PROCEDURĂ din 1 noiembrie 2005de autorizare a diriginților de șantier
EMITENT
  • INSPECTORATUL DE STAT ÎN CONSTRUCȚII - I.S.C.
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.058 din 26 noiembrie 2005



    Notă
    Aprobată prin Ordinul nr. 257 din 1 noiembrie 2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.058 din 26 noiembrie 2005.
     +  Capitolul I Prevederi generale  +  Articolul 1(1) Prezenta procedură stabilește cadrul normativ privind autorizarea diriginților de șantier în conformitate cu prevederile art. 10 lit. i) din Regulamentul privind controlul de stat al calității în construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994.(2) Prezenta procedură stabilește modalitatea și tehnicile de autorizare, precum și domeniile de autorizare și de valabilitate a autorizațiilor.  +  Capitolul II Cadrul legal  +  Articolul 2La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedură au stat următoarele acte normative:a) Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, cu modificările ulterioare;b) Regulamentul privind controlul de stat al calității în construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 28 iulie 1994;c) Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanță a construcțiilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare;d) Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001;e) Regulamentul de organizare și funcționare a Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., aprobat prin Decizia primului-ministru nr. 397/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 5 august 2005.  +  Capitolul III Scop  +  Articolul 3(1) Aplicarea prezentei proceduri are drept scop realizarea, în mod unitar, a activității de autorizare a diriginților de șantier.(2) Autorizarea specialiștilor care exercită funcția de diriginte de șantier este obligatorie atât în cazul verificării execuției construcțiilor noi, cât și a lucrărilor de intervenție în timp, de modernizare, modificare, transformare, reabilitare, reparații, consolidări, precum și alte categorii de lucrări de natura acestora.  +  Articolul 4Autorizarea diriginților de șantier de către Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. nu conduce la transferul de responsabilități de la persoana autorizată la organismul de autorizare și nici nu îi exonerează pe aceștia de obligațiile și responsabilitățile ce le revin.  +  Capitolul IV Domeniul de aplicare  +  Articolul 5Prevederile prezentei proceduri se aplică pentru autorizarea și reautorizarea diriginților de șantier.  +  Articolul 6Autorizarea se referă la evaluarea capacității tehnice și a experienței profesionale a specialiștilor care solicită obținerea autorizației în vederea exercitării funcției de diriginte de șantier.  +  Articolul 7Reautorizarea diriginților de șantier se face, la solicitarea titularului de autorizație, în termen de 6 luni de la expirarea perioadei pentru care a fost acordată autorizația.  +  Articolul 8Specialiștii, indiferent de cetățenie, angajați de persoane fizice sau juridice pentru urmărirea execuției lucrărilor ce se realizează pe teritoriul României se autorizează în conformitate cu prevederile prezentei proceduri.  +  Capitolul V Termeni utilizați  +  Articolul 9În contextul prezentei proceduri termenii referitori la activitatea procedurală sunt definiți după cum urmează:a) diriginte de șantier - persoană fizică însărcinată de către investitor cu verificarea calității materialelor și produselor de construcții puse în lucrare și/sau cu verificarea execuției corecte a lucrărilor de construcții;b) procedură - mod specific de efectuare a unei activități sau a unui proces;c) verificare - confirmare prin furnizare de dovezi obiective că au fost îndeplinite cerințele specificate.  +  Capitolul VI Cerințe și domenii de autorizare  +  Articolul 10(1) Domeniile de activitate pentru care se autorizează diriginții de șantier, precum și cerințele de studii și experiență profesională obligatorii sunt cuprinse în tabelul de mai jos.(2) Categoriile de importanță ale construcțiilor sunt definite în conformitate cu prevederile Regulamentului privind stabilirea categoriei de importanță a construcțiilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997.TABEL 1
