HOTĂRÂRE nr. 2.137 din 30 noiembrie 2004privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar şi a agenţiilor teritoriale ale taberelor şi turismului şcolar
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1.213 din 17 decembrie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1 (1) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Tineret. (2) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar are sediul în municipiul Bucureşti, str. Eremia Grigorescu nr. 26, sectorul 1. (3) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar va avea în coordonare agenţiile teritoriale ale taberelor şi turismului şcolar, care au personalitate juridică. (4) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar va fi denumită în continuare Agenţia, iar agenţiile teritoriale ale taberelor şi turismului şcolar vor fi denumite în continuare agenţii teritoriale. + Articolul 2 (1) Scopul Agenţiei este de a organiza activităţi de interes public, cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi cu caracter social pentru diverse categorii socioprofesionale. (2) Pentru realizarea scopului său, Agenţia îndeplineşte următoarele obiective: a) aplicarea politicii Guvernului în domeniul turismului pentru copii şi tineri; b) iniţierea, aplicarea şi sprijinirea activităţilor cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi/sau cu caracter social; c) iniţierea, dezvoltarea şi sprijinirea parteneriatelor în domeniul turismului şi educaţiei pentru copii şi tineri şi a programelor sociale cu alte autorităţi şi instituţii publice, precum şi cu alte persoane fizice sau juridice române sau străine; d) elaborarea, susţinerea şi implementarea legislaţiei în domeniul turismului şi educaţiei pentru copii şi tineri şi a programelor sociale; e) autorizarea activităţii instituţiilor publice, precum şi persoanelor fizice sau juridice române ori străine care au activitate în domeniul turismului pentru copii şi tineri pe teme educativ-culturale, de vacanţă şi de timp liber; f) menţinerea, îmbunătăţirea şi dezvoltarea patrimoniului aflat în administrarea şi/sau în proprietatea sa. (3) Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Agenţia are următoarele atribuţii: a) organizează activităţi de profil prin: programe specializate pe discipline de învăţământ sau pe diferite domenii ale ştiinţei, tehnicii, artei şi culturii, tabere sportive, concursuri, competiţii, cluburi de vacanţă, excursii, expediţii, drumeţii, manifestări cultural-artistice şi de educaţie, cu caracter naţional şi internaţional, asigurându-se în acest fel şi participarea directă sau pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare; b) organizează şi amenajează în incinta taberelor şcolare cluburi, biblioteci, chioşcuri, gospodării-anexe şi poate desfăşura activităţi specifice de prestări de servicii, activităţi de transport şi de valorificare a resurselor proprii, de pe urma cărora realizează venituri pe care le utilizează şi le gestionează potrivit legii; c) înfiinţează tabere şcolare, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, prin amenajarea spaţiilor şi imobilelor neutilizate din domeniul public al statului, prin achiziţionarea sau prin construirea unor noi imobile; d) colaborează cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu alte instituţii şi autorităţi privind organizarea de activităţi de vacanţă şi timp liber pentru preşcolari şi elevi; e) popularizează în instituţiile de învăţământ oferta turistică şi educativă proprie pentru activităţile interne şi externe; f) aprobă schimburile de grupuri pentru activităţile desfăşurate de agenţiile teritoriale, atât între acestea, cât şi între acestea şi alţi deţinători de baze de odihnă şi tratament, precum şi schimburile internaţionale la care agenţiile teritoriale participă; g) coordonează, monitorizează şi controlează modul de organizare a activităţilor de vacanţă şi de timp liber, gestionarea resurselor umane şi financiare, administrarea şi utilizarea bazei materiale de către agenţiile teritoriale; h) elaborează şi propune spre aprobare Autorităţii Naţionale pentru Tineret costuri medii orientative, pe categorii de activităţi; i) negociază cu alţi deţinători de baze turistice costuri pentru activităţile de vacanţă şi de timp liber, organizate în spaţiile acestora; j) aprobă utilizarea taberelor, a centrelor de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement pentru procesul de învăţământ de către copiii şi tinerii care necesită cure de recuperare a sănătăţii; k) asigură, contra cost sau cu titlu gratuit, transportul copiilor şi tinerilor în tabere, potrivit programului de transport întocmit împreună cu Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A. sau cu alte societăţi comerciale de transport; l) avizează unităţile turistice în care se organizează tabere, excursii şi expediţii cu preşcolari şi şcolari şi totodată avizează agenţi economici, asociaţii, alte persoane juridice şi persoane fizice care organizează astfel de activităţi; m) organizează centre metodologice de pregătire, perfecţionare şi formare; n) instruieşte personalul angajat din domeniul serviciilor de cazare, alimentaţie şi turism, a formatorilor de animatori, a animatorilor de vacanţă şi de timp liber, precum şi a elevilor din liceele de profil; o) elaborează şi implementează norme în domeniu pentru activităţile organizate cu preşcolari şi elevi de către terţi; p) organizează programe cu caracter social; q) organizează activităţi cu caracter european pentru copii şi tineri; r) controlează activitatea agenţiilor teritoriale şi a agenţilor economici, asociaţiilor, altor persoane juridice şi persoanelor fizice care organizează activităţi ce necesită avizul Agenţiei şi aplică sancţiuni în cazul nerespectării de către aceştia a normelor şi dispoziţiilor legale; s) elaborează şi aplică politica guvernamentală în domeniu; t) alte