ORDIN nr. 42 din 16 ianuarie 2006privind condiţiile de pregătire profesională iniţială şi continua a anumitor categorii de conducatori auto
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 27 ianuarie 2006
Având în vedere prevederile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi ale Directivei Parlamentului European şi a Consiliului nr. 59/2003/CE privind calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto şi anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători, de modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) 3.820/85 şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CE E,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) şi e) şi ale art. 65 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 12 lit. g) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: + Capitolul I Scopul şi domeniul de aplicare + Articolul 1 (1) Pentru a putea efectua operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, respectiv D1, D1E, D şi DE, trebuie să deţină un nivel minim de cunoştinţe necesare desfăşurării profesiei, conform anexei nr. 1 la prezentul ordin, cunoştinţe ce trebuie actualizate periodic prin stagii de pregătire adecvate. (2) Certificatul de calificare profesională iniţială, denumit în continuare CPI, şi Certificatul de calificare profesională continua, denumit în continuare CPC, reprezintă dovada pregătirii profesionale iniţiale, respectiv dovada pregătirii profesionale periodice a conducătorului auto, şi pot fi obţinute conform prevederilor prezentului ordin. (3) CPI şi CPC sunt valabile pentru tipul de transport rutier efectuat de către conducătorul auto, respectiv transport rutier de mărfuri sau transport rutier de persoane. (4) Modelul şi conţinutul certificatului de calificare profesională sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin. + Capitolul II Certificatul de calificare profesională + Articolul 2 (1) CPI poate fi obţinut prin susţinerea unui examen de cunoştinţe teoretice şi practice, conform prevederilor cuprinse în secţiunea 1 din anexa nr. 2. Examenul va urmări însuşirea nivelului minim de cunoştinţe, conform tematicii prevăzute în anexa nr. 1. (2) Conducătorii auto pot opta pentru o pregătire profesională iniţială accelerata în cadrul unor cursuri organizate de centre de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 2-a din anexa nr. 2, în urma cărora vor obţine un certificat de calificare profesională iniţială accelerata, denumit în continuare CPIa. Aceste cursuri se vor încheia prin susţinerea unui examen privind însuşirea cunoştinţelor conform tematicii prevăzute în anexa nr. 1. (3) CPIa conferă titularului aceleaşi drepturi ca şi CPI, cu respectarea prevederilor art. 4. (4) CPI şi, respectiv, CPIa vor fi eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutiera Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevăzute la alin. (1) sau (2). (5) Conducătorii auto care efectuează transport de marfa şi care îşi dezvolta sau îşi schimba activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers şi care sunt titularii unui CPI/CPIa nu trebuie să mai parcurga părţile comune ale celor două tipuri de calificare iniţială, ci doar părţile specifice noii calificări, urmate de promovarea unui examen teoretic. Aceşti conducatori vor susţine în mod obligatoriu examenul practic în totalitate. + Articolul 3Sunt scutiţi de obligativitatea calificării iniţiale conducătorii auto care sunt: a) titularii unui permis de conducere pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, eliberat până la data de 9 septembrie 2008; b) titularii unui permis de conducere pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, eliberat până la data de 9 septembrie 2009. + Articolul 4 (1) Conducătorii auto ce fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de mărfuri în următoarele condiţii: a) conducătorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la vârsta de 18 ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE; b) conducătorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:● de la vârsta de 18 ani vehicule din categoria C1 şi C1E; şi● de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE. (2) Conducătorii auto care fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de persoane în următoarele condiţii: a) conducătorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE; b) conducătorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:● de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria D şi DE, utilizate pe curse regulate de pasageri pe o distanţă maximă de 50 km, şi vehicule din categoriile D1 şi D1E;● de la vârsta de 23 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE, indiferent de tipul de cursa şi de distanta parcursului. + Articolul 5 (1) Pregătirea periodică va consta în cursuri specifice, prin care conducătorii auto îşi vor actualiza cunoştinţele care le sunt necesare în activitate, cu precădere în ceea ce priveşte siguranţa rutiera şi rationalizarea consumului de combustibil. (2) Cursurile vor fi organizate de către centre de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, fiind astfel concepute pentru a dezvolta şi a revizui cunoştinţele prevăzute în anexa nr. 1. (3) Cursurile vor fi organizate în doua module independente, unul de 3 zile, celălalt de doua zile, fiecare zi de curs având prevăzute câte 7 ore de pregătire. Cele doua module pot fi urmate separat de conducătorul auto înainte de termenele prevăzute la art. 6 din prezentul ordin. (4) Cursurile se vor încheia prin susţinerea unui examen teoretic conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 3-a din anexa nr. 2. La promovarea examenului, conducătorul auto va obţine un CPC cu o valabilitate de 5 ani. (5) CPC vor fi eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutiera Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevăzute la alin. 4. + Articolul 6 (1) Toţi conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPI/CPIa trebuie să urmeze cursurile de formare continua în termen de maximum 5 ani de la obţinerea acestuia. (2) Conducătorii auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 vor urma cursurile de formare profesională continua conform urmatorului calendar: a) până la data de 10 septembrie 2012, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1957; b) până la data de 10 septembrie 2013, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1968; c) până la data de 10 septembrie 2014, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1979; d) până la data de 10 septembrie 2015, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1990. (3) Conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPC obţinut conform prevederilor alin. (1) sau (2) vor participa la astfel de cursuri la fiecare 5 ani, înainte de expirarea perioadei de valabilitate a CPC. (4) În cazul în care conducătorii auto titulari ai unui CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 nu şi-au exercitat profesia pe o perioadă de cel puţin 2 ani, aceştia au obligaţia de a urma un curs de pregătire periodică înainte de reluarea activităţii, chiar dacă nu s-au împlinit termenele prevăzute la alin. (1)-(3). + Capitolul III Examinarea + Articolul 7 (1) Examenele pentru obţinerea CPI, CPIa şi CPC vor fi susţinute în faţa unei comisii de examinare formate din 3 membri. Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. va desemna reprezentanţi ca membri ai comisiei de examinare. Direcţia generală infrastructura şi transport rutier va putea desemna un reprezentant ca membru în cadrul comisiei de examinare. (2) Rezultatul examinării va fi comunicat candidaţilor în aceeaşi zi, iar eventualele contestaţii cu privire la rezultatul examinării se vor depune în termen de 3 zile la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din judeţul în care s-a organizat examenul. (3) Conducătorii auto care au fost respinsi în urma examenului pot susţine o singură dată o reexaminare, la cel puţin 15 zile de la data examenului anterior, la data şi ora stabilite de comisia de examinare. (4) Conducătorii auto respinsi la reexaminare au posibilitatea să obţină CPI/CPIa sau CPC, după caz, numai după susţinerea unui nou examen, cu plata tarifului aferent. + Articolul 8 (1) Documentele referitoare la absolvenţii cursurilor de pregătire se păstrează la sediul centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere autorizate, unde s-au desfăşurat cursurile, o perioadă de minimum 10 ani. (2) Documentele referitoare la rezultatele examenelor susţinute de conducătorii auto se păstrează la agenţiile teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. pe o perioadă de minimum 10 ani, iar evidenta lor centralizata se păstrează la sediul central al Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. + Articolul 9Autoritatea Rutiera Română - A.R.R eliberează şi tine evidenta certificatelor de calificare profesională ale conducătorilor auto. + Articolul 10Pentru a putea organiza cursuri de pregătire pentru conducătorii auto conform prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale art. 5 alin. (2), centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere trebuie să fie autorizate de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului conform reglementărilor în vigoare. + Capitolul IV Dispoziţii tranzitorii şi finale + Articolul 11 (1) Prevederile prezentului ordin se aplică conducătorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, care efectuează operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, începând cu data de 10 septembrie 2008. (2) Prevederile prezentului ordin se aplică conducătorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile C1, C1E, C, CE, care efectuează operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, începând cu data de 10 septembrie 2009. (3) Până la termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) ale acestui articol pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 597/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003, se aplică în mod corespunzător. + Articolul 12Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 13Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 59/2003/CE din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţială şi pregătirea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători, de modificare a Regulamentului Consiliului 3.820/85/CEE şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CEE , publicată în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10 septembrie 2003. + Articolul 14Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. şi Direcţia generală infrastructura şi transport rutier vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 15Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,Gheorghe DobreBucureşti, 16 ianuarie 2006.Nr. 42. + Anexa 1 NIVELUL MINIMde cunoştinţe necesare desfăşurării profesiei de conducător autoCunoştinţele care trebuie luate în considerare în vederea constatării calificării iniţiale şi a formării continue a conducătorului auto vor include cel puţin tematica cuprinsă în prezenta anexa. Candidaţii trebuie să atinga nivelul de cunoştinţe şi de aptitudini practice necesare pentru a conduce în deplina siguranţa vehiculele din respectiva categorie de permis.Nivelul minim de cunoştinţe nu poate fi mai mic decât nivelul atins în cursul şcolarizării obligatorii, completat de o pregătire profesională care să permită desfăşurarea activităţii şi utilizarea instrumentelor şi tehnicilor necesare în acest sens. + Capitolul I Pregătire avansată privind conducerea raţională bazată pe regulile de siguranţăToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizării optime:- curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optima a tahometrelor, diagrame privind coeficienţii cutiei de viteze.1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de siguranţă pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a preveni disfunctionalitatile specifice:- circuitul de franare oleopneumatic servoasistat, limitele de utilizare a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea combinata a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea optima a vitezei şi rapoartelor cutiei de viteze, utilizarea inertiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de incetinire şi de franare în cursul coborarilor, atitudine în caz de defectiune.1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant:- optimizarea consumului de carburant prin aplicarea competentelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.Permis C, CE, C1 şi C1E1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corecta a vehiculului:- forţele care se aplică vehiculului în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului total, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate, tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcina;- principalele categorii de mărfuri ce necesita arimarea, tehnici de călare şi de arimare a încărcăturii, utilizarea centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare, utilizarea de mijloace de manipulare, acoperirea cu prelata şi scoaterea prelatei.Permis D, DE, D1 şi D1E1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura siguranţa şi confortul pasagerilor:- echilibrul miscarilor longitudinale şi laterale, utilizarea drumurilor împreună cu alţi utilizatori, poziţia pe sosea, franarea treptata/lina, folosirea consolelor, utilizarea de infrastructuri specifice (spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate), realizarea unei armonii între conducerea în siguranţa şi celelalte funcţii ale conducătorului auto, interactiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului anumitor categorii de călători (persoane cu dizabilitati, copii).1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corecta a vehiculului:- forţele care se aplică vehiculelor în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate. + Capitolul II Aplicarea reglementărilorToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi regulile care îl guvernează:- duratele maxime de lucru specifice transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 17/2002, cu modificările şi completările ulterioare; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare a tahografului; cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte pregătirea profesională iniţială şi pregătirea profesională periodică.Permis C, CE, C1 şi C1E2.2. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de mărfuri:- licentele de transport, obligaţiile ce rezultă din contractele-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor ce formează contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii ce rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier de mărfuri, întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor, comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mărfii.Permis D, DE, D1 şi D1E2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de persoane:- transportul de grupuri specifice, echipamente de siguranţă la bordul autobuzelor, centurile de siguranţă, încărcarea vehiculului. + Capitolul III Sănătatea, siguranţa rutiera şi siguranţa mediului, serviciile, logisticaToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)3.1. Obiectiv: creşterea perceptiei privind riscurile rutiere şi accidentele de muncă:- tipologia accidentelor de muncă din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranti ilegali:- informaţii generale, implicaţii pentru conducătorii auto, măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire la responsa-bilitatea conducătorului auto şi întreprinderilor de transport.3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice:- principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implica riscuri, condiţia fizica, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.3.4. Obiectiv: constientizarea importantei stării fizice şi mentale:- principiile unei alimentatii sanatoase şi echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar munca-odihna.3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de urgenta:- comportamentul în caz de urgenta: evaluarea situaţiei, evitarea supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupantilor din camioane/călătorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de baza ale întocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului.3.6. Obiectiv: abilitaţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi:- relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea întreprinderii: importanţa pentru întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan comercial şi financiar ale unei dispute.Permis, C, CE, C1 şi C1E3.7. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de mărfuri şi organizarea pieţei:- transportul rutier în raport cu alte tipuri de transport (concurenta, expeditori), diferitele activităţi din domeniul transportului rutier (transportul public, în folos propriu, activităţi conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport sau activităţi conexe transportului, diferitele specializări din domeniul transportului (cisterna, temperatura controlată etc.), evoluţia sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar, subcontractarea etc.).Permis D, DE, D1 şi D1E3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de călători şi organizarea pieţei:- transporturilor rutiere de călători în raport cu alte tipuri de transport de călători (transport feroviar, automobile), diferitele activităţi ce implica transportul rutier de călători, trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport rutier de călători. + Anexa 2 CONDIŢIILEde obţinere a CPI/CPIa/CPC + Secţiunea 1 CPIAutoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de către candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate. a) Examenul teoretic este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte 3 întrebări tip grila şi câte doua întrebări cu răspuns direct, pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) 6 studii de caz, câte doua pentru fiecare dintre cele 3 capitole ale anexei nr. 1.Durata examenului teoretic este de 4 ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la 4 studii de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic. b) Examenul practic este format din două probe:(i) o proba de conducere destinată evaluării pregătirii cu privire la conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afară zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite tipuri de dificultăţi pe care un conducător auto le poate intalni. Este preferabil ca această probă să se desfăşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 90 de minute;(îi) o proba practica care vizează cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 din anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute.Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice răspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere.Examenul practic poate să fie completat de o a treia proba care se desfăşoară într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.Durata acestei probe opţionale nu este stabilită. În cazul în care conducătorul auto ar trece această probă, durata sa ar putea fi scăzută din durata de 90 de minute a probei de conducere prevăzute la lit. b) pct. (i), această scădere neputând depăşi 30 de minute.În ceea ce îi priveşte pe conducătorii menţionaţi la art. 2 alin. (5) din ordin, examenul teoretic se limitează la materiile prevăzute în anexa nr. 1, corespunzătoare tipului de transport (mărfuri/persoane) care se solicita de noua calificare iniţială. Aceşti conducatori vor susţine obligatoriu examenul practic în totalitate. + Secţiunea a 2-a CPIaCalificarea iniţială accelerata va include întreaga tematica prevăzută în anexa nr. 1. Durata sa este de 140 de ore.Fiecare candidat trebuie să efectueze cel puţin 10 ore de conducere individuală într-un vehicul din categoria respectiva, răspunzând cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005.