    Nr. crt.Domeniul de autorizare Studii Vechime
    Nivel Specializare
    1. Produse pentru constructii Inginer, arhitect CCIA, CFDP, CH, INS, IC*)Fac.de chimie industriala(secție de profil), Institutul de Arhitectura4 ani
    Subinginer 6 ani
    2. Constructii civile, industriale, agricole și miniere de suprafața:
    2.1 Categoria de importanța D Tehnician de specia-litate Școala tehnica de con- structii 10 ani
    Inginer CCIA, CFDP,CH,IF,INS Inginerie Urbana și Dez- voltare Regionala (IUDR),Inginerie Civila (IC) 3 ani
    Subinginer 5 ani
    Arhitecta Institutul de Arhitectura8 ani
    2.2.Categoria de importanța C Inginer CCIA, CFDP, CH, IUDR, IC 3 ani
    Subinginer 5 ani
    Arhitect Institutul de Arhitectura8 ani
    2.3.Categoria de importanța B Inginer CCIA, CFDP*),CH*), IC 3 ani
    Subinginer 5 ani
    2.4.Categoria de importanța A Inginer CCIA, CH*), CFDP*), IC 5 ani
    3. Drumuri, poduri, tunele, piste de aviatie, transport pe cablu:
    3.1.De interes național Inginer CFDP, CCIA*), CH*),IC*) 5 ani
    3.2.De interes judetean Inginer CFDP,CCIA*), CH*), IC*) 5 ani
    Subinginer 7 ani
    3.3.De interes local Inginer CFDP,CCIA*), CH*), IUDR, IC*) 3 ani
    Subinginer 5 ani
    Tehnician de specia-litate Școala tehnica de con- structii 8 ani
    4. Cai ferate, metroutramvai Inginer CFDP 5 ani
    Subinginer 8 ani
    5. Lucrari hidrotehnice, galerii subterane
    5.1.Categoria de importanța D Inginer CH,CCIA, INS*), IF*), IC,Facultatea de mine (galerii subterane) 3 ani
    Subinginer 4 ani
    5.2.Categoria de importanța C Inginer 3 ani
    Subinginer 5 ani
    5.3.Categoria de importanța B Inginer CH, CCIA, IC, INS*), IF*)5 ani
    Subinginer 7 ani
    5.4.Categoria de importanța A Inginer CH, CCIA*),IC*) 5 ani
    6. Lucrari tehnico - edilitare și retele de apa și canalizare
    6.1.De alimentari cu apa și de canali- zare și retele Inginer CH, INS,CCIA,CFDP*),IC,IF5 ani
    Subinginer 8 ani
    6.2.De imbunatatiri funciare Inginer IF,CH,CCIA,CFDP*),IC 5 ani
    Subinginer 8 ani
    7. Lucrari de con- structii silvice Inginer Fac. de Silvicultura- Sectia constructii:CFDP, CH,CCIA,IC 3 ani
    Subinginer 5 ani
    8. Instalații aferente construcțiilor (categoriile de importanța A,B,C,și D)
    8.1.Instalații electrice Inginer INS,CCIA*),IC*),Fac. tehnica de profil 5 ani
    Subinginer 8 ani
    8.2.Instalații sani- tare termoventi- latii Inginer INS,CCIA*),IC*),Fac. tehnica de profil 5 ani
    Subinginer 8 ani
    8.3.Instalații gaze*) Inginer INS,CCIA*),IC*),Fac. tehnica de profil. Auto- rizare ANRGN 5 ani
    Subinginer 8 ani
    9. Retele
    9.1.Electrice Inginer INS,CCIA*),IC*),Fac. tehnica de profil și autorizare Electrica 5 ani
    Subinginer 8 ani
    9.2.Termice Inginer INS,CCIA*),IC*),Fac. tehnica de profil 5 ani
    Subinginer 8 ani
    9.3.De telecomunicatiiInginer 5 ani
    Subinginer 8 ani
    9.4.De gaze Inginer Facultatea tehnica de profil, INS Autorizare ANRGN 5 ani
    Subinginer 8 ani
    9.5.Pentru transportulproduselor petroliere Inginer Facultatea tehnica de profil, INS 5 ani
    Subinginer 8 ani
    10. Monumente, ansambluri și situri istorice, arheologice, de arhitectura sau cultura
    10.1Consolidari Inginer, arhitect CCIA,IC, Institutul de Arhitectura 8 ani
    10.2Restaurari Arhitect Institutul de Arhitectura8 ani
    *) Se iau în considerare situațiile de vechime de cel puțin 2 ani în domeniul de autorizare, dovedite prin carnet de muncă și recomandări în domeniu.
     +  Articolul 11Un specialist poate fi autorizat, la cererea sa, în unul sau mai multe dintre domeniile/subdomeniile prevăzute la art. 10, cu condiția respectării tuturor condițiilor de studii, vechime și autorizare de specialitate, dacă este cazul.  +  Articolul 12Derogările privind cerințele de studiu în specialitatea necesară domeniului solicitat pot fi acordate de către inspectorul general de stat numai în situația în care solicitantul întrunește în mod cumulativ următoarele condiții:a) vechime în muncă în domeniul solicitat - minimum 10 ani;b) participarea la execuția a 3 obiective din domeniul solicitat.
