PROCEDURA ŞI CONDIŢIILE din 29 noiembrie 2005de autorizare a persoanelor juridice în vederea preluării responsabilităţii privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz
EMITENT
  • MINISTERUL MEDIULUI ŞI GOSPODĂRIRII APELOR
  • MINISTERUL ECONOMIEI ŞI COMERŢULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.178 din 27 decembrie 2005



     +  Capitolul I Prevederi generale1. Obiectul prezentei reglementări îl constituie stabilirea procedurii şi a condiţiilor de autorizare ce trebuie îndeplinite în vederea acordării licenţei de operare pentru persoanele juridice care preiau, în baza prevederilor art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz, responsabilităţile privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz, respectiv privind monitorizarea şi raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase din uz.2. Preluarea responsabilităţii se poate efectua în următoarele moduri: a) integral, atât responsabilităţile privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz, cât şi responsabilităţile privind monitorizarea şi raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase din uz; b) numai responsabilităţile cu privire la realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz; c) numai responsabilităţile privind monitorizarea şi raportarea modului de gestionare a vehiculelor scoase din uz.3. Condiţiile şi procedura de autorizare trebuie să asigure o abordare integrată, eficientă şi transparentă a gestionării vehiculelor scoase din uz, prin promovarea, la nivel naţional, a unor soluţii de colectare, reutilizare şi valorificare eficientă din punctul de vedere al protecţiei mediului şi să fie viabile din punct de vedere economic.  +  Capitolul II Competenţe de emitere, revizuire şi anulare a licenţei de operare4. Emiterea, revizuirea şi anularea licenţei de operare se fac de către Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor prin Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.5. Emiterea licenţei de operare are la bază analiza documentaţiei depuse şi evaluarea planului de operare propus.6. Pentru emiterea, vizarea anuală şi revizuirea autorizaţiei se achită următoarele tarife: a) tariful de autorizare, în cuantum de 5.000 lei RON; b) tariful de vizare anuală a autorizaţiei, în cuantum de 2.000 lei RON; c) tariful de revizuire a autorizaţiei, în cuantum de 2.000 lei RON.Tarifele se achită în contul indicat de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.  +  Capitolul III Depunerea solicitării7. Dosarul de autorizare trebuie să cuprindă următoarele documente: a) cerere-tip - conform anexei nr. 1 la prezenta procedură; b) statutul sau, după caz, actul constitutiv al persoanei juridice (copie conform cu originalul); c) certificat de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (copie conform cu originalul)/încheierea prin care s-a dispus înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor (copie conform cu originalul); d) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (copie conform cu originalul)/certificat de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor (copie conform cu originalul); e) planul de operare pentru perioada de valabilitate a licenţei, cu precizarea tipurilor de activităţi ce urmează a fi desfăşurate pentru atingerea obiectivelor prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, precum şi modul de gestionare a vehiculelor scoase din uz; f) argumentaţia de susţinere a realizării planului de operare, în concordanţă cu obiectivele Strategiei naţionale pentru gestionarea deşeurilor, ale Planului naţional pentru gestionarea deşeurilor şi Planului de implementare a directivei privind vehiculele scoase din uz; g) modelul de contract ce urmează a fi folosit în relaţie cu partenerii; h) prezentarea sistemului de evidenţă - bază de date - ce urmează a fi folosit, sistem care se va actualiza în funcţie de noile cerinţe de raportare către Comisia Europeană; i) dovezi privind capacitatea tehnico-financiară pentru derularea activităţii; j) copii ale acordurilor, precontractelor/contractelor de preluare a responsabilităţii, copii ale acordurilor, precontractelor/contractelor încheiate cu societăţi comerciale autorizate pentru colectarea, tratarea şi valorificarea vehiculelor scoase din uz, a materialelor şi componentelor acestora.8. Dosarul de autorizare, însoţit de o copie în format electronic a acestuia, se depune la sediul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.  +  Capitolul IV Condiţii de autorizare9. Persoana juridică ce solicită autorizarea în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 2.406/2004 trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) să aibă ca scop preluarea responsabilităţilor ce le revin agenţilor economici privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz, precum şi/sau a obligaţiilor de monitorizare şi raportare privind modul de gestionare a vehiculelor scoase din uz; b) să elaboreze şi să prezinte scheme de fluidizare a fluxului de deşeuri pentru crearea unui sistem integrat, eficient şi transparent de gestionare a vehiculelor scoase din uz; c) să demonstreze, prin planul de operare propus, că are capacitatea de atingere a obiectivelor prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, a celor din Strategia naţională pentru gestionarea deşeurilor, din Planul naţional pentru gestionarea deşeurilor şi din Planul de implementare a directivei privind vehiculele scoase din uz; d) să fie deschisă şi echidistantă faţă de noi parteneri contractuali; e) să acţioneze fără discriminare faţă de tipurile de vehicule scoase din uz şi de cantităţile propuse spre contractare de către oricare agent economic responsabil.10. Persoana juridică ce a obţinut licenţa de operare are următoarele obligaţii: a) să realizeze integral obiectivele anuale de reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz pentru care preia responsabilitatea, prevăzute la art. 15 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, în cazul în care preluarea responsabilităţilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) şi b) din prezenta procedură; b) să încheie contracte cu producătorii şi importatorii profesionali conform art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, în conformitate cu condiţiile contractuale; c) să încheie contracte cu agenţii economici autorizaţi pentru colectarea vehiculelor scoase din uz; d) să asigure reabilitarea infrastructurii de colectare menţionată la lit. c) astfel încât să îndeplinească cerinţele cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, în cazul în care preluarea responsabilităţilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) şi b) din prezenta procedură; e) să faciliteze transferul vehiculelor scoase din uz către agenţii economici care asigură tratarea acestora, în cazul în care preluarea responsabilităţilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) şi b); f) să încheie contracte cu agenţii economici care efectuează operaţii de întreţinere şi reparaţii auto pentru preluarea pieselor înlocuite care constituie deşeuri, în cazul în care preluarea responsabilităţilor se face în conformitate cu pct. 2 lit. a) şi b); g) să încheie contracte cu agenţii economici autorizaţi pentru dezmembrarea/reciclarea vehiculelor scoase din uz sau a materialelor şi componentelor acestora; h) să asigure desfăşurarea activităţii de gestionare a vehiculelor scoase din uz în mod transparent faţă de toţi agenţii economici de la care au preluat responsabilitatea; i) să realizeze investiţii pentru dezvoltarea sistemului de gestionare a vehiculelor scoase din uz; j) să desfăşoare în domeniul gestionării deşeurilor numai activităţi legate de sprijinirea reutilizării, reciclării şi valorificării energetice a vehiculelor scoase din uz, derularea de programe educaţionale şi de informare/conştientizare, precum şi realizarea de studii privind activitatea de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz; k) să ţină evidenţe lunare asupra fluxurilor de materiale şi componente provenite de la vehiculele scoase din uz gestionate şi/sau monitorizate şi să pună aceste date la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, la cererea acesteia; l) să transmită autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului raportul de activitate, complet, în termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare, impusă prin licenţa de operare. Raportul trebuie să cuprindă următoarele informaţii detaliate: persoanele juridice cu care s-au încheiat contracte (agenţii economici care au transferat responsabilitatea, colectori, dezmembratori, reciclatori etc.), o centralizare a formularelor cuprinse în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004, completate la zi de către operatorii economici care desfăşoară operaţiuni de tratare a vehiculelor scoase din uz, fluxurile de deşeuri gestionate, prezentarea activităţii derulate (atât din punct de vedere tehnic, cât şi organizatoric), cuantumul şi modul de utilizare a sumelor prevăzute la lit. i), precum şi orice alte informaţii relevante pentru evaluarea activităţii; m) să informeze în scris Comisia de evaluare şi autorizare asupra oricărei schimbări semnificative a datelor care au stat la baza eliberării licenţei de operare, situaţie în care Comisia de evaluare şi autorizare va decide asupra necesităţii revizuirii licenţei sau a reautorizării persoanei juridice, după caz.  +  Capitolul V Etapa de evaluare a solicitării11. În termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei, Direcţia deşeuri şi substanţe chimice periculoase din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului realizează analiza preliminară a solicitării şi înaintează documentaţia depusă către Comisia de evaluare şi autorizare, împreună cu un raport preliminar.12. În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea raportului preliminar şi a documentaţiei, Comisia de evaluare şi autorizare analizează solicitarea, verifică îndeplinirea criteriilor de autorizare, întocmeşte raportul de evaluare şi decide emiterea licenţei sau respingerea solicitării.13. În cazul îndeplinirii tuturor criteriilor de autorizare, se emite licenţa de operare conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură, în maximum 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei.14. Respingerea solicitării se motivează şi se comunică în scris solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei.15. Comisia de evaluare şi autorizare poate invita pentru consultare reprezentanţi ai autorităţilor publice implicate.16. În cazuri justificate, Comisia de evaluare şi autorizare poate solicita completarea dosarului, documente sau informaţii suplimentare în vederea conformării cu criteriile de autorizare. În acest caz se decalează termenul prevăzut la pct. 12, dar nu cu mai mult de 10 zile lucrătoare.17. Solicitantul poate ataca decizia de respingere a autorizării, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.  +  Capitolul VI Valabilitatea licenţei de operare. Revizuirea şi anularea licenţei de operare. Reautorizare18. Licenţa de operare se emite pentru o perioadă de 2 ani.19. Reautorizarea se face în baza procedurii stabilite pentru autorizare, cu luarea în considerare a îndeplinirii obligaţiilor menţionate la pct. 10. De asemenea, în vederea reautorizării vor fi avute în vedere şi următoarele criterii: a) investiţiile sau măsura în care eventualele sume rezultate după deducerea cheltuielilor din veniturile realizate au fost reinvestite pentru dezvoltarea sistemului de gestionare a vehiculelor scoase din uz prevăzute la pct. 10 lit. d) şi i); b) derularea de acţiuni de sprijinire a reutilizării, reciclării şi valorificării energetice a vehiculelor scoase din uz; c) derularea de programe educaţionale şi de informare/conştientizare, precum şi realizarea de studii privind activitatea de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz.20. Licenţa de operare se revizuieşte în cazul în care evaluările rapoartelor de activitate anuale impun acest lucru sau dacă apar elemente noi, necunoscute la data emiterii.21. Procedura de revizuire a licenţei de operare poate fi iniţiată la cererea persoanei juridice autorizate sau a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, însoţită de motivarea revizuirii. Revizuirea licenţei de operare urmează procedura stabilită pentru autorizare.22. Licenţa de operare se anulează în următoarele situaţii: a) nerespectarea obligaţiilor prevăzute în prezenta procedură; b) nerealizarea obiectivelor prevăzute la art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004 în mod repetat, 2 ani consecutivi.23. Persoana juridică autorizată a cărei licenţă de operare se anulează este obligată ca în decurs de maximum 30 de zile să comunice în scris acest lucru tuturor părţilor contractante şi să transfere, cu acordul scris al acestora, toate contractele încheiate în baza transferului de responsabilitate către o persoană juridică autorizată în acest scop.24. - (1) Constatarea neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la pct. 10 şi a obiectivelor anuale de valorificare şi reciclare revine autorităţilor publice competente din domeniul protecţiei mediului. (2) Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza Comisia de evaluare şi autorizare în legătură cu neîndeplinirea obligaţiilor asumate de către organizaţia colectivă autorizată.25. Dispoziţia de anulare a autorizării este executorie.26. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta procedură.  +  Anexa 1 -------la procedură------------    Antetul solicitantului    Nr. ...../....                              CERERE                 de acordare a licenţei de operare    Subscrisa, ........., cu sediul social în ........, str. ...... nr. ...,   bl. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ......, înregistrată sub nr. ........,   cod unic de înregistrare nr. .../..., cont bancar nr. ..., deschis la ...,   sucursala ..., telefon ..., fax ...., e-mail ....., reprezentată prin ....,   în calitate de ......, solicită acordarea licenţei de operare în vederea   preluării, după caz*):    a) a responsabilităţii de realizare a obiectivelor anuale de reutilizare,   reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz, precum şi   privind monitorizarea şi raportarea modului de gestionare a vehiculelor   scoase din uz;    b) a responsabilităţilor cu privire la realizarea obiectivelor anuale de   reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase   din uz;    c) a responsabilităţilor privind monitorizarea şi raportarea modului de   gestionare a vehiculelor scoase din uz.    Preluarea responsabilităţii producătorului se efectuează conform   prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea   vehiculelor scoase din uz, în vederea atingerii obiectivelor anuale de   valorificare, reutilizare şi reciclare a vehiculelor scoase din uz,   stabilite prin acte normative.    Anexăm documentele specifice, prevăzute în Ordinul ministrului mediului   şi gospodăririi apelor şi al ministrului economiei şi comerţului nr.   1.224/722/2005.    Ne asumăm răspunderea, sub sancţiunea legii penale, că documentele   prezentate în copie sunt conforme cu originalul.         Data ................                         Persoana autorizată,                      .........................                       (semnătura şi ştampila)-----------    *) Se va bifa varianta pentru care se solicită licenţa de operare.  +  Anexa 2 -------la procedură------------                   CONŢINUTUL LICENŢEI DE OPERARE                              (model)    MINISTERUL MEDIULUI ŞI GOSPODĂRIRII APELOR    AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI                    LICENŢA DE OPERARE                   Nr. .... din ....    pentru ....... din localitatea ........., sectorul/judeţul ......,   str. ...... nr. ......, înregistrată sub nr. ......., cod unic de   înregistrare nr. ..../..., în scopul preluării responsabilităţii   producătorului, după cum urmează*):    a) a responsabilităţii de realizare a obiectivelor anuale de reutilizare,   reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz, precum   şi privind monitorizarea şi raportarea modului de gestionare a vehiculelor   scoase din uz;    b) a responsabilităţilor cu privire la realizarea obiectivelor anuale de   reutilizare, reciclare şi valorificare energetică a vehiculelor scoase   din uz;    c) a responsabilităţilor privind monitorizarea şi raportarea modului de   gestionare a vehiculelor scoase din uz, în următoarele condiţii: .......   ..(se vor înscrie în licenţa de operare perioada de raportare şi datele   relevante din planul de operare propus) ........ .    Prezenta licenţă de operare este emisă în baza Hotărârii Guvernului   nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz şi a Ordinului   ministrului mediului şi gospodăririi apelor şi al ministrului economiei şi   comerţului nr. 1.224/722/2005, pentru aprobarea procedurii şi condiţiilor   de autorizare a persoanelor juridice în vederea preluării responsabilităţii   privind realizarea obiectivelor anuale de reutilizare, reciclare şi   valorificare energetică a vehiculelor scoase din uz.        Data emiterii ........ Valabilă până la .........      Preşedintele Comisiei Vicepreşedintele Comisiei     de evaluare şi autorizare, de evaluare şi autorizare,    ............................. ............................         Secretar de stat Preşedintele    în Ministerul Mediului şi Agenţiei Naţionale pentru       Gospodăririi Apelor Protecţia Mediului-----------    *) Se va bifa varianta pentru care se obţine licenţa de operare.--------------