NORME METODOLOGICE din 12 ianuarie 2005 (**actualizate**)de organizare, finanţare şi monitorizare a programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat, raportarea şi controlul indicatorilor specifici în anul 2005*)(actualizate până la data de 23 noiembrie 2005**)
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂŢII




  • _______________*) Aprobate prin Ordinul nr. 10 din 12 ianuarie 2005, Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 18 ianuarie 2005**) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 61 bis din 18 ianuarie 2005. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 23 noiembrie 2005, cu modificările şi completările aduse de: ORDINUL nr. 202 din 15 martie 2005; ORDINUL nr. 707 din 4 iulie 2005; ORDIN nr. 755 din 12 iulie 2005; ORDINUL nr. 728 din 7 iulie 2005; ORDINUL nr. 1.034 din 3 octombrie 2005; ORDINUL nr. 1.252 din 22 noiembrie 2005.I. Organizarea, finantarea şi monitorizarea programelor şisubprogramelor de sănătate1. Ministerul Sănătăţii proiecteaza, implementeaza, coordonează şi finanţează programe, respectiv subprograme de sănătate, în scopul realizării obiectivelor politicii de sănătate publică.2. Institutele medicale, institutele de sănătate publică şi alte unităţi sanitare desemnate de Ministerul Sănătăţii pot coordona şi finanta programe, subprograme sau interventii de sănătate.3. Sumele alocate pentru programe se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare, se aproba odata cu acestea şi se utilizeaza potrivit destinatiilor stabilite.4. Sumele aferente contractelor incheiate, în sistem direct, cu unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea Ministerului Sănătăţii, prin directiile coordonatoare de programe, în condiţiile art. 3 alin. (1) din prezentul ordin se vor utiliza astfel: a) În cadrul subprogramului Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie "Cantacuzino" va efectua teste şi alte servicii de laborator privind sănătatea publică pentru directiile de sănătate publică, pe baza contractului incheiat cu Institutul de Sănătate Publică Bucureşti. b) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sănătate Bucureşti va efectua studii, lucrari şi activităţi în cadrul Programului de administratie sanitara şi politici de sănătate privind:- monitorizarea performantei unităţilor sanitare cu paturi din România (direcţie coordonatoare - Directia Generală Asistenţa Medicală);- proiectul "Evaluare a costurilor spitalicesti la nivel de pacient" (direcţie coordonatoare - Directia Generală Asistenţa Medicală);- studiul pilot "Politici în domeniul sănătăţii mintale" (direcţie coordonatoare - Directia Generală Asistenţa Medicală).5. a) În anul 2005, cheltuielile prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii sunt structurate pe patru programe şi anume: Programul comunitar de sănătate publică, Programul de prevenire şi control al bolilor netransmisibile, Programul de sănătate a femeii şi copilului şi Programul de administratie sanitara şi politici de sănătate; b) Programele de sănătate, respectiv Programul comunitar de sănătate publică, Programul de prevenire şi control al bolilor netransmisibile şi Programul de sănătate a femeii şi copilului se finanţează de la titlurile 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" şi 38 "Transferuri".6. În sumele prevăzute la subprogramele de sănătate care se executa prin unităţi finantate integral de la bugetul de stat de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se cuprind hrana, medicamente şi materiale sanitare, materiale şi prestări servicii cu caracter functional, obiecte de inventar de mica valoare sau scurta durata, reparatii curente, reparatii capitale, cărţi şi publicatii, alte cheltuieli.7. Finantarea subprogramelor de sănătate de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se face, lunar, pe total titlu, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite, în raport cu gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior şi în limita bugetului aprobat, avandu-se în vedere urmatoarele precizări: a) Cheltuielile de întreţinere şi gospodarire ale unităţilor sanitare sunt incluse distinct în Programul comunitar de sănătate publică; b) Cheltuielile de întreţinere şi gospodarire aferente activităţilor din cadrul Programului comunitar de sănătate publică precum şi ale inspecţiilor sanitare de stat sunt cuprinse la