NORME METODOLOGICE din 14 decembrie 2004privind vânzarea unor locuinţe de serviciu aflate în administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 15 din 5 ianuarie 2005



     +  Articolul 1 (1) Prezentele norme metodologice reglementează în mod unitar vânzarea unora dintre locuinţele de serviciu aflate în administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, titularilor contractelor de închiriere a unor astfel de locuinţe, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituţiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională de a vinde personalului propriu unele locuinţe de serviciu pe care acestea le au în administrare, denumită în continuare lege şi care depun, la unitatea de administrare, o cerere de cumpărare a locuinţei de serviciu. (2) Prin unitate de administrare se înţelege unitatea Ministerului Administraţiei şi Internelor în evidenţele căreia este înregistrată locuinţa de serviciu. Nominalizarea unităţilor de administrare, precum şi a celorlalte structuri proprii prin intermediul cărora se efectuează vânzarea locuinţelor de serviciu se stabilesc, potrivit alin. (3) al art. 3 din lege, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.  +  Articolul 2 (1) Titularul contractului de închiriere a locuinţei de serviciu, care nu îşi exprimă opţiunea pentru cumpărarea locuinţei pe care o ocupă, va utiliza în continuare spaţiul repartizat, pe bază de contract încheiat cu unitatea de administrare, în condiţiile legii. (2) Îşi pot păstra calitatea de chiriaşi, potrivit dispoziţiilor art. 6 din lege şi pensionarii sau urmaşii titularilor contractelor de închiriere, decedaţi, al căror venit nu le permite cumpărarea locuinţei.  +  Articolul 3Locuinţele de serviciu care nu sunt cumpărate de chiriaşi, au fost eliberate de aceştia şi nu pot fi închiriate ca locuinţe de serviciu personalului propriu şi nici nu mai sunt necesare structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor, pot fi transferate la autorităţile interesate, prin hotărâre a Guvernului, potrivit dispoziţiilor art. 5 din lege.  +  Articolul 4Titularul contractului de închiriere a unei locuinţe de serviciu, interesat de cumpărarea acesteia, solicită în scris cumpărarea locuinţei, printr-o cerere depusă la secretariatul unităţii de administrare, însoţită de următoarele documente:a). copia contractului de închiriere a locuinţei;b). declaraţie notarială dată în nume propriu de către fiecare dintre membrii familiei, majori, menţionaţi în contractul prevăzut la lit. a), din care să rezulte că îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din lege;c). copii ale actelor de identitate şi ale actelor de stare civilă ale tuturor membrilor familiei, menţionaţi în contractul de închiriere.  +  Articolul 5 (1) Documentele depuse potrivit art. 4 vor fi analizate şi verificate de către o comisie de vânzare a locuinţelor, denumită în continuare comisie, în ordinea înregistrării cererilor de cumpărare. (2) Comisia se numeşte prin ordin de zi/dispoziţie a conducătorului unităţii de administrare, este compusă din 4 membri specializaţi în domeniul financiar, logistic şi juridic şi un preşedinte, care este locţiitorul pentru logistică/similar al conducătorului unităţii de administrare. (3) După efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) comisia decide, cu majoritate de voturi, asupra soluţionării solicitării prevăzută la art. 4 şi prezintă, în scris, decizia conducătorul unităţii de administrare. (4) Pe baza deciziei comisiei, conducătorul unităţii de administrare comunică în scris solicitantului modul de soluţionare a cererii, în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.  +  Articolul 6 (1) Solicitantul poate contesta modul de soluţionare a cererii, la structura ierarhic superioară unităţii de administrare, în termen de 30 zile de la primirea comunicării prevăzută la alin. (4) al art. 5. (2) Nominalizarea structurilor ierarhic superioare unităţilor de administrare se face prin ordinul ministrului administraţiei şi internelor prevăzut la alin. (2) al art. 1. (3) Împreună cu contestaţia, solicitantul trebuie să depună la secretariatul structurii ierarhic superioare unităţii de administrare comunicarea pe care o contestă, copii ale documentelor prevăzute la art. 4, precum şi orice alte documente pe care le consideră necesare pentru soluţionarea contestaţiei.  +  Articolul 7 (1) în vederea soluţionării contestaţiei depusă potrivit art. 6, aceasta va fi analizată, împreună cu documentele depuse, de către o comisie special constituită prin or din/dispoziţie a conducătorului structurii ierarhic superioare unităţii de administrare. (2) Comisia constituită pentru soluţionarea contestaţiei, este compusă din 4 membri specializaţi în domeniul financiar, logistic şi juridic şi un preşedinte, care este locţiitorul pentru logistică/similar al conducătorului structurii prevăzută la alin. (1) al art. 6. (3) După analizarea contestaţiei şi a documentelor depuse, comisia constituită potrivit alin. (1) decide, cu majoritate de voturi, asupra soluţionării solicitării prevăzută la art. 6 şi prezintă, în scris, decizia sa conducătorului structurii prevăzută la alin. (1) al art. 6. (4) Pe baza deciziei comisiei prevăzută la alin.(1) conducătorul structurii prevăzută la alin. (1) al art. 6 comunică în scris în termen de 7 zile de la depunerea contestaţiei, modul de soluţionare a acesteia, atât solicitantului, cât şi unităţii de administrare. (5) Decizia comisiei prevăzută la alin. (1) poate fi contestată în condiţiile Legii contenciosului administrativ.  +  Articolul 8În situaţiile în care comisia prevăzută la art. 5, respectiv comisia prevăzută la art. 7 decide soluţionarea favorabilă a solicitării de cumpărare a locuinţei de serviciu, conducătorul unităţii de administrare dispune derularea procedurilor de vânzare a locuinţei.  +  Articolul 9Potrivit dispoziţiei conducătorului unităţii de administrare, prevăzută la art. 8, se vor determina caracteristicile tehnice şi cadastrale ale locuinţei, pe baza măsurătorilor efectuate, potrivit legii, de către o persoană fizică sau juridică autorizată.  +  Articolul 10Preţul de vânzare a locuinţei se stabileşte printr-un raport de evaluare întocmit, pe baza dispoziţiilor art. 4 din lege, de către o persoană fizică sau juridică autorizată, selecţionată de unitatea de administrare potrivit legislaţiei în materie.  +  Articolul 11 (1) Preţul de vânzare a locuinţei, stabilit potrivit art. 10, va fi comunicat în scris solicitantului, de către conducătorul unităţii de administrare. (2) În cazul în care solicitantul confirmă sub semnătură că îşi menţine cererea şi acceptă preţul stabilit, precizând totodată şi modalitatea de plată a preţului, conducătorul unităţii de administrare dispune comisiei să întocmească, în termen de 10 zile de la primirea confirmării, contractul de vânzare-cumpărare a locuinţei în discuţie.  +  Articolul 12 (1) Vânzarea locuinţelor se face pe baza acordului dintre unitatea de administrare şi chiriaş, consemnat prin contract de vânzare-cumpărare cu plata integrală a valorii locuinţei sau prin contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate. (2) Contractul-tip de vânzare-cumpărare cu plata integrală şi contractul-tip de vânzare-cumpărare cu plata în rate sunt prevăzute în Anexa A, respectiv în Anexa B la prezentele norme metodologice şi fac parte integrantă din acestea.  +  Articolul 13Odată cu locuinţa, se transmit cumpărătorului acesteia drepturile legale asupra cotelor indivize din suprafeţele spaţiilor auxiliare, dotările şi utilităţile comune, asupra bunurilor accesorii care, prin natura lor, nu pot fi folosite decât în comun şi, după caz, din terenul aferent locuinţei.  +  Articolul 14Potrivit dispoziţiilor art. 8 din lege, sumele încasate din vânzarea locuinţelor de serviciu se fac venit la bugetul de stat, după deducerea de către Ministerul Administraţiei şi Internelor a cheltuielilor determinate de procesul de evaluare a locuinţelor.  +  Anexa Ala normele metodologiceMINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR(UNITATEA DE ADMINISTRARE).............Nr........ din................CONTRACT DE VÂNZARE - CUMPĂRARE CU PLATA INTEGRALĂnr. ...........................Între subsemnaţii: Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sediul ...................... prin (unitatea de administrare) ........................... , reprezentat prin conducătorul unităţii de administrare.............................. şi contabil-şef .................., în calitate de vânzător/ pe de o parte, şi .............................. născut/născută în ................. judeţul/sectorul ................ la data de ................. fiul/fiica lui..................... şi al/a ................... legitimat/legitimată cu buletinul/cartea de identitate seria ........ nr. ............ eliberat/eliberată de ................... la data de ............... domiciliat/domiciliată în localitatea .................... str. .................... nr. ........ bl. ..., et..... ap...... judeţul/sectorul .........., căsătorit/căsătorită cu .................. născut/născută în .................. judeţul/sectorul ,.........., la data de .............. fiul/fiica lui ............. şi al/a ................. legitimat/legitimată cu buletinul/cartea de identitate seria ....... nr. .......... eliberat/eliberată de ............ la data de ............ domiciliat/domiciliată în localitatea ............. str. ............. nr. ...., bl. ..... et. .... ap. ...., judeţul/sectorul ................ în calitate de cumpărător, pe de altă parte, ca urmare a cererii nr. ....... din ............ şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 562/2004 privind autorizarea instituţiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională de a vinde personalului propriu unele locuinţe de serviciu pe care acestea le au în administrare, s-a încheiat prezentul contract de vânzare-cumpărare cu plata integrală.Art. 1 ...................... *) vinde şi ......................**) cumpără locuinţa situată în localitatea ................. str. .......................... nr. ...., bl. ...., sc. ..... et. ..... ap. ...... judeţul/sectorul ..................... conform schiţei şi fişei de calcul al preţului, compusă din ...... camere de locuit, cu o suprafaţă utilă de ....... mp, în proprietate exclusivă, precum şi o cotă indiviză de .......% din suprafaţa părţilor comune ale imobilului.Odată cu locuinţa, se transmite cumpărătorului acesteia şi dreptul de ............... asupra unei cote indiviză de .......% din terenul aferent locuinţei în suprafaţă totală de ...... mp.Predarea-preluarea locuinţei se va efectua pe bază de proces-verbal încheiat între vânzător şi cumpărător.Art. 2 Preţul locuinţei este de .................. lei, la care se adaugă TVA***).La data prezentului contract cumpărătorul a achitat integral suma de ............ lei, plus T.V.A. în valoare de ............. lei, cu chitanţa nr. ............. din ............./ordin de plată nr. ............ în contul ..................... deschis la ............................. .Încheiat la data de ............... în 3 exemplare, din care 2 exemplare se înmânează cumpărătorului.VÂNZĂTOR, CUMPĂRĂTOR,------------ ---------------(CONDUCĂTORUL UNITĂŢIIDE ADMINISTRARE)VIZAT--------------CONTABIL-ŞEFVIZAT PENTRU LEGALITATE-----------------CONSILIER JURIDIC------ Notă *) Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sediul............... prin unitatea de administrare......................... Notă **) Cumpărătorul, titular al contractului de închiriere a locuinţei de serviciu care face obiectul prezentului contract de vânzare-cumpărare Notă ***) Cu excepţia situaţiilor prevăzute la punctul 3 alin.( 1) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare  +  Anexa Bla normele metodologiceMINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR(UNITATEA DE ADMINISTRARE) ............Nr. ........ din.............CONTRACT DE VÂNZARE - CUMPĂRARE CU PLATA ÎN RATEnr. .....................Între subsemnaţii: Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sediul .............. prin (unitatea de administrare) ................................., reprezentat prin conducătorul unităţii de administrare......................... şi contabil-şef ........................, în calitate de vânzător, pe de o parte, şi ................................ născut/născută în ....................... judeţul/sectorul ................... la data de ...................... fiul/fiica lui ....................... şi al/a ......................... legitimat/ legitimată cu buletinul/cartea de identitate seria .......... nr. ................, eliberat/eliberată de ................... la data de ............. domiciliat/domiciliată în localitatea ..................... str. ................... nr. ....... bl. ..... et. ..... ap. ..... judeţul/sectorul ................ căsătorit/căsătorită cu ...................... născut/născută în .................. judeţul/sectorul ............. la data de ...................... fiul/fiica lui ............. şi al/a ................. legitimat/legitimată cu buletinul/cartea de identitate seria ....... nr. ........... eliberat/eliberată de .............. la data de ..........., domiciliat/domiciliată în localitatea ............. str. ............. nr. ...., bl. ..... et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ................ în calitate de cumpărător, pe de altă parte, ca urmare a cererii nr. ...... din ............ şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 562/2004 privind autorizarea instituţiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională de a vinde personalului propriu unele locuinţe de serviciu pe care acestea le au în administrare, s-a încheiat prezentul contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate.Art. 1 ............................... *) vinde şi ................,.........**) cumpără locuinţa situată în localitatea .................. str. ................................ nr. ....... bl. ...., sc. ...... et. ...... ap. ..... judeţul/sectorul ..................... conform schiţei şi fişei de calcul al preţului, compusă din ...... camere de locuit, cu o suprafaţă utilă de ........... mp, în proprietate exclusivă, precum şi o cotă indiviză de .......% din suprafaţa părţilor comune ale imobilului.Odată cu locuinţa, se transmite cumpărătorului acesteia şi dreptul de ................... asupra unei cote indiviză de .......% din terenul aferent locuinţei în suprafaţă totală de ......mp.Predarea-preluarea locuinţei se va efectua pe bază de proces-verbal încheiat între vânzător şi cumpărător.Art. 2 Preţul locuinţei este de .................. lei la care se adaugă TVA***).La data prezentului contract cumpărătorul a achitat suma de ....................... lei, cu chitanţa nr. ....... din ............ reprezentând un avans de ......% din preţul locuinţei, plus T.V.A..Art. 3 Diferenţa dintre preţul locuinţei, din care s-a scăzut avansul achitat, în suma de ............ lei, precum şi dobânda totala de ............ lei, calculată cu 8 % pe an şi T.V.A. totală de ............ lei, vor fi achitate de cumpărător în rate lunare, pe termen de ............ ani, astfel:- rata lunară ............... lei + dobânda lunară ............. lei + T.V.A. lunară .......... lei = .............. lei;- ultima rată ............... lei + ultima dobândă .............. lei + ultimă T.V.A ........... lei = .............. lei.Rata, dobânda şi T.V.A. lunară de ............ lei urmează să fie reţinute pe statul de plată al unităţii la care cumpărătorul ..................... are de încasat drepturi băneşti, conform dovezii nr............... începând cu data de ............ până la data de ............. şi vor fi virate în contul vânzătorului nr................... deschis la .............................În cazul în care cumpărătorul nu are de încasat drepturi băneşti într-o perioadă sau nu este/nu mai este angajat al Ministerului Administraţiei şi Internelor, acesta va achita ratele lunare în contul ................... deschis la .................................. sau la casieria unităţii............................ până pe data de 25 a lunii curente.În cazul neachitării la termen a ratelor lunare, cumpărătorul va plăti o dobândă de 0,06% pe zi de întârziere, aplicată la suma scadentă.Toate cheltuielile ocazionate de urmărirea debitorului şi de executarea acestuia în caz de neplată la data scadentă a ratelor vor fi suportate de cumpărător.Art. 4 Până la restituirea integrală a sumelor datorate se instituie ipotecă asupra locuinţei conform prevederilor art. 18 din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale alin. (3) al art. 7 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituţiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională de a vinde personalului propriu unele locuinţe de serviciu pe care acestea le au în administrare.Neplata a 3 rate succesive va fi considerată o încălcare materială a prezentului contract, pentru care vânzătorul va rezilia de drept contractul fără alte formalităţi.Art. 5 Interdicţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) ale art. 7 din Legea nr. 562/2004 se aplică în mod corespunzător.Încheiat la data de ................ în 3 exemplare, din care 2 exemplare se înmânează cumpărătorului.VÂNZĂTOR, CUMPĂRĂTOR,----------------- -------------(CONDUCĂTORUL UNITĂŢIIDE ADMINISTRARE)VIZAT---------------CONTABIL-ŞEFVIZAT PENTRU LEGALITATE------------------CONSILIER JURIDIC---------- Notă *) Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu sediul................ prin unitatea de administrare............................... Notă **) Cumpărătorul, titular al contractului de închiriere a locuinţei de serviciu care face obiectul prezentului contract de vânzare-cumpărare Notă ***) Cu excepţia situaţiilor prevăzute la punctul 3 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare---------