În timpul conducerii individuale, candidatul trebuie să fie însoţit de un instructor, angajat al unui centru de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere. Fiecare conducător poate să efectueze cel mult 4 ore din cele 10 de conducere individuală într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de către candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate. a) Examenul teoretic este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte doua întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) un studiu de caz.Durata examenului teoretic este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la studiul de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic. b) Examenul practic este format din două probe:(i) o proba de conducere destinată evaluării pregătirii cu privire la conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afară zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite tipuri de dificultăţi pe care un conducător auto le poate intalni. Este preferabil ca această probă să se desfăşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute;(îi) o proba practica care vizează cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 prevăzute în anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 10 minute.Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice răspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005.Pentru conducătorii menţionaţi la art. 2 alin. (5) din ordin, durata calificării iniţiale accelerate este de 35 de ore, din care doua ore şi jumătate de conducere individuală. La sfârşitul acestei pregatiri, candidatul va susţine un examen în faţa comisiei prevăzute la art. 7 din ordin. Examenul teoretic va cuprinde câte doua întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv specific (mărfuri sau persoane) menţionat în anexa nr. 1. Examenul practic va fi susţinut în întregime. + Secţiunea a 3-a CPCAutoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice, menţionate la art. 5 din ordin, pentru a verifica dacă candidaţii şi-au actualizat nivelul minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate.Examenul este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte 3 întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) un studiu de caz.Durata examenului este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la studiul de caz. + Anexa 3 MODELUL CERTIFICATULUI DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ Faţa 1 ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ │ │ SIGLA CERTIFICAT DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ ROMÂNIA │ │ U.E. │ │ 1. │ │ ┌───────────┐ 2. │ │ │6. FOTO │ 3. │ │ │ │ 4a. 4b. │ │ │ │ 4c. │ │ │ │ 5a. 5b. │ │ │ │ 7. │ │ │ │ │ │ └───────────┘ │ │ 9. │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ Faţa 2 ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ ┌─────────────────┐ ┌────────────┬──────────────── │ │ │ 11. │ │ 9. │ 10. │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ │ │ │ C1 │ │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ │ │ │ C │ │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ └─────────────────┘ │ D1 │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ 1. Numele titularului │ D │ │ │ 2. Prenumele titularului ├────────────┼──────────────── │ │ 3. Data şi locul naşterii │ C1E │ │ │ 4a. Data eliberării ├────────────┼──────────────── │ │ 4b. Data expirării certificatului │ CE │ │ │ 4c. Eliberat de ├────────────┼──────────────── │ │ 5a. Numărul permisului │ D1E │ │ │ 5b. Seria ├────────────┼──────────────── │ │ 10. Codul comunitar │ DE │ │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Nota privind modelul certificatului de pregătire profesională1. Caracteristicile fizice ale certificatului sunt conforme normelor ISO 7810 şi ISO 7816-1.Metodele de verificare a caracteristicilor fizici ale certificatelor destinate să asigure conformitatea lor cu normele internaţionale sunt conforme cu norma ISO 10373.2. Certificatul are 2 fete.Faţa 1 conţine: a) titlul «Certificat de calificare profesională a conducătorului auto» imprimat cu caractere ingrosate; b) numele Statului membru care a eliberat certificatul (menţiune facultativă); c) semnul distinctiv al Statului membru care a eliberat certificatul, imprimat pe negativ într-un triunghi albastru şi inconjurat de douasprezece stele galbene; semnul distinctiv este următorul:RO: România d) informaţiile specifice certificatului, numerotate după cum urmează:1. numele titularului;2. prenumele titularului;3. data şi locul naşterii titularului;4. a) data eliberării; b) data expirării; c) numele autorităţii care eliberează certificatul (poate fi tiparita pe faţa 2); d) un număr, altul decât numărul permisului de conducere, necesar administrării certificatului de calificare şi formare de conducător auto (menţiune facultativă);5. a) numărul permisului de conducere; b) numărul de serie;6. fotografia titularului;7. semnatura titularului;8. domiciliul sau adresa poştală a titularului (menţiune facultativă);9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducătorul răspunde obligaţiilor de calificare iniţială şi/sau de calificare continua; e) menţiunea «model al Comunităţilor europene» în limba sau limbile Statului Membru care eliberează certificatul şi titlul «certificat de calificare de conducător auto» în celelalte limbi ale Comunităţii, tipărite în albastru pentru a constitui fondul certificatului:tarjeta de cualificacion del conductorchauffØruddannelsesbevisFahrerqualifizierungsnachweisNOTA(CTCE)Textul este în limba greaca.driver qualification cardcarte de qualification de conducteurcarta cailiochta tiomanacarta di qualificazione del conducentekwalificatiekaart bestuurdercarta de qualificacao do motoristakuljettajan ammattipatevyyskorttiyrkeskompetensbevis for forare f) culorile de referinţa:- albastru: Pantone reflex blue,- galben: Pantone yellow.Faţa 2 conţine: a) 9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto răspunde obligaţiilor de calificare initiata şi continua;10. codul comunitar armonizat stabilit în Anexa I şi Anexa Ia ale Directivei 91/439/CEE : "95." urmat de data limita de valabilitate pentru categoria respectiva, Ex.: "95. zz.ll.aaaa";11. Se va înscrie menţiunea:i. "CPI * CPC" / "CPIa * CFC" în cazul în care conducătorul auto este titular al unui CPI / CPIa sauîi. "CPI * CPC" / "CPIa * CPC" în cazui în care conducătorul auto a obţinut şi un CPC. b) O explicaţie a rubricilor numerotate care apar pe fetele 1 şi 2 ale certificatului (cel puţin rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b şi 10).3. Securitatea, inclusiv protecţia datelorDiferitele elemente constitutive ale certificatului au drept scop eliminarea oricărei falsificări sau manipulari şi detectarea oricărei tentative de acest gen. Nivelul de securitate al certificatului va fi cel puţin la fel de ridicat ca nivelul de securitate a permisului de conducere.---------
EMITENT |
