g) inspecţii şi supravegheri tehnice - inspecţiile şi supravegherile tehnice care trebuie efectuate obligatoriu în temeiul convenţiilor internaţionale; h) locaţia - se referă la locul unde se afla înregistrat un birou, sediul administrativ central sau locul în care o organizaţie îşi desfăşoară obiectul principal de activitate; i) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului - autoritatea de stat în domeniul transportului naval, denumit în continuare minister; j) nava - o nava maritima care arboreaza pavilion român aflată sub incidenţa convenţiilor internaţionale şi care efectuează voiajuri internaţionale; k) nava care arboreaza pavilionul unui stat membru - o nava înregistrată într-un stat membru al Uniunii Europene şi care arboreaza pavilionul acestuia în conformitate cu legislaţia sa. Navele care nu corespund acestei definiţii şi cele care nu arboreaza pavilion român sunt asimilate navelor care arboreaza pavilionul unui stat terţ; l) organizaţie recunoscută - una dintre organizaţiile recunoscute prevăzute în lista redactată şi publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene; m) organizaţie recunoscută autorizata - o organizaţie recunoscută care a încheiat un contract de mandat special cu ANR; n) voiaj internaţional - un voiaj pe mare efectuat dintr-un port românesc către un port din alt stat sau invers.  +  Articolul 3 (1) Inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale se efectuează de către ANR. (2) Ministerul, în conformitate cu obligaţiile şi responsabilităţile ce îi revin din convenţiile internaţionale, urmăreşte ca ANR să asigure aplicarea corecta a prevederilor acestor convenţii, în special în ceea ce priveşte activităţile prevăzute la alin. (1). (3) Competentele ce revin ANR privind efectuarea inspecţiei, supravegherii tehnice şi certificării în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale pot fi delegate, parţial sau total, unor organizaţii recunoscute, în baza unor contracte de mandat special încheiate între ANR şi respectivele organizaţii recunoscute. (4) Navele sunt obligate sa posede un certificat de clasa emis de una dintre organizaţiile recunoscute prevăzute la art. 2 lit. l). (5) Inspecţiile necesare emiterii certificatului de siguranţă radio pentru nava de mărfuri pot fi efectuate şi de un organism privat recunoscut de ANR, organism care trebuie să aibă suficienta experienta şi personal calificat pentru a realiza în numele ANR activitatea de evaluare a siguranţei în radiocomunicatii. (6) Emiterea pentru prima data a certificatelor de scutire, prevăzute în convenţiile internaţionale, de către organizaţiile recunoscute autorizate se va putea face numai cu aprobarea ANR. (7) Prevederile prezentului articol nu se aplică pentru certificarea echipamentului maritim.  +  Articolul 4 (1) Pentru a încheia contracte de mandat special conform art. 3 alin. (3), ministerul va notifica tuturor organizaţiilor recunoscute intenţia ANR de a delega competentele pentru efectuarea activităţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare a conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale. (2) ANR va încheia contracte de mandat special cu toate organizaţiile recunoscute care şi-au manifestat intenţia de a efectua activităţile prevăzute la alin. (1). (3) În cazul în care ANR primeşte solicitarea încheierii unui contract de mandat special din partea unei organizaţii recunoscute care are locaţia într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, înainte de încheierea contractului, ministerul poate să solicite acordarea de către statul terţ a unui tratament egal organizaţiilor recunoscute care au locaţia în Uniunea Europeană.  +  Articolul 5 (1) Contractul de mandat special este un acord scris şi nediscriminatoriu care reglementează relaţiile dintre ANR şi o organizaţie recunoscută. (2) Contractul de mandat special trebuie să stabilească sarcinile şi funcţiile specifice pe care şi le asuma organizaţia recunoscută, incluzând cel puţin: a) dispoziţiile din apendicele II la Rezoluţia IMO A.739(18) privind liniile directoare pentru autorizarea organizaţiilor care acţionează în numele administraţiei, completate cu recomandările din anexele, apendicele şi suplimentul la circularele IMO MSC/Circ.710 şi MEPC/Circ.307 privind acordul-cadru pentru autorizarea organizaţiilor recunoscute care acţionează în numele administraţiei; b) următoarele dispoziţii privind răspunderea financiară:(i) dacă ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotărâre definitivă a unei instanţe sau a unui tribunal ori ca urmare a soluţionării unui litigiu prin arbitraj, răspunzător/răspunzătoare pentru