NORME OBLIGATORII din 9 decembrie 1993pentru acordarea şi programarea dreptului la replica în cadrul programelor audiovizuale
EMITENT
  • CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 303 din 22 decembrie 1993



    Dispozitii generale1. Libera exprimare a ideilor şi a opiniilor, precum şi libera comunicare a informaţiilor prin mijloacele de radiodifuziune şi de televiziune sunt garantate prin lege, în spiritul drepturilor şi libertatilor constitutionale.2. Mijloacele de informare audiovizuala, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corecta a opiniei publice.3. Libertatea de exprimare audiovizuala nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulara a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.Dreptul la rectificare şi la replica4. Persoana fizica sau juridica care se considera vatamata într-un drept sau într-un interes legitim, moral sau material, printr-o comunicatie audiovizuala are dreptul sa ceara rectificarea necesară. În cazul în care aceasta se refuza, are dreptul la replica.Prin înţelegere mutuala, litigiul se poate stinge prin cerere de scuze din partea titularului de licenţă de emisie şi acceptarea acestora de către persoana vatamata, rezolvare consemnata în scris.5. Responsabilitatea, inclusiv raspunderea civila pentru conţinutul informatiei, al rectificarii sau al replicii transmise prin mijloace de comunicare audiovizuale prin care s-au adus daune materiale sau morale revin, după caz, în condiţiile legii, realizatorului, autorului, respectiv persoanei care a facut rectificarea sau a dat replica, titularului licentei de emisie, proprietarului statiei radioelectrice prin care s-a facut comunicarea.6. Dau dreptul la rectificare, respectiv la replica:- prezentarea unor fapte inexacte privind persoana, pentru rectificarea cărora se pot aduce argumente;- un amestec în viaţa particulara a persoanei;- o atingere a demnitatii, onoarei sau reputatiei sale.În invocarea dreptului la rectificare sau la replica, persoana trebuie să aduca argumente care să-i justifice interesul.7. Nu poate fi luata în considerare o cerere de rectificare sau pentru acordarea dreptului la replica referitoare la o faptă care se afla pe rol, în curs de judecată.8. Rectificarea şi replica vor fi difuzate gratuit, în aceleasi condiţii în care dreptul sau interesul persoanei a fost lezat: pe acelasi post şi program în cadrul aceluiasi fascicul orar şi în limitele aceleiasi durate.9. Titularul licentei de emisie are obligaţia sa faciliteze accesul la revizionarea sau reaudierea emisiunii invocate de persoana care se considera vatamata.10. Rectificarea şi replica trebuie să se refere numai la elementele contestate şi să fie exprimate în limitele decentei, în termeni sobri, fără sa conţină amenintari, aprecieri sau comentarii marginale, ori invocarea altor cai de rezolvare a diferendului.11. Cererea pentru rectificare sau pentru replica poate fi refuzata de către titularul de licenţă de emisie în urmatoarele cazuri: a) cererea nu a fost depusa în termenele prevăzute la pct. 13; b) nu sunt respectate cerinţele prevăzute la pct. 10; c) lungimea textului depăşeşte cu mult necesarul pentru corectarea informatiei pretinse a fi inexacte sau defaimatoare, iar persoana lezata nu accepta scurtarea textului; d) răspunsul ar putea constitui o infractiune; e) răspunsul ar putea fi contrar intereselor tertilor, protejate juridic; f) persoana care solicită rectificarea sau dreptul la replica nu justifica existenta unui interes legitim.Cererea pentru rectificarea şi cererea pentru acordarea dreptului la replica12. Cererea pentru rectificare, respectiv pentru acordarea dreptului la replica, se depune în scris şi poate fi sustinuta de persoana fizica sau juridica care se considera vatamata sau de un reprezentant autorizat al acesteia, la sediul legal al titularului licentei de emisie, care va proceda la inregistrarea acesteia cu precizarea datei şi a orei depunerii.13. Termenul de depunere a cererii pentru rectificare este de cel mult 7 zile calendaristice de la data emisiunii în care s-a produs vatamarea.În cazul în care titularul de licenţă refuza difuzarea rectificarii solicitate, cererea pentru acordarea dreptului la replica se poate depune în termen de cel mult 12 zile calendaristice de la data emisiunii.14. Cererea pentru rectificare sau pentru acordarea dreptului la replica trebuie să conţină cel puţin urmatoarele:- numele persoanei care se considera vatamata, adresa, telefonul, telefaxul sau orice alta modalitate care să faca posibila contactarea rapida şi eficienta în termenul de rezolvare prevăzut în prezentele norme;- statia care a emis, data, ora, postul, programul, eventual autorul şi realizatorul;- prezentarea elementelor contestate şi indicarea drepturilor sau a intereselor lezate;- rectificarea, respectiv replica solicitata;- dacă a fost deschisa o actiune în justiţie referitoare la faptele invocate.La cerere se poate anexa o documentatie justificativa.Rectificarea15. Titularul de licenţă de emisie analizeaza cererea pentru rectificare şi în termen de maximum 2 zile, fie difuzeaza rectificarea, în condiţiile menţionate la pct. 8, fie comunică în scris solicitantului refuzul motivat al difuzarii rectificarii.Replica16. Titularul de licenţă de emisie asigura programarea difuzarii replicii în maximum 2 zile de la depunerea cererii pentru acordarea dreptului la replica, în condiţiile menţionate la pct. 8.17. Dreptul la replica se exercită fie prin depunerea textului replicii, care va fi citit pe post prin grija titularului de licenţă de emisie, fie prin realizarea unei înregistrări de către solicitant sau de către titularul de licenţă de emisie, care va fi difuzata pe post în condiţiile prevăzute la pct. 8.Sesizarea C.N.A.18. Solicitantul unei cereri pentru acordarea dreptului la replica poate sesiza C.N.A. în cazul în care apreciaza ca procedura stabilita în prezentele norme nu a fost respectata de titularul de licenţă de emisie, în termen de maximum 18 zile de la emisiunea invocata a produce vatamarea.19. Sesizarea va contine, în afara informaţiilor prevăzute la pct. 14, argumentele solicitantului privind abaterile de la prezentele norme şi solicitarea concreta a modului şi a condiţiilor în care doreste să se faca rectificarea.20. Sesizarea se înregistrează la registratura C.N.A.În maximum 10 zile de la inregistrarea sesizarii, C.N.A. delibereaza, se pronunţă asupra modului de rezolvare a sesizarii conform prerogativelor legale de garant al interesului public şi comunică rezolutia data solicitantului şi titularului licentei de emisie.În cazul în care rezolutia da cistig de cauza solicitantului, titularul de licenţă de emisie o va aduce la indeplinire în termen de 3 zile de la data luării la cunoştinţa, în condiţiile prevăzute la pct. 8.21. Întreaga documentatie referitoare la cerere sau sesizare se va atasa la dosarul cererii de licenţă de emisie.Dispozitii finale22. Titularii de licenţă de emisie vor informa C.N.A. semestrial asupra numarului de rectificari sau replici solicitate, difuzate, şi a duratei de emisie a acestora.23. Nerespectarea de către titularul de licenţă de emisie a prezentelor norme constituie o încălcare a obligaţiilor decurgind din Legea audiovizualului nr. 48/1992 şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor cap. V din lege.24. Prezentele norme intră în vigoare la data publicarii lor în Monitorul Oficial al României.---------