Având în vedere prevederile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi ale Directivei Parlamentului European şi a Consiliului nr. 59/2003/CE privind calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto şi anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători, de modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) 3.820/85 şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CE E,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) şi e) şi ale art. 65 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 12 lit. g) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin: + Capitolul I Scopul şi domeniul de aplicare + Articolul 1 (1) Pentru a putea efectua operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, respectiv D1, D1E, D şi DE, trebuie să deţină un nivel minim de cunoştinţe necesare desfăşurării profesiei, conform anexei nr. 1 la prezentul ordin, cunoştinţe ce trebuie actualizate periodic prin stagii de pregătire adecvate. (2) Certificatul de calificare profesională iniţială, denumit în continuare CPI, şi Certificatul de calificare profesională continua, denumit în continuare CPC, reprezintă dovada pregătirii profesionale iniţiale, respectiv dovada pregătirii profesionale periodice a conducătorului auto, şi pot fi obţinute conform prevederilor prezentului ordin. (3) CPI şi CPC sunt valabile pentru tipul de transport rutier efectuat de către conducătorul auto, respectiv transport rutier de mărfuri sau transport rutier de persoane. (4) Modelul şi conţinutul certificatului de calificare profesională sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin. + Capitolul II Certificatul de calificare profesională + Articolul 2 (1) CPI poate fi obţinut prin susţinerea unui examen de cunoştinţe teoretice şi practice, conform prevederilor cuprinse în secţiunea 1 din anexa nr. 2. Examenul va urmări însuşirea nivelului minim de cunoştinţe, conform tematicii prevăzute în anexa nr. 1. (2) Conducătorii auto pot opta pentru o pregătire profesională iniţială accelerata în cadrul unor cursuri organizate de centre de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 2-a din anexa nr. 2, în urma cărora vor obţine un certificat de calificare profesională iniţială accelerata, denumit în continuare CPIa. Aceste cursuri se vor încheia prin susţinerea unui examen privind însuşirea cunoştinţelor conform tematicii prevăzute în anexa nr. 1. (3) CPIa conferă titularului aceleaşi drepturi ca şi CPI, cu respectarea prevederilor art. 4. (4) CPI şi, respectiv, CPIa vor fi eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutiera Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevăzute la alin. (1) sau (2). (5) Conducătorii auto care efectuează transport de marfa şi care îşi dezvolta sau îşi schimba activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers şi care sunt titularii unui CPI/CPIa nu trebuie să mai parcurga părţile comune ale celor două tipuri de calificare iniţială, ci doar părţile specifice noii calificări, urmate de promovarea unui examen teoretic. Aceşti conducatori vor susţine în mod obligatoriu examenul practic în totalitate. + Articolul 3Sunt scutiţi de obligativitatea calificării iniţiale conducătorii auto care sunt: a) titularii unui permis de conducere pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, eliberat până la data de 9 septembrie 2008; b) titularii unui permis de conducere pentru categoriile C1, C1E, C şi CE, eliberat până la data de 9 septembrie 2009. + Articolul 4 (1) Conducătorii auto ce fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de mărfuri în următoarele condiţii: a) conducătorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la vârsta de 18 ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE; b) conducătorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:● de la vârsta de 18 ani vehicule din categoria C1 şi C1E; şi● de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria C1, C1E, C şi CE. (2) Conducătorii auto care fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate transportului rutier de persoane în următoarele condiţii: a) conducătorii auto titulari ai unui CPI pot conduce de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE; b) conducătorii auto titulari ai unui CPIa pot conduce:● de la vârsta de 21 de ani vehicule din categoria D şi DE, utilizate pe curse regulate de pasageri pe o distanţă maximă de 50 km, şi vehicule din categoriile D1 şi D1E;● de la vârsta de 23 de ani vehicule din categoria D1, D1E, D şi DE, indiferent de tipul de cursa şi de distanta parcursului. + Articolul 5 (1) Pregătirea periodică va consta în cursuri specifice, prin care conducătorii auto îşi vor actualiza cunoştinţele care le sunt necesare în activitate, cu precădere în ceea ce priveşte siguranţa rutiera şi rationalizarea consumului de combustibil. (2) Cursurile vor fi organizate de către centre de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere, fiind astfel concepute pentru a dezvolta şi a revizui cunoştinţele prevăzute în anexa nr. 1. (3) Cursurile vor fi organizate în doua module independente, unul de 3 zile, celălalt de doua zile, fiecare zi de curs având prevăzute câte 7 ore de pregătire. Cele doua module pot fi urmate separat de conducătorul auto înainte de termenele prevăzute la art. 6 din prezentul ordin. (4) Cursurile se vor încheia prin susţinerea unui examen teoretic conform prevederilor cuprinse în secţiunea a 3-a din anexa nr. 2. La promovarea examenului, conducătorul auto va obţine un CPC cu o valabilitate de 5 ani. (5) CPC vor fi eliberate conducătorilor auto de către Autoritatea Rutiera Română - A.R.R., în termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevăzute la alin. 4. + Articolul 6 (1) Toţi conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPI/CPIa trebuie să urmeze cursurile de formare continua în termen de maximum 5 ani de la obţinerea acestuia. (2) Conducătorii auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 vor urma cursurile de formare profesională continua conform urmatorului calendar: a) până la data de 10 septembrie 2012, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1957; b) până la data de 10 septembrie 2013, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1968; c) până la data de 10 septembrie 2014, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1979; d) până la data de 10 septembrie 2015, toţi cei născuţi înainte de data de 1 ianuarie 1990. (3) Conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPC obţinut conform prevederilor alin. (1) sau (2) vor participa la astfel de cursuri la fiecare 5 ani, înainte de expirarea perioadei de valabilitate a CPC. (4) În cazul în care conducătorii auto titulari ai unui CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 nu şi-au exercitat profesia pe o perioadă de cel puţin 2 ani, aceştia au obligaţia de a urma un curs de pregătire periodică înainte de reluarea activităţii, chiar dacă nu s-au împlinit termenele prevăzute la alin. (1)-(3). + Capitolul III Examinarea + Articolul 7 (1) Examenele pentru obţinerea CPI, CPIa şi CPC vor fi susţinute în faţa unei comisii de examinare formate din 3 membri. Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. va desemna reprezentanţi ca membri ai comisiei de examinare. Direcţia generală infrastructura şi transport rutier va putea desemna un reprezentant ca membru în cadrul comisiei de examinare. (2) Rezultatul examinării va fi comunicat candidaţilor în aceeaşi zi, iar eventualele contestaţii cu privire la rezultatul examinării se vor depune în termen de 3 zile la agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. din judeţul în care s-a organizat examenul. (3) Conducătorii auto care au fost respinsi în urma examenului pot susţine o singură dată o reexaminare, la cel puţin 15 zile de la data examenului anterior, la data şi ora stabilite de comisia de examinare. (4) Conducătorii auto respinsi la reexaminare au posibilitatea să obţină CPI/CPIa sau CPC, după caz, numai după susţinerea unui nou examen, cu plata tarifului aferent. + Articolul 8 (1) Documentele referitoare la absolvenţii cursurilor de pregătire se păstrează la sediul centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere autorizate, unde s-au desfăşurat cursurile, o perioadă de minimum 10 ani. (2) Documentele referitoare la rezultatele examenelor susţinute de conducătorii auto se păstrează la agenţiile teritoriale ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. pe o perioadă de minimum 10 ani, iar evidenta lor centralizata se păstrează la sediul central al Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. + Articolul 9Autoritatea Rutiera Română - A.R.R eliberează şi tine evidenta certificatelor de calificare profesională ale conducătorilor auto. + Articolul 10Pentru a putea organiza cursuri de pregătire pentru conducătorii auto conform prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale art. 5 alin. (2), centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere trebuie să fie autorizate de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului conform reglementărilor în vigoare. + Capitolul IV Dispoziţii tranzitorii şi finale + Articolul 11 (1) Prevederile prezentului ordin se aplică conducătorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile D1, D1E, D şi DE, care efectuează operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, începând cu data de 10 septembrie 2008. (2) Prevederile prezentului ordin se aplică conducătorilor auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru categoriile C1, C1E, C, CE, care efectuează operaţiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, începând cu data de 10 septembrie 2009. (3) Până la termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) ale acestui articol pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 597/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003, se aplică în mod corespunzător. + Articolul 12Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 13Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 59/2003/CE din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţială şi pregătirea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători, de modificare a Regulamentului Consiliului 3.820/85/CEE şi a Directivei Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CEE , publicată în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10 septembrie 2003. + Articolul 14Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. şi Direcţia generală infrastructura şi transport rutier vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 15Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,Gheorghe DobreBucureşti, 16 ianuarie 2006.Nr. 42. + Anexa 1 NIVELUL MINIMde cunoştinţe necesare desfăşurării profesiei de conducător autoCunoştinţele care trebuie luate în considerare în vederea constatării calificării iniţiale şi a formării continue a conducătorului auto vor include cel puţin tematica cuprinsă în prezenta anexa. Candidaţii trebuie să atinga nivelul de cunoştinţe şi de aptitudini practice necesare pentru a conduce în deplina siguranţa vehiculele din respectiva categorie de permis.Nivelul minim de cunoştinţe nu poate fi mai mic decât nivelul atins în cursul şcolarizării obligatorii, completat de o pregătire profesională care să permită desfăşurarea activităţii şi utilizarea instrumentelor şi tehnicilor necesare în acest sens. + Capitolul I Pregătire avansată privind conducerea raţională bazată pe regulile de siguranţăToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizării optime:- curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optima a tahometrelor, diagrame privind coeficienţii cutiei de viteze.1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de siguranţă pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a preveni disfunctionalitatile specifice:- circuitul de franare oleopneumatic servoasistat, limitele de utilizare a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea combinata a franelor şi a franei de incetinire, utilizarea optima a vitezei şi rapoartelor cutiei de viteze, utilizarea inertiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de incetinire şi de franare în cursul coborarilor, atitudine în caz de defectiune.1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant:- optimizarea consumului de carburant prin aplicarea competentelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.Permis C, CE, C1 şi C1E1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corecta a vehiculului:- forţele care se aplică vehiculului în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului total, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate, tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcina;- principalele categorii de mărfuri ce necesita arimarea, tehnici de călare şi de arimare a încărcăturii, utilizarea centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare, utilizarea de mijloace de manipulare, acoperirea cu prelata şi scoaterea prelatei.Permis D, DE, D1 şi D1E1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura siguranţa şi confortul pasagerilor:- echilibrul miscarilor longitudinale şi laterale, utilizarea drumurilor împreună cu alţi utilizatori, poziţia pe sosea, franarea treptata/lina, folosirea consolelor, utilizarea de infrastructuri specifice (spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate), realizarea unei armonii între conducerea în siguranţa şi celelalte funcţii ale conducătorului auto, interactiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului anumitor categorii de călători (persoane cu dizabilitati, copii).1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corecta a vehiculului:- forţele care se aplică vehiculelor în mişcare, utilizarea coeficienţilor cutiei de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate. + Capitolul II Aplicarea reglementărilorToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi regulile care îl guvernează:- duratele maxime de lucru specifice transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 17/2002, cu modificările şi completările ulterioare; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare a tahografului; cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte pregătirea profesională iniţială şi pregătirea profesională periodică.Permis C, CE, C1 şi C1E2.2. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de mărfuri:- licentele de transport, obligaţiile ce rezultă din contractele-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor ce formează contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii ce rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier de mărfuri, întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor, comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mărfii.Permis D, DE, D1 şi D1E2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de persoane:- transportul de grupuri specifice, echipamente de siguranţă la bordul autobuzelor, centurile de siguranţă, încărcarea vehiculului. + Capitolul III Sănătatea, siguranţa rutiera şi siguranţa mediului, serviciile, logisticaToate tipurile de permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)3.1. Obiectiv: creşterea perceptiei privind riscurile rutiere şi accidentele de muncă:- tipologia accidentelor de muncă din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranti ilegali:- informaţii generale, implicaţii pentru conducătorii auto, măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire la responsa-bilitatea conducătorului auto şi întreprinderilor de transport.3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice:- principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implica riscuri, condiţia fizica, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.3.4. Obiectiv: constientizarea importantei stării fizice şi mentale:- principiile unei alimentatii sanatoase şi echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar munca-odihna.3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de urgenta:- comportamentul în caz de urgenta: evaluarea situaţiei, evitarea supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupantilor din camioane/călătorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de baza ale întocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului.3.6. Obiectiv: abilitaţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi:- relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea întreprinderii: importanţa pentru întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan comercial şi financiar ale unei dispute.Permis, C, CE, C1 şi C1E3.7. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de mărfuri şi organizarea pieţei:- transportul rutier în raport cu alte tipuri de transport (concurenta, expeditori), diferitele activităţi din domeniul transportului rutier (transportul public, în folos propriu, activităţi conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport sau activităţi conexe transportului, diferitele specializări din domeniul transportului (cisterna, temperatura controlată etc.), evoluţia sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar, subcontractarea etc.).Permis D, DE, D1 şi D1E3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de călători şi organizarea pieţei:- transporturilor rutiere de călători în raport cu alte tipuri de transport de călători (transport feroviar, automobile), diferitele activităţi ce implica transportul rutier de călători, trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport rutier de călători. + Anexa 2 CONDIŢIILEde obţinere a CPI/CPIa/CPC + Secţiunea 1 CPIAutoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de către candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate. a) Examenul teoretic este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte 3 întrebări tip grila şi câte doua întrebări cu răspuns direct, pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) 6 studii de caz, câte doua pentru fiecare dintre cele 3 capitole ale anexei nr. 1.Durata examenului teoretic este de 4 ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la 4 studii de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic. b) Examenul practic este format din două probe:(i) o proba de conducere destinată evaluării pregătirii cu privire la conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afară zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite tipuri de dificultăţi pe care un conducător auto le poate intalni. Este preferabil ca această probă să se desfăşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 90 de minute;(îi) o proba practica care vizează cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 din anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute.Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice răspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere.Examenul practic poate să fie completat de o a treia proba care se desfăşoară într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.Durata acestei probe opţionale nu este stabilită. În cazul în care conducătorul auto ar trece această probă, durata sa ar putea fi scăzută din durata de 90 de minute a probei de conducere prevăzute la lit. b) pct. (i), această scădere neputând depăşi 30 de minute.În ceea ce îi priveşte pe conducătorii menţionaţi la art. 2 alin. (5) din ordin, examenul teoretic se limitează la materiile prevăzute în anexa nr. 1, corespunzătoare tipului de transport (mărfuri/persoane) care se solicita de noua calificare iniţială. Aceşti conducatori vor susţine obligatoriu examenul practic în totalitate. + Secţiunea a 2-a CPIaCalificarea iniţială accelerata va include întreaga tematica prevăzută în anexa nr. 1. Durata sa este de 140 de ore.Fiecare candidat trebuie să efectueze cel puţin 10 ore de conducere individuală într-un vehicul din categoria respectiva, răspunzând cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005.