subprogramele Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile şi Evaluarea stării de sănătate şi a factorilor de risc; cele aferente Programului de sănătate a femeii şi copilului sunt incluse la interventia Profilaxia distrofici la sugar şi copil; c) Sumele aferente procurarii vaccinurilor prin licitaţie la nivel naţional sunt cuprinse în Programul comunitar de sănătate publică, subprogramul «Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile», în bugetul Institutului de Sănătate Publică Bucureşti, cu excepţia sumelor aferente procurarii vaccinului gripal.Pentru vaccinul gripal sumele sunt prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Sănătăţii, care incheie contractul de achiziţie publică cu furnizorul desemnat castigator în urma aplicarii procedurii prevăzute de legislatia privind achiziţiile publice. d) În sumele prevăzute la subprogramul Evaluarea stării de sănătate şi a factorilor de risc sunt cuprinse şi cheltuielile reprezentand componenta locala a proiectului PHARE privind îmbunătăţirea capacităţii instituţionale pentru monitorizarea calităţii apei potabile şi de imbaiere. e) Laptele praf ce se acordă gratuit în cadrul programului Sănătatea femeii şi copilului se achizitioneaza şi se distribuie în condiţiile prevăzute de Legea nr. 321/2001 privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copiii cu varste cuprinse între 0-12 luni, publicată în Monitorul Oficial nr. 341/27.06.2001 şi Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi familiei şi ministrului administraţiei publice nr. 449/410/2001 de aprobare a Normelor metodologice privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copiii cu varste cuprinse între 0-12 luni. f) Tipărirea, distribuirea şi evidenta formularelor cu regim special pentru prescriptiile medicale cu timbru sec, potrivit OMS/CNAS nr. 849/297/2003, se asigura de către directiile de sănătate publică din cheltuielile de întreţinere şi gospodarire prevăzute la lit. a).8. Finantarea subprogramelor de sănătate de la titlul 38 "Transferuri" se face, lunar, pe baza cererilor justificate ale ordonatorilor de credite şi în limita bugetului aprobat.9. a) Din sumele aprobate subprogramelor de sănătate ce se realizează prin unitatile sanitare finantate integral din venituri proprii, se asigura cheltuielile de personal pentru personalul angajat cu contract individual pe durata determinata cu norma întreaga sau cu fractiune de norma, în condiţiile legii, cheltuielile materiale şi servicii şi cheltuielile de capital (strict legate de desfăşurarea programului şi numai cu aprobarea directiei coordonatoare, ca anexa la bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţii respective). Ocuparea posturilor se face cu aprobarea directiei de sănătate publică sau a Ministerului Sănătăţii, după caz; b) Sumele prevăzute la programele cu finanţare externa nerambursabilă se vor utiliza în cadrul subprogramului de sănătate Supravegherea şi controlul infectiei HIV/SIDA de la titlul 38 "Transferuri"; c) În sumele aferente subprogramului Supravegherea şi controlul infectiilor HIV/SIDA sunt incluse cheltuielile pentru centrele regionale HIV precum şi cele reprezentand contribuţia publică naţionala la proiectul PHARE privind supravegherea şi controlul infectiei HIV; d) Din sumele prevăzute la subprogramul Evaluarea stării de sănătate şi a factorilor de risc se finanţează cheltuielile de personal pentru cabinetele de medicina muncii, clinicile de boli profesionale şi cabinetele de medicina sportiva; e) Din sumele aprobate la subprogramul Reabilitarea serviciilor de urgenta prespitaliceasca se finanţează menţinerea şi întreţinerea sistemelor informatice de comunicare; interventia la dezastre; organizarea monitorizarii activităţii ambulantelor de tip B şi C; transporturi neonatologice în cazuri speciale; formarea continua a personalului de la statiile judetene de ambulanta şi de la Unitatile de primire a urgentelor (cheltuieli de deplasare); cheltuielile aferente organizarii transportului în cazuri speciale şi cu aeronave, cu aprobarea Directiei generale de asistenţa medicală; asigurarea cu truse de urgenta a centrelor de permanenta prin serviciile de ambulanta judetene; f) La subprogramul Transplant de organe şi tesuturi sunt prevăzute şi fondurile necesare pentru transportul de organe şi transportul personalului specializat pentru transplant de organe, potrivit prevederilor art. 7 alin. (3) din