atribuţii expres prevăzute în lege. + Articolul 3Regulamentul intern al Agenţiei privind organizarea şi funcţionarea să se aprobă de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret. + Articolul 4 (1) În exercitarea atribuţiilor sale, Agenţia colaborează cu ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane fizice şi juridice, române ori străine. (2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia are dreptul să solicite în condiţiile legii informaţii de la ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la alte instituţii publice. + Articolul 5 (1) Structura organizatorică a aparatului propriu al Agenţiei este prevăzută în anexa nr. 1. (2) Încadrarea personalului din aparatul propriu, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de muncă se aprobă prin decizie a directorului general. Personalului Agenţiei, respectiv al agenţiilor teritoriale, nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare. + Articolul 6Numărul maxim de posturi ale Agenţiei este de 1.038, din care 50 de posturi sunt în aparatul propriu, iar 988 de posturi se distribuie agenţiilor teritoriale. + Articolul 7 (1) Agenţia este condusă de un director general numit de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret, în condiţiile legii. (2) Directorul general răspunde de întreaga activitate a Agenţiei. (3) Directorul general îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator terţiar de credite pentru bugetul Agenţiei. + Articolul 8Directorul general îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii specifice: a) reprezintă Agenţia în raport cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu persoane fizice şi juridice din ţară sau din străinătate; b) conduce aparatul propriu al Agenţiei, numeşte şi eliberează din funcţie personalul acesteia; c) stabileşte statul de funcţii al Agenţiei, în limita numărului de posturi aprobate prin prezenta hotărâre; d) asigură coordonarea activităţii agenţiilor teritoriale, propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Tineret numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor acestor instituţii; e) avizează şi propune spre aprobare preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Tineret structura organizatorică, statele de funcţii, precum şi criteriile de constituire a compartimentelor agenţiilor teritoriale. + Articolul 9În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii, dispoziţii şi instrucţiuni, obligatorii pentru aparatul propriu şi cel al agenţiilor teritoriale. + Articolul 10 (1) Se constituie Consiliul director al Agenţiei, condus de directorul general al Agenţiei şi format din reprezentanţi ai Agenţiei şi din reprezentanţi ai agenţiilor teritoriale. (2) Consiliul director are rol de decizie în domeniul administrativ şi economico-financiar asupra activităţii agenţiilor teritoriale, organizarea şi funcţionarea sa fiind stabilite prin Regulamentul intern al Agenţiei. + Articolul 11 (1) Finanţarea activităţii Agenţiei se face din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. (2) Cheltuielile curente şi de capital ale Agenţiei se acoperă din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. (3) Agenţiile teritoriale aflate în coordonarea Agenţiei se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. + Articolul 12 (1) Veniturile proprii pot proveni din: a) contribuţii de la persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, donaţii, sponsorizări; b) veniturile obţinute din desfăşurarea celorlalte activităţi prevăzute de lege şi din alte colaborări. (2) Criteriile de calcul privind stabilirea costului mediu orientativ, pe categorii de activităţi, sunt prevăzute în anexa nr. 2. (3) Subvenţiile de la bugetul de stat vor acoperi şi facilităţile acordate unor categorii de beneficiari, conform anexei nr. 3. + Articolul 13Stabilirea numărului maxim de autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. + Articolul 14În vederea îndeplinirii funcţiilor sale specifice, Agenţia poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, române ori străine, având ca obiect prestarea de servicii de consultanţă în materie fiscală, juridică, de resurse umane, precum şi orice alte servicii necesare realizării obiectivelor din domeniul său de activitate. + Articolul 15 (1) Salarizarea personalului din aparatul propriu al Agenţiei se va face potrivit prevederilor anexelor nr. I şi nr. V/2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Salarizarea personalului din cadrul agenţiilor teritoriale se va face potrivit prevederilor anexelor nr. V/1 şi nr. V/2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare. + Articolul 16 (1) Bunurile mobile şi imobile destinate taberelor, centrelor de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, aflate în administrarea agenţiilor teritoriale la data preluării în subordine de către Autoritatea Naţională pentru Tineret, rămân în administrarea acestora. (2) Agenţia are în administrare ca centre metodologice pentru pregătire, perfecţionare şi formare Complexul restaurant-hotel, compus din subsol, parter, plus etajele 5 şi 6, situat în municipiul Bucureşti, Şos. Viilor nr. 38, sectorul 5, şi Şcoala generală din Predeal, judeţul Braşov. (3) Toate bunurile imobile, construcţii şi terenuri, aferente taberelor, satelor de vacanţă, bazelor turistice sportive şi de agrement, aflate în administrarea Agenţiei, respectiv a agenţiilor teritoriale, sunt destinate activităţilor de interes public, cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi cu caracter social pentru diverse categorii socioprofesionale, şi nu pot fi divizate, înstrăinate, realocate sau nu pot primi altă destinaţie fără acordul Consiliului director al Agenţiei. + Articolul 17Preşcolarii şi elevii care se deplasează în mod organizat în tabere, excursii, expediţii şi pentru alte activităţi de vacanţă şi de timp