HOTĂRÂRE nr. 140 din 24 februarie 2005pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor măsuri de supraveghere a pieţei produselor din domeniile reglementate, prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 15 martie 2005



    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IHotărârea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor măsuri de supraveghere a pieţei produselor din domeniile reglementate, prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 8 iulie 2004, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (4), litera b) va avea următorul cuprins:"b) cei responsabili de introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor acţionează pentru ca produsele neconforme să fie aduse în conformitate cu cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile şi pun în aplicare măsurile dispuse de organele de control, atunci când este cazul."2. Alineatul (6) al articolului 1 va avea următorul cuprins:"(6) Obiectivele supravegherii pieţei privesc asigurarea că produsele sunt în conformitate cu cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile şi, implicit, asigurarea protecţiei sănătăţii şi securităţii persoanelor, protecţiei mediului, a animalelor domestice şi proprietăţii sau a altor interese acoperite de reglementările tehnice."3. Alineatul (2) al articolului 4 va avea următorul cuprins:"(2) Organul de control trebuie să asigure că nu există conflicte de natura celor prevăzute la art. 3."4. Alineatul (3) al articolului 4 se abrogă.5. La articolul 6, litera b) va avea următorul cuprins:"b) stabilirea măsurilor ce trebuie luate de către producător, reprezentantul autorizat al acestuia sau de către altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului, pentru îndeplinirea conformităţii, după caz."6. Partea introductivă de la alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul cuprins:"Art. 8. - (1) Monitorizarea produselor introduse pe piaţă sau puse în funcţiune se realizează, după caz, în principal, prin:"7. La articolul 8 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:"a) vizitarea regulată a locurilor unde se comercializează şi se depozitează produsele;"8. Alineatul (4) al articolului 8 va avea următorul cuprins:"(4) Organul de control poate monitoriza produsele prezentate la târguri, expoziţii, demonstraţii şi altele asemenea şi verifică dacă pentru produsele care nu corespund cerinţelor prevăzute în reglementările tehnice aplicabile sunt furnizate indicaţii vizibile care să precizeze clar că astfel de produse nu pot fi comercializate sau puse în funcţiune în România sau în Comunitatea Europeană înainte de a fi realizate conform cerinţelor reglementărilor tehnice aplicabile."9. Articolul 10 va avea următorul cuprins:"Art. 10. - Pot fi verificate prin verificări formale, după caz, prezenţa şi modul de aplicare a marcajului, disponibilitatea declaraţiei de conformitate EC, informaţiile ce însoţesc produsul şi/sau corecta alegere a procedurilor de evaluare a conformităţii."10. Alineatul (2) al articolului 13 va avea următorul cuprins:"(2) Neprezentarea documentaţiei tehnice în condiţiile prevăzute la alin. (1) poate constitui un motiv suficient pentru a pune la îndoială conformitatea produsului cu cerinţele din reglementarea tehnică aplicabilă."11. Alineatul (1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:"Art. 14. - (1) Declaraţia de conformitate EC şi documentaţia tehnică trebuie să fie puse la dispoziţie organului de control de către producător, reprezentantul autorizat al acestuia sau de către altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului, conform prevederilor reglementărilor tehnice."12. La articolul 15, literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:"a) pentru îndeplinirea conformităţii, organul de control poate solicita producătorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau altei persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului, după caz, să realizeze conformitatea cu prevederile din reglementările tehnice aplicabile produsului introdus pe piaţă sau care este pus în funcţiune; b) în situaţia în care măsurile iniţiale nu au condus la rezultatele aşteptate sau rezultatele obţinute sunt considerate insuficiente, organul de control va lua măsurile potrivite pentru a restricţiona sau a interzice introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului în cauză şi/sau pentru a asigura retragerea lui de pe piaţă. Retragerea de pe piaţă a produselor neconforme poate fi cerută să fie realizată de către producător, reprezentantul său autorizat sau de către altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului."13. Alineatul (4) al articolului 16 va avea următorul cuprins:"(4) Orice decizie luată privind