     +  Capitolul VII Procedura autorizării  +  Articolul 13Autorizarea diriginților de șantier se face de către Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. prin comisiile teritoriale de autorizare, constituite la nivelul inspectoratelor teritoriale în construcții.  +  Articolul 14Comisiile teritoriale de autorizare au atribuții de autorizare pentru toate domeniile de autorizare și pentru toate categoriile de importanță ale construcțiilor (A, B, C și D).  +  Articolul 15Componența și regulamentul de funcționare a comisiilor teritoriale de autorizare se stabilesc prin ordin al inspectorului general de stat.  +  Capitolul VIII Documentele solicitate în vederea autorizării  +  Articolul 16(1) Admiterea la examenul de autorizare se face pe baza:a) cererii scrise a solicitantului (conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură);b) dosarul candidatului compus din: curriculum vitae (conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură), diploma de absolvire (copie legalizată sau vizată de secretarul comisiei de autorizare) și 2 recomandări din partea unor instituții sau persoane fizice privind activitatea desfășurată în domeniul pentru care solicită autorizarea.(2) Dosarul se depune la secretariatul comisiei de autorizare, care analizează și comunică solicitantului domeniul (domeniile/subdomeniile) pentru care este admis să participe la examenul de autorizare.(3) Dosarele care nu corespund exigențelor impuse de prezenta procedură se restituie solicitanților în vederea completării acestora.(4) Pentru dosarele admise, solicitanții vor prezenta cu 3 zile înainte de data examenului, la secretariatul comisiei, chitanța de achitare a cheltuielilor de autorizare și o fotografie de 3 x 4 cm.  +  Articolul 17Admiterea la examenul de autorizare nu este condiționată de funcția deținută la data solicitării autorizării de către specialistul respectiv.  +  Articolul 18(1) Solicitanții care în ultimii 5 ani nu au desfășurat activități în domeniul pentru care solicită autorizarea trebuie să prezinte dovada privind participarea la o formă de instruire profesională în domeniul legislației și reglementărilor tehnice în construcții.(2) Cursurile de perfecționare se vor organiza de instituții abilitate de Ministerul Educației și Cercetării, iar tematica cursurilor va fi avizată de către Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C.  +  Articolul 19Data stabilită pentru susținerea examenului în vederea autorizării se comunică cu cel puțin 15 zile înainte.  +  Capitolul IX Desfășurarea examenului de autorizare  +  Articolul 20Examenul de autorizare a diriginților de șantier cuprinde o probă scrisă și una orală și are scopul de a verifica cunoștințele privind legislația și reglementările tehnice în vigoare.  +  Articolul 21Bibliografia pentru examen va fi pusă la dispoziție solicitanților admiși pentru examinare de către secretariatul comisiilor teritoriale de autorizare.  +  Articolul 22(1) Candidații care au obținut nota 8 la proba scrisă sunt considerați admiși, nefiind obligatorie prezentarea la proba orală.(2) Sunt autorizați candidații care au obținut la examenul de autorizare cel puțin media 7.  +  Articolul 23(1) Rezultatul obținut la examenul de autorizare se comunică oficial de către secretariatul comisiei de autorizare în termen de maximum 15 zile de la susținerea examenului de către candidat.(2) Autorizațiile se eliberează personal candidaților, pe formularul tipizat al autorizației fiind înscrise toate domeniile pentru care solicitantul a obținut autorizarea.(3) Modelul autorizației este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură.  +  Articolul 24Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. înregistrează autorizațiile emise în registrul de eliberare a autorizațiilor, lista persoanelor autorizate în domeniile de autorizare urmând a fi publicată în reviste de specialitate și pe site-ul I.S.C. www.isc-web.ro.  +  Articolul 25Evidența autorizațiilor și a eventualelor sancțiuni se ține de către Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C.  +  Articolul 26Autorizația are un termen de valabilitate de 4 ani.  +  Articolul 27Candidații care nu au obținut media minimă prevăzută la art. 22 se pot prezenta la un nou examen în baza aceleiași taxe.  +  Articolul 28Reautorizarea se face în baza susținerii unui interviu și a achitării a 50% din cheltuielile de autorizare.  +  Articolul 29În vederea reautorizării, solicitantul trebuie să depună la secretariatul comisiei de autorizare pe raza căruia locuiește sau lucrează următoarele documente:a) cerere prin care solicită reautorizarea;b) memoriu de activitate privind activitatea de dirigenție de șantier efectuată în perioada de valabilitate a autorizației;c) dovada achitării cheltuielilor de reautorizare.  +  Articolul 30Inspectorul general de stat poate dispune suspendarea sau anularea autorizației de diriginte de șantier pentru neîndeplinirea corespunzătoare a responsabilităților și atribuțiilor specifice, la propunerea inspectoratelor în construcții teritoriale și județene sau a investitorului.  +  Articolul 31(1) Cheltuielile pentru autorizare sunt în valoare de 200 lei (RON) [2.000.000 lei (ROL)] și se percep pe domenii de autorizare, cu excepția domeniilor 6, 8, 9 și 10 din tabelul prevăzut la art. 10, pentru care acestea se percep pe subdomenii.(2) Cheltuielile de autorizare se indexează anual prin ordin al inspectorului general de stat.  +  Capitolul X Drepturile și obligațiile titularilor de autorizații  +  Articolul 32Specialiștii autorizați au dreptul să ocupe o funcție de diriginte de șantier în domeniul autorizat și să presteze această activitate pentru unități, persoane fizice investitoare/utilizatoare sau unități de consultanță specializate în domeniul verificării calității.  +  Articolul 33În exercitarea verificării realizării corecte a execuției lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora, diriginții de șantier au următoarele obligații:1. verificarea respectării legislației cu privire la produsele pentru construcții, respectiv: existența documentelor de atestare a calității, corespondența calității acestora cu prevederile cuprinse în documentele de calitate, proiecte, contracte;2. interzicerea utilizării produselor pentru construcții necorespunzătoare sau fără certificate de conformitate, declarație de conformitate ori fără agrement tehnic (pentru materialele netradiționale);3. verificarea existenței autorizației de construire, precum și a îndeplinirii condițiilor legale cu privire la încadrarea în termenele de valabilitate;4. verificarea concordanței între prevederile autorizației și ale proiectului;5. preluarea amplasamentului și a reperelor de nivelment și predarea acestora executantului, libere de orice sarcină;6. participarea împreună cu proiectantul și cu executantul la trasarea generală a construcției și la stabilirea bornelor de reper;7. predarea către executant a terenului rezervat pentru organizarea de șantier;8. studierea proiectului, a caietelor de sarcini, a tehnologiilor și procedurilor prevăzute pentru realizarea construcțiilor;9. verificarea existenței tuturor pieselor scrise și desenate, corelarea acestora, respectarea reglementărilor cu privire la verificarea proiectelor de către verificatori atestați și existența vizei expertului tehnic atestat, acolo unde este cazul;10. verificarea existenței programului de control al calității, cu precizarea fazelor determinante, vizat de Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C.;11. verificarea existenței și valabilității tuturor avizelor, acordurilor, precum și a modului de preluare a condițiilor impuse de acestea în proiect;12. verificarea existenței și respectarea Planului calității și a procedurilor/instrucțiunilor tehnice pentru lucrarea respectivă;13. urmărirea realizării construcției în conformitate cu prevederile proiectelor, caietelor de sarcini, ale reglementărilor tehnice în vigoare și ale contractului;14. verificarea respectării tehnologiilor de execuție, aplicarea corectă a acestora în vederea asigurării nivelului calitativ prevăzut în documentația tehnică, în contract și în normele tehnice în vigoare;15. interzicerea executării de lucrări de către persoane neautorizate conform reglementărilor legale în vigoare;16. participarea la verificarea în faze determinante;17. efectuarea verificărilor prevăzute în reglementările tehnice și semnarea documentelor întocmite ca urmare a verificărilor (procese-verbale în faze determinante, procese-verbale de lucrări ce devin ascunse etc.);18. interzicerea utilizării de tehnologii noi neagrementate tehnic;19. asistarea la prelevarea probelor de la locul de punere în operă;20. urmărirea realizării lucrărilor, din punct de vedere tehnic, pe tot parcursul execuției acestora și admiterea la plată numai a lucrărilor corespunzătoare din punct de vedere cantitativ și calitativ;21. transmiterea către proiectant a sesizărilor proprii sau ale participanților la realizarea construcției privind neconformitățile constatate pe parcursul execuției;22. dispunerea opririi execuției, demolării sau, după caz, a refacerii lucrărilor executate necorespunzător de către executant, în baza soluțiilor elaborate de proiectant și vizate de verificatorul de proiecte atestat;23. verificarea respectării prevederilor legale cu privire la cerințele stabilite prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, cu modificările ulterioare, în cazul efectuării de modificări ale documentației sau adoptării de noi soluții care schimbă condițiile inițiale;24. urmărirea respectării de către executant a dispozițiilor și/sau a măsurilor dispuse de proiectant/de organele abilitate;25. preluarea documentelor de la constructor și proiectant și completarea cărții tehnice a construcției cu toate documentele prevăzute de reglementările legale;26. urmărirea dezafectării lucrărilor de organizare de șantier și predarea terenului deținătorului acestuia;27. asigurarea secretariatului recepției și întocmirea actelor de recepție;28. urmărirea soluționării obiecțiunilor cuprinse în anexele la procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor și urmărirea realizării recomandărilor comisiei de recepție;29. predarea către investitor/utilizator a actelor de recepție și a cărții tehnice a construcției după efectuarea recepției finale.  +  Articolul 34Obligațiile prevăzute la art. 33 nu sunt limitative, dirigintele de șantier putând participa în calitate de reprezentant al investitorului/beneficiarului în toate fazele privind conceperea, proiectarea și realizarea construcțiilor, în limitele atribuțiilor stabilite prin reglementările în vigoare și ale contractului încheiat cu investitorul/beneficiarul.  +  Articolul 35Diriginții de șantier răspund în cazul neducerii la îndeplinire a obligațiilor prevăzute la art. 33, precum și în cazul neasigurării din culpa lor a realizării nivelului calitativ al lucrărilor prevăzute în proiecte, caiete de sarcini, în reglementările tehnice în vigoare și în contracte.  +  Capitolul XI Dispoziții finale  +  Articolul 36Autorizațiile de inspector de șantier emise de Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. anterior intrării în vigoare a prezentului ordin își mențin valabilitatea până la expirarea termenelor pentru care au fost acordate.  +  Articolul 37Reautorizarea inspectorilor de șantier, autorizați în baza Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 488/2002 privind aprobarea Procedurii de autorizare a inspectorilor de șantier, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 19 aprilie 2002, se acordă în condițiile prevăzute de prezenta procedură.  +  Anexa nr. 1la procedură Domnule/Doamnă inspector teritorial șef Subsemnatul/subsemnata ............, de profesie .............., domiciliat/ domiciliată în ............, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ........ nr. ..........., CNP ............, în conformitate cu prevederile Procedurii de autorizare a diriginților de șantier solicit înscrierea la examenul de autorizare/reautorizare ca diriginte de șantier pentru domeniul (domeniile):┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││1. Produse pentru construcții [] 6. Lucrări tehnico-edilitare ││ și rețele de apă și canalizare: ││2. Construcții civile, industriale, 6.1. de alimentări cu apă și de ││ agricole și miniere de suprafață: canalizare și rețele [] ││2.1. categoria de importanță D [] 6.2. de îmbunătățiri funciare [] ││2.2. categoria de importanță C [] ││2.3. categoria de importanță B [] 7. Lucrări de construcții silvice [] ││2.4. categoria de importanță A [] ││ 8. Instalații aferente construcțiilor ││3. Drumuri, poduri, tunele, piste de (categoriile de importanță A, B, C ││ aviație, transport pe cablu: și D): ││3.1. de interes național [] 8.1. instalații electrice [] ││3.2. de interes județean [] 8.2. instalații sanitare și ││3.3. de interes local [] termoventilații [] ││ 8.3. instalații gaze [] ││4. Căi ferate, metrou, tramvai [] ││ 9. Rețele: ││5. Lucrări hidrotehnice: 9.1. electrice [] ││5.1. categoria de importanță D [] 9.2. termice [] ││5.2. categoria de importanță C [] 9.3. de telecomunicații [] ││5.3. categoria de importanță B [] 9.4. de gaze [] ││5.4. categoria de importanță A [] 9.5. pentru transportul produselor ││5.5. galerii subterane [] petroliere [] ││ 10. Monumente, ansambluri și situri ││ istorice, arheologice, de arhitectură ││ sau cultură: ││ 10.1. consolidări [] ││ 10.2. restaurări [] ││ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ Anexez la prezenta cerere dosarul compus din:– curriculum vitae;– diploma de absolvire (copie);– două recomandări din partea unor instituții sau persoane fizice;– copie după carnetul de muncă (acolo unde este cazul);– chitanța de achitare a cheltuielilor de autorizare (copie);– o fotografie de 3 x 4 cm.Data: Semnătura:......... ...........  +  Anexa nr. 2la procedură
    CURRICULUM VITAE
    Numele și prenumele: ................................................. . Locul și data nașterii: .............................................. . Domiciliul actual: ................................................... .Pregătirea profesională (specialitatea, institutul absolvit, anul absolvirii): ....................... . Locul de muncă și funcția: ........................................... . Adresa instituției: .................................................. . Telefon la serviciu: ................................................. . Vechimea în muncă: ................................................... . Experiența în muncă pentru fiecare domeniu de activitate pentru care s-a solicitat autorizarea (perioade, instituții, funcții, realizări): ........................................................................ ........................................................................ ........................................................................ Forme de perfecționare urmate: ........................................................................ ........................................................................ ........................................................................ Data: Semnătura: .......... ...........
     +  Anexa nr. 3la procedură------