liber beneficiază de reducerea tarifelor de transport numai pe baza listelor nominale aprobate de agenţiile teritoriale. + Articolul 18 (1) Personalul care asigură însoţirea preşcolarilor şi elevilor, conducerea, îndrumarea, precum şi ocrotirea lor în timpul participării la activităţile de vacanţă şi de timp liber este prevăzut în anexa nr. 4. Recrutarea şi selecţionarea personalului însoţitor se asigură de către Agenţie, respectiv de agenţiile teritoriale. (2) Personalul medico-sanitar necesar pentru tabere, excursii şi alte activităţi de vacanţă şi de timp liber este numit de către direcţiile de sănătate publică judeţene, la solicitarea agenţiilor teritoriale, potrivit anexei nr. 4. Pentru perioada în care participă la aceste activităţi personalul medico-sanitar beneficiază de drepturile prevăzute în anexa nr. 5. (3) Personalul însoţitor, precum şi cel medico-sanitar din tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement nu beneficiază de diurnă sau de indemnizaţie de detaşare. (4) Personalul administrativ-gospodăresc, angajat permanent, nu beneficiază de diurnă sau de indemnizaţie de conducere. + Articolul 19 (1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia va elabora regulamentul intern. (2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia va elabora metodologia de avizare, control şi sancţionare a activităţii în domeniul turismului pentru copii şi tineri pe teme cultural-educative, de vacanţă şi de timp liber. (3) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 86/1999 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 18 februarie 1999. + Articolul 20Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:-------------p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret,Iavor Ionuţ SebastianŞeful Cancelariei Primului-Ministru,Alin Teodorescup. Ministrul educaţiei şi cercetării,Radu Damian,secretar de statMinistrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,Dan Mircea PopescuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 30 noiembrie 2004.Nr. 2.137. + Anexa 1 Numărul maxim de posturi = 50 STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar ┌──────────────────┐ │ Director general │ └─────────┬────────┘ ┌───────────┬────────────┬─────────┴────┬───────────┬─────────────┐ │ │ │ │ │ │┌───┴─────┐┌────┴────┐┌──────┴──────┐┌──────┴───┐┌──────┴────┐┌───────┴─────┐│Serviciul││Serviciul││ Serviciul ││Serviciul ││Serviciul ││ Direcţia ││economic ││ juridic ││ patrimoniu, ││ resurse ││ programe, ││ formare şi ││ ││ audit şi││investiţii şi││ umane - ││parteneriat││perfecţionare││ ││ control ││administrativ││salarizare││ extern ││ Centrul ││ ││ ││ ││ ││ ││ metodologic │└─────────┘└─────────┘└─────────────┘└──────────┘└───────────┘└─────────────┘ + Anexa 2 CRITERIILE DE CALCULprivind stabilirea costului mediu orientativ pentru tabere,excursii şi expediţii şcolare şi pentru celelalte activităţiprevăzute la art. 2 din hotărâre1. Cheltuielile pentru hrana copiilor şi tinerilor2. Cheltuielile pentru hrana personalului însoţitor şi a celui sanitar, care îşi desfăşoară activitatea în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement3. Cheltuielile aferente personalului angajat temporar în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement4. Cheltuielile reprezentând 50% din costul hranei personalului administrativ-gospodăresc angajat temporar sau permanent în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, în cazul în care pe perioada desfăşurării activităţii acesta este obligat să locuiască în unitatea respectivă5. Cheltuielile legate de aprovizionare, întreţinere şi funcţionare: materiale de întreţinere şi curăţenie, substanţe dezinfectante, materiale sanitare şi instrumentar pentru cabinetele medicale din incinta taberelor, apă-canal, combustibil, energie electrică, spălat lenjerie, cazarmament, transport, materiale pentru activităţile tehnico-ştiinţifice, cultural-artistice, sportive, turistice, de educaţie şi de agrement6. Cheltuielile pentru transportul dus-întors al preşcolarilor, elevilor şi al personalului însoţitor, de la domiciliu la tabără7. Cheltuielile privind plata chiriilor pentru săli, a membrilor juriilor, cele pentru rechizite, materiale consumabile şi publicitare, precum şi cheltuielile de publicitate pentru tabere şi pentru alte activităţi şi manifestări menţionate la art. 2 din hotărâre8. Cheltuielile de transport intern şi internaţional dus-întors pentru copiii participanţi la tabere interne şi internaţionale sau la alte manifestări, precum şi contravaloarea costurilor vizitelor la muzee, al participării la excursii şi la alte activităţi care se desfăşoară în perioada respectivă9. Costurile se stabilesc de către Agenţie şi se aprobă de către ordonatorul principal de credite.10. Cheltuielile privind asigurarea pentru accidente, risc şi deces, pentru deplasări interne şi internaţionale11. Cheltuieli indirecte. + Anexa 3 MODULde suportare a cheltuielilor pentru copiii şi tineriiparticipanţi la tabere, excursii şi expediţii şcolareşi la celelalte activităţi prevăzute la art. 2 din hotărâre1. Sunt scutiţi de la plata cheltuielilor, o singură dată într-un an şcolar, copiii participanţi la activităţile prevăzute la art. 2 din hotărâre, organizate prin agenţiile teritoriale de tabere şi turism educativ, proveniţi din familii al căror venit mediu lunar pe membru de familie este de până la 50% din salariul minim brut pe ţară, beneficiari de burse sociale, cei orfani, care nu sunt încredinţaţi spre creştere şi educare prin hotărâre judecătorească.2. Suportă integral costul taberei, al excursiei sau expediţiei părinţii sau susţinătorii legali ai elevilor care nu se încadrează în prevederile pct. 1.3. Drepturile prevăzute la pct. 1 se acordă în ordinea crescătoare a veniturilor, având prioritate elevii din învăţământul de stat, curs de zi, care frecventează şcoala