restricţionarea sau interzicerea introducerii pe piaţă ori punerii în funcţiune sau privind retragerea de pe piaţă a unor produse trebuie să fie motivată, producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului, după caz, trebuind să fie informată în scris în acest sens. Această comunicare va conţine, de asemenea, informaţii în legătură cu dreptul celui în cauză de a contesta decizia, precum şi cu termenul în care contestaţia poate fi făcută, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare."14. Articolul 19 va avea următorul cuprins:"Art. 19. - Persoanele fizice sau juridice care desfăşoară activităţi de comercializare ulterior introducerii pe piaţă a produselor, denumite în continuare distribuitori, trebuie să fie capabile să identifice, după caz, producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului ori persoana care i-a furnizat produsul."15. La articolul 22, literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:"a) să acţioneze în colaborare cu producătorii, reprezentanţii autorizaţi ai acestora sau cu alte persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor, pentru prevenirea introducerii pe piaţă sau punerii în funcţiune a produselor neconforme şi pentru informarea utilizatorilor asupra aspectelor privind sănătatea şi securitatea; b) să prevină sau să solicite prevenirea, de către producători, reprezentanţii autorizaţi ai acestora sau de către alte persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor, a persoanelor care ar putea fi supuse riscurilor ca urmare a introducerii pe piaţă sau a punerii în funcţiune a produselor neconforme;"16. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 23 vor avea următorul cuprins:"Art. 23. - (1) Măsura privind restricţionarea ori interzicerea introducerii pe piaţă sau punerii în funcţiune a unui produs ori retragerea acestuia de pe piaţă, prevăzută la art. 20 alin. (1), în cazul în care neconformitatea este stabilită cu referire la o eroare sistematică de proiectare sau la întreaga serie de produse fabricate, oricât de limitată ar fi seria, conduce la invocarea clauzei de salvgardare, în situaţia în care reglementarea tehnică aplicabilă produsului prevede această cerinţă.......................................................................... (3) Măsura naţională de restricţionare ori de interzicere a introducerii pe piaţă sau punerii în funcţiune a unui produs ori de retragere a unui produs de pe piaţă trebuie să fie bazată pe dovezi care să constituie mijloace suficiente pentru demonstrarea erorilor privind proiectarea produsului sau fabricarea acestuia şi care să indice un pericol previzibil, potenţial sau actual ori altă neconformitate substanţială, chiar şi în situaţia în care produsele sunt corect fabricate, instalate, întreţinute şi folosite conform scopului propus sau rezonabil prevăzut."17. Alineatul (1) al articolului 24 va avea următorul cuprins:"Art. 24. - (1) Autorităţile competente informează Comisia Europeană că invocă clauza de salvgardare imediat după începerea acţiunii ce implică restricţionarea ori interzicerea introducerii pe piaţă sau punerii în funcţiune a produselor periculoase sau neconforme ori retragerea de pe piaţă a acestora. În condiţiile în care reglementarea tehnică impune, autorităţile competente vor informa şi statele membre ale Uniunii Europene în legătură cu această decizie."18. La articolul 25, literele b) şi e) vor avea următorul cuprins:"b) numele şi adresa producătorului, ale reprezentantului autorizat al acestuia şi suplimentar, dacă este necesar, numele şi adresa altei persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor, după caz;.................................................................... e) informaţii asupra procedurii care a fost folosită de către organul de control pentru verificarea conformităţii produsului;"19. Articolul 26 va avea următorul cuprins:"Art. 26. - Autoritatea competentă este obligată să aplice orice decizie a Comisiei Europene luată la nivel european, care priveşte restricţionarea liberei circulaţii a mărfurilor."20. După articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu următorul cuprins:"Art. 26^1. - Dacă în urma analizei Comisia Europeană consideră că invocarea clauzei de salvgardare nu se justifică, notificarea prevăzută la art. 24 alin. (1) va fi retrasă; în baza comunicării realizate de către Comisia Europeană, autoritatea competentă va întreprinde măsurile necesare pentru restabilirea liberei circulaţii a mărfurilor."21. Alineatul (1) al articolului 29 va avea următorul cuprins:"Art. 29. - (1) În situaţia în care producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor nu îşi are sediul pe teritoriul României, în scopul de a obţine informaţii privind declaraţia de