HOTĂRÂRE nr. 2.115 din 24 noiembrie 2004privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase şi Rare - IMNR
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.192 din 14 decembrie 2004



    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 18 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, şi al art. 19 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea/reorganizarea sau funcţionarea, după caz, a unor ministere, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 233/2001, cu modificările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1 (1) Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase şi Rare - IMNR, denumit în continuare institut naţional, persoană juridică română, în coordonarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu sediul în Bd. Biruinţei nr. 102, comuna Pantelimon, judeţul Ilfov, prin reorganizarea Societăţii Comerciale "IMNR" - S.A., care se desfiinţează. (2) Drepturile şi obligaţiile pe care statul le are în calitate de acţionar la Societatea Comercială "IMNR" - S.A., aflată în portofoliul Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, se preiau de Ministerul Economiei şi Comerţului, pe bază de protocol încheiat între părţile interesate, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) Institutul naţional îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 1.  +  Articolul 2Institutul naţional are ca obiect principal de activitate desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare, domeniu de interes naţional, stabilit în acord cu strategia de dezvoltare a României.  +  Articolul 3Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 4 (1) Personalul institutului naţional se preia prin transfer de la Societatea Comercială "IMNR" - S.A. şi îşi păstrează salariile avute la data transferării, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. (2) Noul contract colectiv de muncă va fi negociat şi înregistrat la Direcţia de Muncă şi Solidaritate Socială a Judeţului Ilfov, conform legii, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 5 (1) Totalul activelor institutului naţional, stabilit în baza situaţiei financiare de la 31 martie 2004, este de 22.739.996 mii lei, din care imobilizări corporale în valoare de 13.142.810 mii lei şi active circulante în valoare de 8.652.685 mii lei. (2) Activul şi pasivul Societăţii Comerciale "IMNR" - S.A. se preiau pe bază de protocol de predare-preluare de către institutul naţional, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) Imobilele, anexele şi terenul aferent, situate în Bd. Biruinţei nr. 102, comuna Pantelimon, judeţul Ilfov, în care a funcţionat Societatea Comercială "IMNR" - S.A., trec în proprietatea institutului naţional.  +  Articolul 6Bunurile aflate în patrimoniul Societăţii Comerciale "IMNR" - S.A., prevăzute în anexa nr. 2, trec în patrimoniul institutului naţional, având acelaşi regim juridic.  +  Articolul 7Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, institutul naţional preia toate drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile Societăţii Comerciale "IMNR" - S.A., în măsura în care, potrivit reglementărilor legale sau contractuale ale acestuia, nu se sting, şi se substituie în toate litigiile în curs ale Societăţii Comerciale "IMNR" - S.A.  +  Articolul 8 (1) Finanţarea activităţilor desfăşurate de institutul naţional se realizează din surse proprii, din alocaţii de la bugetul de stat, în condiţiile legii, din credite bancare şi din alte surse atrase, precum donaţii şi sponsorizări. (2) Institutul naţional poate desfăşura activităţi aferente programelor naţionale de cercetare-dezvoltare finanţate din bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului şi din bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pe bază de contracte.  +  Articolul 9 (1) Conducerea institutului naţional este asigurată de: consiliul de administraţie, format din 7 membri, comitetul de direcţie şi directorul general. (2) Membrii consiliului de administraţie al institutului naţional sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducătorului unităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit la 2 ani. (3) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de comitetul de direcţie. (4) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, pe baza rezultatelor concursului organizat potrivit metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, care este preşedintele consiliului de administraţie şi are calitatea de ordonator de credite, în condiţiile prevăzute de lege. (5) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice a institutului naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. (6) Atribuţiile consiliului de administraţie, ale directorului general, ale comitetului de direcţie şi ale consiliului ştiinţific sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare.  +  Articolul 10Ministerul Economiei şi Comerţului, în calitate de minister coordonator, poate cuprinde în bugetul său fondurile necesare institutului naţional, în scopul realizării unor investiţii pentru dotări, aparatură, echipamente şi instalaţii.  +  Articolul 11Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă poziţia 14 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 30/1991 privind înfiinţarea de societăţi comerciale pe acţiuni în ramura de metalurgie neferoasă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 22 ianuarie 1991, şi se completează în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7 iulie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 12Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:────────────────Ministru de stat,ministrul economiei şi comerţului,Dan Ioan PopescuMinistrul educaţiei şi cercetării,Alexandru Athanasiup. Preşedintele Autorităţiipentru Valorificarea Activelor Statului,Roxana Bichelp. Ministrul muncii,solidarităţii sociale şi familiei,Valentin Mocanu,secretar de statp. Ministrul finanţelor publice,Maria Manolescu,secretar de statBucureşti, 24 noiembrie 2004.Nr. 2.115.  +  Anexa 1 REGULAMENTde organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase şi Rare - IMNR  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase şi Rare - IMNR, denumit în continuare institut naţional, este persoană juridică română aflată în coordonarea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumit în continuare minister coordonator, şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, şi ale prezentului regulament.  +  Articolul 2 (1) Institutul naţional este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare. (2) Institutul naţional elaborează strategii de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotărârii de înfiinţare, şi realizează cu prioritate obiectivele ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.  +  Articolul 3Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.  +  Capitolul II Obiectul de activitate  +  Articolul 4 (1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde, în principal:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare - cod CAEN 73101. Conform prevederilor Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, institutul naţional desfăşoară activităţi de cercetare fundamentală şi aplicativă în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare, şi anume: a) modele de analiză şi decizie pentru modificări structurale, tehnologice şi de management în sectorul metalurgiei metalelor neferoase şi rare, în vederea unei dezvoltări economice şi sociale durabile; b) modele şi studii de planificare integrată de obţinere şi utilizare a materialelor cu matrice de metale neferoase şi rare, la nivel internaţional, naţional şi local; c) tehnologii pentru reducerea impactului negativ asupra mediului; d) realizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii, promovarea metodelor şi echipamentelor moderne de control şi instruirea de specialişti în acest domeniu; includerea principiului calităţii totale în procese de fabricaţie din industria metalurgiei metalelor neferoase şi rare; e) tehnici şi tehnologii moderne de control; f) studii şi cercetări privind retehnologizarea industriei metalurgiei metalelor neferoase şi rare; g) participări la activitatea de aliniere a standardelor, normelor şi altor reglementări din industria metalurgiei metalelor neferoase şi rare la prevederile documentelor normative din Uniunea Europeană, elaborări şi actualizări de standarde naţionale; h) cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare.2. Alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.În afara Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, institutul naţional efectuează cercetări aplicative pentru soluţionarea problemelor din domeniul său de activitate, şi anume: a) activităţi de cercetare-dezvoltare în cadrul contractelor directe cu agenţi economici, pentru asimilarea de tehnologii şi produse noi sau modernizate, specifice cerinţelor utilizatorilor; b) dezvoltarea de tehnologii pentru domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare, analize, optimizări şi experimentări pentru aplicaţii specifice diverşilor beneficiari din ţară sau din străinătate; c) activitate de cercetare-dezvoltare în cooperare cu alte institute şi agenţi economici în proiecte internaţionale; d) expertizarea tehnologiilor care urmează a fi importate de agenţi economici, finanţate din fonduri bugetare sau cu credite garantate de guvern, din punctul de vedere al nivelului tehnic, al gradului de poluare şi al avantajelor economice pentru domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare; e) expertize tehnico-economice complexe; f) managementul deşeurilor şi ecologizarea platformelor industriale; g) transfer tehnologic.3. Realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleuÎn acest scop, institutul naţional desfăşoară următoarele activităţi: a) participă la elaborarea şi fundamentarea tehnico-economică a programelor şi proiectelor de interes prioritar pentru metalurgia neferoasă din cadrul planului sectorial al ministerului coordonator; b) derulează proiecte/teme de cercetare în domeniul metalurgiei neferoase în cadrul planului sectorial al ministerului coordonator, în vederea creşterii competitivităţii produselor metalurgiei neferoase româneşti, a îmbunătăţirii şi modernizării tehnologiilor existente; c) execută lucrări de cercetare fundamentală şi aplicativă în cadrul temelor componente ale programului-nucleu al institutului.4. Activităţi de cercetare-dezvoltare efectuate în cadrul unor contracte externe: programe ale comunităţii europene, programe regionale, programe bilaterale şi altele asemeneaB. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare1. Participare: a) la elaborarea strategiei de dezvoltare/restructurare în domeniul metalurgiei metalelor neferoase - cod CAEN 7414; b) la asociaţii profesionale şi ştiinţifice, din ţară şi din străinătate - cod CAEN 8042; c) la îndeplinirea obligaţiilor României, care decurg din tratatele şi convenţiile semnate în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare; d) ca membru în organizaţiile ştiinţifice internaţionale din domeniu, de interes deosebit pentru România.2. Elaborare de: a) studii de diagnoză şi prognoză tehnico-economică şi activităţi complexe de analiză privind restructurarea şi modernizarea agenţilor economici, elaborarea de bănci de date şi de lucrări de informare-documentare - cod CAEN 7414; b) studii de marketing, lucrări de consultanţă, asistenţă tehnică, expertiză tehnică, service şi prestări de servicii în domeniu - cod CAEN 7413, 7420; c) bilanţul de mediu şi studii de impact asupra mediului - cod CAEN 9001, 9002, 9003.3. Integrarea cercetării cu învăţământul - cod CAEN 7512;4. Activităţi privind: a) recepţia, administrarea şi valorificarea rezultatelor cercetărilor în domeniu, finanţate din fonduri publice; b) sprijinirea prin acţiuni specifice, inclusiv material, a afirmării personalităţilor ştiinţifice din România pe arena internaţională; c) atragerea de fonduri pentru desfăşurarea programelor naţionale de cercetare-dezvoltare din: industrie, sectorul bancar-financiar, alte organizaţii interne şi internaţionale; d) consultanţă de specialitate, acordată instituţiilor publice centrale şi locale în pregătirea deciziilor de politică internă şi externă.5. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare, conform prevederilor legale în vigoare - cod CAEN 8042: a) pregătire profesională şi specializare; b) consultanţă în domeniul resurselor umane; c) formarea continuă a personalului; d) reconversie profesională; e) formare în domeniul proprietăţii intelectuale; f) pregătirea şi perfecţionarea studenţilor, inginerilor care îşi pregătesc masteratul, inginerilor din uzine şi alte centre de cercetare din România şi din străinătate; g) conducerea de doctorate.6. Activităţi de inginerie şi consultanţă în domeniul metalurgiei metalelor neferoase şi rare - cod CAEN 7414: a) asistenţă tehnică, furnizare de servicii ştiinţifice şi tehnologice agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi; b) testare şi certificare de produse; c) export şi import de know-how pentru tehnologii şi echipamente.7. Activităţi de organizare a unor manifestări ştiinţifice din domeniul propriu de activitate şi coparticipare la organizarea unor manifestări ştiinţifice din domenii conexe: simpozioane, workshop-uri, conferinţe cu participare naţională şi internaţională - cod CAEN 7414 şi 7320.8. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării către alte unităţi de cercetare interesate sau către agenţi economici - cod CAEN 7413.9. Valorificarea rezultatelor cercetărilor şi dezvoltărilor tehnologice şi facilitarea transferului tehnologic prin execuţii de prototipuri în vederea omologării produselor unicat sau serii mici; microproducţie pentru valorificarea cercetărilor proprii şi pentru facilitarea transferului tehnologic şi susţinerea cercetărilor şi dezvoltărilor tehnologice, modele funcţionale, staţii-pilot: a) fabricarea altor produse chimice anorganice de bază - cod CAEN 2413; b) fabricarea de produse ceramice de uz tehnic - cod CAEN 2624; c) producţia de metale feroase sub forme primare şi cea de feroaliaje - cod CAEN 2710; d) trefilare - cod CAEN 2734; e) laminare la rece - cod CAEN 2732; f) producţia altor metale neferoase - cod CAEN 2745; g) turnarea metalelor neferoase uşoare - cod CAEN 2753; h) turnarea altor metale neferoase - cod CAEN 2754; i) recuperarea deşeurilor şi resturilor metalice reciclabile - cod CAEN 3710; j) recuperarea deşeurilor şi resturilor nemetalice reciclabile - cod CAEN 3720; k) activităţi de testări şi analize tehnice - cod CAEN 7430.10. Activităţi de comerţ exterior şi activităţi de importexport, cooperare economică şi ştiinţifică internaţională şi alte acte de comerţ, potrivit legii, numai pentru realizarea obiectului său de activitate: a) comerţ cu ridicata al metalelor şi minereurilor metalice - cod CAEN 5152; b) comerţ cu ridicata cu produse chimice - cod CAEN 5155; c) comerţ cu ridicata al deşeurilor şi resturilor - cod CAEN 5157; d) comerţ cu ridicata cu alte produse - cod CAEN 5190.C. Alte activităţi (2) În cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi apărarea naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.  +  Capitolul III Patrimoniul  +  Articolul 5 (1) Totalul activelor institutului naţional, stabilit în baza situaţiei financiare de la 31 martie 2004, este de 22.739.996 mii lei, din care imobilizări corporale în valoare de 13.142.810 mii lei şi active circulante în valoare de 8.652.685 mii lei. (2) Institutul naţional administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunurile proprii dobândite în condiţiile legii. (3) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare. (4) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate. (5) Institutul naţional poate realiza servicii sau activităţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea ministerului coordonator şi a autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. (6) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.  +  Capitolul IV Structura organizatorică şi funcţională  +  Articolul 6 (1) Institutul naţional poate avea în structură subunităţi, cu sau fără personalitate juridică, departamente, compartimente, secţii, laboratoare, servicii, birouri şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. (2) Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al ministrului coordonator, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de înfiinţare a institutului naţional. (3) În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii sau în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.  +  Capitolul V Organele de conducere  +  Articolul 7 (1) Conducerea institutului naţional este asigurată de: a) consiliul de administraţie; b) comitetul de direcţie; c) directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. (3) Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie. (4) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.Consiliul de administraţie  +  Articolul 8 (1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, cu avizul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit la 2 ani. (2) Din consiliul de administraţie al institutului naţional fac parte: a) directorul general al institutului naţional, care este şi preşedintele consiliului de administraţie; b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional; c) un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare; d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei; f) un reprezentant al Ministerului Economiei şi Comerţului; g) un membru, specialist, propus de Ministerul Economiei şi Comerţului. (3) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.  +  Articolul 9 (1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate. (2) Membrii consiliului de administraţie sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în această calitate cu o indemnizaţie lunară, stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional. (3) Nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale de cercetare şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente. (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.  +  Articolul 10Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: a) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura institutului naţional; b) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare ale institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate; c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobării, conform reglementărilor legale; d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale pe care le supune aprobării ministerului coordonator şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent; e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru ale bugetului de venituri şi cheltuieli; f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional; g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii; h) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 31 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor de conducere din cadrul institutului naţional; m) execută orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale.  +  Articolul 11Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de funcţionare, avizat de ministerul coordonator, şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.  +  Articolul 12 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte, de regulă, o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte sau la solicitarea a cel puţin 3 membri din numărul membrilor consiliului de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de membrii acestuia.  +  Articolul 13 (1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, adică cu votul a cel puţin 4 membri.  +  Articolul 14La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.  +  Articolul 15Pentru luarea unor decizii privind probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.  +  Articolul 16 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris, despre aceasta, ministerul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie, care nu respectă prevederile art. 9 alin. (3) şi (4), răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.  +  Articolul 17În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă ministerului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.  +  Articolul 18Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional, atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie.Comitetul de direcţie  +  Articolul 19 (1) Conducerea operativă este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional. (2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.  +  Articolul 20 (1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie. (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional; b) programul anual de cercetare-dezvoltare; c) bugetul de venituri şi cheltuieli; d) programul de investiţii; e) sistemul de management al calităţii; f) alte obligaţii.  +  Articolul 21Comitetul de direcţie se întruneşte decadal ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.  +  Articolul 22 (1) La nivelul subunităţilor din institutul naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective. (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.Directorul general  +  Articolul 23 (1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani. (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului coordonator.  +  Articolul 24 (1) Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice şi/sau juridice din ţară şi din străinătate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi compartimentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie; c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional; d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie; e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă; f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului din institutul naţional, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă; g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate; i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; j) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional; k) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie. (2) Directorul general este ordonator de credite, în condiţiile prevăzute de lege. (3) În îndeplinirea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii.Consiliul ştiinţific  +  Articolul 25 (1) Consiliul ştiinţific este format din 15-25 de membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional. (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific. (4) Din consiliul ştiinţific face parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional. (5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.  +  Articolul 26Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele: a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică; c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional; d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii; e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific; g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate.  +  Capitolul VI Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestora. Relaţii financiare  +  Articolul 27 (1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. (2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de ministerul coordonator, în condiţiile legii.  +  Articolul 28 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.  +  Articolul 29Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.  +  Articolul 30 (1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli. (2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului coordonator, potrivit reglementărilor legale.  +  Articolul 31 (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.  +  Articolul 32 (1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii. (2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional, inclusiv fondurile pentru finanţarea instalaţiilor de interes naţional, precum şi pentru întreţinerea unor bunuri proprietate a statului, pe care institutul naţional le are în administrare. (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii.  +  Articolul 33 (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale şi unităţi de trezorerie cu sediul în România. (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România.  +  Articolul 34Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.  +  Capitolul VII Reglementarea litigiilor  +  Articolul 35Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.  +  Capitolul VIII Relaţii comerciale  +  Articolul 36Preţurile şi tarifele pentru produsele şi serviciile furnizate de institutul naţional se supun legilor şi reglementărilor în vigoare.  +  Articolul 37Relaţiile comerciale pentru desfacerea producţiei proprii către persoane juridice se desfăşoară pe bază de contracte încheiate cu beneficiarii, potrivit reglementărilor legale.  +  Capitolul IX Dispoziţii finale  +  Articolul 38Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte, periodic, prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.  +  Anexa 2 BUNURILEaflate în patrimoniul Societăţii Comerciale "IMNR - S.A."