potrivit regulamentului şcolar şi cu rezultate bune şi foarte bune la învăţătură.4. Din alocaţiile bugetare se pot suporta: a) costul integral pentru categoriile prevăzute la pct. 1; b) costul integral pentru elevii (echipele) clasaţi (clasate) pe locurile I-III la faza naţională a olimpiadelor şcolare, pe discipline de învăţământ şi meserii, la competiţii sportive sau la diferite manifestări naţionale şi internaţionale; c) costul integral pentru formaţiile artistice care prezintă şi susţin programe în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement; d) costul integral, pe durata unei serii, pentru copiii personalului însoţitor şi ai celui medical, care conduc grupurile de preşcolari şi elevi sau care îşi desfăşoară activitatea în tabere, precum şi pentru cei ai personalului administrativ-gospodăresc angajat permanent în aceste tabere. Cheltuielile de transport se suportă de către beneficiar; e) taxa de viză, de participare, cazare, masă şi costul transportului internaţional pentru copiii, tinerii şi însoţitorii acestora, participanţi cu acordul ordonatorului de credite la tabere, excursii, schimburi şcolare, manifestări, competiţii şi concursuri pe discipline de învăţământ, ştiinţifice tehnico-aplicative, cultural-artistice şi sportiv-turistice care se desfăşoară peste hotare. + Anexa 4 PERSONALUL ÎNSOŢITOR ŞI SANITARnecesar pentru tabere, excursii şi expediţii, care seasigură de către Agenţie şi de către agenţiile teritoriale1. Taberele pentru preşcolari vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) la fiecare grupă de preşcolari formată din câte 15-20 de copii - două educatoare şi câte o supraveghetoare de noapte; b) la fiecare tabără - un cadru sanitar mediu. Taberele cu un efectiv mai mare de 100 de preşcolari vor fi asigurate cu câte încă un cadru sanitar mediu la fiecare 100 de copii; c) la taberele cu peste 100 de preşcolari - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300 de copii; d) la taberele cu efectiv mai mic de 100 de preşcolari asistenţa medicală se asigură de către medicul dispensarului teritorial; e) la taberele cu efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km şi care totalizează 200 de preşcolari - un medic pentru toate aceste unităţi, cu excepţia taberelor izolate.2. Taberele pentru elevi vor fi asigurate cu personal însoţitor şi personal sanitar astfel: a) la fiecare 10 elevi - un însoţitor; b) la fiecare tabără - câte un animator şi un profesor de educaţie fizică. Taberele cu efective mai mari de copii şi tineri se vor încadra cu câte un animator mai mult la fiecare 200 de elevi şi un profesor de educaţie fizică la fiecare 100 de elevi în plus; c) în taberele de pregătire sportivă va fi asigurat un profesor de educaţie fizică la un grup de minimum 12 elevi; d) până la 300 de elevi - un cadru sanitar mediu, numărul cadrelor sanitare medii crescând la fiecare 300 de elevi în plus; e) la taberele izolate, cu efectiv mai mic de 100 de elevi - un cadru sanitar mediu; f) la 300-500 de elevi - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300 de elevi în plus peste efectivul de 500; g) pentru taberele cu efectiv mai mic de 300 de elevi asistenţa medicală se asigură prin dispensarul medical pe teritoriul căruia funcţionează tabăra, iar dacă sunt situate la peste 5 km de sediul dispensarului medical, de către un medic; h) la taberele cu efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km şi care totalizează 300 de elevi - un medic pentru asistenţa medicală a tuturor acestor unităţi; i) la taberele de pregătire sportivă - un medic pentru fiecare tabără şi personal sanitar în proporţie de 1 la 100 de elevi; j) pentru taberele de elevi organizate numai cu copiii din centrele de plasament (foste case de copii) şi cu elevii din învăţământul special, personalul însoţitor va fi compus dintr-un medic şi un cadru mediu sanitar încadrate în aceste instituţii.3. Excursiile vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) la 10 elevi - câte un însoţitor; b) la 100-200 de elevi - un cadru sanitar mediu, în excursiile cu peste 200 de elevi - câte un cadru sanitar mediu la fiecare 200 de elevi; c) grupurile compuse din mai puţin de 100 de elevi vor fi dotate cu truse de prim ajutor.4. Expediţiile şi drumeţiile vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) expediţiile vor fi însoţite de un însoţitor la minimum 10 elevi; b) drumeţiile se organizează, de regulă, pe grupe de preşcolari sau de elevi şi sunt conduse de educatoare, învăţătorul, animatorul sau profesorul care lucrează cu grupa sau cu clasa respectivă, de salvamar sau salvamontist; c) grupurile vor fi conduse de salvamar, ghid montan sau animator specializat şi trebuie să fie dotate cu truse de prim ajutor.5. Pentru celelalte activităţi prevăzute la art. 2 din hotărâre numărul însoţitorilor se stabileşte de către Agenţie. + Anexa 5 DREPTURILEcadrelor didactice, ale însoţitorilor, alepersonalului medico-sanitar şi ale personalului angajat permanent,temporar sau detaşat în tabere, centre devacanţă, turistice, sportive şi de agrement1. Cadrele didactice, personalul însoţitor şi personalul medico-sanitar, care conduc preşcolarii şi elevii în activităţile prevăzute la art. 2 din hotărâre, beneficiază în mod gratuit de transport, cazare şi hrană, în limita drepturilor prevăzute pentru elevi. Personalul prevăzut mai sus beneficiază şi de gratuitate, pe durata unei serii de tabără, pentru copiii proprii de vârsta preşcolară şi şcolară.2. Personalul administrativ-gospodăresc angajat permanent, temporar sau detaşat în taberele şcolare, satele de vacanţă, bazele turistice, sportive şi de agrement beneficiază pe perioada de funcţionare de o reducere de 50% din costul hranei, de scutire de la plata regiei de cantină şi de la plata cheltuielilor de cazare, în cazul în care este obligat să locuiască în unitatea respectivă, şi de gratuitate, pe durata unei serii pentru copiii proprii de vârstă preşcolară şi şcolară.---------