Ordonanţa de Urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea şi finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele Ministerului Sănătăţii şi repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni şi Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures; g) Din sumele alocate Programului de sănătate a copilului şi familiei se pot achizitiona, de către unitatile sanitare prin care se deruleaza aceste interventii/obiective, în condiţiile respectarii reglementarilor privind achiziţiile publice, tipurile adecvate de lapte praf, respectiv: lapte fără fenilalanina, lapte fără lactoza, lapte destinat copiilor prematuri, în vederea prevenirii intarzierilor în dezvoltarea neuropsihica a copiilor diagnosticati cu fenilcetonurie, a malnutritiei la copiii prematuri, a profilaxiei diareei cronice şi a malnutritiei şi se suporta cheltuielile aferente organizarii transportului în cazuri speciale pentru nou-nascuti; h) Sumele aprobate la Subprogramul "Dezvoltarea asistentei medicale primare în zone defavorizate medical din mediul rural" se utilizeaza pentru stimularea medicilor de familie în vederea asigurarii continuitatii activităţii medicale în zonele defavorizate medical din mediul rural, stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. Subprogramul se deruleaza sub coordonarea Directiei Generale Asistenţa Medicală.--------------Litera c) de la punctul 7 al cap. I a fost modificata de art. I din ORDINUL nr. 1.034 din 3 octombrie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 900 din 7 octombrie 2005.II. Responsabilităţii în elaborarea, implementarea şi monitorizareaprogramelor şi subprogramelor de sănătate10. Ministerul Sănătăţii, prin Directia generală buget şi achizitii, asigura fondurile pentru finantarea programelor, respectiv subprogramelor de la bugetul de stat, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite care vor solicita finantarea în functie de realizarea indicatorilor.11. Ordonatorii de credite secundari şi tertiari au obligaţia utilizarii fondurilor în limita bugetului alocat şi potrivit destinatiei specificate, cu respectarea dispoziţiilor legale, a gestionarii eficiente a mijloacelor materiale şi banesti, a organizarii evidentei contabile a cheltuielilor pe fiecare subprogram şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât pentru bugetul aprobat cat şi în execuţie, precum şi a raportarii indicatorilor fizici şi de eficienta.12. Coordonatorii naţionali raspund de organizarea, monitorizarea şi controlul, raportarea şi analiza indicatorilor fizici, de eficienta şi de rezultate specifici fiecarui program şi subprogram de sănătate.13. Coordonatorii naţionali pot elabora norme tehnice, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii.14. Coordonatorii locali vor urmări utilizarea fondurilor alocate potrivit destinatiei aprobate, efectuarea cheltuielilor de capital exclusiv pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor subprogramelor şi raspund de organizarea activităţilor specifice, raportarea, analiza şi controlul indicatorilor fizici, de eficienta şi de rezultate.15. Directorii generali ai unităţilor sanitare vor nominaliza prin decizie cate un responsabil pentru fiecare subprogram derulat, cu specificarea atribuţiilor în fisa postului. Medicii responsabili dispun masurile necesare aplicarii metodologiei de program în vederea asigurarii indeplinirii obiectivelor prevăzute; raspund de organizarea, monitorizarea şi buna desfăşurare a activităţilor medicale din cadrul subprogramului de sănătate şi de raportarea la timp a datelor către directiile de sănătate publică; evalueaza impactul asupra stării de sănătate a populatiei cuprinse în subprogramele de sănătate şi elaboreaza raportul medical trimestrial.16. Contabilul sef şi directorul economic al unităţii sanitare raspund de modul de organizare a contabilitatii, a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinatiilor aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, de exactitatea şi realitatea datelor raportate direcţiilor de sănătate publică.III. Raportarea indicatorilor din programele şisubprogramele de sănătate17. a) Indicatorii fizici şi de eficienta prevăzuţi în programele şi subprogramele de sănătate se monitorizează pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unităţilor sanitare, al direcţiilor de sănătate publică judetene şi a municipiului Bucureşti