conformitate EC sau detalii în legătură cu documentaţia tehnică ori pentru a primi informaţii referitoare la lanţul de distribuţie a produsului în vederea luării de măsuri justificate împotriva tuturor celor care sunt responsabili pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a unui produs care nu respectă cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile, organul de control va contacta autoritatea de supraveghere a pieţei din statul membru în care este înregistrat acel producător, reprezentant autorizat al acestuia sau acea altă persoană responsabilă pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor, după caz. Dacă un organism notificat a fost implicat, organul de control va contacta, de asemenea, şi autoritatea de supraveghere a pieţei din statul membru în a cărui jurisdicţie se află acel organism notificat."22. Articolul 30 va avea următorul cuprins:"Art. 30. - (1) Entităţile cu responsabilităţi privind supravegherea în utilizare a produselor, în situaţia în care obligaţia privind supravegherea pieţei nu le revine conform prevederilor reglementărilor tehnice, informează organele de control responsabile cu privire la neconformităţile constatate în timpul exercitării funcţiei lor, dacă aceste neconformităţi privesc proiectarea sau fabricarea produselor ori dacă din analiza factorilor ce au generat un incident rezultă că produsul nu era conform cerinţelor reglementărilor tehnice aplicabile, în momentul introducerii pe piaţă sau punerii în funcţiune. (2) Organul de control este obligat să primească şi să analizeze reclamaţiile consumatorilor sau ale altor utilizatori ai produsului ori ale producătorilor, reprezentanţilor autorizaţi ai acestora sau ale altor persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produselor, referitor la concurenţa neloială, şi să acţioneze în sensul întreprinderii măsurilor ce se impun. În toate situaţiile organul de control va comunică celor care au formulat reclamaţiile informaţii privind rezultatele obţinute în mod direct în urma investigării subiectului ce a făcut obiectul reclamaţiei, cu respectarea prevederilor art. 5."23. Articolul 31 va avea următorul cuprins:"Art. 31. - Contravaloarea mărfurilor şi a eşantioanelor prelevate pentru verificarea conformităţii produselor cu cerinţele aplicabile, precum şi cheltuielile ocazionate de examinarea şi încercarea produselor în laboratoare se suportă de către organul de control. Dacă în urma testării se stabileşte că producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau altă persoană responsabilă de introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului a introdus pe piaţă ori a pus în funcţiune un produs care nu respectă cerinţele din reglementările tehnice aplicabile, organul de control recuperează cheltuielile efectuate de la cel care a introdus pe piaţă sau a pus în funcţiune produsul neconform, după caz."24. Alineatul (2) al articolului 32 va avea următorul cuprins:"(2) Punerea la dispoziţie contra cost sau gratuit a produselor dovedite neconforme, precum şi a celor interzise sau restricţionate temporar de la introducere pe piaţă sau punere în funcţiune, conform prevederilor art. 20, determină organul de control să solicite organelor îndreptăţite ale statului aplicarea sancţiunilor complementare: să confişte aceste produse sau să impună reţinerea produselor în locaţii stabilite de către acestea, pe cheltuiala producătorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau a persoanei responsabile pentru introducerea pe piaţă ori punerea în funcţiune a produselor respective, după caz."25. La articolul 35, litera f) va avea următorul cuprins:"f) să emită declaraţii publice în care să specifice:(i) produsele care sunt sau pot fi nesigure, producătorii ori distribuitorii unor astfel de produse;(îi) acei producători sau reprezentanţi autorizaţi ai acestora ori acele persoane responsabile pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a produsului, ale căror practici sau activităţi privind anumite produse pot afecta negativ sănătatea şi siguranţa persoanelor, protecţia mediului, a animalelor domestice şi a proprietăţii sau alte interese acoperite de reglementările tehnice;(iii) orice alte probleme care pot afecta negativ sănătatea şi siguranţa persoanelor, protecţia mediului, a animalelor domestice şi a proprietăţii sau alte interese acoperite de reglementările tehnice."  +  Articolul IIHotărârea Guvernului nr. 891/2004 privind stabilirea unor măsuri de supraveghere a pieţei produselor din domeniile reglementate, prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:---------------p. Ministrul economiei şi comerţului,Ionel Manţog,secretar de statMinistrul integrării europene,Ene DingaBucureşti, 24 februarie 2005.Nr. 140.-------