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1 (1) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Tineret. (2) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar are sediul în municipiul Bucureşti, str. Eremia Grigorescu nr. 26, sectorul 1. (3) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar va avea în coordonare agenţiile teritoriale ale taberelor şi turismului şcolar, care au personalitate juridică. (4) Agenţia Naţională a Taberelor şi Turismului Şcolar va fi denumită în continuare Agenţia, iar agenţiile teritoriale ale taberelor şi turismului şcolar vor fi denumite în continuare agenţii teritoriale. + Articolul 2 (1) Scopul Agenţiei este de a organiza activităţi de interes public, cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi cu caracter social pentru diverse categorii socioprofesionale. (2) Pentru realizarea scopului său, Agenţia îndeplineşte următoarele obiective: a) aplicarea politicii Guvernului în domeniul turismului pentru copii şi tineri; b) iniţierea, aplicarea şi sprijinirea activităţilor cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi/sau cu caracter social; c) iniţierea, dezvoltarea şi sprijinirea parteneriatelor în domeniul turismului şi educaţiei pentru copii şi tineri şi a programelor sociale cu alte autorităţi şi instituţii publice, precum şi cu alte persoane fizice sau juridice române sau străine; d) elaborarea, susţinerea şi implementarea legislaţiei în domeniul turismului şi educaţiei pentru copii şi tineri şi a programelor sociale; e) autorizarea activităţii instituţiilor publice, precum şi persoanelor fizice sau juridice române ori străine care au activitate în domeniul turismului pentru copii şi tineri pe teme educativ-culturale, de vacanţă şi de timp liber; f) menţinerea, îmbunătăţirea şi dezvoltarea patrimoniului aflat în administrarea şi/sau în proprietatea sa. (3) Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Agenţia are următoarele atribuţii: a) organizează activităţi de profil prin: programe specializate pe discipline de învăţământ sau pe diferite domenii ale ştiinţei, tehnicii, artei şi culturii, tabere sportive, concursuri, competiţii, cluburi de vacanţă, excursii, expediţii, drumeţii, manifestări cultural-artistice şi de educaţie, cu caracter naţional şi internaţional, asigurându-se în acest fel şi participarea directă sau pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare; b) organizează şi amenajează în incinta taberelor şcolare cluburi, biblioteci, chioşcuri, gospodării-anexe şi poate desfăşura activităţi specifice de prestări de servicii, activităţi de transport şi de valorificare a resurselor proprii, de pe urma cărora realizează venituri pe care le utilizează şi le gestionează potrivit legii; c) înfiinţează tabere şcolare, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, prin amenajarea spaţiilor şi imobilelor neutilizate din domeniul public al statului, prin achiziţionarea sau prin construirea unor noi imobile; d) colaborează cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu alte instituţii şi autorităţi privind organizarea de activităţi de vacanţă şi timp liber pentru preşcolari şi elevi; e) popularizează în instituţiile de învăţământ oferta turistică şi educativă proprie pentru activităţile interne şi externe; f) aprobă schimburile de grupuri pentru activităţile desfăşurate de agenţiile teritoriale, atât între acestea, cât şi între acestea şi alţi deţinători de baze de odihnă şi tratament, precum şi schimburile internaţionale la care agenţiile teritoriale participă; g) coordonează, monitorizează şi controlează modul de organizare a activităţilor de vacanţă şi de timp liber, gestionarea resurselor umane şi financiare, administrarea şi utilizarea bazei materiale de către agenţiile teritoriale; h) elaborează şi propune spre aprobare Autorităţii Naţionale pentru Tineret costuri medii orientative, pe categorii de activităţi; i) negociază cu alţi deţinători de baze turistice costuri pentru activităţile de vacanţă şi de timp liber, organizate în spaţiile acestora; j) aprobă utilizarea taberelor, a centrelor de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement pentru procesul de învăţământ de către copiii şi tinerii care necesită cure de recuperare a sănătăţii; k) asigură, contra cost sau cu titlu gratuit, transportul copiilor şi tinerilor în tabere, potrivit programului de transport întocmit împreună cu Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A. sau cu alte societăţi comerciale de transport; l) avizează unităţile turistice în care se organizează tabere, excursii şi expediţii cu preşcolari şi şcolari şi totodată avizează agenţi economici, asociaţii, alte persoane juridice şi persoane fizice care organizează astfel de activităţi; m) organizează centre metodologice de pregătire, perfecţionare şi formare; n) instruieşte personalul angajat din domeniul serviciilor de cazare, alimentaţie şi turism, a formatorilor de animatori, a animatorilor de vacanţă şi de timp liber, precum şi a elevilor din liceele de profil; o) elaborează şi implementează norme în domeniu pentru activităţile organizate cu preşcolari şi elevi de către terţi; p) organizează programe cu caracter social; q) organizează activităţi cu caracter european pentru copii şi tineri; r) controlează activitatea agenţiilor teritoriale şi a agenţilor economici, asociaţiilor, altor persoane juridice şi persoanelor fizice care organizează activităţi ce necesită avizul Agenţiei şi aplică sancţiuni în cazul nerespectării de către aceştia a normelor şi dispoziţiilor legale; s) elaborează şi aplică politica guvernamentală în domeniu; t) alte atribuţii expres prevăzute în lege. + Articolul 3Regulamentul intern al Agenţiei privind organizarea şi funcţionarea să se aprobă