un incident şi trebuie să despăgubească părţile vătămate pentru un prejudiciu sau o pierdere materială ori pentru o vătămare corporală sau deces, dovedite a fi, în faţa instanţei respective, rezultatul unui act premeditat, al unei omisiuni sau al unei neglijente grave a organizaţiei recunoscute autorizate, a filialelor sale, a angajaţilor, agenţilor sau a altor entităţi care acţionează în numele acesteia, ministerul sau ANR este îndreptăţit/indreptatita sa primească o compensaţie financiară din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în măsura în care prejudiciul, dăuna, vătămarea sau decesul menţionate mai sus sunt cauzate, conform hotărârii instanţei respective, de către organizaţia recunoscută autorizata;(îi) dacă ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotărâre definitivă a unei instanţe sau a unui tribunal ori ca urmare a soluţionării unui litigiu prin arbitraj, răspunzător/răspunzătoare pentru un incident şi trebuie să despăgubească părţile vătămate pentru o vătămare corporală sau deces, dovedite a fi, în faţa instanţei respective, provocate de un act de neglijenţa, imprudenta ori de o omisiune a organizaţiei recunoscute autorizate, a angajaţilor, agenţilor săi sau a altor entităţi care acţionează în numele acesteia, ministerul ori ANR este îndreptăţit/indreptatita la o compensaţie financiară din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în măsura în care vătămarea corporală sau decesul sunt cauzate, conform hotărârii instanţei, de către organizaţia recunoscută autorizata. În aceasta situaţie ministerul sau ANR poate să stabilească suma maxima ce trebuie plătită de organizaţia recunoscută autorizata, suma care trebuie însă să fie cel puţin egala cu 4 MEUR;(iii) dacă ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotărâre definitivă a unei instanţe sau a unui tribunal sau ca urmare a soluţionării unui litigiu prin arbitraj, răspunzător/răspunzătoare pentru un incident şi trebuie să compenseze părţile vătămate pentru un prejudiciu sau o pierdere materială dovedită a fi, în faţa instanţei respective, provocată de un act de neglijenţa, imprudenta ori de o omisiune a organizaţiei recunoscute autorizate, a angajaţilor, agenţilor săi sau a altor entităţi care acţionează în numele acesteia, ministerul ori ANR este îndreptăţit/ indreptatita la o despăgubire financiară din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în măsura în care prejudiciul sau dăuna materială menţionată mai sus este cauzată, conform hotărârii instanţei respective, de către organizaţia recunoscută autorizata. În aceasta situaţie ministerul sau ANR poate să stabilească suma maxima ce urmează a fi plătită de organizaţia recunoscută autorizata, suma care trebuie însă să fie cel puţin egala cu 2 MEUR; c) dispoziţii privind efectuarea periodică a unui audit de către ANR sau de un organism extern impartial desemnat de aceasta, privind sarcinile pe care organizaţia recunoscută autorizata le executa în numele ANR, asa cum se prevede în art. 7 alin. (1); d) dispoziţii privind efectuarea de către ANR, prin sondaj, a unor inspecţii amanuntite la nave; e) dispoziţii referitoare la prezentarea unor rapoarte periodice cu informaţii esenţiale despre flota de nave cărora le-a acordat clasa, modificările, suspendarile şi retragerile de clasa, indiferent de pavilionul pe care navele îl arboreaza; f) dispoziţii privind derularea contractului de mandat special în situaţia suspendării/retragerii recunoaşterii organizaţiei recunoscute autorizate de Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 6. (3) ANR transmite Comisiei Europene informaţii privind contractul de mandat special, încheiat în conformitate cu acest articol.  +  Articolul 6 (1) Dacă ANR considera ca o organizaţie recunoscută autorizata nu mai îndeplineşte obligaţiile stabilite prin contractul de mandat special, aceasta ia măsura suspendării executării contractului de mandat special şi informează ministerul. (2) În baza informării ANR, ministerul va întreprinde următoarea procedura: a) informează fără întârziere Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene în legătură cu decizia sa, însoţită de motive bine întemeiate referitoare la aceasta; b) în situaţia în care Comisia Europeană informează ministerul ca decizia privind suspendarea executării contractului de mandat special din motive de real pericol la adresa siguranţei sau a mediului înconjurător nu este justificată, ANR trebuie să ia măsura încetării suspendării. (3) În situaţia în care Comisia Europeană informează ministerul ca a decis suspendarea recunoaşterii unei organizaţii pentru o perioadă de un an calendaristic, ministerul va informa ANR ca în această perioadă respectiva organizaţie nu are dreptul sa emita sau sa reînnoiască certificate pentru navele care arboreaza pavilionul român, în timp ce certificatele emise sau reînnoite în trecut de către organizaţie îşi păstrează valabilitatea. (4) În situaţia în care Comisia Europeană informează ministerul ca a fost retrasă recunoaşterea unei organizaţii, contractul de mandat special încheiat între ANR şi respectiva organizaţie se reziliază de drept, în timp ce certificatele emise sau reînnoite în trecut de către organizaţie îşi păstrează valabilitatea.  +  Articolul 7 (1) ANR va verifica activitatea organizaţiilor recunoscute autorizate pentru a se asigura ca acestea îndeplinesc în mod eficient sarcinile prevăzute la art. 3 alin. (3). (2) Verificarea activităţii organizaţiilor recunoscute autorizate trebuie efectuată o dată la 2 ani. Ministerul trebuie să transmită statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene un raport cu privire la rezultatele acestei verificări, până cel târziu la data de 31 martie a anului următor anului pentru care a fost evaluată conformitatea.  +  Articolul 8Dacă în timpul efectuării inspecţiilor de control al statului portului ANR constata ca i-au fost emise certificate valabile de către o organizaţie recunoscută unei nave care arboreaza pavilion străin care nu îndeplineşte cerinţele din convenţiile internaţionale şi aceasta reprezintă o ameninţare reală la adresa siguranţei şi a mediului sau dacă constata o neglijenţa grava din partea organizaţiei recunoscute care a emis certificatele, trebuie să informeze despre aceasta Comisia Europeană, statele membre ale Uniunii Europene şi statul de pavilion implicat. ANR trebuie să informeze organizaţia recunoscută în cauza despre situaţia aparuta, în momentul inspecţiei iniţiale, astfel încât aceasta să poată sa întreprindă imediat măsurile de remediere corespunzătoare.  +  Articolul 9 (1) ANR va face publică lista cuprinzând organizaţiile recunoscute autorizate. (2) Armatorii sau operatorii navelor maritime care arboreaza pavilion român şi efectuează voiajuri internaţionale pot să solicite efectuarea activităţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare a conformitatii cu prevederile convenţiilor internaţionale numai unei organizaţii recunoscute autorizate.  +  Articolul 10 (1) Contractele de mandat special încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin între minister şi organizaţii recunoscute rămân valabile până la expirare. (2) Ministerul va notifica prevederile prezentului ordin organizaţiilor recunoscute cu care a încheiat contracte de mandat special.  +  Articolul 11Ministerul şi ANR vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 12Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului nr. 94/57/CE din 22 noiembrie 1994 privind regulile şi standardele comune pentru organizaţiile de inspecţie şi supraveghere a navelor şi pentru activităţile relevante ale administraţiilor maritime, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 319 din 12 decembrie 1994, p. 0020-0027, astfel cum a fost amendata prin Directiva Comisiei nr. 97/58/CE din 26 septembrie 1997, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 274 din 7 octombrie 1997, p. 0008, şi prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2001/105/CE din 19 decembrie 2001, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 19 din 22 ianuarie 2002, p. 0009-0016, precum şi prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2.002/84/CE din 5 noiembrie 2002, care amendeaza directivele privind siguranţa maritima şi prevenirea poluarii de către nave, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 324 din 29 noiembrie 2002, p. 0053-0058.  +  Articolul 13Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 14La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 169/2003 pentru aprobarea: Sistemului privind certificarea conformitatii navelor care arboreaza pavilion român cu regulile şi reglementările aplicabile; Criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească o societate de clasificare în vederea delegării de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei a competentelor privind emiterea certificatelor statutare navelor care arboreaza pavilion român, Listei societăţilor de clasificare care îndeplinesc criteriile minime stabilite de Uniunea Europeană şi ale căror reguli de clasificare sunt recunoscute de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 26 februarie 2003.Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,Gheorghe DobreBucureşti, 4 mai 2006.Nr. 722.--------------