    1. Bunuri proprii: clădiri şi terenuri
                       
      Nr. crt.DenumireaTipul bunurilorDescrierea tehnicăAdresaAnul dobândiriiValoarea rămasă - mii lei -Baza legalăSituaţia juridică
      012345678
      1.Clădire Laborator CercetareImobilSc = 927,71 m2Clădire cu subsol, parter + 4 etaje Sd = 5444,36 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19732.500.536HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      2.Hală pilot Clădire UniversalImobilSc = 669,60 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov1968228.468HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      3.Hală Pilot Clădire AliajeImobilSc = 1315,90 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov1971377.960HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      4.Clădire Instalaţie Pilot Greu FuzibileImobilSc = 590,08 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov1975169.032HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      5.Staţie conexiuni parterImobilSc = 129,56 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198229.403HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      6.Anexă la staţia electrică din Clădire Producţie AntecorpImobilSd = 151,07 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198224.507HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      7.Staţie neutralizareImobilSc = 74,65 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov197570.213HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      8.Casă PoartăImobilSc = 10,50 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198413.487HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      9.Depozit materialeImobilSc = 273,28 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19822.836HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      10.Baracă metalicăImobilSc = 375,94 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19700HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      11.Construcţii Staţie amenajăriImobil   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198419.394HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      12.Post trafoImobil   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198256.443HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      13.Turn evacuare gazeImobilSc = 16,50 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov197193.521HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      14.Reţele termiceReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19720HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      15.Conducte tehnice izolateReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19690HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      16.Reţele termiceReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198288.096HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      17.Racord electric la staţia solexReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198234.318HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      18.Reţele electrice exterioareReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198213.005HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      19.Iluminat exteriorReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov1982271HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      20.Post reglare gazeImobilSc = 16,50 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19857.737HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      21.Reţele gaz metanReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198255.885HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      22.Reţea telefonicăReţea   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198417.079HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      23.Reţele ape exterioareReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov1969750HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      24.Canalizare ape menajereReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19690HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      25.CanalizareReţele   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198211.656HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      26.Drumuri interneDrumuri   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov196911.079HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      27.Drumuri, platforme şi nivelare terenDrumuri   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19729.076HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      28.Drumuri şi platforme interioareDrumuri   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov198227.760HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      29.Drum de acces în incintăDrumuri   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov19837.559HG 129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      30.Împrejmuiri porţiImobil   Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov197223.576HG129/1990Proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
      31.Teren   S = 10887,39 m2Com. Pantelimon, B-dul Biruinţei nr. 102, jud. Ilfov   2.359.193HG 834/1991 Certificat de atestare a drepturilor de Proprietate seria MO3 nr. 3827/ 17.12.1997proprietate privată a S.C. IMNR - S.A.
        TOTAL         6.252.840    
    2. Bunuri proprii:Echipamente, aparatură, mijloace de transport,alte active corporale şi obiecte de inventar
    Nr. crt Gru- pa Denumirea Valoarea rămasă (mii lei) Situaţia juridica
    0 1 2 3 4
    1. 2 Echipamente tehnologice 1.346.597 În proprietate
    2. 3 Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare 4.476.632 În proprietate
    3. 4 Mijloace de transport 115.966 În proprietate
    4. 6 Mobilier, aparatură birotică şi alte active corporale 481.986 În proprietate
    5. Imobilizări corporale în curs de execuţie 468.789 În proprietate
    TOTAL bunuri proprii în bilanţ: 6.889.970
    TOTAL imobilizări corporale 13.142.810
    6. Obiecte de inventar în folosinţă 1.082.868 În proprietate
    TOTAL GENERAL 14.225.6781 În proprietate
    _________________