de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret. + Articolul 4 (1) În exercitarea atribuţiilor sale, Agenţia colaborează cu ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane fizice şi juridice, române ori străine. (2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia are dreptul să solicite în condiţiile legii informaţii de la ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la alte instituţii publice. + Articolul 5 (1) Structura organizatorică a aparatului propriu al Agenţiei este prevăzută în anexa nr. 1. (2) Încadrarea personalului din aparatul propriu, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de muncă se aprobă prin decizie a directorului general. Personalului Agenţiei, respectiv al agenţiilor teritoriale, nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare. + Articolul 6Numărul maxim de posturi ale Agenţiei este de 1.038, din care 50 de posturi sunt în aparatul propriu, iar 988 de posturi se distribuie agenţiilor teritoriale. + Articolul 7 (1) Agenţia este condusă de un director general numit de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret, în condiţiile legii. (2) Directorul general răspunde de întreaga activitate a Agenţiei. (3) Directorul general îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator terţiar de credite pentru bugetul Agenţiei. + Articolul 8Directorul general îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii specifice: a) reprezintă Agenţia în raport cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu persoane fizice şi juridice din ţară sau din străinătate; b) conduce aparatul propriu al Agenţiei, numeşte şi eliberează din funcţie personalul acesteia; c) stabileşte statul de funcţii al Agenţiei, în limita numărului de posturi aprobate prin prezenta hotărâre; d) asigură coordonarea activităţii agenţiilor teritoriale, propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Tineret numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor acestor instituţii; e) avizează şi propune spre aprobare preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Tineret structura organizatorică, statele de funcţii, precum şi criteriile de constituire a compartimentelor agenţiilor teritoriale. + Articolul 9În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii, dispoziţii şi instrucţiuni, obligatorii pentru aparatul propriu şi cel al agenţiilor teritoriale. + Articolul 10 (1) Se constituie Consiliul director al Agenţiei, condus de directorul general al Agenţiei şi format din reprezentanţi ai Agenţiei şi din reprezentanţi ai agenţiilor teritoriale. (2) Consiliul director are rol de decizie în domeniul administrativ şi economico-financiar asupra activităţii agenţiilor teritoriale, organizarea şi funcţionarea sa fiind stabilite prin Regulamentul intern al Agenţiei. + Articolul 11 (1) Finanţarea activităţii Agenţiei se face din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. (2) Cheltuielile curente şi de capital ale Agenţiei se acoperă din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. (3) Agenţiile teritoriale aflate în coordonarea Agenţiei se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat. + Articolul 12 (1) Veniturile proprii pot proveni din: a) contribuţii de la persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, donaţii, sponsorizări; b) veniturile obţinute din desfăşurarea celorlalte activităţi prevăzute de lege şi din alte colaborări. (2) Criteriile de calcul privind stabilirea costului mediu orientativ, pe categorii de activităţi, sunt prevăzute în anexa nr. 2. (3) Subvenţiile de la bugetul de stat vor acoperi şi facilităţile acordate unor categorii de beneficiari, conform anexei nr. 3. + Articolul 13Stabilirea numărului maxim de autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. + Articolul 14În vederea îndeplinirii funcţiilor sale specifice, Agenţia poate încheia, în condiţiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, române ori străine, având ca obiect prestarea de servicii de consultanţă în materie fiscală, juridică, de resurse umane, precum şi orice alte servicii necesare realizării obiectivelor din domeniul său de activitate. + Articolul 15 (1) Salarizarea personalului din aparatul propriu al Agenţiei se va face potrivit prevederilor anexelor nr. I şi nr. V/2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Salarizarea personalului din cadrul agenţiilor teritoriale se va face potrivit prevederilor anexelor nr. V/1 şi nr. V/2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare. + Articolul 16 (1) Bunurile mobile şi imobile destinate taberelor, centrelor de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, aflate în administrarea agenţiilor teritoriale la data preluării în subordine de către Autoritatea Naţională pentru Tineret, rămân în administrarea acestora. (2) Agenţia are în administrare ca centre metodologice pentru pregătire, perfecţionare şi formare Complexul restaurant-hotel, compus din subsol, parter, plus etajele 5 şi 6, situat în municipiul Bucureşti, Şos. Viilor nr. 38, sectorul 5, şi Şcoala generală din Predeal, judeţul Braşov. (3) Toate bunurile imobile, construcţii şi terenuri, aferente taberelor, satelor de vacanţă, bazelor turistice sportive şi de agrement, aflate în administrarea Agenţiei, respectiv a agenţiilor teritoriale, sunt destinate activităţilor de interes public, cu caracter cultural-educativ pentru copii şi tineri şi cu caracter social pentru diverse categorii socioprofesionale, şi nu pot fi divizate, înstrăinate, realocate sau nu pot primi altă destinaţie fără acordul Consiliului director al Agenţiei. + Articolul 17Preşcolarii şi elevii care se deplasează în mod organizat în tabere, excursii, expediţii şi pentru alte activităţi de vacanţă şi de timp liber beneficiază de reducerea tarifelor de transport numai pe baza listelor nominale aprobate de agenţiile