şi, după caz, al institutelor de sănătate publică. Indicatorii se raporteaza direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sănătăţii pentru centralizare, analiza şi luare de măsuri şi vor sta la baza raportarilor trimestriale şi anuale efectuate de acestea pe formularele anexa la Situaţia financiară. b) Raportarea indicatorilor fizici şi de eficienta prevăzuţi în programe şi subprograme se face trimestrial (după caz, cumulat de la inceputul anului) de către coordonatorii locali de programe, utilizandu-se modalitatile de raportare (suport de hartie, magnetic, etc.) convenite cu directiile coordonatoare din minister. Indicatorii de rezultat se vor raporta anual, direcţiilor coordonatoare din minister pentru analiza şi centralizare şi vor sta la baza stabilirii indicatorilor de rezultat pe total program; c) Medicii responsabili de program din cadrul unităţilor sanitare elaboreaza trimestrial un raport medical care include: stadiul realizării obiectivelor propuse, probleme intampinate în desfăşurarea activităţilor, propuneri de imbunatatire şi evaluarea impactului asupra stării de sănătate a populatiei cuprinse în subprogramele de sănătate.18. Costul mediu/indicator fizic se calculeaza atât ca raport între plăţile nete de casa şi numărul de indicatori fizici realizati cat şi ca raport între cheltuielile efective şi numărul de indicatori fizici realizati. În cazul în care, au fost finantate şi alte acţiuni pentru care nu au fost stabiliti indicatori fizici sau au fost efectuate cheltuieli de capital acestea vor fi evidentiate distinct, indicandu-se cheltuiala pe fiecare actiune sau mijloc fix.19. La finele anului, nivelul costurilor medii realizate va sta la baza unor analize comparative atât cu nivelul indicatorilor prevăzut a se realiza cat şi cu cel efectiv realizat pe unităţi.20. Unitatile sanitare care deruleaza programe şi subprograme de sănătate vor raporta, până la data de 15 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, direcţiilor de sănătate publică sau Ministerului Sănătăţii, după caz, indicatorii fizici şi cheltuielile aferente realizării acestora. După centralizare, directiile de sănătate publică îi remit direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sănătăţii, până la data de 20 a primei luni din trimestrul următor şi până la 31 ianuarie 2006, pentru indicatorii ce se raporteaza anual.21. În termen de 15 zile de la primirea datelor anuale, directiile coordonatoare de programe din Ministerul Sănătăţii centralizeaza şi analizeaza indicatorii raportati, pe judete şi unităţi direct subordonate, după caz, stabilind nivelul indicatorilor de rezultate, pe total program.22. Rezultatele analizelor insotite, după caz, de propuneri de imbunatatire a activităţilor de elaborare, finanţare şi raportare a indicatorilor prevăzuţi în programele de sănătate vor fi prezentate conducerii Ministerului Sănătăţii până la finele lunii februarie 2006.IV. Controlul raportarii indicatorilor prevăzuţi în programeleşi subprogramele de sănătate23. Indicatorii prevăzuţi în programele aprobate prin bugetul de stat sunt supuşi controlului ce se efectueaza de către organele abilitate.24. Controlul raportarii indicatorilor din programele şi subprogramele de sănătate va fi efectuat, trimestrial, de către coordonatorii locali precum şi de către coordonatorii naţionali, prin sondaj.25. Controlul indicatorilor va urmări, în principal, urmatoarele: a) realizarea indicatorilor aprobati; b) incadrarea în bugetul aprobat precum şi măsura în care fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinatiilor stabilite; c) respectarea de către persoanele implicate a responsabilitatilor legate de derularea programelor şi subprogramelor de sănătate; d) realitatea indicatorilor raportati; e) acuratetea şi validitatea datelor colectate; f) eventualele disfunctionalitati în derularea programului sau subprogramului de sănătate.26. În urma fiecarui control se va întocmi un raport care va fi discutat cu persoanele responsabile în derularea subprogramelor respective, în vederea remedierii eventualelor disfunctionalitati, urmand ca, în termen de 30 de zile, să se stabileasca rezultatele finale ale controlului. În cazul în care, directia de sănătate publică identifica probleme ce nu pot fi solutionate la nivel local, acestea vor fi transmise spre solutionare direcţiilor coordonatoare din Ministerul Sănătăţii._________________