În timpul conducerii individuale, candidatul trebuie să fie însoţit de un instructor, angajat al unui centru de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere. Fiecare conducător poate să efectueze cel mult 4 ore din cele 10 de conducere individuală într-un poligon special sau într-un simulator performant pentru a evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile atmosferice, de ora din zi sau din noapte.Autoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice şi practice pentru a verifica deţinerea de către candidaţi a nivelului minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate. a) Examenul teoretic este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte doua întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) un studiu de caz.Durata examenului teoretic este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la studiul de caz. Candidaţii respinsi nu vor mai susţine examenul practic. b) Examenul practic este format din două probe:(i) o proba de conducere destinată evaluării pregătirii cu privire la conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe drumuri situate în afară zonelor construite, pe drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum şi pe toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite tipuri de dificultăţi pe care un conducător auto le poate intalni. Este preferabil ca această probă să se desfăşoare în diverse condiţii de intensitate a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea intalni. Durata minima a acestei probe este de 30 de minute;(îi) o proba practica care vizează cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 şi 3.5 prevăzute în anexa nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 10 minute.Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice răspund cel puţin criteriilor aplicabile vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005.Pentru conducătorii menţionaţi la art. 2 alin. (5) din ordin, durata calificării iniţiale accelerate este de 35 de ore, din care doua ore şi jumătate de conducere individuală. La sfârşitul acestei pregatiri, candidatul va susţine un examen în faţa comisiei prevăzute la art. 7 din ordin. Examenul teoretic va cuprinde câte doua întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv specific (mărfuri sau persoane) menţionat în anexa nr. 1. Examenul practic va fi susţinut în întregime. + Secţiunea a 3-a CPCAutoritatea Rutiera Română - A.R.R. organizează examenele teoretice, menţionate la art. 5 din ordin, pentru a verifica dacă candidaţii şi-au actualizat nivelul minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele indicate.Examenul este format din două probe:(i) un set de întrebări care cuprinde câte 3 întrebări tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale şi cele specifice tipului de transport - marfa/călători) prevăzut în anexa nr. 1;(îi) un studiu de caz.Durata examenului este de doua ore. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 60% din întrebări şi la studiul de caz. + Anexa 3 MODELUL CERTIFICATULUI DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ Faţa 1 ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ │ │ SIGLA CERTIFICAT DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ ROMÂNIA │ │ U.E. │ │ 1. │ │ ┌───────────┐ 2. │ │ │6. FOTO │ 3. │ │ │ │ 4a. 4b. │ │ │ │ 4c. │ │ │ │ 5a. 5b. │ │ │ │ 7. │ │ │ │ │ │ └───────────┘ │ │ 9. │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ Faţa 2 ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ ┌─────────────────┐ ┌────────────┬──────────────── │ │ │ 11. │ │ 9. │ 10. │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ │ │ │ C1 │ │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ │ │ │ C │ │ │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ └─────────────────┘ │ D1 │ │ │ ├────────────┼──────────────── │ │ 1. Numele titularului │ D │ │ │ 2. Prenumele titularului ├────────────┼──────────────── │ │ 3. Data şi locul naşterii │ C1E │ │ │ 4a. Data eliberării ├────────────┼──────────────── │ │ 4b. Data expirării certificatului │ CE │ │ │ 4c. Eliberat de ├────────────┼──────────────── │ │ 5a. Numărul permisului │ D1E │ │ │ 5b. Seria ├────────────┼──────────────── │ │ 10. Codul comunitar │ DE │ │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Nota privind modelul certificatului de pregătire profesională1. Caracteristicile fizice ale certificatului sunt conforme normelor ISO 7810 şi ISO 7816-1.Metodele de verificare a caracteristicilor fizici ale certificatelor destinate să asigure conformitatea lor cu normele internaţionale sunt conforme cu norma ISO 10373.2. Certificatul are 2 fete.Faţa 1 conţine: a) titlul «Certificat de calificare profesională a conducătorului auto» imprimat cu caractere ingrosate; b) numele Statului membru care a eliberat certificatul (menţiune facultativă); c) semnul distinctiv al Statului membru care a eliberat certificatul, imprimat pe negativ într-un triunghi albastru şi inconjurat de douasprezece stele galbene; semnul distinctiv este următorul:RO: România d) informaţiile specifice certificatului, numerotate după cum urmează:1. numele titularului;2. prenumele titularului;3. data şi locul naşterii titularului;4. a) data eliberării; b) data expirării; c) numele autorităţii care eliberează certificatul (poate fi tiparita pe faţa 2); d) un număr, altul decât numărul permisului de conducere, necesar administrării certificatului de calificare şi formare de conducător auto (menţiune facultativă);5. a) numărul permisului de conducere; b) numărul de serie;6. fotografia titularului;7. semnatura titularului;8. domiciliul sau adresa poştală a titularului (menţiune facultativă);9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducătorul răspunde obligaţiilor de calificare iniţială şi/sau de calificare continua; e) menţiunea «model al Comunităţilor europene» în limba sau limbile Statului Membru care eliberează certificatul şi titlul «certificat de calificare de conducător auto» în celelalte limbi ale Comunităţii, tipărite în albastru pentru a constitui fondul certificatului:tarjeta de cualificacion del conductorchauffØruddannelsesbevisFahrerqualifizierungsnachweisNOTA(CTCE)Textul este în limba greaca.driver qualification cardcarte de qualification de conducteurcarta cailiochta tiomanacarta di qualificazione del conducentekwalificatiekaart bestuurdercarta de qualificacao do motoristakuljettajan ammattipatevyyskorttiyrkeskompetensbevis for forare f) culorile de referinţa:- albastru: Pantone reflex blue,- galben: Pantone yellow.Faţa 2 conţine: a) 9. (Sub)categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto răspunde obligaţiilor de calificare initiata şi continua;10. codul comunitar armonizat stabilit în Anexa I şi Anexa Ia ale Directivei 91/439/CEE : "95." urmat de data limita de valabilitate pentru categoria respectiva, Ex.: "95. zz.ll.aaaa";11. Se va înscrie menţiunea:i. "CPI * CPC" / "CPIa * CFC" în cazul în care conducătorul auto este titular al unui CPI / CPIa sauîi. "CPI * CPC" / "CPIa * CPC" în cazui în care conducătorul auto a obţinut şi un CPC. b) O explicaţie a rubricilor numerotate care apar pe fetele 1 şi 2 ale certificatului (cel puţin rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b şi 10).3. Securitatea, inclusiv protecţia datelorDiferitele elemente constitutive ale certificatului au drept scop eliminarea oricărei falsificări sau manipulari şi detectarea oricărei tentative de acest gen. Nivelul de securitate al certificatului va fi cel puţin la fel de ridicat ca nivelul de securitate a permisului de conducere.---------