teritoriale. + Articolul 18 (1) Personalul care asigură însoţirea preşcolarilor şi elevilor, conducerea, îndrumarea, precum şi ocrotirea lor în timpul participării la activităţile de vacanţă şi de timp liber este prevăzut în anexa nr. 4. Recrutarea şi selecţionarea personalului însoţitor se asigură de către Agenţie, respectiv de agenţiile teritoriale. (2) Personalul medico-sanitar necesar pentru tabere, excursii şi alte activităţi de vacanţă şi de timp liber este numit de către direcţiile de sănătate publică judeţene, la solicitarea agenţiilor teritoriale, potrivit anexei nr. 4. Pentru perioada în care participă la aceste activităţi personalul medico-sanitar beneficiază de drepturile prevăzute în anexa nr. 5. (3) Personalul însoţitor, precum şi cel medico-sanitar din tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement nu beneficiază de diurnă sau de indemnizaţie de detaşare. (4) Personalul administrativ-gospodăresc, angajat permanent, nu beneficiază de diurnă sau de indemnizaţie de conducere. + Articolul 19 (1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia va elabora regulamentul intern. (2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia va elabora metodologia de avizare, control şi sancţionare a activităţii în domeniul turismului pentru copii şi tineri pe teme cultural-educative, de vacanţă şi de timp liber. (3) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 86/1999 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 18 februarie 1999. + Articolul 20Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:-------------p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Tineret,Iavor Ionuţ SebastianŞeful Cancelariei Primului-Ministru,Alin Teodorescup. Ministrul educaţiei şi cercetării,Radu Damian,secretar de statMinistrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,Dan Mircea PopescuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 30 noiembrie 2004.Nr. 2.137. + Anexa 1 Numărul maxim de posturi = 50 STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar ┌──────────────────┐ │ Director general │ └─────────┬────────┘ ┌───────────┬────────────┬─────────┴────┬───────────┬─────────────┐ │ │ │ │ │ │┌───┴─────┐┌────┴────┐┌──────┴──────┐┌──────┴───┐┌──────┴────┐┌───────┴─────┐│Serviciul││Serviciul││ Serviciul ││Serviciul ││Serviciul ││ Direcţia ││economic ││ juridic ││ patrimoniu, ││ resurse ││ programe, ││ formare şi ││ ││ audit şi││investiţii şi││ umane - ││parteneriat││perfecţionare││ ││ control ││administrativ││salarizare││ extern ││ Centrul ││ ││ ││ ││ ││ ││ metodologic │└─────────┘└─────────┘└─────────────┘└──────────┘└───────────┘└─────────────┘ + Anexa 2 CRITERIILE DE CALCULprivind stabilirea costului mediu orientativ pentru tabere,excursii şi expediţii şcolare şi pentru celelalte activităţiprevăzute la art. 2 din hotărâre1. Cheltuielile pentru hrana copiilor şi tinerilor2. Cheltuielile pentru hrana personalului însoţitor şi a celui sanitar, care îşi desfăşoară activitatea în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement3. Cheltuielile aferente personalului angajat temporar în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement4. Cheltuielile reprezentând 50% din costul hranei personalului administrativ-gospodăresc angajat temporar sau permanent în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement, în cazul în care pe perioada desfăşurării activităţii acesta este obligat să locuiască în unitatea respectivă5. Cheltuielile legate de aprovizionare, întreţinere şi funcţionare: materiale de întreţinere şi curăţenie, substanţe dezinfectante, materiale sanitare şi instrumentar pentru cabinetele medicale din incinta taberelor, apă-canal, combustibil, energie electrică, spălat lenjerie, cazarmament, transport, materiale pentru activităţile tehnico-ştiinţifice, cultural-artistice, sportive, turistice, de educaţie şi de agrement6. Cheltuielile pentru transportul dus-întors al preşcolarilor, elevilor şi al personalului însoţitor, de la domiciliu la tabără7. Cheltuielile privind plata chiriilor pentru săli, a membrilor juriilor, cele pentru rechizite, materiale consumabile şi publicitare, precum şi cheltuielile de publicitate pentru tabere şi pentru alte activităţi şi manifestări menţionate la art. 2 din hotărâre8. Cheltuielile de transport intern şi internaţional dus-întors pentru copiii participanţi la tabere interne şi internaţionale sau la alte manifestări, precum şi contravaloarea costurilor vizitelor la muzee, al participării la excursii şi la alte activităţi care se desfăşoară în perioada respectivă9. Costurile se stabilesc de către Agenţie şi se aprobă de către ordonatorul principal de credite.10. Cheltuielile privind asigurarea pentru accidente, risc şi deces, pentru deplasări interne şi internaţionale11. Cheltuieli indirecte. + Anexa 3 MODULde suportare a cheltuielilor pentru copiii şi tineriiparticipanţi la tabere, excursii şi expediţii şcolareşi la celelalte activităţi prevăzute la art. 2 din hotărâre1. Sunt scutiţi de la plata cheltuielilor, o singură dată într-un an şcolar, copiii participanţi la activităţile prevăzute la art. 2 din hotărâre, organizate prin agenţiile teritoriale de tabere şi turism educativ, proveniţi din familii al căror venit mediu lunar pe membru de familie este de până la 50% din salariul minim brut pe ţară, beneficiari de burse sociale, cei orfani, care nu sunt încredinţaţi spre creştere şi educare prin hotărâre judecătorească.2. Suportă integral costul taberei, al excursiei sau expediţiei părinţii sau susţinătorii legali ai elevilor care nu se încadrează în prevederile pct. 1.3. Drepturile prevăzute la pct. 1 se acordă în ordinea crescătoare a veniturilor, având prioritate elevii din învăţământul de stat, curs de zi, care frecventează şcoala potrivit regulamentului şcolar şi cu rezultate bune şi foarte bune la învăţătură.4. Din alocaţiile bugetare se pot suporta: a) costul integral pentru categoriile prevăzute la pct. 1; b) costul integral pentru elevii (echipele) clasaţi (clasate) pe locurile I-III la faza naţională a olimpiadelor şcolare, pe discipline de învăţământ şi meserii, la competiţii sportive sau la diferite manifestări naţionale şi internaţionale; c) costul integral pentru formaţiile artistice care prezintă şi susţin programe în tabere, centre de vacanţă, turistice, sportive şi de agrement; d) costul integral, pe durata unei serii, pentru copiii personalului însoţitor şi ai celui medical, care conduc grupurile de preşcolari şi elevi sau care îşi desfăşoară activitatea în tabere, precum şi pentru cei ai personalului administrativ-gospodăresc angajat permanent în aceste tabere. Cheltuielile de transport se suportă de către beneficiar; e) taxa de viză, de participare, cazare, masă şi costul transportului internaţional pentru copiii, tinerii şi însoţitorii acestora, participanţi cu acordul ordonatorului de credite la tabere, excursii, schimburi şcolare, manifestări, competiţii şi concursuri pe discipline de învăţământ, ştiinţifice tehnico-aplicative, cultural-artistice şi sportiv-turistice care se desfăşoară peste hotare. + Anexa 4 PERSONALUL ÎNSOŢITOR ŞI SANITARnecesar pentru tabere, excursii şi expediţii, care seasigură de către Agenţie şi de către agenţiile teritoriale1. Taberele pentru preşcolari vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) la fiecare grupă de preşcolari formată din câte 15-20 de copii - două educatoare şi câte o supraveghetoare de noapte; b) la fiecare tabără - un cadru sanitar mediu. Taberele cu un efectiv mai mare de 100 de preşcolari vor fi asigurate cu câte încă un cadru sanitar mediu la fiecare 100 de copii; c) la taberele cu peste 100 de preşcolari - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300 de copii; d) la taberele cu efectiv mai mic de 100 de preşcolari asistenţa medicală se asigură de către medicul dispensarului teritorial; e) la taberele cu efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km şi care totalizează 200 de preşcolari - un medic pentru toate aceste unităţi, cu excepţia taberelor izolate.2. Taberele pentru elevi vor fi asigurate cu personal însoţitor şi personal sanitar astfel: a) la fiecare 10 elevi - un însoţitor; b) la fiecare tabără - câte un animator şi un profesor de educaţie fizică. Taberele cu efective mai mari de copii şi tineri se vor încadra cu câte un animator mai mult la fiecare 200 de elevi şi un profesor de educaţie fizică la fiecare 100 de elevi în plus; c) în taberele de pregătire sportivă va fi asigurat un profesor de educaţie fizică la un grup de minimum 12 elevi; d) până la 300 de elevi - un cadru sanitar mediu, numărul cadrelor sanitare medii crescând la fiecare 300 de elevi în plus; e) la taberele izolate, cu efectiv mai mic de 100 de elevi - un cadru sanitar mediu; f) la 300-500 de elevi - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300 de elevi în plus peste efectivul de 500; g) pentru taberele cu efectiv mai mic de 300 de elevi asistenţa medicală se asigură prin dispensarul medical pe teritoriul căruia funcţionează tabăra, iar dacă sunt situate la peste 5 km de sediul dispensarului medical, de către un medic; h) la taberele cu efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km şi care totalizează 300 de elevi - un medic pentru asistenţa medicală a tuturor acestor unităţi; i) la taberele de pregătire sportivă - un medic pentru fiecare tabără şi personal sanitar în proporţie de 1 la 100 de elevi; j) pentru taberele de elevi organizate numai cu copiii din centrele de plasament (foste case de copii) şi cu elevii din învăţământul special, personalul însoţitor va fi compus dintr-un medic şi un cadru mediu sanitar încadrate în aceste instituţii.3. Excursiile vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) la 10 elevi - câte un însoţitor; b) la 100-200 de elevi - un cadru sanitar mediu, în excursiile cu peste 200 de elevi - câte un cadru sanitar mediu la fiecare 200 de elevi; c) grupurile compuse din mai puţin de 100 de elevi vor fi dotate cu truse de prim ajutor.4. Expediţiile şi drumeţiile vor fi asigurate cu personal însoţitor şi sanitar astfel: a) expediţiile vor fi însoţite de un însoţitor la minimum 10 elevi; b) drumeţiile se organizează, de regulă, pe grupe de preşcolari sau de elevi şi sunt conduse de educatoare, învăţătorul, animatorul sau profesorul care lucrează cu grupa sau cu clasa respectivă, de salvamar sau salvamontist; c) grupurile vor fi conduse de salvamar, ghid montan sau animator specializat şi trebuie să fie dotate cu truse de prim ajutor.5. Pentru celelalte activităţi prevăzute la art. 2 din hotărâre numărul însoţitorilor se stabileşte de către Agenţie. + Anexa 5 DREPTURILEcadrelor didactice, ale însoţitorilor, alepersonalului medico-sanitar şi ale personalului angajat permanent,temporar sau detaşat în tabere, centre devacanţă, turistice, sportive şi de agrement1. Cadrele didactice, personalul însoţitor şi personalul medico-sanitar, care conduc preşcolarii şi elevii în activităţile prevăzute la art. 2 din hotărâre, beneficiază în mod gratuit de transport, cazare şi hrană, în limita drepturilor prevăzute pentru elevi. Personalul prevăzut mai sus beneficiază şi de gratuitate, pe durata unei serii de tabără, pentru copiii proprii de vârsta preşcolară şi şcolară.2. Personalul administrativ-gospodăresc angajat permanent, temporar sau detaşat în taberele şcolare, satele de vacanţă, bazele turistice, sportive şi de agrement beneficiază pe perioada de funcţionare de o reducere de 50% din costul hranei, de scutire de la plata regiei de cantină şi de la plata cheltuielilor de cazare, în cazul în care este obligat să locuiască în unitatea respectivă, şi de gratuitate, pe durata unei serii pentru copiii proprii de vârstă preşcolară şi şcolară.---------